karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

04 خرداد 1397

به روز رسانی

23 دی 1398

مدتیست که شاهدیم گردشگران ایرانی تمایل زیادی به سفر به جمهوری صربستان پیدا کرده اند. به همین خاطر امروز می خواهیم کمی در این کشور کندوکاو کنیم و بیشتر با پایتخت آن، شهر زیبای بلگراد آشنا شویم.

کشور صربستان در شبه جزیره بالکان اروپا واقع شده است و با کشورهای رومانی، مجارستان، بلغارستان، بوسنی و هرزگوین، کرواسی، مقدونیه و مونته نگرو مرز مشترک دارد. این کشور به آب های آزاد دسترسی ندارد؛ اما طبیعت دلفریب و آب و هوای خوبش باعث شده تا مورد توجه گردشگران خارجی قرار بگیرد. بی تردید مهم ترین شهر توریستی این سرزمین بلگراد است.

بلگراد بزرگترین شهر صربستان به شمار می آید و در آن دیدنی های متعددی وجود دارد. در این شهر هم می توانید از طبیعت ناب لذت ببرید و هم با بازدید از بناهای کهن، به میان تاریخ قدم بگذارید. کلیساها، میدان های زیبا و بازارهای محلی جذاب همه و همه تنها گوشه ای از دیدنی های شهر بلگراد هستند. اگر اهل طبیعت گردی باشید باز هم بلگراد مقصد خوبی برای شماست، تپه های سرسبز و پارک های وسیع این شهر حتما شما را راضی خواهد کرد. 

مقصد امروزمان زیاد ارزان نیست؛ اما به نسبت دیگر همتایانش شهر مقرون به صرفه ای به نظر می رسد، ما چندی پیش هزینه های سفر به پایتخت صربستان را برای تان بیان کردیم که از طریق دکمه زیر می توانید به آن مطلب دسترسی داشته باشید؛ اما امروز می خواهیم به صورت جزیی تر بلگراد را به شما معرفی کنیم تا بدانید که واحد پول این شهر  چیست یا برترین جاذبه های دیدنی اش کدامند یا حتا در زمان بروز حادثه باید با چه شماره هایی تماس بگیرید. اگر تصمیم دارید به بلگراد سفر کنید حتما تا انتهای این مطلب همراه ما بمانید.ورود به صفحه اختصاصی هزینه های سفر به بلگراد

شهر بلگراد

چرا بلگراد ؟


  • یکی از ارزان ترین پایتخت ها در میان کشورهای اروپایی به شمار می آید.
  • شهر بلگراد در حاشیه رود دانوب واقع شده و بسیار سرسبز و دیدنیست.
  • دریاچه مصنوعی این شهر باعث شده تا تفریحات آبی گوناگونی را بتوانید در بلگراد تجربه کنید.
  • از کشورمان به این شهر پرواز مستقیم وجود دارد.
  • هتل ها و اقامتگاه های متعددی در این شهر هستند که خدمات خوبی را در اختیار گردشگران قرار می دهند.
  • بلگراد سیستم حمل و نقل عمومی خوبی دارد و می توانید خودتان با استفاده از آن ها در شهر گردش کنید.
  • یکی از قدیمی ترین شهرهای اروپاست و جاذبه های تاریخی متعددی در آن وجود دارد.
  • غذاهای این شهر و به طور کلی صربستان بسیار خوش طعم و خاص هستند.
  • برنامه های شبانه گوناگونی در این شهر وجود دارد و می توانید تا پاسی از شب به راحتی در شهر بگردید.
  • در این شهر هم برج های سر به فلک کشیده وجود دارد و هم ساختمان های بسیار کهن و تاریخی به این ترتیب هر سلیقه ای راضی خواهد شد.

شهر بلگراد صربستان

آشنایی با شهر بلگراد صربستان | Belgrade

 مساحت شهر بلگراد 359.96 کیلومتر مربع است و در حدفاصل دو رود معروف دانوب و ساوا قرار دارد. وجود این دو رود و دریاچه مصنوعی شهر باعث شده تا بلگراد به شهری سرسبز و خوش آب و هوا تبدیل شود. یکی از عللی که در سال های اخیر ایرانی ها بیشتر به سفر به بلگراد علاقه مند شدند، اروپایی بودن این شهر و مقرون به صرفه بودن سفر به آن است. اگر بخواهیم هزینه های این شهر را با تهران مقایسه کنیم باید بگوییم که به صورت تقریبی 20 درصد گران تر است.

بد نیست بدانید که کلمه بلگراد در زبان صربی به معنای شهر سفید است و تاریخ تاسیس این شهر به ۲۷۹ پیش از میلاد باز می گردد. بلگراد تا به امروز جنگ های بزرگ و متعددی را پشت سر گذاشته است و بسیاری از بناهای تاریخی و جذابش در این میان از بین رفته اند؛ اما هنوز هم دیدنی هایی کهن در این شهر به چشم می خورند که بازدید از آن ها می تواند بسیار جذاب باشد. 

سفر به این شهر برای افرادی مناسب است که در جستجوی مقصدی برای تغییر حال و هوای شان هستند، در بلگراد این موقعیت فراهم است که در میان طبیعت زیبا از قلعه های تاریخی دیدن کنید یا به همراه دوستان تان یک طبیعت گردی پر خاطره را رقم بزنید. اینجا برای افرادی که در جستجوی شهری برای استراحت و آرامش هستند نیز مناسب است، شما می توانید خیلی راحت در یکی از هتل های شهر اقامت کنید و در زمان فراغت در کنار رود دانوب قدم بزنید.

متاسفانه رستوران های ایرانی بسیار کمی در این شهر وجود دارند زیرا تا یکی دو سال گذشته ایرانی های کمی به بلگراد سفر می کردند به همین خاطر از همین حالا بدانید که باید سبک های غذایی کشورهای دیگر را در صربستان امتحان کنید. ما در انتهای این مطلب نگاهی خواهیم داشت به فرهنگ غذایی صربستان و شما را با سبک غذاهای بومیان بلگراد آشنا می کنیم.

از دیگر چالش هایی که گردشگران ایرانی در سفر به بلگراد با آن دست و پنجه نرم می کنند، مساله زبان است. برای سفر به این شهر بهتر است که زبان انگلیسی را بدانید یا کمی با زبان صربی آشنایی داشته باشید در غیر این صورت شاید نیاز پیدا کنید که برای گشت و گذار از راهنمایان تورها استفاده کنید. ما در ادامه اطلاعات ضروری این شهر و برخی عبارات پر کاربرد برای سلام و احوال پرسی با بومیان شهر را نیز برای تان ذکر می کنیم؛ اما باز هم از قبل در نظر داشته باشید که در این شهر کمی چالش زبان در پیش خواهید داشت.

شهر بلگراد

شهر بلگراد

شهر بلگراد

شهر بلگراد

شهر بلگراد

بلگراد را در ویدیو تماشا کنید

معرفی مهم ترین جاذبه های شهر بلگراد

خوب است که پیش از سفر به بلگراد با جاذبه های دیدنی مهم آن آشنایی داشته باشید. ما در مطالبی جداگانه به بررسی تک تک آن ها خواهیم پرداخت اما در این بخش نیز به صورت خلاصه این جاذبه های مهم را معرفی می کنیم.

قلعه بلگراد | Belgrade Fortress: قلعه بلگراد یکی از مهم ترین جاذبه های دیدنی شهر است. این سازه را 279 سال پیش از میلاد ساختند و هدف از وجودش حفاظت از شهر بلگراد بوده است. با بازدید از این قلعه دیدی کلی در رابطه با فرهنگ و تاریخ صربستان به دست خواهید آورد همچنین طبیعت زیبایی در اطرافش وجود دارد که مناظر دلفریبی را پیش روی تان قرار می دهد.

کلیسای جامع سنت ساوا | Church of Saint Sava: این نیایشگاه هم در بلگراد بسیار معروف است زیرا بزرگترین کلیسای مخصوص ارتودوکسان در منطقه بالکان به شمار می آید و جزو بزرگترین نیایشگاه ارتودوکس ها در جهان است. بد نیست بدانید که بر سر این موضوع که آیا سنت ساوا یک کلیسای جامع است یا خیر اختلاف نظر وجود دارد؛ اما با این حال از برترین دیدنی های شهر به شمار می آید.

موزه نیکولا تسلا | Nikola Tesla Museum: نیکولا تسلا یک مخترع و مهندسی نامدار بود، او اصالتی صربی داشت و مایه افتخار مردم این سرزمین است. موزه نیکولا تسلا یک ویلای بزرگ است که در آن به معرفی این دانشمند پرداخته اند و برخی از آثاری که از وی به جای مانده را نیز به نمایش در آورده اند.

باغ وحش بلگراد | Belgrade Zoo: در میان بناهای تاریخی شهر بلگراد می توانید از باغ وحش جذاب آن هم دیدن کنید. این باغ وحش هم از مهم ترین دیدنی های شهر به شمار می آید و از سال 1936 در حال فعالیت است. باغ وحش این شهر در میان پارک وسیع کالیمگدان (Kalemegdan) قرار گرفته و حدود 1700 جانور در آن نگهداری می شوند.

رود ساوا | Sava: رود ساوا نیز از جذاب ترین دیدنی های بلگراد به شمار می آید. این رود در نهایت به دانوب می رسد؛ اما در مسیرش مناظر بسیار فوق العاده ای را پدید آورده است. گردش در اطراف این رود نیز می تواند برای گردشگران خارجی جذاب باشد.

سایر موزه ها: در بلگراد موزه های متعددی وجود دارد که شاید نتوان یکی را برتر از بقیه معرفی کرد. ما در مطلبی جداگانه این موزه ها را معرفی می کنیم اما بدانید این موزه ها نیز در بلگراد هستند: موزه های ملی صربستان، یوگوسلاوی، موزه قومی، هوانوردی و...

قلعه بلگراد

کلیسای جامع سنت ساوا

باغ وحش بلگراد

موزه نیکولا تسلا

رود ساوا

دانستنی های مهم شهر بلگراد

در سفر به بلگراد دانستن اطلاعاتی که در این بخش ارایه می دهیم خالی از لطف نیست:

اختلاف ساعت با تهران: 2 ساعت و 30 دقیقه عقب تر

سطح قیمت: حدود 15 الی 20 درصد از تهران گران تر

پول رایج: دینار صربستان (RSD). هر 117.1 دینار صربستان معادل 1 یورو

زبان اصلی: صربی. این زبان جزوی از زبان های هند و اروپایی به شمار می آید و در بوسنی و هرزگوین و صربستان به آن صحبت می کنند.

دین رسمی: مسیحیت که بسیاری از آن ها ارتودوکس هستند؛ اما اسلام هم به میان آن ها نفوذ کرده است.

سوغات شهر: کتاب، کفش سنتی (اوپانچی)، گلیم، ژاکت، مگنت، عروسک های دست ساز، جوراب، ساز گوزله و...

جمعیت: 1 میلیون و 23 هزار نفر (در سال 2018)

وضعیت بهداشتی: در سال های اخیر تلاش های بسیاری در راستای بالا بردن معیارهای سلامت در صربستان انجام شده است. همین تلاش ها باعث شد تا مرگ و میرهای ناشی از مشکلات درمانی در این کشور تا حدود زیادی کاهش یابد. شرایط بهداشتی و درمانی این کشور خوب و رو به رشد است و از مهم ترین بیماری های موجود در این سرزمین می توان به بیماری های ریه، قلب، افسردگی، سرطان سینه و دیابت اشاره کرد. از سال 2002 پژوهشگران در صدد هستند تا ریشه های این مریضی ها را متوجه شده و درمان شان کنند.

شهر بلگراد

در سفر به بلگراد بدانید

اگر با زبان صربی آشنایی ندارید خوب است که عبارات پرکاربرد را بدانید تا در زمان سفرتان بتوانید در حد ابتدایی با دیگران ارتباط برقرار کنید. این عبارت ها زمانی بیشتر به کارتان می آیند که حادثه ای برای شما رخ داده باشد یا برای مثال بخواهید توجه فروشنده ها را جلب کرده و تخفیف بگیرید. در این قسمت برخی از این عبارت ها و کلمه ها را برای تان قرار می دهیم و نگاه گذرایی هم به شماره تلفن های ضروری شهر بلگراد می اندازیم.

شماره های ضروری

پیش شماره تلفن صربستان

381

پیش شماره تلفن شهر بلگراد

001

پلیس بلگراد

4262-388-4061

پلیس صربستان

192

آتش نشانی

193

آمبولانس

194

اطلاعات شماره تلفن ها

988

عبارت های ضروری

عبارت فارسی

معادل صربی

تلفظ

سلام

Здраво

Zdravo!

صبح بخیر

Добро јутро

Dobro jutro!

خوش آمدید

Добро дошли

Dobrodošli

حالت چطوره؟

Како си?

Kako ste?

خوبم

У реду

Dobro

خداحافظ

Збогом

Doviđenja!

من گم شدم

Изгубио сам се

Izgubio

می تونید کمکم کنید؟

Можете ли ми помоћи?

? Možete li da mi pomognete

قیمتش چنده؟

Много је

Koliko košta ovo_

ببخشید

Извини

Izvinite..

با من بیا

Пођи са мном

Pođite sa mnom

و شما؟

А ти

A vi?

در صورتی که یادگیری همین چند عبارت نیز به نظرتان خیلی دشوار است می توانید با کلیک روی دکمه زیر آموزش های بیشتری در رابطه با برقراری ارتباط با خارجی ها به دست بیاورید.ورود به صفحه اختصاصی راهنمای برقراری ارتباط در کشورهای خارجی

زبان صربی

تعطیلات رسمی در کشور صربستان سال 2020

از نکته های مهم دیگری که در سفرهای خارجی خوب است بدانید، زمان تعطیلات رسمی است. با دانستن زمان این تعطیلی ها می توانید برای سفرتان دقیق تر برنامه ریزی کنید و در نظر داشته باشید که جاذبه های دیدنی شهر در این زمان ها شلوغ تر هستند و ممکن است ساعت های کاری شان نیز کمی متفاوت باشد.

1 و 2 ژانویه (11 و 12 دی 1398): تعطیلات سال نو

7 ژانویه (17 دی): روز کریسمس ارتدکس ها

15 و 17 فوریه (26 و 28 دی): روز حاکمیت صربستان

17 آپریل (29 فروردین 1399): گود فرایدی

18 آپریل (30 فروردین): شنبه مقدس ارتودوکس ها

19 و 20 آپریل (31 فروردین و 1 اردیبهشت): عید پارک ارتدکس 

1 و 2 می (12 و 13 اردیبهشت): روز کارگر

9 می (19 اریبهشت): روز اروپا

11 نوامبر (21 آبان): روز آرمیستیس، یادبود پایان جنگ جهانی اول

مردم صربستان

آب و هوای شهر بلگراد

بلگراد زمستان های سرد و تابستان های بسیار گرمی دارد. ماه های جولای و آگوست (تیر و مرداد) داغ ترین و دسامبر و ژانویه (آذر و دی) سردترین ماه های سال در بلگراد هستند. به صورت میانگین هم سالانه 700 میلی متر باران در این شهر می بارد. در ادامه فصل به فصل آب و هوای این شهر را مرور می کنیم.

بهار: در این فصل در گرمترین روزها دما به 17 درجه سانتیگراد و در سردترین حالت به 11 درجه سانتیگراد می رسد و به طور میانگین دمای هوا 13 درجه سانتیگراد است. بلگراد بهارهایی کوتاه با بارش های شدید دارد.

تابستان: دمای هوا در این فصل بین 16 تا 26 درجه سانتیگراد متغییر است و به صورت میانگین می توان گفت که اغلب روزهای تابستانی بلگراد دمای هوا به حول و حوش 21 درجه سانتیگراد می رسد. 

پاییز: دمای هوا در این فصل در بلگراد بین 8 تا 18 درجه سانتیگراد است. در پاییز به نسبت دیگر فصل ها باران کمتری می بارد و هوا خشک است و رو به سردی می گذارد.

زمستان: گرمترین روزهای زمستان در بلگراد دمای هوا به 5 درجه سانتیگراد می رسد و اغلب روزها دما 2 درجه است. در این فصل بلگراد بسیار سرد می شود و برف و باران نیز می بارد.

زمستان بلگراد

فرودگاه نیکولا تسلا | Belgrade Nikola Tesla Airport

فرودگاه نیکولا تسلا در سال 2006 آغاز به کار کرد و بزرگترین و شلوغ ترین فرودگاه کشور صربستان است. البته باید بدانید که این فرودگاه در 18 کیلومتری غرب شهر بلگراد واقع شده است.

باند فرودگاهی این مکان هم آسفالت و هم بتنی است. این فرودگاه در ارتفاع ۱۰۲ متری از سطح دریا واقع شده و دسترسی به آن با اتوبوس و تاکسی به راحتی امکان پذیر است. از سال 2012 مسوولان این مرکز تصمیم گرفتند که فرودگاه را مدرنیزه کنند و از همان سال هم گسترش و بازسازیش آغاز شد و فرودگاه امروزی حاصل همین بازسازی است. 

نکته خوب در رابطه با فرودگاه نیکولا تسلا این است که از تهران می توانید به صورت مستقیم به آن پرواز کنید و در مدت زمان کوتاهی خود را به مرکز شهر بلگراد برسانید.

آدرس: صربستان، بلگراد، فرودگاه بلگراد

Address: Aerodrom Beograd 59, Beograd 11180, Serbia

فرودگاه نیکولا تسلا

حمل و نقل عمومی در بلگراد

برای گشت و گذار در شهر زیبای بلگراد تورهای گردشی را خریداری کنید و با راهنمایان ماهر، شهر را بگردید و از دیدنی هایش لذت ببرید؛ اما راه مقرون به صرفه تر این است که خودتان مکان های مورد نظرتان را روی نقشه پیدا کرده و با استفاده از وسایل نقلیه عمومی به آن ها برسید، با این کار تا مقدار زیادی در هزینه های سفرتان صرفه جویی کرده اید. ما در این بخش وسایل نقلیه عمومی شهر بلگراد را به شما عزیزان معرفی می کنیم.

1- اتوبوس

شما می توانید با استفاده از اتوبوس به راحتی بلگراد را بگردید. استفاده از اتوبوس در این شهر به نسبت دیگر وسایل نقلیه عمومی رواج بیشتری دارد زیرا بلگراد شهر شلوغیست و شهرنشینانش برای فرار از ترافیک ترجیح می دهند از اتوبوس استفاده کنند. اتوبوس های گوناگونی را در بلگراد می توانید بیابید، برخی از آن ها مخصوص گردشگران هستند و در مکان هایی ایستگاه دارند که به جاذبه های دیدنی نزدیک باشد. اگر اتوبوس های شهری معمولی را سوار شوید، حق انتخاب بیشتری دارید و می توانید کمی ماجراجویی کرده و خود را به مقصد برسانید.

زمان انتظار برای آمدن اتوبوس در بلگراد به صورت میانگین بین 3 تا 30 دقیقه است، پس از قبل برای این موضوع خود را آماده کنید همچنین باید بدانید که اتوبوس ها شب هم موجودند.

اتوبوس های کوچک و بزرگ و متنوعی در بلگراد به چشم می خورند که هرچه به سمت مرکز شهر بروید مدرنتر و با کیفیت تر می شوند؛ اما در مناطق دور افتاده کوچکترند و باید هزینه ها را با شخص راننده حساب و کتاب کنید.

بد نیست بدانید که اتوبوس برقی هم در بلگراد هست و می توانید از تجربه سوار شدن به آن ها نیز لذت ببرید. پیشنهاد می کنیم در زمان انتخاب اتوبوس از نقشه گوگل کمک بگیرید و به نسبت مبدا و مقصد همان اتوبوسی را انتخاب کنید که برای شما مناسب است. ورود به صفحه راهنمای استفاده از گوگل مپ

اتوبوس بلگراد

2- تاکسی

تاکسی های شهر بلگراد به نسبت دیگر شهرهای اروپایی و غربی ارزان هستند به همین خاطر اگر با تاکسی راحت تر هستید می توانید از این وسیله نقلیه نیز استفاده کنید. البته این صحبت ما به این معنا نیست که تاکسی سواری در این شهر برای تان ارزان تمام می شود. برای این که بهتر سطح قیمت تاکسی ها را متوجه شوید باید بگوییم که ورود به تاکسی ها حدود 170 دینار صربستان یا 1.4 یورو (79,108 تومان) برای تان هزینه خواهد داشت و باقی هزینه ها بسته به مسیرتان متفاوت خواهد بود.

تاکسی بلگراد

3- مینی بوس

مینی بوس های شهر بلگراد نیز طرفداران خاص خودشان را دارند اگر شما هم دوست دارید مینی بوس سواری را در یک کشور دیگر تجربه کنید، بلگراد انتخاب خوبیست. مینی بوس های این شهر در 8 خط فعالیت می کنند و جالب این که هزینه آن ها به نسبت اتوبوس گران تر است. البته قیمت گران تر زیاد هم بی دلیل نیست، مینی بوس ها سریع تر از اتوبوس ها حرکت می کنند و کمی راحت تر هم هستند.

مینی بوس

4- تراموا

پیشنهاد می کنیم که در بلگراد تراموا سواری را هم تجربه کنید. در این شهر 11 خط تراموا وجود دارد که در مرکز شهر هم ایستگاه هایی دارند. از مهم ترین ایستگاه های تراموای بلگراد می توان به اسلاویجا (Slavija) و ووکو اسپومنیک (Vukov Spomenik) اشاره کرد که در محدوده مرکزی شهر هستند.

بد نیست بدانید که خط 2 و 3 تراموا شلوغ ترینند و در ایستگاه های مهم تری می ایستند.

تراموا بلگراد

فرهنگ غذایی صربستان

غذاهای اصلی صربستان همان خوراکی های سنتی منطقه بالکان هستند به همین خاطر می توان گفت با برخی از کشورهای دیگر که در همین ناحیه قرار دارند، مشترک هستند. در یک دهه گذشته غذاهای بین المللی نیز وارد صربستان شده اند و حالا شاهدیم که رستوران های بین المللی متعددی در این کشور فعالیت می کنند.

امروزه غذاهای صربی ترکیبی از خوراکی های مدیترانه ای، اروپای مرکزی و ترکیب های غذایی سنتی و باستانی این منطقه تشکیل شده اند. صربستان محل تلاقی فرهنگ شرق و غرب است و این موضوع در فرهنگ غذایی این سرزمین نیز تاثیرگذار بوده است.

از مهم ترین مواد غذایی مورد علاقه صرب ها گوشت، سبزیجات و پنیر است. بد نیست بدانید که آن ها به دسر و شیرینی های تازه هم علاقه مند هستند. جالب این که اگر در غذاهای آن ها و ترکیبات شان دقت کنید، متوجه خواهید شد که با غذاهای ایرانی و پاکستانی هم مشترکات زیادی دارند.

بومیان صربستان در مصرف مواد غذایی بسیار با دقت عمل می کنند به این معنا که سعی دارند از هر ماده غذایی در فصل مناسبش استفاده کنند به همین خاطر شاهد وجود غذاهای فصلی متعددی در این کشور هستیم. همان طور که بالا تر اشاره کردیم در بلگراد رود دانوب جاریست به همین خاطر خاک حاصلخیزی دارد و مواد اولیه کشاورزی اغلب در داخل تولید می شوند.

اغلب مردم صربستان در طول روز هر سه وعده غذایی صبحانه، ناهار، شام را مصرف می کنند و علاقه زیادی به ناهار دارند و آن را مفصل تر می خورند البته بد نیست بدانید که صبحانه در این کشور از حدود قرن نوزدهم رواج پیدا کرد. صرب ها صبحانه خود را از مواد غذایی پر کالری و پر کربوهیدرات انتخاب می کنند تا روزشان را پر انرژی آغاز کرده باشند. آن ها اغلب نان، مربا، شیرینی تازه، قارچ، سوسیس، تخم مرغ را با چای، قهوه یا شیر برای صبحانه انتخاب می کنند.

در صربستان پیش غذاها مواد خامی دارند و از زیتون، سبزی، سوسیس یا پنیر تشکیل می شوند. مصرف گوشت در وعده ناهار رواج زیادی دارد و کباب کردن گوشت هم محبوب ترین روش برای پخت است. اگر طعم گوشت قرمز را دوست دارید حتما در صربستان غذایی مورد علاقه خود خواهید یافت، پیشنهاد می کنیم که برای یک بار هم که شده از غذاهای سنتی صربستان میل کنید.

غذاهای صربستانی

غذاهای کشور صربستان

تاریخچه شهر بلگراد

بلگراد تاریخچه ای دیرینه دارد؛ اما مهم ترین بخش آن از سال ۱۵۲۱ آغاز می شود که نیروهای عثمانی آن را اشغال کردند. بلگراد از این تاریخ تا سال ۱۸۴۱ جزو امپراتوری عثمانی به حساب می آمد.

همان گونه که شاید بدانید امپراتوری عثمانی جنگ های متعددی را پشت سر گذاشت، یکی از این نبردها که بین عثمانیان و مردم اتریش در گرفت، بلگراد از سرزمین های تحت تصرف عثمانی جدا شد و از آن پس جزو امپراتوری اتریش-مجارستان به حساب آمد؛ اما امپراتوری اتریش مجارستان هم در هم شکست و از آن به بعد بلگراد پایتخت یوگسلاوی شد. یوگسلاوی از سه موجودیت سیاسی پادشاهی یوگسلاوی، جمهوری فدرال سوسیالیستی یوگسلاوی و جمهوری فدرال یوگسلاوی تشکیل شده بود و در غرب ناحیه بالکان قرار داشت. اگر کمی در پیشینه بومیان بلگراد کندوکاو کنیم متوجه خواهیم شد که بیشترشان از اقوام مجاری هستند که در ابتدای قرن ششم به این ناحیه آمده بودند.

شهر بلگراد بسیار کهن است و در طول جنگ های گوناگون خسارت های زیادی دید. در سال 1999 مردم این شهر درگیر جنگ کوزوو (the Kosovo War) بودند، جنگی که بین یوگسلاوی و شورشیانی آلبانیایی تبار رخ داده بود. در این نبرد بمب گذاری هایی انجام شد که آسیب های جبران ناپذیری به شهر و ساکنانش وارد کرد. از مهم ترین ساختمان هایی که در این جنگ ویران شدند می توان به وزارتخانه، چند بیمارستان و سفارت چین اشاره کرد.

خوشبختانه با همه فراز و نشیب هایی که این شهر پشت سر گذاشت از سال 2014 تا کنون پیشرفت های چشم گیری داشته است؛ ساخت هتل های 5 ستاره و لوکس، زیباسازی اطراف رودخانه، احیای آمفی تئاتر شهر و... از جمله مهم ترین اصلاحاتی بود که از آن زمان تا کنون در بلگراد انجام گرفت. در چند سال گذشته هم با پیشرفت صنعت گردشگری شهر بلگراد می بینیم که مسوولان در حال نوسازی ساختمان های قدیمی شهر هستند و چهره جدید به بلگراد بخشیده اند. حتا منطقه ای به نام نیو بلگراد یا بلگراد نو ساخته اند که در آن آپارتمان های شیک و آسمان خراش های سر به فلک کشیده ای را بنا کردند تا اداره های مهم شهر را به آن مکان انتقال دهند، چیزی شبیه به پوتراجایا در مالزی. سرعت پیشرفت شهر بلگراد در حال حاضر بسیار بالاست و امکان دارد که هر سالی که به آن سفر می کنید تغییرهای زیادی را شاهد باشید.

تاریخچه بلگراد بسیار طولانیست و هرچه درباره اش بگوییم باز هم نکته هایی از قلم خواهد افتاد به همین خاطر در اینجا سعی کردیم که خیلی خلاصه تاریخچه این شهر را بیان کنیم و بی تردید در مطالبی که به معرفی جاذبه های تاریخی خواهیم پرداخت جزیی تر بخش های گوناگون تاریخ این دیار را برای تان توضیح خواهیم داد.

در آخر بد نیست بدانید که تاریخچه طویل بلگراد را به چند بخش اصلی تقسیم می کنند که در ادامه آن ها را مرور می کنیم:

  • پیش از تاریخ
  • عهد عتیق
  • قرون وسطی
  • حکومت عثمانی و تجاوز اتریش
  • رواج مسیحیت و پادشاهی صربستان
  • جنگ جهانی اول
  • امپراتوری یوگسلاوی
  • جنگ جهانی دوم
  • یوگسلاوی سوسیالیستی
  • درهم شکستن یوگسلاوی
  • دوره معاصر

بلگراد

سخن آخر

این روزها بازار سفر به صربستان حسابی داغ شده است و آرام آرام شهرهایی به جز بلگراد نیز مورد توجه ایرانی ها قرار گرفته اند که در مطالب آینده به آن ها نیز خواهیم پرداخت. امروز باهم کمی بیشتر با شهر بلگراد و جذابیت هایش آشنا شدیم و درباره سبک و سیاق سفر به آن برای تان گفتیم. نظر شما درباره بلگراد چیست؟

دوست دارید این شهر را از نزدیک ببینید؟

از نظر شما خوبی ها و بدی های بلگراد چیست؟

منتظر تجربه ها و دیدگاه های شما عزیزان هستیم.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سلام از راهنمایی خیلی دوست داشتم برم سفرهای اروپایی ، الان 30 ساله هستم ولی هنوز موفق نشدم سفر کنم 😢 خیلی دوست دارم برم بلگراد - آرزو میکنم جیب همه پُر از پول باشه بتونند برن مسافرت .

انتشار:16 آذر 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

مشایخ

باسلام
میخواستم بدونم آیا تو بلگراد میشه از اپ taxifyاستفاده کرد؟قیمتش مناسب هست؟
با تشکر

زينب شيرازی

سلام دوست عزیز کارناوالی

بله شما امکان استفاده از تاکسیفای را در بلگراد دارید. همچنین خوب است بدانید دیگر اپ تاکسی خوب در این شهر کارگو cargo.net است. 

با آرزوی سفری خوش برای شما

20 مرداد 1397

انتشار:19 مرداد 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.