karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

28 اردیبهشت 1397

به روز رسانی

03 مرداد 1401

کارناوال در این مقاله به معرفی شهر استانبول پرداخته است و سفر به استانبول را از جنبه های مختلف بررسی می کند. در این مقاله با هر آن چه باید پیش از سفر بدانید مانند جاهای دیدنی استانبول و نکات سفر به استانبول آشنا خواهید شد. 

همراه با کارناوال به شهر بازارهای رنگارنگ سنتی، خوشمزه های بی شمار و فستیوال‌های موسیقی خیابانی می رویم...

چرا استانبول؟


  • شهری با جاذبه های تاریخی فراوان است.
  • بازارهای سنتی و مدرن بسیاری دارد.
  • هزینه های سفر به این شهر مناسب است.
  • دسترسی به این شهر خارجی آسان است و تورهای گردشگری بسیاری دارد.
  • در چهار فصل سال مقصد جذابی محسوب می شود.

استانبول

آشنایی با شهر استانبول

استانبول شهری با تاریخ 2500 ساله است که در جهان باستان با نام قسطنطنیه شناخته می شود. این شهر به سبب جاذبه های تاریخی و مدرن و البته مساجد زیبای عثمانی، مرکز فرهنگی، تاریخی و اقتصادی ترکیه محسوب می‌شود. جالب آن که استانبول از لحاظ جغرافیایی به گونه‌ای‌ست که بخشی از آن در قاره آسیا و بخش دیگرش در قاره اروپا قرار دارد. این دو بخش توسط پل معروف بسفر به یکدیگر متصل می‌شوند و از همین روی، آن را پلی میان دو قاره نیز می‌نامند. استانبول پرجمعیت ترین شهر ترکیه است که جمعیتی برابر با 15.03 میلیون نفر در این پهنه وسیع و پرهیاهو زندگی می کنند. دین اغلب مردم ترکیه و استانبول اسلام است و در نتیجه این موارد در کنار هم، استانبول را به مقصد دلپذیری برای مسافران ایرانی بدل می کند. شهری با تلفیقی از المان‌های مذهبی، سنتی و توام با ظاهری به روز و شکیل!

استانبول به دلیل جاذبه های متنوع و خدمات قابل توجه گردشگری اش، در قرن بیست و یکم با استقبال گردشگران خارجی مواجه شد به طوری که در سال 2015 میلادی در مجموع 12.5 میلیون گردشگر خارجی به استانبول پا گذاشتند. این وضعیت به نوبه خود باعث شد تا استانبول پایتخت فرهنگی اروپا نام بگیرد و در طی چندین سال متوالی، در میان محبوب ترین و پربازدیدترین شهرهای گردشگری جهان قرار بگیرد. 

در ادامه همراه ما باشید تا استانبول را از زوایای مختلف بررسی کنیم و بیشتر از این شهر زیبا بدانیم.

شهر استانبول

دانستنی های کاربردی استانبول

 برخی از ویژگی ها و دانستنی های مردم استانبول عبارت اند از:

ویزا: سفر به ترکیه نیازی به ویزا ندارد. 

زبان رسمی: ترکی

پول رایج:  لیر ترکی (TRY)، هر 1 لیر ترکیه (2,380 تومان)  

دین رسمی: ترکیه کشوری سکولار است و بنابراین در این سرزمین چیزی به نام دین رسمی وجود ندارد. با این حال بیشترین جمعیت مذهبی این کشور، یعنی 97% را مسلمانان تشکیل داده اند که اغلب آن ها سنی مذهب هستند و شیعه ها در اقلیت قرار دارند.

سوغات شهر: قهوه، ادویه، شیرینی پسته‌ای، باقلوا و راحت القلوم، قهوه جوش، پوشاک، زیورآلات و ...

وضعیت بهداشتی: آب و غذای استانبول از لحاظ بهداشتی وضعیت بسیار قابل قبولی دارد و کمتر گزارشی مبنی بر بیماری‌ ناشی از غذا ثبت شده است. با این حال برای تضمین سلامتی خود، به هنگام خرید از غذاهای خیابانی، غذاهای تازه و داغ را انتخاب کنید. آب در شبکه استانبول جهت استفاده مناسب نیست و توصیه نمی‌شود. البته بطری های آب معدنی ارزان است و از هر جایی به راحتی می توانید تهیه کنید. 

اطلاعات ضروری استانبول

هنگامی که به کشوری غریبه سفر می‌کنید، دانستن شماره‌های ضروری و عباراتی برای برقرار کردن ارتباط با دیگران و همچنین به هنگام رخدادهای غیر منتظره بسیار کارآمد است.

شماره های ضروری:

پیش شماره ترکیه

90+

پیش شماره استانبول

212 و 216

پلیس

155

آمبولانس

112

آتش‌نشانی

110

امنیت ساحل

158

عبارات کاربردی ترکی:

دانستن عبارات کاربردی از جمله چیزهایی است که شما را در برقراری ارتباط با مردم شهر مقصد یاری می دهد.

فارسی

تلفظ

ترکی

سلام

SELAM

Selam

خداحافظ

HOSH-CHA-KAL

Hoşçakal

متشکرم

TE-SHE-KOR ED-ER-IM

Teşekkür ederim

لطفا

LUT-FEN

Lütfen

می توانید انگلیسی صحبت کنید؟

INN-GLIZ-JE CON-NUSH-OR MUS-UN-UZ

İngilizce konuşur musunuz

متوجه نمی شوم

SI-ZI ANN-LA-MA-YOR-UM

Sizi anlamıyorum

قیمتش چقدره؟

NAY KAD-AR

Ne kadar?

ببخشید

AFF-ED-DAR-SAN-IZ

Afedersiniz

می توانی کمکم کنی؟

YARR-DIM ED-EBB-ILL-EAR MISS-IN-IZ

Yardım edebilir misiniz?

بله

EV-ET

Evet

خیر

HAI-YER

Hayır

نمی دانم

BILL-ME-YOR-UM

Bilmiyorum

اکی

TAMAM

Tamam

در صورتی که درباره برقراری ارتباط در طول سفرهای خارجی خود دغدغه و نگرانی بسیاری دارید، توصیه می کنیم خواندن آموزش کاربردی زیر را از دست ندهید. 

شهر استانبول

بهترین فصل سفر به استانبول

بهار: استانبول در این زمان روزها گرم‌تر می‌شود و شب‌ها خنکایی ملایم و دوست داشتنی دارد و گهگاهی باران نرم بهاری نیز می‌بارد. میانگین دمای روزها میان ۱۸ تا ۲۷ درجه سانتیگراد است.

تابستان: روزهای تابستانی استانبول بسیار گرم و مرطوب است. گرچه بیشتر ساکنان شهر برای فرار از گرما به جزایر نزدیک و سواحل روی می‌آورند اما اغلب گردشگران تابستان را برای سفر به استانبول انتخاب می‌کنند. میانگین دمای تابستان در استانبول میان ۲۸ تا ۳۰ درجه سانتیگراد است. 

پاییز: دمای هوا در فصل خزان استانبول خنک است، یعنی در حدود ۲۳ درجه سانتیگراد! اما منتظر غافلگیری‌های گه‌گدار طبیعت هم باشید. یک روز ممکن است گرم و خشک باشد و روز دیگر، هوای بسیار خنک با دمای ۱۵ درجه و باران‌های کوتاه و شدید غافلگیرتان کند.

زمستان: روزهای زمستانی استانبول سرد و برفی اند. میانگین دمای روزانه بین ۸ تا ۱۲ درجه سانتیگراد است و بارش ملایم برف هم دور از انتظار نیست. 

بنابراین بهترین فصل سفر به استانبول: بهار و پاییز است.

امنیت در استانبول

استانبول یکی از محبوب ترین شهرهای توریستی دنیاست، به طوری که در سال 2015 عنوان پنجمین شهر پربازدید دنیا را به خود اختصاص داد. پس عجیب نیست که آمار جرم و دزدی در این شهری قدری بالا باشد.

اما اگر بخواهیم نگاه جزئی تری به امنیت شهر استانبول بیاندازیم و آن را با تهران مقایسه کنیم، شاخص های امنیت تنها قدری از تهران کم تر است و بنابراین وضعیت چندان متفاوتی را در استانبول نخواهید دید. به طور مثال قدم زدن به تنهایی در روشنی روز همان قدر در تهران برای شما امن است که در استانبول. نا امنی قدم زدن در شب های تهران و استانبول نیز با هم برابری می کنند و تفاوتی جزئی با هم دارند. 

با همه این ها، باید نکات کلی ایمنی را در سفرتان به استانبول رعایت کنید. به طور مثال از حمل کردن مقدار زیادی پول نقد با خود، خودداری کنید. پول های ها و دیگر وسایل ارزشمندتان را در معرض دید عموم قرار ندهید و در مکان های شلوغ حواستان به کیف و جیب ها‌ی‌تان باشد. 

شهر استانبول

Ahmed Al-Witry

دیدنی های معروف استانبول

پربازدیدترین بخش شهر استانبول، مرکز تاریخی آن است که در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. مجموعه ای از بناهای تاریخی و مشهور استانبول را در همین منطقه می بینید که از آن جمله می توان به ایا صوفیه، مسجد آبی، باسیلیکا سیسترن و ... اشاره کرد. از آن جا که در استانبول طیف وسیعی از دیدنی ها پیش روی شما قرار دارد، در این جا ما تنها چند جاذبه برتر را نام می بریم:

1- ایا صوفیه استانبول | Hagia Sophia: بی شک یکی از مهم ترین و باشکوه ترین سازه های تاریخی استانبول، ایا صوفیه است که در قرن ششم میلادی و توسط پادشاهی رومی ساخته شد. این ساختمان در دوره امپراتوری روم شرقی کلیسا و در زمان حکومت عثمانی ها مسجد بود. در حال حاضر ایا صوفیه به عنوان موزه استفاده می شود.

2- کاخ توپکاپی استانبول | Topkapi Palace: کاخ توپکاپی، بزرگ ترین و نخستین کاخ عثمانی استانبول است که در قرن پانزدهم میلادی ساخته شد. این کاخ در موقعیتی استراتژیک و به گونه ای ساخته شده که از شمال با گلدن هورن، از جنوب با دریای مرمره و از شمال شرق با پل بسفر احاطه شده است.

3- مسجد سلطان احمد | Sultan Ahmed Mosque: از باشکوه ترین و خوش عکس ترین بناهای ترکیه، مسجد آبی است. این مسجد که به دستور سلطان احمد اول ساخته شده، به نام سلطان احمد شناخته می شود؛ اما به سبب کاشی های آبی و جذاب درون ساختمانش، به عنوان مسجد آبی شهرت یافته است.

4- باسیلیکا سیسترن | Basilica Cistern: با یکی از جاذبه های تاریخی و غیر منتظره استانبول طرف هستید. باسیلیکا سیسترن در واقع سرداب کلیسایی است که در قرن ششم میلادی ساخته شده و آب شهر قسطنطنیه و کاخ امپراتور را تامین می کرده است.

5- کاخ دلمه باغچه استانبول | Dolmabahce Palace: کاخ دلمه باغچه در اواسط قرن ۱۹، درست در نزدیکی بسفر ساخته شد و پس از آن توانست جای کاخ توپکاپی را پر کند. کاخ دلمه باغچه به سبک نئوباروک و در قرن نوزدهم میلادی توسط معمار ارشد دربار عثمانی ساخته شد.

6- کشتی سواری در بسفر استانبول: تنگه بسفر یکی از محبوب ترین مکان ها برای انجام تفریحات آبی در استانبول است که می توانید سوار بر انواع قایق ها شده و در مسیر آبی از استانبول دیدن کنید. خوب است بدانید که طول این تنگه حدودا ۳۰ کیلومتر است و چندین اسکله در نقاط مختلف شهر استانبول دارد.

7- بازار بزرگ استانبول | Grand Bazaar: قطعا یکی از اولین انتخاب ها برای گشت و گذار در بازارهای سنتی شهر استانبول، همین بازار بزرگ است. بازاری که یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین بازارهای سرپوشیده دنیاست و سالانه حدود ۲۵۰ هزار گردشگر را به خود فرا می خواند.

8- برج گالاتا | Galata Tower: با بازدید از برج گالاتا از نقطه ای مرتفع می توانید بهترین مناظر شهری استانبول را به چشم خود ببینید.

9- شهربازی ویالند | Vialand: ویالند، نام یکی از بزرگ ترین و بهترین شهربازی های استانبول است که در فضایی وسیع و 200 هزار متر مربعی قرار گرفته است و با عبور از درهایش، به دنیایی از هیجان پا می گذارید. این شهربازی مجموعه ای از بازی های هیجان انگیز و مختلف است که سرگرمی و خوشگذرانی را برای کوچک و بزرگ خانواده مهیا می کند.

10- مرکز خرید فروم استانبول | Forum Istanbul: اگر به دنبال یکی از بهترین مرکز خریدهای شهر استانبول هستید، فروم استانبول را به راحتی در میان اولین گزینه های خود بگذارید و مطمئن باشید از انتخاب خود پشیمان نخواهید شد. فروم استانبول با وسعتی برابر با 495,000 متر مربع نه تنها بزرگترین مرکز خرید کشور ترکیه، بلکه بزرگترین در قاره اروپاست.

مرکز خرید فروم استانبول

کشتی سواری در بسفر استانبول

جشنواره ها و تعطیلات رسمی استانبول

جشنواره ها و تعطیلات رسمی از جمله چیزهایی هستند که می توانند در سفر شما بسیار موثر باشند. چرا که شهر و مردمش قدری از وضع روزمره دور می شوند و چه بسا فروشگاه هایی که به تعطیلی بخورند. در این جا با جشنواره ها و تعطیلات رسمی استانبول آشنا می شویم:

جشنواره های استانبول

جشنواره های استانبول به تفکیک فصل عبارت اند از:

بهار: جشنواره بین المللی فیلم استانبول، جشنواره لاله، جشنواره بین المللی تئاتر استانبول، جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی استانبول، جشنواره روز فتح استانبول

تابستان: جشنواره بین المللی موسیقی استانبول، جشنواره بین المللی جاز استانبول، جشنواره کشتی جوخه، راک ان کوک (Rock ‘n’ Coke: بزرگ‌ترین فستیوال موسیقی در فضای آزاد در استانبول)

پاییز: دوسالانه بین المللی هنر استانبول، جشنواره آکبانک جاز، نمایشگاه کتاب تویاپ

زمستان: جشنواره موسیقی بلوز افس پیلسن (یکی از رویدادهای محبوب موسیقیایی در استانبول که با استقبال گسترده مواجه می‌شود.)

تعطیلات رسمی ترکیه | سال 2020

زمستان: 

1 ژانویه (11 دی 1398): سال نوی میلادی

بهار:

23 آپریل (4 فروردین 1399): روز حاکمیت ملی و روز کودک

1 می (12 اردیبهشت): روز کارگر

19 می (30 اردیبهشت): روز بزرگداشت آتاتورک، روز جوانان و ورزش

24 تا 27 می (4 تا 7 خرداد): تعطیلات عید فطر

تابستان:

15 جولای (25 تیر): روز دموکراسی و روز ملی همبستگی

31 جولای تا 3 آگوست (10 تا 13 مرداد): تعطیلات عید قربان

 30 آگوست (9 شهریور): روز پیروزی

پاییز:

29 اکتبر (8 آبان): روز جمهوری

فرودگاه های شهر استانبول

شهر بزرگ استانبول به دو فرودگاه مجهز است که در ادامه به صورت مختصر با هر یک و راه های دسترسی به آن ها آشنا می شویم:

1- فرودگاه بین المللی استانبول | Istanbul Airport

فرودگاه بین المللی استانبول، جدیدترین و بزرگترین فرودگاه بین المللی کشور ترکیه است که در منطقه آرناووتکوی استانبول جای خوش کرده است. این فرودگاه پس از 6 آپریل 2019، جایگزین فرودگاه معروف آتاتورک شد و در حال حاضر پذیرای تمام پروازهای شهر استانبول است. جالب است بدانید در حالی که هنوز ساخت این فرودگاه به اتمام نرسیده، گنجایش کنونی آن برابر با 150 میلیون مسافر در سال است. ضمن آن که به زودی با تکمیل فاز دوم فرودگاه استانبول، گنجایش آن به 200 میلیون مسافر در سال خواهد رسید.

دسترسی: برای دسترسی به مرکز شهر از فرودگاه استانبول می توانید از اتوبوس های هاوا ایست (Havaist)، اتوبوس شهری، تاکسی های فرودگاه و تاکسی آنلاین استفاده کنید. قرار است به زودی خط متروی استانبول تا این فرودگاه جدید کشیده شود.

سایت فرودگاه: کلیک کنید

آدرس: ترکیه، استانبول، منطقه آرناووتکوی، محله تایاکادین

Address: Tayakadın Mahallesi, Arnavutköy/İstanbul, Turkey

2- فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن | Sabiha Gökçen International Airport

فرودگاه بین المللی صبیحه گوکچن با نام اختصاری SAW، در 50 کیلومتری جنوب شرقی مرکز استانبول و در بخش آسیایی شهر قرار دارد. صبیحه گوکچن نام نخستین خلبان جنگی زن ترکی است که بر روی این فرودگاه گذاشته شده است.

دسترسی: گرچه از فرودگاه صبیحه گوکچن دسترسی محدودتری به مرکز شهر استانبول وجود دارد؛ اما باز هم می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و تاکسی استفاده کنید. 

سایت فرودگاه: کلیک کنید

آدرس: ترکیه، استانبول، منطقه پندیک، محله صنایع

Address: Sanayi Mh., ۳۴۹۰۶ Pendik/İstanbul, Turkey

3- فرودگاه بین المللی آتاتورک | Istanbul Atatürk Airport

تا پیش از 6 آپریل 2019، فرودگاه بین المللی آتاتورک استانبول، بزرگ ترین فرودگاه ترکیه از لحاظ تعداد مسافر، پروازها و مقاصد سفر محسوب می شد. اما در حال حاضر این فرودگاه کاربری سابق خود را از دست داده و تنها برای ارسال محموله، پروازهای دیپلماتیک، فنی، تاکسی هوایی و ... مورد استفاده قرار می گیرد.

سایت فرودگاه: کلیک کنید

آدرس: ترکیه، استانبول، منطقه باکیرکوی، محله یشیلکوی

Address: Yeşilköy, ۳۴۱۴۹ İstanbul, Turkey

فرودگاه بین المللی استانبول

حمل و نقل عمومی استانبول

استانبول، شهری وسیع و بزرگ با سیستم حمل و نقل کارآمد و مفید است که دسترسی به نقاط دور و نزدیک شهر را برای هر کسی آسان می کند. وقتی از حمل و نقل عمومی استانبول حرف می زنیم، یعنی می توانید از وسایل مختلفی چون مترو، تراموا، اتوبوس، تاکسی های زرد، تاکسی های آنلاین و انواع قایق و کشتی برای جا به جایی در شهر استفاده کنید.

استانبول کارت: برای پرداخت هزینه وسایل حمل و نقل عمومی استانبول لازم است استانبول کارت (بلیت الکترونیکی شهر) را تهیه کنید. این کارت ها مزایای قابل توجهی دارند و استفاده از آن ها راحت است. استانبول کارت را می توانید از ایستگاه های مترو و بسیاری از فروشگاه های شهر بخرید. 

مترو و تراموا: ایستگاه‌های مترو با تابلوهای قرمز و آبی M مشخص شده‌اند. هر سرویس، ایستگاه را بین ۲ تا ۱۰ دقیقه ترک می‌کند. ساعات کار مترو بین ۶ صبح تا ۱۲ نیمه شب است. برای هر دو گزینه مترو و تراموا از استانبول کارت استفاده می شود و هزینه آن بسته به نوع پرداخت (استانبول کارت یا بلیت) متفاوت است. 

اتوبوس: بریا رفت و آمد در میدان تکسیم و محله های بشیکتاش، کاباتاش، کادیکوی و اوسکادور می توانید از اتوبوس استفاده کنید. اغلب سرویس‌ها بین ساعات ۶ صبح تا ۲۳ فعالیت دارند. مقصدها و ایستگاه‌های اصلی را در سمت راست اتوبوس و همچنین روی تابلوی الکترونیک جلوی اتوبوس می توانید ببینید. برای استفاده از اتوبوس باید از استانبول کارت استفاده کنید.

تاکسی: قیمت پایه تاکسی ها مقدار مشخصی است و به ازای هر 1 کیلومتر مبلغی به هزینه ها افزوده می شود. 

سفر به استانبول را با خرید مناسب‌ترین قیمت بلیط هواپیما تهران به استانبول از وبسایت کارناوال تجربه کنید.

قایق و کشتی: برای عبور از آسیا به اروپا، بالا و پایین رفتن در طول گلدن هورن و بسفر و گذر از جزایر پرنس می توانید از قایق ها و کشتی ها استفاده کنید. بنادر اصلی در قسمت اروپایی استانبول، در نزدیکی دهانه‌ گلدن هورن (امینونو و کاراکوی) در بشیکتاش و در کنار ایستگاه تراموای کاباتاش، ۲ کیلومتر آن طرف تر از پل گالاتا قرار دارند. برای سفر تفریحی با این کشتی‌ها در طی سال دو برنامه وجود دارد که فصل زمستان (اواسط سپتامبر تا می) و تابستان (ژوئن تا اواسط سپتامبر) هستند. قیمت بلیت‌ها ارزان و مناسب است و در اکثر مسیرها می‌توانید از استانبول کارت استفاده کنید.

دولموش (ون): دولموش ها نیز به عنوان تاکسی در استانبول فعالیت می کنند. دولموش ها رنگی زرد داشته و گنجایشی 8 نفره دارند. قیمت این وسایل حمل و نقل از اتوبوس ها قدری بیشتر است اما به نسبت تاکسی های زرد رنگ، هزینه مناسب تری دارند. 

تله کابین استانبول: دو خط تله کابین با علائم اختصاری TF1 و TF2 شناخته می شوند و مدت سواری کوتاهی دارند. هزینه تله کابین سواری در استانبول بسته به نوع پرداخت هزینه متفاوت است.

حمل و نقل عمومی استانبول

حمل و نقل عمومی استانبول

بهترین غذاهای ترکیه

جالب است بدانید که فرهنگ غذایی ترکی و ایرانی تاثیرات متقابل زیادی بر یک‌دیگر داشته و شما هنگام مرور لیست‌ غذاهای ترکی، چندان هم احساس غربت نمی‌کنید. غذاهای ترکی تنوع و طیف گسترده ای دارند که با ان ها آشنا می شویم. انواع وعده های غذایی ترکی عبارت اند از:

پیش غذا یا Meze: در رستوران‌ها شما را با سینی بزرگی از انواع مخلفات غافلگیر می کنند. در این سینی انواعی از :دلمه‌ها، سالاد، پوره، خاگینه، ترشی، میوه، بورک (نوعی پیش غذا با ورقه‌های یوفکا و مخلفات میان آن)، پنیر، سبزیجات و گوشت دیده می شود. هر ظرف را می‌توانید با دو یا سه نفر قسمت کنید و اندازه آن برای چشیدن چهار یا پنج نفر مناسب است. 

غذاهای خیابانی: انواعی از غذاهای ارزان و خوشمزه را در خیابان های استانبول می بینید. مواردی چون: سیمیت، میدیه دولما، بلوط بوداده، بلال کبابی، بستنی قیفی و ...

وعده اصلی یا Ana yemeğı: انواعی از گوشت گاو، مرغ و همچنین غذاهای دریایی بخش اصلی غذاهای ترکی را تشکیل می دهند. قسمت خوب ماجرا آن جاست که به دلیل مسلمان بودن بیشتر مردم ترکیه، به راحتی می توان غذاهای حلال پیدا کرد. برای وعده اصلی خود در استانبول، لیست بلند بالایی از انواع کباب‌ها را در اختیار دارید. کباب‌هایی مانند: شیش کباب (şiş kebap) کبابی مشابه شیشلیک، کباب ترکی (Döner kebap)، آدانا کباب (Adana kebap) مشابه کباب کوبیده؛ چوپ شیش (Çöp Şiş) کبابی با سه یا چهار تکه کوچک از گوشت بره و یک تکه چربی و شیشلیک.
البته غذاهای گوشتی ترکیه در کباب ها خلاصه نمی شود و می توانید انواعی از کوفته ها، خورشت های گوشتی و غذاهای دریایی را در منوی ترک ها ببینید.

دسر: باقلوا، راحت الحلقوم، کنوفه، حلوا، پودینگ برنج و … که اغلب با چایی و یا قهوه ترک سرو می‎شوند.

ورود به صفحه خوشمزه های استانبول

بهترین غذاهای ترکیه

تاریخچه استانبول | از قسطنطنیه تا استانبول

استانبول در طی تاریخ سه مرحله مهم و قابل ذکر را پشت سر گذاشته که مرحله اول آن مربوط به امپراتوری روم شرقی است.

دوره امپراتوری روم شرقی

در سال ۳۳۰ پس از میلاد امپراتوری روم شرقی به جهت موقعیت فوق العاده تنگه بسفر، به طور رسمی قسطنطنیه (استانبول فعلی) را به عنوان پایتخت خود انتخاب کرد. در واقع اهمیت کنترل تنگه بسفر از آن جهت بود که کنترل مسیر آبی میان آسیا و اروپا را در دست می‌گرفت. در همین زمان، قسطنطنیه بزرگ‌ترین شهر قاره اروپا و همچنین مرکز فرهنگی برای تمدن یونانی و پیروان ارتدکسی کلیسا محسوب می‌شد. از جمله دستاوردهای آن به ساخت کلیسای بزرگ و باشکوه ایاصوفیه می‌توان اشاره کرد.

آغاز حکومت عثمانی

قسطنطنیه تا سال‌های سال در دست روم شرقی بود تا این که در سال ۱۴۵۳، سلطان محمد دوم، امپراتور عثمانی پس از یک محاصره ۵۳ روزه شهر، توانست استانبول را فتح کند. استانبول سومین پایتخت امپراتوری عثمانی محسوب می‌شد. از جمله اقدامات سلطان محمد دوم تبدیل کلیسای مهم و کلیدی ایاصوفیه به مسجد ایاصوفیه بود. پس از فتح شهر، به دستور سلطان محمد دوم ساخت و سازهای گسترده ای صورت گرفت و ۵ هزار خانوار از اقصی نقاط کشور به شهر قسطنطنیه مهاجرت کردند.

 در سال ۱۴۵۹، سلطان محمد هزینه زیادی جهت ایجاد رفاه در مناطق شهر صرف کرد، از آن جمله ایجاد مدرسه، مسجد و آشپزخانه عمومی در محله‌های شهر بود. همچنین دستور داد تا هر یونانی که به عنوان اسیر یا مهاجر وادار به ترک قسطنطنیه بوده، به شهر بازگردانیده شود. چنین اقداماتی باعث شد تا قسطنطنیه به شکوه و قدرت سابق خود بازگردد.

زمان سلطنت سلطان سلیمان در طی سال‌های ۱۵۲۰ تا ۱۵۶۶ دوره اوج شکوفایی هنری و دستاوردهای معماری استانبول محسوب می‌شود. بسیاری از مساجد معروف توسط مهمار سنان در این دوره ساخته شده است.

سرآغاز جمهوری ترکیه

مقطع سوم و مهم تاریخ استانبول، درست پس از جنگ ترکیه و یونان در سال ۱۹۲۲ بود که همه چیز تغییر کرد. استقرار جمهوری جدید ترکیه که همگام با موجی از ملی‌گرایی بود، سبب شد تا جمعیت بسیاری از یونانی‌ها و ارمنی‌های ساکن استانبول این شهر را ترک کرده و نقطه پایانی باشند بر دوران پایتخت بودن استانبول. در سال ۱۹۲۳ مصطفی کمال پاشا (آتاتورک) رهبر و نخستین رئیس جمهور ترکیه، پایتخت کشور را رسما از استانبول به آنکارا منتقل کرد. در سال ۱۹۳۰ میلادی نیز نام شهر از قسطنطنیه به استانبول تغییر پیدا کرد.
جالب است بدانید مدرنیزاسیون استانبول از دهه 1870 میلادی و با ساخت پل‌ها در اواخر دوره عثمانی آغاز شد و در سال های بعد با ایجاد سیستم آبرسانی مناسب، استفاده از چراع‌های برقی و معرفی تراموا و تلفن همراه ادامه یافت. امروزه استانبول به عنوان یک کلان شهر بین المللی در نظر گرفته می‌شود و در سطح دنیا کاملا شناخته شده است.

تاریخچه استانبول

تاریخچه استانبول

سخن آخر

امروز با هم به کوچه و خیابان های استانبول رفتیم و از شماره های ضروری گرفته تا عبارات کاربردی، وسایل حمل و نقل شهر و فرهنگ غذایی ترکیه و تاریخچه استانبول سر در آوردیم. البته این ها تنها معرفی کلی از شهر استانبول بود و برای آشنایی بیشتر با موارد دیگری چون جاذبه های مشهور، مقاله های آموزشی سفر به استانبول و مراکز خرید خواندن مطالب مرتبط را از دست ندهید.

شما تا به حال به استانبول رفته اید؟

چه نکاتی را از این مقاله دوست داشتید و به نظر شما مفید و جدید بودند؟

جای چه مواردی در این مقاله خالی بود؟

نظرها و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید. 

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

27 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

بسیار قشنگ وزیبا کیف کردم

انتشار:19 مهر 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

تا حالا نرفتم

انشالله یه روز قسمت بشه برین

22 آبان 1402

نه

19 آبان 1402

انتشار:03 آبان 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سلام خوب دیدنی استانبول خوب داره بهترین سوغات معروف داره شریف الحاوی

انتشار:07 اردیبهشت 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.