karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

20 خرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

بی شک روسیه یکی از زیباترین کشورهای نزدیک به ایران است. امکانات خوب برای گردشگران، جاذبه های دیدنی خیره کننده و آب و هوای خوب باعث شده تا ایرانی های بسیاری سالانه به روسیه سفر کنند. برگزاری مسابقه های جام جهانی 2018 نیز فرصت خوبی را فراهم کرده که به بهانه ورزش، به روسیه برویم و بیشتر با شهرها و جاذبه های این سرزمین آشنا شویم.

تا به حال در رابطه با دیدنی های روسیه و جذابیت هایش برای تان گفتیم؛ اما همه می دانیم که شکم گردی و چشیدن طعم غذاهای رنگارنگ و خوش عطر این کشور از جالب ترین تفریحات ما ایرانی هاست. چندی قبل نگاهی داشتیم به سبک و سیاق غذاهای روسی و 20 مورد از بهترین غذاهای شان را هم به شما عزیزان معرفی کردیم؛ این بار و در همین مطلب می خواهیم سوپ های معروف روسیه را بررسی کنیم و از بهترین شان برای تان بگوییم.

سوپ عضوی جدا نشدنی از وعده های غذایی روس هاست و در وعده ناهار طرفداران زیادی دارد. اگر شما هم راهی روسیه هستید پیشنهاد می کنیم که تا پایان این مطلب با ما باشید زیرا حتما در سفرتان پیشنهاد سوپ های گوناگونی به شما خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سفر به روسیه و غذاهای خوشمزه این کشور، مطالب زیر را از دست ندهید:

سوپ روسی

Christian Fischer

آشنایی با فرهنگ غذایی روسیه

خوب است پیش از معرفی سوپ های لذیذ روسیه کمی با فرهنگ غذایی این سرزمین آشنا شویم تا با دیدی بازتر به انتخاب خوراکی ها بپردازیم.

تا چند سال پیش قشر عظیمی از روس ها از طریق کشاورزی ارتزاق می کردند و اغلب فقیر بودند یا زندگی معمولی و ساده ای داشتند، همین موضوع باعث شد تا نان یکی از اصلی ترین اجزای سفره های روس ها شود، کشاورزان با گندم و جو و گاهی ارزن که از زمین های شان برداشت می کردند نان پخته و در کنار غذاها مصرف کنند.

نان ها بیشتر با انواع سوپ سرو می شد و مردم روسیه برای هر فصل سوپی مخصوص داشتند و از محصولات همان فصل سوپ می پختند ولی امروزه که میزان شهرنشینان روسیه بیشتر شده و فرهنگ غذایی آن ها با کشورهای دیگر در هم آمیخته و شاهد غذاهایی شاهکار در این کشور هستیم که به وضوح به دلیل تلفیق فرهنگی به وجود آمده اند، البته هنوز هم سوپ های سنتی روسیه طرفداران خاص خودشان را دارند.

امروزه وعده های غذایی در روسیه با یک صبحانه مفصل شامل تخم مرغ، چای، انواع نوشیدنی و نان و... آغاز می شوند و در نهایت نیز ناهار با یک دسر خوشمزه به اتمام می رسد. روس ها ترجیح می دهند که شام را سبک میل کنند و خانواده های اصیل اغلب با فرزندان یا پدر و مادرشان در هنگام غروب خورشید عصرانه ای سبک شامل میوه و انواع سبزی میل کرده و به همین موارد بسنده می کنند؛ اما اگر به عنوان یک گردشگر قصد سفر به روسیه را دارید پیشنهاد می کنیم شام را هم در رستوران های متنوع روسیه صرف کنید و فرصت را غنیمت شمارید.

 

همان طور که متوجه شدید سوپ ها بخش مهمی از وعده های غذایی روس ها را تشکیل می دهند به همین خاطر در ادامه بیشتر با انواع سوپ های محبوب این کشور آشنا می شویم.

سوپ روسی

1- شی | Shchi

شی نوعی سوپ سبزی است که به سبک روسی طبخ می شود. مواد اصلی این سوپ قارچ و کرفس است؛ اما برای لذیذتر کردن این سوپ از اسفناج نیز استفاده می شود و حتا گاهی دیده شده که برخی سبزی های بومی روسی را نیز در آن به کار می برند. رنگ اصلی این سوپ سبز کمرنگ است اما گاهی استفاده بیش از اندازه از ادویه ها در این سوپ رنگش را تغییر می دهد.

شاید جالب باشد که بدانید این سوپ از قرن نهم در میان مردم ساکن در روسیه امروزی رواج داشت. برخی عقیده دارند که در گذشته در آن گوشت و کلم نیز می ریختند؛ اما امروزه شی یک سوپ تمام عیار سبزیجات به شمار می رود.

سوپ شی روسیه

سوپ شی روسیه

سوپ شی روسیه

سوپ شی روسیه

2- اوخا | Ukha

اوخا برای افرادی که از خوردن غذاهای دریایی لذت می برند مناسب است. در این غذا از ماهی استفاده می کنند. محبوب ترین ماهی ها برای این غذا ماهی روغن، قزل آلا یا خاویار هستند؛ اما اوخا یک خوراک آب‌دار ماهی است و برای خوش طعم تر کردن ماهی های آن از مواد دیگر چون جعفری، تره فرنگی، سیب زمینی، برگ بو، شوید، ترخون و جعفری سبز، فلفل سیاه، زعفران، جوز و دانه رازیانه نیز بهره می برند.

اوخا در اواخر قرن 17 و اوایل قرن 18 در میان مردم روسیه رواج پیدا کرد. برخی معتقد هستند که اوخا در حقیقت ریشه ای بلاروسی دارد و از دیرباز در این کشور طبخ می شده است و روس ها بعدها ادعا کردند که اوخا غذای سنتی آن هاست. در هر صورت این سوپ امروزه در روسیه طرفداران زیادی دارد و یافتنش کار آسانیست.

اوخا سوپ روسی

اوخا سوپ روسی

3- اکرشکا | Okroshka

اکرُشکا یک سوپ سبزی است؛ اما گاهی دیده می شود که به آن گوشت یا سوسیس اضافه می کنند که این موضوع با دستور پخت اولیه اکرشکا فرق دارد. این سوپ را در تابستان سرو می کنند و اعتقاد بر این است که اگر آن را زیر نور آفتاب میل کنید برای تان بسیار جذاب تر خواهد بود.

برای تهیه این سوپ ابتدا سیب زمینی و هویچ ها را شسته و به صورت نگینی خرد می کنند، سیب زمینی و هویچ باید بپزند اما نباید حالت خمیری و له شده به خود بگیرند. این سوپ سرد است و مواد داخلش نباید خیلی نرم باشند. در ظرفی دیگر ترب قرمز، پیاز، شلغم، تخم مرغ و خیار را خرد کرده و با هم مخلوط می کنند و در آخر همه مواد خام و پخته شده با هم ترکیب می شوند. برای طعم دار کردن اکرشکا نیز از نمک و شکر استفاده می کنند. آبی که در این سوپ مشاهده می کنید هم کاواس نام دارد؛ کاواس نوعی نوشیدنی سنتی روسی به شمار می آید. توجه داشته باشید آشپز می تواند سبزی های دیگر را هم به سلیقه خود به این سوپ لذیذ اضافه کند.

اکرشکا تا حدودی شبیه به آبدوغ خیار ایرانی هاست و اگر در تابستان به روسیه می روید پیشنهاد می کنیم که طعم آن را از دست ندهید.

اکرشکا سوپ روسی

اکرشکا سوپ روسی

اکرشکا سوپ روسی

اکرشکا سوپ روسی

اکرشکا سوپ روسی

4- سوپ قارچ | Mushroom soup

سوپ قارچ در روسیه با نام گریبنوی (gribnoy) شناخته می شود. درست است که قارچ ماده اصلی این سوپ به شمار می آید؛ اما مواد متعدد دیگری هم در این غذای خوشمزه وجود دارند موادی چون سیب زمینی، پیاز، هویچ، جعفری، کرفس، برگ های معطر و... 

روس ها برای طعم دار کردن سوپ های قارچ شان از نمک، فلفل و سبزی های معطر استفاده می کنند که به راستی طعم سوپ را تغییر می دهد. اگر دوست داشته باشید می توانید به این سوپ خامه هم اضافه کنید. جالب است بدانید که روس ها طعم قارچ را دوست دارند و به قدری از سوپ قارچ خوش شان می آید که به راحتی آن را به سوپ هایی که گوشت دارند ترجیح می دهند.  

سوپ قارچ

5- سلیانکا | Solyanka

سلیانکا هم از دیگر سوپ های پرطرفدار روسیست -نام این غذا در زبان انگلیسی به صورت سولیانکا تلفظ می شود-. این غذا یکی از عجیب ترین سوپ های روسی است و آن را به صورت گرم سرو می کنند و برای فصل زمستان و زمان های بیماری بسیار مناسب است.

در این سوپ می توانید به وضوح طعم گوشت و زیتون را احساس کنید. اگر علاقه مندید که سلیانکا را به عنوان پیش غذا بخورید، باید بدانید که این سوپ سنگین است و شاید شما را از خوردن غذای اصلی منصرف کند. 

سلیانکا به سه صورت با قارچ، گوشت و با ماهی درست می شود؛ اما نوع گوشت آن طرفداران بیشتری دارد. اگر از آن دسته افرادی هستید که به هیچ وجه نمی توانید از تجربه طعم جدید سوپ ها بگذرید حتما سلیانکا را در روسیه امتحان کنید.

سلیانکا سوپ روسی

سلیانکا سوپ روسی

سلیانکا سوپ روسی

سلیانکا سوپ روسی

سلیانکا سوپ روسی

6- سوپ داغ شیر | Hot Milk Soup

این سوپ هم از غذاهای عجیب و غریب روسی به شمار می آید. سوپ داغ شیر برای کودکان بسیار مناسب است زیرا خوردن آن کار دشواری نیست و باعث می شود کودکانی که طعم شیر را دوست ندارند این ماده مقوی را بخورند.

از دیگر ویژگی های خوب این سوپ، آسان بودن روش پخت آن است. برای داشتن یک سوپ شیر داغ باید شیر را روی حرارت قرار بدهید تا جوش بیایید سپس نمک، شکر و رشته فرنگی را به آن اضافه کنید و مراقب باشید تا شیر سَر نرود؛ هر زمانی که رشته فرنگی ها پخت، سوپ داغ شیر شما آماده شده است. در آخر اگر دوست داشتید می توانید از دیگر طعم دهنده های مورد علاقه تان نیز در این غذا استفاده کنید.

سوپ داغ شیر

سوپ داغ شیر

7- سوپ برش | Borsch

بُرشت، بُرشچ یا بُرش نام یکی از محبوب و مشهورترین سوپ های روسیه است که به نوعی نماد سبک غذاهای روسی و اوج اصالت خوراکی های این سرزمین به شمار می آید.

چغندر نقش اصلی را در این سوپ کلاسیک ایفا می کند، چغندر خوب با گوشت گاو سرخ شده و ادویه های مختلف، مخلوط می شود. از فلفل نیز در این سوپ زیاد استفاده می کنند به همین دلیل سوپ مزه ای تند و شیرین دارد. همیشه بر روی این سوپ مقداری خامه هم می ریزند که اغلب این خامه طعمی ترش دارد و به شما این امکان را می دهد که طعم های تند، ترش و شیرین را در یک قاشق در کنار هم بچشید.

علاوه بر طعم فوق العاده این سوپ، برش ظاهر زیبایی دارد و رنگ قرمز آن شما را راغب به خوردن می کند، پس به هیچ عنوان برش را در روسیه از یاد نبرید.

سوپ برش

8- سوپ مرغ | Chicken Soup

سوپ مرغ در همه کشورها پیدا می شود اما به دلیل آن که در روسیه طرفدارانش زیاد هستند و در اغلب منوهای رستوران ها به چشم می خورد ما هم در این بخش از آن نام می بریم. بد نیست بدانید که در کشورهایی مثل گرجستان، یونان و مکزیک هم سوپ مرغ پرطرفدار است.

این غذا رنگی روشن دارد و هیچ گونه رب یا طعم دهنده ای که رنگ سوپ را تغییر دهد در آن وجود ندارد. این سوپ را به بیماران برای بهبود پیشنهاد می کنند زیرا هم مقویست و هم مواد ساده ای دارد.

سوپ مرغ

9- سوپ دامپلینگ و مرغ | Pelmeni Dumplings in Chicken Broth

بعضی ها این غذا را جزو سوپ ها به حساب می آورند و دسته ای دیگر آن را آبگوشت می دانند. ترجمه دقیق نام این غذا پلمنی دامپلینگز در آبگوشت مرغ است. روس های مسن به این غذا علاقه زیادی دارند.

شاید با دامپلینگ آشنایی داشته باشید، دامپلینگ به خودی خود نوعی غذا شبیه به پیراشکی های کوچک است. برای تهیه آن خمیر مخصوص دامپلینگ را در تکه های کوچک برش می زنند و سپس داخلش مواد مورد علاقه شان را می ریزند و در نهایت خمیر را می بندند و سرخ می کنند. دامپلینگ ها شبیه به بقچه های کوچک هستند.

در روسیه در مواد داخل دامپلینگ ها از گوشت خوک و سیر استفاده می کنند؛ اما می توانید دامپلینگ گوشت گاو و مرغ هم پیدا کنید. در این غذا دامپلینگ ها در آب مرغ پخته می شوند و برای بهتر کردن طعم غذا از هویج و فلفل نیز استفاده می کنند. اگر در روسیه در جستجوی سوپی خاص و جذاب هستید این مورد گزینه خوبی برای شما خواهد بود.

سوپ دامپلینگ

10- راسُلنیک | Rassolnik

راسُلنیک هم از سوپ های سنتی روسیه به شمار می آید. این سوپ طعم بسیار خوب و خاصی دارد و مزه اش کمی ترش است. در این سوپ جذاب از خیارشور، گوشت گاو یا خوک، جو و انواع ادویه ها استفاده می کنند؛ اما نکته ای که این سوپ را از دیگر همتایانش متمایز می کند، گیاهی به نام راسلنیک است. در روسیه از این گیاه به وفور برای طعم دهی به غذاها استفاده می کنند.

گفته می شود که مصرف این سوپ از کم آب شدن بدن جلوگیری می کند و برطرف کننده بوی بد دهان نیز هست.

راسلنیک سوپ روسی

سخن آخر

در این مطلب با هم مروری کردیم بر سوپ های گوناگونی که در روسیه طرفداران زیادی دارند. همان طور که می دانید سوپ عضوی جدا نشدنی از وعده های غذایی روس هاست به همین خاطر بد نیست که پیش از سفرتان به این کشور کمی با نوع سوپ های آن ها آشنا شوید. نظر شما در رابطه با سوپ هایی که در این مطلب به آن ها اشاره کردیم، چیست؟

آیا دوست دارید طعم سوپ های روسی را بچشید؟

نظرها و تجربه های خود را با ما در میان بگذارید و بگویید بهترین سوپی که تا حالا چشیده اید چه سوپی بوده است.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سلام خسته نباشین عالی بود ولی کاش دسورپخت هم داشت ولطفا اگه میدونین چطوربایددستورپخت روتهیه کنیم ممنون میشم بگین🙏

مهسا محرابی

سلام دوست عزیز

کارناوال یک وب سایت راهنمای سفر است و تنها به معرفی غذاهای محبوب هر شهر و کشور می پردازد. برای آشنایی با راهنمای پخت هر یک از این غذاها می توانید از وب سایت های آشپزی که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می کنند کمک بگیرید. کافی است نام هر یک از غذاهایی که می خواهید را در اینترنت جستجو کنید.

22 شهریور 1399

انتشار:22 شهریور 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.