karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

29 مهر 1397

به روز رسانی

10 شهریور 1400

وقتش است تا در سفر و گردشگری قدری خلاقیت به خرج دهیم. اغلب ما تا به حال در زندگی مان آرزوی سفر به یکی از معروف ترین دیدنی های دنیا را داشته ایم. قدم زدن روی دیوار بزرگ چین، عکس گرفتن درست زیر برج ایفل، ماجراجویی در جنگل های انبوه آمازون، شتر سواری در مصر و بالا رفتن از اهرام ثلاثه، همگی مکان هایی هستند که از کودکی و با کارتون ها با آن ها آشنا شدیم و دست کم یک بار برای سفر و بازدید از آن ها به رویاپردازی مشغول شده ایم. اما اگر بخواهیم ساده تر، به پدیده سفر کردن نگاه کنیم؛ به سرعت خواهیم دید که لازم نیست هزینه های کلانی بکنیم تا ویزای شینگن بگیریم و سال ها پول کنار بگذاریم تا به کشوری در دور دست ها سفر کنیم؛ گاه فقط باید به دنبال جواب ساده تری باشیم. چه بسیار گنج های پنهان و دیدنی های جالبی که در همین سرزمین های اطراف و همسایه قرار دارند. کافیست قدری هوشمندانه به دنبال مقصد بگردیم تا بتوانیم سفرهای متفاوت را تجربه کنیم. به همین ترتیب امروز کارناوال راهی یکی از کشورهای همسایه می شود که از قضا دسترسی بسیار آسانی دارد: کشور ارمنستان. 

به ارمنستان می رویم و پیش از هر نقطه ای، شهر ایروان را انتخاب می کنیم تا بیش از پیش با آن آشنا شویم. در این مطلب تنها در عرض چند دقیقه اطلاعات بسیاری درباره شهر ایروان به دست خواهید آورد و البته برای نخستین سفرتان به پایتخت ارمنستان آمادگی خوبی به دست می آورید. دانستنی های پیش از سفر مانند نکات فرهنگی، شماره های ضروری، عباراتی به زبان ارمنی، اطلاعاتی درباره اقلیم و آب و هوا و میزان امنیت ایروان، از جمله چیزهایی هستند که در این مطلب درباره آن ها مطالعه می کنید. با کارناوال ایروان را بشناسید.

ایروان

چرا سفر به ایروان؟


  • پایتخت کشور ارمنستان است.
  • یکی از قدیمی ترین شهرهای دنیاست. 
  • سفر به این شهر حتا از مسیر زمینی آسان و کوتاه است.
  • ارمنستان و پایتختش، هنوز هم مقصد ارزانی برای ایرانی ها محسوب می شوند. 

معرفی شهر ایروان

آشنایی با شهر ایروان | پایتخت ارمنستان

ایروان، پایتخت و بزرگترین شهر کشور ارمنستان است که عنوان یکی از قدیمی ترین شهرهای مسکونی دنیا را دارد. این شهر در کناره رود هرازدان کشیده شده است و مرکز فرهنگی، تاریخی و صنعتی ارمنستان محسوب می شود. جالب است بدانید از سال 1918 میلادی، ایروان به عنوان پایتخت انتخاب شد و لقب چهاردهمین پایتخت تاریخی ارمنستان را از آن خود کرد. یکی دیگر از مهمترین افتخارات ایروان آن است که یکی از بزرگترین و قدیمی ترین جایگاه های اسقف اعظم کلیسای حواری ارمنی در دنیا به شمار می رود. 

اگر بخواهیم پیدایش ایروان را بررسی کنیم باید چند هزار سال به عقب برگردیم، حول و حوش 782 سال پیش از میلاد، قلعه اربونی به دست پادشاه اورارتو (Urartu، تمدنی در عصر آهن) در دشت آرارات ساخته شد و به زودی این قلعه و امکانات اطرافش به پایتخت این پادشاهی باستانی بدل شدند. البته با مرور زمان و با ایجاد شهرهای جدیدتر و پایتخت های مدرن تر، به مرور ایروان کنار گذاشته شد و از اهمیتش کاسته شد. از دوره حکومت مادها تا هخامنشیان و اشکانیان و ساسانیان، ایروان زمان های زیادی جزو قلمروی ایران بود که البته در طی جنگ های مختلف از این قلمرو خارج می شد. همچنین در دوره صفویان و افشاریان بود که این شهر و مناطق اطرافش با نام خانات ایروان شناخته شدند و بار دیگر به دست ایرانی ها افتاد. پس از آن در سال 1828 بود که در طی معاهده ترکمنچای خانات ایروان برای همیشه از ایران جدا شد، به دست امپراتوری روسیه افتاد و به نام فرمانداری ایروان شناخته شد. ایروان تا سال 1917 تحت نظر روس ها اداره می شد تا آن که پس از جنگ جهانی اول و پیوستن به اتحاد جماهیر شوروی، توانست کم و بیش استقلال خویش را به دست آورد. ایروان تنها در طی چند دهه از شهری کوچک به مرکز فرهنگی، هنری و صنعتی ارمنستان بدل شد. در حال حاضر وسعت ایروان 223 کیلومتر مربع است و جمعیتی برابر با 1,420,000 تن را در خودش جای داده است. 

در ادامه به صورت جزئی تر به سایر نکات کاربردی و دانستنی از این شهر می پردازیم و ایروان را از جنبه های مختلف می شناسیم.

شهر ایروان

معرفی معروف ترین جاذبه های ایروان

گرچه ایروان شهر چندان بزرگی نیست؛ اما هنوز هم دیدنی های جذابی دارد که عبارت اند از:

 1- میدان جمهوری | Republic Square: میدان جمهوری ایروان، میدان مرکزی این شهر است و اغلب مردم برای وقت‌گذرانی و پیاده روی به سراغش می روند. این میدان دو بخش دارد که در یکی از بخش هایش استخر و آبنمای رقصان به چشم می خورد. 

2- بازار ورنیساژ | Vernissage Market: ورنیساژ، بازاری بزرگ، سنتی و روباز است که در طولی برابر با 350 متر در میان خیابان های آرام و بوزاند (Buzand) ایروان برپا می شود. خوب است بدانید هر روز می توانید از این بازار دیدن کنید. 

3- ماتناداران، موزه نسخ خطی | Matenadaran, The Museum of Ancient Manuscripts: یکی از جاذبه های پربازدید ایروان است که مجموعه ای از نسخ خطی و ارزشمند ارمنستان را در خودش جای داده است. این نسخ خطی عناوین و موضوعات مختلفی دارند و شامل کتاب هایی با موضوع فلسفه، تاریخ، طب، ادبیات، الهیات، تاریخ هنر و ... می شوند. 

4- مجموعه آبشار ایروان | Yerevan Cascade: مجموعه آبشار، در واقع پلکانی در مرکز ایروان است و محلی مناسب برای پیاده روی و تماشای ایروان از بالاست. مجسمه های مدرن و دیدنی و رستوران ها و کافه های دوست داشتنی نیز بر جذابیت مجموعه آبشار می افزایند. 

5- موزه تاریخ ارمنستان | History Museum of Armenia: یکی از دیگر موزه های محبوب ایروان است که با بازدید از آن می توانید با تاریخ و فرهنگ ایروان آشنا شوید. 

معروف ترین جاذبه های ایروان

معروف ترین جاذبه های ایروان

دانستنی های کاربردی ایروان

برخی از دانستنی های جالب و کاربردی ایروان عبارت اند از:

جمعیت شهر ایروان: 1,420,000 تن در سال 2011 

اختلاف ساعت با تهران: 30 دقیقه عقب تر

سطح قیمت: ارزان تر از تهران، تفاوتی 10 تا 100 درصدی دارد

پول رایج: درام ارمنستان، هر 1,000 درام ارمنستان (112,937 تومان) است.

زبان رسمی: ارمنی

دین رسمی: کلیسای حواری ارمنی

سوغات شهر: قالیچه و گلیم، صنایع دستی سنگی، عروسک و جواهراتِ دست ساز، میوه خشک، لواشک، چلیپاسنگ

وضعیت بهداشتی: ایروان از لحاظ بهداشتی در وضعیت خوبی قرار دارد؛ اما اگر از ایروان خارج شدید، برای احتیاط بیشتر توصیه می شود از آب شیر ننوشید.

شهر ایروان

در سفر به ایروان بدانید

شماره های ضروری و عباراتی به زبان بومی مقصد، به شما کمک می کنند تا در یک سفر خارجی برای پیشامدهای مختلف آمادگی داشته باشید و در عین حال از سفرتان بیشتر لذت ببرید.

شماره های ضروری:

پیش شماره ارمنستان

374+

پیش شماره ایروان

10

اورژانس عمومی

112 یا 911

آتش نشانی

101

پلیس

102

آمبولانس

103

سرویس گاز

104

عبارات کاربردی:

هنگامی که به مقصد ناشناخته ای سفر می کنید، دانستن عباراتی کوتاه و ساده شما را در برقراری ارتباط با ساکنان آن شهر یاری می دهد. برخی از پرکاربردترین عبارت ارمنی از این قرارند:

فارسی

تلفظ

ارمنی

سلام

ba-rev d-zez

Barev dzez

ممنونم

shno-rha-kal-ut-syun

Shnorrhakalutsjun

بله / نه

ajo / votch

Ajo / votsh

ببخشید

ne-rha-hut-sun

Neerhorutsun

متاسفم

tsa-vum em

Tsavum em

لطفا

kh-n-tro-mem

Khntromem

متوجه نشدم

sa es chem has-ka-hum

Sa es chem haskanum

خداحافظ

ts-teess-uts-yun

Tstesutsyun

دستشویی کجاست؟

vort-egh eh zoo-qa-ra-neh

Vortegh eh zoqaraneh

میشه کمکم کنی؟

indz koq-neq

Indz koqneq

ایستگاه اتوبوس کجاست؟

vort-egh eh kan-ga-reh

Vortegh eh kangareh

فارسی

تلفظ

ارمنی

قیمتش چقدره

inch-qan eh

Inchqan eh

چطوری؟

inchpes ek

Inchpes ek

من خوبم

lav

Lav

اسم من هست...

im anu-nae

Im anunae

من اهل...

eess...

Es...

میشه مِنو رو ببینم؟

men-yun kber-eq

Menyun kbereq

آب

jhur

Jhur

میشه صورت حساب رو ببینم؟

ha-shiv-ek kbe-req

Hashiveh kbereq

اما در صورتی که برای برقراری ارتباط در طول سفرهای خارجی خود دغدغه و نگرانی بسیاری دارید، توصیه می کنیم خواندن آموزش های کاربردی زیر را از دست ندهید. 

ورود به صفحه راه های برقراری ارتباط در کشورهای خارجی

شهر ایروان

امنیت در سفر به ارمنستان

ارمنستان یکی از امن ترین کشورها برای سفر و گشت و گذار است. تنها نکاتی که لازم است در حین سفر به این کشور توجه داشته باشید، نکات ایمنی و معمول است. یعنی:

  • مواظب وسایل ارزشمند، قیمتی و مدارک مهم خود باشید و آن ها را دور از دسترس و دید عموم نگه دارید.
  • پس از خلوت شدن خیابان ها، از پیاده رویِ تنهایی در بخش های غیر توریستی و خلوت شهر پرهیز کنید.
  • هیچ گاه مقدار زیادی پول نقد همراه‌تان نداشته باشید.
  • پول نقد خود را در چند جای مختلف نگه دارید که اگر به شما دزد زد، تمام پول خود را از دست ندهید.
  • لیست شماره های ضروری ایروان را در گوشی خود ذخیره داشته باشید.

امنیت ایروان

Vahan Amatuni

نکات قانونی و فرهنگی در ارمنستان

در هنگام سفر به ارمنستان نکات زیر را جدی بگیرید و از انجام دادن شان خودداری کنید. این توصیه ها با استفاده از موارد گفته شده از سوی سفارت ایران در ارمنستان نوشته شده اند.

  • هرگز به افراد ناشناس اعتماد نکنید و هرگز گذرنامه و سایر مدارک شخصی خود را به غریبه ها و یا صاحب منازل اجاره ای نسپارید. 
  • همراه داشتن مواد مخدر، روانگردان و قرص های کدئین دار در ارمنستان ممنوع است و مجازات سنگینی (4 تا 15 سال حبس) در پی دارد. در صورتی که داروهای ممنوعه همراه دارید لازم است حتما نسخه اصلی پزشک را همراه داشته باشید و در هنگام ورود به ماموران اعلام کنید. 
  • در هیچ گونه مجادله کلامی و فیزیکی با اتباع ایرانی یا ارمنی شرکت نکنید. 
  • توجه داشته باشید که برپایی چادر مسافرتی در سطح شهر (پارک ها، میدان ها و ...) ممنوع است.
  • هیچگونه بسته امانتی را از افراد ناشناس دریافت نکنید. 
  • اگر با هر مشکلی مواجه شدید، به نزدیک شعبه پلیس در ایروان مراجعه کنید و سپس آن را با بخش کنسولی سفارت ایران در میان بگذارید. 

نکات فرهنگی:

  • انعام دادن جزو لاینفک غذاخوردن در رستوران هاست و مرسوم است که این هزینه در صورتحساب شما درج شود. اغلب برای انعام 5 تا 10% از هزینه غذا در نظرگرفته می شود.
  • استفاده از دلار برای پرداخت هزینه ها رایج نیست و بهتر است پیش از رسیدن به مقصد و یا در ابتدای ورود به شهر، برای تبدیل پول‌تان اقدام کنید.
  • باید بدانید ارمنی ها بسیار خونگرم و مهمان نواز هستند. پس از ارتباط با آن ها نترسید و در صورتی که به مشکلی خوردید حتما با یکی از محلی ها در میان بگذارید تا ببینید چگونه برای کمک کردن به شما تلاش می کنند. 

شهر ایروان

جشنواره ها و تعطیلات رسمی ایروان

در نظر داشتن تعطیلات رسمی و زمان برگزاری جشنواره های ایروان، به شما کمک می کند تا با توجه به آن ها برنامه ریزی کنید و هم‌زمان به برنامه های دلخواه خود برسید.

تعطیلات رسمی ارمنستان در سال 2020

1 تا 4 ژانویه (11 تا 14 دی 1398): تعطیلات سال نوی میلادی

5 ژانویه (15 دی): شب کریسمس ارمنی ها

6 ژانویه (16 دی): روز کریسمس ارمنی ها

28 ژانویه (8 بهمن): روز ملی ارتش

8 مارس (17 اسفند): روز جهانی زن

13 آپریل (25 فروردین 1399): روز پس از عیدپاک

24 آپریل (5 اردیبهشت): روز یادآوری نسل‌کشی ارمنی‌ها

1 می (12 اردیبهشت): روز جهانی کارگر

9 می (20 اردیبهشت): روز پیروزی

28 می (8 خرداد): نخستین روز جمهوری

5 جولای (15 تیر): روز قانون اساسی

14 سپتامبر (24 شهریور): ضیافت صلیب

21 سپتامبر (31 شهریور): روز استقلال

31 دسامبر (10 دی): شب سال نوی میلادی

تعطیلات رسمی ایروان

بهترین فصل سفر به ایروان

ایروان شهری با اقلیم نیمه قاره ای و نیمه خشک است که آب و هوایش در تمام طول سال، تغییرات جدی و قابل توجهی دارد. به طوری که تابستان های طولانی و گرم و خشک و زمستان هایی کوتاه و سرد و برفی شاخصه آن است. در ادامه به صورت جزئی تر با آب و هوای ایروان آشنا می شویم:

بهار: ایروان در نخستین فصل سال، آب و هوای دلپذیری را تجربه می کند. دمای هوای روزهای بهاری ایروان بین 12 تا 22 درجه سانتیگراد است.

تابستان: در تابستان ها، داغ ترین روزهای سال در انتظار شما هستند. خوب است بدانید در ماه مرداد دما تا 40 درجه سانتیگراد هم بالا می رود. در کل دمای میانگین روزهای تابستان در سه ماه تیر، مرداد و شهریور بین 30 تا 33 درجه سانتیگراد است. 

پاییز: با شروع فصل پاییز، دما تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می کند و میانگین دما بین 21 تا 13 درجه سانتیگراد متفاوت است. بدیهی است که ایروان هر چه به روزهای زمستان نزدیک تر می شود، دمای کمتری را نیز تجربه می کند. لباس های گرم و پاییزه و بارانی و چتر را برای سفر در این فصل فراموش نکنید؛ گرچه بارش باران در پاییز ایروان در کل کمتر از 20 روز است. 

زمستان: ایروان با زمستان های سرد و یخبندانش شهرت دارد. بنابراین اگر این فصل راهی پایتخت ارمنستان می شوید، لباس های گرم خود را جانگذارید. بد نیست بدانید دمای روزهای زمستانی ایروان تا 8- درجه نیز پایین می روند. 

بنابراین بسته به سلیقه و یا هدف سفر، هر یک از فصل های گفته شده می تواند زمان مناسبی برای سفر شما باشند. با این حال با توجه به دمای هوا، فصل های بهار و پاییز بیش از سایرین محبوبیت دارند. 

فصل سفر به ایروان

فصل سفر به ایروان

فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس | Zvartnots International Airport

فرودگاه بین المللی زوارتنوتس در 15 کیلومتری از پایتخت ارمنستان قرار دارد و مهم ترین و پر رفت و آمدترین پایانه هوایی کشور ارمنستان محسوب می شود. 

برای خرید بلیط هواپیما تهران ایروان با مناسب‌ترین قیمت می‌توانید از وبسایت کارناوال استفاده کنید.

دسترسی: برای دسترسی به مرکز شهر از فرودگاه بین المللی ایروان می توانید از تاکسی های فرودگاه استفاده کنید. کرایه تاکسی از این فرودگاه تا مرکز شهر ایروان بین 4,200 درام ارمنستان (474,336 تومان) تا 6,000 درام ارمنستان (677,623 تومان)  خواهد شد. 

سایت فرودگاه: کلیک کنید.

آدرس: ارمنستان، ایروان

  Address: Yerevan, Armenia

فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس

حمل و نقل عمومی ایروان

همان طور که اشاره شد، ایروان شهر کوچکی است و بدیهی است که گزینه های حمل و نقل چندان متنوعی نداشته باشد. در این جا به صورت خلاصه با وسایل نقلیه در دسترس و هزینه های هر یک آشنا می شویم:

متروی ایروان: سریع ترین و ارزان ترین راه برای گشت و گذار در ایروان، مترو سواری است. متروی ایروان تنها یک خط دارد که قطارهای آن هر 5 دقیقه یک بار حرکت می کنند. هزینه بلیت تک سفره مترو برابر با 100 درام ارمنستان (11,294 تومان)  است و این وسیله حد فاصل ساعت 6:30 تا 23:00 رفت و آمد دارد. ایستگاه های متروی ایروان نیز مانند ایستگاه های متروی مسکو، یادگاری از دوران حکومت جماهیر شوروی است و تزئینات چشمگیر و زیبایی دارد.

مارشروتکا (مینی بوس): بیش از 100 مسیر مینی بوسی در ایروان وجود دارد که دسترسی شما را به نقاط مختلف ایروان و حومه آن ممکن می کند. هزینه مینی بوس سواری هم 100 درام ارمنستان (11,294 تومان) است و می توان با قدری چانه زنی، کمتر هم پرداخت کرد. البته باید بدانید اغلب اوقات مارشروتکاها بسیار شلوغ اند و همیشه میان صندلی ها تعدادی ایستاده اند. 

اتوبوس و اتوبوس برقی ایروان: اتوبوس ها و اتوبوس های برقی ایروان نیز بلیتی 100 درام ارمنستان (11,294 تومان) دارند و هزینه آن ها به هنگام پیاده شدن پرداخت می شود. این وسایل محبوبیت کمتر و سرعت پایین تری دارند و به همین دلیل به نسبت مارشروتکاها خلوت ترند. 

تاکسی: برای دسترسی به تمام نقاط شهر، تاکسی ها قابل استفاده اند. به هنگام سوار شدن از راننده بخواهید که تاکسی متر خود را روشن کند. تاکسی‌های گذری اغلب هزینه ای دو چندان دریافت می‌کنند. هزینه ورودی تاکسی های ایروان برابر با 600 درام ارمنستان (67,762 تومان)  است و به ازای هر ۱ کیلومتر هزینه ای برابر با 100 درام ارمنستان (11,294 تومان) به کرایه می افزایند. می توان گفت تاکسی سواری درون مرکز شهر ایروان نباید بیش از 1,000 درام ارمنستان (112,937 تومان) شود. 

تاکسی آنلاین: تاکسی های یندکس (Yandex) و جی‌جی (GG) اپلیکیشن هایی با قیمت و کارایی مناسب برای جا به جایی در ایروان هستند. 

ماشین شخصی: متوسط هزینه بنزین در ارمنستان بالاست و هزینه هر لیتر بین 140 درام ارمنستان (15,811 تومان) تا 470 درام ارمنستان (53,081 تومان) است.

حمل و نقل عمومی ایروان

حمل و نقل عمومی ایروان

حمل و نقل عمومی ایروان

آشنایی با فرهنگ غذایی ارمنستان

فرهنگ غذایی کشور ارمنستان شامل روش ها و ویژگی هایی می شود که سال هاست در میان غذاهای این سرزمین به چشم می خورد. غذاهای ارمنستان نیز مانند هر جای دیگری انعکاسی از تاریخ و جغرافی این کشور هستند و وقتی به غذاهای این کشور دقت می کنیم، اثر فرهنگ های غذایی دیگری مانند اروپا و کشورهای عربی را در آن می توان دید.

خوب است بدانید که قدمت غذاهای ارمنی به ۲ هزار سال پیش باز می گردد و به وضوح می توان ریشه فرهنگ غذایی کنونی ارمنستان را در تاریخش جستجو کرد. به طور مثال استفاده از گوشتِ فراوان در غذاهای مختلف ارمنی دیده می شود که بی ارتباط با سنت مردمان باستانی این دیار در پرورش دام های محلی نیست. به زودی دامپروری مردم بومی ارمنستان، منابع زیادی از گوشت سفید و قرمز را در اختیار همه قرار داد و به این ترتیب پای غذاهای گوشتی به سفره ارمنی ها باز شد. همچنین آغاز زودهنگام کشت و کار در دره های حاصلخیز ارمنستان باعث شد تا امروزه استفاده از غلات و حبوبات مختلف مانند جو، گندم، برنج، لوبیا، عدس، ارزن و ... بسیار در غذاهای محلی این کشور به چشم بخورد و به جزء مهمی از غذاهای ارمنی بدل شوند.

به طور دقیق تر اگر بخواهیم به اجزای اصلی غذاهای ارمنی نگاهی بیندازیم، خواهیم دید گوشت قرمز، ماهی و سبزیجات کاربرد بسیاری دارند و همچنین اغلب اوقات گوشت بره، بادمجان و نان لواش در غذاها به کار رفته اند. ارمنی ها بیشتر از برنج و ذرت، از بلغور گندم استفاده می کنند. در نهایت باید گفت طعم و مزه منحصر به فرد غذاهای ارمنی بیش از هر چیزی مدیون تازگی و کیفیت مواد اولیه است و استفاده بیش از حد از ادویه ها در این غذاها جایی ندارند. برخی از خوشمزه ترین غذاهای ارمنستان عبارت اند از:

  • خش یا کله پاچه | Khash
  • خورواتس | Khorovats: گوشت دنده کبابی بره یا گاو
  • ماهی کبابی | Ishkhan
  • قاپاما | Ghapama: نوعی کدوحلوایی شکم پر است.
  • هریسه | Harissa: ترکیبی از گندم و گوشت پرچرب (مرغ یا بره) که در آب و در زمانی طولانی بر روی شعله ملایم گاز می پزد.

فرهنگ غذایی ارمنستان

فرهنگ غذایی ارمنستان

تاریخچه شهر ایروان

ایروان منطقه ای با قدمتی به درازای 5 هزار و دویست سال است که از سال های بسیار دور، میزبان ساکنان مختلفی بوده است. اشیای به دست آمده از این منطقه، گواه آن اند که این منطقه از عصر برنز شناخته شده بود. با این حال نخستین باری که ایروان به عنوان منطقه شهری مورداستفاده قرار گرفت به دو هزار و هفتصد سال پیش بر می گردد؛ زمانی که در دوران پادشاهی باستانی اورارتو، قلعه اربونی در محل کنونی شهر ایروان ساخته شد تا محلی برای حفاظت از سرزمین باشد. البته این نقطه تنها در قلعه خلاصه نشد و به زودی مردمی اطرافش جمع آمدند و این قلعه به مرکز مهمی در سرزمین اورارتو تبدیل شد. تا نزدیک 200 سال این قلعه و زمین های مرتفع اطرافش در دست این پادشاهی بود تا آن که به دست پادشاهی مادها فتح و از آن ایرانیان شد. در سال 550 پیش از میلاد بود که کوروش بزرگ ظهور کرد و با شکست دادن حکومت مادها، بر تخت نشست و البته شهر اربونی نیز به قلمرو هخامنشیان افزوده شد. سرزمین ارمنستان در دوره هخامنشیان یکی از ساتراپی (استان) های این امپراتوری محسوب می شد که اربونی (ایروان امروزی) یکی از مراکز مهمش بود.

پس از پیروزی اسکندر و نابودی امپراتوری بزرگ هخامنشی، فرمانداران ساتراپی ارمنستان از فرصت استفاده کردند و در طی جنگی توانستند استقلال خود را به دست آورند. پس از آن پادشاهی ارمنستان را تاسیس کردند و از شهرهای جدید برای پایتختی و مدیریت امور استفاده کردند. در این دوره شهری اربونی (ایروان) قدری منزوی شد و از مرکز توجه خارج شد. در قرن دوم پیش از میلاد با حضور دودمان آرتاشسی (Artaxiad dynasty) پادشاهی ارمنستان قدرت گرفت و توانست کشور خود را تا آسیای صغیر و سوریه گسترش دهد. این دودمان که شهر اربونی را میراثی پارسی تلقی می کرد، باز هم برای اداره کشور شهرهای جدیدی تاسیس کرد و باعث شد اربونی به کل به حاشیه رانده و به دست فراموشی سپرده شود. دودمان بعدی که کنترل پادشاهی ارمنستان را به دست گرفت، سلسله اشکانی ارمنستان بود. در این سلسله بسیاری از شهرهای دور و اطراف اربونی شکوفا شدند و مورد توجه قرار گرفتند و دیگر هیچ نشانی از قدرت و شکوه اربونی باقی نماند. 

پس از آن نوبت امپراتوری روم شرقی و ساسانیان بود که بر سر ارمنستان بجنگند. در طی جنگ های این دو قدرت بزرگ، بخش شرقی ارمنستان و شهر اربونی به دست ساسانیان افتاد و تا زمان حمله مسلمانان، جزو اموال امپراتوری ساسانی باقی ماند. در قرن هفتم میلادی با گسترش اسلام، مسلمانان سرزمین های بسیاری را فتح کردند و ارمنستان نیز از این قضیه مستثنا نبود. این سرزمین با نام «امارت ارمنستان» تغییر نام یافت. ارمنستان در طی دو قرن ابتدا به دست خلافت اموی و سپس عباسیان اداره شد تا آن که ارمنی ها دست به انقلاب زدند و توانستند با رهبری آشوت یکم خود را را زیر بیرق عرب ها بیرون بکشند. البته تاجگذاری آشوت یکم با رضایت معتمد، خلیفه عباسی انجام شد. 

پس از آن ایروان و سرزمین ارمنستان بارها و بارها بین سایر حکومت ها و قبیله ها همچون سلجوقی ها، گرجی ها، مغول ها، آق قویونلو و قراقویونلو تصاحب شد. پس از آن بود که در دوره ای طولانی از امپراتوری صفوی و حکومت قدرتمند افشاریان جزو سرزمین ایران بود تا آن که در قرن نوزدهم و پس از دومین جنگ ایران و روسیه، در طی معاهده ترکمنچای، ارمنستان برای همیشه از ایران جدا شد و به دست تزارهای روسیه افتاد. از دوره صفویان، ایروان به شهر مرکزی مناطق اطراف خود بدل شده بود و این اهمیت در دوره حکومت روس ها نیز ادامه پیدا کرد. در ابتدای حکومت روس ها، ایروان شهر کوچکی با شمایل روستایی و خیابان های باریک بود؛ اما چیزی نگذشت که شکل شهر به کلی تغییر کرد و ایروان ظاهر جدیدی به خود گرفت. مدرسه های بسیاری در شهر افتتاح شدند، چندین کارخانه تاسیس، مجسمه اصلی شهر ساخته و البته کلیسای اصلی سنت گریگور روشنگر بنا شد. علاوه بر این ها در اوایل قرن بیستم بود که خطوط برق و تلفن به شهر راه پیدا کردند و به این ترتیب ایروان به تدریج به یکی از شهرهای مهم اقتصادی و سیاسی کشور تبدیل شد. در همین دوره جمعیت شهر نیز به بیش از 29 هزار نفر رسید، خطوط ریلی آن افتتاح شد و کتابخانه عمومی شهر به بهره برداری رسید. 

کشور ارمنستان در اوایل قرن بیستم توانست در دوره کوتاهی طعم استقلال را بچشد اما این دوره چندی طول نکشید و به زودی دوباره تحت حکومت روس ها درآمد، اما این بار با نام اتحاد جماهیر شوروی. اما این موضوع جلوی پیشرفت ایروان را نگرفت و به زودی این شهر جمعیتی بیش از یک میلیون تن پیدا کرد و به جدیدترین امکانات آموزشی، علمی و فرهنگی مجهز شد. در اواخر قرن بیستم و در دوره گورباچوف، ایروان نقش کلیدی مهمی در ایجاد موج دموکراتیک ملی ارمنستان ایفا کرد. در نهایت پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروری، ایروان در سال 1991 میلادی به عنوان پایتخت جمهوری ایروان انتخاب شد. از ابتدای سال 2000 ساخت و سازهای گسترده ای در ایروان صورت گرفت به طوری که این شهر مملو از جرثقیل های ساختمانی بود و در عرض مدت کوتاهی و با هزینه 1.8 میلیارد دلار، ساختمان ها و برج های بسیاری در نقاط مختلف شهر سربرآوردند و خیابان های جدیدی احداث شدند که چهره شهر را به کلی تغییر دادند. همچنین در همین مدت متاسفانه بسیاری از بخش های تاریخی و قدیمی شهر به کل از بین رفتند و امروزه تنها برخی از بخش های قدیمی ایروان حفظ شده اند. 

تاریخچه شهر ایروان

تاریخچه شهر ایروان

سخن آخر 

با هم به شهر ایروان رفتیم و از زوایای مختلف با آن آشنایی شدیم. اطلاعات خوبی درباره پیشینه این شهر به دست آوردیم و متوجه شدیم عبارات ضروری برای برقراری ارتباط با ارمنی ها چیست. همچنین با نکات ضروری پیش از سفر به ایروان آشنا شدیم و وضعیت آب و هوای این شهر را در چهار فصل بررسی کردیم.

نظر شما درباره ایروان چه بود؟

دوست دارید به این شهر سفر کنید؟

اطلاعات دلخواه خود را به دست آوردید؟

دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید و بگویید این بار به سراغ معرفی کدام یک از شهرهای توریستی دنیا برویم.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

من با دوستم شهریور ماه با اتوبوس رفتیم ارمنستان و تو این اتوبوس با چند تا مسافرا جور شدیم و همه جا با هم رفتیم خیلی خوش گذشت ،زمانی رفتیم که همه جا سرسبز بود و یکی ازمسافران که چند تا کشور عربی هم رفته بود میگفت اینجا بهشته ارامشش و سر سبزیش میگفت تو کشورای عربی اگه تنها کنار یه کوه باشی از ترس میمیری چون اینقد افتاب زده به کوه که سرخ شده وحشت میکنی :) به نظرم اگه دنبال ماجرا جویی و یه سفر به یاد ماندنی هستین برید ضرر نمیکنین فوقش 2 تومن میخوایین خرج کنین ارمنستان جایی که خیلیا از ته دل خندیدن و بهشون خوش گذشته و اگه عمری باشه بازم میاییم ایروان

انتشار:12 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سیروس ب

سلام روزتون بخیر ، ببخشید در فرودگاه و شهر ایروان ماشین مخصوص حمل معلولان هم هست؟
اگر بله ،کرایه آن چند درام هست؟

و هزینه ۴ شب اقامت در هتل سه ستاره و غذای خوب حدودا چند درام میشود؟

زينب شيرازی

سلام دوست عزیز کارناوالی

1- باید بدانید تعدادی شرکت خصوصی وجود دارند که برای افراد کم توان و ناتوان جسمی خدماتی از این دست ارائه می دهند. اطلاعات تماس برای برقراری ارتباط و رزرو با یکی از این شرکت ها به اسم Wheels On Wheels عبارت است از: 

شماره تماس: 016565 37491+

صفحه فیسبوک: اینجا کلیک کنید.

2- دوست عزیز هزینه مواردی که گفتید، می توانند بسیار متغیر باشند. حتا هتل های سه ستاره هم یک قیمت مصوب ندارند و بسته به امکانات، لوکیشن و البته اعتبار، هزینه متفاوتی دارند. برای اشنایی دقیق تر با طیف هزینه های سفر به ایروان بخوانید: هزینه های سفر به ارمنستان

با آرزوی سفری خوش برای شما

04 اردیبهشت 1398

انتشار:02 اردیبهشت 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.