karnaval.ir

سحر بحیرائی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

03 شهریور 1398

به روز رسانی

03 شهریور 1398

در این مطلب قصد داریم شما را با غذاهای خیابانی تبریز آشنا کنیم. غذاهای تبریز طیف بسیار گسترده ای از انواع آش، کوفته و غذاهای نانی تا شیرینی های خوشمزه را در بر می گیرد؛ اما این بار از بهترین و معروف ترین غذاهای تبریز که در سفره  تبریزی ها یافت می شود میگ ذریم و پا به خیابان های شهر می گذاریم تا از خوشمزه های ارزان و خوشمزه خیابانی با خبر شویم. با ما همراه شوید.

البته اگر بخواهید برای سفر به تبریز برنامه بریزید و به اطلاعات بیشتری از آنچه در این مطلب گفته شده نیاز دارید، تنها کافی ست وارد صفحه راهنمای سفر به تبریز شوید تا در کنار آشنایی با غذاهای خیابانی تبریز در مورد اقامت در این شهر و جاذبه های مهم آن نیز اطلاعات مفیدی به دست بیاورید. 

مرد لبو فروش در تبریز

Amir Sadeghi | Fars

1- یرآلما یومورتا | سیب زمینی و تخم مرغ

هر جای تبریز که قدم بزنید چرخ دستی هایی را خواهید دید که سینی بزرگی از سیب زمینی پخته و تخم مرغ را سرو می کنند. این غذای دلچسب و ارزان جزو جدانشدنی گشت و گذار در شهر است که آن را با کره و گاهی خیارشور و گوجه سرو می کنند و امتحان کردن آن برای هر مسافری واجب است. هر زمان از سال که به شهر تبریز سفر کنید این خوشمزه ساده را می توانید اطراف پارک ایل گلی پیدا کنید.

مطالب مرتبط

ایل گلی تبریز

سیب زمینی و تخم مرغ

سیب زمینی و تخم مرغ

2- جزبز و جگر بارساخ (جیز بیز یا جغور بغور و خوش گوشت)

جزبز یا همان جغور بغور از دیگر غذاهای خوشمزه تبریزی بوده که شباهت زیادی به واویشکای رشتی دارد. این غذای خوشمزه از ترکیب جگر سفید و روده گوسفند چرخ شده تهیه می شود؛ به این صورت که ابتدا پیاز را سرخ کرده و جگر، ادویه جات و گوجه خرد شده را به آن می افزایند. این خوراک خوشمزه خیابانی را می توانید اطراف بازار زیبای تبریز پیدا کنید. جگر بارساق هم خوارکی کاملا مشابه جزبز است و از مخلوط جگر و روده گوسفند به همراه پیاز، گوجه و فلفل تهیه می شود. این غذای خوشمزه را تبریزی ها با نوشیدنی جدانشدنی از سفره های شان یعنی دوغ امتحان می کنند. 

مطالب مرتبط

بازار تبریز

جزبز

sobhanehsaraye Bahram

جگر بارساخ و قارچ کبابی

3- آش دوغ | آیران آشی

آش دوغ از محبوب ترین آش های تبریز به شمار می رود و موادی مثل سبزی آش، حبوباتی مثل نخود، دوغ محلی و گوشت قلقلی در آن استفاده می شود. در این آش گاهی تخم مرغ همزده هم اضافه می کنند. البته این آش را نمی توانید همه جای شهر بخورید؛ اما معمولا در فصل سرد گوشه و کنار پارک معروف ایل گلی تبریز می توانید آش دوغ را پیدا کنید.

آش دوغ

آش دوغ

4- ایشلی کوکه | نان روغنی 

اگر در شهر تبریز قدم بزنید مغازه های نان پزی زیادی را خواهید دید که همیشه در حال پخت نان های محلی و تازه هستند. یکی از این نان های محبوب، ایشلی کوکه است. این نان لذیذ از ترکیباتی مثل شیر، آرد، زنجبیل، تخم مرغ، ماست و ... تهیه می شود. این نان خوشمزه را بهتر است داغ بخورید و اگر می خواید تازه آن گیر تان بیاید حتما صبح زود به نان پزی بروید.

ایشلی کوکه

مغزی داخل ایشلی کوکه

5- بلال کبابی با دوغ

نزدیک همان چرخ دستی های تخم و مرغ و سیب زمینی را که خوب نگاه کنید خوراکی خیابانی و خوشمزه دیگری به شما چشمک می زند. بله بلال های شیری بسیار خوشمزه ای که در حال کباب شدن روی ذغال هستند و بوی شان حسابی اشتها برانگیز است. این بلال ها با لیمو و کره و معولا به همراه دوغ های شیشه ای سرو می شوند.

بلال کبابی

6- لبو و پخله یا باقلا

این میان وعده دلچسب و قدیمی در همه شهرهای ایران پیدا می شود. تبریز هم یکی از این شهرهاست که در هوای سرد گوشه و کنارش پر می شود از چرخ دستی هایی که در حال فروش لبو و باقالی پخته (پخله) با چاشنی گلپر هستند. اگر در هوای سرد به تبریز رفتید این خوشمزه خیابانی را در این شهر هم امتحان کنید.

لبو فروشی تبریز

Amir Sadeghi | Fars

باقالا پخته

چرخ دستی لبو فروش در تبریز

Amir Sadeghi | Fars

سخن آخر

با کارناوال گشتی در خیابان های تبریز زدید و با خوراکی های خوشمزه خیابان های شهر آشنا شدید. شما تا کنون کدام یک از این خوراکی ها را امتحان کردید و کدام یک را توصیه می کنید؟

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذراید.

در دنیای آبی رنگ کاشی های فیروزه ای سفر می کنم تا بیابم راز این خاک مقدس را

آیا این مطلب مفید بود؟

8 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ترانه معنوى

سلام ما تابستون ميخواهيم بريم سمت تبريز اين خيابون غذاهاى محلى كجاى تبريزه ؟

شاهگلی

08 اسفند 1400

انتشار:06 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

حامد عنايتى

تراختور

انتشار:04 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

حلما

نان محلی یا همون ایشله کوکه تبریز یکی از بهترین سوغاتی هایی هست که میتونید خریداری کنید و به همراه بیاورید . بسیار هم مقوی هست .

انتشار:17 اسفند 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.