karnaval.ir

مهرنوش حیدری

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

21 اردیبهشت 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

وقتی بهار رنگارنگ از راه می رسد شور و هیجان و تازگی به همراه می آورد. این شور وهیجان به مردم شهر هم منتقل و همین بهانه و دلیلی برای شادی کردن در کوه و کمر می شود. جشن های زیادی در بهار وجود دارد که مردم در آن روزهای خاص به باغ و دشت می روند تا لحظات خوشی را برای خود پدید آورند، یکی از این روزها، روز سیزده به در است که همگی با آن آشنا هستیم و به خوبی آیین این روز را به جا می آوریم. برای آشنایی بیشتر با این روز و تاریخچه و فلسفه آن، مطلب زیر را بخوانید:

سیزده به در | مراسم بدرقه جشن نوروز

یکی دیگر از این جشن ها که در استان قزوین برگزار می شود پنجاه به در نام دارد. این آیین سنتی و قدیمی همزمان با پنجاهمین روز از بهار یعنی نوزدهم اردیبهشت ماه برگزار می شود.

بر اساس گفته های بزرگترها در مصلای فعلی قزوین آب انبار و یک مسجد وجود داشته که پس از گذشت سال ها، امروز فقط قسمتی از آب انبار سالم مانده است.

 در آیین سنتی پنجاه به در، مردم قزوین در طبیعت و کنار آب انبار پیک نیک می کنند و  غروب آن روز به مصلای قزوین می روند. اگر از اولین روز بهار تا 19 اردیبهشت باران بهاری باریده باشد، مردم برای شکرگزاری از خداوند نماز شکر به جا می آورند و چنانچه بارانی نباریده باشد از خداوند متعال طلب باران می کنند.

خوردن غذاهایی از قبیل آش رشته و نوعی عصرانه ی سنتی قزوینی به نام دیماج که از مخلوط کردن تکه‌های نان، پنیر، سبزی ، گردو، پیاز داغ، زرد چوبه درست می‌شود و تنقلاتی همانند آجیل و شیرینی جزئی از رسوم این روز بهاری است.

بر اساس گفته ها در گذشته شهر قزوین دچار خشکسالی شده بود و مردم در طی مراسمی از خداوند طلب باران کردند و پس از آن باران فراوانی بارید. چنین شد که مردم هرساله برای دعا و طلب باران این آئین را به جا می آورند.

در ادامه همراه ما باشید تا با هم سفری به استان قزوین داشته باشیم و در روز پنجاه به در قزوینی ها در بهار 96 همراه شویم.

تصاویری که در ادامه خواهید دید به همت آقای امین رحمانی به ثبت رسیده و در خبر گزاری ایرنا منتشر کرده است.

همراه کارناوال باشید ...

پنجاه به در  قزوین

1- آغاز تقسیم شادی با طبیعت

پنجاه به در قزوین
آئین پنجاه بدر قزوین

2- روزی برای جشن و شادی

پنجاه بدر قزوین قزوین
پنجاه به در قزوین

3- دور هم جمع شدن بزرگ و کوچک

پنجاه به در قزوین
پنجاه به در قزوین

4- گرد هم آیی کل شهر

پنجاه به در قزوین
50 به در قزوین

5- تاب بازی و ذوق کودکانه

پنجاه به در قزوین
50 بدر قزوین

6- میان وعده هایی از جنس 50 به در

50 به در قزوین
پنجاه به در قزوین

7- ایستگاهی برای عکاسی

پنجاه به در قزوین

8- وداع با طبیعت

پنجاه به در قزوین

سخن آخر

آیا تا به حال در پنجاه به در شرکت کرده اید؟

آیا در شهر و روستای شما آئین خاصی وجود دارد؟

تجربیات خود را با کارناوال در میان بگذارید ...

در میان بسیاری از فکر و خیال ها و در گیری های زندگی، گاه آن چنان با چشم باز در رویا فرو می رفتم و دنیا را سیر می کردم که گویی سوار بر دوچرخه ای تمام دنیا را فتح کرده ام. هر روز مدت

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.