karnaval.ir

سحر بحیرائی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

06 شهریور 1399

به روز رسانی

06 شهریور 1399

در این مطلب با کارناوال همراه باشید تا به معرفی شهر ارومیه بپردازیم. شهری بسیار زیبا که آثار تاریخی و طبیعی آن می‌تواند شما را مجاب کند تا سفری به این شهر در شمال غرب ایران داشته باشید. اگر می‌خواهید بدانید بهترین فصل سفر به ارومیه چه زمانی است و در مورد تاریخچه ارومیه بیشتر بدانید این مطلب را از دست ندهید.

 

چرا سفر به ارومیه ؟


  • یکی از بهترین و خوش آب‌وهواترین شهرها برای سفر در فصل گرم است.
  • آثار تاریخی شهر ارومیه از جمله بازار، مسجد جامع، سه گنبد و کلیسای حضرت مریم از دیدنی‌های جذابی هستد که در سفر به ارومیه نباید آنها را از دست بدهید.
  • دریاچه ارومیه، یکی از مهم‌ترین اکوسیستم‌های طبیعی ایران در این شهر قرار دارد

اطلاعات کلی درباره ارومیه

جمعیت:  1,040,565 نفر مطابق با آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ 

دین و مذهب: جمعیت غالب مردم شهر ارومیه مسلمان شیعه مذهب هستند، همچنین مردم کُرد پیرو سنت حنفی یا شافعی نیز در این شهر زندگی می‌کنند. علاوه بر موارد گفته شده اقلیت‌های مذهبی مانند آشوریان و ارمنیان نیز در این شهر سکونت دارند؛ اما تعداد آنها خیلی زیاد نیست.

زبان: اغلب جمعیت مردم این شهر به زبان آذری و البته با لهجه شمال غربی ایران صحبت می‌کنند. کردهای ارومیه نیز به زبان کردی کرمانجی سخن می‌گویند.

نژاد: در این شهر بیشترین جمعیت قومی متعلق به ترک‌ها، سپس کردها، آشوری‌ها، فارس‌ها و در آخر ارمنی‌ها تعلق دارد.

اقتصاد: موقعیت جغرافیایی شهر ارومیه آن را به مرکز تبادلات تجاری کالا و گمرک تبدیل کرده است و اخیرا گمرک ارومیه به یکی از مهم‌ترین نقاط صادرات فراورده‌های نفتی ایران بدل شده است. علاوه بر این شهر ارومیه در زمینه باغداری و محصولات کشاورزی به ویژه تولید انگور و سیب بسیار شهرت دارد.

شهر های خواهر خوانده: ترابزون و ارزروم در ترکیه و وارنا در بلغارستان

ارومیه

Mohammad Janati Far

اطلاعات گردشگری ارومیه

خوشمزه های ارومیه

  • نقل ارومیه
  • حلوای هویج
  • حلوای گردویی
  • انواع عرقیجات
  • سوجوق: این شیرینی متفاوت از موادی مثل شیره انگور، نشاسته و آب تهیه می‌شود. برای تهیه سوجوق مواد گفته شده را با هم ترکیب کرده تا خمیر مانند شود، سپس خمیر را باز کرده و بین آن را با انواع مغز آجیل پر می‌کنند و به شکل لوله‌های باریک درمی‌آورند.

صنایع دستی ارومیه

  • پیکرتراشی
  • رودوزی
  • رنگرزی
  • ظریف‌کاری روی چوب

نقل ارومیه

ourmieh_noghl

سوجوق

غذاهای محلی ارومیه

  • انواع دلمه مثل یارپاغ (دلمه برگ) و کلم دلماسی (دلمه کلم)
  • آش کلم (یرتخلی یا تورشولی آش)
  • آش دوغ (آیران آشی)
  • گیزاتما: نوعی غذای ساده سرخ کردنی که ترکیبی از بادمجان، سیب زمینی، کدو، سیر و... است.
  • آجی کباب: این کباب باب طبع آنهایی است که طعم تند را می‌پسندند. ترکیب از گوشت گوسله و گوسفند با فلفل سبز تند فراوان مواد تشکیل دهنده این کباب است.

آش دوغ

@sahardan

دلمه کلم برگ

اقامت در ارومیه

شهر ارومیه مرکز استان است و به طبع نسبت به سایر شهرستان‌های استان امکانات اقامتی بهتری دارد. در ارومیه شما می‌توانید از انواع هتل، هتل آپارتمان، ویلا، مسافرخانه و اقامتگاه برای اقامت‌تان در شهر استفاده کنید. حال برای اینکه با این گزینه‌های اقامتی بهتر آشنا شوید و به بررسی امکانات و قیمت آنها بپردازید، می‌توانید از صفحه اقامت ارومیه کارناوال کمک بگیرید. به عنوان مثال اگر در سفرهای‌تان اهل اقامت در هتل هستید می‌توانید وارد صفحه رزرو هتل های ارومیه شوید و به بررسی شرایط هتل‌های مختلف در این شهر بپردازید. 

جاذبه های گردشگری ارومیه 

  • دریاچه ارومیه
  • موزه ارومیه
  • دره قاسملو
  • بازار ارومیه
  • دریاچه مارمیشو

برای شناخت بیشتر جاذبه های گردشگری ارومیه می‌توانید سری به صفحه دیدنی ها و تفریحات شهر ارومیه بزنید.

شب دریاچه ارومیه

Saeed Mohammadzade

موزه ارومیه

بازار تاریخی ارومیه

دره قاسملو ارومیه

حمل و نقل برون شهری ارومیه

فرودگاه ارومیه

آدرس: ارومیه، میدان فرودگاه

شماره تماس: 04432777766

مسیرهای پروازی: مشهد- تهران- بغداد- استانبول- آدنا- جده- مدینه

راه آهن ارومیه

تلفن: 04433387732

آدرس: بزرگراه خاتم الانبیا، جاده ارومیه-مهاباد

 

پایانه اتوبوسرانی ارومیه

آدرس: ارومیه، بلوار هفت تیر

شماره تماس: 04432339984

حمل و نقل درون شهر ارومیه

برای جابه‌جایی در شهر ارومیه می‌توانید بر روی اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها و تاکسی‌های آنلاین حساب باز کنید.

ترمینال مسافربری ارومیه

Mehdi Rahnavard | Isna

فرودگاه بین المللی ارومیه

بهترین فصل سفر به ارومیه

بهار و تابستان: از آنجا که این منطقه کوهستانی‌ست در بهار و تابستان هوایی مطبوع و دلپذیر انتظار شما را می‌کشد و می‌توانید این شهر را به عنوان مقصدی ییلاقی برای سفرتان در نظر بگیرید.

پاییز و زمستان: در پاییز هوا شروع به سرد شدن می‌کند و با شروع بارندگی هوا به سرعت سرد می‌شود. از آن جا که این منطقه کوهستانی است در فصل زمستان معمولا این شهر شاهد برف سنگین خواهد بود پس اگر می‌خواهید هوای ملایم و مطبوعی را برای سفرتان به ارومیه تجربه کنید، نیمه اول سال زمان مناسب‌تری است.

زمستان در ارومیه

بهار در ارومیه

Ali Ghayour

تاریخچه ارومیه

ارومیه پیش از اسلام

در اطراف شهر ارومیه چندین تپه تاریخی مانند (گوک تپه، دیگاله، ترمنی، احمد، سارالان، دیزه تپه) وجود دارد که آثاری تاریخی مربوط به هزاره‌های پیش از میلاد مسیح در آنها یافت شده است. این آثار به احتمال زیاد ارتباطی قوی با هوریان آناتولی (1) دارند، همچنین آشوریان نیز تاثیر بسزایی در فرهنگ مردم این دیار داشته‌اند که نشانه‌های آن را به وضوح می‌توان در آثار کشف شده از تپه‌های تاریخی اطراف ارومیه دید.

شاید بتوان گفت اولین اشاره‌هایی که به دریاچه ارومیه شده مربوط به یک کتیبه سده 9 میلادیست که به دو نام در حوالی دریاچه ارومیه اشاره داشته است. نام‌ها از این قرار اند؛ پرسواه (پرسواه) و ماتای (میتانی‌ها)، البته هنوز روشن نیست که این نام‌ها به قومی که حوالی دریاچه زندگی می‌کردند اشاره دارند یا خیر. دریاچه ارومیه به گفته خیلی از کارشناسان در قدیم "چی چست" یا "چی چستا" خوانده می‌شده است. سریانی‌ها آن را اورمیا می‌خواندند و معتقد بودند که این منطقه بی‌شک بستر بزرگی برای شکل‌گیری یکی از تمدن‌های بزرگ بشری بوده است. نام "چی ست" نیز در کتاب مقدس زرتشتیان، اوستا آمده است و اشاره می‌کند که حضرت زرتشت از این منطقه شروع به تبلیغ دیدن زرتشت کرده و حتی محل تولد ایشان نیز همین منطقه بوده است.

پس از اسلام

در دوره دیلمیان و فروانروایی عضدالدوله دیلمی، صدقه بن علی شهر ارومیه را فتح کرد و قلعه‌های زیادی در این شهر ساخت. در کتاب‌های مختلف اشاره شده که این منطقه به خاطر پر آب و حاصلخیز بودن بسیار مورد توجه بوده و در مقایسه با شهری مثل تبریز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده است.

در دوره تیموریان، تیمورلنگ ارومیه را به گرگین بیگ از طایفه افشار سپرد تا نظم و اتحادی را در این منطقه ایجاد و کردهایی که در این منطقه زندگی می‌کردند را سرکوب کند.

در قرن 15 میلادی که حکومت عثمانی در ترکیه امروزی به قدرت رسید، اهمیت شهر ارومیه بسیار بیشتر شد و می‌توان گفت آثاری مانند مسجد جامع ارومیه از یادگاری‌های این دوره به شمار می‌رود. این شهر زیبا در آن دوره به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و مرزی بودنش محلی برای اجتماع ادیان مختلف مانند مسلمانان، آشوریان، ارمنی‌ها و ... بود.

در تاریخ عالم آرای عباسی آمده است که در دوره پادشاهی شاه طهماسب اول، دو منطقه مهم کردنشین در ارومیه که تحت تسلط عثمانیان بود به صفویان بازگردانده شد و همچنین در دوره سلطنت شاه عباس اول ارومیه و اشنویه به صفویان واگذار شد. طبق اسناد تاریخی پس از رسمی شدن مذهب شیعه در ایران شهرهایی مانند ارومیه که غالب جمعیت‌شان کردهای سنی بودند، به صورت محدود به تشیع روی آوردند و گرایش به اسلام شیعی به نوعی ایزوله بود.

پس از روی کار آمدن قاجاریان، طایفه افشارهای ارومیه یک ائتلاف بزرگ علیه قاجارها تشکیل دادند؛ اما این اعتراضات به جایی نرسید و در دوره فتحعلی‌شاه قاجار، شاه قجری به محمدعلی خان اجازه داد که تا زمان مرگ بر ارومیه فرمانروایی کند.

حوالی سال 1828 میلادی و پس از حمله روس به ایران بخش‌هایی از شهر ارومیه نیز توسط سربازان روسی اشغال شد. در آن زمان حاکم ارومیه فردی به نام شاهزاده ملک‌میرزا قاسم بود که در زمان غیابش فردی به نام بیگلربیگی نجف قلی خان افشار بر ارومیه حکومت می‌کرد.

در سال 1911 میلادی شهر ارومیه به دلیل اختلافات مرزی بین عثمانی و روسیه توسط روس‌ها اشغال شد و پس از فروپاشی ارتش روسیه در سال 1917 مسئولیت شهر به مسیحیان آشوری سپرده شد.

در دوره پهلوی اما کشمکش‌های فراوان ارومیه کم‌کم فرونشست و وضعیت آن بهبود پیدا کرد و این شرایط ثبات ادامه پیدا کرد. خوب است بدانید که در دوره پهلوی ارومیه به رضاییه معروف بود و پس از انقلاب اسلامی دوباره به نام ارومیه شناخته شد.

پاورقی


1- هوری‌ها یا وریانی‌ها مردمی از شمال رودهای دجله و فرات بودند که در هزاره سوم پیش از میلاد مسیح و در منطقه زاگرس تا سوریه به صورت پراکنده زندگی می‌کردند.

ارومیه در گذشته

عکس قدیمی از ارومیه

سخن آخر

با کارناوال راهی شهر زیبا و کوهستانی ارومیه شدیم و از دیدنی ها ی تاریخی و یکی از مهم ترین جاذبه های طبیعی ایران، دریاچه زیبای ارومیه دیدن کردیم. گشتی در بازار ارومیه زدیم و سوغات خوشمزه شهر ممانند نقل ارومیه را امتحان کردیم. حال نوبت شماست تا از تجربیات سفرتان به این شهر زیبا برای مان بگویید و یا اگر اهل ارومیه هستید و اطلاعات جذاب و متفاوتی دارید با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

در دنیای آبی رنگ کاشی های فیروزه ای سفر می کنم تا بیابم راز این خاک مقدس را

آیا این مطلب مفید بود؟

21 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین اورمیه ❤یاشاسین ترک ❤یاشاسین تراختور❤

انتشار:19 فروردین 1403

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ارومیه قلب آذربایجان ❤خاک ابدی و خط قرمز ترکها یاشاسین اورمیه ❤یاشاسین آذربایجان ❤

انتشار:01 فروردین 1403

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ارومیه‌ قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ یاشاسین اورمیه ❤یاشاسین آذربایجان ❤

انتشار:14 اسفند 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.