karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

12 تیر 1398

به روز رسانی

12 تیر 1398

در این مطلب می خواهیم به معرفی شهر چالوس بپردازیم؛ شهری توریستی در استان مازندران که مسافران زیادی را به سوی خود می کشاند. اطلاعات چالوس را در اختیارتان می گذاریم تا در سفر به این شهر برنامه ریزی درستی داشته باشید. با هم نگاهی به دیدنی های چالوس خواهیم داشت و فرصت های خوشگذرانی در این شهر را نیز مرور می کنیم. 

البته اگر بخواهید اطلاعات جامع تری در مورد جاذبه های برتر چالوس و رزرو اقامت در این شهر به دست بیاورید و با تورها و گشت های شهری آن آشنا شوید، می توانید به سراغ صفحه راهنمای سفر به چالوس بروید. پس با کارناوال همراه باشید و با این شهر دیدنی آشنا شوید. 

چرا سفر به شهر چالوس؟


  • یکی از شهرهای دیدنی شمال کشور است.
  • یکی از معروف ترین و زیباترین جاده های ایران به این شهر می رسد که با نام جاده 59 یا چالوس شناخته می شود.
  • امکانات خوبی برای تفریح و اقامت گردشگران دارد.
  • در این شهر می توانید هم از ساحل دریای خزر لذت ببرید و هم در جنگل گشت بزنید.

چالوس

اطلاعات کلی شهر چالوس

جمعیت: بر اساس آخرین سرشماری کشوری در سال 1395، جمعیت چالوس 116542 تن است. 

زبان و نژاد: مردم چالوس به زبان طبری کلارستاقی صحبت می کنند که گونه ای از زبان مازندرانی است. این زبان به همراه زبان طبری کجوری زیر مجموعه گویش طبری رویانی به شمار می آید که از شهرستان نور تا نشتارود در شرق تنکابن رواج دارد. مردم چالوس از تبار طبری هستند که مازنی یا مازندرانی هم خوانده می شوند.

اقتصاد: این شهر به خاطر شرایط اقلیمی و برخورداری از تنوع، تولیدات کشاورزی و لبنی متنوعی دارد. گله داری و دامداری از مشاغل مردم این شهر و روستاهای اطرافش به شمار می آید و گاو، گوسفند و بز از دام های رایج هستند. در کنار تولید محصولات لبنی از پشم حیوانات جوراب، کلاه، ژاکت و سایر البسه پشمی نیز تهیه می شود.

شالیکاری را هم باید از مشاغل مردم چالوس دانست و کاشت و برداشت برنج را به عنوان منبع مهم درآمد آنها در نظر گرفت. نقش مرکبات را نباید در اقتصاد چالوس نادیده گرفت چرا که ساکنان زمین‌های قسمت جلگه‌ای در یک قرن اخیر به تولید پرتقال، گریپ فروت، نارنگی و ... مشغول بوده اند. 2100 هکتار از زمین های این شهر به مرکبات اختصاص دارد. 

تولید قارچ دیگر منبع درآمد مردم چالوس است و تولید گل و گیاه و گلخانه داری هم به عنوان یک شغل و منبع کسب درآمد شناخته می شود. کیوی، گندم، جو، گلابی و .. نیز از دیگر محصولات کشاورزی و باغداری این خطه به شمار می آیند.

ویلاها و اقامتگاه های مجهز، دسترسی به ساحل دریای خزر و امکانات تفریحی، وجود شهرک توریستی نمک آبرود و جاده های جنگلی زیبا، همه و همه باعث شده اند تا این شهر درآمد خوبی از گردشگری داشته باشد.

چالوس

Reza Dehshiri | Tasnim

چالوس

Reza Dehshiri | Tasnim

جاذبه های گردشگری چالوس

چالوس یکی از مقاصد برتر شمال برای سفر است و بسیاری از گردشگران، این شهر را برای تفریح و خوشگذرانی انتخاب می کنند. ما نیز در ادامه قصد داریم تا به معرفی مهمترین جاذبه های چالوس بپردازیم؛ البته اگر بخواهید در مورد این جاذبه ها اطلاعات بیشتری به دست بیاورید و در مورد هزینه، ساعت بازدید و مسیر و نقشه آنها به اطلاعات دقیقی دست پیدا کنید، باید به سراغ صفحه دیدنی ها و تفریحات چالوس بروید. 

شهرک توریستی نمک آبرود: در این شهرک توریستی امکانات متنوعی وجود دارد که سلیقه ها و سنین مختلف را راضی می کنند. تله کابین این مجموعه شهرت بیشتری از سایر امکاناتش دارد؛ اما سورتمه، کارتینگ، پینت بال، شهربازی، فروشگاه های متنوع، اتاق فرار، رستوران ها و .... نیز فرصت های خوبی را برای خوشگذرانی در اختیار مسافران می گذارند.

جاده چالوس: این جاده که نام اصلی آن جاده 59 است از کرج آغاز می شود و در نهایت به چالوس می رسد و از زیباترین جاده های ایران به شمار می آید. فرصت تجربه یک برای رانندگی لذت بخش، شکم گردی، روستاگردی، پیک نیک و لذت بردن از زیبایی های طبیعت، از دلایل جذابیت این جاده به شمار می روند.

پارک جنگلی فین: وجود امکاناتی همچون آلاچیق، کلبه، محل نصب چادر، رستوران و مغازه‌، میز و نیمکت، محوطه بازی کودکان و ... از پارک جنگلی فین یک تفرجگاه مناسب می سازد.

رودخانه‌ها: رود چالوس که از میان شهر می گذرد و رودخانه سردآبرود از جاذبه های طبیعی و مهم چالوس هستند و پیک نیک و خوش گذرانی در اطراف آنها طرفداران بسیاری دارد.

جاده چالوس

پارک جنگلی فین

نمک آبرود

سواحل معروف چالوس

ساحل رادیو دریا: معروف ترین ساحل چالوس، ساحل رادیو دریاست. این ساحل با داشتن امکاناتی چون آلاچیق، رستوران، فضای بازی کودکان، فروشگاه های مختلف، پلاژ بانوان و آقایان و ... فضای خوبی برای گذراندن ساعاتی خوش به حساب می آید. رادیو دریا نزدیک ترین ساحل به شهر تهران و جاده چالوس است.

ساحل سیترا: وجود تفریحات آبی، قایق سواری و برخورداری از ایستگاه های غریق نجات و داشتن امکاناتی چون رستوران و فروشگاه، پیست کارتینگ، پینت بال، بیلیارد و ... ساحل سیترا را به یک تفرجگاه محبوب بدل کرده است. یکی دیگر از جذابیت های این ساحل برگزاری نمایش های سنتی و خیابانی در آن است. 

ساحل نمک آبرود: در حاشیه شمالی شهرک توریستی نمک آبرود و در شمال جاده چالوس - تنکابن، می توانید به ساحل نمک آبرود دسترسی داشته باشید. در این ساحل امکان قایق سواری، شنا، استفاده از جت اسکی، هاورکرافت، شاتل، پیست موتور و ماشین ATV، پیست اسب سواری، پیست دوچرخه سواری و ... وجود دارد. جشنواره تابستانی ساحل نمک آبرود هم برای بسیاری از مسافران جذاب است و هر ساله از ابتدای تیرماه تا پایان تابستان با برنامه هایی شامل جنگ شادی، تقلید صدا، اجرای مسابقه و اهدای جوایز و ... حال و هوای ساحل را دگرگون می کند. داشتن امکانات اقامتی در آلاچیق، کلبه، سوییت و محل کمپینگ نیز از مزایای این ساحل به شمار می رود.

مجموعه ساحلی البرز: مجموعه ای ساحلی که در آن به انواع تفریحات آبی از جمله جت اسکی، جت بوت، پاراسل، بنانا و شاتل دسترسی دارید.

ساحل چالوس

Touraj Mohammadi

ساحل چالوس

ساحل چالوس

Siroos Abdoli

جاذبه های تاریخی چالوس

چالوس، جاذبه های تاریخی هم دارد؛ اما متاسفانه خیلی خوب به آنها رسیدگی نمی شود. این بناها یا کاربری خدماتی و عمومی پیدا کرده اند و یا درهای شان بسته است. با این حال تعدادی از آنها را برای تان نام می بریم: کاخ چایخوران از بناهای دوره پهلوی اول، کاخ ملکه مادر از بناهای دوره پهلوی دوم، هتل بنیاد پهلوی و ...

جاذبه های اطراف چالوس

خارج از شهر چالوس و در نزدیکی آن نیز می توانید به سراغ این جاذبه ها و تفریحات بروید. در اینجا معروف ترین آنها را با فاصله شان از چالوس برای تان آورده ایم:

دریاچه ولشت | 33.9 کیلومتر

مرداب هسل | 10 کیلومتر

روستای کندلوس | 67.4 کیلومتر

روستای ناتر | 51.3 کیلومتر

مرداب هسل

روستای ناتر

دریاچه ولشت

Arash Ghaffari

روستای کندلوس نوشهر

تفریحات چالوس

خرید: مراکز خریدی همچون الماس چالوس، میلاد نور، مارینا مال و فروشگاه های برندی همچون هالیدی، ایران کتان، مستر پیچ، ایران تافته، ال سی وایکیکی و ... فرصت های خوبی را برای خرید پیش روی افراد می گذارند. بازار قدیمی چالوس هم برای خرید محصولات محلی مکان مناسبی به شمار می رود.

تفریحات آبی: سواحل چالوس امکانات خوبی را برای تفریحات آبی در اختیار مسافران می گذارند. جت اسکی، شاتل، قایق سواری، شنا، بنانا و ... از جمله این تفریحات هستند.

سایر تفریحات: اتاق فرار، کارتینگ، پینت بال و .... 

با مراجعه به این لینک، می توانید همه تفریحات شهر را بشناسید: تفریح و هیجان در چالوس

نمک آبرود

جت اسکی در چالوس

Soheil

غذا و خوشمزه های چالوس

سبزیجات محلی، برنج، ماهی، لبنیات محلی و...  جایگاه خاصی در مواد اولیه غذاهای این خطه دارند و زیتون پرورده، سیر تازه، انواع ترشی و ... در کنار غذاها سرو می شوند. 

غذاهای محلی که در رستوران ها می توانید سفارش دهید

کباب و جوجه ترش: کباب ترش از پرطرفدارترین و خوشمزه ترین غذاهای شمالی ست و با گوشت گوساله یا گوسفند یا جوجه، رب انار ترش و گردو تهیه می شود. 

فسنجان: در شمال ایران، فسنجان طعم دیگری دارد و با دستور خاصی طبخ می شود و گوشت مرغ یا مرغابی در آن استفاده می کنند.

مرغ و آلوی مازندرانی: یکی از غذاهای خوشمزه مازندرانی که با برنج سرو می شود و مرغ، انار ملس، آب نارنج، زعفران، آلو و مغز گردو، مواد اولیه آن را تشکیل می دهند.

کته کباب: این غذای خوشمزه شمالی در همه رستوران ها پیدا می شود و گوشت فیله مزه دار شده و کباب شده و برنج مواد اولیه آن هستند.

بورانی بادمجان کبابی: اگر به دنبال یک پیش غذا یا میان وعده خوشمزه هستید بورانی بادمجان شمالی ها را فراموش نکنید. این بورانی از ترکیب بادمجان کبابی با ماست پرچرب درست می شود و پودر موسیر نیز به آن اضافه می کنند. 

اکبر جوجه: اکبر جوجه در واقع یک شیوه پخت جوجه بوده که به تدریج به یکی از مشهورترین غذاهای شمال تبدیل شده است. جوجه، رب انار شیرین، لیموترش، زعفران دم کرده، روغن مایع و نمک و فلفل مواد اولیه این غذا هستند که معمولا در کنار برنج سرو می شود.

سایر غذاها: میرزاقاسمی، باقلاقاتق، انواع ماهی و ماهی شکم پر و ...

به یاد داشته باشید که تمام این غذاها ریشه مازندرانی ندارند؛ اما به عنوان غذای محلی شمالی در استان های شمال کشور سرو می شوند تا طعم تازه ای به سفرتان دهند.

غذاهای محلی که در برنامه غذایی مردم چالوس جای دارند

آنچه که بر سر سفره چالوسی ها می نشیند، غذاهای مازندرانی هستند که از میان آنها می توان این موارد را نام برد: مالابیج، کدوبره مازندران، باقلا وابیج، دوپتی، کئی پلو، آغوز مسما و ...

برای آشنایی شما با این غذاها مطلبی را با عنوان غذاهای مازندران | گشتی در میان خوشمزه های شمالی آماده کرده ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

بورانی

کئی پلا

اکبر جوجه

سوغات و صنایع دستی چالوس

کلوچه و کوکی: کلوچه یکی از شناخته شده ترین سوغاتی های شمال ایران است که از آرد گندم، شکر و روغن تهیه می شوند. کوکی هم نوعی کلوچه است که از نظر ظاهر و روش طبخ تفاوت هایی با کلوچه دارد. کوکی فاقد مغز است؛ اما بر روی آن از چیپس های شکلاتی استفاده می شود.

برنجک: خوراکی خوشمزه ای که با برنج درست می شود و به آن بهاردانه هم می گویند. برنج، آب، شکر (در بعضی موارد عسل)، آبلیمو و روغن مواد اولیه برای تهیه این شیرینی خوشمزه هستند.

مربا: از جمله مرباهای معروف مازندران می توان به شَقاقُل اشاره کرد. شَقاقُل یکی از سبزیجات ریشه‌ای از خانواده هویج است. از دیگر مرباهای معروف این دیار می توان از کامکوات نام برد که میوه‌ای از خانواده مرکبات است ولی اندازه و شکلی مانند خرما دارد. انواع مرباهای دیگر مازندران نیز عبارتند از: کدوسبز، زرشک، بهار نارنج و ....

زیتون

انواع لواشک و میوه فرآوری شده

برنج

انواع ترشی

انواع صنایع دستی چوبی

جاجیم بافی، گلیم ‌بافی و سفالگری نیز در شمال ایران و چالوس رواج دارند و محصولات این هنرها را هم می توانید از بازار تهیه کنید.

کلوچه

لواشک

اقامت در چالوس

از آنجایی که چالوس، شهری به شدت گردشگرپذیر است انواع گزینه های اقامتی در آن پیدا می شود. خانه های محلی، ویلاها، محل های چادر زدن، هتل آپارتمان ها، کلبه های چوبی محلی، هتل ها و ... گزینه های مختلف اقامتی شهر چالوس را شامل می شوند. با وجود این همه گزینه، انتخاب بهترین اقامتگاه کاری دشوار است، اما نگران نباشید چرا که کارناوال پیشنهادهای متنوعی در این زمینه برای شما دارد. شما می توانید برای رزرو انواع هتل ها در چالوس که هر کدام امکانات و خدمات مختلفی ارائه می کنند، وارد صفحه رزرو هتل های چالوس در کارناوال شوید و هتل مورد علاقه تان را انتخاب کنید. برای آن دسته از مسافرانی هم که به دنبال سوئیت برای اقامت هستند، طیف وسیعی از سوئیت ها با امکانات و قیمت های متنوع را در نظر گرفته ایم که می توانند به صورت آنلاین آنها را در صفحه اجاره سوئیت در چالوس رزرو کنند. اگر هم دوست دارید در یکی از ویلاهای جنگلی یا ساحلی چالوس با امکانات مختلف اقامت داشته باشید، می توانید وارد صفحه اجاره ویلاهای چالوس شوید و ویلای مورد نظرتان را رزرو کنید. 

شهر چالوس

Reza Dehshiri | Tasnim

آداب و رسوم مردم چالوس

آداب و رسوم مردم چالوس بر اساس فرهنگ طبری و مراسم مازندرانی هاست. در اینجا به برخی از مراسمی که در شهر و روستاهای اطراف چالوس برگزار می شوند اشاره می کنیم:

نوروزخوانی

مراسمی که بعد از نیمه اول اسفند ماه در چالوس برگزار می شوید و به نوروزخوانی شهرت دارد. نوروزخوانان در خیابان ها به راه می افتند، یک نفر ساز می زند، یک نفر می خواند و نفر دیگر که به کوله‌کش معروف است با مراجعه به در خانه های مردم می گوید:

باد بهارون بیمو نوروز سلطون بیمو

مژده هادین به دوستون گل به گلستون بیمو

جشن تیرماه سیزده شو

تیرماه سیزده شو از آیین های بسیار کهن شمال ایران است که دوازده آبان هر سال (برابر با سیزدهم تیرماه سال طبری) برگزار می شود. از جمله دلایل برگزاری این جشن می توان به پیروزی کاوه بر ضحاک در این روز، گرامیداشت روز پرتاب شدن تیر از کمان آرش و تعیین مرزهای ایران و ... اشاره کرد. مراسم های مختلفی مانند لال شو، خواندن اشعار محلی، خوردن خوراکی های سیزده گانه، پوشیدن لباس های نو و دعای خیر و برکت برای یک سال اعضای خانه و محصول و دارایی شان به این جشن رونق می بخشد.

برای آشنایی کامل با این جشن، مطلب جشن تیرماه سیزده شو را مطالعه کنید.

آیین خورمیا یا آفتاب خواهی

خورمیا یا خورشیدخواهی آیینی نمایشی است که به هنگام تداوم بارندگی برگزار می شود. در این مراسم، مردم از خدا پایان بارش و درآمدن خورشید را طلب می کنند.

شخصی که در انجام این آیین تبهر دارد، جارویی را بر نوک چوبی بلند می گذارد و جلیقه ای خاص می پوشد. سپس تعدادی چارق کهنه، یک عدد غربال و چند زنگوله به کمر و بازوها می بندد. همراهان او دسته‌ای علف بلند یا سرشاخه‌های نرم درختان و بوته‌ها را در دست می گیرند و سردسته آنها چماقی دارد که جمجمه اسبی را در آن فرو کرده‌ است. آنها سرها را به سمت آسمان می گیرند و با جارو یا دسته‌های علف حالت جادو کردن آسمان را به خود می گیرند و اشعاری را با مضمون درخواست تابش خورشید می خوانند.

رقص دُروم

یکی از رقص‌های بومی و پهلوانی منطقه دروم نام دارد که مردم چالوس، نوشهر، نور، عباس‌آباد و آمل آن را در مراسم خاص اجرا می کنند.

نوروزخوانی

Hamid Salehi | Jamejam

بازی ها و ورزش های سنتی

آغوزکا (گردو بازی): این بازی بیشتر بین کودکان انجام می شود و طی آن بازیكنان باید گردوهایی که به صورت دوتایی روی یكدیگر چیده شده اند، را با گردویی بزرگ تر بزنند. اگر نفر اول توانست با گردویش، گردویی را بیندازد، بقیه تلاش می کنند به گردوی او بزنند. هر كسی موفق شد همه گردوها را بر می دارد وگرنه همان نفر اول صاحب گردوهاست.

چلیک مارکا (گلی کاچ): پس از تقسیم شدن بازیکنان به دو گروه، چوبی را روی گودالی می گذارند و با چوب دیگر سعی می کنند آن را به طرف بالا پرتاب کنند. هر کس بتواند چوب را دورتر پرتاب کند برنده است و باید از دیگران سواری بگیرد.

ریسمان بازی: این بازی همان بندبازی است با این تفاوت که شخصیتی به نام شیطانک هم در آن وجود دارد که با در آوردن ادا و نمایش سعی می کند حضار را بخنداند؛ در حالی که بندباز در حال راه رفتن روی طناب است.

کُشتی های محلی مازندرانی: کشتی در میان مازندرانی ها جایگاهی ویژه دارد و انواعی از آن همچون کشتی میس میسی و کشتی لوچو از همه رایج ترند. این کشتی ها تنها در بعضی قوانین با هم متفاوت اند و در اصل از همان قوانین کشتی پیروی می کنند.

کشتی مازندرانی

Mehr News Agency

حمل و نقل برون شهری چالوس

پایانه‌ اتوبوسرانی چالوس

چالوس تنها یک پایانه اتوبوسرانی دارد که با عنوان ترمینال چالوس یا ترمینال قائم چالوس شناخته می شود. تهران، مشهد، قم، اصفهان، تبریز و کرمانشاه مقاصدی هستند که از این ترمینال سرویس دارند.

امکانات ترمینال چالوس: دفاتر نمایندگی فروش بلیت شرکت های مسافربری، نمازخانه، خودپرداز، تلفن عمومی، غرفه فروش سوغات، آبسردکن، رمپ ویژه معلولان، پارکینگ، فروشگاه و ...

تلفن تماس: 2223422-0191

آدرس: اول جاده کندوان، رو به روی راهنمایی و رانندگی

تاکسیرانی بین شهری چالوس

یکی از راه های سفر به چالوس استفاده از تاکسی های بین شهری است که تهران، کرج و شهرهای اطراف شمالی را پوشش می دهند. این تاکسی ها دفاتر متعددی در سطح شهر دارند و با عناوین مختلف فعالیت می کنند. در شهر کوچکی مثل چالوس با کمی پرس و جو یا جستجو در اینترنت می توانید این دفاتر را بیابید.

حمل و نقل درون شهری چالوس

حمل و نقل عمومی داخل شهر چالوس به تاکسی های خطی و عبوری یا تاکسی تلفنی محدود می شود.

چالوس در فصل های مختلف

بهار: در فرودین ماه، این شهر هنوز کمی حال و هوای زمستان دارد، در اردیبهشت ماه به زیباترین شکل می رسد و خرداد ماه آفتاب گرم، کم کم سفره خود را بر شهر پهن می کند. 

تابستان: تابستان های چالوس شرجی ست و پر از رطوبت و بوی دریا. 

پاییز: پاییزهای چالوس پرباران است و تا اندازه ای سرد و نمدار. در سفر پاییزی به این شهر بارش های سیل آسا و لحظه ای را در نظر داشته باشید.

زمستان: زمستان های چالوس نیز سرد و نمدار است و به ندرت برف دارد. اما هر چند سال یک بار برفی سهمگین در این شهر می بارد.

آب و هوای چالوس

چالوس در محدوده معتدل و مرطوب جلگه‌ای و ساحلی واقع شده است؛ میانگین دمای سالانه برای قسمت جلگه‌ای به 16.8 درجه می رسد و هر چه به طرف کوهستان برویم این دما کاهش می یابد. مقدار بارش در طول سال به بیش از 700 میلیمتر می رسد و متوسط بارندگی 80 روز در سال است.

دمای هوای قسمت جلگه‌ای در روزهای فصول گرم سال بین 25 تا 32 درجه سانتی‌گراد است و این عدد در شب‌ها به 20 تا 23 درجه می رسد. در فصل سرد به زیر صفر رسیدن دما به ندرت پیش می آید و متوسط دمای بهمن به عنوان سردترین ماه سال 3.6 درجه است. در نهایت به طور کلی میانگین سالیانه‌ دما در شهر چالوس 16.2 درجه ثبت شده است.

چالوس در زمستان

Hossein Zalnezhad

چالوس

Esmaeel Karabi

تاریخچه چالوس

چالوس یکی از شهرهای کهن مازندران به حساب می آید که در منابع تاریخی از آن با عنوان «شالوس» و «سالوش» یاد شده است. این دیار بخشی از رویان و از آبادی های طبرستان (بخشی از سرزمین‌های میان کوه‌های البرز و دریای مازندران در گذشته) به شمار می آمد و برای خودش پادگان نظامی و قلعه و استحکامات دفاعی داشت.

پس از فتح گیلان، در زمان قاجار، تنکابن به مازندران پیوست و منطقه کلارستاق (چالوس)، کجور و تنکابن محال ثلاث در مازندران لقب گرفتند. این منطقه میزبان جنگ های متعددی شد. مسجد جامع چالوس که امروزه چیزی از آن باقی نمانده است، محلی بود که نخستین بیعت‌ مردم طبرستان در سال ۲۵۰ ه‍.ق با سادات صورت گرفت. این شهر فراز و نشیب بسیاری را به ویژه در زمان حکومت سادات علوی در طبرستان پشت سر گذاشت.

چالوس در زمان حمله تیمور لنگ از میان رفت و تا قرن ها تنها یک روستای کوچک بود. در دهه اول قرن حاضر و در سال 1311 بود که این شهر مورد پشتیبانی دولت وقت قرار گرفت و کم کم به شهر بدل شد. با پا گرفتن گردشگری نیز این شهر جانی تازه گرفت و به یکی از محبوب ترین مقاصد بدل شد.

دلیل نامگذاری چالوس

گفته می شود چون چالوس در بخش جلگه‌ای است و در مقایسه با ارتفاعات، پست به نظر می رسد، آن را «چاله‌است» یا «چاله‌اس» نامیده اند که کم کم به چارلس تغییر یافت و در نهایت به چالوس بدل شد.

شهر چالوس

Reza Dehshiri | Tasnim

سخن آخر

سری به یکی از شهرهای شملی ایران زدیم و از مقصدی محبوب برای تان گفتیم. ویژگی های چالوس را بر شمردیم و اطلاعاتی کلی از این شهر جذاب به شما دادیم. فرصت های جذاب تفرح و خوش گذرانی این شهر را نیز نام بردیم و تفرجگاه هایش را نیز معرفی کردیم. 

نظر شما در مورد سفر به این شهر شمالی چیست؟ آیا تجربه ای از سفر به چالوس دارید؟

منتظر دیدگاه های تان هستیم.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

7 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

من ک همین هفته پیش رفتم کل شمال ولی بنظرم بهترینش چالوس بود چ از نظر مردمی و امکانات رفاهی و غذایی … هزینه هاش هم که با این توررم بنظرم عالیه

انتشار:01 خرداد 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

عالی با اینکه هر سال میرم شمال ولی کامل بود

انتشار:12 مرداد 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

عالی بود

انتشار:21 آذر 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.