karnaval.ir

سحر بحیرائی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

29 مهر 1398

به روز رسانی

29 مهر 1398

کارناوال این بار به جنوب کشور رفته و به معرفی شهر آبادان پرداخته است. این شهر زیبا که تاریخ پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است دیدنی ها و خوشمزه های زیادی دارد که در سفر به آن نباید از دست شان بدهید. اگر می خواهید با بهترین مکان های دیدنی آبادان آشنا شوید و سوغات آبادان را بشناسید با ما همراه باشید.

آبادان

Keivan Khatami

چرا سفر به آبادان ؟


  • در این شهر می توانید سواحل زیبای خلیج فارس را ببینید.
  • یکی از خاص ترین مساجد ایران، مسجد رنگونی ها در این شهر قرار دارد.
  • این شهر مرزی یکی از محبوب ترین مقصدها برای خرید است.

اطلاعات کلی در مورد آبادان

جمعیت: 298090 نفر مطابق با آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ 

دین و مذهب: اکثر جمعیت مردم آبادان مسلمان شیعه و تعداد محدودی از عرب های ایرانی این شهر صابئی (مندایی) هستند که در سایر شهرهای خوزستان نیز زندگی می کنند. همچنین مانند سایر شهرهای ایران، جمعیت بسیار کمی از آبادان را نیز هموطنان ارمنی و مسیحی تشکیل می دهند.

زبان: مردم این شهرستان به زبان های فارسی (با لهجه آبادانی) و عربی صحبت می کنند.

اقتصاد: آبادان یکی از شهرهای ایران است که در طول جنگ تحمیلی آسیب های فراوانی دید و سال های زیادی را پشت سر گذاشت تا به توسعه اقتصادی که پیش از جنگ داشت بازگردد. آبادان در درجه اول در بخش صنعت نفت و پتروشیمی نقش مهمی را ایفا می کند و یکی از بزرگترین پالایشگاه های نفت جهان یعنی پالایشگاه نفت آبادان در این شهر قرار دارد. همچنین این شهر در سال های اخیر در بخش صادرات شیلات، خرما و محصولات کشاورزی به ویژه در منطقه آزاد اروند به پیشرفت های چشم گیری رسیده است و صادرات به کشورهای همسایه به ویژه عراق و از طریق پایگاه های صادراتی مانند پایگاه شلمچه صورت می گیرد. از طرف دیگر صنایع لنج سازی، صنایع دستی و پرروش میگو نیز در سال های اخیر نیز رشد چشمگیری در آبادان داشته اند.

شهر های خواهر خوانده: کاراما در چین، بروجرد در ایران

شهر آبادان

اطلاعات گردشگری آبادان

سوغات و صنایع دستی

  • انواع ماهی: می توانید خوشمزه ترین و یکی از گران ترین ماهی های خلیج فارس، ماهی زبیدی (ماهی حلوای سفید) و سایر ماهی ها مثل راشگو، شوريده، شانگ، زبان، سنگ سر، ميش ، هامور، کفشک، صبور، قباد را در این شهر پیدا کنید.
  • انواع خرماهای مرغوب مثل رحی، گنطار، بريم، زاهدی ، سعمران و...
  • کپو: با برگ درخت خرما بافته می شود و برای تولید انواع ظروف تزیینی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • انواع ادویه به ویژه ادویه فلافل، سمبوسه و سایر غذاهای جنوبی
  • انواع گلیم و صنایع دستی حصیری که با برگ درخت خرما بافته می شوند.

ماهی حلوای سفید

کپو

Mohammad Azarkish

ادویه

غذاهای محلی آبادان

  • قلیه ماهی : این غذای خورشتی با تکه های ماهی شوریده، سنگسر یا حلوا به همراه سبزی مخصوص تهیه می شود.
  • کبه عربی یا عراقی: کبه غذایی عربی است که از ترکیب برنج، تخم مرغ و انواع ادویه با مغزی گوشت چرخ کرده طبخ می شود.
  • پاکوره: این غذا تفاوت زیادی با فلافل ندارد و از کشور هند وارد فرهنگ غذایی مردم آبادان شده است. تفاوت آن با فلافل در این است که برای طبخش به جای نخود از سیب زمینی استفاده می کنند.
  • امگشت: این غذا مخصوص عرب های خوزستان است که با ماهی قباد کباب شده و نمک سود شده به همراه برنج و کشمش و سبزی پلویی تهیه می شود.
  • فلافل و سمبوسه آبادانی

فلافل

matbakh.art.food

امگشت پلو

haniye_mirhashemi

قلیه میگو

پاکوره

food.addict.fatemeh

اقامت در آبادان

شهر آبادان معمولا مقصد دوم گردشگرانی ست که خوزستان را برای سفر خود انتخاب می کنند بنابراین شاید در پیدا کردن خانه های مبله یا سوئیت کمی به مشکل بخورید؛ اما می توانید از هتل ها و مسافرخانه های موجود در شهر استفاده کنید و یا بنا به سلیقه تان کمپ و چادر زدن را در مکان های مشخص مثل آلاچیق های پارک ها انتخاب کنید.

جاذبه های گردشگری آبادان

سینما شیرین: این مکان یکی از قدیمی ترین سینماهای ایران است که در سال 1310 با 700 نفر ظرفیت ساخته شد و در زمان جنگ جهانی اول با اضافه شدن یک طبقه دیگر به آن عنوان بزرگ ترین سینمای ایران را از آن خود کرد. سینما شیرین در جنگ ایران و عراق صدمات زیادی دید و هیچگاه بازگشایی نشد. این سینما در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

کلیسای گاراپت مقدس: این کلیسا در سال 1336 ساخته شد و یکی از بزرگ ترین مکان ها برای گردهمایی ها ارامنه شهر آبادان محسوب می شود. این بنا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

موزه آبادان: موزه آبادان در سال 1338 با کمک شرکت نفت آبادان در این شهر افتتاح شد. در این موزه آثار باستانی از دوران پیش از تاریخ تا دوره قاجار مثل ظروف سفالی، مجسمه هایی به شکل حیوانات و... به نمایش درآمده است.

موزه بنزین خانه: این موزه در مکان اولین سکوی پمپ بنزین ایران (سال 1306) در شهر آبادان قرار دارد و به عنوان یکی از اولین موزه های صنعت نفت ایران به شمار می رود. در این موزه انواع محصولات نفتی، چراغ های نفت سوز، تانکرهای سوخت قدیمی و ... قرار دارد.

موزه کارآموزان آبادان: این موزه در مکان اولیه آموزشگاه حرفه ای آبادان که در سال 1312 تاسیس شده بود، قرار دارد. در این موزه اسناد مربوط به تاریخ صنعت نفت ایران، ابزارهای آموزش کارآموزان صنعت نفت و ... به نمایش درآمده است.

مسجد رنگونی ها: این مسجد حدود 100 سال پیش توسط کارکنان هندی و برمه ای پالایشگاه نفت آبادان ساخته شد. نام این مسجد نیز برگرفته از پایتخت کشور برمه یعنی رنگون است. این بنا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

موزه اسناد تاریخی و خطی: این موزه در سال 1388 داخل مسجد رنگونی ها شکل گرفت. در این موزه آثاری مثل قرآن های خطی، اسناد دوران قاجار و پهلوی اول مثل اسناد ارتباطی بین تجار هندی، انگلیسی و ایرانی و... به نمایش درآمده است. 

مطالب مرتبط

مسجد رنگونی ها

مسجد رنگونی ها

کلیسای آبادان

Mohsen Parsa

موزه آبادان

تفریحات آبادان

تفریح در ساحل رودهای اروند و بهمنشیر: ساحل این دو رود مشهور، از مکان های خوش آب و هوا در شهر به حساب می آیند که بیشتر مردم برای پیک نیک، ماهیگیری و قایق سواری سری به آنها می زنند.

بازارگردی در آبادان: از آن جا که آبادان یک بندرگاه تجاری محسوب می شود و اخیرا هم منطقه آزاد تجاری اروند به آن اضافه شده است، می توان گفت که بازارهای خوبی در شهر انتظارتان را می کشند. می توانید یک روز کامل از سفرتان را به گردش در بازارهای شهر اختصاص بدهید و اجناس مختلف را با کمترین و بهترین قیمت پیدا کنید. از مشهورترین بازارهای شهر می توان به بازار ته لنجی ها در خیابان امام خمینی، بازار مرکزی آبادان در انتهای خیابان دبستان و بازار کویتی ها در خیابان شهید طالقانی اشاره کرد.

ساحل آبادان

Soleiman Azari

بازار مرکزی

Ali Rameshkhah

حمل و نقل برون شهری آبادان

فرودگاه آبادان

آدرس:  آبادان، میدان فرودگاه، فرودگاه بین المللی آیت الله جمی آبادان

شماره تماس:  53366491-061

مسیرهای پروازی: آبادان به تهران، مشهد، شیراز، بندر عباس، اصفهان و برعکس

راه آهن آبادان

این شهر ایستگاه راه آهن ندارد اما نزدیک ترین ایستگاه راه آهن به آبادان ایستگاه خرمشهر است.

پایانه اتوبوس آبادان

آدرس: ورودی شهر آبادان، کنار بزرگراه اهواز- آبادان

شماره تماس: 53255110 - 061

حمل و نقل درون شهری آبادان

برای جابه جایی در شهر می توانید از تاکسی های خطی، تاکسی تلفنی، اتوبوس های درون شهری و سرویس های حمل و نقل آنلاین استفاده کنید.

آبادان

Amin Tk13

آب و هوای آبادان در فصول مختلف

بهار: شهر آبادان از ماه فروردین تا اوایل اردیبهشت هوای متعادل تا گرمی را دارد؛ اما به محض نزدیک شدن به اواخر اردیبهشت گرمای طاقت فرسای شهر شروع می شود.

تابستان: فصل تابستان در این شهر بسیار گرم و غیر قابل تحمل است بنابراین اگر قصد برنامه ریزی یک سفر تفریحی را دارید فصل تابستان را فراموش کنید.

پاییز: فصل پاییز در آبادان با گرمای تابستان شروع می شود و این گرما تا اواخر مهر ادامه می یابد؛ اما با آغاز ماه آبان کاهش دما در شهر شروع شده و هوا رو به خنکی می گذارد. اواسط پاییز زمان بسیار مناسبی برای سفر به آبادان است.

زمستان: در فصل زمستان آبادان شاهد آب و هوای بسیار معتدل است که کمی هم رو به خنکی می رود؛ اما به هیچ عنوان آزار دهنده نیست و بهترین زمان برای سفر به شهر محسوب می شود.

غروب آبادان

Hassan Mohajeran

تاریخچه آبادان 

اگر بخواهیم به اسناد تاریخی رجوع کنیم، باید بگوییم که نام آبادان برای اولین بار توسط بطلمیوس جغرافیدان معروف یونانی بیان شد، بنابراین می توان نتیجه گرفت که آبادان در سده های اول میلادی وجود داشته است. علاوه بر بطلمیوس، پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) نیز از این شهر سخن به میان آورده اند. به گفته برخی منابع، شهر آبادان پیش از ورود اسلام به ایران شهری آباد و متمدن بوده و در دوره های تاریخی عیلام و هخامنشیان از آن با نام های جزیره مسنه و خاراکس یاد شده است. خاراکس بخشی از پادشاهی میان در دوران اسکندر مقدونی بود که البته برخی از کارشناس معتقدند مقر اصلی آن در بصره امروزی بوده؛ اما برخی دیگر معتقدند که محدوده رود بهمنشیر محدوده اصلی پادشاهی میشان را شامل می شده است.

اوج شکوفایی و توسعه شهر آبادان در دوران سلوکیان و اشکانیان اتفاق می افتد و تا دوران سلطنت اردشیر بابکان این شهر  به شکل بندر و قلعه ای مستحکم به عنوان یکی از مهم ترین شهر های بندری محدوده ایران و عراق به حیات خود ادامه می دهد تا جایی که سکه های مخصوصی که در شهر ضرب می شد در شهر هایی مثل خرمشهر و محدوده بصره و کویت امروزی اعتبار داشت.

آبادان در دوره اسلامی

بعد از ورورد اسلام به ایران شهر آبادان کم کم قدرت و اهمیت خود را از دست داد تا جایی که در کتاب های نوشته شده در آن دوران از آبادان تنها با عنوان دهکده ای کوچک یاد می کنند. هم چنین در قرن های 7 و 8 هجری هم زمان با رشد شهر های بصره و خرمشهر  اهمیت آبادان بیش از پیش کمرنگ تر شد و اهمیت تجاری خود را از دست داد. تنها چیزی که در آن دوران نام آبادان را زنده نگاه داشته بود، وجود کاروانسراها، مساجد و زیارتگاه حضرت خضر و الیاس بود. به دلیل وجود قدمگاه حضرت خضر نبی (ع)، یکی از زیارتگاه‌ های مهم در آبادان، سال های متمادی این شهر، جزیره الخضر خوانده می شد.

امپراطوری عثمانی در ترکیه امروزی سال ها بود که ادعای مالکیت بر این منطقه از ایران داشت تا آن که در دوره پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار، خرمشهر و آبادان را اشغال کرد و در همان دوران نخست وزیر وقت ایران، امیر کبیر برای مذاکره با عثمانی ها اقدام کرد اما نتیجه ای حاصل نشد. پیرو این امر دولت عثمانی تصمیم گرفت تا با تحریک شیخ های عربی که از ایران رانده شده بودند به خواسته خود جامه عمل بپوشاند اما دولت ایران اعلام کرد که اگر شیخ ها به ایران بیایند مالیات آن ها زیاد خواهد شد. در آخر نیز صلح بین ایران و عثمانی توسط پیمان ارزروم (سال های 1823 تا 1847) انجام شد و عثمانی و شیخ های عرب به ادعاهای خود درباره مالکیت این بخش از ایران پایان دادند.

دوران جنگ تحمیلی

هم زمان با آغاز جنگ بین ایران و عراق آبادان و شهر های اطرافش جزو اولین شهر های ایران بودند که مورد حمله و بمباران قرار گرفتند. در طی جنگ شهر زیبای آبادان چیز های زیادی را از دست داد، از پالایشگاه، تأسیسات نفتی، بندرگاه‌ها، فرودگاه تا مردم بی گناهی که تنها اهل شهر بودند و جنگ برای شان چیز غریبی بود. این شهر بعد از عملیات ثامن الائمه در سال 1360 از محاصره عراقی ها درآمد و آزاد شد.

نام های آبادان

وهمن اردشیر: برگرفته از نام نخستین شاه ساسانی، اردشیر بابکان

عبادان: بعد از حمله اعراب به خوزستان، شهر آبادان به کل ویران شد و تنها یک پادگان نظامی از آن باقی ماند. گفته می شود چون نخستین فرمانده ای که در پادگان بود عباد ابن حصین حبطی نام داشت، به شهر، عبادان گفتند.

اوپاتان: گفته می شود که عبادان معرب اوپاتان است و به معنی جایی است که در آن رود و دریا وجود دارد.

نقاشی از آبادان

سخن آخر

با کارنااول سری به عروس شهر های جنوب ایران، آبادان، زدیم و زوایای مختلف شهر را مورد بررسی قرار دادیم. شما می توانید در بخش نظرات نگاه تان را به این شهر زیبا بیان کنید و با ما به اشتراک بگذارید.

در دنیای آبی رنگ کاشی های فیروزه ای سفر می کنم تا بیابم راز این خاک مقدس را

آیا این مطلب مفید بود؟

13 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

مو خودم اهل آبادان هستم.این شهر شهر خوبان شهری با مردمان خون گرم.عشق پچه های آبادانم که فقط صنعت نفت آبادانه.یعنی اگه این تیم نباشه دیگه پچه های آبادان دلخوشی ندارن.این تیم عشقققققققققق مردم آبادان.💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛

انتشار:07 فروردین 1403

آیا این دیدگاه مفید بود؟

آبادان شهر خوبان شهر دلیران جانم فدای آبادان شهری با مردمان خون گرم و تاریخچه طولانی

انتشار:13 اسفند 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

آبادان شهری است با ویژگی منحصر بفرد زیرا دارای فرهنگ ترکیبی جنوبی و انگلیسی میباشد که انگلیسی های شاغل در پالایشگاه آن را با خود به این شهر آوردند ، این است ویژگی استثنایی آبادان در میان کل شهر های ایران با سپاس از پژوهشگران این حوزه

باسلام همه جای ایران سرای من است اگه خدابخواد داریم میریم آبادان .من ندیده عاشق آبادان بودم و هستم

15 فروردین 1403

زرشک

چرا زرشک گفتین

15 فروردین 1403

03 بهمن 1402

انتشار:09 شهریور 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.