karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

03 آبان 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

سرزمینی که در آن زندگی می کنیم، دیاری است رنگارنگ که با آمدن هر فصل چهره ای تازه به خود می گیرد و زیبایی های کم نظیرش را به نمایش می گذارد. گوشه گوشه ی این سرزمین پر از برکت است؛ برکتی که در هر منطقه خودش را به شکلی متفاوت نمایان می کند و فصلی خاص را برای نمایان شدن بر می گزیند. پاییز که فرا می رسد فقط درختان نیستند که لباس تازه می پوشند؛ بلکه انواع و اقسام برکات نیز پدیدار می شوند و رنگشان را بر ایران می پاشند. مثلا انارها دانه دانه ترک می خورند، خرمالوها نارنجی می شوند و میوه ها یکی پس از دیگری می رسند. چشمان کشاورزان از شادی برق می زند و خدا لبخند زنان نعمت هایش را یکی یکی روانه ی زمین می کند تا از شادی بندگان پر تلاشش غرق در لذت شود.

خطه ی شمال شرق کشورمان میزبان نعمت و برکتی سرخ است که به هنگامه ی پاییز رخ می نماید و آماده ی برداشت می شود. کشاورزان دست در دست یکدیگر راهی زمین هایشان می شوند و گل های زعفران را می چینند تا یکی از ارزشمندترین محصولات ایران را راهی بازار کنند. نامش را طلای سرخ گذاشته اند تا همگان ارزش و اهمیت آن را به یاد داشته باشند و ذره ذره اش را قدر بدانند. این برکت سرخ راه زیادی را می پیماید تا به خانه های ما برسد و با عطر و بوی خود طعم زندگی هایمان را عوض کند. 

زنان و مردان بسیاری در دیار خراسان چشم به زمین می دوزند تا پاییز از راه برسد و حاصل دسترنجشان را ببینند. گل های بنفش، قامت راست می کنند و به سوی آسمان قد می کشند و چشم انتظار دستان زحمتکش می مانند تا آنچه که در درون دارند، به آنها تقدیم کنند. این گیاهان تنها 10 تا 30 سانتی متر رشد می کنند؛ اما از پربارترین برکات زمین به شمار می شوند و با وجود کوچک بودن از ارزشمندترین نعمات خداوند محسوب می شوند.

امروز می خواهیم هم قدم با کشاورزان عزیز کشورمان، قدم به زمین های مملو از زعفران بگذاریم و شاهد تلاش آنها برای چیدن این گل های زیبا باشیم. کارناوال را در این گشت و گذار همراهی کنید...

این تصاویر توسط محمد صفر پور به ثبت رسیده و در خبرگزاری ایرنا منتشر شده اند.

برداشت زعفران

1- زمین هایی که لباس گل گلی خود را بر تن کرده اند...

زمین زعفران در خراسان

زمین زعفران در خراسان

2- کم کم همه دست به کار می شوند...

 کشاورزان بر سر زمین هایشان آمده اند تا حاصل دسترنجشان را برداشت کنند. بد نیست بدانید که نخستین زعفران کاری به وسیله ایرانیانی انجام شد که توسط معاویه به نواحی شام تبعید شده بودند؛ سپس دانش و فرهنگ این کار راهی نواحی دیگر شد و کاشت زعفران در شمال آفریقا و اندلس (اسپانیای اسلامی) و صقلیه (سیسیل ایتالیا) رواج یافت.

زمین های زعفران خراسان

3- و زمین برکت را تقدیم دستانشان می کند...

برداشت زعفران در خراسان

4- حاصل دسترنج من...

با وجود خستگی، از شادمانی لبریز است و با افتخار حاصل تلاشش را در دست گرفته و در دل خدا را شکر می کند.

برداشت زعفران

گل های زعفران

5- کوچکترها هم از قافله جا نمی مانند

6- کار و تلاش با همین دور هم بودنش می چسبد!

برداشت زعفران

7- زمین دست و دل باز و نعمتی که تمامی ندارد...

برداشت زعفران

8- گویی رنگ گل ها را بر روسری اش پاشیده

برداشت زعفران

9- پا به پای هم تلاش می کنند و لحظه ای از کار باز نمی ایستند

برداشت زعفران در خراسان

برداشت زعفران در خراسان

10- کنارم بنشین و کار را رها کن، چای با تو، طعم بهشت می دهد

عکس برداشت زعفران

11- وقت به خانه رفتن است 

کم کم، کشاورزان بار و بندیلشان را جمع می کنند و آنچه را که زمین تقدیمشان داشته، به خانه می برند.

برداشت زعفران خراسان

12- روزی ام را به خانه آورده ام...

گل زعفران

13- و هنوز کار تمام نشده ...

چیدن گل ها تنها بخشی از کار است و جداسازی زعفران از آن معمولا در خانه و به صورت خانوادگی انجام می شود.

عکس برداشت زعفران

عکس برداشت زعفران

14- دستانش بوی گل می دهند و از برکت سرشارند

برداشت زعفران

15- دو گنج ایران در یک قاب | رنگ زعفران و نقش فرش ایرانی

برداشت زعفران

16- این برکت، کم از طلا ندارد!

 آن چنان که از تاریخ بر می آید ایرانیان از روزگاران کهن به زر و زعفران علاقه و توجه زیادی نشان می دادند و این دو کالا را به عنوان پیشکش و هدیه تقدیم بزرگان می کردند؛ به طوری‌ که در جشن‌ها و سرورها و مجالس بزم و نشاط مانند عروسی‌ها و اعیاد، یا استقبال از بزرگان و زائران زر و زعفران نثار قدم‌ها می‌کردند. 

سخن آخر

با هم به دیار خراسان سفر کردیم و کشاورزانی را دیدیم که عشق و تلاش را چاشنی کارشان کرده اند و روزی شان را از زمین پر برکت می گیرند. این بار که عطر خوش زعفران در فضای خانه تان پیچید به یاد این تلاش ها بیفتید و قدردان این زحمات باشید.

از دیدن این تصاویر لذت بردید؟

آیا تا به حال شاهد مراسم برداشت این گیاه بوده اید؟

نظرات و تجربیات خود را با دوستان کارناوالی به اشتراک بگذارید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.