karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

11 بهمن 1396

به روز رسانی

21 دی 1398

امروز در کارناوال به سراغ حمل و نقل عمومی مشهد و معرفی بخش ها و جنبه های مختلف آن رفته ایم. قصد داریم در این مطلب در مورد طرح ترافیک مشهد اطلاعات تازه ای به دست بیاوریم و با ترمینال های مختلف این شهر آشنا شویم. اگر هم بخواهید در مورد متروی مشهد، خطوط اتوبوسرانی شهر و تاکسی های مشهد بیشتر بدانید می توانید از این مطلب کمک بگیرید. البته اگر بخواهید در مورد دیدنی ها و تفریحات مختلف مشهد و اقامت در این شهر بدانید، با انواع تورها و گشت های شهری مشهد آشنا شوید و اطلاعاتی در مورد سوغات و صنایع دستی مشهد و ... به دست بیاورید می توانید از صفحه راهنمای سفر به مشهد کمک بگیرید. همراه مان باشید...

سفر به مشهد

حمل و نقل در مشهد

Tasnim

آشنایی با سایت جامع حمل و نقل و ترافیک مشهد |‌ گردشی راحت در شهر

یکی از وبسایت هایی بسیار کاربردی که به تازگی در دسترس شهروندان چند شهر از جمله مشهد،‌ تهران و اصفهان قرار گرفته، سایت جامع حمل و نقل و ترافیک مشهد است که با استفاده از آن می توان با چند کلیک، اطلاعات متنوع و مفیدی از شهر به دست آورد. شما می توانید با استفاده از این سامانه،‌ موقعیت مکانی خود را بر روی نقشه به راحتی مشخص کرده و با استفاده از وسایل نقلیه ای که می خواهید، مسیر خود را به آسانی پیدا کنید. همچنین با استفاده از این نقشه آنلاین می توانید به راحتی از ترافیک آنلاین، دوربین ها، پارکینگ ها، مناطق شهرداری،‌ محدوده طرح ترافیک،‌ جایگاه های CNG، مراکز معاینه فنی، پایانه های مسافربری، قطار شهری، ایستگاه دوچرخه، پارکینگ معلولان و جایگاه های بنزین باخبر شوید. نحوه کار با این وبسایت در قسمت نکات ضروری به طور کامل آورده شده است. 

در ادامه با این سایت و خدمات آن را بیشتر خواهیم شناخت.

آدرس وب سایت

پایه این سایت بر روی نقشه مشهد قرار گرفته و قصد دارد تا تمام اماکن مهم و ضروری برای شهروندان و مسافران نظیر مکان های اقامتی، ایستگاه های اتوبوس، مترو و تاکسی، انواع غذاخوری ها، جایگاه های پمپ بنزین و گاز، مراکز و بازارهای خرید، جاذبه های تفریحی و تاریخی و ... را به نمایش بگذارد. 

در کنار این ها، این نقشه می تواند در مسیریابی دو نقطه از شهر نیز  به شما کمک کند و راه دسترسی از یک نقطه به نقطه ای دیگر با استفاده از اتوبوس، تاکسی، پیاده یا دوچرخه را در اختیارتان بگذارد. همچنین با فعال کردن دکمه ترافیک، می توانید از آخرین وضعیت حمل و نقلی و ترافیک مشهد در کسری از ثانیه باخبر شوید.  

چگونه استفاده کنیم؟ | انتخاب مکان 

اگر می خواهید از محل قرارگیری اماکن و خدمات مختلف شهری مانند رستوران، سرویس های بهداشتی، زائرسراها،‌ خودپردازهای بانک و ... مطلع شوید تنها کافیست بر روی دکمه انتخاب لایه ها در قسمت چپ و بالای صفحه کلیک کنید. در این قسمت لایه های مختلفی در مقابل شما باز می شود که با کلیک بر روی هر کدام از آنها می توانید به زیر مجموعه های همان بخش دسترسی پیدا کنید. به طور مثال اگر بر روی دکمه آنلاین کلیک کنید سه زیر شاخه ترافیک معابر، دوربین ها و پارکینگ ها برای شما باز می شود. با کلیک بر روی مربع کناری موقعیت مکانی آنها مشخص می شود. 

مسیریابی

برای انجام این کار باید از چهار آیکون رنگی بالا که با نام های مسیریابی دوچرخه، اتوبوس، تاکسی و خودرو نشان داده شده استفاده کنید. باید بدانید که این آیکون ها در صفحه موبایل شما در قسمت بالا چپ به شکل سه خط افقی نشان داده شده است. ابتدا تصمیم بگیرید که با استفاده از کدام یک از این وسایل نقلیه می خواهید به مقصد برسید. بر روی همان وسیله کلیک کنید. یک کارت با دو باکس جستجوی مبدا و مقصد در مقابل شما ظاهر می شود. برای انتخاب مبدا، پین قرمز رنگی با حرف A بر روی نقشه ظاهر می شود. این پین قرمز را بر روی نقطه ای که می خواهید از آن حرکت کنید قرار داده و کلیک کنید. مبدا شما انتخاب شد. 

حال نوبت انتخاب مقصد است. پین آبی رنگی با حرف B بر روی نقشه ظاهر می شود. این پین آبی را بر روی نقطه ای که می خواهید به آنجا بروید قرار داده و کلیک کنید. مسیر شما اکنون مشخص است. دکمه آبی مسیریابی را روی کارت بزنید تا مسیری کامل از راه هایی که باید و می توانید بروید در سمت راست مانیتور مشخص شود. برای استفاده دوباره از این امکان، باید کارت و مسیر را با استفاده از ضربدر قرمز ببندید و دوباره این کار را از اول امتحان کنید.

انتخاب مکان ها بر روی سایت جامع حمل و نقل مشهد

مسیریابی بر روی سایت جامع حمل و نقل مشهد

حمل و نقل برون شهری | چطور به مشهد برسیم؟

سفر به مشهد از راه های مختلفی صورت می گیرد و مردم وسایل نقلیه متفاوتی را برای رسیدن به این شهر انتخاب می کنند. در این قسمت می خواهیم گزینه های متنوع رسیدن به مشهد را به صورت مختصر و مفید به شما معرفی کنیم. 

فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد 

فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد از قدیمی ترین و پرترافیک ترین فرودگاه های ایران است و تاریخ ساخت آن به سال 1330 باز می گردد. این فرودگاه با جابه‌جایی بیش از 7 میلیون مسافر در سال رتبه دوم پر رفت و آمدترین فرودگاه های کشور را کسب کرده است. فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد در زمینی به مساحت 540 هکتار ساخته شده و در قسمت جنوب شرقی مشهد واقع شده است. 

شما با استفاده از این لینک می توانید اطلاعات بیشتری در مورد فرودگاه هاشمی نژاد به دست بیاورید. 

 

امکانات موجود:

از جمله امکانات فرودگاه می توان به خدمات بانکی، اینترنت رایگان، دستگاه های خوپرداز بانکی، آسانسور، پله برقی،‌ واک وی،‌ خدمات تلفن شهری و بین شهری، اجاره خودرو (بدون راننده)، آرایشگاه، دفاتر ترافیک شرکت های هواپیمایی، اشیای گمشده، دفاتر فروش بلیت، دفتر امانت و نگه داری بار مسافر، دفاتر رزرو هتل، امور جامدان، راهنمای مسافر، بسته بندی بار، رستوران ها و کافه های متعدد، پارکینگ طبقاتی، سرویس بهداشتی، چرخ دستی حمل بار، غرفه بدلیجات، خدمات CIP، غرفه زعفران، خدمات اورژانس، غرفه سوغات، خدمات باربری،‌ غرفه صنایع دستی،‌ خدمات بانکی، غرفه عطر، خدمات به افراد توان یاب،‌ غرفه عینک و ساعت، خدمات تاکسی بین شهری، فری شاپ فرودگاهی در سالن ترانزیت، خدمات تاکسی شهری،‌ نمازخانه و اتاق سیگار اشاره کرد. 

اشیای گمشده

اگر کارمندان فرودگاه چیزی را در سالن عمومی پیدا کنند به پلیس تحویل می دهند.

اگر کارمندان فرودگاه چیزی را در سالن ترانزیت پیدا کنند ابتدا به سپاه و سپس به دفتر امانات تحویل می دهند. 

اگر کارمندان فرودگاه چیزی را در هواپیما پیدا کنند به امور جامه دان تحویل می دهند. 

مقاصدی که مشهد به یا از آن ها پرواز دارد

مقاصد پروازی داخلی 

آبادان،‌اردبیل،ارومیه، اصفهان، ایلام، بندرعباس، بیرجند، بوشهر، اهواز، بوشهر، تبریز، تهران (فرودگاه امام خمینی، فرودگاه مهرآباد)، چابهار، رشت،‌ رنجان، عسلویه، کاشان، کرمان، ماهشهر، زاهدان، زابل، ساری، شیراز، قشم، کرمانشاه، کیش، گرگان، نوشهر، همدان، یزد

مقاصد پروازی خارجی

آدانا، استانبول، بغداد، بیروت، بصره، دبی، دوحه، شارجه، قندهار، کابل، کویت، لاهور، مسقط، مزارشریف، نجف، هرات

خدمات حمل و نقل عمومی از فرودگاه به شهر مشهد

شما می توانید با استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی مانند تاکسی، اتوبوس و قطار شهری (مترو) به شهر مشهد دسترسی داشته باشید. برای اطلاع از ساعت های رفت و آمد هر یک از این وسایل نقلیه می توانید از این لینک کمک بگیرید. 

البته اگر بخواهید در سفر به مشهد، به فهرستی از هتل هایی که ترانسفر فرودگاهی دارند دسترسی داشته باشید، می توانید به صفحه رزرو هتل های مشهد مراجعه کنید و با این هتل ها َآشنا شوید. اگر هم به دنبال اقامتی لوکس در مشهد هستید و در عین حال می خواهید از خدمات ترانسفر فرودگاهی بهره مند شوید، می توانید به صفحه هتل های پنج ستاره مشهد بروید و در مورد این هتل ها اطلاعات کاملی به دست بیاورید. اگر هم ترانسفر فرودگاهی در اولویت های شما برای انتخاب اقامتگاه در مشهد نیست و به دنبال اقامتی با قیمت مناسب و ارزان در این شهر هستید می توانید از صفحه سوئیت های مشهد کمک بگیرید و به صورت آنلاین سوئیت خود را رزرو کنید. 

آدرس: مشهد، بلوار جمهوری، بلوار هاشمی نژاد، فرودگاه شهید هاشمی نژاد

شماره تماس های مورد نیاز

اطلاعات پرواز

051-33400020

199

پلیس فرودگاه 051-33400070
تاکسیرانی  051-33400253

 

فرودگاه بین المللی مشهد

فرودگاه بین المللی مشهد

راه آهن مشهد

ایستگاه راه آهن مشهد یکی از زیباترین و مجهزترین ایستگاه های راه آهن ایران است. این ایستگاه یکی از بیست شاهکار معماری بعد از جنگ جهانی دوم در آسیا بوده و از سال 1345 مورد بهره برداری قرار گرفته است. راه آهن خراسان رضوی رتبه نخست جابه‌جایی مسافر را در ایران داشته و از تهران، طبس،‌ اصفهان،‌ شیراز، تبریز، اهواز، زنجان، قزوین، کرج، ساری، همدان، قم و اراک به سمت مشهد و بالعکس قطار وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر و به دست آوردن آگاهی در مورد مسیرها و هزینه ها می توانید از این لینک استفاده کنید. همچنین می توانید با استفاده از این سامانه قطارها را در راه ردیابی کنید. 

امکانات موجود

نمازخانه، سرویس بهداشتی، فروشگاه های خرید سوغاتی، خودپرداز، تلفن عمومی، خدمات امداد و اورژانس، خدمات افراد معلول و ناتوان، رستوران، استندهای لمسی مسافران، دفتر اشیای پیداشده

خدمات حمل و نقل عمومی از راه آهن به شهر مشهد

 از این ایستگاه می توانید با استفاده از مترو، تاکسی های شهری و اتوبوس های درون شهری خود را به هر نقطه از مشهد برسانید. 

آدرس: مشهد - میدان راه آهن

تماس های مورد نیاز راه آهن و مشهد

با استفاده از شماره تماس عمومی 0215149 یا سامانه پیامکی 30001345 می توانید از مرکز اطلاع رسانی راه آهن اطلاعات مورد نظر خود را به دست بیاورید. 

ایمیل راه آهن خراسان

ایستگاه راه آهن مشهد

ایستگاه راه آهن مشهد

پایانه های اتوبوس رانی مشهد

علاوه بر فرودگاه و خط ریلی، خطوط جاده ای مختلف از مسیرهای گوناگون، راه ماشین های شخصی و اتوبوس های بین شهری را به سمت مشهد هموار کرده اند. مشهد سه پایانه اتوبوس رانی به نام های پایانه امام رضا، پایانه معراج و پایانه راه ابریشم دارد که مبدا و مقصد اتوبوس ها، مینی بوس ها و تاکسی های بین شهری است. 

۱- پایانه اتوبوس رانی امام رضا مشهد

 پایانه اتوبوس رانی امام رضا در مشهد، بزرگترین ترمینال این شهر به حساب می آید و بیشتر سفرهای برون شهری از این ترمینال به دیگر شهرهای ایران انجام می پذیرد. این پایانه اتوبوس رانی در زمینی به مساحت 47 هکتار به بهره برداری رسیده است و در 4 طبقه در فضاهای خدماتی-تجاری، اداری و رستوران به مسافران خدمات می دهد. در پایانه اتوبوس رانی امام رضا روزانه 80 هزار مسافر جابه‌جا می شوند و 12 سکو برای پیاده و سوار شدن مسافران وجود دارد. 

امکانات موجود

پارکینگ روباز، پارکینگ اتوبوس، سرویس بهداشتی، آسانسور و پله برقی، غرفه های فروش سوغاتی، رستوران و کافه، دفاتر فروش بلیت

آدرس: مشهد - بزرگراه شهید کلانتری - میدان انقلاب اسلامی

اطلاعات تماس

شما می توانید برای به دست آوردن اطلاعات زمان حرکت اتوبوس ها و شرکت های مسافربری با شماره های 7-38599001-051 تماس بگیرید یا از طریق وبسایت این پایانه داده های مورد نظر خود را به دست آورید.

پایانه اتوبوس رانی امام رضا مشهد

۲- پایانه اتوبوس رانی معراج

پایانه دیگری به نام پایانه معراج در مشهد وجود دارد تا بتواند بخش دیگری از سفرها را پوشش دهد و پاسخگوی خیل عظیم مسافران در این شهر باشد. این پایانه 75 هکتاری روزانه 6000 مسافر را جابه‌جا می کند و بیشتر به مسافران شهرهای استان خراسان رضوی و استان های همجوار خدمات رسانی می کند. 

امکانات موجود

گیت های ورودی، سرویس بهداشتی، خدمات تاکسی رانی، ایستگاه اتوبوس های درون شهری، غرفه های خدمات عمومی، دفاتر فروش بلیت، نمازخانه، سالن انتظار

 خدمات حمل و نقل عمومی از پایانه معراج به شهر مشهد

از پایانه معراج به شهر مشهد 27 دستگاه تاکسی و 7 خط اتوبوس رانی مسافران را به سمت مقصد جابه‌جا می کنند. 

آدرس: شمال غرب مشهد- بلوار توس- میدان معراج

 اطلاعات تماس: برای آگاهی یافتن از اطلاعات زمانی و حرکت اتوبوس ها می توانید با شماره 36910205-051 تماس بگیرید یا از طریق وبسایت سازمان پایانه های مسافربری شهر مشهد اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید. 

پایانه اتوبوسرانی معراج

3- پایانه اتوبوس رانی راه ابریشم

پایانه مسافربری راه ابریشم در جاده سرخس و در زمینی به مساحت 38 هزار متر مربع ساخته شده که سرویس‌دهی به مسافران و زایران شهرهای شرق مشهد و استان خراسان رضوی را به عهده دارد. همچنین در آینده نزدیک، سرویس‌دهی به کشورهای آسیای میانه از مسیر راه ابریشم نیز از طریق همین پایانه ممکن می شود.  

 امکانات موجود

دفاتر اداری، انتظامات سازمان، غرفه های تجاری و مسافربری، سالن انتظار، پارکینگ، نمازخانه، سرویس بهداشتی، تاکسی و اتوبوس های درون شهری، عابر بانک، تاکسی تلفنی، سالن مطالعه

آدرس: مشهد- ابتدای شهرک شهید رجایی

اطلاعات تماس: برای آگاهی یافتن از اطلاعات زمانی و حرکت اتوبوس ها می توانید با شماره 33726418-051 تماس بگیرید و یا از طریق وبسایت این پایانه داده های مورد نیاز خود را به دست آورید. 

پایانه اتوبوسرانی راه ابریشم

ماشین شخصی | محورهای ورود به شهر

اگر می خواهید سفری جاده ای با ماشین شخصی را به مشهد تجربه کنید می توانید از مسیرهای زیر استفاده کنید:‌

از جنوب شرقی: تهران- دامغان- سبزوار- نیشابور- مشهد 

از شمال شرقی: گرگان- مینودشت- بجنورد- قوچان-مشهد

از جنوب شرقی: اصفهان- کاشان- قم- ورامین- سمنان- دامغان- سبزوار- نیشابور-مشهد

مسیرهای ورودی به شهر مشهد

مسیرهای ورودی به شهر مشهد

من کارت شهروندی مشهد

آنهایی که در شهرهای بزرگ از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کرده اند، می دانند که برای پرداخت هزینه اتوبوس و مترو باید از کارت هایی مخصوص که قابلیت شارژ دارند استفاده کنند. یکی از راه های به صرفه و ارزان استفاده از حمل و نقل عمومی در کلان شهر مشهد، من کارت شهروندی‌‌ست. کارتی که در کنار خدمات مرتبط با حمل و نقل عمومی می توان از آن برای خدماتی مانند عضویت در کتابخانه ها، استفاده از خدمات فرهنگسراها و استفاده از تخفیف های ویژه و خرید نان در برخی نانوایی ها بهره برد. 

من کارت چیست؟

من کارت شهروندی کارتی هوشمند است که مشخصات فردی مالک کارت را در حافظه خود ثبت می کند و از این طریق می توان از آن برای کارهای مختلف بهره برد. این کارت قابلیت شارژ کردن دارد و هزینه اولیه خرید آن 15000 تومان بدون شارژ اولیه است. شما می توانید من کارت خود را از 1000 تا 50000 تومان شارژ کنید. 

در چه مراکزی می توانم از آن استفاده کنم؟

امروزه از من کارت می توان در سامانه حمل‌ونقل اتوبوس رانی، قطارشهری، دوچرخه، برخی از نانوایی ها، تایپ و تکثیرها، دفاتر پیشخوان، کافی نت و لوازم التحریر استفاده کرد. البته شهرداری مشهد در نظر دارد تا حوزه استفاده از آن را بیش از آن گسترش دهد. 

از کجا تهیه و شارژ کنم؟

اگر علاقه مند به تهیه این کارت هستید می توانید به یکی از شعبه های فروش که شامل باجه های شارژ اتوبوس، قطار شهری، دستگاه های خودکار فروش و شارژ من کارت در سطح شهر مشهد می شود مراجعه کنید. شما همچنین می توانید با استفاده از سامانه من کارت شهروندی مشهد، اطلاعات خود را در سامانه شهرداری ثبت کرده و من کارت خود را خریداری کنید. 

من کارت شهروندی مشهد

حمل و نقل درون شهری مشهد

تردد در شهر مشهد با وجود تاکسی های متعدد خطی، خطوط اتوبوس رانی شهری خصوصی و تندرو (بی آر تی)، مترو، دوچرخه سواری، پیاده روی و تاکسی های آنلاین به آسانی صورت می پذیرد و حمل و نقل عمومی کار دسترسی به جاذبه های مختلف را آسان کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این جاذبه ها می توانید به صفحه دیدنی ها و تفریحات مشهد بروید و با نقد و بررسی کارناوال در مورد برخی از این جاذبه ها آشنا شوید. 

خطوط مترو 

متروی مشهد 4 خط دارد و امروز دو خط متروی آن در این شهر به فعالیت می پردازد. مشهد دومین شهر ایران است که مجهز به سیستم حمل و نقل ریلی درون شهری شده است. 

خط 1 شهری: این خط با 24 ایستگاه، شرق و غرب مشهد را به هم می رساند و شرایط سفر راحت و آسان از فرودگاه بین المللی مشهد تا پارک جنگلی وکیل آباد و سه راهی طرقبه و شاندیز را فراهم می کند. این خط البته در نزدیکی حرم امام رضا نیز ایستگاه دارد.

خط 2 شهری: این خط شمال و جنوب شهر را به هم متصل می کند. خط دو از بلوار طبرسی شروع شده و پس از عبور از ایستگاه هایی مانند فجر، شهید مفتح، راه آهن و شهدا و سعدی، در ایستگاه شریعتی به نقطه انتهایی خود می رسد.

ساعات کار مترو مشهد:

روزهای عادی: 6:00 تا 22:00

روزهای تعطیل: 7:00 تا 22:00

هزینه سفر در هر مسیر: 800 تومان 

هزینه بلیت تک سفره: 1200 تومان

متروی مشهد

نقشه خطوط مترو

 اتوبوس های درون شهری

مشهد از جمله شهرهای ایران است که به سیستم سامانه اتوبوس رانی شهری تندرو و بی آر تی مجهز شده است و در کنار آن خطوط درون شهری خصوصی، حومه شهر و مینی بوس رانی کار جابه‌جایی مسافران را برعهده دارد. در این قسمت به معرفی خطوط اتوبوس رانی بی آر تی و تندرو مشهد می پردازیم. البته شما می توانید از طریق سایت سازمان اتوبوس رانی مشهد از نرم افزارهای شهری و مفید این سازمان استفاده کنید. هزینه استفاده از این اتوبوس ها نیز بسته به نوعشان بین 350 تا 500 تومان هستند.

خطوط اتوبوس بی آر تی

خط 800: پایانه امام رضا تا پایانه طبرسی. این محور از میدان 15 خرداد، حرم مطهر، میدان طبرسی، چهارراه شهید مفتح، بزرگراه طبرسی عبور می کند.

خط 800،1: پایانه امام رضا تا میدان بیت المقدس. این محور از میدان 15 خرداد، میدان بسیج، چهارراه دانش، میدان بیت المقدس عبور می کند.

خط 800،2: پایانه طبرسی تا حرم مطهر. این محور از میدان فجر، چهارراه برق و چهار راه مقدم طبرسی عبور می کند.

خط 830: انتهای شهرک شهید باهنر تا انتهای امامیه. این محور از شهرک شهید باهنر، شهرک شهید رجایی، حرم مطهر، میدان توحید، چهارراه امام علی و میدان امامیه عبور می کند. 

خط 831: پایانه الهیه تا پایانه مصلی. این محور از بزرگراه اندیشه، حرم مطهر، میدان امام علی (ع)، بزرگراه وکیل آباد، میدان فردوسی و حرم مطهر عبور می کند.

خطوط اتوبوس رانی تندرو

1: پایانه خواجه ربیع تا پایانه اتقلاب اسلامی. این محور از میدان امام حسین، بزرگراه آیت الله عبادی، خیابان سعدی، میدان امام خمینی عبور می کند.

2: پایانه الهیه تا پایانه شهید مفتح. این محور از بزرگراه محمدیه، میدان مطهری، چهارراه ورزش، میدان شهید فهمیده عبور می کند.

3: پایانه الهیه تا پایانه امام رضا (ع). این محور از بزرگراه امامیه، دانشگاه آزاد، چهارراه ورزش، نمایشگاه، میدان حر و  میدان شهید کاوه عبور می کند.

4: پایانه انقلاب اسلامی تا پایانه انقلاب اسلامی. این محور از بزرگراه شهید کلانتری، میدان شهید فهمیده، میدان جمهوری اسلامی و میدان فجر عبور می کند. 

اتوبوس درون شهری مشهد

تاکسی های درون شهری

 تاکسی های درون شهری و تاکسی های ویژه ترمینال اتوبوس رانی، فرودگاه و راه آهن تمام نقاط شهر را پوشش داده و دسترسی سریع و راحتی را در اختیار مسافران قرار می دهند. اگر می خواهید از این وسیله حمل و نقل عمومی برای گردش در شهر استفاده کنید می توانید با استفاده از این سامانه به راحتی موقعیت خود را روی نقشه تعیین کرده و بهترین راه برای استفاده از تاکسی را بیابید. 

انواع تاکسی در مشهد

کلانشهر مشهد از انواع مختلف تاکسی برای جابه‌جایی های درون شهری بهره می برد. شما در این شهر هم به تاکسی های خطی دسترسی دارید و هم می توانید از تاکسی های گردشی شهر بهره ببرید.  همچنین در مقابل تمام جاذبه های اصلی همچون حرم امام رضا (ع)، ترمینال و فرودگاه، مراکز خرید معروف، پارک های آبی و ... تاکسی های مخصوص را می بینید که آمادگی رساندن شما به مقصد را دارند؛ البته هزینه این تاکسی ها بیش از نرخ معمول تاکسی های شهری‌ست. 

راه دیگر استفاده از تاکسی های تلفنی است. برای این منظور به راحتی می توانید با شماره های 1829 یا 133 تماس بگیرید و در عرض چند دقیقه تاکسی های زرد یا سبز رنگ به سراغ شما خواهند آمد. نرخ این تاکسی ها در مقایسه با دیگر تاکسی های دربستی منصفانه تر است.

تاکسی های آنلاین | صرفه جویی در هزینه و زمان 

به تازگی در برخی کلانشهرهای ایران برای صرفه جویی در زمان و هزینه شهروندان، تاکسی های آنلاینی ایجاد شده است که می توان با استفاده از آنها به راحتی با هزینه ای کم از نقطه ای به نقطه دیگر شهر سفر کرد. تاکسی های آنلاینی که شهرت و محبوبیت بسیاری پیدا و بازار کار خوبی برای بسیاری ایجاد کرده اند. مشهد نیز از این قاعده مستثنا نیست و تعدادی تاکسی آنلاین برای جا به جایی مسافران در این شهر خدمات رسانی می کنند. در این شهر هم نامهای آشنای تاکسی آنلاین را خواهید شنید و هم به تعدادی استارتاپ و تاکسی آنلاین بومی این شهر بر خورد خواهید کرد. از مردم محلی تحقیق و بهترین گزینه سفر را انتخاب کنید و با خیال راحت و با هزینه ای فوق العاده کم مشهد را زیر پا بگذارید. 

برای استفاده از این تاکسی ها باید نرم افزار مورد نظر را از فروشگاه های اینترنتی تهیه کنید. بعد از دانلود نرم افزار، آن را بر روی گوشی نصب و اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید. به دنیای دیجیتال و مدرن خوش آمدید. 

تاکسی رانی مشهد

دوچرخه سواری در مشهد 

جالب است بدانید یکی از وسایل حمل و نقل عمومی، که در مشهد می توان با آن به خیلی از نقاط شهر سفر کرد دوچرخه است. دوچرخه سواری در مشهد شکل منظم و سازمان یافته ای دارد و لاین های (خط) مخصوص دوچرخه سواری، قسمت های مختلف شهر را به هم می رساند.

برای این کار می توانید به ایستگاه های متعدد دوچرخه سواری که در نقاط مختلف مشهد تعبیه شده است مراجعه کنید. برای دریافت دوچرخه هم لازم است که من کارت داشته باشید و در سامانه دوچرخه سواری عمومی شهر مشهد ثبت نام کنید. برای این کار هم می توانید به سایت پرتال جامع دوچرخه عمومی مشهد مراجعه کرده و هم می توانید با در دست داشتن من کارت خود به یکی از ایستگاه های تحویل دوچرخه بروید. همچنین اگر می خواهید از مکان های مختلف ایستگاه های دوچرخه مطلع شوید به این لینک مراجعه کنید.

مدارک لازم برای ثبت نام 

1- اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه

2- دو قطعه عکس پرسنلی جدید رنگی 3×4

3- فرمهای ثبت نام

4- ضمانت

هزینه و نحوه استفاده 

*هر فرد به ازای یک من کارت می تواند تنها یک دوچرخه از ایستگاه خارج کند و تا برگشت دوچرخه به ایستگاه، من کارت آن شخص برای دریافت دوچرخه ای دیگر غیر فعال می شود. زمانی که دوچرخه به ایستگاه بازگردانده شد، دوباره من کارت فعال می شود و مشترک می تواند از جایگاه های مختلف دوچرخه دریافت کند. 

*هزینه نیم ساعت اولِ استفاده، در هر روز رایگان است اما برای هر ساعت استفاده، مبلغ 200 تومان از شارژ من کارت شما کم می شود. 

*افراد 15 تا 18 سال می توانند برای ثبت نام و دریافت دوچرخه اقدام کنند اما به رضایت ولی خود برای انجام این کار نیاز دارند. 

*زمانی که به جایگاه های دوچرخه مراجعه می کنید رنگ های مختلفی را بر روی صفحه نمایشگر جایگاه می بینید که هر کدام معنا و مفهومی دارند:

رنگ سبز: دوچرخه قابل دریافت، رنگ قرمز: دوچرخه های خارج از ایستگاه، رنگ خاکستری: غیر فعال بودن جایگاه، رنگ نارنجی: رزرو بودن دوچرخه

ایستگاه تحویل دوچرخه در مشهد

پیاده روی در مشهد 

مشهد از آن شهرهای توریستی‌ست که پیاده روی و قدم زدن در آن با وجود پیاده رو های مناسب و عریض و مبلمان شهری خوب، راحت و لذت بخش است. شما می توانید به راحتی در محله هایی مانند احمد آباد و بلوار امام رضا پیاده روی کرده و از جاذبه ها، مراکز مختلف خرید و رستوران ها و کافه های شهر استفاده کنید.

پیاده روی در شب مشهد

محدودیت های ترافیکی مشهد

مشهد به دلیل وسعت شهری و مشکلاتی نظیر ترافیک و آلودگی هوا به مانند تهران، تصمیم به اجرای طرح ترافیک گرفته است. این طرح در مشهد به صورت طرح زوج و فرد و بر اساس پلاک وسایل نقلیه اجرا می شود؛ به این صورت که در روزهای زوج ماشین هایی با پلاک زوج و در روزهای فرد ماشین هایی با پلاک فرد در محدوده طرح می توانند تردد کنند. طرح زوج و فرد شهر مشهد در هسته مرکزی شهر (اطراف حرم امام رضا) اجرا شده و به تقاطع خیابان مدرس و امام خمینی، میدان شهدا، چهار راه دانش، تقاطع خیابان نواب صفوی و وحدت، تقاطع بلوار راه آهن و طبرسی (چهار راه مقدم) محدود می شود.  

ساعت و روزهای برگزاری طرح زوج و فرد

اگر با ماشین شخصی خود به مشهد مسافرت کرده اید باید بدانید که طرح زوج و فرد هر روز به غیر از جمعه ها از ساعت 8:00 تا 20:00 در محدوده یاد شده اجرا می شود. البته ساعت طرح زوج و فرد ممکن است در ایام مختلف سال به دلیل حجم بالای مسافر تغییر کند. 

تاکسی در مشهد

سخن آخر

امروز به همراه شما گشتی در شهر مشهد زدیم و به صورت اجمالی با حمل و نقل این شهر تاریخی و مذهبی ایران بیشتر آشنا شدیم و بر اطلاعات خود از راه های دسترسی به این شهر و نحوه گردش در آن افزودیم. 

آیا تاکنون تجربه سفر به مشهد و استفاده از حمل و نقل دورن و برون شهری آن را داشته اید؟

نظر شما در مورد حمل و نقل این شهر و آمادگی آن در برخورد با مسافران چیست؟

ما را با نظرها، دیدگاه ها و تجربه های خود همراه کنید. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

6 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

It is one the most beautiful city in the world Love to visit there every year but for now corona does not make it easy to travel I love imam Reza a s please accept my regards from far away

انتشار:10 دی 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

شهاب كاويانى

یه موضوعی رو بدون اغراق واقعا بگم شهرداری مشهد خیلی کارش قوی هست و سیستم حمل و نقل عمومی بسیار با کیفیت و فوق العاده ای داره . واقعا دست مریزاد .

انتشار:17 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

عالیه واقعا و اصلا نیازی به خودرو شخصی خودتون رو حس نخواهید کرد در مشهد .

انتشار:09 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.