karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

15 مرداد 1399

به روز رسانی

15 مرداد 1399

در این مطلب قصد داریم سفری به یکی از شهرهای شمالی کشورمان داشته باشیم و به معرفی شهر محمودآباد بپردازیم. شهری که در سال‌های اخیر نام آن بر سر زبان‌ها افتاده و انتخاب اول بسیاری از گردشگران در سفر به شمال شده است. همراه‌مان باشید تا این شهر ساحلی را بهتر بشناسیم و با تاریخچه محمودآباد، دیدنی ها محمودآباد و بسیاری دیگر آشنا شویم. 

چرا سفر به محمودآباد ؟


  • یکی از شهرهای زیبای استان مازندران است که به دلیل خط ساحلی تماشایی خود طرفداران بسیاری پیدا کرده و به عنوان یکی از بهترین شهرهای ساحلی ایران شناخته می‌شود. 
  • وجود ویلاها، هتل‌ها و اقامتگاه‌های متنوع در این شهر با امکانات رفاهی مختلف، محمودآباد را به یکی از شهرهای محبوب برای اقامت و کسب آرامش تبدیل کرده است. 

محمودآباد

اطلاعات کلی در مورد شهر محمودآباد 

جغرافیا: شهرستان محمودآباد از سمت شرق به فریدون کنار و بابلسر، از سمت غرب به نور و ایزدشهر، از سمت جنوب به آمل و از سمت شمال به دریای خرز می‌رسد. خود این شهرستان از دو شهر مهم محمودآباد و سرخرود تشکیل شده است که هر دوی آنها گزینه‌های متنوعی برای اقامت و گشت و گذار در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. 

جمعیت: بر اساس سرشماری سازمان ملی آمار در سال 95، جمعیت محمودآباد 98407 نفر است. 

دین و مذهب: غالب مردم این شهر مسلمان و شیعه مذهب هستند. 

نژاد و زبان: بیشتر مردم محمودآباد مازندرانی هستند و به زبان مازندرانی نیز صحبت می‌کنند. 

اقتصاد: محمودآباد شهری ساحلی‌ست که اقتصاد آن برپایه گردشگری، ماهیگیری و کشاورزی می‌چرخد و درآمد اصلی مردم آن از طریق این سه بخش به دست می‌آید. در زمینه گردشگری باید گفت اقامت در هتل‌ها، اجاره ویلا در محمودآباد و ویلاسازی در این شهر رونق بسیاری دارد و یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی مردم به حساب می‌آید. 

شهر محمودآباد

اطلاعات گردشگری محمودآباد 

سوغات و صنایع دستی شهر محمودآباد

  • انواع برنج طارم، ندا، نعمت، فجر، دم سیاه، ب 1 و ...
  • مرکبات
  • سبدبافی
  • گلیم و جاجیم 
  • سفال و ظروف مجسمه‌های چوبی 
  • پارچه‌ها و دست‌بافت‌های سنتی

اگر می‌خواهید با دیگر سوغات و صنایع دستی استان مازندران آشنا شوید روی این لینک کلیک کنید و به دنیای جذاب‌ها خوشمزه‌ها و ساخته‌های هنری این استان سری بزنید. 

  • غذاهای محلی 
  • فسنجان مرغ یا اردک 
  • بادمجان، ماهی یا اردک شکم‌پر
  • اکبر جوجه و ...

برای آشنایی بیشتر با غذاهای مشهور محلی مازندران سری به این لینک بزنید و در دنیای خوش طعم و عطر این غذاها غرق شوید. 

اکبرجوجه

صنایع دستی چوبی

اقامت در محمودآباد 

وجود انواع هتل‌ها، ویلاها و سوئیت‌های آپارتمانی در محمودآباد، به مزیت بزرگ این شهر برای جذب گردشگر تبدیل شده است و شما می‌توانید با قیمت‌های مختلف، اقامتگاه مورد علاقه‌تان را در این شهر رزرو کنید و از امکانات متنوع آنها بهره ببرید. اگر هم می‌خواهید با این هتل‌ها و ویلاها بهتر آشنا شوید و در موردشان اطلاعات بیشتری کسب کنید؛ می‌توانید سری به صفحه اقامت در محمود آباد در کارناوال بزنید و ویلا یا هتل دلخواه‌تان را به صورت آنلاین رزرو کنید.

اقامت در محمودآباد

جاذبه‌ ها و تفریحات محمودآباد

پارک ساحلی ملت: یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری محمودآباد است و گزینه‌ای عالی برای یک تفریح خانوادگی به ویژه برای کودکان محسوب می‌شود. تفریحات آبی مانند قایق سواری و جت‌اسکی، ماهیگیری با قلاب، وسایل بازی کودکان، آلاچیق، رستوران و سرویس‌بهداشتی بخشی از تفریحات و امکانات این پارک ساحلی ست. 

پارک جنگلی طاهباز: پارک جنگلی 2.3 هکتاری طاهباز در داخل محدوده شهری قرار دارد و یکی از پارک‌های معروف شهر است. از مهم‌ترین امکانات این پارک می‌توان به سرویس بهداشتی، محل مناسب برای نصب چادر، نمازخانه، غذاخوری و امکانات ورزش همگانی اشاره کرد که این مکان را به گزینه‌ای خوب برای گردشگران تبدیل می‌کند. 

پارک شهرداری: پارک شهرداری یکی دیگر از پارک‌های ساحلی محمودآباد است که فضای مناسبی برای استراحت و کسب آرامش در کنار تفریح و خوشگذرانی دارد. وجود امکانات و تفریحاتی مانند شهربازی، کافی شاپ، طرح سالم‌سازی دریا برای شنا، انواع تفریحات آبی مانند قایق‌سواری و ... باعث شده است این پارک ساحلی مکان مناسبی برای گذران یک روز شاد و آرام در کنار دوستان یا خانواده باشد. 

امامزاده قاسم (ع): این امامزاده که بر سر راه مسافران به سمت مشهد قرار دارد از گذشته به عنوان یک زیارتگاه و محلی برای استراحت این مسافران شناخته می‌شود. 

بازار بزرگ الغدیر، بازار ساحلی قائم، بازار ماهی فروشان و پارک گل از دیگر جاذبه های مهم شهر محمودآباد هستند. 

پارک طاهباز

بازار ماهی فروشان

امامزاده قاسم (ع)

تفریح در سرخرود 

شهر سرخرود در بخش شرقی محمودآباد قرار دارد و تعدادی از جاذبه‌های مهم گردشگری این شهر در این منطقه واقع شده است. سرخرود بخش تاریخی شهرستان محمودآباد است و رودخانه هراز از میان آن می‌گذرد و در نهایت به دریا می‌پیوندد که جلوه زیبایی به این شهر داده است. این شهر همچنین سواحل بسیار زیبایی دارد که اگر به دنبال ساحل‌های دنج‌تر و آرام‌تری می‌گردید می‌توانید به سرخ رود سری بزنید. 

ساحل سرخرود: سرخرود یکی از زیباترین سواحل شمال است و برای گذران یک روز آرام همراه با دوستان یا خانواده گزینه مناسبی محسوب می‌شود. 

تالاب سرخرود: این تالاب که در حد فاصل شهرهای سرخرود و فریدون‌کنار قرار دارد هر ساله میزبان قوهای مهاجری‌ست که برای گذران زمستان از سیبری به این تالاب می‌آیند. موضوعی که این تالاب را برای پرنده نگری به جاذبه جذابی تبدیل می‌کند. 

پینت بال رهام: پینت‌بال رهام در کمربندی سرخرود- منطقه ساحلی چاکسر قرار دارد بازخانی و می‌تواند یک تجربه هیجان‌انگیز را در زمان اقامت‌تان در این شهر در اختیارتان بگذارد. 

پرواز در سرخرود: سایت پروازی سرخرود یکی از هفت سایت پروازی تفریحی استان مازندران است که می‌توانید در آن پرواز با پاراگلایدر و هواپیماهای سبک را تجربه کنید. 

تالاب سرخرود

سرخرود محمودآباد

طبیعت گردی در شهر محمود آباد 

روستا و جنگل اهلم: اهلم معروف‌ترین روستای محمودآباد است و جنگل سرسبز و زیبایی نیز دارد. اگر در سفر به محمودآباد به دنبال یک طبیعت‌گردی خوب هستید می‌توانید سری به این روستا و جنگل اطراف آن بزنید. 

روستا و جنگل بونده: از دیگر روستاهای معروف محمودآباد روستای بونده است که با جنگلی انبوه احاطه شده و در ایام نوروز به ویژه گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشاند. 

روستای کلوده: از روستاهای تاریخی اطراف محمودآباد است و آیین معروف پیر علم کلوده در این روستا برگزار می‌شود. 

پارک جنگلی تشبندان: این پارک جنگلی در مسیر جاده آمل به محمودآباد قرار دارد و با پوشش گیاهی متنوع خود، گزینه‌ای جذاب برای گذران یک روز در طبیعت در اطراف محمودآباد محسوب می‌شود. 

روستای اهلم

Marjan Javadi

جنگل بونده

mehrzad kouhestani

حمل و نقل برون شهری محمودآباد

برای رسیدن به محمودآباد از سمت شهرهای مرکزی یا جنوبی ایران می‌توانید از جاده هراز یا جاده چالوس استفاده کنید. شهر محمودآباد از نظر جاده‌ای به شهرهای بزرگی مرتبط است و در روزهای پیک سفر، به دلیل داشتن جاده‌ها و کمربندی های متعدد، بار ترافیکی کمی دارد. 

آب و هوای شهر محمودآباد 

شهر محمودآباد همان‌طور که گفتیم شهری ساحلی‌ست، خاکی جلگه‌ای دارد و آب‌وهوای آن در اغلب سال معتدل است. موضوعی که باعث می‌شود تابستان‌ها هوای آن گرم و مرطوب و زمستان‌ها معتدل و مرطوب باشد.  

ساحل محمودآباد

محمودآباد مازندران

تاریخچه محمودآباد 

شهر کنونی محمودآباد قدمت تاریخی چندانی ندارد و تا پیش از دوره ناصرالدین شاه تنها یک راه ساحلی شاه عباسی و یک امامزاده در این مکان به چشم می‌خورد. در دوره این شاه بوده که بنای فعلی شهر گذاشته شد؛ حاج محمدحسن خان اصفهانی در همین زمان، اقدام به ساخت بناهای مختلفی مانند مسجد، کاروانسرا، بندر، حمام، ساختمان تجاری و مسکونی در شهر کرد و راه‌آهن کوچکی نیز از بندر تا دامنه‌های البرز ساخت. البته این راه‌آهن بعدا با کارشکنی‌های درباریان برچیده شد. محمودآباد تا مدت‌ها به عنوان یک بندر مهم شناخته می‌شد و کشتی‌هایی از روسیه در آن پهلوگیری می‌کردند که با رشد شهرهایی مانند بندرانزلی و بابلسر، بندر آن از رونق افتاد. 

سخن آخر 

امروز به همراه شما به شهر زیبای محمودآباد رفتیم و با این شهر ساحلی و دیدنی‌ها و تفریحات آن بیشتر آشنا شدیم. شما تا کنون به این شهر سفر کرده‌اید؟ کدام یک از دیدنی‌های محمودآباد را بیشتر دوست دارید؟

اگر بخواهید توصیه‌ای برای سفر به این شهر برای دیگر کارناوالی‌ها داشته باشید، آن توصیه چیست؟

منتظر دیدگاه‌ها، پیشنهادها و انتقادهای‌تان هستیم. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

غفار د

عالی بود دستتون درد نکنه

انتشار:25 آبان 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.