karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

21 بهمن 1396

به روز رسانی

21 دی 1398

بعضی از شهرهای دنیا در تمام طول سال پذیرای گردشگران هستند و هر فصل در آن ها جذابیت خاصی دارد. یکی از فوق العاده ترین شهرهای همیشه بیدار جهان، پکن، پایتخت چین است. این شهر یکی از پرجمعیت ترین سرزمین های دنیا به شمار می آید و بعد از شانگهای پرجمعیت ترین شهر در کشور چین نیز هست.

پکن مرکز سیاسی، فرهنگی، آموزشی و تجاری کشور محسوب می شود و به دلیل جاذبه هایی که در آن به چشم می خورد سالانه گردشگران بسیاری را به خود جلب می کند. شاید تا به حال زیاد نام پکن را شنیده باشید؛ اما آن طور که باید و شاید با آن آشنا نباشید. این بار می خواهیم به سوی پکن برویم؛ شهری پر جنب و جوش و رنگارنگ که مردمانش در تمام طول سال در حال فعالیت و تلاش هستند. در این مطلب و در سفر امروز قصد داریم به طور کامل با این شهر آشنا شویم.

پکن شهر آسمان خراش ها و سازه های مدرن است، اینجا دیگر کسی از ساخت برج های منحصر به فرد و پل های طویل و شیشه ای شگفت زده نمی شود؛ اما نکته جالبی در رابطه با کشور چین وجود دارد، با این که تکنولوژی در این سرزمین با سرعت سرسام آوری رشد می کند هنوز در شهرهای بزرگ آن می توانیم شاهد ساختمان های کهن و دیدنی های بی همتای تاریخی شان باشیم؛ گویا تاریخ و تکنولوژی با هم ادغام شده اند. اگر شما هم علاقه مندید که بیشتر درباره شهر شلوغ پکن بدانید با ما همراه شوید.ورود به صفحه اختصاصی راهنمای سفر به پکن

پکن

چرا پکن؟


  • از معروف ترین شهرهای جهان است.
  • از پرجمعیت ترین شهرهای دنیا به حساب می آید.
  • نقش مهمی در اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور چین ایفا می کند.
  • از نظر تاریخی و فرهنگی بسیار غنی است.
  • جاذبه های گردشگری بسیاری را در خود دارد.
  • گردشگران خارجی زیادی به این شهر می روند به طوری که فرودگاه آن دومین فرودگاه شلوغ در جهان است.

پکن

پکن

شهر پکن را بیشتر بشناسید

پکن به عنوان پایتخت چین، یکی از مهم ترین شهرهای آسیاست و جزو 10 شهر پرجمعیت دنیا به شمار می آید. این شهر در شمال چین قرار دارد و از 16 منطقه شهر و روستایی تشکیل می شود.

معماری شهر پکن کاملا ترکیبی از سازه های سنتی و مدرن است؛ سبک معماری که در تاریخ کهن این دیار ریشه دارد و توانسته نظر گردشگران را به خود جلب کند. جالب است بدانید که پیشینه این شهر را به صورت تقریبی سه تا چهار هزار سال پیش می دانند.

دولت چین در پکن مستقر است به همین خاطر تصمیم هایی که دولت در این شهر می گیرد بر سیاست، اقتصاد، وضعیت آموزشی، فرهنگ و تکنولوژی سراسر کشور و چه بسا دیگر کشورها تاثیر می گذارد. همچنین شرکت های بسیار بزرگ و معروف چینی نیز اغلب در پکن و شانگهای مستقر هستند و همین موضوعات بر اهمیت این شهر می افزاید.

شاید وقتی صحبت از پکن به میان می آید به یاد ساختمان های مدرن یا ازدحام جمعیت بیفتید؛ اما باید بدانید که اهالی این شهر از منظم ترین و فعال ترین مردمان دنیا هستند و به دلیل نظم بالای آن ها، شلوغی آزاردهنده نخواهد بود، همچنین پکن طبیعت زیبایی هم دارد و از سه طرف با کوه احاطه شده است. پکن این روزها به یکی از ابرقدرت های دنیا از لحاظ سیاست و تجارت تبدیل شده و صنعت توریست قوی ای نیز دارد. معابد، پارک ها، باغ ها، مقبره ها، دیوارهای کهن و دروازه هایی که در این شهر به چشم می خورند هر یک گنجینه هایی بسیار با ارزش هستند.

اگر شهر پکن را برای سفر انتخاب کنید در کنار گردش در مراکز خرید وسیع، پارک های زیبا و رستوران های معروف می توانید از دیدن جاذبه های تاریخی نیز لذت ببرید زیرا 7 بنای ثبت شده در فهرست یونسکو در پکن قرار دارند که مهم ترین شان دیوار معروف چین است. پکن در سال 2008 میزان بازی های المپیک بود و این موضوع دلیلی شد تا گردشگران به سفر به این شهر علاقه بیشتری نشان دهند و از آن سال به بعد هم بر شمار گردشگران خارجی این شهر افزوده شد.

شاید ندانید اما پکن یکی از بهترین شهرهای دنیا برای تحصیل هم هست زیرا 91 دانشگاه معتبر در آن وجود دارند که 60 مورد از آن ها در فهرست بهترین دانشگاه های دنیا قرار گرفته اند. موفقیت های پکن به همین جا ختم نمی شود؛ جالب این که در حال حاضر دست کم 500 شرکت که در سراسر دنیا صاحب شهرت هستند در این شهر شعبه دارند و روز به روز هم بر شمار آن ها افزوده می شود.

پکن مرکز کارآفرینی و فن آوری چین نیز هست و تنها دلیل آن، داشتن جوانانی خلاق و ایده پردازی ست که همیشه در حال پژوهش و پیشرفت در علوم نوین هستند. حالا که کمی با این شهر آشنا شدیم در ادامه نگاه دقیق تری به آن می اندازیم.

شهر پکن

معرفی برخی از جاذبه های معروف پکن

همان طور که اشاره کردیم در پکن جاذبه های گردشگری متعددی وجود دارد. کارناوال هم تا به امروز به بسیاری از آن ها سر زده و به معرفی آن ها پرداخته است؛ اما برای این که با دید بازتری به این شهر سفر کنید نگاه کوتاهی می اندازیم بر مهم ترین دیدنی های این شهر مدرن.

شهر ممنوعه | Forbidden City: منطقه ای کهن که امروزه جزوی از شهر پکن است و یکی از مهم ترین جاذبه های دیدنی چین به شمار می آید. این مکان بزرگترین و کامل ترین مجموعه معماری چوبی در سراسر جهان است.
دیوار چین | Great Wall of China: قسمتی از دیوار عظیم و دیدنی چین در شهر پکن قرار دارد. این سازه که بزرگترین دیوار جهان است شهرتی فوق العاده دارد و از جای جای دنیا برای دیدن آن به پکن رهسپار می شوند

ورود به صفحه اختصاصی معرفی دیوار چینکاخ تابستانی | Summer Palace: قصری بسیار زیبا که در شمال غربی پکن قرار دارد. این کاخ در میان آب های دریاچه کونمینگ واقع شده و شکل و شمایلی شبیه به یک کشتی دارد. کاخ تابستانی پکن در سال 1998 میلادی در فهرست یونسکو به ثبت رسید.
معبد آسمان یا بهشت | Temple of Heaven: یک عبادتگاه تاریخی در جنوب شرقی پکن. این معبد بسیار وسیع است و در زمان دو سلسله چین و مینگ اهمیت زیادی داشت و امپراتوران در فواصل زمانی مختلف به بازدید این بنا می رفتند.

پارک جینگ شانگ | Jingshan: پارک جینگ‌شان پیشینه ای طولانی دارد که به قرن ۱۱ میلادی باز می گردد؛ البته در آن زمان تنها تپه دست‌سازِ پارک ساخته شده بود و این مکان بیشتر به صورت یک باغ مورد استفاده قرار می گرفت. در حال حاضر ۵ تپه در این پارک قرار دارند و بر فراز هر یک از آنان عمارتی دیده می شود. بازدید از این پارک برای تان بسیار خاطره برانگیز خواهد بود.

پل مارکو پولو | Marco Polo Bridge: در شمال کشور چین، رودخانه زیبا و طویلی به نام یونگدینگ (Yongding River) جاری‌ست که نقش مهمی در تامین آب این سرزمین وسیع دارد. بر روی این رود، پل زیبا و کهنی وجود دارد که از جذاب ترین جاذبه های شهر است.ورود به صفحه اصلی پل مارکو پولو پکندر آینده و در مطالب بعدی به صورت جداگانه به معرفی هر یک از این جاذبه های دیدنی می پردازیم.

دیوار چین

شهر ممنوعه

معبد آسمان پکن

پل مارکو پولو

کاخ تابستانی پکن

دانستنی های مهم شهر پکن

اگر قصد سفر به پکن را دارید خوب است که پیش از سفر اطلاعاتی چون زبان مردم، جمعیت، اختلاف ساعت و.... را بدانید که بدون شک در طی سفرتان به شما کمک خواهند کرد.

زبان مردمان پکن: چینی

پول رایج در پکن: یوان. 1 یوان چین (5,983 تومان)

اختلاف ساعت با ایران: 3 ساعت و 30 دقیقه جلوتر

دین: در پکن دین های مختلفی رواج دارد، از جمله مهم ترین آن ها می توان به اسلام، تائوئیسم، آئین کنفوسیانیسم، بودیسم و مسیحیت اشاره کرد.

جمعیت: بنابر سرشماری سال 2016 میلادی، پکن حدود 21.5 میلیون جمعیت دارد.

موقعیت اقتصادی: پکن از نظر موقعیت اقتصادی جایگاه خوبی دارد. اقتصاد این شهر بیشتر بر پایه تولیدات است. ساخت و ساز نیز نقش مهمی در رشد اقتصادی این شهر ایفا می کند و در آخر نیز کشاورزی از دیگر ارگان های مهمِ فعال در این راستا به شمار می آید.

سوغات: صنایع دستی، پوشاک، مجسمه های تزیینی، زیورآلات، عطر، ادویه و عروسک

وضعیت بهداشت: پکن از نظر مراکز درمانی وضعیت بسیار خوبی داشته و با معیارهای جهانی سلامت مطابقت دارد. در این شهر انواع درمان های سنتی و مدرن اجرا می شوند. نکته ای که در چند سال اخیر باعث نگرانی ساکنان این شهر شده، آلودگی هوا و زیاد شدن آلاینده های مضر در سطح شهر است.

وضعیت تحصیل و آموزش: همان طور که کمی قبل تر هم اشاره کردیم پکن از نظر آموزشی و مراکز تحصیلی بسیار قوی است و دانشگاه ها و آموزشگاه های متعددی دارد.

پلیس پکن

در سفر به چین بدانید

پیش از سفر به هر کشور خارجی خوب است که اطلاعاتی را در رابطه با مقصدتان به دست آورید، موضوع هایی مثل کلمات اصلی زبان، شماره تماس با پلیس، اورژانس یا ... . در این بخش به مواردی از این قبیل می پردازیم.

*شماره های ضروری:

 

پیش شماره چین

86

پیش شماره پکن

08610

پلیس

110

آمبولانس

120

آتش نشانی

119

اطلاعات ضروری

114

وضعی آب و هوا

121

*عبارت های مهم:

سلام

塞拉姆

خوش آمدید

欢迎

روز خوبی داشته باشید

祝你有美好的一天

بله

是的

خیر

良好

شاید

也许

نمی دانم

我不知道

متوجه شدم

我意识到

متوجه نشدم

我不明白

ببخشید

借口

پکن

جشنواره ها و تعطیلات رسمی چین | سال 2020

دانستن زمان تعطیلات رسمی و جشنواره های هر کشور نیز می تواند نقش مهمی در سفرتان داشته باشد. در طی این تعطیلات بسیاری از مراکز اداری و تجاری فعالیت نمی کنند به همین خاطر اگر از زمان آن ها اطلاع داشته باشید می توانید با دقت بیشتری برای گردش و تفریح های خود برنامه ریزی کنید. در اینجا تعطیلات رسمی در کشور چین را بیان می کنیم.

زمستان:

1 ژانویه (11 دی): سال نو

24 تا 30 ژانویه (4 تا 10 بهمن 1398): تعطیلات سال نوی چینی

بهار:

4 تا 6 آپریل (16 تا 18 فروردین 1399): جشنواره چینگ مینگ

1 تا 5 می (12 تا 16 اردیبهشت): تعطیلات روز کارگر

تابستان:

25 و 26 جون (5 و 6 تیر): جشنواره دراگون بوت

پاییز:

1 اکتبر (10 مهر): جشنواره نیمه پاییز

1 تا 8 اکتبر (10 تا 17 مهر): تعطیلات روز ملی

فستیوال اژدهای چین

آب و هوا در پکن

آب و هوا به طور کلی در پکن معتدل است و می توان در آن چهار فصل را تجربه کرد. در این شهر در تمام اوقات سال اختلاف دما بین شب و روز وجود دارد.

مارس تا می (اواسط اسفند تا اواسط اردیبهشت): وضعیت دمای هوا در بهار یکسان نیست و شاید یک روز کاملا گرم و روز دیگر سرد باشد. نکته قابل ملاحظه درباره پکن در این فصل، وجود گرد و غبار در هواست به همین خاطر سفر در این زمان به افرادی که دارای حساسیت های فصلی یا بیماری های قلبی و تنفسی هستند، پیشنهاد نمی شود. بهار را در این شهر با شکوفه های رنگارنگش می شناسند که چهره شهر را به یک باره دگرگون می کنند.

ماه جون تا آگوست (اواسط خرداد تا اواسط مرداد): هوا در این بازه زمانی در شهر پکن بسیار گرم با آفتاب سوزان است و به گردشگران پیشنهاد می شود که هنگام ظهر بیرون نروند تا دچار آفتاب زدگی نشوند. اگر در تابستان به پکن می روید حتما با خود کرم ضد آفتاب، چتر همراه داشته باشید.

سپتامبر تا نوامبر (10 شهریور تا 10 آبان): پاییز زیباترین فصل در پکن به شمار می آید و با برگ های رنگارنگ درختانش از شهرنشینان پذیرایی می کند.

دسامبر تا فوریه (10 آذر تا اواخر بهمن): میانگین دمای این فصل حدود 0 درجه سانتیگراد است. زمستان های پکن همیشه هوایی سرد و خشک دارند.

دیوار چین در بهار

فرودگاه های پکن

این روزها فرودگاه ها نقش مهمی در حمل و نقل مسافران به نقاط مختلف دنیا دارند. در پکن 3 فرودگاه ساخته اند که دو مورد از آن ها بین المللی هستند و ویژگی های منحصر به فردی هم دارند. آشنایی با فرودگاه ها به شما کمک می کنند تا در لحظه ورود به پکن دید بازتری داشته باشید و از نگرانی های تان کم شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با فرودگاه های پکن با ما همراه باشید.

1- فرودگاه بین‌المللی پکن | Beijing Capital International Airport

فرودگاه بین المللی پکن در 32 کیلومتر شمال شرقی مرکز شهر قرار دارد و تحت مالکیت و نظارت دولت چین فعالیت می کند. امروزه از این فرودگاه می توان به 120 مقصد در سراسر دنیا پرواز کرد. در این فرودگاه سه ترمینال وجود دارد که آخرینِ آن ها در سال 2008 میلادی به مناسب المپیک بازگشایی شد.

مساحت تقریبی فرودگاه بین المللی پکن 1480 هکتار است و از بزرگ ترین فرودگاه های چین به حساب می آید. جالب است بدانید که این مرکز در 10 سال گذشته همیشه در فهرست محبوب ترین و شلوغ ترین فرودگاه های دنیا قرار داشته و از سال 2010 تا کنون نیز شلوغ ترین فرودگاه آسیا بوده است.

آدرس: چین، پکن، ناحیه شونیای

.Address: Shunyi, Beijing, China

فرودگاه بین المللی پکن

2- فرودگاه بین المللی دکسینگ پکن | Beijing Daxing International Airport

این فرودگاه هنوز در حال ساخت است و بازگشایی نشده اما برای ساخت آن طوری برنامه ریزی کرده اند که در پایان به بزرگترین فرودگاه در سراسر چین تبدیل خواهد شد. این مرکز در 46 کیلومتری  جنوب مرکز پکن قرار دارد و مساحتش 2680 هکتار خواهد بود.

انتظار می رود که در سپتامبر (شهریور) سال 2019 ساخت این مکان به اتمام برسد. در برنامه های آتی این پروژه آمده که خط متروی پکن تا این فرودگاه امتداد می یابد تا رفت و آمد مسافران آسان تر شود.

آدرس: پکن، منطقه لانگ فنگ، فرودگاه بین المللی دکسینگ

.Address: Daxing, Beijing & Guangyang, Langfang.

فرودگاه بین المللی دکسینگ پکن

3- فرودگاه پکن نانیوان | Beijing Nanyuan Airport

این فرودگاه بیشتر نظامی است؛ اما در چند سال اخیر به دلیل ازدیاد مسافرت های هوایی و کمبود گنجایش فرودگاه های پکن، از این فرودگاه نیز برای حمل و نقل عمومی استفاده می کنند. این مرکز در 13 کیلومتری جنوبِ مرکز شهر قرار دارد.

نانیوان در سال 1910 میلادی بازگشایی شد و قدیمی ترین فرودگاه چین است. گفته می شود که اگر فرودگاه دکسینگ به بهره برداری برسد این فرودگاه برای همیشه بسته خواهد شد.

آدرس: چین، پکن، منطقه فنگتای، جاده جینگ بی، فرودگاه نانیوان

.Address: Jingbei E Rd, Fengtai Qu, Beijing Shi, China

فرودگاه پکن نانیوان

فرودگاه پکن نانیوان

حمل و نقل عمومی در پکن

پکن حمل و نقل عمومی بسیار قوی ای دارد و می توان گفت که در این زمینه از همه شهرهای چین پیشرفته تر است. بزرگترین فرودگاه کشور و بزرگترین سیستم راه آهن چین در این شهر قرار دارند. وجود حمل و نقل مدرن در این شهر سبب شده تا اغلب ساکنان پکن از این وسایل برای رفت و آمد استفاده کنند و تمایلی به استفاده از وسایل نقلیه شخصی نداشته باشند.

با همه این تفاصیل پکن شهر پر ترافیکی است و ساعت 8:00 و 18:00 اوج ترافیک در شهر است. وجود ترافیک سرسام آور سبب شده تا افراد زیادی به دوچرخه سواری روی آورند و به همین دلیل شاهدیم که در سراسر شهر ایستگاه های اجاره دوچرخه ایجاد شده است.

کارت های هوشمند پکن

در همین ابتدا بدانید که برای پرداخت هزینه های وسایل نقلیه عمومی در پکن چند نوع کارت وجود دارد که مهم ترین آن ها اسمارت کارت یا کارت هوشمند پکن است که با نام یکتانگ (Yikatong) شناخته می شود، این کارت ها را باید حداقل 20 یوان چین (119,656 تومان) شارژ کنید. می توانید این کارت ها را از ایستگاه های مترو بخرید.

در ادامه بیشتر درباره وسایل نقلیه موجود در این شهر برای تان می گوییم.

حمل و نقل عمومی پکن

حمل و نقل عمومی پکن

1- قطار 

پکن مرکز و ترمینال قطار در کشور چین است و با استفاده از این وسیله نقلیه امکان سفر به شهرهای گوناگون و سفرهای درون شهری وجود دارد. از پکن به راحتی با قطار می توان به کاولون، شانگهای، گوانگ ژو، هاربین و... سفر کرد. حتا اگر به قطار سواری علاقه مندید می توانید با آن ها به کشورها و شهرهای دوردستی چون مسکو (در روسیه)، اولان باتور (در مغولستان)، پیونگ‌یانگ (کره شمالی) و هانوی (در ویتنام) سفر کنید. قطارهای پکن بسیار پرسرعت و راحت هستند به همین خاطر مسافران بسیاری دشواری سفرهای طولانی با قطار را به جان می خرند و با این وسیله به کشورهای دیگر سفر می کنند؛ البته قطارها در چین به دو نوع پر سرعت و معمولی هم تقسیم می شوند و اگر عجله ای ندارید می توانید همیشه از قطارهای معمولی استفاده کنید. برای خرید بلیت های خارج شهری و کشوری چین به این لینک مراجعه کنید.

اما محبوبیت قطار در پکن فقط به مسیرهای خارج شهری خلاصه نمی شود و چینی ها روزانه به وفور از قطارهای داخل شهری نیز استفاده می کنند. با هم نگاهی می کنیم به مهم ترین مسیرهای قطار در پکن:

  • نخستین و مهم ترین مسیر قطار در پکن 4 کیلومتر است که از میدان تیانانمن آغاز می شود. این میدان یکی از حایز اهمیت ترین مناطق شهر به شمار می آید.
  • مسیر مهم بعدی 9 کیلومتر است و از ایستگاه جنوبی (South Station) حرکتش را آغاز می کند. این ایستگاه در جنوبی ترین قسمت شهر واقع شده است.
  • از دیگر مسیرهای مهم می توان به راه آهن شمالی (North Station) اشاره کرد که طولش حدود 11 کیلومتر است و مسافران را از شمال پکن به مرکز شهر می برد.
  • مسیر بعدی از غرب شهر به سمت مرکز و سپس شرق آن می رود و 13 کیلومتر طول دارد و از شلوغ ترین مسیرها به حساب می آید.
  • آخرین مسیر قطار پکن که 27 کیلومتر را طی می کند مسافران فرودگاه بین المللی پکن را به مرکز شهر می رساند.

سیستم راه آهن و قطارها در پکن به راستی فوق العاده هستند و می توانید به وسیله آن ها و شاید مقداری اتوبوس سواری به همه جای شهر و مناطق خارج شهر سفر کنید.

مسیری که بیشتر به کار گردشگران می آید قطاری است که از فرودگاه به سوی مرکز شهر می رود. قطارهایی که در این مسیر فعالیت می کنند قابلیت تغییر سرعت دارند و زمانی که ازدحام مسافران زیاد است سرعت شان را بیشتر کرده و توریست ها راضی تر باشند.

افرادی که برای اولین بار به چین می روند و نمی دانند که مسافت بین شهرها را با قطار طی کنند یا هواپیما، توصیه می کنیم که اگر می خواهید از طبیعت لذت ببرید قطار را انتخاب کنید و اگر عجله دارید هواپیما را. برای این که اختلاف قطارهای سریع و هواپیما را متوجه شوید مسیر پکن تا شهر شی‌آن را با هم بررسی می کنیم.

ویژگی ها

قطار سریع السیر

هواپیما

زمان

4.5 تا 6.5 ساعت

2 ساعت

هزینه

834.5 یوان چین (4,992,664 تومان)

1,850 یوان چین (11,068,218 تومان)

عادت

بدون تاخیر

ممکن است تاخیر داشته باشد

قانون

استفاده از موبایل مجاز است

موبایل باید در حالت پرواز باشد

ویو

مناظر زیبای زمینی

آسمان آبی و پرندگان

تعداد

حدود 17 سفر در روز

بیش از 40 سفر در روز

*توجه داشته باشید که هزینه هایی که در جدول می بینید، قیمت استفاده از فرست کلاس این وسایل نقلیه هستند و هزینه سفر عادی با این قطارها 515.5 یوان چین (3,084,144 تومان) و با هواپیما متغیر است زیرا اغلب تخفیف های گوناگونی شامل بلیت ها می شود.

*به این نکته نیز دقت کنید که درست است که سفر با قطار زمان بیشتری می برد؛ اما اگر هواپیما را انتخاب کنید باید 2 ساعت پیش از پروازتان در فرودگاه حاضر باشید. چینی ها اغلب استفاده از قطارها را ترجیح می دهند زیرا از نظر اقتصادی به صرفه تر هستند و مناظر زیبایی را هم در اختیار مسافران شان قرار می دهند.

قطار پکن مسکو

2- متروی پکن

مترو سریع ترین وسیله نقلیه درون شهر در پکن است و افرادی که حوصله و زمانِ ماندن در ترافیک را ندارند طرفدار آن هستند. در حال حاضر 21 خط مترو در این شهر وجود دارند که یکی از آن ها مخصوص مسیر مرکز شهر به فرودگاه بین المللی پکن است. مسیرهای مترو در پکن طوری طراحی شده اند که محله های مهم شهر را به یکدیگر و به محله های دورتر متصل کنند و سرانجام به ایستگاه ها قطارهای برون شهری برسند. هزینه مترو در چین بر اساس مسافتی که طی می کنید محاسبه می شود و نمی توان قیمت خاصی برای استفاده از مترو بیان کرد؛ اما به صورت حدودی می توان گفت که 3 یوان چین (17,948 تومان) برای 6 کیلومتر اول و 4 یوان چین (23,931 تومان) برای 6 کیلومتر دوم تا 22 کیلومتر 5 یوان چین (29,914 تومان) هزینه در بر خواهد داشت. 

*توجه داشته باشید که کودکانی که قدشان از 1 متر و 3 سانتیمتر کمتر است اجازه ورود به مترو را ندارند.

*بلیت مترو پس از یک روز باطل می شود.

*ایستگاه های مترو در پکن با حرف انگلیسی D و به رنگ آبی نشان داده می شوند.

*حیوانات خانگی اجازه ورود ندارند. 

مترو خطر یک پکن

3- اتوبوس 

نزدیک به 29،515 اتوبوس در 1200 مسیر در پکن وجود دارند که بعضی از آن ها هنگام شب و برخی دیگر در طول روز، مسافران را به مقصدهای شان می رسانند. اتوبوس ها نیز در پکن به وفور استفاده می شوند و اگر شما هم این وسایل حمل و نقل را ترجیح می دهید، می توانید هزینه شان را هم به صورت نقدی و هم با کارت های هوشمند پرداخت کنید.

جالب این که پکن برای گردشگران نیز اتوبوس های خاصی دارد که اغلب در مناطق اطراف شهر و نزدیک به جاذبه های مهم (مانند دیوار چین، میدان تیانمن و...) می توانید آن ها را بیابید.

اگر نگرانید که میان این همه مسیر اتوبوس سردرگم شوید می توانید از این لینک استفاده کرده و با وارد کردن مبدا و مقصد خود، ایستگاه های مناسب خود را بیابید. لازم است بگوییم که نام همه ایستگاه های اتوبوس در پکن هم به زبان چینی و هم انگلیسی اعلام می شوند.

اتوبوس در پکن

4- تاکسی 

67,000 تاکسی در پکن وجود دارند. اگر علاقه مندید که از این وسیله استفاده کنید باید بدانید که روی آن ها آرم پرچم چین به چشم می خورد و همه آن ها نرخ خاص و تعریف شده ای دارند. تاکسی های درون شهری پکن به ازای 3 کیلومتر 13 یوان چین (77,777 تومان) دریافت می کنند بنابراین وسیله ای گران به شمار می آیند. البته در نظر داشته باشید که برای مسیرهای طولانی نیز نرخ خاصی وضع شده و نیاز به کیلومتر شمار نیست برای مثال اگر 8 ساعت یک راننده و تاکسی را در اختیار بگیرید باید چیزی بین 500 یوان چین (2,991,410 تومان) تا 800 یوان چین (4,786,256 تومان) پرداخت کنید.

اغلب گردشگران مسیر فرودگاه بین المللی پکن با مرکز شهر را با تاکسی طی می کنند که برای این مسیر باید 500 یوان چین (2,991,410 تومان) تا 600 یوان چین (3,589,692 تومان) پرداخت کنند.

تاکسی در پکن

5- دوچرخه

در پکن استفاده از دوچرخه رواج دارد و اگر گشتی در شهر بزنید امکان ندارد که دوچه سواری را نبینید. میزان استفاده از دوچرخه در این شهر آن قدر زیاد بوده که به پکن لقب پایتخت دوچرخه جهان را داده اند. البته در چند سال گذشته چینی ها آرام آرام در حال از دست دادن علاقه خود به استفاده از دوچرخه هستند زیرا چین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اتومبیل در دنیاست و شهروندانش دوست دارند از امکانات لوکس ماشین های‌شان استفاده کنند. با این حال در سطح شهر پکن می توانید ایستگاه های اجاره دوچرخه را به وفور مشاهده کنید. آمارها نشان می دهند که در حال حاضر 86،000 دوچرخه در پکن وجود دارد که آن ها را 2.35 میلیون دوچرخه سوار با هم به اشتراک می گذارند.

استفاده از دوچرخه های عمومی برای افرادی که سن شان بین 18تا 65 سال و قدشان بیش از 1 متر و 3 سانتی متر باشد امکان پذیر است. اجاره آن ها را نیز باید با استفاده از کارت های هوشمند پرداخت کنید.

دوچرخه در پکن

دوچرخه ها در پکن

6- ریکشا 

از جمله وسایل نقلیه ای که در کشورهای آسیای شرقی به چشم می خورند ریکشاها هستند. این وسیله های شبیه به گاری توسط انسان کشیده می شوند، البته نسل جدید ریکشاها چیزی شبیه سه چرخه است و با پا زدن جلو می رود. ریکشاها برای گردشگران بسیار مناسب هستند زیرا با سوار شدن بر آن ها گشتی در تاریخ و فرهنگ بومیان پکن خواهید زد و اگر علاقه مند باشید می توانید به پای صحبت های راننده های ریکشاها بنشینید و تاریخ چین را از زبان آن ها بشنوید. جالب این که اغلب آن ها می توانند به زبان انگلیسی روان صحبت کنند.

هزینه استفاده از این وسیله ها برای حدود 30 دقیقه 20 یوان چین (119,656 تومان) تا 30 یوان چین (179,485 تومان) هستند. پیشنهاد می کنیم در طی سفرتان برای یک بار هم که شده سوار شدن بر ریکشاها را تجربه کنید.

ریکشا در پکن

آشنایی با فرهنگ غذایی کشور چین

چین کشوری پهناور است و جمعیت زیادی هم دارد؛ همین ازدیاد جمعیت باعث شده تا تنوع غذایی هم در این دیار بیشتر باشد. برای بررسی فرهنگ غذایی چینی می توان آن را به چند دسته بزرگ تقسیم کرد زیرا هر قسمتی از چین فرهنگی مختص به خود را دارد. در این بخش نگاه کوتاهی به سبک خورد و خوراک ها در نقاط مختلف این دیار می اندازیم.

*مناطق شمالی چین:

غذاهایی که در شهرهای شمالی چین طبخ می شوند، اغلب باب میل غربی هاست. خوراکی های این نواحی چرب و شور هستند و ترکیبی از غذاهای کشورهای گوناگون را به نمایش می گذارند، برای مثال کباب را از کشورهای مسلمان نشین و استفاده از لبنیات را از مغولستان وام گرفته اند.

این مناطق زمستان هایی سرد و خشک و تابستان هایی گرم و سوزان دارند و در غذاهای شان به این نکته هم توجه می کنند؛ در فصل های مختلف خوراکی هایی که برای آن زمان مناسب هستند را میل می کنند تا زندگی سالم تری داشته باشند.

بومیان شمال چین از گوشت و نشاسته زیادی در غذاهای شان استفاده می کنند و آرد گندم، رشته فرنگی و پنیر هم زیاد در غذاهای شان دیده می شود. البته آن ها علاقه بسیاری هم به استفاده از سبزی ها دارند؛ اما به دلیل این که در زمستان ها کشاورزی شان رونقی ندارد در این فصل بیشتر از گوشت بهره می برند.

*مناطق شرقی چین:

در این نواحی که شهر بزرگ شانگهای نیز جزیی از آن است، غذاها شیرین و نرم هستند و موادی چون ماهی، گوشت خوک، مرغ و سبزی ها به وفور در خوراکی های شان یافت می شود. دلتای رود یانگ تسه کیانگ در سمت شرق چین قرار گرفته و همین موضوع باعث شده تا کشاورزی در این نواحی پر رونق باشد و مردمانش بتوانند گندم و برنج را در طیف وسیعی تولید کنند، پس این دو محصول هم نقش مهمی در غذاهای مناطق شرقی چین دارند. غذاهای دریایی هم در شرق چین زیاد یافت می شوند زیرا در این نواحی رودهای بسیاری جریان دارند و صید ماهی یکی از مشاغل اصلی مردمان این نواحی به حساب می آید.

*مناطق جنوبی چین:

اکثر ساکنان مناطق جنوبی چین را کشاورزان و قشر ضعیف جامعه تشکیل می دهند، به همین خاطر استفاده از غلات امری متداول است و استفاده از غذاهای سبک و ارزان قیمت رونق دارد. 

مردمان جنوبی چین غذاها را خشک و حتا ماهی خشک و گوشت دودی هم زیاد مصرف می کنند، از دیگر ویژگی های غذاییِ چینی های ساکن در جنوب کشور، استفاده زیاد از سرکه و انواع ترشی است و غذایی پیدا نمی کنید که بدون نوعی ترشی سرو شود. اگر طعم تلخ یا تند نیز شما را آزار می دهد، سراغ خوراکی های جنوب چین نروید چرا که خشک کردن برخی مواد با نور خورشید باعث تلخ شدن مزه آن ها می شود و برای گرفتن این طعم از فلفل استفاده می کنند که باعث خلق مزه ای عجیب و چیزی بین تلخی و تندی می شود.

در این نواحی از خوراکی های عجیب نیز استفاده می کنند برای مثال سوپ حلزون و قورباغه از محبوب ترین غذاهای شان هستند. به طور کلی ساکنان جنوبی چین سعی دارند که کمترین هزینه را برای خورد و خوراک خرج کنند، به همین خاطر گاهی مواد عجیبی را در غذاهای شان پیدا می کنیم.

*نواحی غربی چین:

تعداد زیادی از بومی های نواحی غربی چین، مسلمان هستند و همین موضوع باعث شده تا غذاهای حلال رواج داشته باشند، پس در این نواحی گوشت خوک نخواهید یافت. موقعیت جغرافیایی هم تاثیر زیادی در شیوه غذا خوردن و مواد مصرفی اهالی این دیار داشته است و باعث شده برای تامین غذاهای زمستان شان به خوراکی های خشک شده روی بیاورند.

از مواد محبوب ساکنان نواحی غربی چین می توان به گندم، پیاز، هویج، فلفل، بادمجان و گوجه فرنگی اشاره کرد که یکی از آن ها حتما در غذاها پیدا می شود. در سال های اخیر غذاهای لبنانی هم در اینجا طرفداران زیادی پیدا کرده اند و در آن ها از گوشت گاو، شتر و اسب استفاده می کنند.

با این که در نواحی مختلف چین، غذاهای متنوعی طبخ و مصرف می شوند؛ اما در میان آن ها ویژگی های مشترکی هم وجود دارد، مثلا به نوع بُرش غذاها توجه می شود و آشپزان سعی می کنند همه ی اجزای غذا را طوری خُرد کنند که دیگر نیاز به جویدن زیاد یا خرد کردن آن ها در بشقاب نباشد و یا این که همیشه سبزیی ها به صورت جداگانه پخته و سرخ می شوند تا مزه ی اصلی خود را حفظ کنند. 

غذای چینی

فرهنگ غذایی چین

توصیه کارناوال

پیشنهاد می کنیم پیش از سفر به پکن در رابطه با جاذبه های گوناگون و وسایل نقلیه این شهر تحقیق کنید تا در حین سفر سردرگم نشوید زیرا در این صورت باید زمان زیادی را صرف آشنایی با جاذبه های گردشگری و انتخاب وسیله های مورد نظرتان کنید. این روزها استفاده از نقشه گوگل بسیار پرطرفدار است و با آن می توانید به راحتی مسیرها، جاذبه ها، زمان سفر و... را به دست آورید. اگر با روش استفاده از این برنامه آشنایی ندارید از قسمت مطالب مرتبط کمک بگیرید.

ورود به صفحه اختصاصی آموزش استفاده از گوگل مپ

شهر پکن

سخن آخر 

با هم کمی با شهر پکن آشنا شدیم و نگاهی کلی به آن انداختیم.

نظر شما در رابطه با این دیار چیست؟

آیا تا حالا به چین سفر کرده اید؟

منتظر تجربه ها و دیدگاه های شما خوبان هستیم.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.