karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

10 شهریور 1398

به روز رسانی

10 شهریور 1398

در این مطلب می خواهیم به معرفی جزیره کیش بپردازیم و اطلاعاتی را درباره این مقصد جذاب به شما بدهیم. برای تان از دیدنی های کیش می گوییم تا برنامه درستی برای بازدید از آنها داشته باشید. به مرور تفریحات کیش نیز می پردازیم و گزینه های جذابی را که در این جزیره هستند به شما معرفی می کنیم. در ادامه نگاهی به حمل و نقل در کیش و تاریخچه این جزیره هم داریم. با ما همراه باشید.

چرا سفر به جزیره کیش؟


  • فضای آرامش بخشی دارد و برای استراحت و دور شدن از دغدغه ها گزینه بسیار مناسبی به شمار می رود.
  • امکانات متنوع و بسیار مناسبی از جمله هتل ها در درجه های مختلف، ویلاهای مجهز، رستوران ها، اجاره خودرو و ... را برای گردشگران دارد.
  • تفریحات جذاب آبی و دیگر گزینه های هیجان انگیز تفریحی در این جزیره در دسترس هستند.
  • پلاژهای مجهزی برای آقایان و بانوان دارد و یکی از مقاصد معروف حمام آفتاب در ایران است.
  • با سفر به این جزیره می توانید به سواحل خلیج فارس بروید و از تماشای این دریا غرق در لذت شوید.
  • این جزیره میزبان جشنواره های متعددی به ویژه در فصل تابستان است.
  • مراکز خرید این جزیره بسیار معروف هستند و افراد زیادی به قصد خرید به این جزیره سفر می کنند.
  • از مقاصد لوکس در ایران برای سفر به حساب می آید.

معرفی جزیره کیش

اطلاعات کلی درباره کیش

جمعیت: 39,853 نفر، بر اساس سرشماری سال 1395

نژاد: بومی های کیش از نژاد دراویدی، نوردیک، سامی و سیاهپوست هستند؛ البته امروزه شمار مهاجران نیز در کیش زیاد است.

زبان: فارسی و عربی

کد: 076 برای تلفن های ثابت و 0934 برای شبکه مستقل تلفن همراه کیش ( TKC)

اقتصاد: پایه های اقتصاد کیش بر روی صنعت گردشگری استوار است و بخش مهمی از درآمد این جزیره از این صنعت به دست می آید. وجود امکانات اقامتی بسیار خوب، کلوپ های دریایی با انواع تفریحات آبی، جُنگ های شبانه، تفریحات هیجان انگیز، مراکز خرید با قیمت های ارزان تا گران، فضایی آرامش بخش و ... همه و همه باعث شده اند تا گردشگران زیادی به سوی این جزیره بروند. بر اساس آمارها سالانه بیش از 1,700,000 گردشگر به کیش سفر می کنند.

در کنار گردشگری، از مشاغل بومیان کیش می توان به صید مروارید، پرورش نخل خرما، صادرات پیاز و تنباکو اشاره کرد.

کیش

نکاتی در مورد کیش

  • این جزیره جزو شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان است و از مناطق آزاد به حساب می آید.
  • کیش یکی از چهار منطقه دنیا با میزان بالای درصد اکسیژن خالص است. مردم در این جزیره کمتر احساس خستگی می کنند.
  • کیش در گذشته تنها جزیره خلیج فارس بود که قنات آب شیرین داشت.
  • کیش برای اولین بار در سال ۱۳۴۹ از نظر گردشگری مورد توجه قرار گرفت و به عنوان مرکز بین‌المللی توریستی و تجاری انتخاب شد.
  • کیش، شکلی شبیه به بيضی دارد.
  • هیچ رودخانه دائمی در جزیره جریان ندارد و منابع آب شیرین زیر زمینی تنها منبع تامین آب ساکنان هستند.

کیش

دیدنی های کیش

کشتی یونانی: شاخص ترین جاذبه کیش، کشتی به گل نشسته ای است که از سال 1345 در جزیره قرار دارد. این کشتی با نام کشتی یونانی شناخته می شود و به نوعی نماد این جزیره نیز به حساب می آید. جلوه زیبای این جاذبه به هنگام غروب یکی از چیزهایی است که نباید دیدنیش را در کیش از دست بدهید.

کاریز کیش: شهر زیرزمینی کیش که با نام های قنات کیش، کاریز کیش و شهر زیرزمینی کاریز نیز خوانده می شود، یکی از جاذبه های گردشگری و تاریخی جزیره کیش است که قدمت آن به بیش از 2500 سال پیش باز می گردد. این مجموعه، هرگز یک شهر زیرزمینی تاریخی نبوده و در اصل شبکه‌ای از مسیرهای زیرزمینی است که امروزه کاربری تفریحی و گردشگری پیدا کرده است.

شهر باستانی حریره: قدمت این شهر به سده 5 تا 10 هجری قمری باز می گردد و نامش در فهرست آثار ملی ایران نیز به چشم می خورد. این شهر در زمان رونق، حدود 120 هکتار وسعت داشت و مجموعه ای از بناهای ساحلی، عمارت های اعیانی، حمام، مسجد، کارگاه های شیشه گری، تاسیسات آبی و قنات را در خود جای داده بود.

درخت سبز: کهنسال‌ترین درخت «لور» جزیره را با نام درخت سبز می شناسند. عمر این درخت را بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال تخمین زده اند. بر شاخه های درخت سبز نخ ها یا پارچه های گره زده اند که بیشتر آن را نشان قداست درخت برای مردم جزیره می دانند. مردم بر این باورند که این درخت شگون دارد و پارچه‌هایی به شاخه‌های آن می‌بندند تا نیازشان برآورده شود.

آب انبار کیش: در سال 1372 یک آب انبار با دو گنبد و پنج بادگیر به منظور جمع آوری آب های سطحی در منطقه درخت سبز، ساخته شد که امروزه به عنوان جاذبه مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد. این آب انبار سبک معماری سنتی یزدی را تداعی می کند و تزئینات خاص آن یادآور معماری فنی شهرهای جنوب مرکزی ایران است.

موزه خلیج فارس: این موزه ساختمانی چشمگیر و متفاوت در جزیره کیش است که یک مجموعه فرهنگی، تفریحی و سیاحتی به شمار می آید. این ساختمان به شکل دو صدف و مرواریدی در میان آن است و دو بخش را شامل می شود. در قسمت پایین، موزه کیش شامل 4 سالن گالری، آمفی تئاتر ، بخش اداری، کافی شاپ و کارگاه آموزشی  قرار دارد و در محوطه پیرامونی، پیست دوچرخه ایجاد شده است.

سایت لاک پشت ها: دو نوع لاک پشت نوک دار پوزه عقابی و لاک پشت سبز در خلیج فارس وجود دارند. لاک پشت های سبز معمولا برای تغذیه به سواحل کیش می آیند؛ اما لاک پشت های پوزه عقابی تنها از اواخر اسفند تا اواسط مرداد برای تخم گذاری راهی جنوب و غرب جزیره می شوند. سایت لاک پشت ها در ساحل جنوبی جزیره کیش جایی است که گردشگران می توانند شاهد تخم گذاری و خروج نوزادان لاکپشت از تخم باشند.

کشتی یونانی

Andrew Kudrin

آب انبار کیش

شهر حریره کیش

کاریز کیش

موزه خلیج فارس کیش

تفریحات کیش

تفریحات آبی: جذاب ترین بخش سفر به جزیره امکان تجربه تفریحات آبی در کیش است. در این جزیره امکانات لازم برای تجربه غواصی، فلای بورد، شاتل، بنانا، جت اسکی، پاراسل و ... برای شما وجود دارد.

پارک آبی اوشن: این پارک آبی اولین تم پارک آبی و اولین پارک آبی روباز در ایران است. پارک آبی اوشن با داشتن رایدهای مختلف مانند راید آدرنالین، رالی راید، آناکوندا، گرداب، مارپیچ 1 و 2، سونامی و ... و استخرهای چندگانه در کنار تم داستانی راز قلعه خورشید، محیط جذابی را برای سرگرمی و گذران اوقات فراغت برای شما دارد.

سافاری کیش: برای داشتن لحظاتی هیجان انگیز می توانید بر روی سافاری کیش هم حساب باز کنید. مجموعه ای که امکان استفاده از تورهای سافاری و باگی را به شما می دهد و تفریحاتی چون بانجی شوتینگ، کارتینگ، نردبان معلق، تونل وحشت و ... را در خود دارد. 

کشتی های تفریحی: گشت و گذار در خلیج فارس و دیدن زیبایی های آن و شرکت در برنامه های شاد و مفرح از دلایلی است که گردشگران را به سوی کشتی های تفریحی می کشاند. این کشتی ها برنامه ها و پکیج های مختلفی دارند که بسته به نیاز و بودجه تان می توانید از آنها استفاده کنید. 

اسکله تفریحی و پلاژها: اسکله تفریحی کیش از اماکن تفریحی معروف جزیره است که در شب ها گردشگران بیشتری را میزبانی می کند. پلاژهای بانوان و آقایان کیش هم برای آن دسته افرادی مناسب است که می خواهد تنی به آبهای خلیج فارس بزنند و یا حمام آفتاب را تجربه کنند یا مشغول بازی های ساحلی همچون والیبال ساحلی شوند.

خرید: وجود مراکز خرید متعدد و جذاب با تنوع کالا، باعث شده تا کیش یکی از مقاصد محبوب عاشقان خرید باشد. همچنین به دلیل منطقه آزاد بودن کیش، تنوع کم نظیری از کالاها و برندها را در مراکز خرید این جزیره می بینید.

جنگ ها و کنسرت ها: جنگ های شبانه جزیره کیش نیز شهرت زیادی دارند و شامل تئاترهای کمدی، تقلید صدا، حرکات نمایشی، استند آپ، مسابقه و موسیقی زنده می شوند. این جزیره هرازگاهی میزبان کنسرت های خوانندگان پاپ کشور نیز هست.

دوچرخه سواری و موتورسواری: گردشگران زیادی ترجیح می دهند گردشی با دوچرخه یا موتور در جزیره داشته باشند. برای این افراد امکان اجاره دوچرخه و موتور وجود دارد و مسیرهای جذابی نیز برای آنها تعریف شده است.

اجاره ماشین های لوکس: یکی از تفریحات متفاوتی که شاید تنها در کیش بتوانید تجربه کنید اجاره اتومبیل های لوکس است. کیش به دلیل آن که منطقه آزاد به حساب می آید خودروهای خارجی و لوکس بسیاری در آن به چشم می خورند که شما می توانید از آژانس های مختلف، یکی از آن ها را اجاره کنید و کل جزیره را با ماشین بگردید.

پارک آبی اوشن

غواصی در کیش

پاراسل کیش

سافاری کیش

فلای برد کیش

سوغات کیش

  • صنایع دستی مختص مناطق ساحلی همچون زیورآلات با صدف، صدف های تزیینی و ... 
  • محصولاتی همچون خرما، ماهی، میگو، ادویه جات
  • انواع شکلات و قهوه و خوراکی‌های خارجی
  • پوشاک باکیفیت

سوغات کیش

غذاهای کیش

غذاهایی هستند که در سفر به کیش نباید چشیدن طعم شان را از دست بدهید:

  • سمک مشوی: ماهی سرخ شده یا کبابی با ادویه های تند عربی
  • قلیه ماهی: ماهی به همراه سبزیجات و ادویه های جنوبی
  • مجبوس لحم: برنج پخته شده با ادویه های عربی، نخود و کشمش به همراه گوشت، مرغ و یا ماهی

غذای کیش

اقامت در کیش

امکانات اقامتی در کیش بسیار متنوع هستند. در این جزیره هم به هتل های لوکس دسترسی دارید و می توانید اقامتی رویایی داشته باشید و هم از میان ویلاها و سوییت ها می توانید یکی را انتخاب کنید. در عید نوروز نیز مکان هایی برای کمپ در این جزیره در نظر گرفته می شوند.

اقامت در کیش

حمل و نقل برون شهری

ورود به کیش از دو راه هوایی و دریایی میسر است:

فرودگاه بین المللی کیش

آدرس: بلوار فرودگاه

شماره تماس: ۴۴۴۴۳۲۰۰-۰۷۶ و ۴۴۴۴۳۳۰۰-۰۷۶

پروازهای داخلی: تهران، شیراز، مشهد، اصفهان، بندرعباس، کرمان، اهواز، تبریز، یزد، همدان، بوشهر، رشت، کرمانشاه، ساری، کاشان، گرگان، جم، عسلویه، ارومیه، سنندج

پروازهای خارجی: دبی، مسقط

سفر به کیش را با خرید مناسب‌ترین قیمت بلیط هواپیما تهران به کیش از وبسایت کارناوال تجربه کنید.

فرودگاه کیش

Hani Talaei

بندرگاه کیش

آدرس: بلوار ایران

شماره تماس ترمينال مسافری: 4423349-0764

شماره تماس اطلاعات ترمينال مسافری: 4422300-0764

مقاصد شناورها: بندر چارک، بندر آفتاب، بندر لنگه (فقط در ایام نوروز)

بندرگاه کیش

حمل و نقل درون شهری کیش

سیستم حمل و نقل عمومی در کیش محدود به تاکسی سرویس هاست. اگر با هواپیما به این جزیره رفتید، برای عبور و مرور می توانید از خودروهای کرایه ای استفاده کنید و یا حمل و نقل را به تاکسیرانی ها و تورهای گردشگری بسپارید. 

کیش

Khosro Heiratnegari

آب و هوای کیش

کیش آب و هوایی گرم و مرطوب دارد و میانگین دمای سالانه آن به ۲۶/۶ درجه سانتیگراد می رسد. بارندگی در این جزیره بسیار کم است و  بیشتر به صورت رگبار و در زمستان رخ می دهد. 

بهار: کیش یکی از پرطرفدارترین مقاصد نوروزی است و این تعطیلات شلوغ ترین روزها در جزیره به شمار می روند. آب و هوای معتدل از ویژگی های کیش در این زمان هستند اما با فاصله گرفتن از نوروز، گرمای هوا بیشتر و بیشتر می شود.

تابستان: کیش تابستان های به شدت گرم و البته شرجی دارد اما وجود جشنواره های تابستانه، تفریحات آبی، پلاژها و مکان های مناسب برای حمام آفتاب باز هم گردشگران را به این جزیره می کشاند.

پاییز: با آغاز پاییز کم کم از گرمی هوا کاسته می شود و در اواخر آبان می توان آب و هوای نسبتا خوبی را در جزیره انتظار داشت.

زمستان: فصل محبوب سفر به کیش زمستان و به ویژه ماه بهمن است چرا که در این زمان کیش بهترین آب و هوا را دارد و این زمان برای طرفداران خرید هم محبوب است.

به طور کلی بهترین زمان سفر به کیش بستگی به خودتان دارد اما از نظر آب و هوا پیشنهاد ما به شما اواخر پاییز تا اوایل اسفند است.

کیش

تاریخچه کیش

از دوران باستان تا ساسانیان

در زمان پادشاهان عیلام و آشور کیش اهمیت زیادی داشت. این جزیره توقفگاه اکثر کشتی های بود که از شوش و از رود کارون به خلیج فارس می آمدند و از خلیج فارس به سوی سواحل شمالی می رفتند. کیش محلی برای تهیه نیازها و تبادلات کالاهای تجاری و از پایگاه های مطمئن دریایی آن زمان به شمار می رفت. این جزیره از نظر سیاسی و اقتصادی، کم و بیش تابع تمدن ایلام بود و با از میان رفتن این تمدن، جایگاه خود را کم کم از دست داد. با رفع تسلط سومری ها بر این خطه و با روی کار آمدن هخامنشیان، خلیج فارس به پیشرفته ترین ساخت و سازهای کشتیرانی، علامت گذاری، نصب فانوس های دریایی و ... مجهز شد و این وضعیت درخشان تا دوران شاهنشاهی اشکانیان و ساسانیان نیز پابرجا بود.

آغاز اسلام و پس از آن

تا سال 23 هجری، کیش تسلیم اعراب نشد اما به دلیل قرارگیری در مسیر حرکت اعراب به فارس و کرمان، مورد هجوم قرار گرفت. اولین حاکم عرب این جزیره، عبدا... قیس بود؛ شخصی که باعث شد جزیره نام قیس را به خود گیرد. در نیمه نخست قرن اول هجری و مصادف با جنگ ها و شورش ها و قیام های ایرانیان علیه اعراب کیش دچار بحران شد و رونق اقتصادی اش را از دست داد. در دوره صفاریان، به ویژه در دوران آل بویه (اولین حکومت ایرانیان بعد از دوره تسلط اعراب) و در زمان سلاطین سلجوقی کیش دوباره سرپا شد و در دوره اتابکان فارس و ملک شاه سلجوقی، در سده های ششم و هفتم، موقعیت واقعی خود را بازیافت. درایت وزرای ایرانی باعث شد تا این موقعیت بعد از هجوم مغولان به ایران نیز به قوت خود باقی بماند.

از سال ۹۱۲ تا ۱۰۳۱، کیش هم مانند جزیره های دیگر به دست پرتغالی ها افتاد و دوران سختی را به خاطر سلطه و آزاد شدن از قید بیگانگان به خود دید. در نهایت در دوران سلطنت شاه عباس بود که با شجاعت سردار معروف ایرانی امام قلی خان و کارهای او، پرتغالی های اشغال‌گر شکست خوردند و از جزایر جنوبی ایران خارج شدند.

از قاجار تا امروز

هفت سال پس از درگذشت کریم خان زند و آغاز به کار قاجاریان، خلیج فارس در بدترین شرایط سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اقتصادی خود به سر می برد و جزایر آن آسیب های جدی دیدند. انگلیسی ها با استفاده از این شرایط در ابتدا جزیره قشم را اشغال کردند تا راه شان برای غارت دیگر جزیره ها باز شود. با تجاوز انگلیسی ها، پرتغالی ها، دزدان دریایی و شیخ نشینان و سلطان مسقط ناامنی هایی را در منطقه به بار آورد و در این وضعیت انگلیسی ها در 1248 خورشیدی، این جزیره را از اختیار ایران خارج کنند و کار به جایی رسید که کیش، در اوایل انقلاب مشروطیت، فقط با مبلغ 25 هزار تومان فروخته شود.

تا سال‌های آغازین حکومت محمدرضا پهلوی، کیش به خاطر صید ماهی و مروارید شهرتی جهانی داشت و مرکز تجارت مروارید خلیج فارس بود اما ورود مروارید ژاپن به بازار ایران، باعث شد این صنعت از رونق بیفتد و باری دیگر کیش اهمیت خود را از دست بدهد.

در سال ۱۳۴۹ گروهی از مشاوران ایرانی و آمریکایی، پس از بازدید از جزیره، آن را به عنوان مرکز توریستی بین‌المللی انتخاب کردند و توسعه کیش آغاز شد. با این اتفاق تمام زیرساخت‌های مدرن از جمله هتل، نمایشگاه بین‌المللی، فرودگاه، کازینو و اقامت‌گاهی برای استفاده شاه و خانواده‌اش در کیش ساخته شدند. جزیره کیش با هوای مطبوعش در زمستان‌ها، محلی برای اقامت و تفریح خانواده سلطنتی شد و شهرت زیادی پیدا کرد.

در سال ۱۳۶۱، کیش عنوان نخستین منطقه آزاد اقتصادی کشور را به خود اختصاص داد و امروزه گردشگری و تجارت از مهم ترین فعالیت های اقتصادی این جزیره به شمار می روند.

کیش

نام گذاری کیش

عده ای بر این باورند که نام جزیره کیش به معنای "تیردان" یا "ترکش" است؛ این گروه می گویند در گذشته وقتی بر بلندی های اطراف جزیره می ایستادند، جزیره چون تیری که در ترکش باشد به نظر می رسیده است. ولی بیشتر مردم معتقدند که چون واژه کیش به کانال عمیقی که محل خروج آب از قنات است، گفته می شود، این نام را برای جزیره برگزیده اند. 

بد نیست بدانید از کیش، در سده دوم میلادی، در نوشته های مورخان، با عنوان آریانوسیا آرین ،ونوس، مرکور، خمین یا خن یاد شده است و مورخان ایرانی از آن با نام  کیان، کیس، گیس، قیس و حتی برخی به اشتباه قشم یاد کرده اند.

کیش

سخن آخر

اگر شما هم به کیش سفر کرده اید، تجربه های تان را با ما و دوستان کارناوالی در میان بگذارید.

منتظر دیدگاه های تان هستیم...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

6 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

آرامش کیش رو هیچ شهری داخل ایران نداره .بینظیره

انتشار:21 شهریور 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

حتما در ساحل اسکله کیش استراحت کنید ولی هتل گراند کیش را انتخاب نکنید

انتشار:22 اردیبهشت 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

آيا تفريحات آبي در زمستان هم داير هستند؟

انتشار:16 شهریور 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.