karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

30 فروردین 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

همیشه بازدید از کلیساها برای پیروان همه ی ادیان جالب بوده است؛ معماری خاص کلیساها، رنگ آمیزی چشم نوازی که در این نوع بناها به کار می رود و هنر و سبک خاص اماکن مقدس مسیحیان سبب شده تا گردشگران به بازدید از آن ها راغب شوند و با چشم پوشی از هر عقیده ای که دارند به دیدار این اماکن بروند و ساعاتی را غرق در افکار دینی و مذهبی خود و دیگران شوند.

اما در هر کشور برخی کلیساها از شهرت بیشتری برخوردار هستند، مثل کلیسای اولم در آلمان یا کلیسا باسیلیکای اسپانیا و... امروز کارناوال می خواهد به یکی از همین مشهورترین کلیساها در روسیه برود؛ کلیسایی که هر گردشگری که به مسکو می رود باید آن را از نزدیک ببیند تا سفری کامل داشته باشد.

روسیه و بخصوص شهر مسکو دارای صدها کلیسای شاخص و دیدنی است که به مرور در آینده به همه ی آن ها سر خواهیم زد، اما اینبار مقصد ما کلیسای جامع دورمیشن (Dormition Cathedral) می باشد؛ جایی که مخصوص عبادت مسیحیان ارتدوکس است، بنایی با دیوارهای سر به فلک کشیده ی سفید رنگ و گنبدهایی به رنگ طلایی.

اگر علاقمند به آشنایی بیشتر با برخی از کلیساهای مهم دنیا هستید روی لینک های زیر کلیک نمایید:

قره کلیسا | اولین کلیسای جامع جهان مسیحیت

دیدنی های تفلیس | کلیساها و اماکن مذهبی شهر

صومعه تاتو | نماد فرهنگ و معنویت ارمنستان

کلیسای جامع دورمیشن عبادتگاهی کهن است که امروزه به یکی از پربازدیدترین اماکن گردشگری در مسکو، پایتخت و پرجمعیت ترین شهر کشور روسیه تبدیل شده، همراه کارناوال باشید تا از کلیسای فوق العاده زیبای دورمیشن دیدن نماییم.

کلیسای جامع دورمیشن مسکو
کلیسای جامع دورمیشن مسکو

چرا کلیسای جامع دورمیشن؟


 - از مهم ترین اماکن تاریخی و دیدنی مسکو است.

- از برترین و مشهورترین کلیساهای روسیه می باشد.

- از مهم ترین عبادتگاه های مسکو است.

- در کنار بُعد معنوی، یکی از جاذبه های دیدنی مسکو به حساب می آید.

کلیسای جامع دورمیشن مسکو
کلیسای جامع دورمیشن مسکو
کلیسای جامع دورمیشن مسکو

آشنایی با کلیسای جامع دورمیشن | dormition cathedral moscow

مسکو یکی از برترین شهرهای کشور روسیه از نظر صنعت گردشگری می باشد. مناطق زیبا و بناهای منحصر به فرد که در این شهر وجود دارند و از همه مهمتر پاکیزگی فوق العاده ی معابر و محیط مسکو باعث شده تا نظر توریست ها به این دیار جلب شود. شما با کلیک روی لینک زیر می توانید تا حدودی با این شهر زیبا و بناهای تاریخی آن آشنا شوید:

مکان های دیدنی مسکو | پایتخت کهن روسیه

از دیرباز تا به امروز مردم روس، پیرو دین مسیحیت ارتدکس بوده اند به همین دلیل کلیساهای مخصوص به ارتدکس ها هم در این کشور و بخصوص شهر مسکو زیاد وجود دارد. یکی از مهم ترین کلیساهای ارتدکس مسکو کلیسای جامع دورمیشن نام دارد که شهرتش را مدیون قدمت و موقعیت جغرافیایی خوبش می باشد. این عبادتگاه بین سال های 1475 تا 1479 میلادی به دستور دوک بزرگ، ایوان سوم (the Moscow Grand Duke Ivan III) ساخته و وقف عام شد. البته برخی عقیده دارند سازه ی اولیه ی این کلیسا را در سال 1326 ساخته اند و کار ساختش هم یک سال بعد به پایان رسیده است یعنی درست در زمان حکمرانی شاهزاده ولادیمیر-سوزدال (از بزرگان روسیه). حتی گفته می شود یک صندلی از سال 1326 میلادی مخصوص ولادمیر در این کلیسا قرار داده بودند اما آنچه مشخص است بازسازی کلیسا است و احتمالا سازه ی اولیه ی کلیسا به صورت کامل از بین رفته و نابود شده است.

به عبارتی دیگر در حدود قرن 12 میلادی، کلیسایی کوچک در محل امروزی عبادتگاه دورمیشن قرار داشت اما به مرور زمان از بین رفت و در حدود قرن 15 دیگر اثری از آن وجود نداشت تا این که در سال 1472 ایده ی ساخت کلیسا دورمیشن مطرح و کلیسای زیبای دیگری جایگزین کلیسای قدیمی گشت.

محل ساخت دورمیشن دقیقا در میدان اصلی مسکو و همجوار با کاخ مشهور کرملین روسیه است. به همین دلیل افراد زیادی به این کلیسا می روند و در محوطه و فضای این عبادتگاه، سیر و سیاحت می کنند. به مرور زمان محوطه ی این کلیسا محلی شد برای دفن پیکر بزرگان مذهبی روسیه و بازدیدکنندگان زیادی هم برای زیارت قبور این بزرگان به کلیسای دورمیشن می روند.

در حال حاضر کلیسای دورمیشن که آن را کلیسای فرض (assumption) هم می نامند به عنوان جایگاهی شناخته می شود که هنر، مذهب و تمدن دست به دست هم می دهند تا سازه ای فوق العاده پدید آید.

داخل این کلیسا مملو از نقاشی و تصاویر خیره کننده است؛ تصاویری از خدا و حضرت مریم و بزرگان مذهبی که گردشگران را به سوی خود می کشاند. این کلیسا از ابتدا به عنوان کلیسای رسمی دولت روسیه برگزیده شد و جالب اینجاست که این تصاویر خیره کننده ای که امروزه شاهدش هستیم تا سال 1990 میلادی از نظرها پنهان بود و در مرمتی که در این سال انجام گرفت، چهره ای دیگر از این کلیسا به مردم نشان داده شد. اگر شما هم علاقه دارید داخل این کلیسای حیرت انگیز را ببینید با ما بیایید.

کلیسای جامع دورمیشن مسکو
کلیسای جامع دورمیشن مسکو

نگاهی نزدیک تر به بخش های مختلف کلیسای جامع دورمیشن 

می خواهیم کمی به این عبادتگاه با شکوه نزدیک تر شویم و نظاره گر ویژگی های آن از نمایی بهتر باشیم. دانستنی است که همه ی اجزای این کلیسا به صورتی ساخته شده اند که از نظر اندازه کاملا شبیه به هم باشند مثلا گنبدها کاملا هم اندازه هستند و محراب کاملا صاف و متقارن ساخته شده و همه ی پنجره ها صاف، باریک و بلند می باشند که وجود همین تقارن زیبایی بخش ظاهر کلیسای دورمیشن شده است.

پیش از ورود خوب است بدانید که در این کلیسا یک کتیبه ی کوچک و برجسته نیز وجود دارد که معرف قدمت و اهمیت این کلیسا می باشد.

1- نمای خارجی کلیسا | خودنمایی گنبدهای طلایی

به دلیل کمبود فضا نتوانسته اند که محوطه ای اختصاصی و باشکوه و درخور این کلیسا برای آن مشخص کنند و قسمت حیاط یا محوطه ی خارجی بنا همان خیابان عمومی میدان مسکو است و همیشه شاهد عبور و مرور عابران از کنار دورمیشن هستیم.

همچنین باید بدانید که به صورت حدودی عرض کلیسا 4 متر است و 3 شبستان و 5 گنبد دارد که به رنگ طلائی هستند و ما را یاد گنبد های زیبای مساجد و امامزاده هایمان می اندازند. اینجاست که پیوند ادیان مقدس با یکدیگر را به چشم می توان دید.

اگر کمی دقیق تر شوید، می توانید بلوک های سفید رنگ سنگ آهک را که بر روی هم قرار داده اند تا چنین کلیسای زیبایی بنا شود را ببینید. سنگ هایی که تا قسمت های بالایی بنا دیده می شوند و در انتها جای خود را به آجر های مخصوص روسی می دهند؛ آجر هایی که باعث شدند سبک بنا متفاوت تر به نظر آید و فضا را هم به نسبت دیگر کلیساهای روس بزرگ تر جلوه دهد. برخی هم عقیده دارند به راستی فضای بالایی کلیسای دورمیشن کمی بزرگ تر است، یعنی دیوار ها هر چه به سوی بالا می روند کمی به سمت خارج متمایل می شوند.

کلیسای جامع دورمیشن مسکو
کلیسای جامع دورمیشن مسکو

2- وارد کلیسا می شویم | ورودی ها

این کلیسا دو ورودی اصلی دارد؛ یکی در شمال و دیگری در جنوب. ورودی های کلیسا درب هایی بزرگ، چوبی و قهوه ای رنگ دارند که بازدیدکننده را به سوی سه شبستان اصلی این کلیسا راهنمایی می کنند. به محض ورود به کلیسا شاهد نقاشی های گوناگون آبرنگی بر روی دیوارهای سفید گچی خواهید بود. همچنین مجسمه های زیبایی هم از بزرگان دینی و پادشاهان روس در این عبادتگاه وجود دارند، افرادی چون تزارهای روس. برای مثال در سال 1561 مجسمه ی تزار ایوان چهارم به این مکان منتقل شد.

از نکات مهمی که داخل این کلیسا را جذاب کرده اند می توان به ستون های سر به فلک کشیده، نقاشی های زیبا و لوسترهای لوکس اشاره کرد. با ورود به این عبادتگاه تصویر صدها شخصیت مذهبی و غیر مذهبی را خواهید دید که از بالا تا پایین دیوارها نقاشی شده اند و داستان و افسانه های گوناگونی را روایت می کنند، مانند قصه هایی درباره ی بهشت و جهنم، زندگانی حضرت عیسی، مریم مقدس و ... که هنرمندانه و با ترکیب های رنگی فوق العاده ای خلق شده اند.

در ادامه کمی به جزئیات کلیسا بیشتر دقت می کنیم.

کلیسای جامع دورمیشن مسکو
کلیسای جامع دورمیشن مسکو
کلیسای جامع دورمیشن مسکو

3- درب های سلطنتی کلیسا

از جذاب ترین قسمت های کلیسا دورمیشن درب های سلطنتی آن است، درب هایی قوس دار که از بیرون شبیه به درب کاخ های ثروتمندان است و از داخل میان میلیون ها نقاشی گم شده اند.

کلیسای جامع دورمیشن مسکو
کلیسای جامع دورمیشن مسکو
کلیسای جامع دورمیشن مسکو

4- مکانی برای اعتراف به گناهان در کلیسا

برای سبک شدن روح و صیقل دادن روح آدمی، یکی از راهکارهای پیشنهاد شده اعتراف به گناهان است. در این کلیسا مکانی برای راز و نیاز با خداوند و اعتراف به گناهان وجود دارد که در تصاویر می توانید به وضوح آن را مشاهده نمایید، جایی که با عنوان درب مقدس شناخته می شود.

در این کلیسا دیوارها 16 متر ارتفاع دارند و حدود 70 تصویر روی چوب و گچ کشیده شده است و محل راز و نیاز هم دقیقا در انتهای سالن شگفت انگیز اصلی کلیسا واقع شده است. مجموعه ای خیره کننده که تنها طی 9 ماه کشیده شده اند و آن قدر زیبا هستند که همه ی توجه ها را به سوی محل عبادت جلب می کنند.

قابِ تصاویرِ محل راز و نیاز از جنس طلا است و باعث افزایش عظمت و شکوه آن شده است. همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید هنرمندان سازنده ی این کلیسا به خوبی توانستند ماموریتشان را به اتمام برسانند.

کلیسای جامع دورمیشن
کلیسای جامع دورمیشن

5- صندوق یادگاران

در کلیساها عموما مکانی را برای یادگاران مشخص می کنند، اما یعنی چه؟ در این عبادتگاه ها صندوقچه ها و یا گوشه ای از بنا را مشخص می کنند و در آن نماد و یادگاری های بازمانده از قدیسان را نگهداری می کنند. گاه در این بخش ها حتی پیکر افراد عالی قدر مذهبی هم نگهداری می شود اما بیشتر اشیای مربوط به آن ها را محافظت می کنند. اعتقاد بر این است که اشیای مقدس سبب برکت بخشیدن به دعا و راز و نیاز آن ها می شود.

در کلیسای جامع دورمیشن نیز قسمتی برای محافظت از صندوق یادگاران مشخص شده است. جایگاهی که در واقع یادوآره ای از وسایل عتیقه ی فیلیپ دوم می باشد؛ کسی که از راهبان ارتدکس روسیه بود.

بازدیدکنندگان می توانند کاملا مشهود قسمت یادگاران کلیسای جامع دورمیشن را ببینند.

کلیسای جامع دورمیشن مسکو

6- نقاشی هایی اصیل

از بیرون مشخص نیست که داخل کلیسا تا چه اندازه زیبا و دلفریب است؛ اما به راستی داخل این بنا به طور معجزه آسایی دیدنی و حیرت انگیز می باشد. تمامی بخش داخلی کلیسا پوشیده از تابلو و نقاشی هایی دیدنی است؛ نقاشی هایی که در قرن 17 میلادی به دست هنرمندان ماهر روسی کشیده شده است.

به وضوح می بینید که هنرمندان تمامی مهارتشان را به خرج داده اند و چنین تصاویر زیبایی خلق کرده اند. امکان ندارد چهره ی واضح اسقف اعظم یا حضرت مریم را ببینید و از دقت نظر و ظرافت تعجب نکنید. در داخل گنبدها می توانید تصاویری از خدا را مشاهده کنید که از بالا نظاره گر و کنترل کننده ی همه چیز است، کمی پایین تر، تصویرها نشان دهنده ی انجیل هستند و سطوح پایین تر از خداوند و انجیل طوری طراحی شده اند که گویا در حال روایت داستان هستد؛ داستان هایی از مریم باکره، زندگی عیسی و روز آخرت.

هرچه در نقاشی ها دقیق تر شوید جزئیات بیشتری را خواهید دید؛ سبک لباس های کهن و عقاید پیروان  مسیحیت اینجا به وضوح به تصویر کشیده شده اند.

کلیسای جامع دورمیشن

7- صندلی های سلطنتی

برای راز و نیاز افراد بزرگ از جمله اسقف و خاندان سلطنتی صندلی هایی از جنس طلا و چوب بسیار مرغوب ساخته و در سالن اصلی قرار داده اند تا این افراد والا مقام در حین عبادت، شکوه و جلالشان حفظ شود. این صندلی ها با تصاویر زیبا آرائیده شده اند، تصاویری که حاکی از زندگی مریم و عیسی هستند.

تعدادی از این صندلی ها مخصوص تزار، خاندان سلطنتی و بزرگان در سالن قرار داده اند که همیشه در کلیسا مستقر هستند. بین این صندلی ها نماد سفید رنگی از جنس سنگ سفید مشاهده می شود که درست رو به روی محل عبادت قرار دارد، این سنگ را نماد حضرت مریم در کلیسا می دانند.

کلیسای جامع دورمیشن

8- قبر پیشگامان مذهبی

در این کلیسای فوق العاده محلی هم وجود دارد که در آن پیکر افرادی که برای کلیسا و مذهب مسیحیت تلاش کرده اند، دفن گردیده است. گورهای این پیشگامان مذهبی در طول سه دیوار کلیسا قابل مشاهده هستند. قبرهایی که به روش ریخته گری سنتی روسی تزئین شده اند و حتی آن ها هم به زیبایی کلیسا افزوده اند. در میان این گورها یک قبر شبیه به مقبره است و دور تا دورش را با تورهای فلزی که طرح هایی شبیه به گیاهان در هم تنیده دارند محافظت می شود. برای اغلب بازدید کنندگان این سوال پیش می آید که مقبره مخصوص چه کسی است و داستانش چیست؟

ماجرا از این قرار است که مقبره مربوط به اسقف اعظم (patriarch Germogen) می باشد که در زمان خود بر همه ی کلیساهای روسیه حکمرانی می کرد. او در طی حمله ی لهستان به روسیه در قرن 17 در گذشت و برای تجلیل و گرامی داشت یاد او این محل را به وی اختصاص دادند.

کلیسای جامع دورمیشن مسکو

بررسی کلیسای دورمیشن از زوایای مختلف

هر ضلع این کلیسا از بیرون دارای ویژگی های خاص و دیدنی های ارزشمندی است که در این قسمت مروری بر آن ها می کنیم و کمی با تاریخ و دلایل ساخت کلیسا به این شکل آشنا خواهیم شد:

1- ضلع شمالی:

نمای شمالی این کلیسا همان چیزی است که در بخش درب های سلطنتی کمی با آن آشنا شدیم. دربی عظیم که دور تا دورش با نقاشی های دیواری پر شده است. این نقاشی ها نشان دهنده شش قدیس و بنیان گذار این صومعه در روزهای ابتدایی ساختش می باشند.

در بالاترین نقطه ی این تصاویر نقش حضرت مریم و جمعی از رسولان را می بینید. این زاویه ی کلیسای دورمیشن از مهم ترین زوایای آن است و بزرگان و سالاران روس نیز در راستای این ورودی دفن می شده اند.

کلیسای جامع دورمیشن مسکو

2- ضلع جنوبی

کلیسای جامع دورمیشن از سمت جنوب نیز دارای نقاشی های دیواری زیاد و زیبایی است که بارها در طی قرن 17 و 18 رنگ و مرمت شده اند و احتمالا قدمتشان به روزهای اولیه ی ساخت کلیسا می رسد. سازندگان تلاش کرده اند که ضلع شمالی و جنوبی شبیه به هم باشند.

اگر به تصاویر موجود در این سوی کلیسا دقت کنید می توانید مریم باکره، ولادیمیر (از بزرگان روس) و دو فرشته به نام های مایکل و گابریل را مشاهده نمایید. این تصاویر برای مردمان و همچنین دولت روسیه بسیار ارزشمند هستند و نماد تاریخ و مذهب آن هابه حساب می آیند.

هر یک از این تصاویر داستانی طویل در ورای خود دارند و اگر به دقت به تصاویر توجه کنید موضوعشان حول فرشتگان و تکیه ی نفس و ترس از خدا می گردد. قوس درب و قسمت بالایی این بخش نیز نشان دهنده ی حفاظت و حمایت خداوند از بندگانش می باشد.

کلیسای جامع دورمیشن مسکو

3- نمای غربی کلیسا

ضلع غربی کلیسا دارای یک ایوان است که به دست ارسطو فیوراوانتی ساخته شده و کاملا با دو نمای شمالی و جنوبی کلیسا فرق دارد. این ایوان چهار ستون دارد که در قرن 19 فلز کاری و بازسازی شد.

بر روی رواق درب غربی تصاویری از آخر زمان کشیده شده بود که در آتش سوزی سال 1547 میلادی این بخش به شدت آسیب دید و از بین رفت و آنچه امروز مشاهده می کنیم در سال 1666 میلادی ساخته و بازسازی شده است.

کلیسای جامع دورمیشن مسکو
کلیسای جامع دورمیشن مسکو

4- نمای شرقی کلیسا

نمای شرقی این کلیسا از جذاب ترین قسمت های خارجی آن است. در این بخش نیز تصاویری وجود دارد که همه در قوس هایی گنبدی شکل کشیده شده اند. سه گنبد بزرگ در بالاترین قسمت و 5 گنبد کوچکتر و به رنگ سیاه در زیر آن ها ساخته شده است. 

تصاویر موجود در این قسمت نشان گر عهد جدید ترینیتی، خدای پدر، پسر و روح القدس و حکمت مقدس می باشد. همچنین با دقت بیشتر می توانید مریم باکره، یحیی و فرشتگان معصوم و مقرب را نیز در این قسمت مشاهده نمایید.

قدمت تصاویر موجود در این بخش احتمالا به اواسط و اواخر قرن 16 باز می گردد که البته بدون شک تا به امروز بارها مرمت و نوسازی شده اند.

کلیسای جامع دورمیشن مسکو
کلیسای جامع دورمیشن مسکو

مراسم های مهمی که در کلیسای جامع دورمیشن

در طول تاریخ صدها مراسم مهم و حیاتی مذهبی در این کلیسا انجام شده است زیرا این کلیسا علاوه بر مکان مهم مذهبی محلی عمومی و عامه پسند است. اما در این بخش برخی از مهم ترین مراسمی که در این مکان برگزار شده است را با هم مرور می کنیم. 

- سال 1498 میلادی مراسم معرفی نوه ی ایوان سوم روسیه به عنوان بزرگترین شاهزاده. (مراسم مسح دمیتری)

- در سال 1547 میلادی مراسمی برپا شد که در آن تزار به عنوان فرمانروای مطلق روسیه به صورت رسمی معرفی گشت.

- در سال 1598 میلادی به (Boris Godunov) عصا و گوی اعطا شد که نماد باستانی قدرت امپراتوران بیزانس بوده است.

- در سال 1721 میلادی پیتر اول مراسم تاجگذاریش در این کلیسا برگزار شد.

- مراسم مسخ میخائیل رومانف یکم (Mikhail Romanov) از نوادگان سلطنتی روسیه نیز در همین جا بر پا گشت.

- در سال 1448 میلادی یونس متروپولیتن در این کلیسا برای اولین بار به عنوان اسقف برگذیده شد.

- از قرن 14 این کلیسا محلی شد برای دفن اجساد سران کلیسا و مراسم تشییع جنازه ی آن ها نیز در همین مکان برپا می شد.

- گاها دیده می شد که در هنگام پیروزی های نظامی ارتش و کمپین های نظامی روسه نیز در این کلیسا جشن و پایکوبی برپا کنند.

- همواره مراسم های مذهبی نیز در این کلیسا برپا شده و می شود.

- از ابتدا مراسم عروسی و پیوند زناشویی نیز در این کلیسا برپا می شد که از جمله مهم ترین عروسی ها می توان به جشن شاهزاده واسیلی یکم (Grand Prince Vasily I) و شاهزاده سوفیا، دختر بزرگ ویوتاوتاس (Vytautas) و امپراتور پیتر من و کاترین من و... اشاره نمود.

کلیسای جامع دورمیشن مسکو

معماری و ساخت کلیسای جامع دورمیشن مسکو

در حقیقت کلیسای جامع دورمیشن به صورت مدلی از کلیسای معروف دورمیشن در شهرستان ولادیمیر ساخته شد. سازنده ی این کلیسا قصد داشت بنایی شاهکار با ترکیب نور و مذهب با روحی از سبک رنسانس و مطابق با سنت های روسیه بنا کند. بنابراین تا جایی که فضای کلیسا اجازه می داد، سعی شد تا ساختمانی وسیع و جادار مطابق با سبک رنسانس ساخته شود.

برای حفظ سنت و روح مذهبی در دورمیشن هم تمام دیوارهای اصلی بنا را با نقاشی های رنگارنگ و داستان وار طراحی کردند تا نمایانگر نمادهای مذهبی باشد. به دلیل خلق اثری فوق العاده و خاص هم برای این عبادتگاه 5 گنبد طلائی ساختند که پس از اتمام کار بسیار مورد استقبال عموم قرار گرفت و ایده ای شد برای ساخت دیگر بناهای مذهبی در سراسر روسیه.

ظاهر بنا به شکل مستطیلی است که کمی مایل به غرب شده، تمام بنا را از سنگ ساخته اند و روی آن را با تصاویری آبرنگی تزئین کرده اند. داخل کلیسا نیز چند سالن دارد که بخش اصلی آن کاملا مربع شکل است و زیر گنبدی زیبا واقع شده این سالن دارای 4 ستون است که علاوه بر زیبا جلوه دادن سالن استحکام آن را هم بالا برده است. راهروها، سالن ها، سنگ قبرها حتی دیوار و ستون های این بنا دیدنی و خیره کننده می باشد. در این کلیسا برای تزئین بنا از مینیاتورها و پارچه های تزئینی و مجسمه های طلائی نیز استفاده کرده اند و همین ویزگی باعث شده چهره ی کلیسا زیبا و با شکوه تر به نظر برسد.

در ضلع شمال شرقی کلیسا محفظه ی عتیقه و گران بهایی وجود دارد که برای زنده نگهداشتن یاد یونس متروپولیتن ساخته شده و همین محفظه جلوه ی خاصی به کلیسا بخشیده است.

ضلع جنوب غربی کلیسا هم به مقبره های بزرگان، اسقف و تزارهای روسیه اختصاص داده شده که ارزش و منزله ی کلیسا را افزایش داده اند. از درب های اصلی که وارد کلیسا می شوید با راهروها و سالن های بلندبالا و طویلی رو به رو خواهید شد که هریک شما را به گوشه ای دیدنی از جمله محفظه ی اعتراف، قبور مردگان و محراب اصلی هدایت می نمایند، به طور کلی 69 آیکون نفیس در این کلیسا وجود دارد که هر یک از آن ها بسیار ارزشمند هستند.

6 ستون فاخر و دیدنی که تماما با نقوش چشم نواز طراحی شده اند هم ماموریت استحکام کلیسا را بر عهده دارند و توانسته اند به خوبی بلوک های سنگ آهک را روی هم مستحکم نگه دارند. دو ردیف بالایی دیوارهای کلیسا از جنس آجر هستند و گفته می شود که این بخش توسط معمار روسی (در مورد معمار این بنا در ادامه کامل توضیح خواهیم داد) اضافه نشده بود و معمار ایتالیایی آن را به بنا افزود. او از سبک معماری باستانی روس و ایتالیا هر دو برای ساخت کلیسای دورمیشن مسکو بهره برد. درست است که امروزه همه معمار ایتالیایی بنا را سازنده ی کلیسا می دانند اما باید بدانید که معمار روسی همه ی قوس های کلیسا را ساخت و سبب شد تا سبکی نوین در ساخت و ساز بناهای مذهبی در مسکو ایجاد شود. اما  ارسطو فیوراوانتی، همان معمار ایتالیایی بود که دو فرشته ی نگهبان را در ابتدای ورود به کلیسا قرار داد و سعی کرد کمی کلیسا را مدرنیزه کند.

نکته ای که در همه ی بنای این کلیسا به چشم می خورد استفاده از طلا در همه ی ابعاد آن است، در چهارچوب های درب، تابلوها، نقش و نگار های تزئینی همه و همه از طلا استفاده گردیده است. گفته می شود در زمان ناپلئون بخشی از طلاعای موجود در این کلیسا به سرقت رفته است.

در نهایت این کلیسا آن قدر زیبا از آب در آمد که در سال 1547 میلادی مراسم تاجگذاری اولین تزار روسیه هم در همین مکان برپا شد، این در حالی بود که در سال 1721 هم پادشاه روسیه در همین مکان تاج گذاری کرد و همه ی این افراد بزرگ از ساخت و نوع معماری دورمیشن تقدیر و تشکر کردند.

کلیسای جامع دورمیشن مسکو

کلیسای معروف دورمیشن در ولادیمیر

کلیسای جامع دورمیشن مسکو

معرفی معمار کلیسای جامع دورمیشن

گفته می شود در سال 1472 ایده ی ساخت کلیسای جامع دورمیشن اجرایی شده بود و این کار به معماری روسی سپرده شده بود اما در طی مراحل ساخت به ناگهان یکی از گنبدهای کلیسا به پایین سقوط کرد و همین حادثه علتی بود برای تغییر معمار سازنده. از آن پس کار ساخت کلیسای حیرت انگیز دورمیشن به معماری ایتالیایی تبار به نام ارسطو فیوراوانتی ( Aristotele Fioravanti ) محول گردید. او که سازنده ای زبر دست بود و بین سال های 1420 تا  1486 میلادی می زیست، توانست دقیقا کار ساخت کلیسا را هم زمان با سالروز تاجگذاری پادشاه روسیه در سال 1470 میلادی به پایان برساند.

از زندگی این معمار توانمند اطلاعات زیادی در دست نیست آن چه که می دانیم را بازگو می کنیم:

کمی شک و شبه وجود دارد که ارسطو فیوراوانتی در سال 1415 چشم به جهان گشود یا 1420 اما بدون شک در بولونیا ( Bologna ) متولد شد. خانواده ی او تحصیل کرده بودند و اغلب به شغل معماری یا مهندسی هیدرولیک اشتغال داشتند به همین دلیل او از کودکی با سبک کار معماری آشنا بود.

آوازه و شهرت ارسطو بیشتر به دلیل کار کردن برای نجیب زادگان و ایده های خلاقانه اش بود، برای مثال او بین سال های 1458 تا 1467 در فورانس برای مرد ثروتمندی به نام کوزیمو د مدیچی ( Cosimo de' Medici ) کار می کرد. او پیش از بازگشت به وطنش کار ساخت بنای ( Palazzo Bentivoglio ) را آغاز کرد که پس از مرگش به پایان رسید.

او در سال 1467 هم برای پادشاه ماتیاش یکم در مجارستان کار می کرد، تا این که دوک مسکو در سال 1475 میلادی از او دعوت کرد به مسکو بیاید و کار ساخت کلیسای زیبای دورمیشن را بر عهده بگیرد. ارسطو کلیسای دورمیشن در ولادیمیر که کلیسایی مربوط به قرون وسطی است را الگوی خود قرار دارد؛ کلیسایی که از دیرباز دارای شهرت و آوازه ی بخصوصی در روسیه بود. اما دوک بزرگ روسیه قصد داشت تا شبیه سازی از آن را در مرکز شهر داشته باشد. بنابراین ارسطو شروع به ساخت کلیسای جامع دورمیشن نمود و توانست به بهترین شکل ماموریتش را به اتمام برساند.

اما متاسفانه زندگی ارسطو بسیار تلخ به پایان رسید، گفته می شود پس از ساخت این کلیسا از دوک سوم اجازه خواست تا به ایتالیا بازگردد، اما دوک او را به زندان انداخت و ارسطو سال های پایانی عمرش را در اسارت و زندان گذراند. برخی دیگر می گویند او به عنوان نیروی نظامی در جنگ مقابل نووگورود ( Novgorod ) ایستاد و جان خود را از دست داد. در هر حال فیوراوانتی توانست به عنوان یکی از بهترین معمارات ایتالیا نام خود را در تاریخ به ثبت برساند.

حدود قرن ۱۴ میلادی بود که پیتر ایوان اول ( Peter Ivan I ) بیان کرد که ترجیه می دهد برای زنده نگه داشتن یاد حضرت مریم در مسکو کلیسایی بنا شود، کلیسایی که دقیقا شبیه به عبادتگاه دورمیشن در ولادیمیر باشد، کلیسایی کوچک و چوبی ساخته شد اما آن قدر آسیب دید که تا قرن ۱۵۵ هیچ اثری از آن وجود نداشت ایده ی ساخت این کلیسای مقدس همچنان وجود داشت تا در سال  1472 شروع به ساخت کلیسای دیگری کردند، کار ساخت دورمیشن رو به پایان بود که زلزله ای مسکو را لرزاند؛ حادثه ای که کمتر در این شهر رخ میدهد. این حادثه باعث شد تا کلیسا آسیب ببیند، البته افرادی هم این موضوع را از بی عرضگی معمار می دانستتد به همین علت ساخت بنا را به فرد دیگری به نام ارسطو فیوراوانتی سپردند، کسی که توانست با استفاده از نور و رنگ شاهکاری دیدنی بسازد.

تاریخ دقیق ساخت کلیسا دورمیشن را سال 1475 میلادی می دانند و 1479 را پایانش. همچنین جالب است بدانید که این کلیسای بزرگ و مقدس در طول تاریخ با نام های دیگری هم از جمله کلیسای جامع فرض یا کلیسای ارتدوکس روسیه خوانده می شده است و هنوز هم گاهی با این نام ها شناخته می شود.

در سال  1547 میلادی تاجگذاری اولین تزار روسیه ( Ivan the Terrible ) در این کلیسا برگزار گشت که از افتخارات این عبادتگاه به حساب می آید، همچنین در سال 1721 میلادی نیز محلی برای تاجگذاری امپراطوری روسیه بود و از آن پس باب شد تا پیکر بزرگان مدهبی را هم در کلیسا دفن کنند تا یادشان گرامی داشته شود.

پس از تاجگذاری برپایی جشن و مراسم های بزرگ در این کلیسا ممنوع شد تا سال 1918 میلادی که مراسم عید پاک را در آن جشن گرفتند.

ارسطو فیوراوانتی

کلیسای جامع دورمیشن

تخریب و بازسازی کلیسای جامع دورمیشن

کلیسای زیبای دورمیشن تا به امروز شاهد بلایا و حوادث طبیعی و غیر طبیعی زیادی بوده است. این عبادتگاه فاخر بارها و بارها در سال های 1518، 1547، 1682 و 1737 میلادی شاهد آتش سوزی بود و تا حدود زیادی هم خسارت دید و هربار بازسازی و مرمت گردید.

علاوه بر این آتش سوزی ها، یکبار هم کلیسای جامع دورمیشن توسط ارتش مشترک المنافع لهستانی لیتوانیایی غارت شد، اتفاقی که در سال 1612 میلادی برای ساکنان مسکو غم و اندوه زیادی را به بار آورد.

این حوادث و خرابی ها آن قدر ادامه داشت تا در سال های 1894، 1895 و 1910، 1918 کلیسای جامع دورمیشن به طور کامل بازسازی شد و در سال های 1949، 1950، 1960 و 1978 مرمت و بازسازی گشت.

نقشه بازسازی کلیسای جامع دورمیشن توسط Sergey Zagraevsky

کلیسای جامع دورمیشن

حقایقی درباره کلیسای جامع دورمیشن

- می گویند در زمستان سال 1941 میلادی زمانی که آلمان های نازی به مرز مسکو نزدیک شده بودند، ژوزف استالین رهبر و سیاست‌مدار کمونیست شوروی گروهی را مخفیانه تشکیل داده بود تا در محل کلیسای جامع دورمیشن به دعا برای شهر بپردازند. البته از این ماجرا بیشتر به عنوان یک افسانه یاد می شود.

- آخرین تغییراتی که در ساخت این کلیسا انجام شد مربوط به 10 مارس سال 2016 میلادی است.

- یک موزه ی کوچک هم در این کلیسا هست که اشیای مقدس را در معرض دید عموم قرار می دهد.

- همه ی لوسترهای این کلیسا از جنس نقره هستند.

- سازندگان و نقاشان این کلیسا عقیده داشتند که استفاده از رنگ طلایی شکوه بنا را می افزراید.

کلیسای جامع دورمیشن مسکو
کلیسای جامع دورمیشن مسکو

دسترسی

 از آنجایی که این کلیسا در مرکز شهر مسکو قرار دارد، به راحتی می توانید آن را بیابید و به بازدید از آن بروید. تنها کافی است تا به آدرس زیر مراجعه کنید.

بازدید از این کلیسا هزینه ای برای شما در برنخواهد داشت.

آدرس: روسیه، مسکو، میدان کلیسای جامع | کاخ کرملین، کلیسای جامع دورمیشن.

.Address: Borovitskaya ulitsa, Cathedral Square | Kremlin, Moscow, Russia

کلیسای جامع دورمیشن مسکو را در نقشه کارناوال بیابید.

 

دیدنی های اطراف

مسکو شهر بسیار زیبایی است و دیدنی ها و جاذبه های گردشگری زیادی دارد، پیشنهاد می کنیم از این مکان های دیدنی هم در هنگام بازدید از کلیسای جامع دورمیشن دیدن نمایید:

کلیسای سنت باسیل (St. Basil's Cathedral)

پارک گورکی (Gorky Park)

کاخ کرملین

زنگوله تزار

و...

کلیسای سنت باسیل

کلیسای سنت باسیل

پارک گورکی

پارک گورکی

کاخ کرملین

کاخ کرملین روسیه

توصیه کارناوال

پیشنهاد می کنیم چه در ایران و چه در هنگامی که به کشورهای دیگر سفر می کنید سعی داشته باشید با آداب و رسوم و مذاهب مختلف آشنا شوید، مهم نیست که پیرو چه دین و مذهبی هستید. گردش و تفریح و یک بار دیدن معابد، مساجد و کلیساها می تواند تجربه ی جالب و آموزنده ای برای شما باشد.

توجه داشته باشید که برای ورود به کلیسای کلیسای جامع دورمیشن هیچ محدودیتی برای این که از چه دین و چه دیاری هستید وجود ندارد بنابراین توصیه می کنیم اگر مسافر مسکو هستید از این عبادتگاه و نظایرش دیدن نمایید.

کلیسای جامع دورمیشن مسکو
کلیسای جامع دورمیشن مسکو

در پایان بازدیدی مجازی از این کلیسا داشته باشید



سخن آخر

آیا تا به حال به مسکو سفر کرده اید؟

چه نکاتی در این شهر بیشتر توجه شما را به خود جلب کرد؟

تا به حال به کلیسای ارتدوکس ها رفته اید؟ چه کلیساهایی را در مسکو می شناسید؟

نظرات، خاطرات و انتقاداتتان را با ما در میان گذارید.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.