karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

08 آذر 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

عکاسی از کویر در میان تفریحات کویری مانند سافاری، شترسواری، موتورسواری، سن بوردینگ و ...، یکی از کم هزینه ترین موارد ممکن است. البته گرچه عکاسی در کویر هزینه چندانی ندارد؛ اما به همان راحتی که به نظر می رسد هم نیست. به طور مثال شما پیش از سفر به کویر حتما چند عکس کویری از زیبایی های این جاذبه طبیعی دیده اید؛ اما اغلب اوقات وقتی پا به کویر می گذارید، به جز تپه های شنی متوالی چیز دیگری به چشم نمی خورد. آن قدر که اگر هوشمندانه برخورد نکنید، به جز خستگی و کلافگی، نتیجه دیگری از عکاسی کویری به دست نمی آورید. امروز می خواهیم مهمترین نکات عکاسی کویری را بررسی کنیم و ببینیم چه کارهایی به شما کمک می کند تا تجربه متفاوتی از عکاسی کویری به دست آورید. 

عکاسی از کویر

Marsel van Oosten

تجهیزات لازم در عکاسی کویری

 برای عکاسی در هر شاخه ای لوازم و تجهیزات مختلفی مورد نیاز است. تجهیزاتی که در عکاسی کویری به کار شما می آیند عبارت اند از:

1- سه پایه

یکی از همراهان همیشگی عکاسی در کویر سه پایه است؛ چرا که یکی از بخش های جدانشدنی در کویر، عکاسی از آسمان پرستاره شب های کویر است. پس اول از همه سه پایه خود را آماده کنید تا جا نماند! حتا اگر به قصد عکاسی از آسمان شب راهی کویر نمی شوید؛ باز هم سه پایه را بردارید. شاید نظرتان تغییر کرد و یا در موقعیتی قرار گرفتید که به عکاسی از ستاره ها و کهکشان راه شیری علاقه‌مند شدید. ضمن این که عکاسی در نور کم مانند اول و آخر روز هم نیاز به سه پایه دارد. 

2- لنز

در عکاسی از کویر هم دست بازی دارید برای انواع لنزها. یعنی همان قدر که لنز واید می تواند برای شما مفید باشد، وجود لنزهای تله هم موثر است. 

3- فیلترها

فیلترها به شما کمک می کنند تا از لنزهای خود محافظت کنید. به طور مثال:

  • فیلتر UV یا فرابنفش از لنز شما در برابر شن ها و گرد و خاک کویری محافظت می کند.
  • همچنین از آن جا که شدت تابش آفتاب در کویر بیشتر است، فیلتر های ND یا کاهنده نور مناسب خواهند بود. 
  • برای عکاسی در میان روز نیز فیلترهای پولاریزه باعث می شوند تا شدت تابش نور ورودی را کاهش دهید. 

تنظیمات پیشنهادی عکاسی کویری

درست است که تنظیمات دوربین بسته به سبک عکاسی متفاوت خواهد بود؛ اما اگر هیچ تجربه ای در زمینه عکاسی از کویر ندارید، بد نیست نگاهی به این تنظیمات پیشنهادی بیندازید.

1- ایزوی پایین

در کویر تنها چیزی که کم ندارید، نور آفتاب است. پس ایزوی دوربین را در پایین ترین مقدار ممکن نگه دارید و در نور کم طلوع و غروب نیز از سه پایه استفاده کنید.

2- دیافراگم نسبتا بسته

در عکاسی از کویر، اغلب موارد نیاز دارید تا محدوده وسیعی را به ثبت برسانید و به همین دلیل نیاز است تا با بستن دیافراگم، اغلب بخش ها را شارپ و واضح به ثبت برسانید. به این ترتیب انتخاب دیافراگم f/11 می تواند انتخاب خوبی باشد.

3- خاموش کردن لرزش گیر

در عکاسی کویری اگر از سه پایه استفاده می کنید، نیازی به لرزش گیر یا استابلایزر دوربین ندارید و باید آن را خاموش کنید. چرا که روشن بودنش می تواند به عکس های شما آسیب برساند. 

عکاسی کویری

Yury Pustovoy

نکات و توصیه های عکاسی در کویر

دانستن نکات زیر می تواند به شما در خلق عکس های خوب و بی نقص کمک کند:

1- ساعت طلایی عکاسی را فراموش نکنید

اگر چند وقتی است عکاسی می کنید حتما می دانید که نور طلوع و غروب را ساعت طلایی عکاسی می دانند. اگر هم تازه دست به دوربین شده اید و دارید درباره عکاسی فرا می گیرید، باید بدانید که به جهت زاویه مورب تابش نور، تابش ملایم و البته رنگ های نارنجی و قرمز، طلوع و غروب زمان مطلوبی برای عکاسی محسوب می شوند. 

این موضوع نه تنها در عکاسی کویری هم صدق می کند بلکه مزایای بسیاری دارد. چرا که زاویه مورب با ایجاد سایه، خطوط شن را پر رنگ تر می کند و رنگ جذاب تری به مناظر کویری می بخشد. بنابراین با برنامه ریزی به جا می توانید از نور طلوع و غروب بهره ببرید. از طرفی دقت داشته باشید که نور میان روز، به جهت زاویه تابش هیچ سایه ای در منظره باقی نمی گذارد و این موضوع عکس شما را تحت تاثیر قرار می دهد. 

ساعت طلایی عکاسی

Tarik AlTurki

2- از تکرار دوری کنید

یکی از جدی ترین چالش ها در عکاسی از کویر، دوری از عکس های تکراری و ثبت ترکیب بندی های جدید است. اگر تازه وارد باشید احتمالا در اولین شات ها به سراغ عکس های واید از کویر بروید؛ اما عکاسی بی هدف از منظره کویری هم خسته کننده خواهد بود و به زودی جاذبه شان را برای شما از دست خواهند داد. بنابراین لازم است نقطه عطفی در عکس‌تان پیدا کنید. بوته های گل دار، تپه های شنی، تک درختی در بیابان و یا حتا سوژه های انسانی این پتانسیل را دارند. 

عکاسی از کویر

Red Bull Photography

3- راوی باشید

از جمله مواردی که باعث می شود عکس های کویری شما دارای ویژگی شاخصی باشد، روایت یک داستان است. عکس هایی از مناظر کویری، نخستین گزینه ای است که به ذهن هر کسی می رسد، پس روایت یک داستان در عکس به راحتی عکس‌تان را متمایز خواهد کرد. به طور مثال می توانید یک ساربان و شترهایش، ردپاهایی بر روی شن و آدمی در دور دست، سایه یک درخت و ... را در عکس خود بگنجانید و به این ترتیب راوی یک داستان باشید. البته همه این ها منوط به انتخاب یک لوکیشن حساب شده و مرتبط است. بنابراین ابتدا به سوژه های خود فکر کنید و در ذهن‌تان درباره آن ها داستان پردازی کنید و سپس به جستجوی بهترین مقصد کویری در این رابطه بپردازید. 

مرنجاب | گلریز خانعلی زاده

Golriz Khanalizadeh

4- جزئیات را از دست ندهید

شاید در اولین برخورد از این توصیه تعجب کنید اما در کویر هم جزئیات بسیاری وجود دارد؛ از طرح و الگوی شن ها بگیرید تا جانوران ساکن کویر و حتا بوته های خاردار. از دل هر کدام از این موارد بسته به خلاقیت و زاویه دید متفاوت شما، می توان عکسی جذاب به ثبت رساند.

عکاسی از کویر

Marc Adamus

5- قدری بالا بروید

در اغلب مناظر مسطح کویری، با قدری بالا رفتن از سطح زمین زاویه دید متفاوتی در اختیار شما قرار می گیرد. برای این کار می توانید از تپه ها و کوه ها استفاده کنید تا ضمن تسلط به مناطق اطراف، بهتر دنبال سوژه بگردید. همچنین استفاده از هلی‌شات یا درون نیز به شما کمک می کند تا مناظر کویری را متفاوت ثبت کنید. 

عکس خلاقانه

Jarrad Seng

6- صبور باشید

یکی از متدوال ترین نظراتی که پس از چند ساعت کویرنوردی شنیده می شود این است که: «اینجا که همش شبیه همه! از چه چیز خاصی عکس بگیرم؟!»

اما واقعیت آن است که عکس های خاص و برگزیده کویری در جایی غیر از کویر به ثبت نرسیده است! گاه باید صبور باشید و ذهن خود را آزاد بگذارید تا بتوانید از دل مناظری که شبیه به هم به نظر می رسند، سوژه خاص خود را پیدا کنید. برای الهام بخشی بیشتر در این باره، می توانید تجربه عکاسان زبده ای را که عکس های ماندگار و کویری دارند را بخوانید. 

عکلاسی از کویر

Daniel Kordan

7- از دوربین خود محافظت کنید

 باید بدانید شن ها اثرات بسیار مخربی بر روی لنز دوربین و بدنه آن دارند و لازم است که در سفرهای کویری خود مراقبت ویژه ای نسبت به وسایل تان داشته باشید. کافیست قدری باد بوزد تا ذرات شن وارد بدنه و لنز دوربین شما شوند. همچنین گمان نکنید که در هوای صاف و بدون ابر خطری دوربین شما را تهدید نمی کند، چرا که این احتمال وجود دارد. بنابراین هنگامی که از دوربین استفاده نمی کنید، همیشه آن را در پارچه بپوشانید و همچنین در فضای کویری لنز دوربین ها را عوض نکنید. استفاده از کاور دوربین در هنگام عکاسی نیز می تواند موثر باشد. در نهایت هنگامی که وارد اقامتگاه شدید، نسبت به تمیز کردن دوربین تان اقدام کنید. 

عکلاسی کویری

Jason Charles Hill

تکنیک HDR را امتحان کنید

ترکیب نور شدید در کویر، ابرهای آسمان و سایه های روی زمین باعث می شود تا در کویر عکس های HDR انتخاب جذابی باشند. 

عکس های HDR را می توانید اتوماتیک و با تنظیمات دوربین بگیرید و یا با چند عکس و فرآیند پردازش پس از آن، عکسی با دامنه داینامیک بالا خلق کنید. برای راه اول کافیست تنظیمات HDR دوربین خود را فعال کنید؛ اما اگر می خواهید از راه دوم استفاده کنید لازم است 3 تا 7 عکس با نوردهی متفاوت بگیرید. برای این کار کافی است برای هر عکس قدری میزان سرعت شاتر را تغییر دهید. می توانید از سرعت کم شروع کرده و به تدریج آن را افزایش دهید. توجه داشته باشید که به باقی تنظیمات یعنی گشودگی دیافراگم و ISO دست نزنید.

در نهایت در مرحله ویرایش نیز با فتوشاپ می توانید از مسیر (File > Automate > Merge to HDR) استفاده کنید.

اگر مایلید تا درباره تنظیمات عکس های HDR بیشتر بدانید، در آینده آموزشی در این باره منتشر خواهیم کرد. 

عکس HDR کویر

Ryan Dyar

عکاسی از آسمان شب

همان طور که می دانید، کویر یکی از بهترین مکان ها برای عکاسی از آسمان شب است. حتا اگر به دنبال ثبت کهکشان راه شیری نیستید، ترکیب ستاره ها بر فراز تپه های شنی و تک درختی کویری، می تواند ترکیب جالب توجهی باشد.

برای آشنایی با عکاسی آسمان شب می توانید نگاهی به مطالب مرتبط بیندازید. 

عکاسی آسمان شب

Michael Shainblum

عکس پانورامای کویری

یکی از تکنیک هایی که در عکاسی کویری می تواند نتیجه رضایت بخشی داشته باشد، عکاسی پانوراماست. خصوصا اگر برای این کار شب زنده دار هم باشید و ستاره ها را به عکس خود راه دهید. 

اگر با عکس های پانوراما آشنایی ندارید، خواندن مطلب مرتبط را از دست ندهید. 

عکس پانورامای کویری

Yury Pustovoy

سخن آخر

با هم نکاتی را درباره عکاسی از کویر بررسی کردیم و دیدیم چه نکاتی می تواند تجربه بهتری را برای ما رقم بزند. توصیه ما آن است که پیش از سفرتان، همچنان به دیدن عکس های خوب و خلاقانه کویری ادامه دهید و خواندن تجربه های عکاسان حرفه ای را از دست ندهید. همچنین فراموش نکنید که عکاسی به نسبت سلامت و امنیت شما در رده دوم قرار دارد. بنابراین برای عکاسی از مناطق بکر حتما با راه بلد هماهنگ کنید، آب به مقدار کافی همراه داشته باشید و از سفرتان لذت ببرید. 

نظر شما درباره این نکات چه بود؟

به عکاسی از کویر علاقه‌مندید؟ 

تجربه های شما از عکاسی کویری چه بوده است؟

دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید و بگویید این بار مشتاقید تا در چه شاخه ای بیشتر با نکات عکاسی آشنا شوید. 

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.