karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

31 شهریور 1397

به روز رسانی

23 دی 1398

 وقتی صحبت سفر کردن پیش می آید، دست بازی برای انتخاب داریم؛ گزینه های ما به اندازه تک تک شهرها و روستاهای روی کره زمین متنوع است! این بار ما هم کره زمین را می چرخانیم، انگشت اشاره مان را می گذاریم روی قاره پهناور آفریقا و در این میان به سراغ جنوبی ترین کشور می رویم، یعنی آفریقای جنوبی. کشور آفریقای جنوبی خود به قدری پهناور است که گزینه های محبوب و متعددی را پیشنهاد می دهد، از این بین باز هم می گردیم و مقصد نهایی مان را «کیپ تاون» قرار می دهیم. برای آن که از انتخاب‌مان مطمئن شویم، نگاهی به خصوصیات این شهر می اندازیم...

کیپ تاون جایی است که دو اقیانوس هند و اطلس جنوبی به هم می پیوندند و به همین دلیل این دیار به شهر میان دو اقیانوس شهرت دارد. پرنده می شویم و همگام با درناهای آبی، پرنده های ملی این سرزمین، بر فراز شهر دو اقیانوس پرواز می کنیم. به زودی خواهیم دید که با چه بهشتی رو به رو هستیم، تلاقی اقیانوس، کوه و جنگل انتظار ما را می کشد. البته زیبایی های کیپ تاون تنها در مواهب طبیعی اش خلاصه نمی شود؛ هنگامی که در خیابان های این شهر قدم می زنیم، انبوهی از خانه های رنگارنگ را خواهیم دید که غافلگیرمان می کند. حالا که قدری با این شهر دوست داشتنی آشنا شدیم، می رویم تا با دیگر خصوصیات و دانستنی هایش آشنا شویم. همراه کارناوال باشید تا سفری مجازی به کیپ تاون داشته باشیم و برای ماجراجویی واقعی مان، آماده شویم...

شهر کیپ تاون

چرا سفر به کیپ تاون؟ 


  • کیپ تاون ترکیب کاملی از جاذبه های طبیعی چون دریا، کوه و باغ های سرسبز است. 
  • با سفر به این شهر تفریحات آبی جذابی در انتظار شماست.
  • در کیپ تاون می توانید پنگوئن ها را در زیستگاه طبیعی خودشان از نزدیک ببینید. 
  • کیپ تاون پایتختی پیشرفته و مملو از امکانات تفریحی است.

کیپ تاون

کیپ تاون آفریقای جنوبی

آشنایی با کیپ تاون | پایتخت آفریقای جنوبی

کیپ تاون شهری ساحلی و زیبا در کنار اقیانوس اطلس جنوبی و یکی از سه پایتخت کشور آفریقای جنوبی است. جالب است بدانید آفریقای جنوبی سه پایتخت دارد که کیپ تاون عنوان پایتخت قانون گذار را به دوش می کشد. این شهر وسعتی برابر با 2,461 کیلومتر مربع دارد و جمعیتی برابر با 3,740,026 تن را در خودش جای داده است. کیپ تاون به سبب خلیجش، زیبایی های طبیعی و کوه مشهور تیبل شهرت دارد. البته زیبایی های شهری، شکل و شمایل ساختمان ها و فضای سرزنده شهری از دیگر چیزهایی است که در این شهر خواهید دید.

مناطق شهری کیپ تاون بر اساس کوه ها، تپه ها و زمین های کم ارتفاع اطراف تقسیم بندی شده است. مناطق تجاری و مرکزی شهر کیپ تاون در بخش سیتی بول (City Bowl) قرار دارد و مناطق ساحلی و صخره ای کیپ تاون نیز در محدوده آتلانتیک سی‌بورد (Atlantic Seaboard) واقع شده است. در کل از بهترین نواحی برای اقامت در کیپ تاون می توان به اسکله ویکتوریا اند آلفرد (V&A Waterfront) و سیتی بول اشاره کرد. 

جالب است بدانید کیپ تاون یکی از محبوب ترین مقاصد برای مهاجران در آفریقای جنوبی به حساب می آید و همین موضوع سبب می شود تا یکی از چند فرهنگی ترین شهرهای دنیا باشد. شما در کیپ تاون آدم هایی با رنگ پوست های مختلف و با پیروانی از ادیان متفاوت را در کنار هم خواهید دید. 

در نهایت از میان افتخارات و رکوردهای بسیار کیپ تاون، می توان به برخی از مهم ترینِ آن ها اشاره کرد:

  • بهترین مقصد سفر در سال 2014 از نگاه روزنامه های نیویورک تایمز و دیلی تلگراف
  • پایتخت طراحی دنیا در سال 2014 به انتخاب شورای بین المللی جوامع و طراحی صنعتی
  • دهمین شهر پرجمعیت آفریقا در سال 2014
  • قدیمی ترین محدوده شهری در آفریقای جنوبی

کیپ تاون

معرفی برخی از جاذبه های معروف کیپ تاون

کیپ تاون میزبان جاذبه های طبیعی و هیجانی متفاوت است که در این جا با برخی از بهترین هایش آشنا می شویم. 

1- تله کابین کوه تیبل | Table Mountain Aerial Cableway: این تله کابین دسترسی شما را به کوه معروف کیپ تاون ممکن می کند و این اجازه را به شما می دهد تا بتوانید کل شهر را با منظره جذابش از بالا تماشا کنید.

2- اسکله ویکتوریا اند آلفرد | Victoria & Alfred Waterfront: این اسکله که محدوده ای برابر با 123 هکتار را به خودش اختصاص داده است، یکی از پربازدیدترین مراکز تاریخی و فرهنگی کیپ تاون است. در این اسکله به گزینه های فراوانی از امکانات رفاهی، مراکز خرید و تفریحات جذاب دسترسی دارید. 

3- ساحل بولدرز | Boulders Beach: یکی از محبوب ترین سواحل آفریقای جنوبی است که می توانید پنگوئن ها را از نزدیک ببینید. این ساحل در 45 کیلومتری کیپ تاون قرار دارد.

4- آکواریوم تو اوشینز | Two Oceans Aquarium: این آکواریوم یکی از دیدنی های محبوب کیپ تاون و از بهترین ها در نوع خود است و اگر به جانوران دریایی علاقه دارید، انتخاب بسیار خوبی برای شما خواهد بود. 

5- باغ ملی گیاهشناسی کریستنباش | Kirstenbosch National Botanical Garden: این باغ گیاهشناسی یکی از زیباترین ها در دنیاست که در بخش شرقی کوه تیبل قرار دارد. در باغ کریستنباش خاص ترین گونه های گیاهی آفریقای جنوبی را خواهید دید که از این لحاظ اهمیت بسیاری برای کشور دارند. 

6- حفاظتگاه طبیعی کیپ پوینت | Cape Point Nature Reserve: اگر اهل طبیعت گردی، کوهنوردی، موج سواری، ماهیگیری، دوچرخه سواری و یا بازدید از حیوانات هستید، گردش در این حفاظتگاه را از دست ندهید. حفاظتگاه طبیعی کیپ پوینت ترکیب اعجاب آمیزی از مناظر چشمگیر، پرندگان و حیوانات بومی است.

نکته ای که باید توجه داشته باشید آن است که در اطراف کیپ تاون انواعی از دماغه ها، باغ ها و سواحل محبوب قرار دارد و در این جا تنها از مشهورترها نام بردیم. در آینده به معرفی بهترین باغ ها، سواحل و ... کیپ تاون خواهیم پرداخت. 

جاذبه های معروف کیپ تاون

جاذبه های معروف کیپ تاون

جاذبه های معروف کیپ تاون

جاذبه های معروف کیپ تاون

جاذبه های معروف کیپ تاون

دانستنی های کاربردی کیپ تاون

 برخی از دانستنی های جالب و کاربردی کیپ تاون عبارت اند از:

جمعیت شهر کیپ تاون: 3,740,026 تن در سال 2011 

اختلاف ساعت با تهران: 2 ساعت و نیم عقب تر

سطح قیمت: گران تر از تهران، تفاوتی 10 تا 35 درصدی دارد

پول رایج: راند آفریقای جنوبی (ZAR)، هر 1 راند آفریقای جنوبی (2,342 تومان) است.

زبان رسمی: آفریقای جنوبی 11 زبان رسمی دارد که از آن میان می توان به انگلیسی و زولو اشاره کرد. جالب است بدانید حدود 10 میلیون نفر در روی کره زمین به زبان زولو سخن می گویند که 95% آن ها در آفریقای جنوبی قرار دارند. 67% از جمعیت شهر کیپ تاون به زبان انگلیسی صحبت می کنند. 

دین رسمی: آفریقای جنوبی کشوری با تنوع دینی بالاست؛ اما از آن جا که سکولار است، آزادی مذهبی در این سرزمین تضمین می شود. اغلب مردم این کشور از پیروان کلیسای پروتستان هستند. 

سوغات شهر: تندیس های چوبی، زیورآلات مهره ای، دست سازه های سیمی، تخم شترمرغ طراحی شده، تانزانیت و انواع سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، چای رویوبس، لواشک میوه و ...

وضعیت بهداشتی: تنها موضوعی که می تواند شما را درباره ابتلا به بیماری نگران کند، HIV یا ایدز است. به غیر از این بیماری، باید بدانید مورد نگران کننده دیگری در کیپ تاون وجود ندارد. آب شهری قابل شرب است؛ اما به جهت خشکسالی احتمالا مجبور شوید آب موردنیاز خود را بخرید. همچنین توصیه می شود پیش از سفر به کیپ تاون، واکسن های دیفتری، هپاتیت A، آنفولانزا، زونا، کزاز و حصبه را بزنید. 

دانستنی های کیپ تاون

در سفر به کیپ تاون بدانید

شماره های ضروری و عباراتی به زبان بومی مقصد، به شما کمک می کنند تا در سفری خارجی برای پیشامدهای مختلف آمادگی داشته باشید و در عین حال از سفرتان بیشتر لذت ببرید:

شماره های ضروری:

پیش شماره آفریقای جنوبی

27+

پیش شماره کیپ تاون

21

پلیس یا آتش‌نشانی

10111

آمبولانس

10177

امداد بحران

107

پلیس شهر

8000 467 21 27+

فرودگاه کیپ تاون

1200 937 21 27+

زبان مردم در کیپ تاون:

همان طور که گفته شد انگلیسی زبان اول 67% از ساکنان کیپ تاون است و بنابراین اگر شما به انگلیسی مسلط هستید، نیازی نیست در باره زبان نگران باشید. البته باید بدانید زبان انگلیسی رایج در کیپ تاون با انگلیسی آمریکایی و بریتانیایی تفاوت هایی دارد که اغلب این تفاوت ها برگرفته از زبان های بومی و آفریقایی است. در انگلیسی مردمان این شهر با اصطلاحات متفاوتی رو به رو خواهید شد که تا به حال نشنیده اید. برخی از این کلمات عبارت اند از:

فارسی

انگلیسی آفریقایی

اصطلاحی برای سلام و حال و احوال

howzit

هر نوع نوشیدنی گازدار مانند نوشابه

cool drink

باربیکیو

braai

بقالی

café

صندل

slip slops

بچه های کار و دزدها

skollie

به معنی ابراز احساسات و نه فقط شرمساری

shame

چراغ راهنمایی

robot

اصطلاحی برای فوری بودن

now now

عالی، خاص، فوق العاده

lekker

وانت

bakkie

اما در صورتی که برای برقراری ارتباط در طول سفرهای خارجی خود دغدغه و نگرانی بسیاری دارید، توصیه می کنیم خواندن آموزش های کاربردی زیر را از دست ندهید. 

ورود به صفحه راه های برقراری ارتباط در کشورهای خارجی

امنیت در سفر به کیپ تاون

برای درک بهتر از میزان امنیت کیپ تاون، آن را با شهر تهران مقایسه می کنیم. با نگاهی به آمار جرایم مختلف می بینیم که تفاوت واضحی بین پایتخت ایران با پایتخت آفریقای جنوبی وجود دارد. به طور مثال درصد خلاف در مواردی مانند ماشین دزدی، سرقت لوازم خانه، حمله مسلحانه، گروگان گیری، جیب بری و کیف دزدی بسیار بیشتر از تهران است. همچنین امنیت پیاده روی به تنهایی در روز کیپ تاون متوسط ارزیابی می شود در حالی که در تهران، امنیت پیاده روی به تنهایی بالاست. 

با همه این ها، لازم است که برای داشتن سفری ایمن و به یاد ماندنی به کیپ تاون، هوشیار باشید و نکات ایمنی زیر را جدی بگیرید:

  1. هرگز شب ها و پس از تاریکی هوا، تنها و پیاده به شهرگردی نروید. همچنین استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی پس از تاریکی توصیه نمی شود. تنها وسیله ایمن در این زمان تاکسی ها هستند. 
  2. اگر پس از تاریکی هوا بیرون می روید، حتما گوشی موبایل نیز همراه داشته باشید.
  3. خفت گیری و گروگان گیری در پارک ملی و کوهستانی تیبل اتفاق رایجی است، بنابراین اصلا تنهایی برای گشت و گذار به این پارک نروید. حتما با راهنمای محلی و کاربلد همراه شوید. همچنین پیش از رفتن به این پارک ملی، اطلاعات محلی را در این باره بررسی کنید.
  4. نواحی اطراف شهر کیپ تاون برای گشت و گذار تنهایی امن نیستند و بهترین راه برای این کار، همراهی با راهنمای محلی است.
  5. برای شنا در اطراف سواحل، به تابلوها و علایم درباره وضعیت صخره ها و سنگ های درون اقیانوس توجه کنید و تنها نقاطی را انتخاب کنید که حفاظت شده هستند و دیگر گردشگران حضور دارند. 
  6. در هنگام گشت و گذار در شهر، مواظب وسایل ارزشمند و گرانقیمت خود باشید و آن ها را در دسترس و در دید عموم قرار ندهید. گوشی های هوشمند و دوربین های گرانقیمت از آن جمله هستند. همچنین توجه داشته باشید همان قدر که شبیه دیگر گردشگران به نظر بیایید، بیشتر طعمه سارقان خواهید بود.
  7. هیچ گاه مقدار زیادی پول نقد همراه خود نداشته باشید، همه آن ها را در معرض دید قرار ندهید. توصیه می شود پول های نقد خود را در جیبی مخفی نگه دارید.
  8. حتما لیست شماره های ضروری کیپ تاون را در گوشی خود ذخیره کنید.

خوب است بدانید راهنماهای محلی و مورداطمینان را می توانید در وبسایت هایی همانند کوچ سرفینگ پیدا کنید. 

امنیت در کیپ تاون

نکات فرهنگی در کیپ تاون

مردم کیپ تاون بسیار خونگرم و مهمان نواز هستند.

از آن جا که کیپ تاون مردمی با نژادها، زبان ها و دین های مختلفی را در خودش جای داده است، سازگاری و انعطاف بسیاری در مردمش خواهید دید. از دیدن گردشگران خارجی ذوق می کنند و راحت با دیگران گرم می گیرند. اگر دیدید که یک بومی دست شما را به گرمی و با تکان زیاد می فشارد و یا در حال و احوالش، به پشت شما می زند، چندان تعجب نکنید. 

همچنین خوب است بدانید مردم آفریقای جنوبی بسیار صریح و رو راست هستند به طوری که اگر موردی آن ها را بیازارد چشم در چشم شما در موردش صحبت می کنند. 

در رابطه با فرهنگ غذایی مردم کیپ تاون توجه داشته باشید که:

  • در کیپ تاون معمولا غذا را با چاقو و چنگال سرو می کنند. 
  • باقی گذاشتن غذا در ظرف غذا، اتفاقی ناخوشایند و عجیب به حساب می آید و بهتر است غذای خود را تا انتها میل کنید.
  • اگر به مهمانی ناهار یا شام دعوت می شوید، مرسوم است که هدیه کوچکی مانند شکلات یا نوشیدنی همراه ببرید.

فرهنگ در کیپ تاون

جشنواره ها و تعطیلات رسمی کیپ تاون

توجه به تعطیلات رسمی و آگاهی از جشنواره های هر شهر، به شما کمک می کند تا به بهترین حالت به برنامه های دلخواه خود برسید.

تعطیلات رسمی در سال 2020

1 ژانویه (11 دی 1398): سال نوی میلادی

21 مارس (2 فروردین 1399): روز حقوق بشر در آفریقای جنوبی

10 آپریل (12 فروردین): روز آدینه نیک

13 آپریل (15 فروردین): روز خانواده

27 آپریل (8 اردیبهشت): روز آزادی در آفریقای جنوبی

1 می (12 اردیبهشت): روز جهانی کارگر

16 جون (27 خرداد): روز جوانان در آفریقای جنوبی

9 و 10 آگوست (19 و 20 مرداد): روز ملی زنان

24 سپتامبر (3 مهر): روز میراث آفریقای جنوبی

16 دسامبر (26 آذر): روز تطبیق

25 دسامبر (5 دی): روز کریسمس

26 دسامبر (6 دی): روز باکسینگ

کیپ تاون

Jesse Pafundi

جشنواره ها و رویدادهای کیپ تاون 2018

کیپ تاون مرکزی برجسته برای رویدادهای فرهنگی، هنری، غذایی و ورزشی در کشور آفریقای جنوبی محسوب می شود. بنابراین طبیعی است که در تمام طول سال این شهر زیبا، میزبان فستیوال ها و جشنواره های مختلف باشد. این رویدادها عبارت اند از:

  • جشنواره موسیقی اولترا آفریقای جنوبی | Ultra South Africa: در 9 فوریه 2018 (19 بهمن 1396)
  • کارناوال کیپ تاون | Cape Town Carnival: در 17 مارس (25 اسفند 1396)
  • فستیوال بین المللی جاز کیپ تاون | Cape Town International Jazz Festival: در 23 و 24 مارس (3 و 4 فروردین 1397)
  • فستیوال موسیقی الکترونیک کیپ تاون | Cape Town Electronic Music Festival: در 6 تا 8 آپریل (16 تا 18 فروردین)
  • فستیوال برگر | Burger Festival: در 7 آپریل (17 فروردین)
  • رویداد کتاب های کمیک فن-کن | FanCon: در 28 و 29 آپریل (7 و 8 اردیبهشت)
  • فستیوال فیلم مستقل آفریقای جنوبی | South African Independent Film Festival: از 24 تا 27 می (2 تا 5 خرداد)
  • فستیوال بین المللی فیلم مستند آفریقای جنوبی | Encounter South African International Documentary Film Festival: در 31 می تا 10 ژوئن (9 تا 19 خرداد)
  • فستیوال بانمک جایو کیپ تاون | The Jive Cape Town Funny Festival: در 9 جولای تا 5 آگوست (17 تیر تا 13 مرداد)
  • فستیوال غذای خیابانی کیپ تاون | Cape Town Street Food Festival: در 31 آگوست تا 2 سپتامبر (8 تا 10 شهریور)
  • فستیوال ادبی اپن بوک | Open Book Festival: در 5 تا 9 سپتامبر (13 تا 17 شهریور)
  • نمایشگاه بین المللی قایق کیپ تاون | Cape Town International Boat Show: در 19 تا 21 اکتبر (26 تا 28 مهر)
  • فستیوال بین المللی کایت کیپ تاون | Cape Town International Kite Festival: در 27 و 28 اکتبر (4 و 5 آبان)
  • تور جهانیِ فیلم کوه بنف 2018 | Banff Mountain Film Festival World Tour 2018: در 26 اکتبر تا 4 نوامبر (3 تا 12 آبان)
  • فستیوال نمایش خیابانی | Buskers Festival: از 1 تا 11 نوامبر (10 تا 20 آبان)
  • فستیوال ویوسرف اند اوشن | Wavescape Surf & Ocean Festival: از 20 نوامبر تا 10 دسامبر (29 آبان تا 19 آذر)

جشنواره های کیپ تاون

بهترین فصل سفر به کیپ تاون

کیپ تاون در نیمه جنوبی کره زمین قرار دارد و همین موضوع باعث می شود که بر خلاف کشورهای نیمه شمالی مانند سرزمین ما، بهار و تابستان در نیمه دوم سال قرار داشته باشد. بنابراین دانستن زمان دقیق فصل ها و وضعیت آب و هوایی هر یک از آن ها ضروری است، چرا که به شما کمک می کند تا با پوشاک مناسبِ فصل سفر کنید. خوب است بدانید کیپ تاون شهری با اقلیم مدیترانه ای است که تابستان هایی خشک و گرم و زمستان های معتدل و مرطوب دارد. در ادامه وضعیت آب و هوایی کیپ تاون را در هر فصل بررسی می کنیم:

بهار کیپ تاون (شهریور تا آبان): سپتامبر تا نوامبر، زمانی است که بهار کیپ تاون از راه می رسد. در این فصل زمین های اطراف کیپ تاون غرق در گل های وحشی و رنگارنگ می شود و همین موضوع باعث شده تا سفر به کیپ تاون در این زمان محبوب باشد. علاوه بر این هوای شهر در این زمان ملایم و مطبوع است و با باران های بهاری گاه به گاه همراه می شود. خوب است بدانید متوسط دمای روزانه بین 15 تا 17 درجه سانتیگراد است. 

تابستان (آذر تا اسفند): در ماه های دسامبر تا مارس، شاهد روزهای گرم تابستانی کیپ تاون خواهید بود. همان طور که می توان حدس زد، شلوغ ترین فصل سفر به کیپ تاون در این ماه ها قرار دارد. میانگین دمای روزانه بین 19 تا 20 درجه سانتیگراد است و شب ها نیز به کمتر از 14 درجه سانتیگراد نمی رسد، بنابراین احتیاجی به لباس گرم ندارید. همچنین بارش باران در این فصل به صورت حداقلی و غیر متداول است. 

پاییز (فروردین و اردیبهشت): در فاصله آپریل تا می، یکی از قشنگ ترین روزهای کیپ تاون را می بینید. پاییز با ردای رنگارنگش از راه می رسد و به کیپ تاون چهره ای طلایی و سرخ می بخشد. میانگین دمای هوا کیپ تاون در این فصل بین 17 تا 14 درجه سانتیگراد است و دما در شب ها تا 3 درجه سانتیگراد نیز پایین می آید. بنابراین داشتن لباس گرم برای سفر در پاییز کیپ تاون، توصیه می شود. 

زمستان (خرداد تا مرداد): ژوئن تا آگوست، ماه هایی هستند که زمستان کیپ تاون را رقم می زنند، گرچه به سختی می توان آن را زمستان نامید؛ چرا که با تصور ذهنی ما با زمستان فاصله بسیاری دارد. میانگین دمای هوا روزهای زمستانی کیپ تاون 12 درجه سانتیگراد است. البته شاخصه زمستان های کیپ تاون، بارش بسیار باران و وزش باد است. همچنین به جهت بارش باران، زمستان سرسبزی را در این پایتخت خواهید دید. 

با توجه به توضیحاتی که داده شد، تمام فصل ها می توانند بسته به سلیقه افراد، یکی از بهترین فصل های سفر باشند. اما با توجه به فصل اوج سفر، بهترین زمان را می توان تابستان کیپ تاون (ماه های آذر تا اسفند) دانست. 

فصل سفر به کیپ تاون

فرودگاه بین المللی کیپ تاون | Cape Town International Airport

فرودگاه بین المللی کیپ تاون در 20 کیلومتری از مرکز این پایتخت قرار دارد و دومین فرودگاه پر رفت و آمد کشور آفریقای جنوبی محسوب می شود. متاسفانه باید بدانید پرواز مستقیمی از ایران به مقصد این فرودگاه وجود ندارد و برای سفر به این شهر لازم است از پروازهای ارتباطی یا جدا جدا استفاده کنید. 

دسترسی: برای دسترسی به مرکز شهر از فرودگاه بین المللی کیپ تاون می توانید از اتوبوس، تاکسی های فرودگاه و تاکسی های آنلاین استفاده کنید. 

سایت فرودگاه: کلیک کنید.

آدرس: آفریقای جنوبی، کیپ تاون، ناحیه ماتروسفانتین

  Address: Matroosfontein, Cape Town, South Africa

فرودگاه بین المللی کیپ تاون

فرودگاه بین المللی کیپ تاون

حمل و نقل عمومی کیپ تاون

این که در سفر به کیپ تاون در مقابل استفاده از تاکسی های دربست، به سراغ وسایل حمل و نقل عمومی بروید، باعث می شود تا به مقدار زیادی در هزینه ها و وقت صرفه جویی کنید. گرچه گزینه های حمل و نقل کیپ تاون چندان متنوع نیستند؛ اما باز هم برای گشت و گذار در شهر مناسبند. در این جا با انواع وسایل حمل و نقل عمومی و هزینه هایش به صورت خلاصه آشنا می شویم:

اتوبوس: اتوبوس های پیشرفته کیپ تاون را با نام مای سیتی (MyCiti) می شناسند. این اتوبوس ها از ساعت 5:00 تا 23:00 فعالیت دارند و استفاده از آن ها اقتصادی است. فاصله زمانی حرکت اتوبوس ها، بسته به محبوبیت مسیر بین 12 تا 45 دقیقه است؛ بنابراین برای گشت و گذار میان جاذبه های معروف و در قسمت های پر رفت و آمد چندان معطل نخواهید شد. هزینه های این اتوبوس ها بر اساس میزان مسافتی که طی کردید و همچنین زمان استفاده از اتوبوس (اوج شلوغی یا خلوتی) محاسبه می شود. زمان اوج شلوغی در روزهای دوشنبه تا جمعه بین 8:00 تا 9:00 و 16:30 تا 17:30 است و هزینه بلیت یک طرفه در این زمان در مسافت زیر 5 کیلومتر برابر با 14 راند آفریقای جنوبی (32,784 تومان) و بین 10 تا 20 کیلومتر 24 راند آفریقای جنوبی (56,200 تومان) خواهد بود. هزینه بلیت در اوقات خلوت در مسافت زیر 5 کیلومتر، 9 راند آفریقای جنوبی (21,075 تومان) و 10 تا 20 کیلومتر نیز 15 راند آفریقای جنوبی (35,125 تومان) است. 

برای سواری و استفاده از این اتوبوس ها حتما لازم است کارت به خصوصی به نام مای‌کانکت (Myconnect) را تهیه کنید. البته این قانون تنها یک استثنا دارد؛ در صورتی که از فرودگاه بین المللی کیپ تاون به مرکز شهر می روید و یا برعکس، می توانید هزینه را با پول نقد و یا کارت های اعتباری و دبیت (Debit card) پرداخت کنید. 

خرید کارت های مای‌کانکت 35 راند آفریقای جنوبی (81,959 تومان) هزینه بر می دارد و می توانید آن ها را از کیوسک های موجود در ایستگاه تهیه کنید. البته لازم است پس از خرید کارت، مبلغی را نیز برای شارژ آن ها بپردازید. 

تاکسی عمومی: تاکسی های کیپ تاون برای محاسبه کرایه به دو دسته تقسیم می شوند: دسته ای نرخی ثابت دارند و دسته ای دیگر بر اساس تعداد کیلومتر طی شده، هزینه را حساب می کنند. بهتر است پیش از آن که سوار شوید، با راننده صحبت کنید و سر نحوه محاسبه هزینه کنار بیایید. تاکسی های متری شهر را با علامت زرد رنگ روی سقف‌شان می توانید تشخیص دهید. ورودی این تاکسی ها برابر با 12 راند آفریقای جنوبی (28,100 تومان) است و به ازای هر کیلومتر هزینه ای 10 راند آفریقای جنوبی (23,417 تومان) به کرایه اضافه می کنند. 

تاکسی مینی بوسی: دیگر وسیله پر استفاده در شهر کیپ تاون، مینی بوس ها هستند. باید بدانید شبکه وسیعی از مینی بوس ها در کیپ تاون مشغول به کارند که اغلب کارگرها از آن ها استفاده می کنند. عموم مردم به گردشگران توصیه می کنند که بی خیال این وسایل شوند، اما با این حال بک پکرها و گردشگران زیادی از تاکسی مینی بوسی ها استفاده می کنند و مشکلی نداشته اند. با همه این ها اگر می خواهید از این تاکسی ها استفاده کنید، لازم است نکات ایمنی را رعایت کنید و اگر خانم تنهایی هستید، دور استفاده از آن ها را خط بکشید و یا به خوبی درباره آن ها بدانید. بزرگترین چالش برای استفاده از تاکسی مینی بوسی ها، نبود نقشه مسیرهاست. بنابراین ناچارید تا دائم درباره محلی که هستید و یا مسیر پیش رو سوال کنید. 

تاکسی آنلاین: خوب است بدانید اوبر در کیپ تاون نیز فعال است و برای گشت و گذار در این شهر می توانید از این شرکت استفاده کنید. پیش از هر چیز لازم است اپلیکیشن این برنامه را روی گوشی هوشمند خود نصب کرده و سپس با تعیین مبدا و مقصد، مسیر خود را بپیمایید. لینک دانلود اوبر برای اپل، لینک دانلود اوبر اندروید

قطار شهری: گرچه قطار شهری کیپ تاون دسترسی به نقاط مختلف شهر راممکن می کند؛ اما استفاده از آن به دلیل نرخ بالای جرم و جنایت در این وسیله، به گردشگران توصیه نمی شود. 

حمل و نقل عمومی کیپ تاون

حمل و نقل عمومی کیپ تاون

حمل و نقل عمومی کیپ تاون

فرهنگ غذایی کشور آفریقای جنوبی

وقتی نگاهی به غذاهای کشور آفریقای جنوبی می اندازیم، به طور کلی به دو نوع غذا بر می خوریم: غذاهای مردم بومی و غذاهای ترکیبی و غیر بومی. غذاهای بومی پیش از مستعمره شدن آفریقای جنوبی نیز وجود داشتند و شاخصه آن ها به کار گرفتن طیف وسیعی از میوه ها، پیازها، آجیل ها، سبزیجات و دیگر محصولات گیاهان وحشی به همراه گوشت کبابی یا خورشتی است. در کل غذای معمول یک خانواده اهل آفریقای جنوبی متشکل از هریسه و خورشتی گوشتی، پرادویه و غلیظ است. از جمله سبزیجات و گیاهان پراستفاده مردم آفریقای جنوبی نیز می توان به کدوحلوایی، لوبیا، برنج، ذرت، سیب زمینی سفید و کلم اشاره کرد. 

غذاهای ترکیبی و غیر بومی مربوط به زمانی می شوند که کشور آفریقای جنوبی تحت استعمار هلندی ها و انگلیسی ها قرار داشت، مهاجران بسیاری وارد این کشور شدند. همین موضوع زمینه حضور سایر فرهنگ های غذایی در این کشور را فراهم کرد. در حال حاضر سه نوع غذای آفریقایی-هلندی (Cape Dutch)، فرانسوی و هندی نیز در مجموعه غذاهای آفریقای جنوبی به چشم می خورند. در میان این سه، سبک آفریقایی هلندی، از باقی متمایز و خاص است و همان طور که نامش نشان می دهد ترکیبی از دستور غذاهای هلندی و آفریقایی است. در این سبک به طور خاص از ادویه هایی مانند جوز هندی، فلفل فرنگی و فلفل تند استفاده می شود.

نکات جالب

در رابطه با صرف غذا در کیپ تاون دانستن نکات زیر برای شما مفید خواهد بود:

  • در کیپ تاون ناهار را بین ساعت 11 تا 17 و شام را بین 18 تا 22 صرف می کنند. با این حال پس از ساعت 10 شب نیز در بسیاری از کافه ها می توانید وعده های سبکی مانند پیتزا و ناچو را بیابید. 
  • رستوران های دریایی و باکیفیت بسیاری را در نواحی اقیانوسی شهر کیپ تاون خواهید دید.
  • در رستوران های کیپ تاون معمول است که به اندازه 10% هزینه غذای خود، انعام دهید.
  • دو تا از محبوب ترین غذاهای دریایی در میان مردم بومی کیپ تاون، نوعی روده ماهی و گوشت ماهی است که به صورت گریل یا سوخاری در کره، طبخ می شوند.
  • شما می توانید چیپس و ماهی را به صورت بیرون بر از مغازه های کیپ تاون تهیه کنید.

غذاهای خیابانی کیپ تاون

از جمله غذاهای خیابانی معروف کیپ تاون می توان به دو مورد زیر اشاره کرد:

  • گتسبی | Gatsby: نوعی ساندویچ دراز که با سیب زمینی سرخ شده، گوشت یا سوسیس و ترشی فلفل پر می شود.
  • بانی چو | Bunny chow: نوعی فست فود که با نان سفید تهیه می شود.  داخل نان را خالی کرده و با کاری گوشت پر می کنند. 

فرهنگ غذایی کشور آفریقای جنوبی

تاریخچه شهر کیپ تاون

قدیمی ترین بقایایی که در محدوده شهر کیپ تاون یافت شده به 15 هزار تا 12 هزار سال پیش بر می گردد. البته کمتر نشانه و توضیحاتی از نخستین ساکنان این منطقه وجود دارد. قدیمی ترین نوشته ای که درباره این شهر در دسترس است به انتهای قرن پانزدهم میلادی بر می گردد، یعنی نخستین باری که پای اروپایی ها به اینجا باز شد. اولین اسمی که بر این منطقه گذاشتند، دماغه طوفان ها بود و چند سال بعد به دلیل دسترسی دریایی مناسب این شهر به هند و شرق دنیا، «دماغه امید نیک» یا (Cape of Good Hope) نام گرفت. این روال در طی تاریخ ادامه یافت تا آن جا که در اواخر قرن شانزدهم میلادی، بسیاری از کشتی های پرتغالی، فرانسوی، دانمارکی، هلندی و انگلیسی در سر راه خود به جنوب و جنوب شرقی آسیا، در بندر این دماغه توقف می کردند. این روند باعث شد تا دماغه امید نیک مورد توجه قدرت های تجاری قرار بگیرد اما کمبود نیروی کار، این فرآیند را مختل و کند می کرد. این موضوع باعث شد تا در قرن هفدهم بردگان بسیاری از اندونزی و ماداگاسکار به این منطقه آورده شوند که نخستین اجداد جامعه رنگین پوست منطقه را تشکیل دادند. در همین دوره همچنین گیاهان تازه ای در منطقه کاشته شدند که باعث شد پوشش گیاهی دماغه امید نیک برای همیشه تغییر کند. مواردی چون غلات، انگور، سیب، سیب زمینی و مرکبات از آن دست بودند و نقش مهمی در اقتصاد و زندگی مردم منطقه داشتند. 

تا پیش از سال 1795 میلادی، کنترل دماغه امید نیک و مناطق اطراف در دست هلندی ها بود تا آن که با رخداد انقلاب هلند و انقلاب اول فرانسه، انگلیس به قدرت اول منطقه بدل شد و کنترل کامل دماغه را به دست گرفت. البته چند سال بعد و در سال 1805، هلند در طی معاهده‌ای دوباره توانست دماغه را به دست آورد. اما این آخر داستان نبود و نیروهای بریتانیا سه سال بعد در طی جنگی، دماغه را از آن خود کردند و با معاهده سال 1814 توانستند دماغه را برای همیشه به خود تخصیص دهند. سپس کیپ تاون به پایتخت مستعمره دماغه امید نیک بدل شد.

از دیگر اتفاقات سرنوشت ساز کیپ تاون، پیدا شدن الماس در مناطق شمالی دماغه و تب طلا در قرن نوزدهم در این سرزمین بود که در نهایت باعث شد سیل مهاجران به سوی دماغه روانه شوند. قرن نوزدهم در سرزمین های جنوب آفریقا که هم اکنون با نام کشور آفریقای جنوبی شناخته می شود، اتفاقات مهم دیگری نیز رخ داد. در این سرزمین ها چندین جمهوری خودگردان وجود داشت که با نام جمهوری بوئر (Boer Republics) شناخته می شدند و صاحبان آن نخستین ساکنان هلندی منطقه بودند. در اواخر قرن نوزدهم جنگی میان جمهوری های بوئر و صاحبان انگلیسی دماغه پیش آمد که بریتانیا پیروز میدان بود. چند سال بعد و در ابتدای قرن بیستم، بریتانیا اتحادیه آفریقای جنوبی را تشکیل داد و مستعمره دماغه امید نیک و دو جمهوری شکست خورده بوئر را با هم متحد کرد. در این زمان شهر کیپ تاون به پایتخت قانون گذار این اتحاد تبدیل شد و بعدها همچنان پایتخت قانون گذار کشور آفریقای جنوبی باقی ماند. 

کیپ تاون در قرن بیستم نیز دوره‌ای سخت و جنجالی را پشت سر گذاشت چرا که در این برهه تاریخی بود که آپارتاید (Apartheid) به تصویب رسید. با اجرا شدن آپارتاید، تبعیض جنسیتی شدیدی برقرار شد که در طی آن، حقوق بسیاری از رنگین پوستان و سیاه پوستان تضییع شد و امتیاز انحصاری بسیاری را به سفیدپوست ها اعطا کرد. از آن جمله می توان به نابود کردن تمام خانه های سیاهپوستان در منطقه سفید پوست نشین اشاره کرد که به سبب آن، 60 هزار تن از ساکنان به اجبار آواره شدند. کیپ تاون در آن زمان مامن بسیاری از رهبران ضد آپارتاید بود و کمی بعد زندانی در جزیره روبن (Robben Island) که در 10 کیلومتری شهر قرار داشت، به زودی بسیاری از آن فعالان سیاسی را در خودش جای داد. نلسون ماندلا که از آن زندانی ها بود در سال 1990 میلادی از زندان آزاد شد و یکی از لحظات تاریخی کشور را رقم زد؛ او در بالکن تالار شهر کیپ تاون سخنرانی معروفی را ایراد کرد که در نهایت منجر به براندازی آپارتاید و شروع دوره ای جدید در کشور شد. چهار سال بعد با برگزاری نخستین رای گیری دموکراتیک کشور، ماندلا به عنوان نخستین رییس جمهور کشور آفریقای جنوبی انتخاب شد. از سال 1994 میلادی به بعد، کیپ تاون با مشکلات پخش مواد مخدر و جرایم مربوط به آن دست و پنجه نرم می کند و اخیرا نیز با حملات باندهای مسلح رو به رو شده است. از طرفی به صورت همزمان اقتصاد کیپ تاون با کمک صنعت رو به رشد گردشگری و صنایع املاک، به ناگاه رشد قابل توجه و چشمگیری داشت و باعث شکوفایی شهر شد. 

تاریخچه شهر کیپ تاون

تاریخچه شهر کیپ تاون

سخن آخر

با هم به پایتخت زیبا و محبوب آفریقای جنوبی یعنی کیپ تاون رفتیم و اطلاعات عمومی بسیاری درباره اش به دست آوردیم. متوجه شدیم بهترین دیدنی های این شهر چیست، مردمانش چگونه اند و در سفر به کیپ تاون می توانیم انتظار چه چیزی را داشته باشیم. خوب است بدانید کارناوال در آینده به صورت جداگانه به معرفی بهترین جاذبه ها، رستوران ها واقامتگاه های شهر خواهد پرداخت. 

نظر شما درباره کیپ تاون چه بود؟

دوست دارید به این شهر سفر کنید؟

اطلاعات دلخواه خود را به دست آوردید؟

دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید و بگویید این بار به سراغ معرفی کدام یک از شهرهای توریستی دنیا برویم. 

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سلام و خسته نباشید ممنون از اطلاعات مفیدتون من حدود آذر ماه برای کیپ تاون بلیط گرفتم و برای ویزا نمی دونم خودم باید چی کار کنم؟ ( از طریق آژانس نمی خوام اقدام کنم) چون سفرمون فقط همین یه شهره و هتل رو یه نفر دیگه گروهی رزرو کرده

انتشار:20 خرداد 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ماریا

با سلام و واقعا ممنون بابت تک تک اطلاعات عالی و مفیدتون ..
سوالی که داشتم اگه ویزا بین ایران و آفریقای جنوبی برداشته بشه و بشه رفت اونجا تا چقدر در نوبت اول  امکان اقامت هست و تفاوت نرخ پولی ما با پول اونها چقدر هست؟ این درسته که میشه رفت و ساکن    طولانی مدت شد در کشورهایی که ویزاشون برای ما برداشته شده؟ و آخرین سوال!!!!!!! :) کیپ تاون بهتره   یا ژوهانسبورگ؟؟ برای زندگی منظورمه
یه دنیا ممنون

زينب شيرازی

سلام دوست عزیز کارناوالی

1- هنوز ویزای کشور آفریقای جنوبی حذف نشده است. 

2- در حال حاضر طبق سایت بانک مرکزی، هر راند آفریقای جنوبی برابر با ۲۹۴ تومان است.

3- خیر این موضوع صحت ندارد. هنگامی درباره حذف ویزای یک کشور صحبت می شود، منظور حذف ویزای توریستی است و این موضوع با مهاجرت برای زندگی و اقامت کاملا متفاوت است. 

4- این موضوع کاملا به سلیقه و روحیه شما بر می گردد. ژوهانسبورگ پایتخت و بزرگترین شهر کشور آفریقای جنوبی است و کیپ تاون یکی از محبوب ترین شهرهای آفریقا جهت تفریح و خوشگذرانی است. باید ببینید هدف شما از مهاجرت چیست و کدام یک از این دو شهر به هدف شما نزدیک تر هستند. 

با سپاس از همراهی شما

26 مهر 1397

انتشار:24 مهر 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.