karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

02 فروردین 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

چیزهای بسیاری در محیط پیرامون مان وجود دارند که به خاطر دغدغه های ریز و درشت از توجه به آنها باز مانده ایم. شاید برای همین است که جوامع بین المللی روزهایی را به این موارد مهم اختصاص داده اند تا توجه ساکنان زمین را به آنها جلب کنند و راهی را برای حفظ شان بیابند. امروز می خواهیم در مورد مایعی برای تان سخن بگوییم که اساس زندگی مان بر آن استوار است؛ آب. همان بطری کوچکی که به راحتی از سوپرمارکت ها می خرید و یا در خانه ها به راحتی به آن دسترسی دارید. بخش زیادی از امور ساده و روزمره ما وابسته به همین مایع شفاف است که شاید کمتر توجهی به آن داریم. البته این به ذات انسان باز می گردد که چیزهای همیشه در دسترس را قدر نمی داند تا اینکه چشم باز می کند و می بیند تمام ذخایر رو به اتمام هستند و تازه در می یابد که چه اشتباهی کرده است.

اهمیت آب و توجه به مصرف آن در جوامع گوناگون سبب شده تا روزی را به این ماده اختصاص دهند. 22 مارس برابر با 2 فروردین روز جهانی آب است؛ روزی که کمتر کسی درباره آن می داند و از اهمیت آن آگاهی دارد. آن قدر درگیر کارها و دغدغه ها هستیم که فراموش می کنیم این مایع چه اهمیتی در زندگی مان دارد؛ چه برسد به اینکه روزش را گرامی بداریم...

کارناوال به همین بهانه می خواهد به معرفی این روز بپردازد و برای تان از دلیل نامگذاری، تاریخچه و علت اهمیت این مایع در دنیای مدرن امروز بگوید. با ما همراه باشید ...

روز جهانی آب

آشنایی با روز جهانی آب

آب، مایه حیات است؛ این جمله را بارها و بارها شنیده ایم و به خوبی در مورد اهمیت این ماده آگاهیم. امروزه در دنیایی زندگی می کنیم که رشد فزاینده جمعیت و افزایش مصرف آب، قطع بی رویه درختان و تغییر اکوسیستم ها، رشد بی حساب و کتاب شهرسازی و افزایش صنایع آلوده کننده آب، شیوه های نامناسب و غیراصولی کشاورزی و هزاران فعالیت نادرست دیگر چرخه منظم آب در سطح جهان را مختل کرده اند و این تهدیدی جدی برای انسان ها محسوب می شود.

روز جهانی آب یک رویداد بین المللی است که در 22 مارس هر سال برگزار می شود و توجه بسیاری را به خود جلب می کند. این رویداد بر مسایلی همچون توجه به اهمیت دسترسی جهانی به امکانات آب پاک، بهسازی و بهداشت آب در کشورهای در حال توسعه تاکید دارد و حمایت از مدیریت پایدار منابع آب شیرین را مورد توجه قرار می دهد. 

سازمان ها و سهامداران بسیاری در سراسر جهان از این روز پشتیبانی می کنند و سعی دارند آب سالم را به دست مردم دنیا برسانند و روش های استفاده پایدار از آب را ترویج دهند. آنها برنامه هایی مانند تئاتر و کنسرت موسیقی، رویدادهای آموزشی و کمپین هایی را  به راه می اندازند تا برای دسترسی مردم به آب پاک و مقرون به صرفه در سراسر جهان کمک های مالی را جمع آوری کنند. 

روز جهانی آب

تاریخچه

در سال 1992 و در بیست و یکمین جلسه کنفرانس محیط زیست و توسعه سازمان ملل بود که موضوع اختصاص روزی بین المللی به آب مطرح شد. در این کنفرانس -که در ریو دو ژانیرو برگزار شد- نمایندگان کشورهای مختلف پذیرفتند که روز 22 مارس را به عنوان روز ترویج و آگاه‌سازی مردم در مورد آب بپذیرند و با برگزاری برنامه های متنوع از جمله کنفرانس‌ها، سمینارها و نمایشگاه‌ها در راستای گرامیداشت آن تلاش کنند. در سال 1993 این روز برای نخستین بار گرامی داشته شد و کشورها به اجرای برنامه های متنوع در آن پرداختند.

روز جهانی آب

هر سال یک شعار

روز جهانی آب مانند بسیاری از رویداد های بین المللی دیگر هر سال با یک شعار خاص برگزار می شود و موضوعی مهم را مورد توجه قرار می دهد. در اینجا نگاهی خواهیم داشت به شعار این روز در چند سال گذشته:

2012: آب و امنیت غذایی؛ جهان تشنه است چون ما گرسنه ایم...

2013: سال همکاری جهانی در مورد آب

2014: آب و انرژی

2015: آب و توسعه پایدار

2016: آب بهتر، مشاغل بهتر

2017: چرا هدر دادن آب؟

روز جهانی آب

روز جهانی آب در سال 2018 | طبیعت برای آب

امسال (2018) این روز با شعار طبیعت برای آب برگزار می شود و به استفاده از طبیعت برای فائق آمدن بر چالش های بحران آب در قرن بیست و یک تاکید دارد. 

آسیب های محیطی به همراه تغییرات آب و هوایی، بحران های مرتبط با آب را تشدید می کنند. سیل، خشکسالی و آلودگی آب مشکلاتی جدی را برای مراتع، دریاچه ها، رودخانه ها و خاک به وجود می آورند و آنها را به مرگ نزدیک تر می کنند. این نتیجه غفلت ما از اکوسیستم است و باعث شده تا دسترسی به آب سالم برای انسان ها روز به روز سخت تر شود. 

راه حل های مبتنی بر طبیعت، پتانسیل حل بسیاری از مشکلات ما را در مورد منابع آبی دارند. ما باید تا جایی که می شود به ایجاد زیرساخت های سبز رو بیاوریم و آن ها را با ساختار خاکستری شهرها هماهنگ کنیم. ایجاد جنگل های جدید و مناسب با شرایط اقلیمی مناطق مختلف، بازگرداندن سیلاب ها به دشت های سیلابی و احیای تالاب ها تنها بخشی از فعالیت هایی هستند که می توانند گام مهمی در راستای حفظ منابع آبی باشند. 

وقت آن است که با طبیعت به معنای واقعی آشتی کنیم و به قدرتش برای حل مشکلات مان پی ببریم....

روز جهانی آب

وضعیت آب در جهان

شاید برای تان این سوال پیش بیاید که چرا باید چنین روزی را در تقویم داشته باشیم؟ دلیل آن، اهمیت این مایع شفاف و زندگی بخش است.

بد نیست بدانید که امروزه 1.8 میلیارد نفر از جمعیت کره زمین از آب های آلوده می نوشند و در معرض خطر ابتلا به وبا، اسهال خونی، حصبه و فلج اطفال قرار دارند. این وضعیتی نیست که در دنیای مدرن بتوان آن را قبول کرد؛ اما واقعیت همیشه مزه تلخ و گزنده ای دارد.

آب عاملی کلیدی برای توسعه پایدار است و مهم ترین عنصر قدرت اقتصادی و سیاسی برای کشورها به شمار می رود. برای همین در کشورهایی که در منطقه خشک و نیمه خشک زمین قرار گرفته اند، تامین آب طی دو دهه آینده به بحرانی جدی بدل خواهد شد. بسیاری احتمال این را مطرح می کنند که جنگ جهانی سومی در راه است که بر سر منابع آبی در می گیرد...

روز جهانی آب

اهمیت آب در ایران

کشور عزیزمان ایران در منطقه ای خشک و نیمه خشک قرار گرفته و منابع آبی همچون گنجی با ارزش برای آن است؛ گنجی که شاید آن قدرها برای حفظ آن نمی کوشیم و خیلی ساده از کنار هدر دادنش می گذریم. شاید بارها و بارها انگشت اتهام را به سوی یکدیگر نشانه رفته ایم؛ اما همه ما در استفاده درست از آب سهمی داریم. کشوری که تاریخش مایه غرور بسیاری از ساکنانش هست و همیشه در محافل جهانی به عنوان گنجینه ای پر ارزش به آن می نگرند، این روزها با مشکلی به نام کم آبی دست و پنجه نرم می کند. مشکلی که اگر کمی حواس مان از آن پرت شود به یک باره همه این خاک را می بلعد و کویری را از سرزمین مادری مان بر جای می گذارد. 

پیشنهاد می کنیم خواندن مطلب زیر را در این باره از دست ندهید:
ورود به صفحه اختصاصی مطلب خشکسالی در ایران 

روز جهانی آب

سخن آخر

مروری داشتیم بر دلیل شکل گیری روز جهانی آب و اهمیت آن برای کشورهای مختلف. آیا از وجود این روز خبر داشتید؟

تا به حال شاهد اجرای برنامه ای در این زمینه بوده اید؟

برای صرفه جویی در مصرف آب چه کارهایی را انجام داده اید؟

منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.