karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

07 شهریور 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از ایرنا، دریاچه طبیعیِ بزرگترین باغ ایرانی به دلیل کاهش میزان بارندگی و برداشت بی رویه آب برای کشاورزی به طور کامل خشک شد. این دریاچه در منطقه عباس آباد در شرق مازندران قرار دارد و از جاذبه های مهم گردشگری کشور به حساب می آید.

این دریاچه بخشی از بزرگترین باغ تاریخی ایران و مربوط به دوران صفویه می باشد که به شماره ۷۴۵ درزمره آثار تاریخی و فرهنگی ایران قرار دارد و به عنوان یک باغ ایرانی در یونسکو رسیده است. این مجموعه حدود 10 هکتار وسعت دارد و امروز در فهرست قربانیان خشکسالی قرار گرفته است.

محمد ابراهیمی یخکشی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران، خشک شدن دریاچه طبیعی وسد عباس آباد درشرق استان  را تایید نمود و دلیل این خشکی را کاهش میزان بارندگی، کاهش دبی آب ورودی رودخانه های فصلی و برداشت آب برای کشاورزی اعلام کرد.

وی تامین آب کشاورزان پایین دست دریاچه طبیعی عباس آباد از سایر منابع آبی را راهکاری ماندگار و کارساز برای احیای این دریاچه طبیعی و منطقه گردشگری دانست. او اظهار داشت که کاهش 50 درصدی میزان بارندگی در شرق مازندران در سال جاری و کاهش 60 درصدی میزان آب ورودی به دریاچه طبیعی عباس آباد و در کنار آن برداشت آب از این منابع برای کشاورزی باعث شده است که امروز با این اتفاق ناگوار مواجه شویم.

وی در ادامه افزود:

با آبگیری سد گلورد از سنوات آینده آب مورد نیاز برای کشاورزان پایین دست منطقه تاریخی و گردشگری عباس آباد بهشهر ازسد تامین می شود و با شروع بارش های پاییزی و زمستانی بار دیگر این دریاچه و سد عباس آباد پرآب می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران گفت:

اگر از آب دریاچه برای کشاورزی برداشت نشود، ماندگار خواهد ماند و خشکی نیز تاثیر زیادی نمی تواند بر آن داشته باشد.

سد گلورد با ظرفیت 110 میلیون متر مکعب و با اعتبار افزون بر 2 هزار و 800 میلیارد ریال، تیرماه سال جاری درشرق مازندران درشهرستان نکاء افتتاح گردید تا علاوه بر تامین آب 40 هزارهکتار اراضی کشاورزی منطقه، آب سه شهرستان بهشهر، نکاء وگلوگاه در شرق استان نیز تامین شود.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل محیط زیست مازندران خشک شدن این دریاچه را باعث آسیب زیست محیطی به منطقه به خصوص درختان جنگلی اطراف، جانوران و پرندگان تغذیه کننده از آن دانست و هشدار داد که باید در آینده نزدیک نیز شاهد خشک شدن چشمه های پایین دست به عنوان آبشخور پرندگان و جانداران باشیم.

وی اضافه کرد:

برای کاهش آسیب های زیست محیطی ناشی از خشک شدن دریاچه عباس آباد در شهرستان بهشهر باید با مدیریت آب برای احیاء آن چاره اندیشی شود.

این نگرانی ها در حالی است که هنوز پاسخی از مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران به عنوان متولی اصلی مجموعه تاریخی عباس آباد بهشهر که دریاچه و سد نیز جزء این مجموعه است، شنیده نشده است.

شایان ذکر است که مجموعه باغ‌های عباس آباد در 9 کیلومتری شهرستان بهشهر و در دامنه رشته کوه‌های البرز و در میان جنگل‌های انبوه قرار گرفته که در حال حاضر مهمترین باغ غیر کویری ایران به شمار می رود و شامل سد عباس‌آباد، مخزن و دریاچه سد، گل‌باغ، کاخ، حمام، آسیاب آبی و 2برج آجری است که به دستور شاه عباس اول صفوی در سال‌های 1020 و 1021 هجری قمری ساخته شده است.

دریاچه عباس آباد

خشک شدن دریاچه عباس آباد

دریاچه عباس آباد

خشک شدن دریاچه عباس آباد

Mehdi Mohebbipour

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.