karnaval.ir

زیبا شیرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

15 بهمن 1399

به روز رسانی

18 بهمن 1399

در سال‌های اخیر و با رشد صنعت گردشگری، سفر با کوله‌پشتی طرفداران خاص خود را پیدا کرده است. در این نوع از سفر که یکی از قدیمی‌ترین مسافرت‌های ارزان در جهان است اگر نکات مهم آن مثل نحوه بستن کوله پشتی را ندانید، به طور حتم سفر دلچسبی را تجربه نخواهید کرد. چرا که عدم تنظیم بند کوله پشتی ، چیدمان غلط وسایل در کوله و همراه بردن بار اضافه به سنگینی کوله‌پشتی و نداشتن توازن در حرکات شما منجر می‍‌‌شود. همچنین نحوه بستن باتوم به کوله پشتی به خصوص در سفرهای کوهنوردی از نکات مهمی است که ما در این مطلب به آن اشاره کرده‌ایم.

راهنمای تنظیم کوله پشتی

چگونه کوله‌پشتی خود را برای سفر ببندیم؟

کوله‌پشتی یکی از مهم‌ترین تجهیزات ضروری برای نوعی از سفر است که می‌تواند تاثیر مستقیمی در کیفیت مسافرت شما داشته باشد. در راهنمای انتخاب بهترین کوله‌پشتی به طور کامل درباره خرید و آشنایی با انواع کوله‌ها صحبت کرده‌ایم اما خوب است بدانید که در کنار همه جذابیت‌هایی که کوله‌گردی یا بک پکینگ به شما می‌دهد، اگر اصول چیدمان لوازم خود را در کوله‌پشتی ندانید، به دردسر خواهید افتاد. چرا که ممکن است برای برداشتن یکی از وسایل، مجبور به بیرون آوردن تمام تجهیزات از کوله شوید و این کار در طول سفر زمان زیادی را از شما خواهد گرفت. البته از احتمال آسیب رسیدن به وسایل داخل کوله‌پشتی و حتی ستون‌مهره‌های خود نیز نباید غافل شوید.

بنابراین قبل از هر اقدامی باید مشخص کنید که:

1- مدت زمان سفر شما چند روز است؟

2- به کدام مقصد و با چه آب‌و‌هوایی می‌خواهید بروید؟

3- سفر به صورت گروهی برگزار می‌شود یا انفرادی؟

به عنوان مثال در برنامه‌های بک‌ پکینگ یک الی دو روزه، کوله‌پشتی‌هایی با ظرفیت 30 لیتر می‌تواند مناسب شما باشد. البته به شرط آنکه مقصد، مناطق سردسیر زمستانی نباشد و دوستانتان در حمل تجهیزات دیگر سفر مانند چادر و یا لوازم پخت و پز، شما را همراهی کنند. 

استفاده از کوله پشتی

www.bushwalkingvictoria.org.au

استفاده از کوله پشتی

وسایل مورد نیاز کوله گردی

خوب است که برای هر نوعی از سفر و مدت زمان آن مانند برنامه دو روزه کوهنوردی و یا سفر یک هفته‌ای طبیعت‌گردی، کوله‌پشتی با حجم مناسب و چک لیستی از وسایلی که قرار است همراه برده شود، تهیه کنید. این کار به کوتاه شدن روند جمع کردن کوله‌پشتی سفر کمک زیادی می‌کند. چرا که قبل از هر سفر با کوله، به راحتی می‌توانید از روی لیست مورد نظر، تجهیزات و لوازم خود را جمع کنید و نگرانی بابت فراموش کردن وسیله‌ای نداشته باشید.

در ادامه و با توجه به چک لیستی که از سفر خود نوشته‌اید تمام لوازم مورد نیاز را روی یک میز یا سطح صاف بچینید تا بدانید قرار است چه تعداد وسیله و تجهیزات در داخل کوله‌پشتی سفر خود جای دهید. در این مرحله می‌توانید تمام لوازم چیده شده را یک بار دیگر با دقت بیشتری بررسی کنید تا از تکمیل بودن یا وجود مورد اضافه در لیست خود مطمئن شوید.

استفاده از کوله پشتی

www.dontforgettomove.com

بسته بندی وسایل سفر 

در این مرحله لوازمی که با هم در یک ردیف قرار می‌گیرند را کنار هم بچینید. به عنوان مثال وسایل بهداشتی خود که شامل صابون، شامپو، کرم‌های ضد آفتاب و مرطوب‌کننده، ژل‌های ضدعفونی و غیره می‌شود را باید با هم حمل کنید تا بتوانید در صورت نیاز به آسانی به همه آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

در ادامه و برای این‌که داخل کوله‌پشتی شما دارای نظم و ترتیب باشد، نیاز است که تمام تجهیزات بسته بندی شوند. برای این بسته‌بندی پیشنهاد می‌شود از کیسه‌های تفکیک که در بسیاری از فروشگاه‌های لوازم کوهنوردی، کمپینگ و سفر فروخته می‌شود استفاده کنید. نوعی از این کیسه‌ها خاصیت ضدآب دارند و به خوبی می‌توانند از وسایل شما در مقابل خیس شدن مراقبت کنند.

کیت بقا یا لوازم نجات، جعبه کمک‌‎های اولیه، باتری و داروهای شخصی را در کنار هم و در یکی از این کیسه‌های ضدآب قرار دهید تا هم در کوله‌پشتی گم نشوند و هم دسترسی سریع شما را در مواقع ضروری فراهم کنند.

توصیه می‌کنیم که همیشه تعدادی از این کیسه‌های تفکیک را به صورت اضافه در کوله‌پشتی خود داشته باشید تا لباس‌های استفاده شده یا خیس و کثیف خود را در آن قرار دهید.

وسایل سفر

چیدن و بستن کوله‌پشتی

مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که کوله‌پشتی باید توسط شخص حمل‌کننده بسته شود تا در مواقع نیاز با آگاهی قبلی بتواند به وسایل داخل کوله دسترسی پیدا کند.

برای چیدمان درست کوله‌پشتی نظرات مختلفی وجود دارد که در همه آن‌ها باید انتقال صحیح بار به تمام نقاط بدن را مدنظر قرار داد. به‌طوری که حدود 80 درصد وزن وسایل داخل کوله به پایین کمر و قسمت لگن فرد حمل‌کننده منتقل شود و شانه‌های او نقش کنترل تعادل بار را داشته باشند. عدم توجه به این مساله باعث تحمیل فشار بیشتر به ستون فقرات و آسیب رسیدن به بدن می‌شود. به یاد داشته باشید که سنگین‌ترین قسمت کوله‌پشتی باید نزدیک‌ترین قسمت به کمر شما باشد. همچینی مجموع وزن یک کوله‌پشتی که هر فرد می‌تواند به صورت استاندارد حمل کند یک سوم و یک چهارم وزن آن شخص بسته به تناسب اندامش است. برای مثال اگر وزن شما ۶۸ کیلوگرم باشد، وزن کوله‌پشتی سفر نباید از 17 کیلوگرم بیشتر شود. در غیر این صورت در طی حمل آن و حتی در زمان طولانی با مشکل مواجه خواهید شد.

کوله‌پشتی‌ها با توجه به نوع طراحی و شرکت تولید‌کننده آن ممکن است با هم متفاوت باشند اما در عین حال امکانات مشترکی نیز دارند که به شما در جای دادن درست تجهیزات کمک می‌کنند. برای مثال طراحی جیب‌های بیشتر در کوله به ساماندهی دقیق‌تر تجهیزات و لوازم شما در کوله منجر می‌شود.

استفاده از کوله پشتی

www.backpacker.com

استفاده از کوله پشتی

australianhiker.com.au

بنابراین توازن وزن در دو طرف چپ و راست و دسترسی سریع به وسایل درون کوله‌پشتی اولین نکاتی است که باید به آن‌ها توجه داشت. 

شما باید لوازم داخل کوله را به صورتی بچینید که وزن آن بر روی تمام بدن و قسمت های پشت شما تقسیم شود که در این صورت می توانید ساده و راحت‌تر کیف را حمل نمایید. بهتر است لوازمی که سنگین‌تر هستند مانند کیسه خواب و کفش اضافه را در بخش پایینی کوله‌پشتی قرار دهید تا به دیوار و پشتی آن نزدیک‌تر باشند و وزن لوازم بر روی پشت شما قرار گیرد. سپس لوازم سبک‌تر را در میانه کوله و قسمت بالای آن قرار دهید تا وزن بارها به صورت متعادلی بر روی تمام کمر حمل‌کننده پخش شود. 



استفاده از کوله پشتی

www.ospreyeurope.com

به طور کلی قسمت‌های زیر را می‌توان از اجزای یک کوله‌پشتی سفر نام برد:

1- مغز کوله‌پشتی

2- قسمت اصلی

3- جیب‌های کمربند

4- جیب‌های مخصوص بطری آب

1- مغز کوله‌پشتی

به بالاترین قسمت کوله‌پشتی‌های سفر که معمولا با یک زیپ باز و بسته می‌شود، در اصطلاح «مغز» گفته می‌شود که بهترین مکان برای جاسازی فشرده لوازم است. به‌طور معمول وسایلی مثل خوراکی‌ها، هدلامپ، کاور باران، تجهیزات ردیابی را در مغز کوله قرار می‌دهند تا دسترسی سریع و راحتی به این تجهیزات داشته باشید. توجه کنید که این قسمت از کوله‌پشتی باید صاف بایستد و به اطراف متمایل نشود تا تعادل شما نیز حفظ شود.

2- جیب‌های کمربند

یکی از قسمت‌های محبوب کوله‌پشتی جیب‌های کمربندی هستند که می‌توانید در آن لوازمی مثل خوراکی‌های کوچک، داروهای فوری، دستمال، تلفن همراه و چاقوهای سفری را نگهداری کنید و در مواقع نیاز بدون درآوردن کوله از پشت خود از آن‌ها استفاده کنید.

 

اصول استفاده از کوله پشتی

www.oniseh.net

اصول استفاده از کوله پشتی

www.digikala.com

3- قسمت اصلی

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، شما باید لوازم و تهجهیزات خود را به صورتی داخل قسمت اصلی کوله‌پشتی بچینید که وزن آن بر روی تمام قسمت‌های بدن و پشت به‌طور مساوی تقسیم شود تا احساس راحتی بیشتری از حمل داشته باشید. همچنین لوازم سنگین‌تر و کیسه‌ خواب بهتر است که در بخش پایینی کوله قرار داده شود تا به دیواره نزدیک‌تر باشد. قسمت میانه کوله‌پشتی برای لوازم سبک‌تر در نظر گرفته شده است تا با هماهنگی بین این قسمت و کف کوله تعادل وزنی بر روی کمر شما برقرار شود. اگر در طول روز به تجهیزاتی مثل چراغ قوه، ظرف مواد غذایی و وسایل آشپزی احتیاج پیدا می‌کنید آن‌ها را در بالای کوله پشتی قرار دهید.

چادر مسافرتی و زیرانداز را نیز می‌توانید مطابق تصویر به وسیله بندهایی که زیر و یا روی قسمت مغزی کوله‌پشتی تعبیه شده است، به بدنه اصلی ببندید. همچنین در سفرهایی که ملزم به بردن باتوم هستید، اگر کوله شما کوهنوردی باشد یا بندهای روپ مخصوص را در کناره کوله‌پشتی داشته باشد، می‌توانید باتوم‌های خود را به آن متصل کنید. اما اگر کوله شما این بندهای مخصوص را ندارد نگران نشوید. برای حمل باتوم‌های خود می‌توانید از کاورهای مخصوصی که در فروشگاه‌های لوازم سفر و کمپینگ به فروش می‌رسد، استفاده کنید. 

4- جیب‌های مخصوص بطری آب

به طور قطع می‌توان گفت که واضح‌ترین و البته پراستفاده‌ترین قسمت یک کوله‌پشتی جیب‌های مخصوص بطری آب هستند که در دو طرف آن تعبیه شده است تا شما بتوانید بطری مایعات یا فلاسک خود را در این جیب‌ها قرار دهید تا دسترسی راحتی به آن‌ها داشته باشید.

فراموش نکنید این‎که لوازم و وسایل خود را به چه صورت در کوله خود قرار دهید به شخص شما بستگی دارد اما در نهایت قانون توزیع و تقسیم وزن را باید مد نظر قرار دهید.

استفاده از کوله پشتی

 تنظیم کوله پشتی مناسب اندام حمل کننده

1- در ابتدا لازم است که کوله‌پشتی خود را فراخور حجمی که دارد کمی پر کنید. همه‌ بندها را شل و سپس آن را با کمک زانوها و نه با استفاده از خم شدن، روی دوش خود قرار دهید. همچنین می‌توانید از یک میز یا سطح بلند نیز برای بلند کردن کوله کمک بگیرید.

2- کوله‌پشتی باید پشت گردن و دقیقا جایی که بندهای کوله به هم وصل شده است و بین دو کتف شما قرار بگیرد. برای تنظیم این مورد به دو بندی که از طرفین پهلو و کنار دست‌های شما درست روی بندهای شانه‌ای قرار گرفته است دقت کنید. این بندها را به سمت پایین بکشید تا کوله‌پشتی بین دو کتف شما ثابت شود. دقت داشته باشید کوله‌هایی که بندهای شانه‌ای نازکی دارند به مرور زمان می‌توانند به رگ‌های عصبی و خونی شما آسیب وارد کنند و دردهای عصبی و ناراحتی‌های پوستی در پی داشته باشند.

3- حالا که بندهای شانه‌ای را تنظیم کرده‌اید نوبت به بندهای کمری می‌رسد. کمربند را روی لگن خود قرار دهید و بندها را از دو طرف بکشید تا روی استخوان لگن ثابت شود و قفل آن را ببندید.

 

راهنمای تنظیم کوله پشتی

4- در چهارمین مرحله نوبت به بستن بندهای روی قفسه سینه می‌رسد که با قفل کردن دو چفت روی هم ثابت می‌شود. توجه داشته باشید که سفت کردن بیش از اندازه این بندها با فشار آوردن به قفسه سینه می‌تواند در تنفس شما اختلال ایجاد کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در برخی کوله‌ها روی این قسمت قفل سوتی تعبیه شده است که در مواقع اضطراری و درخواست امداد بسیار به کار خواهد آمد.

در مواقع پیمایش در شیب و سربالایی به بستن بودن بند سینه حتما دقت کنید.

5- در برخی کوله‌های استاندارد روی بندهای شانه‌ای و درست کنار گوش، بندی وجود دارد که که به آن «بند کوله‌کشی» می‌گویند. با کشیدن آن، کوله‌پشتی به بدن شما نزدیک‌تر می‌شود و این قابلیت به حمل بارهای سنگین کمک زیادی می‌کند. اما طبیعی است که در کوله‌های سایز کوچک به دلیل نداشتن وسایل زیاد این بند کوله‌کشی دیده نمی‌شود.

 

راهنمای تنظیم کوله پشتی

دقت داشته باشید که هنگام حمل، کوله‌پشتی به هیچ عنوان نباید روی دوش شما حرکت کند و با تنظیم بندهای شانه‌ای می‌توانید از این مساله جلوگیری کنید. برای اینکه از تنظیمات کوله خود مطمئن شوید، یکی از زانوهای خود را 90 درجه خم کنید و اگر کمربند کوله‌پشتی در راستای بالای ران شما و هم جهت با آن بود در روند تنظیم به درستی عمل کرده‌‎اید.

 

استفاده از کوله پشتی

www.dobisell.com

استفاده از کوله پشتی

همسفر همیشگی خود را دوست داشته باشید

مراقبت از کوله‌پشتی مبحث مورد علاقه من در این بلاگ است. چرا که قرار است یاد بگیریم چطور از دوست و همسفر همیشگی خود مراقبت کنیم. 

به‌طور معمول برندهای مطرح شده در بلاگ راهنمای انتخاب بهترین کوله پشتی برای سفر ، نحوه‌ تمیز کردن کوله‌پشتی تولیدی خود را به صورت کاتالوگ به شما ارائه می‌دهند تا بدانید بسته به نوع جنس کوله از چه روش شست‌و‌شویی استفاده کنید. در ادامه به مهم‌ترین این روش‌ها و نکات برای دوام بیشتر تجهیزات شما پرداخته‌ایم:

  • بعد از هر سفر تمام زیپ‌های کوله‌پشتی را باز کنید و با تکاندن و سرو ته کردن آن، تمام سنگ‌ریزه‌های احتمالی و موارد ریز دیگر را از کوله پاکسازی کنید.
  •  همیشه یادتان باشد که ظرف‌های شیشه‌ای را در کوله‌پشتی خود حمل نکنید. چرا که شیشه علاوه بر سنگین بودن، ممکن است بشکند و با ایجاد خراش و پارگی به کوله آسیب بزند و هم خود شما را زخمی کند.
  • ظروفی که در آن مواد روغنی و نفتی را حمل می‌کنید به دقت بررسی کنید که درب آن بسته باشد و نشتی به کوله‌پشتی شما ندهد. چرا که تمیز کردن این مواد از سطح کوله کار بسیار دشواری خواهد بود.
  • در ورز‌ش‌هایی مثل صخره‌نوردی که نیاز است کوله‌پشتی با طناب از دیواره حمل شود، حتما توجه کنید که طناب از حلقه‌ حمایت و بندهای کتف عبور کرده باشد تا به پارگی کوله منجر نشود.
  • از آن‌جایی که قسمت پشت کوله‌پشتی در طی پیمایش و همجواری با تعریق بدن خیس می‌شود، هنگام استراحت کوله را طوری قرار دهید که در معرض هوا و آفتاب غیر مستقیم قرار بگیرد تا خشک شود.

 

اصول استفاده از کوله پشتی

www.rei.com

تمیز کردن کوله پشتی

www.ospreyeurope.com

  • برای تمیز کردن، کوله‌پشتی خود را هیچ زمانی داخل ماشین ‌لباسشویی نیندازید. ظرفی را از آب ولرم و شامپو پر کنید و برای مدتی کوتاه آن را داخل ظرف قرار دهید. چنگ زدن و شست‌و‌شو با مواد شیمیایی ممنوع است. زیرا رعایت نکردن این موارد باعث از بین رفتن لایه‌ ضد آب کوله شما به مرور زمان خواهد شد. همچنین می‌توانید به وسیله یک اسفنج نرم مرطوب کوله‌پشتی خود را از خاک و غبارهای سطحی پاک کنید.
  • در بیشتر کوله‌های بازار پوششی با نام Rain cover یا کاور باران در قسمت داخلی کف کوله وجود دارد که شما می‌توانید علاوه بر مواقع بارانی و در طول سفرهای طبیعت‌گردی و به خصوص هنگام تحویل دادن کوله‌پشتی خود به قسمت‌های بار هواپیما و اتوبوس از کاور استفاده کنید تا از کثیف شدن کوله و همچنین آسیب‌هایی مانند پارگی و خراش و خیسی به آن محافظت کند. اگر این کاور همراه کوله‌ شما نبود می‌توانید به صورت جدا از فروشگاه‌های لوازم کمپینگ و سفر تهیه کنید. این کاورها اغلب با رنگ‌های قرمز، آبی، زرد و سبز تولید می‌شوند که علاوه بر مزایای گفته شده، قابل تشخیص در مناطق پربرف زمستانی و محیط‌های جنگلی نیز باشند.
  • برای خشک کردن کوله به هیچ عنوان آن را در معرض آفتاب مستقیم قرار ندهید. بلکه اجازه دهید تا در دمای محیط به آرامی خشک شود.
  • برای شستن زیپ‌ها می‌توانید از مسواک غیرقابل مصرف استفاده کنید.
  • اگر حتی پارگی کوچکی در کوله‌پشتی خود مشاهده کردید قبل از گسترده شدن پارگی، به سرعت آن را ترمیم کنید.
  • بعد از تمام شدن سفر پسماند موادغذایی، ظروف و لباس‌های کثیف و خیس خود را بلافاصله از کوله خارج کنید.
  • بسیاری از فروشندگان برای ارائه محصول خود به شما گارانتی استفاده و نگهداری می‌دهند. سعی کنید از این ضمانت‌نامه به خوبی محافظت کنید تا در زمان لزوم بتوانید از آن استفاده کنید.

 

اصول استفاده از کوله پشتی

www.rei.com

اصول استفاده از کوله پشتی

www.rei.com

سخن آخر

کوله‌پشتی، دوست شما در طول سفر خواهد بود. بنابراین با دوست خود طوری رفتار کنید که روزهای بیشتری با هم به سفر بروید. اما از نظر شما چه نکات دیگری را می‌توان به موارد بالا اضافه کرد تا استفاده اصولی‌تری از همسفر همیشگی داشته باشیم؟

نوشتن برای من درست مثل هوا برای نفس کشیدن است و البته که سفر دعوتی برای بازگشت به زندگی بود. در دانشگاه روزنامه‌نگاری خوانده‌ام و عکاسی نیز می‌کنم. می‌نویسم و قصه سفرهای خودم را دارم. دختری که تا به این سال‌ها راه طولانی را آمده

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

بسیار عالی

انتشار:18 بهمن 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.