karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

06 اردیبهشت 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

سفر کردن یکی از مسائلی است که از دیرباز در زندگی بشر نقش داشته و در طول تاریخ شکل های تازه ای به خود گرفته است. هرکس پس از انتخاب مقصد به این می اندیشد که چگونه خودش را به آنجا برساند، در کجا اقامت کند و چه تفریحاتی را برای خود در نظر بگیرد.

از میان چندین روشی که برای سفر کردن وجود دارد، یکی از شیوه های مطرح که چندسالی است طرفداران بسیاری پیدا کرده، بک پکینگ یا کوله گردی است که به شما امکان می دهد ارزان تر سفر کنید و تجربیات متفاوتی را برای خود رقم بزنید. برای آنکه بدانید چگونه باید این نوع سفر را آغاز کنید در مطلب زیر به آن پرداختیم:

 کوله گردی یا بک پکینگ | راهی ارزان و متفاوت برای سفر

و سپس در مطلبی جداگانه راهنمایی های لازم برای تهیه ضروری ترین ابزار مورد نیاز برای این نوع سفر را به شما ارائه دادیم:

راهنمای انتخاب بهترین کوله پشتی | آغاز سفرهای کوله گردی

این بار به سراغ یکی دیگر از وسایل مورد نیاز برای بک پکینگ می رویم که می تواند جای تختخواب اتاقتان را در سفر پر کند و فضایی گرم و نرم را برای خوابتان فراهم آورد : "کیسه خواب"

وسیله ای که همه کم و بیش با آن آشنایی دارند و شاید برخی هم خوابیدن در آن را تجربه کرده باشند. کوله گردها به خاطر کاهش هزینه های اقامت خود ترجیح می دهند از کیسه خواب استفاده کنند تا بتوانند در هر جایی شب را به صبح برسانند. این وسیله ی به ظاهر ساده هم ویژگی های خاصی دارد که می تواند در انتخاب نوع آن برای سفرتان تاثیر بگذارد.

با کارناوال همراه باشید تا از کیسه خواب بیشتر بدانید...

کیسه خواب

با ساختار کیسه خواب آشنا شوید

برای آنکه انتخاب بهتری در مورد کیسه خواب داشته باشید باید ساختار آن را بشناسید. به صورت کلی یک کیسه خواب به ترتیب از بیرون به درون از سه بخش تشکیل شده است: پوسته بیرونی، عایق و لایه درونی

پوسته بیرونی

پوسته بیرونی یک کیسه خواب از جنس نایلون مقاوم یا پلی استر تهیه می شود. بیشتر کیسه خواب های با کیفیت پوسته ی ضد آب و با تهویه مناسب دارند و مابقی آنها نیز پوسته هایی با قابلیت دفع آب دارند که مانع از خیس شدن می شوند. این نوع پوسته باعث می شود که جای خواب شما همیشه خشک بماند.

عایق

عایق، بین پوسته بیرونی و لایه درونی کیسه خواب قرار می گیرد و از دو جنس پَر (طبیعی) و الیاف مصنوعی ساخته می شود. در جایگذاری این قسمت از کیسه خواب، از تکنیک های مختلفی استفاده می شود تا عایق به صورت کاملا یکنواخت در سطح مورد نظر قرار گیرد. به عنوان مثال پَرها را در داخل یک قالب قرار می دهند تا در جای خود ثابت بمانند و با جابه جایی گرما را هدر ندهند. عایق های مصنوعی نیز به صورت یک ورق به پوسته و پوشش دوخته می شوند.

اگر گرما برایتان اهمیت دارد حتما به عایق و جنس آن توجه ویژه ای داشته باشید. در ادامه به صورت مفصل به این قسمت خواهیم پرداخت.

لایه درونی

پوشش داخلی کیسه خواب نیز از پلی استر یا تافته نایلون ( پارچه نایلونی ساده) می باشد. این پوشش علاوه بر اینکه نرم و راحت است، باید تهویه ی مناسبی هم داشته باشد تا به هنگام تعریق بدن، رطوبت را از کیسه خارج کند.

کیسه خواب

در سمت راست تصویر عایق مصنوعی و در سمت چپ عایق پر را می بینید

کیسه خواب

نکات مهم در انتخاب کیسه خواب

بر روی کیسه خواب نیز مانند سایر کالاها تعدادی اصطلاح و اعداد و ارقام نوشته شده است که می توانند در انتخاب شما موثر باشند. در ادامه به بررسی نکاتی که باید در مورد این اعداد و ارقام و اصطلاحات در نظر داشته باشید، می پردازیم:

1- دمای کیسه خواب

یکی از نکات مهم برای داشتن خواب خوب، حفظ دمای بدن در حالت متعادل است. به همین جهت به هنگام انتخاب کیسه خواب مناسب برای خود، این درجه حرارت را در نظر بگیرید و مناسب ترین نوع آن را برای خود انتخاب نمایید. علاوه بر آب و هوا و فصل سفر، عواملی همچون سوخت و ساز بدن، لباس خواب شما و نوع چادر مسافرتی مورد استفاده نیز در انتخاب کیسه خواب موثر هستند.

هر کیسه خواب برای دمای به خصوصی طراحی شده است و توانایی تامین شرایط مناسب خواب در همان دما را دارد . در جدول زیر کیسه خواب متناسب با آب و هوای هر فصل، را به شما ارائه می دهیم:

نوع کیسه خواب میزان دما
تابستان صفر درجه سانتی گراد و بالاتر
سه فصل منفی 12 درجه سانتی گراد تا صفر
زمستان منفی 12 درجه سانتی گراد و پایین تر


البته به یاد داشته باشید که تقسیم بندی کیسه های خواب بر اساس درجه حرارت تنها یک راهنما برای شماست و انتخاب گزینه مناسب بستگی به ویژگی های بدن و نیازهای شما دارد. این تقسیم بندی ها تنها امکان مقایسه ی محصولات مختلف را برای شما فراهم می کنند.

این تقسیم بندی چگونه صورت می گیرد؟

بر روی بیشتر کیسه خواب های سه فصلِ موجود در بازار، عبارت " EN Tested" مشاهده می گردد. این عبارت نشان دهنده  یکی از استانداردهای سنجش دمایی کیسه های خواب است که با عنوان معیار اروپایی 13537 شهرت دارد. این معیار یکی از قابل قبول ترین و جهانی ترین معیارهای مورد استفاده در سنجش کیسه خواب ها به شمار می رود اما لزوما تمام کیسه خواب ها تحت سنجش این معیار قرار نمی گیرند.

این معیار بر این اساس دمای مناسب را می سنجد که فرد یک لباس خواب و کلاه بر تن داشته باشد و از یک زیرانداز عایق با ضخامت یک اینچ (2.54 انتیمتر) به هنگام خواب استفاده کند. معیار EN Tested  با دو عبارت زیر، ویژگی های دمایی را بر روی کیسه خواب ها مشخص می کند:

دمای آسایش (Comfort Rating): عدد مقابل این عبارت، کمترین دمایی را نشان می دهد که یک زن یا اصطلاحا استفاده کنندگان سرمایی، می توانند در درون کیسه خواب به دمای ایده آل برای خواب برسند.

دمای سردتر (Lower-limit rating): عدد مقابل این عبارت پایین ترین درجه ای را که یک مرد یا اصطلاحا استفاده کنندگان گرمایی می توانند در کیسه خواب به دمای ایده آل بدن خود برسد.

کیسه خواب

2- عایق در کیسه خواب

عایق در کیسه خواب لایه ی مهمی است چرا که نقش بسزایی در ایجاد فضایی با دمای ایده آل برای خواب دارد. این لایه به تنهایی نمی تواند گرمایی را برای شما فراهم کند بلکه میزان دمایی را که بدن شما به هنگام خواب کاهش می دهد را به حداقل می رساند. دو نوع عایق در کیسه خواب مورد استفاده قرار می گیرد که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارد:

2-1- عایق پَر (اردک یا غاز)

عایق پر یک عایق استثنایی و باارزش است که از ویژگی های آن می توان به سبکی، نرمی، فشرده سازی آسان، استفاده طولانی مدت و تهویه مناسب اشاره کرد. این عایق در آب و هوای سرد و خشک و به هنگام اهمیت وزن و میزان حجم بر انواع دیگر عایق برتری دارد. البته این نوع عایق در برخی افراد موجب بروز حساسیت می شود.

عایق پر از عایق های مصنوعی گرانتر است اما در شرایط مشابه، گرمای بیشتری را نسبت به آنها حفظ می کند. همین ویژگی باعث می شود تا از عایق پر به عنوان یکی از پرارزش ترین عایق ها در مسافرت طولانی یاد می شود.

در مورد عایق های پر دانستن چند نکته ضروری است:

کیسه خواب

* توان عایق (Fill Power) 

این اصطلاح به توانایی به دام انداختن گرما و حفظ آن توسط عایق اشاره می کند و اینکه هر 28.3 گرم پَر در چند متر مکعب از کیسه خواب پخش شده است.

پرهای باکیفیتِ بهتر از پرندگان بالغ تر گرفته می شوند و میزان کمتری از کرک برای ترکیب با آنها و پرکردن فضای خالی عایق و رسیدن به دمای مناسب استفاده می گردد.

به عنوان مثال کیسه خوابی با عایق پر با قدرت 700 که تا 6.6- درجه سانتی گراد شما را به دمای ایده آل می رساند، سبک تر از یک کیسه خواب با قدرت 600 است که تا همان دما کاربرد دارد.

کیسه خواب

* پر غاز بهتر است یا اردک؟

با وجود اینکه پر غاز به دلیل دستیابی به قدرت 900 و حتی بالاتر به همه ی انواع پرها برتری دارد اما بیشترین پر مورد استفاده در لباس ها و کیسه خواب ها از اردک است چرا که بخش عمده ای از این پر از صنایع گوشت تهیه می شود و همیشه استقبال از گوشت اردک بیشتر از غاز می باشد. این امر باعث می شود پر اردک فراوان تر، در دسترس تر و ارزانتر از پر غاز باشد.

در استفاده از پر یک نکته اخلاقی وجود دارد...

بیشتر تولیدکنندگان کیسه خواب، به منبع تهیه پرها توجه خاصی دارند. آنها تمامی مراحل پرورش پرندگان را مورد بررسی قرار می دهند تا مبادا که در شرایط نامناسب و به صورت صنعتی، به بلوغ رسیده باشند.

کیسه خواب

* پر مقاوم در برابر رطوبت (Hydrophobic)

پر مرطوب به توده ی خیسی تبدیل می شود که توانایی خود را برای حفظ گرما از دست می دهد. به همین دلیل است که اکثر افراد استفاده از پرهای هیدروفوبیک را ترجیح می دهند که در طی عملیات میکروسکوپی ویژگی مقاومت در برابر رطوبت را پیدا کرده اند. پرهای مقاوم شده در مدت زمان کمتری نسبت به پرهای معمولی خشک می شوند با این حال باز هم در طوفان ها و بارش های سنگین خیس می گردند. به یاد داشته باشید که پرها تنها در برابر آب مقاوم هستند و این به معنای ضد آب بودن آن نیست.

کیسه خواب

2-2- عایق مصنوعی

عایق مصنوعی غالبا از نوع پلی استر می باشد و علاوه بر قیمت ارزان، سریع تر هم خشک می شود. عایق های مصنوعی آلرژی‌زا نیستند و ویژگی ضد آب بودن خود را در هیچ شرایطی از دست نمی دهند. این نوع عایق گزینه خوبی برای آب و هوای مرطوب و صرفه جویی در مخارج کوله گردان به شمار می روند.

البته نباید معایب این عایق را نادیده بگیریم. عایق مصنوعی نسبت به عایق پر گرمای کمتری را نگه می دارد در حالی که وزن بیشتری هم دارد. علاوه بر این به هنگام جمع کردن و قرار دادن در کوله جای بیشتری را اشغال می کند. هر بار جمع و فشرده کردن باعث می شود تا کیفیت این عایق افت کند و در برابر آب آسیب پذیر تر می شود.

برخی از کیسه خواب های عایق مصنوعی تا حدودی نرم هستند و قابلیت فشرده سازی خوبی دارند. برخی دیگر سنگین هستند و از دوام بیشتری برخوردارند. به هنگام خرید، انتخاب از میان آنها کاملا بستگی به شما دارد که با کدام یک از انواع آن احساس راحتی بیشتری می کنید و کدام فاکتور برایتان مهم تر است.

کیسه خواب

2-3- ترکیب عایق پر و مصنوعی

انواعی از کیسه های خواب وجود دارند که برای افزایش کیفیت و بهره گیری از ویژگی ها و جبران معایب هر یک از انواع عایق ها، از ترکیب پر و الیاف مصنوعی تشکیل شده اند.

برخی از این کیسه ها پر و پلی استر را با هم مخلوط کرده و برخی دیگر برای حفظ ویژگی عایق بودن الیاف مصنوعی را در زیر و برای حفظ گرما پر را در بالا قرار داده اند.

کیسه خواب

3- شکل و وزن کیسه های خواب

بیشتر کیسه خواب های کوله گردی به شکل مومیایی طراحی می شوند در حالی که کیسه خواب های مستطیلی و بادامی شکل هم برای سفر مناسب هستند.
به هنگام تهیه کیسه خواب، توجه کنید که کدامیک از آنها با سایز شانه ها، دورشکم و قد شما تناسب دارد. همچنین به این امر توجه کنید که کیسه خوابی که کاملا اندازه شماست راحت گرم می شود اما نمی توانید در آن تکان بخورید. کیسه خواب های بزرگ راحت تر هستند اما گرمای بیشتری را هدر می دهند.

برای وزن کمتر و گرمای بیشتر: یک کیسه خواب مومیایی شکل با شانه ها و دور کمر باریک انتخاب کنید. این نوع کیسه خواب ها حجم کمتری دارند و سبک ترند اما به هنگام خواب کنار آمدن با محیط کوچک آنها کمی سخت است و نمی توانید در آن تکان بخورید.

برای راحتی بیشتر و وزن بیشتر: اگر خواستار راحتی هستید باید وزن بیشتری را تحمل کنید. در این حالت کیسه خواب های مومیایی پهن یا شبه مستطیل گزینه ای عالی برای شما هستند به ویژه اگر کمی درشت اندام هستید و یا در هنگام خواب مدام تکان می خورید.

کیسه خواب
کیسه خواب

4- طول کیسه خواب

اکثر کیسه خواب های استاندارد برای بزرگsالان، به صورت معمولی (Regular) یا بلند (Long) عرضه می شوند اما ممکن است به ندرت در میان آنها سایزهای کوچک (Petite / Short) و یا خیلی بلند (Xlong) نیز به چشم بخورد. این اندازه ها بر اساس جنسیت مصرف کننده و تولیدکننده ی محصول متغیر هستند. بهترین روش برای انتخاب کیسه خواب مناسب توجه به عددی است که جلوی عبارت Fits Up To نوشته می شود. این عدد نشان می دهد که کیسه خواب مورد نظر شما تا حداکثر چه اندازه ای از قد مناسب است؟

نکته ی مهم این است که اگر کیسه خواب شما بیش از حد بلند باشد مجبورید احساس یخ زدگی در پاها را تحمل کنید.

کیسه خواب های زنانه

کیسه خواب های زنانه کاملا متناسب با فیزیک بدن زنان طراحی شده اند. آنعا در مقایسه با کیسه خواب های مردانه طول کوتاه تری دارند و برا افرادی تا قد 165 سانتی متر مناسب می باشند. این کیسه خواب ها در قسمت شانه باریک تر هستند و در وسط پهن تر به نظر می رسند. وجود یک عایق اضافه در بالا و در قسمت پاها از دیگر ویژگی های این کیسه خواب هاست.

بعضا به زنانی که از نظر فیزیکی کوچکتر هستند پیشنهاد می شود که از کیسه خواب های نوجوانان استفاده کنند اما باید به این نکته توجه داشت که این کیسه خواب ها مناسب بزرگسالان نیستد و در برخی موارد همچون حفظ دما کمی متفاوت عمل می کنند.

کیسه خواب

5- ویژگی های جانبی کیسه خواب

برخی ویژگی ها در کیسه خواب ها هستند که در رده های بعدی اهمیت قرار می گیرند و ممکن است برای برخی مهم باشند و برای برخی دیگر اهمیت خاصی نداشته باشند:

5-1- زیپ های ترکیب کننده

بسیاری از کیسه خواب ها می توانند از طریق زیپ به هم وصل شوند و برای زوج های در سفر بسیار مناسب هستند. البته متصل کردن کیسه خواب ها به یکدیگر باعث می شود یک فاصله خالی در کیسه خواب به وجود آمده و گرمای بیشتری هدر رود.

شما می توانید دو کیسه خواب را با هم ادغام کنید به شرطی که:

* زیپ یکی از کیسه خواب ها در سمت راست و دیگری در سمت چپ باشد.

* سایز دندانه زیپ ها در نظر گرفته شود. سایز زیپ بیشتر کیسه خواب ها 5 یا 8 است و برای ادغام آنها باید عدد هر دو برابر باشد.

* طول زیپ ها باید متناسب باشد. البته در این مورد شما می توانید کیسه خواب های با طول زیپ متفاوت را به هم وصل کنید اما در این میان نقاطی باقی می مانند که موجب هدر رفت گرما می شوند.

در ادغام کیسه خواب ها درجه ی راحتی آنها تاثیری ندارد فقط باید قسمت گرم تر به فردی اختصاص یابد که درجه حرارت بدنش پایین تر است.

کیسه خواب

5-2- کلاه

این قسمت از کیسه خواب نقش زیادی در جلوگیری از خروج گرما دارد. برخی کلاه ها این امکان را به وجود می آورند که با لباس هایتان را آنها را پر کنید و به عنوان بالش استفاده نمایید. برخی دیگر باز می شوند و به عنوان یک رو انداز مورد استفاده قرار می گیرند.

کیسه خواب

5-3- لوله یا مجرای درونی

این لوله یک عایق پُر شده است که در امتداد زیپ و درون کیسه خواب قرار می گیرد تا از هدر رفت گرما از درزهای زیپ جلوگیری کند. در کیسه خواب های طراحی شده برای آب و هوای سرد،  عایق یقه، گردن و پوشش صورت نیز وجود دارد تا مانع خروج گرما در این قسمت ها شوند.

کیسه خواب

5-4- بندهای اضافه

با تاریک شدن هوا ممکن است به شل یا سفت کردن بند دور کلاه یا کمر خود احتیاج پیدا کنید بنابراین در کیسه خواب ها بندهایی وجود دارند که این امکان را فراهم می کنند و در دسترس شما قرار دارند.

کیسه خواب

5-5- جیب

جیب های کیسه خواب ها به شما امکان می دهند که وسایلی مانند گوشی تلفن همراه بطری آب، ساعت و ... را در دسترس خود نگه دارید. محل جیب ها در کیسه خواب های مختلف  با یکدیگر متفاوت است.

کیسه خواب

5-6- حلقه پد

برای خوابیدن در کیسه خواب احتیاج به یک پد خواب دارید که زیر آن قرار گیرد. در برخی کیسه خواب ها حلقه هایی با عنوان حلقه پد تعبیه شده است تا به پد خواب وصل شوند و مانع از جمع شدن آن گردند. همچنین این حلقه ها برای آویزان کردن و حمل آن نیز مناسب هستند و مورد استفاده قرار می گیرند.

کیسه خواب

5-7- جای پای ذوزنقه ای

در بعضی از کیسه های خواب فضای ذوزنقه ای شکلی در قسمت پایین قرار دارد که اجازه می دهد پا به هنگام خواب در حالتی طبیعی قرار گیرد. این فضا برای کسانی مفید است که به خوابیدن به پشت عادت دارند و خیلی به پهلو نمی خوابند. همچنین وجود این قسمت از فشار بر کیسه خواب و آسیب به بافت عایق آن می کاهد.

کیسه خواب

5-8- کیسه یا پد عایق متصل

کیسه خواب هایی در بازار وجود دارند که در قسمت پایینی عایق آنها یک کیسه و یا یک پد عایق متصل تعبیه شده است. این کیسه باعث می شود که حجم کیسه خواب به هنگام جمع کردن کاهش پیدا کند و فشرده تر شود. در نتیجه جای کمتری را نسبت به کیسه خواب معمولی اشغال می کند.

پد عایق متصل هم باعث می شود که نیازی به خرید پد جداگانه و تحمل دردسر حمل آن را نداشته باشید.

کیسه خواب

5-9- کیسه حمل

همه ی کیسه خواب ها دارای یک کیسه بزرگ هستند که به هنگام حرکت برای حمل کیسه خواب و فشرده کردن از آن استفاده کنید. فراموش نکنید این قسمت شاید در خواب شما تاثیری نداشته باشد اما به هنگام حمل کیسه خواب به ویژه در پیاده روی های طولانی مدت اهمیت خود را نشان می دهد.

کیسه خواب

5-10- کیسه خواب های چندنفره

کیسه خواب هایی در بازار وجود دارند که برای چند نفر طراحی شده اند تا مورد استفاده خانواده ها قرار گیرند. یک کیسه خواب دو نفره کمتر از دو کیسه خواب یک نفره وزن دارد اما به دلیل وجود فضاهای خالی به هنگام خواب میزان هدررفت گرما در آن بیشتر است.

کیسه خواب

توصیه های کارناوالی

درست است که کوله گردی یکی از راه های صرفه جویی در سفر است اما برای خرید لوازم نباید خساست به خرج دهید. یادتان باشد شما یک بار برای این لوازم هزینه می کنید اما بارها و بارها آنها را مورد استفاده قرار می دهید.

اگر در میان اطرافیان خود کسی را می شناسید که تجربه کوله گردی دارد، به هنگام خرید وی را همراه خود ببرید.

قبل از خرید نیازهای خود را مورد بررسی قرار دهید چرا که در بازار با انواع و اقسام کیسه خواب ها در مدل های مختلف رو به رو خواهید شد و اگر نیاز خود را نشناسید، دچار سردرگمی می شوید.

کیسه خواب

سخن آخر

آیا تا به حال بک پکینگ را تجربه کرده اید؟

به نظر شما چه نکات دیگری در انتخاب کیسه خواب مهم است؟

نظرات و تجربیات خود را با دوستان کارناوالی به اشتراک بگذارید...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

حسن

سلام و عرض ادب
ای کاش در کنار همه توضیحات مفید چند مدل موجود در بازار (هر چند بی ثبات) ایران رو هم بررسی می کردید و از تجربه ها می گفتید
باز هم از مطلب خوبتون ممنون

کارناوال

با سلام خدمت شما دوست کارناوالی

خوشحالیم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته است. این مقاله به نکات شناخت یک کیسه خواب اشاره دارد و هدف کارناوال از نگارش چنین مطالبی، بررسی مدل خاصی نیست چرا که بنا بر گفته خود شما این مدل ها ثبات ندارند و هر لحظه ممکن است در بازار ایران تغییر کنند. شما می توانید با توجه به همین نکات نسبت به خرید کیسه خواب در هر زمان اقدام کنید و محدود به مدل خاصی نیستید.

سپاس از توجه تان

12 تیر 1397

انتشار:19 خرداد 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

احسان پورسینا

من 38 سال سن و مدرک آیلتس و سابقه کار بالا و مرتبط دارم برای مهاجرت مشاوره میخواستم

کارناوال

با سلام خدمت شما دوست عزیز

پیشنهاد می کنیم در ابتدا نگاهی به مطالب بخش مهاجرت در کارناوال بیاندازید. پس از مطالعه مقالات آموزشی در این زمینه و پیدا نکردن پاسخ خود، سوال را در بخش مربوطه مطرح فرمایید.

با تشکر از همراهی شما

19 اسفند 1396

انتشار:07 اسفند 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.