karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

22 خرداد 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

کشور گرجستان گرچه با کشور ما مرز مشترکی ندارد، اما یکی از کشورهای نزدیکی است که به جهت آب و هوای متفاوت، طبیعت جذاب و سرسبز و البته شهرهای مدرن و به روزش بسیار مورد توجه گردشگران ایرانی می باشد. بسیاری از ایرانی ها یکی از شهرهای گرجستان مانند تفلیس و باتومی را برای گردش چند روزه خود انتخاب می کنند و سفری خارجی و به نسبت مقتصدانه را برای خود رقم می زنند. پیش از این مفصل از این دو شهر حرف ها زدیم و تمام جاذبه های مهم هر دو شهر، هزینه های سفر به آن ها و غذاهای معروف آن ها را معرفی کردیم.

هزینه های سفر به تفلیس | گرجستان

هزینه های سفر به باتومی | گرجستان

جاذبه های مدرن باتومی | گرجستان

دیدنی های تفلیس | باغ ها، پارک ها و دریاچه ها

یکی از جذاب ترین بخش های سفر به هر جایی، گردش در میان بازارهای محلی، صنایع دستی منحصر به فرد مقصد و البته خرید سوغاتی است. حالا در این مقاله به شما خواهیم گفت که برای خرید سوغاتی در کشور گرجستان چه چیزهایی انتظار شما را می کشند و در میان بسته هدایا و سوغاتی های خود به دوستان و آشنایان، چه مواردی را می توانید جا دهید. 

همراه کارناوال باشید و با دست پر از گرجستان به ایران برگردید.

سوغات گرجستان

1) چورچخلا | Churchkhela

یکی از بهترین سوغاتی که با خود می توانید به خانه ببرید، چورچخلا است، سوغاتی خوشمزه با طعم گرجی! چورچخلا در واقع نوعی آبنبات است که در شکل دراز و کشیده و شمع شکل تولید می شوند. برای تولید چورچخلا انواع مغزها مانند گردو، فندوق، بادام، آجیل و یا گاهی کشمش را به نخ میکشند و سپس این نخ ها را در آب انگور غلیظ یا آب میوه ها دیگر می خوابانند. سپس این نخ ها را به شکل سوسیس در می آوردند و تا خشک شدن کامل آن صبر می کنند. 

چورچخلا در طعم ها، رنگ ها و قیمت های مختلفی پیدا خواهید کرد و می توانید چند تا از آن ها را به عنوان سوغاتی بخرید.

سوغات گرجستان

سوغات گرجستان

2) کانتسی | Kantsi

یکی از سوغات جالب توجه کشور گرجستان، کانتسی است. کانتسی ها در واقع نوعی ظرف نوشیدنی اند که با استفاده از شاخ بز، قوچ و یا گاو نر درست شده اند و در میهمانی های گرجی کاربرد دارند. این شاخ ها به تزئینات مختلفی آراسته می شوند، بر روی برخی حکاکی های جذابی به چشم می خورد و برخی دیگر به بخش های طلاکوب و نقره کوب شده مزین اند.

البته امروزه کانتسی ها بیش تر وجهی نمادین و تزئینی دارند و می توانید یکی از این شاخ های زیبا و تزئین شده را در سبد سوغاتی خود قرار دهید.

سوغات گرجستان

سوغات گرجستان

3) خنجر گرجی | Khanjali

خانجالی نوعی خنجر دو لبه و دست ساز است که می توانید در سفر به گرجستان و در بساط دستفروش های بازار درای بریج در تفلیس ببینید. این خنجرهای دست ساز غلاف هایی زیبا و حکاکی شده دارند که توجه مسافران را به خود جلب می کنند. 

سوغات گرجستان

سوغات گرجستان

4) کلاه های پشمی پاپاخی | Papakhi

کلاه های پشمی و بزرگ گرجی ها، از دیگر چیزهایی است که می توانید به عنوان سوغاتی رویش حساب کنید! این کلاه های بزرگ که با نام پاپاخی شناخته می شوند، نوعی کلاه مردانه و سنتی محسوب می شوند و در کل منطقه قفقاز مشابهش را خواهید دید.

5) پنیر گرجی | Cheese

تاریخچه و سنت درست کردن پنیر در کشور گرجستان به سال ها پیش بر می گردد. می توانید برای خرید پنیر گرجی به سوپرمارکت ها و یا مغازه ها بروید، اما بهترین مکان برای تهیه این پنیرها، مغازه های مخصوص پنیر گرجی است. در این مغازه ها هنر تهیه پنیر گرجی را به چشم خواهید دید و مزه اصیل ان را می توانید بچشید. 

بهترین گزینه در میان پنیرها برای بردن به شهر و دیارتان، انتخاب پنیرهای دودی است. چرا که این پنیرها در راه بیش تر دوام می آورند و سالم می مانند. 

سوغات گرجستان

سوغات گرجستان

6) ادویه 

یکی از مهم ترین سوغاتی های گرجستان که نباید از قلم بیندازید، ادویه های این کشور است. یکی از محبوب ترین و معروف ترین ادویه های خاص گرجستان «خملی سانلی | Hmeli suneli» است. خملی سانلی در واقع نوعی ادویه ترکیبی است که از ادویه ها و گیاهان معطری چون: گشنیز، شوید، ریحان، برگ بو، مرزنجوش، شنبلیله، جعفری، زعفران، فلفل سیاه، کرفس، آویشن، زوفا، نعنا و فلفل قرمز به دست می آید. از این ادویه در تهیه غذاهای گرجی بسیار استفاده می کنند و اگر شما اهل طبخ غذاهای بین المللی هستید، بنابراین خرید خملی سانلی را از دست ندهید. 

سوغات گرجستان

سوغات گرجستان

7) جواهرات نقره | Silver jewelry

یکی از صنایع دستی جذاب کشور گرجستان، جواهرات نقره و و زیورآلات آن است که گرچه شکل و شمایلی جدید و به روز دارند، اما هنوز هم به شیوه سنتی خود ساخته می شوند. جواهرات نقره و عتیقه گرجی را می توانید در بساط دستفروش ها و بازارهای محلی تفلیس ببینید.

سوغات گرجستان

سوغات گرجستان

8) رومیزی های سنتی 

این رومیزی های رنگارنگ و جذاب، می توانند هدیه و سوغات جذابی برای دوستان و آشنایان شما باشند. رومیزی های طرح دار و سنتی می توانند برای شما یادگاری منحصر به فرد از سفر به گرجستان باشند. 

قیمت این رومیزی ها بسته به ابعاد و اندازه آن ها بین 30 تا 110 لاری (حدود 40 تا 140 هزار تومان) می باشد. برای خرید چنین رومیزی هایی می توانید به فروشگاه کنار کلیسای سیونی تفلیس یا فروشگاه پشت رستوران اسپانیایی در میدان تاریخی تفلیس بروید. گرچه در این فروشگاه ها تعداد بالایی از دیگر گردشگران و جهانگردان را می بینید، اما قیمت، تنوع و رنگ بندی مناسبی از این رومیزی ها را خواهید دید. 

سوغات گرجستان

9) مرباهای محلی گرجستان

در هر شهر و کشوری مرباهای محلی و خاص آن منطقه را خواهید یافت. گرجستان نیز از این قضیه مستثنی نیست و مرباهای گردو، فیجوا، گیلاس سفید و مخروط کاج آن را نباید از دست بدهید. 

سوغات گرجستان

10) روسری پشمی و دستبافه های محلی

یکی دیگر از پوشاک محلی گرجستان، روسری های پشمی و رنگین آن هاست. قیمت این روسری ها از 35 لاری (حدود 50 هزار تومان) شروع می شوند. البته تنها روسری نیست و دستبافه های محلی دیگری چون کیف های پارچه ای، جوراب های پشمی و ... را نیز از دست ندهید. 

سوغات گرجستان

سوغات گرجستان

سخن آخر

با هم گشتی زدیم در بازارهای محلی گرجستان و صنایع دستی و سوغات آن را از نزدیک دیدیم.

در سفر خود به گرجستان، کدام یک از این موارد را با خود سوغاتی آورده اید؟ یا کدام یک از این ها را به عنوان هدیه و سوغاتی دوست دارید؟

دیدگاه ها، خاطرات و تجربیات خود را با ما درمیان بگذراید. 

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

8 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

مسعود نظرى مهر

سلام من چطورى ميتونم ويزاى گرجستان بگيرم ؟اگر مشكل خدمت سربازى داشته باشم وصيغه موقت ميشه گزاشت براى خروج؟

وثیقه داداش، اینو که نوشتی از کجا آوردی

29 دی 1401

گرجستان برای ایرانیان ویزا نداره

27 دی 1401

انتشار:17 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

کامیاب

بسیار کمک کردید به ما ممنون از مطالبتون

انتشار:03 خرداد 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

عباس مقدم

با توجه به اینکه در آستانه سفر به گرجستان هستم مطالب بسبار مهم و مفیدی در این مقاله خواندم که موجب سپاسگزاریست 

انتشار:06 اسفند 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.