karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

17 آذر 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

برندگان مسابقه عکاسی ویکی پدیا 2018 در بخش ایران، عنوان عکاسی در سفر امروز ماست. می خواهیم در سفر تصویری امروزمان به سراغ مسابقه "ویکی دوستدار یادمان ها 2018" (Wiki Loves Monuments) برویم و عکس های نهایی انتخابی هیات داوران را با هم مرور کنیم. البته این بار می خواهیم عکس های منتخب ایران در مسابقه ویکی پدیا را از نظر بگذرانیم و ببینیم کدام ده عکس از جاذبه های کشورمان توانسته اند نظر داوران را به خود جلب کنند و به عنوان نماینده‌ ایران به رقابت جهانی بروند. 

بد نیست بدانید در مسابقه امسال "ویکی دوستدار یادمان ها" در حدود 1300 نفر شرکت داشتند و تصاویر خود از ایران را از تاریخ 15 شهریور تا 15 مهر، در معرض داوری قرار دادند. هدف از برگزاری این مسابقه، غنی تر کردن بخش تصاویر ویکی پدیا از 26000 هزار بنا و یادمان ثبت شده در ایران است. با کارناوال همراه باشید و از دیدن این تصاویر لذت ببرید.

1- آسیاب بادی سیستان

رتبه اول این مسابقه به این آسیاب بادی دوره صفویه در شهر زابل اختصاص پیدا کرده است. این شهر برای بادهای قوی که در این منطقه می وزد شهرت دارد. هیات داوران این تصویر را به دلیل "سادگی"، "موجز بودن"، "انتقال عالی حس جدا افتادگی"، "نورهای زیبا"، "ترکیب بندی و کنتراست خوب" به عنوان عکس اول انتخاب کرده اند. 

آسیاب بادی سیستان و بلوچستان

َAbbas Rastegar

2- آسیاب بادی سیستان

عنوان دوم نیز به عکس دیگری از آسیاب بادی سیستان داده شده است. هیات داوران این تصویر را به عنوان یک تصویر با نوردهی و رنگ بندی زیبا توصیف کرده اند. صحنه ای با حس عالی و نورهای فوق العاده از دیگر توصیف های هیات داوران برای این عکس است. 

آسیاب بادی سیستان و بلوچستان

َAbbas Rastegar

3- تخت سلیمان شهر تکاب آذربایجان غربی

مکان سوم به عکسی از صبح زود زمستانی تخت سلیمان تعلق دارد. ابراهیم، عکاس 28 ساله این تصویر، معمار است و چند روزی بر روی پروژه اش در تخت سلیمان کار می کرد. یک روز صبح، او خود را مسخ این صحنه می بیند، به اتاقش باز می گردد، دوربینش را بر می دارد و این تصویر را جاودانه می کند. هیات داوران این عکس را با ویژگی هایی مانند "اتمسفر و نوری عالی" و "ترکیب بندی خوب" و "کنتراست و عمق جذاب و دلنشین" توصیف کرده اند.  

تخت سلیمان آذربایجان غربی

Ebrahim Alipoor

4- مسجد شیخ لطف الله اصفهان 

تصویر مسجد شیخ لطف الله که یکی از محبوب ترین انتخاب ها میان کاربران دوستداران ویکی در ایران است، توانسته عنوان عکس چهارم را به دست آورد. این عکس سقف مسجد را با رنگ های زنده و متنوع به نمایش می گذارد و رنگ های آبی سقف بالای محراب را با رنگ های گرم نارنجی گنبد ترکیب کرده است. هیات داوران از این تصویر با توصیف هایی نظیر "کیفیت عالی" و "قاب بندی هوشمندانه (که دیدی متفاوت از طراحی متقارن این مسجد می دهد)" یاد کرده اند. 

مسجد شیخ لطف الله

Ara9979

5- ارگ بم کرمان

در جایگاه پنجم، تصویری از ارگ بم دیده می شود. این جاذبه ثبت جهانی شده یونسکو به دوران ساسانی تعلق دارد و در شهر بم واقع شده است. هربرت، عکاس این تصویر، در سال های آخر دهه سوم زندگی اش قرار دارد و تلاش می کند تخیلاتش را با گرفتن تصاویر، واقعی و زنده کند. او در سفرش از کرمان به سیستان و بلوچستان تصمیم گرفت به این سایت تاریخی نیز سری بزند. زمانی که به اینجا رسید خورشید در حال غروب بود، به همین دلیل او به سرعت خود را به بالای پله ها رساند تا بلکه بتواند آخرین پرتوهای نور در آن روز را ثبت کند. هربرت عنوان این عکس را "امپراتوری سوخته | ارگ بم" گذاشته است. هیات داوران این تصویر را با چنین عباراتی توصیف کرده اند: "نور عالی و چشم انداز خوب از محل" و "منظره ای که ما را به یاد صحنه ای از فیلم جنگ ستارگان می اندازد".

ارگ بم

Herbert karim masihi

6- بنای شاه فیروز، شهر سیرجان

انتخاب ششم هیات داوران نمایی تماشایی از بنای شاه فیروز، یکی از نمادهای شهر سیرجان کرمان، است که به وسیله ابراهیم افتخاری به ثبت رسیده است. ابراهیم عکاسی حرفه ای ست و در طول دوره عکاسی خود، عکس هایی از بناها و یادمان های مختلف گرفته تا از آنها تایم لپس هایی در زمان طلوع ماه در آسمان شب بسازد. او این تصویر را زمانی ثبت کرده است که به دنبال زاویه ای بی نقص برای گرفتن عکس در زمان ماه گرفتگی جزئی روز بعد می گشت. هیات داوران عکس او را با عبارت هایی مانند "بنایی جالب" و "عکسی که ترکیب بندی خوب و نور عالی دارد" توصیف کرده اند.  

شاه فیروز سیرجان

Ebi eftekhari

 7- سقف کاروانسرای دیرگچین قم

این تصویر از سقف کاروانسرای دیرگچین در قم توانسته جایگاه هفتم را به خود اختصاص دهد. عکاس مصطفی معراجی، برنده بین المللی سابق، تجربه یک ماهه حضورش در دشت کویر و دسترسی همه جانبه اش به کاروانسرای دیرگچین را با ما به اشتراک گذاشته است. بنای دیرگچین به دوره ساسانی تعلق دارد و طی دوره های مختلف بازسازی شده است. این کاروانسرا همچنین به عنوان مادر کاروانسراهای ایران نیز شناخته می شود و در مرکز پارک ملی کویر قرار دارد. 

در این صحنه او تصمیم گرفته تا از نور فانوس برای عکاسی استفاده کند. بعد از اینکه مصطفی و تیمش گزینه های مختلف نور را در این صحنه امتحان کردند، متوجه شدند که تنها عکس پانوراما می تواند حق مطلب را در مورد این بنا بیان کند. هیات داوران از این عکس با عبارت هایی مانند "عکسی با نگاهی منحصربه‌فرد به ساختار بام این کاروانسرا" ، "رزولوشن خیلی بالا" ، "استفاده عالی از پانوراما برای ایجاد حس غوطه وری" و "ایجاد حس خوب از محیط و نور عالی" یاد کرده اند. 

کاروانسرای دیرگچین

Mostafa meraji

8- مسجد شیخ لطف الله اصفهان

عکس دیگری از مسجد شیخ لطف الله اصفهان را می بینید که در جایگاه هشتم قرار دارد. طرح داخلی زنده و پرجنب و جوش مسجد شیخ لطف الله در اصفهان از سوژه های جذاب عکاسی ست. هیات داوران این عکس را به دلیل "نشان دادن جزئیات و نور عالی" و اینکه "از نظر تکنیکی از رنگ های درستی استفاده کرده و قاب بندی خنثی داشته" انتخاب کرده اند.  

مسجد شیخ لطف الله

Maryam zandiehvakili

9- مسجد کبود تبریز

در جایگاه نهم انتخاب ها، مسجد کبود تبریز قرار گرفته است. مسجد کبود بنایی متعلق به دوره آق قراقویونلوهاست که به وسیله زلزله شدید دهه 1780 میلادی به شدت تخریب شد و هنوز به بازسازی کامل نیاز دارد. هیات داوران از این عکس با عبارت هایی مانند "استفاده عالی از نور و تاریکی" و "ترکیب بندی اثرگذار" یاد کرده اند.  

مسجد کبود تبریز

Parisa71

10- سقف خانه طباطبایی ها کاشان

چشم اندازی زیبا از بادگیرِ خانه طباطبایی ها در کاشان که انتخاب دهم داوران در این مسابقه شد. این خانه در سال های ابتدایی دهه 1880 برای خانواده ثروتمند طباطبایی ساخته شد. 

خانه طباطبایی ها

Sayyed Mohammad Yasin Mousavi

سخن آخر

امروز به همراه شما تصاویر برگزیده مسابقه عکاسی ویکی پدیا 2018 یا عنوان ویکی دوستدار یادمان ها را مرور کردیم و در مورد ده عکس نهایی هیات داوران اطلاعات بیشتری به دست آوردیم. 

نظر شما در مورد تصاویر انتخابی هیات داوران چیست؟ آیا این عکس ها با توجه به توصیف های داوران شایستگی حضور در لیست نهایی را داشتند؟

دیدگاه، پیشنهاد و انتقادهای تان را در این زمینه با ما و دوستان کارناوالی تان به اشتراک بگذارید. منتظرتان هستیم. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.