karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

26 تیر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

روزانه هزاران نفر راهی سفر و گشت و گذار می شوند و به مقاصد دور و نزدیک می روند . اگر بخواهیم همه این فعالیت ها را بررسی کرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم . باید با تعاریف گردشگری و گردشگر آشنا شویم .

با کارناوال در بررسی مفاهیم گردشگری و گردشگر همراه باشید.

گردشگری

 لغت گردشگری

برای آن که با مفهوم #گردشگری آشنا شویم ابتدا به خود واژه گردشگری می پردازیم.

لغت گردشگري یا #توریسم (Tourism) ، برای اولین بار در سال 1811 ، در یک مجله ي انگلیسی به نام اسپورتینگ مگزین (Sporting Magazine ) منتشر شد. در آن زمان، این لغت به معناي #مسافرت به منظور تماشاي آثار تاریخی و بازدید از مناظر طبیعی براي کسب لذّت، مطرح گردید . 

معادل گردشگری در زبان انگلیسی واژه "Tourism" است . لغت "Tourism"  از کلمه " Tour" به معنای گشتن اخذ شده است که ریشه در لغت لاتین " Turns" به معنای چرخیدن و رفت و برگشت بین مبدأ و مقصد دارد.

در فرهنگ وبستر، گردشگری  یا توریسم به سفری  گفته می شود که در آن مسافرتی به یک مقصد انجام می گیرد و سپس بازگشتی به محل سکونت را در بردارد.

به طور کلی نمی توان مسافرت را با واژه گردشگری یکی دانست . واژه مسافرت  در لغت نامه ها  نوعی جابه جایی تعریف شده است اما  برای این كه مسافرت به عنوان صنعت گردشگری به حساب آید، باید در سایه این گونه فعالیت‌ها نوعی ارزش اقتصادی ایجاد شود.

گردشگری

گردشگری چیست؟ گردشگر کیست؟

گردشگری صنعتی است که نامی به ظاهر ساده دارد اما لازم است بدانید که صدها تعریف از گردشگری از نظر صاحبنظران وجود دارد که هر یک به نوبه خود تعریف خوبی را از گردشگری ارائه می دهند .به دليل چند وجهي بودن و ميان رشته اي بودن گردشگري ، لازم است تا گردشگری از ديدگاه هاي مختلف اعم از اقتصادی ،جامعه شناختی ،جغرافيايي و مديريتي نیز مورد بررسي قرار گيرد.

در مسابقاتی که اتحاديه بين المللی گردشگری براي به دست آوردن يک تعريف جامع از گردشگری گذاشته بود، این تعریف از ميان تعاريف ارائه شده برنده اعلام گردید : "گردشگری عبارت است از مجموعه تغييرات مکانی انسانها و فعاليتهايی که از آن منتج مي­شوند، اين تغييرات خود ناشي از به واقعيت پيوستن خواسته هايی است که انسان را به جابجايي وادار می کند  ­و در هر شخص شدت و ضعف متفاوتی دارند."

با وجود تعاریف متنوع و گوناگون ، سازمان جهانی جهانگردی که بسیاری از دولت ها در آن عضویت دارندتعریف جامع و عمومی زیر را از گردشگری و گردشگر ارائه داده است :

گردشگری : به عمل فردی که به مسافرت می رود و در آن مکان که خارج از محیط وی است برای مدتی کمتر از یک سال جهت تفریح، تجارت و دیگر هدف ها اقامت نماید گفته میشود.

گردشگر: کسی که حداقل یک شب در یک اقامتگاه عمومی یا خصوصی در محل مورد بازدید به سر برد.

گردشگر یک روزه: گردشگری که شب را در یک اقامتگاه عمومی یا خصوصی در محل مورد بازدید به سر نمی برد. (مسافرت یک روزه)

بازدید کننده : کسی که به محلی غیر از محل زندگی خود به مدتی کمتر از 12 ماه مسافرت کند و هدفش از ماندن کسب درآمد، در محلی که سفر کرده نباشد.

مسافر : کسی که بین دو یا چند مکان سفر کند.

 به طور کلی می توان گفت گردشگری مجموعه فعاليتهایی را در بر می گیرد که در جريان مسافرت به مقصد، اقامت، بازگشت و حتی يادآوری خاطرات آن نيز انجام مي شود .گردشگری حتی فعالیتهايی که گردشگر به عنوان بخشی از سفر انجام مي دهد، نظير خريد کالاهای مختلف و تعامل ميان ميزبان و ميهمان را نيز در بر مي­ گيرد. گردشگر نیز فردی است که این فعالیت ها را انجام می دهد .

گردشگری

تفکیک مرزها در گردشگری

برای تفکیک مرزی گردشگری ار تعاریف زیر استفاده می شود :

گردشگری داخلی : ساکنان کشور مشخص که تنها درون آن کشور سفر می کنند.

گردشگری درون مرزی : مسافران غیر ساکن که در کشور مشخص سفر می کنند

گردشگری برون مرزی : ساکنانی که به کشوری دیگر سفر می کنند .

گردشگری بین المللی : گردشگری درون مرزی و برون مرزی است .

گردشگری

انواع گردشگری در مطالب آینده...

این صنعت پویا دارای زیرشاخه های فراوانی است که بر اساس انگیزه های گردشگران از سفر و گردشگری ایجاد شده اند و هر روز با پیشرفت گردشگری به آنها افزوده می شود . در مطالب بعدی به طور مفصل و جداگانه به هر یک از انواع گردشگری پرداخته خواهد شد.

دانشنامه گردشگری

با #مفاهیم و دانش گردشگری در کارناوال آشنا شوید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.