karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

23 مهر 1398

به روز رسانی

23 مهر 1398

با ما همراه باشید تا مراحل سوارشدن به هواپیما در پروازهای داخلی و خارجی را به شما بگوییم که از نکات ضروری سفر به شمار می آید. در این مطلب قدم به قدم پیش می رویم، فهرستی از مدارک لازم برای سوار شدن به هواپیما و مدارک لازم برای سفرهای خارجی را مرور می کنیم، وارد فرودگاه می شویم، بارهای مان را تحویل می دهیم، بلیت را ارائه می کنیم و سایر کارها را انجام می دهیم تا روی صندلی مان در هواپیما بنشینیم. 

مراحل سوار شدن به هواپیما در پروازهای داخلی

نکات پیش از حضور در فرودگاه

1- بلیت هواپیما را می توانید به صورت آنلاین از سایت کارناوال خریداری کنید و یا برای تهیه آن به سراغ آژانس های هواپیمایی و کانترهای موجود در فرودگاه بروید. با وجود آنکه با استفاده از کد ملی می توانید کارت پرواز خود را بگیرید، باز هم بد نیست که پرینت بلیت خود را به همراه داشته باشید و یا فایل آن را در گوشی تان ذخیره کنید. برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما نیز می توانید به همین صفحه لینک شده مراجعه کنید.

2- به یاد داشته باشید که صندلی شما به هنگام ارائه بلیت در فرودگاه مشخص می شود و امکان انتخاب آن توسط شما وجود ندارد.

3- مدارک لازم را فراموش نکنید و قبل از حرکت به سمت فرودگاه از به همراه داشتن آنها اطمینان حاصل کنید. این مدارک عبارتند از: بلیت و کارت ملی. 

4- حدود 1 ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر باشید. زمان پایان پذیرش مسافر در پروازهای داخلی، 20 دقیقه قبل از پرواز است و در صورت حضور در فرودگاه کمتر از 20 دقیقه مانده به پرواز، مسئولان می توانند بلیت شما را باطل کنند. 

5- بلیت شما به هر مقصدی که باشد، به یک شرکت هواپیمایی خاص تعلق دارد که نامش روی بلیت تان درج شده است. این نام را به خاطر بسپارید چرا که در همه مراحل به کارتان می آید.

6- برای بستن چمدان و برداشتن وسایل به میزان بار مجاز که در بلیت درج شده است توجه کنید. اگر بارتان بیش از این مقدار باشد باید آن را کاهش داده یا جریمه اش را بپردازید. 

7- موارد ممنوعه را بر اساس قوانین فرودگاه مبدا و مقصد چک کنید تا آنها را به همراه نداشته باشید. 

8- یک کیف کوچک را برای مدارک و وسایل ضروری تان در نظر بگیرید تا آنها را با خود به داخل هواپیما ببرید. به یاد داشته باشید که با تحویل بار در فرودگاه دیگر تا رسیدن به مقصد، هیچ گونه دسترسی به محتویاتی که تحویل داده اید، ندارید.

سفر با هواپیما

ورود به فرودگاه

بر روی بلیت، نام فرودگاهی که پرواز از آنجا صورت می گیرد نوشته شده است. در فرودگاه های بزرگ چند ترمینال وجود دارد که بسته به شرکت هواپیمایی و مقصدتان، باید به یک ترمینال خاص مراجعه کنید. در فرودگاه های بزرگی مانند مهرآباد تهران، این مساله را باید حتما مورد توجه قرار دهید چرا که اگر به ترمینال اشتباهی بروید ممکن است فرصت مراجعه به ترمینال صحیح را نداشته باشید و از پرواز جا بمانید. 

عبور از بازرسی در ورودی

پس از عبور از در ورودی باید همه وسایل خود اعم از چمدان، کیف کوچک، ساک و ... را بر روی نقاله بگذارید تا مورد بازرسی قرار گیرند. سپس خودتان را مورد بازرسی بدنی قرار می دهند و از گیت بازرسی عبور می کنید. در صورت نبود کالای ممنوعه و مشکوک، چمدان و وسایل تان را تحویل می گیرید و می توانید بقیه مراحل را ادامه دهید. 

مراجعه به کانتر شرکت هواپیمایی (Check-in)

به کانتر مربوط به شرکت هواپیمایی مراجعه کنید و با ارائه بلیت یا شماره ملی یا رفرنس پرواز که بر روی بلیت درج شده است، کارت پرواز خود را بگیرید. در کارت پرواز شماره صندلی شما درج شده است.

برای پیدا کردن کانتر نگران نباشید، نام شرکت های هواپیمایی آن قدر درشت نوشته شده اند که با کمی جستجو و حتی پرسش از ماموران فرودگاه به راحتی آنها را می یابید. می توانید منتظر شوید تا از طریق بلندگوها مسافران را برای مراجعه به کانتر مربوطه فرا بخوانند ولی بهتر از پیش از این، برای اطمینان خاطر کانتر مربوطه را پیدا کنید تا دچار سردرگمی نشوید.

بارهای تان را به کانتر تحویل دهید تا آن را وزن کنند. اگر وزن بار شما بیش از حد مجاز باشد باید آن را کم کنید و یا نسبت به پرداخت جریمه اقدام کنید. 

سرویس پذیرش یا Check-in آنلاین

برخی شرکت های هواپیمایی این کار را آسان کرده و Check-in را به صورت آنلاین و از طریق وبسایت شان انجام می دهند. اینجا در مسیرهای داخلی این خدمت تنها برای مسافران خروجی از فرودگاه مهرآباد تهران، کرمان، شیراز، اهواز، زاهدان، قشم، ساری، بندر عباس، مشهد، خرم آباد، ایلام، سیرجان، اصفهان، بجنورد و بم امکان پذیر است. این کار را نمی توانید در مسیرهای داخلی به کیش، عسلویه و خارک انجام دهید.

استفاده از سرویس پذیرش آنلاین از 24 ساعت تا 90 دقیقه قبل از زمان پرواز امکانپذیر است.

مراجعه به کانتر برای تحویل بار و وزن کشی آن ضروری است.

فرودگاه مهرآباد

بازرسی نهایی و سالن انتظار

پس از گرفتن کارت پرواز، به سمت سالن انتظار بروید. 

پیش از ورود به سالن انتظار دو مرحله بازرسی را باید پشت سر بگذارید؛ مرحله اول کنترل کارت پرواز و کارت ملی و تطابق مشخصات آنها و مرحله دوم بازرسی بدنی و باری که قرار است با خود به بخش مسافران در پرواز ببرید.

پس از پشت سر گذاشتن بازرسی ها وارد سالن انتظار می شوید و باید منتظر بمانید تا زمان پرواز برسد.

از بلندگوهای سالن نام مقصد، شرکت هواپیمایی و ساعت پروازتان به همراه خروجی که باید به آن مراجعه کنید خوانده می شود. پس از شنیدن این عناوین، به خروجی مورد نظر بروید. 

کارت پرواز را به مامور مربوطه تحویل دهید؛ او بخشی از کارت را جدا می کند و بخش دیگر را به شما می دهد که باید تا زمان گرفتن بارها در مقصد آن را نزد خود نگه دارید.

در فرودگاه های بزرگ اتوبوس هایی شما را به پای پرواز می رسانند اما در فرودگاه های کوچک خودتان تا هواپیما می روید. 

ورود به هواپیما

پس از ورود به هواپیما با استفاده از کارت پروازی که در دست تان است، صندلی تان را بیابید. در این مورد می توانید از مهمانداران کمک بگیرید. 

سر جای تان بنشینید و منتظر بلند شدن از زمین باشید. حتما به نکاتی که مهمانداران به شما می گویند توجه کنید و نسبت به بستن کمربند توجه نشان دهید.

مراحل سوار شدن به هواپیما

مراحل سوار شدن به هواپیما در سفرهای خارجی

نکات پیش از حضور در فرودگاه برای پروازهای خارجی

1- قبل از انجام هر کاری، باید پاسپورت یا گذرنامه بگیرید و برای این کار باید به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه کنید. برای آگاهی از مراحل دریافت این مدرک مطلب مراحل و مدارک لازم جهت دریافت گذرنامه را بخوانید. اگر پاسپورت دارید، باید اعتبار آن حداقل 6 ماه باشد.

 2- در مورد نیاز به ویزای کشور مقصد تحقیق کنید. ورود ایرانیان به برخی کشورها نیاز به ویزا یا روادید ندارد و یا در مقصد ویزا صادر می شود؛ اما اگر برای سفر نیاز به ویزا دارید باید پیش از هر کاری اقدام به تهیه آن کنید. برای این منظور با دفاتر خدمات مسافرتی یا سفارت مربوطه تماس بگیرید. می توانید به صفحه راهنمای اخذ ویزا از سفارت ها در کارناوال مراجعه کنید.

3- بلیت هواپیما را می توانید به صورت آنلاین خریداری کنید و یا برای تهیه آن به سراغ آژانس های هواپیمایی بروید. با ارائه پاسپورت می توانید کارت پرواز خود را دریافت کنید اما باز هم بد نیست که پرینت بلیت خود را به همراه داشته باشید و یا فایل آن را در گوشی تان ذخیره کنید.

4- به یاد داشته باشید که صندلی شما به هنگام ارائه بلیت در فرودگاه مشخص می شود و امکان انتخاب آن توسط شما وجود ندارد.

5- اگر مسافر اقامت یا ویزای کمتر از ٦ ماه در کشور مقصد را گرفته است باید بلیت برگشت را نیز تهیه کند. در صورت رعایت نکردن این مورد، ممانعت در سوار شدن به هواپیما به عهده مسافر است.

6- ارز مورد نیاز خود را تهیه کنید و آن را در جای امن بگذارید. اگر حواله ارز مسافرتی از بانک ها دریافت کرده اید، آن را حتما به همراه داشته باشید تا بتوانید در فرودگاه ارز بگیرید.

7- مدارک لازم را فراموش نکنید و قبل از حرکت به سمت فرودگاه از به همراه داشتن آنها اطمینان حاصل کنید. این مدارک عبارتند از: بلیت، پاسپورت، ویزا (در صورت نیاز)، کارت ملی، فیش پرداخت عوارض خروج از کشور، کارت ملی، حواله ارز مسافرتی (در صورت وجود)

8- حدود 3 ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر باشید. زمان پایان پذیرش مسافر در پروازهای داخلی، 45 دقیقه قبل از پرواز است و در صورت حضور در فرودگاه کمتر از 45 دقیقه مانده به پرواز، مسئولان می توانند بلیت شما را باطل کنند. 

9- بلیت شما به هر مقصدی که باشد، به یک شرکت هواپیمایی خاص تعلق دارد که نامش روی بلیت تان درج شده است. این نام را به خاطر بسپارید چرا که در همه مراحل به کارتان می آید.

10- برای بستن چمدان و برداشتن وسایل به میزان بار مجاز که در بلیت درج شده است توجه کنید. اگر بارتان بیش از این مقدار باشد باید آن را کاهش داده یا جریمه اش را بپردازید. 

11- موارد ممنوعه را بر اساس قوانین فرودگاه مبدا و مقصد چک کنید تا آنها را به همراه نداشته باشید. نگاهی به صفحه قوانین فرودگاهی در کارناوال بیندازید.

12- یک کیف کوچک را برای مدارک و وسایل ضروری تان در نظر بگیرید تا آنها را با خود به داخل هواپیما ببرید. به یاد داشته باشید که با تحویل بار در فرودگاه دیگر تا رسیدن به مقصد، هیچ گونه دسترسی به محتویاتی که تحویل داده اید، ندارید.

سفر با هواپیما

پرداخت عوارض خروج از کشور

یکی از تفاوت های مهم در سفرهای خارجی، این است که شما در این سفرها باید عوارض خروج از کشور را بپردازید. برای محاسبه این عوارض بازه زمانی 1 فروردین تا پایان اسفند را در نظر بگیرید. در این بازه و در هر بار خروج باید این مبالغ را برای هر نفر بپردازید:

  • در اولین خروج از کشور 220000 تومان برای سفرهای سیاحتی و 110000 تومان برای سفرهای زیارتی
  • در دومین خروج از کشور 330000 تومان برای سفرهای سیاحتی و 165000 تومان برای سفرهای زیارتی
  • در دفعه سوم و دفعات دیگر 440000 تومان برای سفرهای سیاحتی و 220000 تومان برای سفرهای زیارتی

برای پرداخت عوارض خروج از کشور این راه ها را پیش رو دارید:

  • مراجعه به شعب بانک ملی
  • با استفاه از سامانه آنلاین پرداخت عوارض خروج از کشور
  • از طریق دستگاه های پرداخت عوارض خروج در فرودگاه (دستگاه های Cashless ATM)
  • مراجعه به باجه بانک ملی در فرودگاه

اگر عوارض خروج تان را پرداخت کردید و به هر دلیل سفرتان کنسل شد، فیش شما تا پایان اسفند همان سال معتبر است و می توانید خروج دیگری با آن انجام دهید.

سفر با هواپیما

ورود به فرودگاه

بر روی بلیت، نام فرودگاهی که پرواز از آنجا صورت می گیرد نوشته شده است. در فرودگاه های بزرگ چند ترمینال وجود دارد که بسته به شرکت هواپیمایی و مقصدتان، باید به یک ترمینال خاص مراجعه کنید. در فرودگاه های بزرگ، این مساله را باید حتما مورد توجه قرار دهید چرا که اگر به ترمینال اشتباهی بروید ممکن است فرصت مراجعه به ترمینال صحیح را نداشته باشید و از پرواز جا بمانید. 

عبور از بازرسی در ورودی

پس از عبور از در ورودی باید همه وسایل خود اعم از چمدان، کیف کوچک، ساک و ... را بر روی نقاله بگذارید تا مورد بازرسی قرار گیرند. سپس خودتان را مورد بازرسی بدنی قرار می دهند و از گیت بازرسی عبور می کنید. در صورت نبود کالای ممنوعه و مشکوک، چمدان و وسایل تان را تحویل می گیرید و می توانید بقیه مراحل را ادامه دهید. در برخی فرودگاه ها این مرحله پس از ورود به سالن اصلی صورت می گیرد.

پیدا کردن کانتر شرکت هواپیمایی و سالن Check-in

برای پیدا کردن کانتر مربوطه می توانید در فرودگاه به سراغ تابلوی اعلانات بروید و پروازتان را با مشخصاتش پیدا کنید. جلوی مشخصات پرواز شماره كانتر به چشم می خورد.

بعد از پیدا کردن شماره کانتر باید به سالن Check-in بروید. اگر به هنگام ورود به فرودگاه بازرسی نشده باشید، این کار در ورودی سالن Check-in صورت می گیرد. در اینجا همراه داشتن پاسپورت و بليت مسافر توسط ماموران انتظامی چک می شود. 

به بخش کانترها مراجعه کنید و با چک كردن مانيتورهای بالای كانترها از صحت بليت و كانتر مورد نظرتان مطمئن شوید. حالا بر اساس کلاس پروازی شامل Economy ، Business يا First کانتر مربوطه را بیابید. 

با ارائه پاسپورت به کانتر، کارت پرواز خود را بگیرید. به این نکته توجه داشته باشید که در موارد نادری از شما بلیت کاغذی می خواهند و در بیشتر مواقع نیازی به آن نیست. در کارت پرواز شماره صندلی و شماره Gate پروازتان درج شده است.

در همین حین بارهای تان را بر روی ترازوی کانتر بگذارید تا آن را وزن کنند. اگر وزن بار شما بیش از حد مجاز باشد باید آن را کم کنید و یا نسبت به پرداخت جریمه اقدام کنید. 

سرویس پذیرش یا Check-in آنلاین

برخی شرکت های هواپیمایی این کار را آسان کرده و Check-in را به صورت آنلاین انجام می دهند. در مسیر های خارجی تنها مسافران خروجی از فرودگاه امام خمینی می توانند از سرویس پذیرش آنلاین استفاده کنند. استفاده از سرویس پذیرش آنلاین از 24 ساعت تا 90 دقیقه قبل از زمان پرواز امکان پذیر است.

بازرسی گذرنامه 

با در دست داشتن کارت پرواز و رسید پرداخت عوارض خروج، به گیت های کنترل گذرنامه بروید تا مدارک تان کنترل شوند. در نهایت افسر اداره گذرنامه، مهر خروج را به پاسپورت شما می زند. زدن این مهر به منزله عبور شما از مرز است. 

سفر با هواپیما

بازرسی و سالن ترانزیت

پس از گرفتن کارت پرواز و چک گذرنامه، به سالن ترانزیت می روید. بهتر است يك بار ديگر در تابلو اعلانات شماره گیت را بیابید و با کارت پرواز تطابق دهید.

پیش از ورود به سالن انتظار دوباره از نظر بدنی و باری که می خواهید با خود به بخش مسافران در پرواز ببرید، بازرسی می شوید.

پس از پشت سر گذاشتن بازرسی ها در سالن ترانزیت، باید منتظر بمانید تا زمان پرواز برسد.

در صورت داشتن حواله ارزی، در این سالن به سراغ باجه های مربوطه می روید تا ارز خود را دریافت کنید.

از بلندگوهای سالن، نام مقصد، شرکت هواپیمایی و ساعت پروازتان به همراه خروجی که باید به آن مراجعه کنید خوانده می شود. پس از شنیدن این عناوین، به خروجی مورد نظر بروید. 

کارت پرواز را به مامور مربوطه تحویل دهید؛ او بخشی از کارت را جدا می کند و بخش دیگر را به شما می دهد که باید تا زمان گرفتن بارها در مقصد آن را نزد خود نگه دارید. در مواردی ممکن است گذرنامه شما را هم مجددا چک کنند.

در فرودگاه های بزرگ اتوبوس هایی شما را به پای پرواز می رسانند اما در فرودگاه های کوچک خودتان تا هواپیما می روید. 

ورود به هواپیما

پس از ورود به هواپیما با استفاده از کارت پروازی که در دست تان است، صندلی تان را بیابید. در این مورد می توانید از مهمانداران کمک بگیرید. 

سر جای تان بنشینید و منتظر بلند شدن از زمین باشید. حتما به نکاتی که مهمانداران به شما می گویند توجه کنید و نسبت به بستن کمربند توجه نشان دهید.

سفر با هواپیما

سخن آخر

شما می توانید تجربه های تان را در مورد سفر هوایی و سوار شدن به هواپیما با ما به اشتراک بگذارید.

تا به حال به چه مشکلاتی در فرودگاه برخورده اید؟ چه توصیه هایی برای راحت تر طی شدن این مراحل دارید؟

منتظر دیدگاه های تان هستیم.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

21 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

آخرین زمانی که باید مسافر به کانتر پذیرش مراجعه کند، ۳۰ دقیقه قبل از پرواز میباشد غیر از این تایم باشد، مسافر انصراف داده شده از پرواز تلقی می شود و ایرلاین حمل کننده میتواند طبق قانون سازمان هواپیمایی کشوری بلیط مسافر را بفروشد.

انتشار:06 شهریور 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سلام با توجه به ممنوعیت خروج سربازان حین خدمت و اجازه خروجشان به مقصد عراق آیا اگر سربازی از قبل پاسپورت داشته باشدمیتونه بره عراق بعد از فرودگاه به مقصد مورد نظرش بره؟

انتشار:22 آذر 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

من اولین باره که تنهایی به کشور ویزادار پرواز دارم امبدوارم که مشکلی برام پیش نیاد

انتشار:25 مرداد 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.