karnaval.ir

شقایق علیزاده

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

05 مهر 1398

به روز رسانی

01 دی 1398

در این مطلب می خواهیم غذاهای کره جنوبی را به شما معرفی کنیم. در این سفر خوشمزه و رنگارنگ با دسرهای کره ای و انواع نوشیدنی های کره ای نیز آشنا خواهیم شد. بدون شک برخی از این غذاها و خوراکی ها و مواد اولیه شان تعجب شما را بر می انگیزند چرا با فرهنگ ما فاصله زیادی دارند. با کارناوال به کره جنوبی بیایید و خوراکی های کره ای را بشناسید.

محبوب ترین غذاهای کره جنوبی 

در ادامه محبوب ترین غذاهای کره جنوبی را خواهید شناخت:

1- کیمچی | kimchi 

به عنوان نماینده درجه یک غذاهای کره ای، کیمچی به دلیل داشتن خواص ضد سرطان و ارزش غذایی و همچنین طعم های متنوع، شهرتی جهانی دارد. متداول ترین نوع کیمچی مخلوطی از کاهوی چینی با سیر، پودر فلفل، پیاز، زنجبیل، تربچه کره ای و ... است. کیمچی تخمیر می شود و معمولا چند روز پس از تخمیر، آن را مصرف می کنند. در درست کردن کیمچی از نوعی کاهوی چینی استفاده می کنند و انواع دیگر آن با ترب و کلم نیز درست می شوند. جالب است بدانید که بیش از 100 نوع کیمچی در شهرهای مختلف کره وجود دارد که تفاوت آنها در ادویه و ترکیبات شان است. کیمچی مزه ای شبیه به ترشی ما ایرانی ها دارد بنابراین بدون نگرانی از طعم آن، می توانید کیمچی خود را میل کنید.

کیمچی پای ثابت میز غذای کره ای هاست و به صورت خالی، با برنج یا همراه بقیه غذاها مصرف می شود.

کیمچی

2- بیبیمباپ | Bibimbap

 بیبیمباپ یکی از غذاهای رنگارنگ و خوش بر و روی کره ای است که فقط با دیدن ظاهر آن می توانید عاشقش شوید! 

بیبیمباپ به معنای پلوی مخلوط است که در کاسه ای بزرگ سرو می شود. ابتدا برنج پخته شده را درون کاسه می ریزند و روی آن را با گوشت، قارچ، سبزیجات از جمله خیار و هویج و جوانه لوبیا، سس سویا و سس فلفل قرمز و یک نیمرو در وسط، تزیین می کنند. بیبیمباپ از آن دسته غذاهایی است که هارمونی و تنوع رنگ که از اصول آشپزی کره ای محسوب می شود در آن رعایت شده است. جالب است بدانید که بیبیمباپ در کره جنوبی انواع مختلفی دارد و شهرهایی مثل جئونجو (Jeonju)، جینگجو (Jinju) و تونگیئونگ (Tongyeong) به دلیل داشتن انواع مختلفی از بیبیمباپ مشهور هستند. این غذا در سال 2011 در نظرسنجی ای که توسط سی ان ان تراول گردآوری شده بود، در لیست 50 غذای خوشمزه دنیا، رتبه 40 ام را کسب کرد. 

بیبیمباپ

3- بولگوگی | Bulgogi 

بولگوگی، گوشت گاو طعم دار شده است که همراه با سس سویا و یا سس فلفل (گوچوجانگ)، پیاز و سیر گریل می شود. راسته، دنده و سینه قسمت هایی از گوشت هستند که در طبخ بولگوگی مورد استفاده قرار می گیرند.

کره ای ها بولگوگی را همراه با برگ های کاهو می خورند؛ به این صورت که گوشت را لای کاهو گذاشته و باید کل لقمه را در دهان خود بگذارند چرا که جویدن و تکه تکه خوردن لقمه مرسوم نیست. در داخل کاهو و در کنار گوشت ممکن است برنج هم بگذارند. به طور سنتی، بولگوگی با خمیر قرمز و تندی به نام سامجانگ خورده می شود.

بولگوگی طعمی شیرین و اندکی تند دارد و شاید با اولین لقمه، مزه ای غیر منتظره از گوشت های رایج را تجربه کنید؛ اما کم کم به این مزه عادت می کنید و بولگوگی تبدیل به یکی از غذاهای محبوب تان می شود. بولگوگی در رستوران های باربیکیو هم سرو می شود و صرفا غذایی سنتی به شمار نمی رود.

محبوبیت بولگوگی از آنجایی مشخص می شود که این غذا رتبه 23 ام را در نظرسنجی جهانی خوشمزه ترین غذاهای دنیا به دست آورده است.                                                                        

بولگوگی

3- رامیون یا نودل کره ای 

رامیون در کره یکی از غذاهای روزمره و پر مصرف است که خیلی سریع و فوری آماده شده و قیمت بسیار پایینی دارد. به طور کلی کسی در کره نیست که نودل را دوست نداشته باشد!

رشته و نودل انواع مختلفی دارند و با سس ها و مواد مختلفی مخلوط می شوند. مثلا نودل با سس لوبیای سیاه یا جاجانگ میون را حتما در فیلم های کره ای دیده اید که آن را با ولع و هورت کشیدن می خورند! 

رامیون

4- جاپچه | Japchae

جاپچه نوعی نودل مخلوط است که آن را از سیب زمینی شیرین تهیه می کنند. این نودل همراه با سبزیجات و گوشت و انواع افزودنی ها بنا به سلیقه آشپز درست می شود. جاپچه را هم به صورت گرم و هم سرد می خورند. این غذا در مهمانی ها هم سرو می شود. 

جاپچه

5- سمگیوپسال | Samgyeopsal 

گوشت شکم خوک یا سمگیوپسال یکی از خوراکی های معروف در بین همه مردم کره جنوبی است. این گوشت را به صورت تکه های دراز همراه با سیر و پیاز و ادویه ها گریل می کنند و سپس با قیچی آن را به تکه های کوچک تر می برند و همراه با کاهو یا به صورت خالی می خورند.

سمگیوپسال

6- بوسام | Bossam

بوسام گوشت خوک پخته شده است که به صورت لایه های نازک بخارپز شده و همراه با برگ کاهو سرو می شود. سام (ssam) به معنای پیچیده شده یا بسته بندی شده است و به همین دلیل به گوشت خوک پیچیده شده در لای برگ کاهو بوسام می گویند. بوسام را به همراه سیر، کیمچی، برگ کاهو، برگ کلم چینی، سس سامجانگ، میگو و ... میل می کنند. 

بوسام

7- گالبی | Galbi

گالبی که از نظر لغوی «دنده» معنی می دهد و نام غذایی است که در طبخ آن از گوشت گاو، خوک و حتی مرغ استفاده می شود. وقتی نام گالبی را بدون هیچ پسوند و یا پیشوندی می شنوید، غذایی متشکل از ورقه های ضخیم گوشت گاو را انتظار داشته باشید که در مخلوطی از سس سویا و سیر و شکر خوابانده شده و روی آتش گریل شده است. البته این گوشت ها را می توان به صورت گالبی بخارپز (Galbijjim) و سوپ گالبی (Galbitang) نیز سرو کرد.

گالبی

8- سون دو بو جیگه | Soondubu Jigae 

جیگه به معنای آبدار است بنابراین غذاهایی که پسوند جیگه دارند از نوع خورشتی هستند. اگر در کره هوس یک خورشت تند و گرم و با بافت نرم را کردید حتما سوندوبو جیگه را امتحان کنید. این خورشت مخلوطی از گوشت گاو یا خوک، سبزیجات و قارچ و سس قلفل و توفو است که یک نیمرو هم روی آن می زنند و در ظروف سنگی سرو می شود. البته از دیدن ظاهر آن تعجب نکنید، خورشت های کره ای مثل سوپ های ما ظاهری آبکی دارند.

سون دو بو جیگه

9- ننگ میون | Naengmyeon

کره ای ها برای تحمل هوای گرم و مرطوب کره در تابستان غذاهای مختلفی می خورند که محبوب ترین آن ها ننگ میون یا نودل سرد کره ای است. این نودل ها از گندم سیاه یا سیب زمینی های شیرین درست می شوند. خیار، گلابی کره ای، گوشت گاو و تخم مرغ آب پز از مواد اصلی تشکیل دهنده این غذا هستند. 

ننگ میون

10- خوراک هشت پا | Sannakji

بعد از معرفی غذاهای معمول و نرمال کره ای نوبت به معرفی غذایی غیر معمول از دید خارجی ها می رسد! کره ای ها پاهای هشت پاهای کوچک و جوان را تکه تکه می کنند و با آمیختن آنها به سس فلفل یا سس سویا به صورت زنده می خورند. البته نوع سرخ شده این غذا هم وجود دارد و اگر طرفدار خام خواری یا زنده خواری نیستید می توانید هشت پای تان را سرخ کرده و سپس نوش جان کنید. البته اگر می خواهید تکان خوردن پاهای هشت پا را در دهان تان حس نکنید حتما حواس تان باشد که غذا را چندین بار خوب بجوید و سپس قورت بدهید چون امکان دارد خفه شوید! 

هشت پا

سوپ های کره ای

بر خلاف فرهنگ غذایی ایرانی ها که سوپ به عنوان پیش غذا صرف می شود، در کره سوپ نقش غذای اصلی را دارد. سوپ های کره ای به علت داشتن ریشه های گیاهان دارویی مثل جینسنگ و مواد مغذی دیگر جزو سالم ترین وعده های غذایی هستند. 

در ادامه با دو نوع از محبوب ترین سوپ ها آشنا می شویم: 

1- سامگه تانگ | Samgyetang

محتویات این سوپ عبارت اند از: یک مرغ تازه درسته، سیر، برنج، سبزیجات، ادویه های مختلف و صد البته جینسنگ که یک نوع ریشه گیاه دارویی است. فقط با خواندن مواد اولیه این سوپ می توانید به مقوی و سالم بودن آن پی ببرید. این غذا در فصل تابستان و زمانی که بی حالی ناشی از گرمای شدید به سراغ تان می آید، می تواند بنیه شما را تقویت کند. 

سامگه تانگ

2- سولونگ تانگ | Seolleongtang

سوپ استخوان و گوشت گاو را در اکثر رستوران های کره می توانید نوش جان کنید. محتویات این سوپ نیز شبیه به سامگه تانگ است با این تفاوت که به جای مرغ از گوشت گاو و نودل به همراه جینسنگ استفاده می شود.

در واقع اکثر سوپ های کره ای مواد اولیه یکسانی دارند و فقط در یک یا دوتا از مواد اولیه متفاوت هستند.

سولونگ تانگ

دسر های کره ای

 

1- هوباکجوک | Hobakjuk 

یکی از معروف ترین دسرهای کره ای ها، فرنی کدو حلوایی است که از کدو حلوایی بخارپز شده به همراه گلوله های برنجی کوچک درست می شود. 

این فرنی شیرین و خوشمزه بیشتر توسط بیمارانی که نمی توانند غذای سنگین بخورند مصرف می شود. همچنین برای صبحانه و عصرانه می توانید آن را داغ یا سرد میل کنید. 

هوباکجوک

2- سونگ پیون یا کیک برنجی | Songpyeon  

سونگپیون یک نوع کیک برنج است که با خمیر و مواد داخل آن آماده و بخار پز می شود. این کیک برنجی خوشمزه را در جشن چوسوک -جشن ملی برداشت محصول- می خورند و برای همه اعضای خانواده سلامتی و تندرستی را آرزو می کنند. سونگ پیون در رنگ های قرمز، صورتی، سبز، زرد و بنفش تهیه می شود و مواد مختلفی مثل پودر کدو حلوایی برای رنگ زرد یا بلوبری برای رنگ بنفش مورد استفاده قرار می گیرد. هنگام بخار پز کردن سونگ پیون آن را بر روی لایه ای از برگ های میوه کاج قرار می دهند و همین باعث می شود عطر خوشی به خود بگیرد. قدیمی ها معتقد بودند که به این ترتیب با خوردن سونگ پیون ها، قدرت و استقامت درختان کاج به شخص خورنده وارد می شود و او فرد سالمی خواهد بود.

سونگ پیون

3- کوکی چای | Dasik

این کوکی های چای سنتی به طور عمده از دانه های کنجد یا آرد برنج درست می شوند. رنگ های طبیعی این کوکی ها ناشی از دانه های سفید، قهوه ای و سیاه کنجد هستند و پودر سبز چای ماچا (Macha) رنگ سبز لطیفی به آنها می دهد. 

داسیک

4- دسر یخی | Bingsu

شناخته شده ترین دسر کره ای حتی در خارج از کره، بینگسو است که روزهای گرم تابستان را برای تان دلپذیر و خنک می کند. قطعه های یخ، همراه با دانه های لوبیای قرمز، میسوگارو (پودر چند دانه غلات) و شیر غلیظ شده شیرین به همراه آبمیوه ای که بنا به علاقه تان روی آن ریخته می شود از مواد تشکیل دهنده این دسر هیجان انگیز هستند.

بینگسو

5- یاکشیک | Yaksik 

یاکشیک یا یاکباپ نوعی کیک برنجی است که با نوعی برنج چسبناک، عسل، خشکبار و آجیل درست شده و به آن سس سویا، سس کنجد و شکر قهوه ای نیز اضافه می کنند. کره ای ها اعتقاد دارند که عسل ماده ای بسیار مقوی است و خاصیتی دارویی دارد، بنابراین هر غذایی که در آن عسل به کار رود جزو غذاهای مقوی به شمار می رود. یاک در کره ای به معنی دارو و شیک به معنی غذا است؛ بنابراین یاکشیک یک دسر سالم و مقوی به حساب می آید. یاکشیک را به عنوان دسر در مهمانی ها و تعطیلات کره ای و همچنین مراسم و جشن ها به همراه نوشیدنی یا به صورت خالی میل می کنند. 

یاکشیک

6- بونگ اوپنگ | Bungeoppang 

این دسر یک نوع شیرینی کره ای به شکل ماهی است که از خوراکی های نوشتالژیک کره ای ها به شمار می رود. این شیرینی با آرد، شکر، تخم مرغ، شیر و کره درست می شود. در گذشته داخل این شیرینی را با خمیر لوبیا پر می کردند؛ اما امروزه داخل آن را با مواد متفاوتی مثل شکلات، نوتلا، فرنی و... پر می کنند. این دسر در بین کودکان بسیار محبوب است و کره ای ها در روزهای سرد زمستان و در خیابان ها از خوردن آن لذت می برند. 

بونگ اوپنگ

نوشیدنی های کره ای

در میان نوشیدنی ها، چای محبوب ترین نوشیدنی رایج تمامی کشورهای آسیایی است و کره نیز از این قاعده مستثنی نیست اما در کنار آن نوشیدنی های دیگری نیز موجودند که اکثرا شیرین هستند. تقسیم بندی نوشیدنی ها به این شکل است: چای، نوشیدنی های میوه ای (Hwachae)، نوشیدنی های به دست آمده از برنج‌ (Tang و Sikhye)،  نوشیدنی های به دست آمده از حبوبات (Suksu)، نوشیدنی به دست آمده از آب گیاهان شیرین و ترش (Jang) و نوشیدنی درست شده از خرمالو (Sujeonggwa).

1- چای 

 چای در کره جنوبی از برگ، جوانه‌، شکوفه‌، ریشه‌، گل و میوه‌ گیاهان تهیه می شود. چای گل کاملیا، جین سنگ، زنجبیل و چای حبوبات، از پرطرفدارترین نوع چای در بین مردم این کشور محسوب می شوند.

چای در کره جنوبی

2- شیک هه | Sikhye

یک نوع نوشیدنی خوشمزه سنتی مخصوص جشن ها و اعیاد است که هم می توان آن را در خانه تهیه کرد و هم می توان به صورت قوطی از مغازه ها خرید. اما کره ای ها در جشن های مهم آن را به طور سنتی در خانه درست می کنند. این نوشیدنی از مواد ساده ای مثل آب، آرد مالت جو، شکر و برنج پخته که در داخل آن شناور است درست می شود و به منظور هضم غذا و آرامش بخشی به مصرف می رسد.

شیک هه

3- اومیجاچا | Omija-cha

اومیجا (Omija) به معنای 5 طعم است و دلیل این نامگذاری به وجود هر پنج طعم شیرین، ترش، شور، تند و تلخ در این نوشیدنی باز می گردد. این نوشیدنی با نام چای توت ماگنولیا نیز شناخته می شود و نوشیدنی هیجان انگیزی است که برای ماجراجویان طعم و مزه گزینه مناسبی به شمار می رود. میوه درخت ماگنولیا ماده اصلی در تهیه این چای است که به صورت گرم یا سرد سرو می شود.

اومیجاچا

4- دچوچا | Daechu cha

دچوچا در واقع همان چای عناب است که گاهی آن را با دانه های کاج تزیین می کنند.

دچوچا

فرهنگ غذایی کره ای ها 

غذای کره جنوبی به واسطه ویژگی هایی همچون دارا بودن مواد مغذی و دارویی، داشتن آداب منحصربه فرد و الهام از طبیعت شناخته شده است و از سالم ترین غذاها بین تمامی کشورها به شمار می رود. کره ای ها معتقدند هر چیزی که ظاهر خوبی داشته باشد حتما خوشمزه هم هست! و به همین دلیل در استفاده از هارمونی رنگ ها در تزیین غذا و حفظ ظاهر آن کم نمی گذارند. یکی دیگر از ضرب المثل های کره ای می گوید که بدن و زمین جدا از هم نیستند و این به معنای آن است که در تهیه غذا باید از محصولات طبیعی زمین استفاده کنیم تا بدنی سالم و قوی داشته باشیم. 

  • مواد اولیه تشکیل دهنده اکثر غذاهای کره ای عبارت اند از: برنج، گوشت، سبزیجات، سیر، آبزیان، روغن کنجد، ادویه های تند، سس سویا 
  • غذاهای کره ای به دلیل داشتن سیر، سس سویا و سس فلفل، مزه تندی دارند؛ همچنین بسیاری از غذاها مثل مرغ کره ای سرخ شده، بولگوگی(نوعی گوشت) و سیب زمینی (گوگوما) دارای مزه ای شیرین هستند. بنابراین مزه غالب اکثر غذاها تند و شیرین است که شاید به مزاق همه خوش نیاید.
  •  کره ای ها غذاها را به صورت های مختلف از جمله بخار پز شده، کباب شده، خام، سرخ شده و تخمیر شده میل می کنند. 
  • کره ای ها در بسیاری از سوپ ها و غذاهای خود از ریشه گیاهان دارویی از جمله جینسنگ استفاده می کنند که علاوه بر افزایش بنیه و قوای جسمانی، در جوان سازی پوست و مو نیز تاثیر به سزایی دارد و دلیل داشتن پوست های صاف و بدون لک کره ای ها رابطه مستقیمی با رژیم تغذیه ای آنها دارد.
  • برنج در قدیم جزو محصولات بومی کره جنوبی نبوده و یک محصول وارداتی به شمار می آمده است؛ به همین دلیل در ابتدا قیمت بالایی داشته و همه مردم نمی توانستند آن را تهیه کنند. عمده محصولات کشاورزی کره ای ها در قدیم گندم سیاه بوده است. همچنین گوشت گاو در کره قیمت بالایی دارد و جزو غذاهای مرغوب و گران محسوب می شود.

فرهنگ غذایی کره ای ها

بنچن | Banchan، بخش مهمی از فرهنگ غذایی کره ای ها

وقتی وارد یک رستوران کره ای می شوید و غذایی سفارش می دهید می بینید که علاوه بر غذای اصلی ظروف کوچک زیادی هم با محتویات مختلف سرو می شود که گاها کل میز را پر می کنند. اینها پیش غذا یا دسر نیستند. به اینها اصطلاحا مخلفات (side dish) یا بنچان می گویند که در واقع موادی هستند که شما در خوردن غذای تان به آنها احتیاج دارید. کیمچی پای ثابت تمامی بنچان هاست. تنوع بنچان ها به قدری زیاد است که نمیتوان همه آنها را شمرد یا نام برد. در واقع هر سرآشپز یا رستوران بنا به سلیقه خود می تواند انواع بنچان ها را به همراه غذا سرو کند. چند نمونه از بنچن های ثابت کنار غذاها عبارت اند از : کیمچی، برگ کاهو، جوانه سویا، جلبک و سبزیجات و... . 

اگر نمی دانستید که چگونه باید از همه بنچان ها در خوردن غذای تان استفاده کنید حتما از گارسون کمک بگیرید! 

بنچن

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم شما را با گوشه ای از فرهنگ اصیل غذایی کره جنوبی آشنا کنیم و با هم غذاها و خوراکی های محبوب کره ای را بشناسیم. 

شما تجربه خوردن غذاهای کره ای را داشته اید؟ 

نظرتان راجع به مزه و ذائقه غذایی کره ای ها چیست؟‌

کدام غذا را پیشنهاد می کنید؟‌

منتظر دیدگاه های تان هستیم...

آیا این مطلب مفید بود؟

14 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

بوگولگی و بیبیمباپ و ننگ میون از خوشمزه ترین غذاهاست اما سلیقه ای هست من مامانم از بیبیمباپ بدش اومد 😐

انتشار:03 آذر 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

بین نودل و رامیون فرقی هست ؟

بله رامیون آب داره و کنارش کیمیچی و مخلفات هست ولی نودل بدون آب و خالی خورده میشه

03 آذر 1402

نودل فقط رشته ی خالیه ولی رامیون با مخلفاتشه

09 شهریور 1402

بله

09 شهریور 1402

انتشار:20 بهمن 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

عالییی بود👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻

انتشار:01 دی 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.