karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

21 مرداد 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

 آنچه از جنگ ها و نبردها اغلب به ذهن می آید، خرابی ها، کشتارها و زندگی هایی است که نابود شده و امکانات و زیرساخت هایی است که از بین رفته است. در این میان جنگ ها وجه دیگری دارند و آن سازندگی ها و نوآوری هایی است که حین جنگ یا به خاطر آن به وجود می آیند. از اینترنتی که امروزه زندگی بدون وجود آن تصور پذیر نیست تا دستگاه های ردیابی پیشرفته (مانند جی پی اس ها) که همراه هر لحظه ی رفت و آمد ها و سفرهای ما شده اند بدون بهانه و دلیل جنگ هرگز به این سرعت در اختیار ما قرار نمی گرفتند. نمونه ی یکی از این پیشرفت های بزرگ در تکنولوژی وقوع جنگ جهانی اول بوده است. 

 هنگامی که ارتش اروپا برای اولین بار پا به جنگ جهانی اول در سال 1914 می گذاشت، افراد هنوز از نیزه های چوبی و سوار بر اسب استفاده می کردند. اما شرایط در پایان کار تفاوت بسیاری کرد. در انتهای جنگ، تفنگ هایی با شلیک های تند و سریع، بمباران های هوایی، وسایل نقلیه زرهی، و سلاح های شیمیایی سلاح هایی عادی محسوب می شدند. استفاده گسترده از گاز شیمیایی کلرین خاطره های رمانتیک میدان های جنگ را به سرعت از یادها برد و گلوله های انفجاری که از فاصله بیش از 30 کیلومتر شلیک می شدند مرزهای بی رحمی، شقاوت و تکنولوژی را جابه‌جا کرد. 

هر طرف جنگ تمام تلاشش را به کار می برد تا سلاح هایی مطابق با آخرین تکنولوژی موجود بسازد، یا شیوه های نوین جنگی ابداع کرده و به امید آنها جنگ را پیروز شود. از دستگاه های شنود گسترده گرفته، تا ماشین های زرهی و تانک هایی که می توانستند از مواضع سیم های خاردار و سنگرها عبور کنند، از تلفن ها و دستگاه های ارتباط از راه دور خورشیدی گرفته تا هواپیماهایی که ارابه مرگ نامیده می شدند، همه و همه فن آوری هایی بوده که جنگ را به پیش می برده و برنده را تعیین می کرد است. 

 حال امروز در کارناوال می خواهیم سری به مجموعه عکس های گرفته شده از جنگ جهانی اول بزنیم که از چندین مجموعه جمع آوری شده و برخی از آنها برای اولین بار دیجیتالی شده اند. با تماشای این تصاویر در خواهید یافت که چطور تکنولوژی در جریان جنگ به کمک جنگجویان آمد و آن ها را در دفاع از مواضعشان یاری رساند.

این مجموعه از عکس ها در سه سری برای شما به نمایش درخواهد آمد که در سری اول این مجموعه تصاویری از تکنولوژی ها و نوآوری هایی که در این جنگ مورد استفاده قرار می گرفت در معرض دید شما قرار می گیرد. در تماشای آنها با ما شریک شوید تا ببینید چگونه ادوات و ابزارهای جنگی پیشرفت کرده و به خدمت جنگ در آمدند تا جهان را درگیر جنگی خانمان سوز کنند. 

تصویری از جنگ جهانی اول

1- سربازان آمریکایی در حال شنود مخابراتی دشمن 

سربازان آمریکایی در حال استفاده از یک یابنده صوتیِ تازه توسعه یافته هستند که بر روی یک سکوی چرخ دار قرار گرفته است. در این تصویر سربازانی را می بینید که به وسیله ی هدفون هایی در حال شنود علائم رمزی مخابراتی به وسیله ی شیپورهای عظیم تقویت کننده صدا هستند.

این شیپورها توسط سکوهای چرخ داری به حرکت در می آیند تا مقابل هواپیمای دشمن که در دوردست ها در حال پرواز است، قرار بگیرد. توسعه تعیین موقعیت مکانی دشمن در طول جنگ جهانی اول به سرعت پیشرفت کرد، و بعدا در دهه ی ۴۰ با توسعه ی رادار وارد مرحله ی جدیدی شد. 

سربازان آمریکایی در حال شنود مخابراتی دشمن

2- قطار زرهی اتریشی در گالیشیا، سال 1915

سابقه اضافه کردن سلاح به قطارها به سالهای جنگ داخلی آمریکا بر می گردد که راهی مطمئن برای جابه‌جایی سلاح و زره و پرسنل نظامی از میان مناطق جنگی بود. 

قطار زرهی اتریشی در گالیشیا

3- درون یک واگن قطار زرهی در سال 1918

این تصویر که در بهار 1918 در روستای چاپلینو، استان دنیپروپتسک اوکراین، گرفته شده، داخل یک واگن قطار زرهی را می بینید. حداقل 9 مسلسل سنگین به همراه تعداد زیادی جعبه های مهمات در تصویر دیده می شود. 

درون یک واگن قطار زرهی

4- یک تیم ارتباطات آلمانی پشت جبهه غربی ها

این تیم از قدرتِ ژنراتوری که با پا زدن به حرکت در می آید استفاده می کنند تا یک ایستگاه رادیویی را در سپتامبر 1917 روشن نگه دارند. 

یک تیم ارتباطات آلمانی پشت جبهه ی غربی ها

5- پیشرفت متفقین، فرانسه سال 1917

دو تانک در حال پیشروی در سمت چپ تصویر قرار دارند و سربازانی به دنبال آنها در حرکت هستند. در جلوی عکس سربازانی را می بینید که در کنار جاده نشسته یا ایستاده اند. در پشت این مردان صلیبی چوبی دیده می شود که کلاه یکی از سربازان استرالیایی یا نیوزیلندی بر روی آن قرار دارد. در پس زمینه دیگر سربازان در حال حرکت هستند و سلاح های زمینی و خمپاره اندازها را حمل می کنند. 

پیشرفت متفقین در باپوم، فرانسه

6- سربازی بر روی یک موتور هارلی-دیویدسون در سال 1918

طی سالهای پایانی جنگ، ایالات متحده آمریکا بیش از 20000 هندی و و موتورهای هارلی-دیویدسون را در خارج از مرزهای خود مستقر کرد. 

سربازی بر روی یک موتور هارلی-دیویدسان

7- تانک های متوسط مارک ویپت بریتانیایی در گذر از کنار جسد یک سرباز 

این تانک در حال حرکت به سمت جاده ای در نزدیکی آشیت لو پتیت فرانسه برای حمله به مواضع دشمن به تاریخ 22 آگوست 1918 است. تانک های ویپت سریعتر و سبک تر از تانک های قدیمی بریتانیایی بودند.

تانک های متوسط مارک ویپت بریتانیایی

8- لانگر مکس، سلاح راه آهنی تیربار سریع

سرباز آلمانی در حال سابیدن و پاک کردن گلوله ی عظیم 38 سانتی متری اسلحه SK L/45 یا "لانگر مکس"، سلاح راه آهنی تیربار سریع در سال 1918 است. لانگر ماکس در اصل به عنوان سلاحی برای نبردهای زمینی طراحی شده بود، اما بعدا بر واگن های قطارهای زرهی سوار شده، یکی از انواع متعدد توپخانه راه آهن، و به وسیله هر دو سمت جبهه جنگ مورد استفاده قرار گرفت. لانگر مکس ها می توانستند موشک هایی با قدرت انفجار بالا و به وزن 750 کیلوگرم را تا فاصله ی 34200 متری پرتاب کنند. 

لانگر مکس، سلاح راه آهنی تیربار سریع

9- پیاده نظام آلمان از هنگ ووگل وان فالکنستین شماره 56

پیاده نظام آلمان از هنگ ووگل وان فالکنستین شماره 56 در سنگر ارتباطات جایی در جبهه غربی، حالت حمله به خود گرفته اند. هر دو سرباز ماسک های گاز زده اند و کلاه های استهلهلم (Stahlhelm) بر سر کرده اند، با صفحاتی فولادی که به آن زره جلو (strinpanzers) گفته می شده و در قسمت جلویی کلاه ها نصب می شد. زره جلو از جنس فولاد سنگین بود و برای محافظت بیشتر در برابر تک تیراندازها و گروه های حمله در سنگرها مورد استفاده قرار می گرفت، جاییکه بالا آوردن سر کمی بیشتر از سنگر می توانست حرکتی مهلک باشد.

پیاده نظام آلمان از هنگ ووگل وان فالکنستین شماره 56

10- درخت گمراه کننده بریتانیایی

افراد هر دو جبهه نبرد از این نوع استتار برای مشاهده اطراف و پست دادن استفاده می کردند. 

 

درخت گمراه کننده بریتانیایی

11- سربازان ترکی در حال استفاده از یک دستگاه ارتباط از راه دور خورشیدی

در این عکس تصویر این سربازان را در هوج، در نزدیکی شهر آزا، در سال 1917 در حال استفاده از تکنولوژی هلیوگراف می بینید. هلیوگراف نوعی تلگراف خورشیدی بی سیم است که با استفاده از تلالو و اشعه های نور خورشید به شیوه کدهای مورس (نوعی کد رمزی برای برقراری ارتباط) و توسط انعکاس در آینه پیام را مخابره می کند. 

سربازان ترکی در حال استفاده از یک دستگاه ارتباط از راه دور خورشیدی

12- وسیله نقلیه آزمایشی مربوط به صلیب سرخ جهانی 

این وسیله نقلیه آزمایشی مربوط به صلیب سرخ جهانی بوده و از آن برای حفاظت سربازان زخمی در حالی که آنها را از سنگر ها جمع آوری می کردند در طول جنگ جهانی و در سال 1915 مورد استفاده قرار می گرفت. چرخ های نازک و تصفیه هوای کم، این شکل از طراحی را در جبهه های شلوغ، هوای بارانی و زمین گلی بی اثر می کرد. 

وسیله نقلیه آزمایشی مربوط به صلیب سرخ جهانی

13- سربازان آمریکایی درون سنگر درحالیکه صورتهای خود را با ماسک های گاز پوشانده اند

در قسمت پشت این سربازان موشک سیگنالی دیده می شود که در حال شلیک شدن است. هنگامی که از میزان گازهای شیمیایی کم می شود، از موشک تکی و زنگ و ناقوس برای اعلام رفع خطر استفاده می شود.

سربازان آمریکایی درون سنگر

14- ماشین بلا استفاده حفر سنگر آلمانی، 8 ژانویه 1918

اکثریت قریب به اتفاق هزاران کیلومتر سنگر کنده شده در جنگ به وسیله دست حفر شده است، اما در برخی موارد این ماشین ها به کمک افراد می آمدند.  

ماشین بلا استفاده حفر سنگر آلمانی

15- سربازی آلمانی در حال صحبت با دستگاه تلفن در جبهه نبرد

این سرباز آلمانی در حال استفاده از این دستگاه گیرنده و فرستنده تلفنی است، در حالیکه دو نفر دیگر رولی از سیم را نگه داشته اند. احتمالا تا رسیدن به جبهه نبرد این سیم ها نیز کم کم باز می شوند.

سربازی آلمانی در حال صحبت با دستگاه تلفن

سخن آخر

امروز به همراه شما در کارناوال سری به عکس های گرفته شده از جنگ جهانی اول زدیم. تکنولوژی هایی که در آن زمان مورد استفاده قرار می دادند را بررسی کردیم و دیدیم که چگونه جنگ ها همزمان پیشرفت و پسرفت را برایمان به همراه می آورند؛ پیشرفت در نوآوری و ابزارها و پسرفت در اخلاق و انسانیت. نظر شما در این باره چیست؟ آیا این قبیل تکنولوژی ها و پیشرفت ها ارزش جنگی که جان هزاران نفر را می گیرد دارد؟ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم. 

منبع: وبسایت آتلانتیک، theatlantic.com

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ناشناس

جنگ که طبیعتا خوب نیست ولی خب پست جالبی بود مرسی خانوم مهدیه اکبری 

انتشار:21 مرداد 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.