karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

11 مرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

ایران عزیزمان، سرزمینی پر از شگفتی و زیبایی ست و میراث طبیعی و تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. همان طور که حتما می دانید یکی از اولین تمدن های جهان، در ایران شکل گرفته است و این سرزمین، برای مدتی طولانی ست که از انسان ها میزبانی می کند؛ اما با این وجود، این خطه زیبا چندان مورد هجوم قرار نگرفته و هنوز هم با گذشت دوره های بسیار می توان جلوه های طبیعی بسیاری را در این جا به تماشا نشست و شکوه ایران را به خود یادآور شد. اگرچه در گوشه گوشه سرزمین مان می توان تجلی آفرینش را تماشاگر بود، اما در برخی نقاط این سرزمین، جلوه گری طبیعت بیشتر خودنمایی می کند؛ همچون استان لرستان.
این استان در نواحی غربی کشورمان جای خوش کرده است و بیشتر مساحت آن به ویژه در نواحی شمالی روی کوه های زاگرس قرار دارد. همین موقعیت جغرافیایی، باعث شده که در بخش های شمالی شاهد آب و هوای سرد و کوهستانی باشیم و در نواحی مرکزی بتوان از آب و هوای معتدل لذت برد و هرچه به سوی جنوب برویم گرما بیشتر شود. باید بدانید که این تنوع آب و هوایی و مناطق کوهستانی، باعث شده تا عناصر طبیعت، به بهترین شکل در این خطه رخ نمایی کنند. لرستان به آبشارها، تنگه ها، دریاچه ها و شهرهای خوش آب و هوایش شهرت دارد. از طرفی در زمان های گذشته بناهای متعددی نیز در این خطه ساخته شده است و به همین دلیل رد و نشانی از تاریخ را نیز می توان در اینجا یافت.

خوبست بدانید که استان لرستان در حدود 2808 کیلومترمربع، مساحت دارد و در مرکزیت آن، شهر خرم آباد قرار گرفته است. در این استان شهرستان های مختلفی وجود دارند که از جمله آن ها می توان به خرم آباد، پل دختر، الیگودرز، دورود  و ... اشاره کرد. در ادامه می خواهیم به تماشای تصاویری از مناطق دیدنی این استان بنشینیم؛ دریاچه گهر، آبشارهایی همچون افرینه، کول چپ و لنج آباد، تنگه شیرز، همچنین قلعه فلک‌الافلاک که در زمان ساسانیان ساخته شده و معروفترین جاذبه تاریخی اینجاست را از نظر می گذرانیم تا این گونه بیشتر، با این استان غربی کشورمان آشنا شویم. 

بد نیست توضیح دهیم که تصاویر پیش رو، همگی به دست عکاس توانای کشورمان، عارف زیودار ثبت شده اند که خود از اهالی شهر خرم آباد است. در میان تصاویر لرستان خواهید دید که این عکاس، توجه ویژه ای به زادگاهش دارد و چندین بار این شهر را می بینیم.

 برای این سفر تماشایی به غرب کشورمان کارناوال را همراهی کنید.

ورود به صفحه معرفی استان لرستان

لرستان

Aref Zivdar

1- دریاچه گهر

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه های استان لرستان دریاچه آب شیرین گَهَر است که در 35 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان دورود قرار دارد. این دریاچه در میان کوه های اُشترانکوه محصور شده است و از آن، به عنوان نگین اشترانکوه یاد می کنند. بد نیست بدانید که گهر در گویش محلی به معنای آب جمع شده در گودی ست که عمق زیادی دارد و ساکن به نظر می رسد.

ورود به صفحه معرفی دریاچه گهر

دریاچه گهر

Aref Zivdar

دریاچه گهر

Aref Zivdar

2- تنگ هلت 

تنگ هلت در فاصله ۹۰ کیلومتری از آزادراه زال به سمت اندیمشک قرار دارد. این تنگه مکان بسیار مناسبی برای طبیعت گردی و دره نوردی ست. همان طور که می بینید از میان این تنگه، رودی می گذرد. در گذشته دریاچه ای را پشت یک سد در این حوالی محصور کرده بودند. اما پس از سیلی، سد شکست و در نتیجه آن، رودی میان این تنگه جاری شد. باید بدانید که تنها فصل مناسب برای بازدید از این تنگ، تابستان است و در باقی فصل های سال، با بالا آمدن سطح آب عبور از این جا غیر ممکن می شود.

تنگه هلت لرستان

Aref Zivdar

3- آبشار افرینه

آبشار زیبای افرینه یکی از زیباترین آبشارهای کشورمان است و تصویر پیش رو نیز تاییدی بر این ادعاست. این آبشار در ۳۸ کیلومتری شهر خرم آباد قرار گرفته است و به خاطر نحوه ریزش آب آن در بین شیار‌های صخره ای شهرت دارد.

آبشار افرینه لرستان

Aref Zivdar

4- دره خزینه

دره خزینه یکی از شگفتی های طبیعی ایران به شمار می رود که در اثر سال ها فرسایش پدید آمده است. این دره در روستایی هم نام خودش در شهرستان پلدختر قرار دارد. شباهت دره خزینه به یکی از ژرف دره های آمریکا به نام گرند کانیون، توجه افراد بسیاری را به اینجا جلب کرده است.

ورود به صفحه معرفی دره خزینه

دره خزینه شهرستان پلدختر

Aref Zivdar

5- آبشار کول چپ 

کول چپ، یک آبشار فصلی ست که در مسیر خرم آباد به سمت اندیمشک واقع شده است. این آبشار در ارتفاع 923 متری از سطح دریا قرار دارد. «کول» در زبان لری، به معنی «پشت» است؛ اما از این واژه به معنای دره عمیق و کوهستانی نیز استفاده می شود. بنا بر این تعریف برخی باور دارند که کول چپ یعنی دره ای عمیق و کوهستانی که به علت ریزش کوه، چپ کرده و پدید آمده است!

آبشار کول چپ لرستان

Aref Zivdar

6- کول راست؛ جایی که وجود خارجی ندارد!

گویا چند وقتی ست که عده ای از نام «کول راست» نیز برای خطاب برخی نقاط این منطقه در رشته کوه زاگرس استفاده می کنند و ناحیه را به دو بخش تقسیم کرده اند؛ سمت چپ جاده را کول چپ و سمت راست را کول راست می گویند. البته در نامگذاری های رسمی چنین مساله ای پذیرفته نیست و تمام این خطه، کول چپ نام دارد.

کول چپ استان لرستان

Aref Zivdar

7- باز هم جلوه هایی از طبیعت لرستان

استان لرستان

Aref Zivdar

استان لرستان

Aref Zivdar

8- منظره ای زیبا از بخش ویسیان

بخش وِیسیان، از بخش های شهرستان دوره در استان لرستان شمرده می شود؛ البته، پیش تر این منطقه بخشی از شهرستان خرم آباد به حساب می آمد. این ناحیه یکی از مراکز مهم تولید برنج در استان لرستان شمرده می شود و همین موضوع سبب شده تا آن را شهر شالیزارهای سرسبز لرستان بنامند.

بخش ویسیان لرستان

Aref Zivdar

9- شب های خرم آباد

خرم آباد، زادگاه و محل زندگی عارف زیودار است کسی که امروز به تماشای تصاویرش نشسته ایم؛ طبیعتا، این عکاس هنرمند بیشتر تصاویرش را در این منطقه به ثبت می رساند. 

شب های خرم آباد لرستان

Aref Zivdar

شب های خرم آباد لرستان

Aref Zivdar

10- جلوه ای از طبیعت سپیدپوش خرم آباد

خرم آباد لرستان

Aref Zivdar

11- قلعه فلک الافلاک

از قلعه فلک الافلاک با نام دژ شاپورخواست نیز یاد می کنند. این قلعه باشکوه در مرکز خرم آباد و بر روی تپه ای قدیمی قرار دارد. فلک الافلاک را مظهر فرهنگ و تاریخ لرستان می دانند و به نوعی، نمادی از این استان به شمار می رود. قدمت این قلعه به دوره ساسانیان بر می گردد. در زمان ساسانیان شهری به نام شاپورخواست در حدود منطقه کنونی خرم آباد برپا شد و بنا بر روایت ها، دژ شاپورخواست مقر نظامی این شهر بوده است. گفته می شود که نام فلک‌ الافلاک را در دوره قاجار به این قلعه نسبت داده اند.

قلعه فلک الافلاک خرم آباد لرستان

Aref Zivdar

قلعه فلک الافلاک خرم آباد لرستان

Aref Zivdar

12- تنگِ شیرز

تنگ شیرز در حقیقت در محل تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان قرار گرفته است. درازای این تنگ به 5 کیلومتر می رسد و از میان آن، رودخانه‌ای می‌گذرد. این منطقه توسط دیواره هایی با ارتفاع ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر محصور شده است که عظمت خاصی را در این ناحیه پدیدار کرده اند؛ صخره های بلند این جا ناشی از فرسایش خاک طی هزاران سال هستند. تنگ شیرز در فهرست میراث طبیعی کشورمان ثبت شده است.

تنگه شیرز استان لرستان

Aref Zivdar

13- شول آبادِ الیگودرز

شول آباد، مرکز بخش زَز و ماهرو است و یکی از نقاط شهری شهرستان الیگودرز شمرده می شود. در تصویر، گوشه ای از طبیعت چشم نواز این خطه را تماشا می کنید. 

طبیعت شول آباد الیگودرز استان لرستان

Aref Zivdar

14- کوه پریز

در پیش روی تان تصویری از کوه پَریز را در جنوب شهرستان دورود می بینید؛ البته اینجا به پریزکوه نیز معروف است. کوهنوردان بسیاری این جا را برای کوهنوردی بر می گزینند. آن ها در میانه راه شان از جلوه های طبیعت همچون چشمه راکن یا غار پریز بازدید می کنند و به استراحت می پردازند. 

کوه پریز استان لرستان

Aref Zivdar

15- آبشار مین کول

استان لرستان، آبشارهای بسیاری را در خود جای داده است که شاید، نام بعضی از آن ها حتا به گوش تان نخورده باشد؛ همین موضوع سبب شده تا از این استان زیبا، به عنوان سرزمین آبشارها یاد کنند.

آبشار لرستان

Aref Zivdar

16- نمایی زیبا از پل شهدای خرم آباد

پل شهدا خرم آباد لرستان

Aref Zivdar

17- باز هم منظره رویایی دریاچه گهر 

دریاچه گهر استان لرستان

Aref Zivdar

18- آبشار لنج آباد

لنج آباد یکی از روستاهای شهرستان دورود است و آبشار زیبای پیش روی تان، در این روستا قرار گرفته است. 

آبشار لنج آباد لرستان

Aref Zivdar

سخن آخر

به استان لرستان سفر کردیم و چندی از جاذبه های این خطه را از نظر گذراندیم. برای تماشای این عکس های زیبا، با یکی از اهالی لرستان، به نام «عارف زیودار» همراه بودیم. دیدیم که چه مناظر شگفت انگیزی در این نقطه از سرزمین مان قرار دارند؛ همچون دریاچه کوهستانی گهر، دره خزینه، تنگه شیرز و ...، همچنین آبشارهای بسیاری نیز در این خطه بعضا کوهستانی جای خوش کرده اند که به چند مورد از آن ها نظر انداختیم. 

نظرتان درباره این تصاویر چه بود؟

آیا تا به حال به لرستان سفر کرده اید؟

کدام یک از جاذبه های لرستان، برای شما جذابتر است؟

حتما پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

3 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سلام سپاس از شما که دریچه ای دیگر از نعمت های پر در دمار را بر ما گشودید من ژئومورفولوژی زاگرس لرستان را مطالعه می کنم می توانم از عکس هی شما استفاده کنم.

پریوش سارانی

با سلام 

خوشحالیم که مطالب برایتان مفید بوده . استفاده از تصاویر با ذکر منبع و درج نام عکاس بلامانع است. برای تصاویری که به نام عکاس یا منبع دسترسی داشتیم، اسم عکاس و منبع در تصاویر ذکر شده است.

موفق و سلامت باشید.

28 آذر 1401

انتشار:26 آذر 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اگر می خواهید زیباترین ژِوپارک ایران را مشاهده کنید یک سفر به کوهدشت لرستان داشته باشید تا دره شگفت انگبز شیرز را از نزدیک مشاهده نمایید دره ای که رودخانه عظیم سیمره را در همسایگی خود دارد وخود دره و پل طبیعی معروف ان شما را حیرت زده خواهد کرد،علیار منفرد

انتشار:01 مرداد 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

شیرین

درود و شادباش مهربانو نسیم. کارناوال قابل تحسینه. سپاس از از اینکه وقت میذارین.

انتشار:27 مرداد 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.