karnaval.ir

سحر بحیرائی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

16 آذر 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در این پست نگاهی به تصاویر قدیمی از سفر با قطار خواهیم انداخت و با حال و هوای سفر با قطار در گذشته آشنا خواهیم شد. این مجموعه تصاویر در اصل آرشیوی از عکس های قدیمی از راه آهن در نقاط مختلف دنیا از جمله اسکاتلند، برزیل، انگلستان و ... است که به نوعی تاریخچه سفر ریلی در برخی از بخش های دنیا را نشان می دهد، پس این بار با کارناوال همراه شوید تا نگاهی به عکس های تاریخی از مسافرت با قطار در کشورهای مختلف دنیا بیندازیم.

1-  این تصویر مربوط به خط راه آهن مِدی را ماموره (The Madeira-Mamoré Railroad) است که با نام راه آهن شیطان هم شناخته می شود. ساخت این خط آهن از کشور برزیل و در دوران شکوفایی و رونق ساخت لاستیک که یک برهه رونق اقتصادی- تاریخی در مسیر جنگل های آمازون بود، شروع شد. به خاطر سختی مسیر، تعدادی زیادی جان خود را در زمان ساخت و ساز راه آهن از دست دادند. عکس زیر مربوط به یک گروه از مقامات مهم در کنار اولین لوکوموتیو است. آنها کنار خط راه آهنی ایستاده اند که پیش از این در میان جنگل های انبوه و مخوف آمازون مدفون مانده بود.

راه آهن شیطان

National Archive of Brazil

2- خط راه آهن سابق «Salzkammergut-Lokalbahn» بین دو شهر سالزبورگ (Salzburg) و باد ایشل (Bad Ischl) در کشور اتریش قرار دارد و بین سال های 1890 تا 1957 فعال بوده است. این قطار بعد از عبور از شهر سالزبورگ از میان چمن زارها می گذشت و در مکانی که با یک پرچم قرمز مشخص شده بود و نشان دهنده مسافران منتظر بود، توقف می کرد. عکس در سال 1965 گرفته شده و مربوط به مسافرانی است که در ایستگاه پلومبرگ (Plomberg) ایستاده و در حال صحبت کردن هستند.

قطار خط سالزبورگ- بادایشل

Alfred Luft

3- این آخرین لوکوموتیوی است که توسط شرکت راه آهن و واگن های حمل و نقل ویرجینیا و تراکی (Virginia & Truckee Railroad) خریداری شد. این لوکوموتیو که اکنون در موزه راه آهن ایالت نوادا در شهر کارسون نگهداری می شود؛ در اول اکتبر سال 1948 از حرکت باز ایستاد و دیگر کار نکرد. مسیر حرکت قطار از رینو به مرکز ایالت نوادا یعنی کارسون بود. 

خط آهن ویرجینیای تراکی

University of Nevada, Reno libraries

4- قطاری در حال عبور از پل اسماردیل گیل ویاداکت (Smardale Gill Viaduct) در کشور انگلستان است و مسیر سابق راه آهن ترنس پناین دارلینگتون (Trans-Pennine Darlington) به مسیر تی بی (Tebay route) را می پیماید. تنها یک خط آهن روی این پل 14 قوسی ساخته شد که کل مسیر (Smardale Gill) را طی می کرد. این خط توسط شرکت نورثن وایاداکت تراست (the Northern Viaduct Trust ) بازسازی شد و در حال حاضر یک مسیر پیاده روی به سمت یک ذخیره گاه طبیعی است.

قطاری روی پل اسمار دیل

Cecil ord/rail Archive Stephenson

5- عکس مربوط به دوک و دوشس های اعضای حزب سلطنتی یورک است که در سال 1901 در گلیشر (Glacier) کانادا ثبت شده است. آنها کنار یکی از قطارهای شرکت راه آهن کانادا پسیفیک (Canada Pacific Railway) در امتداد مسیر تخریب شده بیگ هیلز (Big hills) هستند. این قسمت از مسیر راه آهن بسیار سخت و چالش انگیز بود چرا که شیب بسیار تندی داشت.

دوک و دوشس های کانادایی

Library and Archive Canada /tolpy studio fonds

6- در این تصویر گروهی از مردان و زنان شجاع و سر سخت را می بینید که بر روی سپر یکی از قطارهای خط راه آهن کانادا پسیفیک نشسته اند. این عکس در تقاطع یکی از راه های فرعی در خط بیگ هیلز ثبت شده است.

راه آهن کانادا پاسیفیک

William Noteman | Vancouver library

7-  قطاری در مسیر سابق ویورلی ادینبرگ (Waverley Edinburgh) به کارلایل لاین (Carlisle line) که در ایستگاه سنت بوسول (St Boswell) در مرزهای اسکاتلند قرار دارد، ایستاده است. می توان در عکس بسته های پستی را هم دید که بارگیری می شوند.

قطار ادینبورگ به کارلایل لاین

T.G Hupburn | Archive Stephenson

8- یکی دیگر از قطارهای مسیر ویورلی (Waverley) که صدا کنان از مسیر ویتروپ سادینیگ (Whitrope Siding) می گذرد. در حالی که برای عبور از یک تونل راه آهن در هاوک (Hawick) در نزدیکی مرزهای اسکاتلند آماده می شود.

قطار مسیر ویورلی

T.G Hupburn | Archive Stephenson

9- تصویر مربوط به راه آهن مرکزی استرالیا است؛ که در بخش رد سنتر (Red center)، مرکز استرالیا گسترده شده است و از داروین (Darwin) در شمال به سمت آدلاید (Adelaide) در جنوب می رود. عکس مربوط به یکی از اولین قطارها در ایستگاه «Woolshed Flat» بین بندر آگوستا (Augusta) و کورون (Quorn) در شمال آدلاید است.

راه آهن مرکزی استرالیا

State library of south Australia

10- کارگران در حال ریختن ذغال سنگ درون موتور لوکوموتیو هستند. در گذشته این کار بسیار دشوار و سخت بود چرا که در آن زمان برای حمل سنگ ها از جرثقیل استفاده نمی شد.

کارگران در حال ریختن ذغال سنگ

State library of south Australia

11- راه آهن کتل ولی (Kettle valley) که دو قسمت هوپ (Hope) و میدوی (Midway) در بریتیش کلمبیا در کانادا را به هم وصل می کرد و در سال 1989 تعطیل شد. تصویر، مربوط به سال 1918 و مربوط به قطاری است که رو به شرق حرکت می کند و در حال عبور از وست فورک کنیون کریک (West Fork Canyon Creek) است.

راه آهن کتل وی

Vancouver public library

12- تصویر مربوط به راه آهن وال هالا (Walhalla) در ویکتوریای استرالیا است که در دهه 1860 و در دوران تب طلای استرالیا (1) گرفته شده است. تصویر مربوط به مردان خوش پوشی است که برای ثبت تصویر روی یکی از اولین پل های راه آهن ژست گرفته اند.

 

پاورقی


1- تب طلای استرالیا مربوط به دورانی است که معادن طلا در استرالیا کشف شدند و کارگران به سمت این معادن هجوم بردند. طوفان مهاجرتی برای به دست آوردن طلا در این دوران آغاز شد و نتایجی چون کاهش نیروی کار و بی ثباتی اقتصاد را به بار آورد.

راه آهن والا هالا

William Harrison lee | wikimedia

13- قطاری در حال حرکت در شهر انکارانسیون (Encarnación) در پاراگوئه است که در خط آهن پیشین آسونسیون (Asunción) به انکارانسیون (Encarnación) قرار دارد. اکنون بحث هایی در رابطه با بازگردانی این خط راه آهن در جریان است.

قطار شهر پاراگوئه

Donald H. wilson

14- تراموای بخار سورابایا (Surabaya) در جزیره جاوه اندونزی در حال عبور کردن از خیابان های شلوغ است. به خاطر عبور این تراموا در شهر مسیرها مسدود می شد و عابران پیاده و ماشین ها مجبور به توقف می شدند. این سرویس در سال 1987 تعطیل شد.

تراموای استیم جاوه

Anthoy j lambert

15- بخاری از موتور قطار در حال بیرون آمدن است؛ قطاری که از مسیر ناهموار بین افغانستان و پاکستان عبور می کند. خط راه آهن سابق بوستان (Bostan) به فورت سندمن (Fort Sandeman) در سال های 1917 تا 1985 بین پاکستان و هند جا به جا می شد. طی کردن مسافت بین 19 ساعت طول می کشید چون قطار فقط با سرعت 14.48 کیلومتر در ساعت حرکت می کرد. 

قطار فورت سندمن

Anthoy j lambert

16- سفرهای ریلی از دست رفته (Lost Railway Journeys) که توسط آنتونی لمبرت (Anthony Lambert) توسط انتشارات شیر سفید (White Lion Publishing) منتشر شد و به قیمت 25 پوند به فروش می رسید.

 

سفر های گمشده با قطار

Wite Lion Publishing

سخن آخر

گشتی در دنیای قطارهای قدیمی و اولین خطوط آهن در کشورهای مختلف زدیم. 

نظر شما درباره سفر با قطار و امنیت آن چیست؟ 

می دانید اولین بار راه آهن چه زمانی وارد ایران شد؟

از تجارب خود درباره سفر با قطار برای ما بگویید.

در دنیای آبی رنگ کاشی های فیروزه ای سفر می کنم تا بیابم راز این خاک مقدس را

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.