karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

04 تیر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

اگر شما از علاقمندان به موزه گردی باشید، شاید از تنوع موزه های ایرانی هم اطلاعی داشته باشید، با این حال بسیاری از مردم از وجود موزه های مختلف ایران و تهران خبری ندارند و وقتی چشمشان به یکی از موزه های خارجی می افتد، دلشان می خواهد کاش نمونه ای از آن ها را هم در وطن خودمان می دیدیم. جدا از امکانات کم موزه های ایرانی، باید بدانید اغلب آن ها ناشناخته باقی مانده اند و وقتی نگاهی به لیست موزه های تهران یا شهر خودتان بیاندازید، به نام های جالب توجه و جذابی بر خواهید خورد. از این دست می توان به موزه های پارینه سنگی زاگرس، موزه ملی خودرو ایران در البرز، موزه عصر آهن تبریز و موزه های آستان قدس رضوی اشاره کرد. همراه ما باشید تا با یکی دیگر از موزه های جذاب و کم تر شناخته شده ایران آشنا شوید.
  موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران، موزه ای تازه تأسیس در تهران است که در خانه ای تاریخی و باقی مانده از دوران قاجار به پا شده است. مجموعه آثاری که در این موزه به چشم می خورند مربوط به دوران های مختلف پیش از تاریخ و پس از تاریخ بوده و قدمت برخی از آنها به 5 هزار سال پیش بر می گردد. از جمله بخش های موزه ملی تاریخ علوم پزشکی می توان به دیرین انسان شناسی، اسناد و نسخ خطی، دندان پزشکی، گیاهان دارویی، داروخانه نظامی و ... اشاره کرد.
یکی از جالب ترین بخش های این موزه، بخش دیرین انسان شناسی است که در خود یک مومیایی و چندین جمجمه و فسیل انسانی را به نمایش گذاشته است. در این بخش به یک مومیایی برخواهید خورد که از اطراف شهر یزد یافت شده است و قدمتی نهصد ساله دارد. خوب است بدانید بر خلاف امری که در میان مصریان باستان رایج بود و اجساد انسان ها را مومیایی می کردند، عمل مومیایی کردن چه قبل و چه بعد از اسلام، در ایران رایج نبود و همواره با منعیات شرعی همراه بود. با این حال گهگاهی بنا به شرایط موجود، اجساد انسان ها به صورت طبیعی مومیایی شده و سالم باقی می ماندند. 
این جسد پیش رو نیز متعلق به خانمی 65 ساله است که به صورت طبیعی مومیایی شده و علت آن نیز درصد بالای نمک موجود در خاک محل دفن و کمبود رطوبت و میکروارگانیسم های آن جا بوده است. 
همان طور که گفته شد، امروزه مومیایی طبیعی خانم 65 ساله در موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران نگهداری می شود و پنج روز اول هفته می توانید به بازدیدش بروید و این مومیایی ایرانی را از نزدیک ببینید. 
دوره تاریخی: اسلامی
قدمت: 900 سال پیش
محل کشف: اطراف یزد
محل نگهداری: موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران، تهران
آدرس موزه: خيابان كارگر شمالی- خيابان شانزدهم (فرشی مقدم) ورودی درب شماره (2) پردیس شمالی دانشگاه تهران- موزه ملی تاريخ علوم پزشكی ايران
ساعات بازدید: شنبه تا چهار شنبه: 8 تا 15

دیگر آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان
می توانید درباره برخی از آثار تاریخی جالب ایران و جهان در زیر بخوانید:

 روزالیا لومباردو | مومیایی زیبای خفته

باتری اشکانی | قدیمی ترین باتری جهان

شمشیر حضرت محمد(ص) | یادگاری از جنگ بدر و احد

تاج محبوب فرح پهلوی

قرآن با دستخط منسوب به امام علی (ع) | اهدایی شاه عباس 

بازوبند پهلوانی غلامرضا تختی

اولین چشم مصنوعی دنیا در شهر سوخته

کمربند زمردنشان ناصرالدین شاه

مرسدس بنز ۵۰۰کا | ماشین اسپرت شاه در ایران

لباس عروسی ملکه ویکتوریا 

برنادت سوبیرو | جسد سالم قدیسه فرانسوی

مومیایی ایرانی در موزه تاریخ علوم پزشکی

مومیایی ایرانی در موزه تاریخ علوم پزشکی

مومیایی ایرانی در موزه تاریخ علوم پزشکی

مومیایی ایرانی در موزه تاریخ علوم پزشکی

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

مهدی

ممنون ازمظالب خوبتون

انتشار:05 تیر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ازیزد

تیتیر ناشیانه است در حد تیم ملی  برای خبر باید تیتر ی زد که مخاطب را جذب کند می توانستید تیتر بزنید مومیایی 900  ساله خانم یزدی ....

احمد

همین که توی این پیج هستی ینی این تیتر برات مجذوب کننده بود....!!!!

05 تیر 1396

انتشار:05 تیر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.