karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

18 خرداد 1398

به روز رسانی

31 تیر 1399

شهر کرمانشاه از شهرهای تاریخی و کهن ایران مقصد انتخابی امروز کارناوال برای معرفی و گشت و گذار است. در معرفی شهر کرمانشاه می خواهیم در مورد آداب و رسوم مردم کرمانشاه و فرهنگ مردم این خطه برای تان سخن بگوییم و بهترین دیدنی های کرمانشاه را به شما معرفی کنیم. در سفر به این شهر کهن و تاریخی، که بزرگترین شهر کردنشین ایران محسوب می شود همراه کارناوال باشید تا از زوایای مختلف سفر به کرمانشاه را بررسی کنیم و از گشت و گذار در آن برای تان بگوییم. 

شهر کرمانشاه

چرا سفر به کرمانشاه؟


  •  تعدادی از جاذبه های مهم تاریخی ایران نظیر طاق بستان، تکیه های بیگلربیگی و معاون الملک و ... را در خود جای داده است. 
  • یکی از مهمترین مجموعه آثار تاریخی ایران، محوطه، سنگ نوشته و کتیبه بیستون در نزدیکی این شهر قرار گرفته است. 
  • یکی از زیباترین مساجد اهل سنت ایران-مسجد شافعی- در این شهر قرار دارد. 
  • طبیعت زیبای استان کرمانشاه به ویژه جنگل های بلوط زاگرس، غارهای مشهور این منطقه و دشت های سرسبز آن و پارک های جنگلی طاق بستان و کوهستان در شهر کرمانشاه از بهترین مکان ها برای طبیعت گردی و گردش در این منطقه به شمار می آیند. 
  • کرمانشاه تعدادی از بهترین خوراکی ها، خوشمزه ها و سوغات های ایران را در خود جای داده است و می توان از آن به عنوان یکی از مقاصد شکم گردی در ایران نام برد. 
  • کرمانشاه یکی از مهمترین مراکز سنگ نوردی، صخره نوردی و غار نوردی ایران است. 

کرمانشاه

اطلاعات کلی شهر کرمانشاه

بهتر است پیش از اینکه راهی کرمانشاه شویم اطلاعات مختصری در مورد جنبه های مختلف زندگی در این شهر به دست آوریم و با دید بازتر و اطلاعات جامع تری به این خطه سفر کنیم. 

نژاد و زبان: بخش بزرگی از مردم کرمانشاه را اقوام کرد تشکیل می دهند و در کنار آنها اقوام دیگری از ارمنی ها، ترک ها، عرب ها، لرها و لک ها با مهاجرت به این منطقه در این شهر و استان ساکن شده اند. رایج ترین زبان مردم کرمانشاه کُردی (کردی کلهری) و بعد از آن زبان فارسی کرمانشاهی (اختلاطی از كردی كلهر با زبان فارسی) و زبان لکی ست. البته کُردی که مردم کرمانشاه در این شهر و استان استفاده می کنند، از نظر گویش بسیار متنوع است و از پراستفاده ترین آنها می توان به گویش کردی کلهری، گویش کردی اورامی، گویش کردی سورانی اشاره کرد. در کنار این دو زبان و چندین گویش، زبان های ارمنی، ترکی، عربی و لری توسط اقوام دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. 

دین و مذهب: بیشتر مردم کرمانشاه مسلمان و سنی و شیعه مذهب هستند. تعداد کمی از مردم هم پیرو دین هایی مانند زرتشتی، مسیحی و یهودی اند. 

اقتصاد: با سرمایه گذاری های سال های اخیر در استان کرمانشاه به ویژه در زمینه صنعت، رتبه این منطقه در میان استان های صنعتی از 22 به 18 رسیده است. از مهمترین واحدهای صنعتی عمده در استان می توان به صنایع پتروشیمی کرمانشاه، پتروشیمی بیستون، مجتمع صنایع نازگل، شرکت چینی کرد، سیمان غرب و سامان، شرکت کاشی کرد، شرکت روژین تاک و ...اشاره کرد. داشتن کوتاه ترین مسیر حمل و نقل کالا به عراق، وجود بزرگترین پایانه مسافرتی غرب کشور در مرز خسروی، داشتن بازارچه های بزرگ مرزی و ... باعث شده تا شهر و استان کرمانشاه قابلیت ویژه ای برای صادرات و واردات و تجارت خارجی داشته باشد. علاوه بر این، گردشگری، کشاورزی (یکی از بزرگترین تولیدکنندگان غلات و حبوبات کشور)، دامپروری و دامداری، شیلات، زنبورداری، صنایع دستی و سوغاتی های متنوع، بخش های دیگر پازل اقتصادی استان کرمانشاه را تکمیل می کند؛ اما تمام این موارد در کنار هم نتوانسته هنوز اقتصاد این استان و شهر را چندان تکان دهد و بیکاری در این استان بیداد می کند. متاسفانه با وجود منابع و ظرفیت های بسیار، شهر کرمانشاه یکی از بالاترین نرخ های بیکاری را دارد و بسیاری از جوانان این شهر برای پیدا کردن کار به شهرهای دیگر مهاجرت می کنند. 

شهرهای خواهرخوانده: شهرهای رسبورگ در آمریکا، سیسیل در ایتالیا، غازی عینتاب در ترکیه، اشپلیت در کرواسی شهرهای خواهرخوانده کرمانشاه هستند. 

بلوار طاق باستان

مسجد شافعی ها

اطلاعات سفر و گردشگری

سفر به هر شهری با دانستن اطلاعاتی در مورد آداب و رسوم، جاذبه های گردشگری، غذا و خوشمزه و ... جذاب تر و راحت تر است. در این قسمت سعی می کنیم کرمانشاه را از نظر توریستی بررسی کنیم.

آداب و رسوم مردم کرمانشاه

کردها و دیگر اقوام کرمانشاه مانند دیگر اقوام اصیل و ریشه دار ایرانی برای روزها و زمان های مختلف سال و همچنین مناسبت ها و وقایع مختلف زندگی شان رسم ها و آیین های متنوع و جذابی دارند که در این بخش به مرور تعدادی از آنها می پردازیم.

رسم خا بازی | تخم مرغ بازی: از مراسم معمول و جذاب سال نو که در کرمانشاه برگزار می شود، رسم خا بازی ست. این رسم به روش های مختلفی برگزار می شود که یکی از آنها را در اینجا شرح می دهیم. بعد از تحویل سال بچه ها و نوجوانان هر کدام سهم تخم مرغ خود را می گیرند و برای بازی کنار هم جمع می شوند. هر کدام از بچه ها تخم مرغ شان را به روی هم می زنند و تخم مرغ هر کسی شکست باید طرف مقابل تخم مرغ های سالمش را به دیگری بدهد.  

شال درکی | شال اندازی: از دیگر رسم های جالب شب عید رسم شال درکی یا شال اندازی ست. جوانان در گذشته، شب عید بر بام خانه ها آتش روشن می کردند و دستمال یا شالی را از سوراخ خانه ها به داخل می انداختند و از صاحبخانه عیدی می خواستند. آنها در حین انداختن شال و گرفتن عیدی اشعاری می خواندند و گردو، بادام، شیرینی، نخود، کشمش و تخم مرغ پخته عیدی می گرفتند. 

اجرای مراسم مختلف مانند نوعید، آیین سیاه پوشی، اجرای تعزیه، نواختن چمری، گِل گرفتن لباس به هنگام عزای عزیزان، نواختن سورنا در مجالس عروسی و شادی و ... از دیگر رسوم مردم کرمانشاه است.

مراسم مردم کرمانشاه

غذا و خوشمزه

یکی از جذابیت های بارز کرمانشاه تنوع غذایی و خوشمزه های آن است که در این قسمت تعدادی از آنها را برای شما معرفی می کنیم: 

 خورشت خلال بادام: از معروف ترین غذاهای کرمانشاهی ست و با موادی مانند گوشت گوساله، روغن، پیاز، زعفران، خلال بادام، لیموی عمانی و زرشک سیاه پخته می شود. 

آش دوينه يا ترخينه: مواد مورد نیاز برای این غذای لذیذ در فصل بهار و تابستان فراهم می شود و بیشتر در پاییز و زمستان مورد استفاده قرار می گیرد. این آش با موادی مانند سه یا چهار عدد ترخینه سنتی، مقداری آب، سه عدد پیاز متوسط و سبزی آش پخته و سرو می شود؛ اما نام ترخینه در این غذا به چه معناست و از چه موادی تشکیل شده است؟ ترخینه یا به زبان لری، کَشگینه، غذایی آبکی‌ست که از دوغ یا شیر تخمیر شده تهیه می شود. برای به دست آوردن ترخینه باید بلغور گندم یا جو،‌ به مدت ده روز در دوغ ترش یا شیر خیس بخورد. یک روش دیگر برای تهیه ترخینه، جوشاندن بلغور به مدت چند ساعت در دوغ است. بعد از اتمام کار، این مخلوط خمیری شکل را گلوله کرده و گیاهانی بومی مانند شلغم، پونه و ... به آن اضافه می کنند. در نهایت این گلوله های خمیری شکل در حرارت آفتاب یا تنورهای مخصوص خشک و آماده مصرف می شوند. این تکه های خشک شده را می توان برای مدت های طولانی نگه داشت و از آن ها در پخت آش استفاده کرد. 

دنده کباب: معروف ترین غذای کرمانشاهی دنده کباب است و امکان ندارد در سفر به این شهر بتوانید در برابر وسوسه خوردن آن مقامت کنید. برای تهیه این غذا از دنده گوسفندی، پیاز، سیر له شده، فلفل سیاه، سماق، رب گوجه فرنگی و روغن زیتون استفاده می کنند. 

کاک تخم مرغی: این شیرینی مشهور از ترکیب مواد اولیه شکر، روغن، زرده تخم مرغ، زعفران، هل و دارچین تهیه می شود. طرز تهیه آن نیز در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است. 

کلوچه برنجی | نان برنجی: این شیرینی در اصل در گذشته برای عید نوروز تهیه می شد؛ اما به دلیل طعم خوب و لذیذ آن امروزه به یکی از مهمترین سوغاتی های کرمانشاه تبدیل شده است. آرد برنج، شکر، کره، تخم مرغ، زعفران، تخم خرفه و گلاب مواد اولیه تهیه این شیرینی هستند. 

پرشت، جرگ و بز، ذورده، چنگال، سيب پلو، زو و كره، شلمين، نان خانقی یا نان خرمایی و نان شکری از دیگر خوردنی های خوشمزه کرمانشاه هستند.  

کباب دنده

نان برنجی

کاک

خورشت بادام

سوغات و صنایع دستی کرمانشاه

در کنار شیرینی های معروف کرمانشاه این شهر سوغاتی ها و صنایع دستی دیگری هم دارد که به معرفی آنها می پردازیم. 

روغن حیوانی | روغن کرمانشاهی: معروف ترین محصول غذایی کرمانشاه روغن حیوانی آن است که با نام این شهر بین مردم شناخته می شود و کیفیت عالی آن زبانزد خاص و عام است. این روغن از نوعی کره محلی تهیه می شود و خاصیت غذایی و سلامتی فراوانی دارد. 

آلات مختلف موسیقی: سرزمین کرمانشاه سرزمین موسیقی و نوا و آهنگ است و تعجبی ندارد که آلات مختلف موسیقی مانند دف، تنبور، تار، دیوان و سه تار در زمره صنایع دستی آن قرار بگیرد. 

گیوه: گیوه یا در اصطلاح محلی آن کلاش، یکی از صنایع دستی رایج مورد استفاده در کرمانشاه است و معمولا از لاستیک، چرم و نخ ساخته می شود. 

جاجیم: از متدوال ترین صنایع دستی استان کرمانشاه جاجیم است که از گذشته تاکنون از آن به عنوان بالاپوشی گرم استفاده می کنند. ماده اصلی ساخت آن پشم است و بافتی شبیه به گلیم دارد با این تفاوت که جاجیم در چهار تخته بافته و سپس به هم دوخته می شود. مرغوبترین آن را می توان در مناطق اورامان و ثلاث تهیه کرد. 

گلیم: معروفترین منطقه گلیم بافی در استان کرمانشاه شهرستان هرسین است و گلیم های این منطقه شهرتی ملی دارد. نقش های مختلفی مانند نقش چشمه نظامی، مرغابی، مار، عروسک، قيچی، خطوط افقی و عمودی، نقش قرقره راه راه، پنجه و ... از جمله طرح های متنوع گلیم های کرمانشاه به شمار می روند و زیبایی خاصی به آنها داده اند. 

انواع حصیرها، قالی، قلم زنی های روی مس، موج، ابزارهای فلزی، سجاده، نمد و ... از دیگر صنایع دستی معروف کرمانشاه محسوب می شود. ورود به صفحه اختصاصی معرفی سوغات و صنایع دستی ایران

سوغاتی کرمانشاه

سوغاتی کرمانشاه

جاجیم هرسین

گیوه کرمانشاهی

اقامت در کرمانشاه

در حدود 8 هتل در کرمانشاه وجود دارد که می توانید برای اقامت روی آنها حساب باز کنید. هتل 5 ستاره این شهر شهرت خوبی بین گردشگران خارجی کسب کرده است و دیگر هتل های این شهر هم به نسبت در وضعیت خوبی به سر می برند. خانه های معلم، مهمانخانه ها، هتل آپارتمان ها و مراکز بوم گردی از دیگر گزینه های شما برای اقامت در کرمانشاه به شمار می روند.

هتل لاله بیستون کرمانشاه

معروف ترین و بهترین جاذبه های شهر کرمانشاه  

برای گردش در کرمانشاه گزینه های متنوع و مختلفی پیش روی شما قرار دارد که به مرور مهم ترین آنها می پردازیم: 

طاق بستان: محوطه تاریخی طاق بستان مشهورترین جاذبه گردشگری شهر کرمانشاه محوسب می شود. اثری که برای سنگ نگاره ها و کتیبه های خود بسیار مشهور شده و قدمت آنها به دوران ساسانی باز می گردد. این محوطه تاریخی در دامنه کوهی به همین نام و در کنار چشمه ای در شمال شرقی حاشیه کنونی شهر کرمانشاه قرار دارد و بین مردم به نام های طاق وسان و طاق بسان معروف است. سنگ نگاره اردشیر دوم ساسانی، طاق پیکره شاهپور دوم و پسرش شاهپور سوم و نقش پیروز ساسانی یا نقش خسرو پرویز از جمله نقش ها و سنگ نگاره های این مجموعه هستند. البته در طاق خسروپرویز نقشی رنگی از دوره قاجار وجود دارد که به دستور محمدعلی میرزا فرزند فتحعلی شاه ایجاد شده است.

بلوار طاق بستان: بلوار طاق بستان یا بلوار شهید شیرودی نام خیابانی در کرمانشاه ست و یکی از جاذبه های اصلی و زیبای شهر محسوب می شود. این بلوار طولانی ترین بلوار جنگلی ایران به شمار می آید و از میدان طاق بستان در شمال شهر تا پل لب آب کشیده شده است. طول بلوار طاق بستان ۳۶۰۰ متر است و بسیاری برای گشت و گذار و خوشگذرانی به این خیابان می آیند. 

پارک کوهستان: این پارک در شمال شهر قرار گرفته و یکی از بزرگترین پارک های کرمانشاه محسوب می شود. دیدنی های پارک شامل دو آبشار مصنوعی، یادواره شهدای گمنام، فضای سبز و چشمه مصنوعی می شود. این پارک به شهربازی کودکان، سکوهایی برای نشستن و آلاچیق مجهز است. 

تکیه بیگلربیگی: این بنای بسیار زیبا و تماشایی در محله قدیمی فیش آباد کرمانشاه قرار دارد و توسط عبدالله خان بیگلربیگی ساخته شده است. چشمگیرترین بخش هنری بنا، آیینه کاری های باشکوه آن به ویژه آیینه کاری ایوان بناست. قدمت آن به دوره قاجار باز می گردد و امروزه موزه های پارینه سنگی و انسان شناسی و موزه خط و کتابت در این ساختمان، آثار بی نظیری را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می دهند. جالب که بدانید موزه پارینه سنگی شامل مجموعه‌ای از ابزار آلات سنگی و استخوان‌های انسان از دوره‌های پارینه سنگی در ایران و کشورهای دیگر را شامل می‌شود. قدیمی ترین اثر به نمایش درآمده در آن هم مربوط به ابزار سنگی‌ ست که نزدیک به یک میلیون سال پیش در کشف رود خراسان کشف شده‌ است. 

تکیه معاون الملک: قدمت این تکیه نیز به دوره قاجار بر می گردد و به دستور حسین خان معاون الملک ساخته شده است. این تکیه سه بخش حسینیه، زینبیه و عباسیه دارد و در محله آبشوران قدیم و خیابان شهید حدادی واقع شده است. اهمیت این بنا در کاشی کاری های بی بدیل آن نهفته است، کاشی هایی با مضامین تاریخی و مذهبی که از دوره تاریخی تا زمان احمدشاه قاجار را به تصویر می کشد. از مجالس مذهبی و حماسی هم در جای جای این بنا، کاشی هایی به چشم می خورد. در زمان بازدید از این تکیه می توانید از موزه مردم شناسی آن نیز دیدن کنید.  

مسجد جامع شافعی: این مسجد به اهل سنت شهر کرمانشاه اختصاص دارد و یکی از زیباترین مسجدهای ایران است. برای بازدید از این مسجد تماشایی باید خود را به راسته بازار کرمانشاه (تاریکه بازار) برسانید. سبک ساخت مسجد شافعی از مساجد ترکیه الهام گرفته شده است و تزیینات درونی آن بسیار چشم نواز و زیباست. 

بازار کرمانشاه: قدمت این بازار به حدود صد و پنجاه سال پیش باز می گردد و در میان بافت قدیمی شهر قرار گرفته است. بازار در محدوده شرقی  غربی خیابان های مدرس، فاطمه و سه راه شهدا قرار دارد و شامل بخش های مختلفی مانند سراها، تیمچه ها، مساجد و حمام ها می شود. تیمچه اسماعیل، مسجد عمادالدوله، سرای کاشانی، سرای حکیم الدوله، سرای کیل الدوله و سرای عمادالدوله از مکان های تاریخی بازار به حساب می آیند. بازار کرمانشاه یکی از بهترین مکان ها برای خرید سوغاتی های مختلف شهر و همچنین آشنا شدن با فضا و حال و هوای مردم میهمان نواز اینجاست. 

بلوار طاق بستان

تکیه معاون الملک

موزه پارینه سنگی

مسجد شافعی

تکیه بیگلربیگی

دیدنی های اطراف کرمانشاه 

در سفر به کرمانشاه نمی توان از بازدید از جاذبه های زیر غافل شد: 

محوطه تاریخی و سنگ نوشته های بیستون: فاصله از مرکز شهر کرمانشاه 38 کیلومتر، فاصله زمانی در حدود 40 دقیقه

سراب نیلوفر: فاصله از مرکز شهر کرمانشاه 25 کیلومتر، فاصله زمانی در حدود 30 دقیقه (بهترین فصل سفربه سراب نیلوفر: بهار)

غار پرآو: فاصله از مرکز شهر کرمانشاه تا روستای چالابه در نزدیکی غار 30 کیلومتر، فاصله زمانی در حدود 30 دقیقه 

غار قوری قلعه: فاصله از مرکز شهر کرمانشاه 110 کیلومتر، فاصله زمانی در حدود 2 ساعت

معبد آناهیتا: فاصله از مرکز شهر کرمانشاه 100 کیلومتر، فاصله زمانی در حدود 1 ساعت و 20 دقیقه

سنگ نوشته بیستون

معبد آناهیتا کنگاور

سراب نیلوفر

تفریح در استان کرمانشاه 

گردش در کرمانشاه به جاذبه های مختلف تاریخی و طبیعی آن محدود نمی شود. در زیر تعدادی از تفریح های محبوب در کرمانشاه را به شما معرفی می کنیم تا اگر خواستید در سفر به اینجا گردش متفاوتی داشته باشید بدانید به سراغ چه چیزی بروید. 

 دیواره نوردی و سنگ نوردی: کرمانشاه و کوه های اطراف آن به ویژه کوه بیستون یکی از معروفترین مکان های ایران برای دیواره نوردی و سنگ نوردی طبیعی ست و بسیاری از ورزشکاران این رشته چه خارجی و چه داخلی هر ساله برای بالارفتن از دیواره های معروف این کوه به این استان سفر می کنند. دیواره بیستون با 1200 متر طول و 5.5 کیلومتر عرض یکی از شاخص ترین دیواره های سنگ نوردی و دیواره نوردی در دنیاست و شهرت زیادی بین ورزشکاران این رشته دارد؛ تا جایی که از اینجا به عنوان بهشت سنگ نوردی ایران یاد می شود. 

غار نوردی: استان کرمانشاه تعدادی از غارهای ویژه و منحصر به فرد ایران مانند غار پرآو (سومین غار عمودی ایران) و غار قوری قلعه (بزرگترین غار آبی ایران و خاورمیانه) را در خود جای داده و غار نوردی در آنها بین علاقه مندان به این ورزش بسیار محبوب است. هر چند این غارنوردی در این غارها به تخصص، تجهیزات، مهارت و پشتیبانی بالایی نیاز دارد. 

پرواز با پاراگلایدر، پاراموتور و سقوط آزاد: اگر از علاقه مندان به پرواز در آسمان هستید استان کرمانشاه با داشتن سایت پروازی ویس قرنی می تواند مکان خوبی برای رسیدن به این آرزو باشد. سایت ویس قرنی در شهر روانسر قرار دارد و یکی از استانداردترین سایت های پروازی ایران به شمار می آید. در این سایت می توانید از خدمات پرواز با پاراگلایدر، پارموتور و سقوط آزاد استفاده کنید و لذت پرواز در آسمان را بچشید. 

پرواز در سایت ویس قرنی

سنگ نوردی بیستون

سنگ نوردی بیستون

غار پرآو

پرواز در سایت ویس قرنی

حمل و نقل برون شهری

برای سفر به کرمانشاه باید اطلاعاتی هم در زمینه حمل و نقل برون شهری و هم در زمینه حمل و نقل درون شهری داشته باشیم: 

 فرودگاه بین المللی شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه 

فرودگاه بین المللی شهید اشرفی در شمال شرقی کرمانشاه و در زمینی به مساحت 237 هکتار قرار دارد و تاریخ بهره برداری از آن به سال 1350 باز می گردد. این فرودگاه مهمترین فرودگاه منطقه با مرکزیت غرب کشور است و در کنار خدمات رسانی به مردم استان، پاسخگوی نیازهای حمل و نقل هوایی مردم استان های همسایه مانند کردستان، ایلام و لرستان نیز هست. فرودگاه شهید اشرفی یکی از فرودگاه های اصلی ترنسفر زایران عتبات عالیات نیز به شمار می رود و خدمات پروازی حج نیز در آن انجام می پذیرد، مساله ای که آن را در زمره 10 فردگاه برتر و مهم ایران نیز قرار داده است. این فرودگاه بین المللی دو ترمینال دارد که از یکی از آنها برای پروازهای داخلی و از دیگری برای پروازهای خارجی استفاده می شود.

امکانات: 

غرفه های متعدد فروش سوغاتی، شعبه بانک ملی، باجه ارزی بانک ملت، کافی شاپ، خدمات تاکسیرانی 24 ساعته، رستوران، بوفه و ...

خدمات حمل و نقل عمومی از فرودگاه تا داخل شهر:

دفتر و محل کار تاکسیرانی فرودگاه جنب ترمینال داخلی قرار دارد و این شرکت 24 ساعته پاسخگوی مسافران است. نرخ کرایه تاکسی ها نیز بر اساس تاکسیمتر و برای تاکسی های ویژه فرودگاه با حساب حداکثر 4 نفر سرنشین محاسبه می شود.

راه های ارتباطی:

اگر سوال، پیشنهاد، انتقاد، شکایت یا مسایل مورد بحث دیگری در مورد این فرودگاه داشتید می توانید با استفاده از این لینک به میز خدمت الکترونیکی فرودگاه دسترسی داشته باشید. 

این لینک نیز شما را به وبسایت فرودگاه می رساند.

آدرس: بزرگراه شهید کشوری، میدان امام خمینی

شماره تماس های فرودگاه

نام واحد مربوطه

شماره تماس

تلفن خانه

34326644- 34326633 - 34326622- 34326611- 083

نمابر

34329999 - 083

اطلاعات پرواز تماس از داخل شهر کرمانشاه

199

اطلاعات پرواز تماس از خارج شهر کرمانشاه

083-31492199

فرودگاه شهید اشرفی

پایانه های کرمانشاه 

کرمانشاه دو پایانه مسافربری بین شهری دارد که متاسفانه در وضعیت خوبی قرار ندارند و قرار است در آینده ای نزدیک سروسامان داده شوند. در اینجا به طور مختصر آنها را معرفی می کنیم. 

ترمینال شهید کاویانی: مینی بوس، اتوبوس و سواری وسایل نقلیه موجود در این ترمینال برای جا به جایی مسافران است. در این ترمینال 13 شرکت مسافربری خدمات ارایه می کنند و به بیشتر نقاط کشور ماشین دارند. 

امکانات: 

فروشگاه مواد غذایی، سرویس های بهداشتی، مجهز به انبار مرکزی، مسجد، نمازخانه، پارکینگ، جایگاه سوخت

آدرس: بلوار شهید کشوری، نرسیده به میدان امام خمینی

شماره تلفن: 08314297438

پایانه راه کربلا: دیگر ترمینال بین شهری کرمانشاه است و محل نقل و انتقال مسافران شهرستان‌های غرب استان و نیز کشور عراق محسوب می شود. 

آدرس: بلوار راه کربلا

ترمینال شهید کاویانی

مسیرهای ورود به شهر با ماشین شخصی 

اگر با خودرو قصد سفر به کرمانشاه را دارید می توانید از ورودی های زیر برای رسیدن به شهر استفاده کنید. 

  • اگر از سمت مناطق شمالی و مرکزی ایران می آیید: بزرگراه شهید کشوری
  • اگر از سمت جنوب کشور می آیید: بزرگراه راه کربلا، میدان آزادگان
  • اگر از سمت استان کردستان می آیید: بزرگراه کرمانشاه-سنندج
  • اگر از سمت لرستان می آیید: بزرگراه شهید کشوری
  • اگر قصد سفر به کردستان عراق را دارید: بزرگراه راه کربلا 

ورود به نقشه کارناوال

کرمانشاه

حمل و نقل درون شهری 

حمل و نقل عمومی درون شهری چندان در کرمانشاه توسعه یافته نیست و بیشتر بار حمل و نقل بر دوش تاکسی هاست. 

اتوبوس: دو پایانه اتوبوسرانی در کرمانشاه وجود دارد که به کار خدمات رسانی به مردم و مسافران مشغولند. 

تاکسی: تاکسی های خطی، تاکسی های دربست و بی سیم، انواع تاکسی های درون شهری کرمانشاه را شامل می شوند. با استفاده از این لینک نیز می توانید از آخرین نرخ کرایه تاکسی در کرمانشاه برای سال 1397 مطلع شوید. 

اتوبوس های شهری کرمانشاه

اقلیم و آب و هوای کرمانشاه

استان کرمانشاه به طور کلی اقلیمی گرمسیری دارد و تابستان ها در آن گرم و زمستان ها ملایم است. البته بخش های مختلف آن تحت تاثیر ارتفاعات زاگرس، جریان های مدیترانه ای و وجود دشت ها آب و هوای منحصر به فرد خود را دارند. در مورد شهر کرمانشاه نیز باید گفت که اقلیم معتدل کوهستانی دارد و به دلیل نزدیکی به کوه های زاگرس آب و هوایی به نسبت خنک دارد. هر چند در سال های اخیر به دلیل خشکسالی، گرمتر شدن آب و هوای زمین و ورود ریزگردها از کشور عراق به این شهر، از کیفیت هوای آن کم شده است. میانگین دمای سالانه در این شهر ۱۴ سانتی گراد و میزان بارش سالانه در بهترین حالت ۴۵۶.۸ میلیمتر است.

بهار: فصل بهار بهترین زمان سفر به کرمانشاه است. دشت ها به دلیل بارندگی سرسبز هستند و جلوه زیبایی به منطقه و جاذبه هایی که در حوالی آن قرار دارد می دهند.

تابستان: دمای هوا در کرمانشاه در فصل تابستان به نسبت بالاست. هر چند وجود بلوارهای پردرخت در شهر گردش در آن را راحت تر می کند.

پاییز: پاییز کرمانشاه نیز دلچسب است و به مانند بیشتر نقاط ایران با بارش باران همراه است.

زمستان: زمستان های کرمانشاه به نسبت سرد و پر بارش است؛ اما سرمای آن مانند سرمای استان کردستان چندان سخت نیست.

طاق بستان کرمانشاه

جغرافیا

شهر کرمانشاه با 1200 متر ارتفاع از سطح دریا از شمال با شهرستان روانسر استان کردستان، شهرستان دالاهو از غرب، اسلام آباد غرب از جنوب، از شرق با شهرستان هرسین و صحنه و از شمال شرق با سنقر و کلیایی همسایه است.

پارک کوهستان

تاریخچه شهر کرمانشاه

گفتیم که قدمت شهر کرمانشاه به 200 سال پیش از میلاد می رسد، در این بخش می خواهیم به طور مختصر با تاریخ این شهر و چگونگی شکل گیری کرمانشاه فعلی بپردازیم. همراه باشید. 

دوره ساسانیان

گفته شده است شهر کرمانشاه نخست روستایی خوش آب و هوا بوده و شاهان ساسانی به دلیل موقعیت خوب و آب و هوای خوش آن تصمیم گرفتند تا در آن شهری برپا کنند. از آنجایی که این سرزمین در میانه راه های مهم ارتباطی با تمدن های دیگر قرار داشت به سرعت رشد پیدا کرد و رونق گرفت. این رشد تا اندازه ای بود که در میانه حکومت ساسانیان به ویژه در زمان خسرو پرویز بناهای بسیاری در آن ایجاد و به عنوان پایتخت بهاری او مورد استفاده قرار گرفت. گفته می شود خسرو پرویز هر سال بهار به کرمانشاه می آمد و در عمارت سنگی باشکوه خود به ارتفاع 45 متر اقامت می کرد.

ورود اعراب به ایران 

با ورود اسلام به ایران شهر کرمانشاه توسط سعد جریر به دست اعراب افتاد و به طور کلی ویران شد. بسیاری از مردم آن به شهرهای دیگر مهاجرت کردند، از جمعیت شهر به شدت کم شد و آنهایی که باقی مانده بودند در حاشیه رود قره سو شهر جدیدی تاسیس کردند. در دوره عباسی کرمانشاه به دلیل موقعیت استراتژیکی که داشت به عنوان یکی از چهار شهر مهم عراق عجم محسوب می شد و در دوره سلجوقیان عنوان شهر ارشد ولایت کردستان را به دست آورد. 

دوره صفویه

کرمانشاه در زمان حمله مغول به ایران بار دیگر ویران شد و آسیب فراوانی دید. متاسفانه شهر بار دیگر در جریان حمله هلاکوخان برای فتح بغداد تخریب و به ویرانه ای بدل شد. در ابتدای دوران سلطنت صفویان، کرمانشاه به دلیل نزدیکی به مرزهای دولت عثمانی و ایران بارها بین این دو کشور جا به جا شد تا اینکه از زمان حکومت شاه صفی به بعد و با ورود خاندان زنگنه به قدرت برای همیشه در مرزهای ایران باقی ماند. خاندان زنگنه که یکی از بزرگترین ایل های کرد زبان به شمار می آمد بعد از پایان یافتن جنگ های ایران و عثمانی قراردادی به نام عهدنامه ذهاب در سال 1018 ه.ق عقد کرد و باعث شد این شهر بعد از مدت ها روی آرامش را ببیند. اما این آرامش چندان برای مردم دوام نداشت و شهر در حمله سلطان مراد آق قویونلو به اشغال سپاهیان آن درآمد اما شاه اسماعیل سوم با دوازده هزار قزلباش با او به مقابله برخواست و کرمانشاه را پس گرفت.

دوره های افشاریه و زندیه

در دوره افشاریه سپاه نادرشاه موفق شد تا عثمانی ها را از همدان، کرمانشاهان، آذربایجان بیرون کند و توپخانه نادری را در این شهر برپا سازد. این موضوع اهمیت زیادی به کرمانشاه بخشید و به جبهه جنگ نادر با عثمانی ها بدل شد. بعد از مرگ نادر وجود توپخانه ای به این عظمت باعث شد تا شهر همچنان در معرض توجه قرار بگیرد و درگیری های زیادی برای به دست آوردن کنترل شهر به وجود آید. در نهایت با روی کارآمدن زندیه کنترل شهر و منطقه به دست کریم خان و تحت نظر حکمران الله قلیخان زنگنه افتاد.

دوره قاجار

در دوره قاجار کرمانشاه رونق بسیاری پیدا کرد و این شهر به عنوان مرکز کردستان ایران انتخاب شد. کرمانشاه به عنوان بازاری بین ایران و عثمانی مورد توجه و اهمیت قرار گرفت و به سرعت رشد پیدا کرد و شکوفا شد. شهر در دوره محمد علی میرزا دولتشاه (حاکم کرمانشاهان) به شکل فعلی خود در می آید و رنگ و جلوه تازه ای پیدا می کند. در دوران معاصر هم این شهر در جنگ جهانی اول برای مدتی به عنوان محل تشکیل دولت موقت انتخاب می شود و در جنگ جهانی دوم به تصرف نیروهای بریتانیا در می آید و تا پایان جنگ در اشغال می ماند.

پس از گذر کشور از انقلاب سال 57 و شروع جنگ 8 ساله بین ایران و عراق، استان و شهر کرمانشاه به دلیل داشتن مرز مشترک با عراق بارها مورد حمله نیروهای بعثی قرار می گیرد و قسمت های زیادی از آن آسیب می بیند.

عکس قدیمی کرمانشاه

وجه تسمیه کرمانشاه

گفته می شود شهر کرمانشاه پیش از اسلام به نام های کامبادان و کامبادانه بین مردم شهرت داشته است. پس از اسلام از آن با نام های قرماسین و قرماشین یاد کرده اند و بعد از انقلاب اسلامی با اسم های قهرمانشهر، باختران و در آخر کرمانشاه شناخته شد. دکتر معین در فرهنگ فارسی خود با استناد به گفته حمداله مستوفی در مورد نام کرمانشاه آورده است:

این شهر در زمان ساسانیان بنا شده و بانی آن بهرام‌‌چهارم (ملقب به کرمانشاه) بوده است.

در روایتی دیگر در کتاب بند هشن- که در مورد جغرافیای اساطیری و موجودات مختلف از حیوانات و درختان و سرزمین‌‌ها و کوه‌‌ها و رود‌‌هاست- به واژه کرمینشان اشاره شده و آمده است: 

کوه مرغ به لاران کوه زرین به ترکستان کوه بهستون به کرمینشان دیگر از این شمار که محل رفت و آمدند... کوه بوم انگاشته می‌شوند.

مرحوم دکتر مهردار بهار هم در مورد نام کرمانشاه گفته است:

باید توجه داشت که نام واژه‌‌ کرمانشاه محتملا تبدیلی است از کرمینشان. کرمیشان و کرماشان نام کهن این سرزمین در دوره‌‌ی میانه‌‌ی تاریخ ماست و کرمانشاهی‌‌ها خود را کرماشانی می‌‌خوانند.

البته این تنها روایت های تاریخی در مورد نام کرمانشاه نیست. برخی از پژوهشگران اعتقاد دارند که واژه کرماشان از سه جز «کار - مای – سیای» تشکیل شده است و مکان مقدس مردم ماد معنی می دهد. از این سه جز در کتیبه بیستون نیز استفاده شده است. دکتر محسن ابوالقاسمی در کتاب تاریخ زبان فارسی خود معنای واژه به واژه کتیبه بیستون را آورده و زمانی که در این کتاب جستجو می کنیم به این سه واژه بر می خوریم:

kara یعنی مردم ارتش. madai حالت مفعول فیه مفرد مذکر از mada که به معنی «ماد» است. siyan در زبان عیلامی در کتیبه‌‌ی بیستون به معنی مکان مقدس است. مجموع این سه واژه به معنای «مکان مقدس مردم ماد».

عکس قدیمی کرمانشاه

سخن آخر

امروز به همراه شما به یکی از شهرهای تاریخی و زیبای ایران سری زدیم، با جنبه های مختلف شهری، فرهنگی و گردشگری آن بیشتر آشنا شدیم و در مورد تاریخچه و آب و هوای آن اطلاعاتی به دست آوردیم. 

نظر شما در مورد سفر و گردش در این شهر چیست؟ از دیدگاه شما چطور می توان با کمک گردشگری به این شهر کمک کرد و اوضاع اقتصادی آن را بهبود بخشید.

اگر هم تجربه سفر به این شهر و جاذبه ها و دیدنی های مختلف آن داشته اید می توانید با استفاده از لینک زیر عکس ها و سفرنامه های تان را با دوستان تان در کارناوال به اشتراک بگذارید.

ورود به صفحه کارناوالی شــــــــــــو

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

27 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

چرا به کرمانشاه توهین می کنید بیشترشون دزدن و هم معتاد چرا برای یه دسته ادم باید لقب بد روی شهر به این خوبی گذاشت

کی همچین حرفی والقابی رو علیه استان کرمانشاه ما بزبان اورده تمام شهرهای ایران پردزد ومعتاده این فقط مختص به کرمانشاه نیست ودولت هم متاسفانه یه مقداردرحق استان ما کم لطف است که امیدوارم با گشایش دایمی مرزخسروی،امتداد راه اهن تا مرزخسروی وافزایش امکانات تفریحی وتوریستی وضعیت استان ما بهتربشه انشاله

18 اسفند 1402

کرمانشاه تمام خاطرات بچگی منه من عاشق کرمانشام

15 اسفند 1402

انتشار:27 آبان 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سلام از مساجد دیدنی و تاریخی کرمانشاه: مسجد آیت الله میبدی مسجدی با ۱۲ درب و به شکل دایره‌ که سقف آن تماماً گنبدی است واقع در پل هوایی خیابان جوانشیر مسجد و حوزه علمیه حافظین حاج شهباز خان واقع در خیابان مدرس مسجد و حوزه علمیه عمادالدوله که درب ورودی این مسجد زمانی درب حرم امیرالمؤمنین علیه‌السلام بوده است و عمادالدوله درب نقره‌ایی به عتبه علوی هدیه داد و درب قدیمی چوبی را گرفت و به مسجد آورد از ویژگی های دیگه این مسجد برج ساعت قدیمی است که در زمان خود بزرگترین برج ساعت خاورمیانه بوده‌است این مسجد واقع در بازار زرگرهای کرمانشاه در خیابان مدرس می‌باشد

انتشار:30 شهریور 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

شهر خوبیه، اما متاسفانه رسیدگی نمیشه به این مرکز استان. مردمان مهمان نواز و با صفایی داره. حق کردهای ما بیش از این است به این عزیزان مدیون هستیم مرزداران غیور و دلاور ک سال هاست باعث امنیت ایران و ایرانی هستند. زنده باد ایرانی پاینده باد ایران

واقعا خوبه خیلی دوست دارم کردستان ولی ۷ رسیدیم تا جا بگیریم همه جابسته شد شام نتونستیم بخوریم چرا زود بسته میشه

07 فروردین 1403

انتشار:11 شهریور 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.