karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

04 مهر 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایسنا، مدیرعامل انجمن دوستداران دماوند از ممنوعیت ورود به این اثر طبیعی-ملی تا اطلاع ثانوی خبر داد. 

در چند روز اخیر بنرهایی در دو جبهه "جنوبی" و "غربی" دموند از سوی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آمل نصب شده است که بر روی آنها این عبارت به چشم می خورد: 

با عنایت به تخریب‌ ها و چالش‌ های زیست‌ محیطی موجود در محدوده اثر طبیعی قله دماوند به استناد قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، به دلیل عدم سامان‌ دهی موضوع طبیعت‌ گردی در منطقه، تا اطلاع ثانوی از ورود کوهنوردان و گردشگران به محدوده اثر طبیعی ـ دماوند (ارتفاع 4500 تا قله) ممانعت به عمل خواهد آمد که انتظار می‌رود همکاری لازم از سوی کوهنوردان و گردشگران تا زمان سامان‌دهی نحوه حضور افراد در محدوده این منطقه صورت پذیرد.

این موضوع در حالی اتفاق افتاده که فصل مناسب کوهنوردی در منطقه دماوند تمام شده است. علاوه بر این، حد تعیین شده (4500 متر تا قله) برای ممنوعیت ورود، بالاتر از ارتفاع پناهگاه هایی ست که در آنها تجمع گسترده کوهنوردان، دفن پراکنده زباله و فضولات انسانی و تخریب گسترده گیاهان ویژه دماوند اتفاق می افتد. 

در همین زمینه "مهدی مسچی"، مدیرعامل انجمن دوستداران دماوند، این حرکت را که به دستور استاندار و اداره کل محیط زیست مازندران صورت گرفته، هشداری به خاطیان می داند.

او در مورد این اقدام چنین توضیح داد: 

پس از برگزاری سه کارگروه با حضور نمایندگان تمام دستگاه‌های مرتبط با موضوع دماوند از جمله محیط زیست و میراث فرهنگی و حتا آب و فاضلاب به تاریخ‌های 25 دی‌ماه سال 96، 20 فروردین‌ماه و 12 خرداد همین امسال، مصوبات مختلفی برای حفاظت از این اثر طبیعی ـ ملی صادر شد که هیچ‌یک به اجرا نرسید. متاسفانه نماینده برخی دستگاه‌ها همچون فدراسیون کوهنوردی که به نظر نگاه درآمدزایی و نه محافظتی به برخی کوه‌های ایران از جمله دماوند و علم‌کوه دارند، در این کارگروه‌ها حضور نداشتند. بنابراین از سوی انجمن دوستداران دماوند به استاندار و اداره کل محیط زیست استان مازندران اعتراض و مستنداتی دال بر اجرا نشدن آن مصوبات ارایه شد که برای پیش‌قدم شدن از سوی آن‌ها دستور داده شد در چهار جبهه که مسیر صعود به قله دماوند است، بنرهایی درباره ممنوعیت ورود به محدوده این اثر طبیعی ـ ملی نصب شود که در حال حاضر این بنرها در دو جبهه غربی و جنوبی نصب شده است.

ایشان به تصمیم های گرفته شده در مورد حفاظت از ارتفاع های پایین دست این کوه اشاره کرد و گفت: 

ارتفاع 4500 متر تا قله، محدوده‌ای است که محیط زیست به عنوان اثر طبیعی ـ ملی ثبت کرده است، درحالی‌که در این ارتفاع گنجشک هم پر نمی‌زند فقط کوهنوردها تردد می‌کنند که میزان تخریب آن‌ها در این ارتفاع به اندازه‌ی حد پایین‌تر نیست، ساخت‌وسازی هم انجام نشده و وضعیت دفن فضولات و زباله هم وخیم‌تر از ارتفاعات پایین‌دست نیست. مساله ما حفاظت از همان ارتفاع 2200 متر به بالا است که مبنای ممنوعیت هر گونه فعالیت معادن نیز قرار گرفته است.

آقای مسچی در ادامه اضافه کرد: 

بر مبنای این حد ما از سال 1393 برای توقف فعالیت معادن در کوه دماند تلاش کردیم که با وجود تهدیدها و فشارها تا کنون موفق شده‌ایم هفت معدن را که در اختیار بخش خصوصی بود از جمله معدن پوکه متعلق به شهرداری رینه را که در ارتفاع 2200 متر قرار داشت، تعطیل کنیم. ولی همچنان یک معدن که بنا به ارزیابی کارشناسان میراث فرهنگی فعالیت آن از ارتفاع 2100 تا 2300 متر تعیین شده به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این معدن وابسته به نهادهای خاصی است که زور تشکل‌های غیردولتی به آن‌ها نمی‌رسد. به هر حال نصب این بنرها هرچند در فصل سرما و کم مراجعه، صعود به قله را ممنوع کرده است اما برای آغاز، تلنگر و حرکتی است که نشان از اراده‌ جدی اداره محیط زیست برای حفاظت از این اثر طبیعی دارد.

این دوستدار دماوند در مورد حمایت ها و پیگیری های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از این میراث طبیعی گفت: 

کد ارتفاع ثبت شده از سوی این سازمان (2200 متر) با توجه به تحرکات و تخریب‌هایی که اتفاقا در این محدوده رخ داده، کاملا برای حفاظت درست تعیین شده است و اگر سامان‌دهی در این بخش صورت نگیرد، قطعا ثبت این میراث در فهرست جهانی یونسکو با مشکل روبرو خواهد شد.

او در ادامه اظهار کرد: 

با وجود آنکه دماوند از سال 1387 در فهرست آثار طبیعی ملی ثبت شده اما هنوز در نوبت انتظار برای ثبت جهانی است که این اتفاق قطعا با وقایعی همچون جاده‌سازی تا ارتفاع 3 هزار متر دماوند و معدن‌کاری‌ها بی ارتباط نیست. متاسفانه فدراسیون کوهنوردی و قاطرچی‌هایی که در دامنه دماوند فعالیت می‌کنند و بار برخی کوهنوردان را تا ارتفاع 4200 متر حمل می‌کنند، اجازه نمی‌دهند جاده خاکی که تا ارتفاع سه هزار متر کشیده شده بسته شود. این جاده از ابتدا هم غیرقانونی ایجاد شد.

آقای مسچی همچنین خواستار پیگیری های بیشتر سازمان میراث فرهنگی شد و افزود: 

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تا کنون برای حفاظت از دماوند همکاری و حمایت‌های خوبی داشته، ولی لازم است این دستگاه هم به تعهدات خود بیشتر عمل کند و فقط اعلام نظر نکند؛ چرا که پیگیری نظرهای این سازمان از عهده تشکل‌های مردمی خارج است، مگر ما چقدر رابطه و رسانه در اختیار داریم. این سازمان که جایگاهش در سطح معاونت ریاست جمهوری تعریف شده حتما می‌تواند برای حفاظت از بلندترین کوه ایران که به عنوان میراث طبیعی ثبت شده، گام‌های بیشتری بردارد و نمایندگان مجلس را در این مسیر دخیل کند.

اخبار روز گردشگری را از کارناوال دنبال کنید. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.