
مهدیه اکبری پارسا
نویسنده ارشد کارناوال
انتشار
25 مهر 1397
به روز رسانی
15 شهریور 1398
به نقل از خبرگزاری ایسنا، خطوط هوایی خارجی که قیمت های سفرهای هوایی شان را کاهش داده بودند از امروز دوباره به شرایط عادی خود باز می گردند و بلیت های پروازهای شان را با نرخ بازار آزاد حساب می کنند.
بر اساس این گزارش، ایرلاین های خارجی هر سال در زمان هایی خاص در جشنواره هایی که در سراسر برگزار می شود، تخفیف های قابل توجهی به مشتریان می دهند. نوسانات ارز و قیمت بلیت پروازهای خارجی در یکی دو هفته گذشته اما باعث شده بود مردم این تخفیف ها را ارزان فروشی و بازگشت آن شرکت ها به نرخ ارز نیما به حساب بیاورند.
بنا بر اعلام آژانس ها و سامانه های رزرواسیون بلیت هواپیما و بر اساس بیانیه ای که ایرلاین های خارجی اعلام کرده بودند، از 19 مهرماه مبنای محاسبه ارز در بلیت های خارجی از 14700 به 9700 تومان کاهش پیدا کرد اما بررسی ها نشان می دهند این تغییرات چندان چشمگیر نبوده اند. حتا بر اساس گفته های آژانس های مسافرتی این کاهش قیمت به آن اندازه ای نبوده که بازار ایران برای خرید بلیت های خارجی تشویق شوند.
مسئول کانتر پروازهای خارجی در یکی از آژانس های تهران در همین زمینه به ایسنا اعلام می کند:
این کاهش نرخ روی بلیت شرکتهای خارجی برای مدت بسیار محدودی اتفاق افتاد که آژانسها به مشتریان خود اطلاع دادند، اما در کل این کاهش قیمت به گونهای نبود که به چشم مشتری بیاید و بازار سفرهای خارجی را در ایران از رکود خارج کند.
وی در ادامه می گوید بر اساس داده های سیستم جهانی نرخ گیری بلیت هواپیما "آمادئوس"، فقط ایرلاین های خارجی این کاهش را بر اساس نرخ ارز اعمال کرده اند و شرکت های داخلی همچون ماهان و ایران ایر و سایران در قیمت های تغییری ایجاد نکرده اند، چون مبنای قیمت گذاری در ایرلاین های داخلی "ریال" است نه دلار که آن را کاهش دهند. برای همین نرخها همچنان بالا ماند.
مسئول کانتر پروازهای خارجی می گوید:
شرکت های خارجی خوی و عادت کار در بازار ایران را یاد گرفته اند. وقتی شرکتهای داخلی قیمتها را پایین نیاوردند، آنها هم صندلی های کلاس پایین را کمتر عرضه کردند. در واقع آنچه این مدت از سوی ایرلاین های خارجی به فروش گذاشته شد، صندلی های کلاس قیمت بالا بود. در کنار آن هم نرخ پایه ارز را که از ۱۴۶۹۰ به ۹۷۰۰ تومان کاهش داده بودند، هر روز متناسب با تغییرات بازار آزاد و سامانه نیما افزایش دادند.
وی در ادامه اضافه میکند:
با این که در فصل کم سفر (low season) قرار داریم اما شرکت های داخلی پایین ترین قیمتی که برای رفت و برگشت مسیر تهران ـ استانبول ارایه کردهاند یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است، درحالی که تا پیش از افزایش نرخ ها، حدود هفتصد هشتصد هزار تومان بود. این درحالی است که مبنای قیمت این شرکتها به ریال است.
او در مورد پرواز "تفلیس" که قیمت آن به نسبت پایین است، توضیح می دهد:
وضعیت بازار گرجستان متفاوت است چون پروازهای آن چارتر شده اند، بنابراین قیمت این مسیر به شدت به متقاضی وابسته است. درحال حاضر کمترین قیمت تهران ـ تفلیس یک میلون و ۵۹۰ هزار تومان است که شاید در روز سفر، نرخ آن پایینتر شود. گاهی هم پرواز چارتری خالی می ماند و چارترکننده تصمیم میگیرد این بلیت را با پایین ترین قیمت ممکن بفروشد.
ناصر مرادی، از پیشکسوتان صنعت گردشگری و عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران، هم در مورد محسوس نبودن کاهش قیمت پروازهای خارجی به ایسنا می گوید:
شرکت های هواپیمایی خارجی این کاهش را در R.O.E (نرخ تبدیل ارز) لحاظ کردند، اما با توجه به حذف رقبای خارجی در مسیرهای مستقیم، شرکت های هواپیمایی داخلی توجیهی نداشته و ندارند که نرخ ها را کاهش دهند، چون به هر حال مشتری خود را دارند. مثلا در مسیر تهران ـ لندن درحال حاضر تنها شرکت های ایرانی امکان برقراری پرواز مستقیم را دارند و استفاده از دیگر شرکت های خارجی شاید برای ایرانی ها ارزان تر تمام شود اما مدت زمان و معطلی که در فرودگاه واسط صرف می شود ارزش ندارد، برای همین بیشتر مسافران ترجیح می دهند بلیت گران تر پرواز مستقیم را از شرکت های داخلی تهیه کنند و این بهترین موقعیت برای ایرلاین های ایرانی است.
از سوی دیگر حرمت الله رفیعی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، در همین زمینه به ایسنا می گوید:
اگرچه ROE برای مدتی کمتر از یک هفته تغییر کرد و قرار شد شرکت های هواپیمایی نرخ بلیت ها را در مسیرهای خارجی با نرخ سامانه نیما محاسبه کنند، ولی طبق مشاهدات، آنچه از سوی شرکت های هواپیمایی به ویژه خارجی ها در این مدت عرضه شد، صندلی هایی با کلاس قیمت بالا بود، برای همین هم کاهش نرخ احساس نشد.
آقای رفیعی شرکت های هواپیمایی داخلی را عامل قضیه می داند و اضافه می کند:
قرار بود همه شرکتها REO را با نرخ ارز نیما محاسبه کنند، اما ایرلاین های داخلی قیمت ثابت ریالی را تغییر ندادند. آنچه کاهش یافت قیمت مالیات (Tax) بود که دلاری محاسبه می شود و رقم آن چیزی نیست که در نرخ تمام شده کاهش چشمگیری ایجاد کند.
ایشان در ادامه توضیح می دهد:
رفتار شرکت های داخلی باعث شد شرکت های هواپیمایی خارجی که تمام هزینه های شان ارزی است و ناچارند تابع قوانین و ضوابط جمهوی اسلامی ایران باشند، نرخ ها را با پایه ارز نیما محاسبه کنند و کاهش دهند اما از آن طرف صندلی هایی با کلاس قیمت بالا را عرضه کردند، برای همین وقتی جدول نرخها را کلی بررسی می کنید تغییر زیادی را مشاهده نمی کنید.
با این حال علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی، روز سه شنبه 24 مهرماه در مورد قیمت بلیت هواپیماها گفت:
چند روزی است به پروازهای خارجی، ارز نیمایی تعلق گرفته و نرخ پایه محاسبات به زودی به ۸ هزار تومان میرسد و ایرلاینها نیز قیمت بلیت را به همین تناسب کاهش میدهند.
بر اساس گفته های ایشان، ارز به نرخ نیما به شرکتها تعلق می گیرد اما فرایند اجرای آن در بانکها کند است که در مذاکره با بانک مرکزی قرار شده روند آن تسهیل شود. ۵۵ درصد از هزینههای شرکتهای هواپیمایی ارزی است که اگر تامین نشود در آمادگی ناوگان اثر میگذارد.
اخبار روز گردشگری را از کارناوال دنبال کنید.
دیدگاه جدید