karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

07 آبان 1396

به روز رسانی

05 آبان 1398

امروز هفتم آبان روز کوروش کبیر است؛ به بهانه بزرگداشت روز کوروش بزرگ می خواهیم نگاهی به زندگینامه کوروش هخامنشی بیندازیم و کمی با بنیان‌گذار و نخستین پادشاه سلسله هخامنشی آشنا شویم. البته پیش از آن دلیل نامگذاری روز کوروش و انتخاب این روز را برای بزرگداشت وی را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید و از هفتم آبان و مناسبتش بیشتر بدانید.

روز کوروش کبیر | روزی که در هیچ تقویمی جای ندارد

بعضی از روزهای سال یادآور اتفاقی خاص هستند که برای ماندگار شدن تا ابد و بارها و بارها در طول عمرمان بزرگ داشته می شوند. در این میان هستند اتفاقاتی که هنوز به برگه های سفید تقویم راه پیدا نکرده اند اما همه ساله شوری را در دل مردم می اندازند. هفتم آبان یکی از همین روزهاست که به بزرگداشت کوروش کبیر اختصاص دارد اما عنوان آن در هیچ تقویمی نگاشته نشده است. با نزدیک شدن به این روز، بسیاری از مردم خود را آماده می کنند تا مراسمی هرچند کوچک را برگزار کنند.

 چرا هفتم آبان؟

دلیل انتخاب هفتم آبان به عنوان روز بزرگداشت کوروش کبیر به نوشته رویدادنامه نبونعید (آخرین پادشاه امپراتوری بابل نو) باز می گردد که از ۲۹ اکتبر (۷ آبان) سال ۵۳۹ پیش از میلاد به عنوان روز ورود کوروش به بابل، یاد می کند. بابل از مهم ترین شهرهای دوران باستان بود که رود فرات در غرب، رود دجله در شرق و خلیج فارس در جنوب آن قرار داشت و مردمش تا مدت ها از ستم فرمانروای خود رنج می کشیدند.

نبونعید از رویدادنامه‌های بابلی است که رویدادهای دوره فرمانروایی نبونعید، آخرین شاه ستمگر بابل را بیان می دارد و پس از آن به توصیف دوره کوروش بزرگ، پادشاه هخامنشی می پردازد. در این سند تاریخی، وصف وقایع مهمی آمده است که از میان آن ها می توان به چگونگی فتح کشور بابل توسط سپاهیان کوروش و ورود وی به بابل اشاره کرد. 

کوروش کبیر پس از آن که این شهر را فتح کرد، به این دیار وارد شد و چنین سخنانی را بر زبان آورد:

 آن گاه که بدون جنگ و پیکار وارد بابل شدم، همه مردم گام‌های مرا با شادمانی پذیرفتند... مَردوک (خدای بابلی) دل‌های پاک مردم بابل را متوجه من کرد، زیرا من او را ارجمند و گرامی داشتم. ارتش بزرگ من به صلح و آرامی وارد بابل شد...

 نگذاشتم رنج و آزاری به مردم این شهر و این سرزمین وارد آید. من برای صلح کوشیدم. برده‌داری را برانداختم. به بد‌بختی‌های آنان پایان بخشیدم. فرمان دادم که همه مردم در پرستش خدای خود آزاد باشند و آنان را نیازارند. فرمان دادم هیچ‌کس اهالی شهر را از هستی ساقط نکند. خدای بزرگ از من خرسند شد ... فرمان دادم. تمام نیایشگاه‌هایی را که بسته شده بود، بگشایند... اهالی این محل‌ها را گرد آوردم و خانه‌های آنان را که خراب کرده بودند، از نو ساختم. صلح و آرامش را به تمامی مردم اعطا کردم...

شاید اهمیت این اتفاق و مصادف شدنش با هفتم آبان بهانه خوبی برای بزرگداشت کوروش در این روز باشد.

روز کوروش

آشنایی با کوروش هخامنشی

کوروش، در سال ۵۹۹ پیش از میلاد، در خانواده ای با اصل و نسب به دنیا آمد. در مورد نسب این پادشاه، حرف و حدیث های بسیاری بر سر زبان هاست اما اکثر تاریخ نویسان در این رابطه اتفاق نظر دارند که مادر وی ماندانا، شاهزاده ماد و پدرش کمبوجیه اول، از شاهان انشان (۱) پارس بوده است و نیای وی به هخامنش (۲) باز می گردد. در استوانه ای که از این شاه کشف شده، وی خود را اینگونه معرفی می کند:

فرزند کمبوجیه، شاه بزرگ انشان، نواده کوروش، شاه بزرگ انشان، نواده چیش‌پیش، شاه بزرگ انشان، از خانواده‌ای که همیشه پادشاه بوده است.

در مورد تاریخ تولد کوروش، پادشاه ایران اطلاعی در دست نیست و نمی توان تاریخ دقیقی را برای آن ارائه داد. کودکی و شیوه بزرگ شدن وی نیز در هاله ای از ابهام است و آنچه گفته می شود بیشتر با افسانه ها در آمیخته و رنگی از واقعیت ندارد. 

کوروش بنیان‌گذار سلسله هخامنشی و نخستین شاه این سلسله بود که به مدت سی سال، در بین سال‌های ۵۵۹ تا ۵۲۹ پیش از میلاد، بر تخت حکومت نشست و نواحی گسترده‌ای از آسیا را اداره کرد.

وی در اندیشه رسیدن به پادشاهی ایران ابتدا انشان فارس و خوزستان را فتح کرد و شوش را به پایتختی حکومت خود که با نام هخامنشی شناخته می شد، برگزید. او برای پایان دادن به سلطنت مادها در ایران، در سال ۵۵۰ قبل از میلاد به سوی هگمتانه، پایتخت این حکومت  لشکرکشی کرده و با شکست شاه ماد، بر تخت سلطنت نشست.  کوروش پس از این فتح، مادها و پارس ها را متحد ساخت و پادشاهی نوین ایران را پایه گذاری کرد.

بزرگترین پیروزی و مشهورترین کشورگشایی کوروش فتح بابل، از ثروتمندترین شهرهای آن دوران بود که در سال 539 قبل از میلاد صورت گرفت. این نبرد به جنگ بدون خونریزی معروف شد و نام کوروش را به عنوان پادشاه آزادی بخش، صلح دوست و خردمند بر سر زبان ها انداخت. او در این نبرد، دستور نوشتن منشور معروف حقوق بشر را داد و نام خود را تا ابد در تاریخ جاودانه ساخت.

پایان داستان زندگی این شاه بزرگ، به صورت دقیق مشخص نیست؛ برخی بر این باورند که وی در سال ۵۲۹ قبل از میلاد در جنگ با سکاها و ماساگت ها کشته شده و بعضی نیز  می گویند که او در سرزمین مادری خود، ایران به مرگ طبیعی از دنیا رفته است. در کتاب "تربیت کوروش" یا "کوروش نامه" از گزنفون (3) آمده است که شاه هخامنشی از فرزندان خود می خواهد تا در زمان دفن، جسدش را مومیایی نکنند، با طلا نپوشانند و بدنش را بدون تابوت در خاک بگذارند. این جمله معروف کوروش نیز از همین روایت تاریخی آمده است:

فرمان دادم تا بدنم را در بدون تابوت و مومیای به خاک بسپارند تا تمام اجزای بدنم ذرات خاک ایران را تشکیل دهد.

امروزه آرامگاه کوروش در مجموعه تاریخی پاسارگاد قرار دارد و علاقه مندان به تاریخ این سرزمین را به سوی خود می کشاند.

پاورقی


۱- انشان یا انزان، ایالت مهم عیلامی بود که بخش هایی از فارس غربی امروزی را در بر می گرفت.

۲- هخامنش نیای بزرگ کوروش و پادشاه انشان پارس بوده و طایفه پاسارگادیان را سرپرستی می کرده است. 

3- گزنفون یا کسنفون فیلسوف، مورخ یونانی است که کتاب کوروش نامه او از شهرت بسیاری برخوردار است اما نمی توان چندان آن را معتبر دانست.

کوروش

سخن آخر

روز بزرگداشت کوروش یکی از روزهای مهم در تاریخ کشور است که بسیاری آن را محترم می شمارند و در راستای آشنایی با اندیشه ها و منش این شاه بزرگ گام بر می دارند.

نظر شما در مورد این پادشاه پرآوازه چیست؟

آیا در مورد تاریخ زندگی او اطلاعاتی دارید؟

نظرات و دیدگاه های خود را با ما به اشتراک بگذارید...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

3 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

روز کوروش کبیر پدر ملت ایران و نجات دهنده بابلیان و یهودیان اسیر وستم دیده خجسته باد.رزاق هاشمزاده اگر کوروش بزرگ الان زنده بود بدون شک از اهالی غزه و فلسطینیان حمایت می کرد زیرا او جوانمرد و حامی ستمدیدگان و دشمن ستمکاران بود.

انتشار:07 آبان 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

کوروش کبیر پدر ملت ایران بود وناجی مردم بابل و یهودیان اسیر وستم.دیده اگر کوروش کبیر الان زنده بود از غزه و فلسطینیان حمایت می کرد چون او جوانمرد و طرفدار ستمدیدگان و دشمن ستمکاران بود.هزاران درود بر کوروش بزرگ

انتشار:07 آبان 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

شهریار آریابد

ای کورش بزرگ ، ای پدر آریایی ، ای پیام آور داد و دهش ، ای پرتو خرد و دانایی ، ای نماد مهر و مهربانی از تو آموختیم که بر خاک شویم بهتر از آنست که بر خاک بیافتیم وبسیار در کار آبادانی میهن و گیتی بکوشیم تا مردمان از رنج و دردها رهایی یابند ، نام و یادت همواره گرامی و فرخنده باد.

انتشار:07 آبان 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.