karnaval.ir

فهیمه دزفولی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

14 تیر 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

گوشی هوشمند بخشی جدانشدنی از زندگی امروز ما شده است. یک دستیار باهوش که ما را بیدار می‌کند، برای‌مان سرویس رفت و آمد تا محل کار می‌گیرد، برنامه‌های‌مان را یادآوری می‌کند، ما را سر قرارهای کاری می‌فرستد و برای تولد دوست‌مان هدیه سفارش می‌دهد. با فراگیر شدن دسترسی ما به اینترنت همراه، این وابستگی بیشتر هم شده است. آدم‌ها نه تنها دیگر در مسیرها و شهرهای غریبه گم نمی‌شوند بلکه همواره در دسترس دوستان و آشنایان و جمع بزرگی از فعالان مجازی قرار دارند. ده‌ها برنامه مختلف روی این گوشی‌ها به طور پیش فرض نصب شده‌اند که روح‌مان هم از کاربردهایش خبر ندارد. با این‌حال شاید هر روز به ما یک برنامه تازه پیشنهاد شود که اگر بریزیم چه کارها که نمی‌کند. ما هم نصب‌شان می‌کنیم و یا از کارکردش خوش‌مان می‌آید و با ذوق به دیگران معرفی می‌کنیم؛ یا از آن سر در نمی‌آوریم و پاکش می‌کنیم. دنیای این برنامه‌ها امروز آن قدر گسترده شده است که اگر نخواهیم وقت زیادی صرف آزمون و خطا کنیم برای انتخاب‌شان نیاز به راهنمایی داریم. همراه کارناوال باشید تا در این مجموعه بهترین برنامه های موبایلی یا همان اپلیکیشن‌های جهانی را به شما معرفی کنیم. برنامه‌هایی که در سفر واقعا به کمک‌تان می‌آیند. بعضی از این برنامه‌ها آشنا و روی همه گوشی‌ها نصب هستند؛ اما شاید به کارکردهایش توجه نکرده باشید. برخی هم کاملا نو هستند و کمتر شناخته شده. 

پیش از ادامه مطلب، این نکات را بخوانید:

* ملاک انتخاب این برنامه‌ها موفقیت و رضایت کاربران، گستردگی دامنه سرویس‌های برنامه در سطح جهان و قابل استفاده بودن آن برای کاربر ایرانی بوده است. برای انتخاب برنامه‌ها از معرفی برترین‌های سال تا توصیه‌های جهانگردان ایرانی همگی گردآوری شده‌اند تا کارآمدترین مجموعه برنامه سفر را به شما معرفی کنیم.

* این راهنما در سه بخش تهیه شده است. در بخش اول، یعنی همین مطلب، شما را با برنامه‌هایی آشنا می‌کنیم که پیش از آغاز سفر به کارتان می‌‌آیند. در بخش دوم برنامه‌هایی که در طول سفر راهنمای‌تان هستند معرفی می‌کنیم و در بخش سوم به سراغ اپلیکیشن‌هایی می‌رویم که بیشتر برای کوله‌گردها و گردشگران حرفه‌ای کارآمد است.

* این برنامه‌ها همگی برای کاربران اندروید و آی او اس قابل استفاده‌اند. اگر استثنایی وجود داشته باشد زیر معرفی هر برنامه به آن اشاره می‌شود.

* تمام این برنامه‌ها رایگان هستند؛ اما ممکن است برخی ویژگی‌ها یا امکانات آنها با ارتقای برنامه به نسخه پولی و پرداخت درون برنامه‌ای قابل استفاده باشد.

نرم افزارهای راهنمای سفر

نرم‌افزارهای سفر چگونه به ما کمک می‌کنند؟

هر سفر چند بخش اصلی دارد؛ انتخاب مقصد، مسیر، جابه جایی، اقامت، فعالیت‌های جذاب، خرید، خوردنی‌ها و ...

بگذارید از همین مقصد آغاز کنیم. آیا می‌دانید به کجا می‌خواهید بروید؟ فرض کنیم در اینستاگرام یک عکس زیبا دیده‌اید و یا در یک پیامک، پیشنهاد وسوسه‌انگیز یک تور را به مقصدی ناشناخته دریافت کرده‌اید. حالا چطور مطمئن شوید مقصدتان واقعا برای سفر جذاب هست یا نه؟ نکند بعد از کلی هزینه به شما خوش نگذرد و آن چیزی نباشد که فکرش را می‌کردید. چاره چیست؟

چاره اینجاست. به کارناوال بیایید و درباره مقصد موردنظرتان همه چیز را بخوانید. حتا نظرات کاربران را درباره آن مرور کنید. ما در کارناوال اطلاعات کامل هر جاذبه را همراه با ناگفته‌ها و حرف و حدیث‌هایش برای‌تان می‌نویسیم. در هر مطلب تصاویر متعدد و با کیفیتی از مقصد مورد نظر پیش روی شماست که دید جامعی نسبت به آن مقصد برای‌تان فراهم می‌کند و به کمک ویدیو و تور مجازی بهتر می‌توانید مقصدتان را تصور کنید. اگر مقصد موردنظرتان را در آرشیو محتوای کارناوال نیافتید به ما پیام دهید تا در اولویت معرفی بگذاریم. بزودی اپلیکشین جامع راهنمای سفر کارناوال نیز در اختیارتان قرار می‌‎گیرد تا بتوانید به آسانی و آفلاین به امکانات آن دسترسی داشته باشید. خبر آماده شدن اپلیکیشن جامع سفر کارناوال را اواخر تابستان از ما پیگیری کنید؛ اما تا آن زمان ناچارید تعداد پرشماری برنامه را با کاربری‌های متفاوت روی گوشی خود برای سفر ذخیره کنید. همچنین به عنوان کاربر فارسی‌ زبان شاید برقراری ارتباط با نرم‌افزارهای خارجی کمی دشوار هم باشد. ما سعی می‌کنیم در این مطلب برقراری ارتباط با این نرم‌افزارها را برای‌تان آسان‌تر کنیم. این راهنما در سه بخش به شما ارایه می‌شود. راهنمای برنامه‌های پیش از سفر، راهنمای برنامه‌های در طول سفر و راهنمای برنامه‌های اختصاصی سفر از نوع کوله‌گردی.

ورود به صفحه اختصاصی راهنمای انتخاب بهترین اپلیکیشن‌های سفر در کارناوال

نکته: در هر بخش چند نرم افزار را معرفی کرده‌ایم. زیرا هرکدام در پوشش دادن اطلاعات برخی مقاصد بهتر عمل می‌کنند. شما می‌توانید نرم‌افزاری که اطلاعات مقصدتان را به خوبی جمع آوری کرده است نگه دارید و نرم افزاهای مشابه را از گوشی پاک کنید.

بهترین اپلیکیشن های سفر

کجا بروم؟ | انتخاب مقصد با مشورت شبکه‌های اجتماعی سفر

سایت کارناوال کامل‌ترین منبع فارسی زبان برای معرفی مقاصد گردشگری به شماست. در کارناوال علاوه بر معرفی کامل هر مقصد، امکان پرسش از کارشناسان نیز فراهم است تا به همه تردیدهای شما پاسخ دهیم. همچنین یک مطلب راهنما برای‌تان آماده کرده‌ایم که توصیه‌هایی برای انتخاب مقصد ارایه می‌دهد.

ورود به صفحه اختصاصی راهنمای انتخاب مقصد سفر

با این همه شاید هنوز هم برای تصمیم‌گیری مطمئن نباشید. اینجاست که شبکه‌های اجتماعیِ راهنمای سفر به شما کمک می‌کنند. شما می‌توانید از دیگران، چه غریبه باشند یا آشنا، بپرسید رفتن به یک مقصد برای‌شان چه طور بوده و چه حال و هوایی داشته‌ است و یا تجربه‌های خودتان را با دیگران به اشتراک بگذارید. 

1- تریپ‌ادوایزر | Trip Advisor | توصیه‌هایی از سراسر جهان برای سفر به هر کجای جهان

شناخته شده ترین راهنمای سفر در جهان تریپ ادوایزر یا مشاوران سفر است. در اینجا درباره هر مقصد گردشگری که یکی از اعضای این شبکه جهانی به آن رفته باشد می‌توانید اطلاعاتی کلی به دست آورید. همچنین می‌توانید نظرات همه بازدیدکنندگان را بخوانید و در میان‌شان افرادی هم سلیقه با خودتان پیدا کنید. حتا این امکان وجود دارد که هر سوالی دارید بپرسید و مطمئن باشید یک نفر از یک گوشه جهان درنهایت به سوال شما پاسخ می‌دهد.

برای استفاده از اپلیکیشن تریپ ادوایز نیاز به یک حساب کاربری دارید که این حساب می‌تواند همان حساب شما در گوگل باشد. اگر چه این نرم‌افزار به شما امکان رزرو بلیت، انواع اقامت و رزرو رستوران را می‌دهد؛ اما میان کاربران ایرانی بیشتر برای بخش "کارهایی که می‌شود انجام داد" یا همان "things to do" معروف است. در این بخش با دنیای گسترده‌ای از دیدنی‌ها، متوسط امتیاز هر کدام، عکس‌ بخش‌های مختلف و نظرهای بازدیدکنندگان در زمان‌های گوناگون روبرو خواهید شد. اگر هم سوالی دارید می توانید در همین بخش مطرح کنید. در این برنامه به بسیاری از جاذبه‌های شاخص ایران نیز دسترسی دارید. 

تریپ ادوایزر3

برنامه تریپ ادوایزر1

برنامه تریپ ادوایزر3

تریپ ادوایزر3

2- گایدز بای لونلی‌پلنت | Guides by lonley planet | سفر در سیاره تنها

لونلی‌پلنت یا سیاره تنها معتبرترین منتشرکننده کتاب راهنمای سفر به کشورهای جهان است. هر جهانگرد پیش از سفر به یک کشور، کتاب راهنمای لونلی پلنت درباره آن را به دقت می‌خواند و به تمامی اطلاعات آن اعتماد می‎‌کند زیرا راهنمای این کتاب سالانه به‌روزرسانی می‌شود و موارد مندرج در آن قابل اعتماد و مبتنی بر تجربه راهنمایان حرفه‌ای سفر است. بر روی سایت لونلی‌پلنت نیز می‌توانید اطلاعات فشرده و مختصری از هر کشور، شهرها و جاذبه‌هایش پیدا کنید.

اما اینها که گفتیم چه ربطی به موبایل دارد؟! لونلی پلنت نرم‌افزارهای موبایلی متعددی برای قاره‌ها و کاربران زبان‌های مختلف دارد. یکی از محبوب‌ترین این نرم‌افزارها، راهنمایی با لونلی‌پلنت است که مانند یک راهنمای سفر کامل، شما را در گشت و گذارتان همراهی می‌کند و اطلاعاتی جامع درباره مقصد را در اختیارتان می‌گذارد. پس از ساخت حساب کاربری، می‌توانید اطلاعات مقصد خود را دانلود کنید و براساس موقعیت یا بهترین پیشنهاد، به همه گزینه‌ها برای بازدید، اقامت، خوراکی، نوشیدنی، خریدنی و انواع تفریح دسترسی داشته باشید. این اطلاعات چنان کامل است که حتا وقتی شهر خودتان را جستجو می‌کنید ممکن است از جاهایی که نمی‌شناسید اما جهان می‌شناسد سر در بیاورید. در این برنامه می‌توانید به طور کامل با قوانین، ویژگی‌های فرهنگی و عرف‌های رایج در مقصدتان آشنا شوید، راهنمای حمل و نقل شهرها را ببینید و تخمینی درباره هزینه‌های سفرتان داشته باشید. تمامی اطلاعات این راهنمای سفر با استفاده از گزارش‌های مسافران به‌روزرسانی می‌شود.

لونلی پلنت

لونلی پلنت

3- کوچ‌سرفینگ | CouchSurfing | سوال و جواب، اتفاق‌های جذاب و اقامتی عجیب

می‌خواهیم از یک شبکه اجتماعی واقعی اختصاصی سفر برای‌تان بگوییم. کوچ‌سرفینگ که معنای تحت‌الفظی‌اش می‌شود کاناپه‌گردی از یک ایده ساده آغاز شد: یک مسافر، از اهالی مقصد مورد نظرش می‌پرسد آیا در خانه‌تان کاناپه اضافه برای یک مهمان دارید؟ تنها چیزی که قرار است در اختیارتان قرار گیرد همین تخت یا جای خواب است و اگر امکان استفاده از آشپزخانه برای آشپزی و یا چرخیدن در شهر به همراه میزبان‌تان فراهم شد لطف داوطلبانه او تلقی می‌شود. اغلب مسافران به روش‌های خلاقانه یا با هدایایی ساده این لطف میزبان‌شان را جبران می‌کنند؛ اما این میان پولی ردوبدل نمی‌شود.

نکته ای که باید یادآور شویم اینکه در کوچ سرفینگ موضوع تنها برخورداری از اقامت رایگان نیست. موضوع ایجاد فرصت آشنا شدن یک گردشگر با مردم مقصد است. در این مدل اقامتی، در واقع شما به درونی‌ترین لایه‌های فرهنگ‌ مقصد سفر می‌کنید. شما به خانه میزبان‌تان می‌روید و چند روزی را درست مانند یک عضو خانواده به سبک میزبان و خانواده‌اش زندگی می‌کنید. به همین دلیل است که ما ترجیح دادیم این برنامه را در دسته شبکه‌های اجتماعی سفر به شما معرفی کنیم و نه دسته اقامت.

البته که ماجرای میزبانی یک غریبه که نمی‌شناسید هزار اما و اگر دارد؛ اما این شبکه اجتماعی تلاش کرده است با تمهیداتی خیال دو طرف را برای شناخت یکدیگر تا حدودی راحت کند. برای آزمایش این برنامه پس از راه انداختن یک حساب کاربری و کامل کردن صفحه مشخصات‌تان می‌توانید برای میزبانی، گرداندن یک مسافر در شهرتان یا شرکت در رویدادهای اطراف داوطلب شوید. همچنین امکان مسافرت به این سبک را به کشورهای دیگر می‌یابید. اگر از کسانی هستید که به تنوع فرهنگ‌ها و آشنایی با افراد تازه در سفرشان علاقه دارند به جای اقامت در هتل یا هاستل استفاده از خدمات این برنامه شما را یکراست به قلب زندگی در مقصد می‌برد؛ اما پیشنهاد ما این است که در نخستین گام‌ها، در کشوری ناشناس برای سفر به خانه یک میزبان یا میزبانی از یک گردشگر خارجی عجله نکنید. قوانین را با دقت مطالعه کنید، به دیدگاه‌های دیگران مخصوصا قدیمی‌ترها توجه کنید و با شرکت در گردهمایی‌ها، رویدادها و گرداندن توریست‌ها نخستین تجربه‌های خود را در کوچ‌سرفینگ آغاز کنید تا به یک کاربر قابل اعتماد در این شبکه تبدیل شوید.

شاید بد نباشد بدانید در سال 2018  کوچ سرفینگ 15 میلیون عضو و 400 هزار میزبان فعال دارد که در بیش از 200 هزار شهر و روستای دنیا پراکنده هستند.

نکته دیگری که باید بدانید اینکه در کوچ سرفینگ برای برقراری ارتباط با اعضا به جز شماره تلفن اختیاری، از برنامه هنگ‌اوت (hangout) استفاده می‌شود که پیام‌رسان گوگل است و شما با داشتن تنها یک آدرس جی‌میل می‌توانید از طریق این پیام‌رسان، گفتگوی نوشتاری، صوتی، تصویری و کنفرانس با دیگر کاربران داشته باشید و  نیاز به نصب آن روی تلفن همراه خود ندارید. 

کوچ سرفینگ

کوچ سرفینگ

کوچ سرفینگ

کوچ سرفینگ

4- کالچرتریپ | Culture Trip | گردش در فرهنگ‌های جهانی

این برنامه را هم یکی دیگر از سایت‌های معتبر راهنمای گردشگری منتشر کرده است. این برنامه کاربردی مشابه برنامه‌های قبلی معرفی شده در این بخش دارد. بسته به اینکه محیط کاربری‌ کالچر تریپ را دوست داشته باشید و اطلاعات مقصد مورد نظرتان را در آن بیابید می‌توانید از راهنمایی‌ کاربرانش بهره ببرید.

از پرواز که نمی‌ترسید! | نوبت رزرو بلیت است

اگر با ماشین به سفر می روید، هیچ‌هایک می‌کنید یا کوله‌گرد هستید و مسیرها را زمینی می‌پیمایید این قسمت به کارتان نمی‌آید. برای شما در بخش دوم و سوم راهنمای برنامه‌های کاربردی سفر، پیشنهادهایی اختصاصی 

داریم؛ اما اگر برنامه سفرتان با پرواز همراه است حتما مثل همه دل‌تان می‌خواهد بلیت‌تان را ارزان‌تر بخرید. چه این بلیت مربوط به یک پرواز فرست کلاس باشد چه یک پرواز اقتصادی؛ کسی نمی‌خواهد به شرکت هوایی پول اضافی بدهد. اگر فرصت کافی برای رزرو پرواز خود دارید و سفرتان فوریت ندارد سوال این است که از کدام برنامه برای انتخاب ارزان‌ترین و بهترین پرواز استفاده کنیم که قابل اعتماد باشد. لیست این برنامه‌ها بسیار بلندبالاست و هرکدام مزیت‌هایی دارند. با بررسی‌های ما و تجربه گردشگرهای حرفه‌ای اینها به نظرمان بهتر هستند؛ انتخاب با شما:

1- اسکای‌اسکنر | Skyscanner

یک برنامه کاربردی با محیط کاربری عالی برای همه گوشی‌های همراه و دسکتاپ. مزیت اولش اینکه روند افزایش و یا کاهش قیمت یک بلیت را در نموداری ماهانه به شما نمایش می‌دهد تا بتوانید تصمیم بگیرید بهترین زمان خرید چه موقع است. دومین مزیتش هم جستجوی همه فرودگاه‌های نزدیک به مقصدتان است و محدود به خود فرودگاه شهر مقصد نیستید. اسکای اسکنر مانند بیشتر برنامه‌های این مجموعه، خدمات دیگری نیز دارد مثل رزرو هتل و اجاره خودرو؛ اما بیشتر برای رزرو بلیت شناخته شده است.

اسکای اسکنر

اسکای اسکنر

اسکای اسکنر

 2- کی‌وی.کام | KiWi.com

یک استارت‌آپ جذاب با موتور جستجوی فوق‌العاده که برای همه در دسترس است. از ویژگی‌های عالی این برنامه اینکه قضیه ارزان بودن سفر را خیلی جدی می‌گیرد. یعنی در مسیرهای دور و پروازهای غیرمستقیم برخلاف بقیه برنامه‌ها که فقط در همان خط هوایی و فرودگاهِ اول، بقیه مسیر را جستجو می‌کنند؛ این برنامه بدون درنظر گرفتن اینکه چقدر معطل می‌شوید یا خسته هستید، فرودگاه‌ها و خطوط پروازی دیگر را هم می‌گردد تا واقعا ارزان‌ترین راه را برای‌تان پیدا کند؛ اما از همه بهتر درباره کی‌وی این است که تضمین می‌کند که هرگونه تاخیر یا کنسل شدن پرواز را پوشش می دهد و خودتان می‌دانید که این برای پرواز غیرمستقیم چه قدر آرامش‌بخش است.

کی وی

3- کایاک | Kayak

کار راه انداز پنج دقیقه ای. این برنامه فوق‌العاده با وجود محیط کاربری نه چندان قشنگش، برای‌تان همه کار می‌کند. از جمله در انتخاب و رزرو پرواز جزو بهترین‌هاست. درباره‌اش در بخش برنامه‌ریزی بیشتر خواهیم گفت.

کایاک

کایاک

کایاک

4- هوپر | Hopper

با آنکه ما ابتدای لیست نیاوردیمش اما برای خیلی‌ها اولین انتخاب است. چون می‌تواند قیمت‌ها را پیش‌بینی کند و بگوید بهتر است حالا بلیت بخرید یا صبر کنید تا ارزان‌تر شود.

هوپر

هوپر

هوپر

5- اِیرهلپ | Airhelp

شما با جستجو، پرواز مناسب‌تان را مدت‌ها قبل رزرو کرده‌اید و خوشحال و راضی به فرودگاه می‌روید؛ اما ناگهان با یک تاخیر یا کنسلی، برنامه‌ها به هم می‌ریزد. وای از روزی که پرواز غیرمستقیم باشد و از پرواز بعدی هم جا بمانید. خیلی از ما بیخیال خسارتی می‌شویم که خطوط هوایی باید بابت این برهم خوردن برنامه‌ها به ما بدهند؛ اما اگر خواستید حق‌تان را دنبال کنید و البته اگر حساب کِرِدیت داشتید! این برنامه کمک‌تان می‌کند تاخیر پرواز را اعلام و خسارت را پیگیری کنید.

ایرهلپ

ایرهلپ

ایرهلپ

 6- اس‌تی‌اِی تراول | STA Travel

این اپلیکیشن، افزون بر دیگر امکاناتش، یک راهنمای فرودگاهی است که به شما درباره مقررات حمل بار در فرودگاه‌های مختلف اطلاعات می‌دهد. در کارناوال می‌توانید قوانین برخی از مهم‌ترین فرودگاه‌های مقصد مسافران ایرانی را ببینید. در منوی اصلی برنامه بخش راهنمای سفر به این قوانین دسترسی دارید. به عنوان مثال مقررات فرودگاهی ترکیه در یک مطلب به طور کامل شرح داده شده است. همچنین راهنمایی برای مراحل سوار شدن به هواپیما در یک پرواز خارجی ارایه شده که مطالعه آن به شما در اولین سفر هوایی کمک خواهد کرد.ورود به صفحه اختصاصی قوانین فرودگاهی

مای اس تی ای

رزرو محل اقامت | مطمئنید هیچ جا مثل خانه خود آدم نمی‌شود؟  

حالا که تکلیف مقصد، زمان سفر و بلیت پرواز معلوم شد نوبت تعیین محل اقامت‌تان است. انواع مختلفی از هتل‌ها با درجه‌بندی مختلف، هاستل‌ها و حتا خدمات تخت‌ و صبحانه پیش روی شماست.

 چه قدر بودجه دارید؟

چه قدر وسواسی هستید؟

چه قدر اجتماعی و اهل معاشرت با آدم‌های تازه‌اید؟

دانستن جواب این پرسش‌‌ها کمک می‌کند اقامتی مناسب را برای خودتان انتخاب کنید. مطالب متنوعی در کارناوال شما را برای انتخاب محل و نوع اقامت‌تان راهنمایی می‌کند:

1- بوکینگ.کام و یا اِیر‌بی‌اِن‌بی | Booking.com & Airbnb

این دو برنامه بسیار محبوب بین‌المللی به شما امکان رزرو اقامتگاه در سراسر جهان را می‌دهند. رزرو هر نوع اقامت از هتل گرفته تا هاستل، تخت و اجاره دربست از طریق این برنامه‌ها امکان‌پذیر است و اطلاعات تکمیلی آنها شامل تجربه‌های سفر و بازدید از یک کشور نیز می‌شود. توجه داشته باشید که برای رزرو از طریق این برنامه‌ها نیاز به حساب کِرِدیت یا دبیت دارید. اعتبار شما برای مدیر اقامتگاهی که انتخاب کرده‌اید قابل بررسی است. برای اقامت بهتر علاوه بر مطالعه مشخصات اقامتگاه و دقت در عکس‌ها، به امتیاز کاربران اقامتگاه‌ و نظرات مشتریانی که تازگی به آنجا رفته‌اند توجه کنید. مواردی مانند امکان کنسل کردن رزرو می‌تواند بسیار مهم باشد و مانع از به هدر رفتن پول شما شود.

نکته: فراموش نکنید برگرداندن وجه رزرو تنها به کردیت‌کارت‌ها امکان‌پذیر است و کارت دبیت که در ایران باواسطه به آن دسترسی داریم قابلیت برگشت پول ندارد.

ایربی ان بی

بوکینگ دات کام

2- هاستل‌‌ورد و یا هاستل‌بوکرز | hosteworld & hostelbookers

این دو برنامه، هتل‌ها را در بر نمی‌گیرند و تنها هاستل‌های جهان را پوشش می‌دهند. هر دو امکان رزرو هاستل را به شما می‌دهند و این مزیت را دارند که با معرفی یک حساب کِرِدیت دارای اعتبار -حتا اگر به نام خودتان نباشد- بتوانید بدون پیش پرداخت، اقامتگاه خود را رزرو و هنگام حضور، به صورت نقدی هزینه خود را پرداخت کنید. در این دو برنامه نیز مشخصات کامل و عکس، امتیاز هاستل، نظرات کاربران و پشتیبانی کامل 24 ساعته برای شما فراهم شده است.

نکته: اگر کارت اعتباری ندارید و تنها سفر می‌کنید می‌توانید به کمک هریک از این برنامه‌ها، اقامتگاه موردنظرتان را انتخاب کنید و بدون رزرو، حضوری به آن مراجعه کنید زیرا جز در ایام برگزاری رویدادهای خاص، اغلب برای یک نفر جا پیدا می‌شود.


پینوشت : در تولید محتوای این بخش از  تجربیات راهنمای گردشگری آقای محمد نادری در همایش کاربرد تکنولوژی و زبان در سفر استفاده شده است که گزارش آن در صفحه اینستاگرام او در دسترس است.

هاستل بوکر

هاستل ورد

روز مبادا شاید وسط سفرتان پیش بیاید

این دو نرم افزار برای روز مبادای سفر هستند یعنی وقت‌هایی که برنامه‌ها به هم خورده یا سفرتان ناگهانی است:

1- هتل‌تونایت | hoteltonight

برنامه ای برای گرفتن فوری اتاق خالی هتل‌ها بعد از ساعت معمول پذیرش. این برنامه پوشش بین‌المللی و پشتیبانی 24 ساعته قابل اعتمادی دارد و نمی‌گذارد شما در خیابان بمانید.

هتل تونایت

هتل تونایت

2-دایوس.کام | dayuse.com

گاهی تنها چند ساعت در یک شهر توقف دارید. گاهی هم پس از ساعت معمول پذیرش هتل‌ها از راه رسیده‌اید. این برنامه حتا برای کمتر از یک شب، مثلا برای چند ساعت یا پیدا کردن جایی برای گرفتن یک دوش به شما پیشنهادات خوبی می‌دهد.

از همه‌ اینها گذشته می‌توانید روی پیشنهاد میزبانی دوستان‌تان در کوچ‌سرفینگ نیز حساب کنید. در بخش انتخاب مقصد با کمک شبکه‌های اجتماعی سفر دراین‌باره توضیح دادیم.

دایوس دات کام

آب‌و‌‌هوا را فراموش نکنید | یک رگبار چند دقیقه‌ای می‌تواند همه چیز را برهم بزند

اگر فکر می‌کنید برای تعیین زمان سفرتان نگاهی به تقویم تعطیلات و هماهنگی با مدیرتان برای مرخصی کافی است در اشتباهید. گاهی تا یک شب مانده به سفر لازم است آب و هوا را بررسی کنید. آب و هوا همیشه نقش مهمی در برنامه ریزی سفر دارد و حتا می‌تواند سفر را به کلی لغو کند. برای اسکی، جنگل‌نوردی، رفتینگ در یک رودخانه، ستاره‌نگری در کویر یا بازدید از یک آبشار یخی شرایط آب و هوایی کاملا تعیین‌کننده است.

اگرچه این روزها بیشتر گوشی‌های هوشمند، برنامه پیش‌بینی آب‌وهوای اختصاصی خودشان را دارند؛ اما بد نیست برای احتیاط اینجا را هم نگاه کنید:

آکیووِدر | Accuweather

یک نرم‌افزار خوب که فارسی هم دارد و آب و هوای بسیاری از شهرها و مناطق کوچک ایران و جهان را پوشش می‌دهد. در این برنامه به اطلاعاتی مانند وضعیت کنونی، پیش‌بینی 3 روزه، چشم‌انداز ماه، تصاویر ماهواره‌ای از جریان‌های هوایی، بیشینه و کمینه هوا، احتمال بارش، سرعت و جهت باد، درصد رطوبت، احساس واقعی دما، طلوع و غروب خورشید و ماه و وضعیت مکان‌های اطراف مقصدتان دسترسی دارید. توجه کنید پیش‌بینی‌ها از 3 روز قبل به دقیق‌ترین حالت خود می‌رسند. نکته جالب درباره اپلیکیشن اینکه جزییات را به تفکیک ساعت به شما ارایه می‌دهد و می‌توانید ببینید بارندگی در چه ساعت‌هایی اتفاق می‌افتد. همچنین در آکیوودر می‌توانید روندهای تاریخی آب و هوا را دنبال کنید و به داده‌های ستاره‌شناسی بیشتری دست یابید.

آکیوودر

آکیوودر

برنامه‌ریزی سفر | فرصت ساختن یک تور کاملا شخصی

بلیت را برای چه زمانی بگیرید؟ در کدام شهر مقصد اقامت کنید؟ چند روز آنجا بمانید؟ اقامتگاه‌تان نزدیک جاذبه‌ها در مرکز شهر باشد یا در ییلاق‌های حومه؟ برای بازدید از جاذبه‌ها چه مدت زمان لازم است؟ کدام‌ها مهم‌تر هستند؟ چه قدر بودجه‌ نیاز است؟ چطور باید همه اینها را در ذهن مرتب کرد؟ خب چاره کارتان یک برنامه‌ریز سفر است. خبر بد اینکه هیچ کدام از برنامه‌ریزهای حسابی دنیا در ایران درست کار نمی‌کنند. مثلا برای محاسبه بودجه سفر نیاز دارند به حساب کِرِدیت شما دسترسی داشته باشند که ندارند و در خواندن نام اماکن فارسی هم مساله پیدا می‌کنند. از این بدتر محدودیت اطلاعات این برنامه‌ها درباره ایران است. تعداد کم کاربر فارسی باعث شده داده‌های آنها از داخل ایران کم و اصلاح‌ نشده باشد. برای رفع این نیاز منتظر آماده شدن برنامه‌ریز سفر کارناوال به زبان فارسی باشید که به طور جامع و کامل برای راهنمایی شما در ایران و سراسر دنیا طراحی شده‌ است؛ اما تا آماده شدن برنامه سفر کارناوال در پایان تابستان، اگر خواستید چند برنامه را آزمایش کنید اینها را می‌توانید نصب کنید:

1- گوگل‌تریپ | Google trip

شما پس از ورود سه چیز را برای برنامه مشخص می‌کنید: مقصد، فهرست جاذبه‌های مورد علاقه برای بازدید و تاریخ سفرتان. سپس نرم‌افزار نقشه‌ آفلاین برنامه روز به روز سفرتان را ارایه می‌دهد. گوگل، نسخه اندروید این برنامه را برای ایران تحریم کرده است. کاربران اندروید از بازار، می‌توانند آن را نصب کنند.

گوگل تریپ

2- کایاک | Kayak

بهترین و جامع‌ترین سامانه سفر محبوب دنیا که به شما امکان رزرو پرواز و هتل و اجاره خودرو می‌دهد و با مجموع این اطلاعات برنامه سفر شما را تنظیم می‌کند؛ اما چرا کایاک تا این حد محبوب است؟ چون با قراردادهای اختصاصی تخفیف‌های مخصوص به مشتریانش را روی قیمت‌ها اعمال می‌کند. یعنی شما تخفیف پرواز کایاک را هیچ جای دیگر از سیستم رزرواسیون آنلاین نمی‌بینید. نکته دیگر اینکه کایاک با توجه به برنامه سفرتان صبر می‌کند تا بلیت ها به ارزان‌ترین قیمت برسد سپس به شما اطلاع می‌دهد. ناگفته پیداست که این امکانات برای یک سفر خارجی بهتر عمل خواهد کرد.

3- سایجیک‌تراول | Sygic travel

این برنامه کم و بیش همانند گوگل تریپ است و امکان دانلود نقشه آفلاین سفرتان را به شما می‌دهد. در بخش دوم این مطلب زیرمجموعه مسیریابی بیشتر درباره سایجیک تراول توضیح خواهیم داد.

4- تریپ‌ ایت | Tripit

میان اهالی سفر این نرم‌افزار از همه جاافتاده‌تر است زیرا کارتان را ساده می‌کند و خودش با بسیاری از برنامه‌های معروف رزرو بلیت هواپیما، هتل و اجاره خودرو که در این مطلب معرفی کردیم هماهنگ می‌شود. کافی است ایمیل‌های رزروتان را برای این برنامه بفرستید تا با روی هم گذاشتن آنها برنامه سفرتان را آماده کند. این برنامه محیط کاربری بسیار ساده‌ای دارد و از همه جا به حساب‌تان دسترسی خواهید داشت. نسخه پیشرفته آن پس از برنامه‌ریزی سفر، هر تغییری پیش بیاید را به شما یادآوری می‌کند. پس از پرداخت درون برنامه‌ای تاخیر یا کنسل شدن پرواز، جایگزین کردن پروازی دیگر و تغییرات لازم در برنامه سفر را می‌توانید به این دستیار کوچک بسپارید. البته می‌توانید احتمال دهید که این امکانات برای سفر داخل ایران چندان کارآمد نخواهد بود. 

سایجیک تراول

تریپ آی تی

بخش شیرین ماجرا: حالا چی بپوشم؟

برای بعضی از ما چمدان و کوله بستن شیرین‌ترین بخش سفر است و بعضی هم وقتی کار به اینجا می‌رسد عزا می‌گیرند.

فکر نمی‌کردم کاپشن لازم بشود!

باز پیژامه‌ام را جا گذاشتی؟

اینهمه بلوز آوردم ولی یک دمپایی راحتی نیاوردم!

خب بچه‌ها سیخ‌ها را یادمان رفته؛ جوجه کباب کنسل است!

پک‌پوینت | Pack Point

جملات بالا در هر سفر برای ما تکرار می‌شوند. سفر رفتن سبک زندگی متفاوتی نسبت به روال آشنای هرروز ماست بنابراین نمی‌توانیم جمع کردن لوازم مورد نیاز را به حافظه و عادت‌مان بسپاریم چون حتما خیلی چیزها جا می‌ماند. در مقصد شاید بشود جامانده ها را خرید اما امان از بارهای اضافه بردن در چمدان و کوله پشتی. در طول سفر، هم می‌خواهیم از شرشان خلاص بشویم و هم دل‌مان نمی‌آید. پک‌پوینت به این تردیدها پایان می‌دهد. در هر سفر ضروریات را به شما یادآوری می‌کند و لیست‌ سفرهای گذشته را برای‌تان ذخیره می‌کند.

پس از نصب، شما این اطلاعات را به برنامه می‌دهید: کجا می‌روید، از چه تاریخی تا چه تاریخی، چندشب می‌مانید و اینکه در سفر خود چه فعالیت‌هایی انجام خواهید داد. سپس برنامه با توجه به داده‌های هواشناسی و فعالیت‌های‌تان لیست مناسب شما را ارایه می‌دهد و خروجی آن را می‌توانید در درایوهای ابری، ایمیل یا تلفن همراه خود ذخیره کنید.

پک پوینت

سخن آخر

تجربه برنامه‌ریزی تمام و کمال یک سفر چه طور بود؟ از پس آن برآمدید؟ اوایل کمی سخت است اما این یک مهارت فوق‌العاده شامل درنظر گرفتن چندعامل به طور همزمان برای تصمیم‌گیری است. حالا می‌دانید هنگامی که یک تور به شما پیشنهاد داده می‌شود چه فرایند برنامه‌ریزی و مدیریتی پشت آن بوده است. این به شما امکان می‌دهد حتا اگر خودتان همه چیز را برنامه‌ریزی نمی‌کنید با برگزارکنندگان تور تعامل بهتری داشته باشید و تا جای ممکن سفر را با علاقه خود سازگار و شخصی کنید. حالا سوال این است: آیا حاضرید خودتان را به برنامه سفری که آماده کردید بسپارید و راهی شوید؟ ریسک اشتباهات احتمالی را می‌پذیرید؟ نگران نباشید. ماجراهای جالبی در انتظار شماست و ما همراه‌تان هستیم. بخش دوم این مطلب برنامه‌های کاربردی را که در طول سفر راهنمای شما هستند معرفی می‌کند. تجربه خود در استفاده از این نرم‌افزارها را با ما در میان بگذارید. آیا نمونه‌های بهتری می‌شناسید؟ 

گاهی عکس می‌گیرم، بیشتر می‌نویسم، ساعات اداری را پشت مانیتور می‌گذرانم، عصرها در ترافیک می‌مانم، صبح‌ها بین صفحات کتاب و صدای فروشنده‌های مترو چرت می‌زنم‌‌، آخر هفته‌ها را با دوست و آشنا کافه و پارک می‌روم؛ اما لابه لای این روزمرگی‌ها زندگی هم می‌کنم. لابه‌لای

...

آیا این مطلب مفید بود؟

7 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ظاهرا گوگل‌تریپ دیگه وجود نداره

انتشار:23 اسفند 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

چه بدد

انتشار:11 شهریور 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سلام وقتتون بخیر. نرم افزار ایرانی شبیه به کوچ سرفینگ هم هست؟ ممنون میشم نرم افزارهایی که هزینه ی سفر رو کم میکنه، معرفی کنین.

پریوش سارانی

با سلام

 در مورد سوال اولتان خیر . در پاسخ به سوال دوم می‌توانید مطلب راهنمای کار در سفر | تامین هزینه ها در راه ، چگونه بدون پول سفر کنیم؟ | راه هایی برای کاهش هزینه های سفر را مطالعه بفرمایید.

03 آبان 1399

انتشار:22 خرداد 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.