karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

07 مرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

سفر کردن از جمله آرزوهایی است که وسوسه اش به سراغ بسیاری می رود و بزرگ و کوچک و پیر و جوان هم سرش نمی شود. این آرزوی جذاب، منتظر ایستاده و از هر فرصتی برای خودنمایی استفاده می کند: چند تعطیلی پشت سر هم از راه می رسد و ذهن بسیاری درگیر برنامه ریزی برای سفر می شود. برخی راه همیشگی شهرهای شمالی ایران را در پیش می گیرند، برخی ماجراجویانه، به دنبال شهرها و مقاصد جدیدتر ایران هستند و برخی هم پا را فراتر می گذارند و برای سفر، کشورهای خارجی را هدف می گیرند. حالا از این جا به بعد است که گردشگران را به دو دسته تقسیم می کنند: دسته اولی که سفر می روند و بعد از مدتی برمی گردند به سراغ زندگی معمول خود و روال همیشگی را در پیش می گیرند. دسته دومی که وسوسه سفر از سرشان نمی افتد و به چند روز قانع نمی شوند. این گردشگران کنجکاو، اغلب به دنبال راهی اند که سفر را آسان تر و کم هزینه تر کنند تا بتوانند مدت زمان بیشتری را در سفرهای هیجان انگیزشان بگذرانند.

چندی پیش، مقاله ای منتشر کردیم تا به شما نشان دهیم برای سفر کردن، لازم نیست حتما از قشر مرفه جامعه باشید و اگر با حساب و کتاب و برنامه عمل کنید، شما هم می توانید از جهانگردان باشید. در این مقاله راه های مختلفی را برای کاهش قابل توجه و تامین هزینه ها گفتیم که یکی از آن ها، پیدا کردن «شغل» در سفر بود. در این روش شما مدت زمان اقامت خود را در مقصد افزایش می دهید، کاری پیدا می کنید و با درآمدتان هزینه های سفر را پوشش می دهید. همراه کارناوال باشید تا با هم با انواع شغل ها در سفر و چند و چونش آشنا شویم.

ورود به صفحه چگونه بدون پول سفر کنیم؟ 

کار در سفر

مزایای کار در سفر 

همان طور که گفتیم یکی از اصلی ترین دلایلی که باعث می شود بخواهیم در سفر کار کنیم تامین هزینه هاست. با این حال این تنها دلیلی نیست که «کار در سفر» را جذاب و هیجان انگیز جلوه می‌دهد. در این جا به صورت خلاصه به دیگر مزایای کار در سفر می پردازیم:

  • 1- امکان گشت و گذار در منطقه محل کار: فرقی نمی کند کار پاره وقت دارید یا کاری تمام وقت، در هر حال در زمان استراحت و تعطیلات آخر هفته، زمان بسیار مناسبی برای گشت و گذار و بازدید از جاذبه های معروف را خواهید داشت.
  • 2- امکان ارتباط اجتماعی: کارهای داوطلبانه موقعیت بسیار خوبی برای آشنایی با دیگر فرهنگ های دنیا و البته دوستی با آدم های جدید است.
  • 3- به دست آوردن مهارت های جدید: بسته به آن که چه کاری را انتخاب می کنید، کار در سفر به شما این امکان را می دهد تا در زمینه های جدیدی مهارت کسب کنید. این مهارت ها به نوبه خود می توانند در آینده شغلی شما موثر باشند و یا در پیدا کردن کارهای دیگر به یاری شما بیایند. به طور مثال می توانید به طور داوطلبانه در آشپزخانه ای کار کنید و همین موضوع مهارت های آشپزی شما را بپرورد و بعدها بتوانید در رستورانی خوب مشغول به کار شوید. 
  • 4- امکان سفر به نقاط بکر و حتا گردشگرپذیر: کارهای داوطلبانه به شما این امکان را می دهند تا به مزرعه ای دور افتاده در آمریکای جنوبی بروید و یا در سواحل جذاب بالی، مشغول کار شوید. باید بدانید موقعیت های کاری بسیار متنوعی پیش روی شماست که اغلب نقاط کره زمین را پوشش می دهد.
  • 5- تجربه کارهای متفاوت: وجود برخی از کارها متناسب با جغرافیا و امکانات یک سرزمین است و به همین دلیل شغل های بسیاری هستند که برای سرزمین دیگری غیر قابل دسترس محسوب می شوند. به طور مثال کار در کشتی های تفریحی، از جمله کارهای مختص شهرهای ساحلی است و برای ساکنان دیگر شهرها، غیر قابل دسترس محسوب می شود. یعنی اگر چنین شغلی را بخواهید مجبور به مهاجرت و تغییر شهر محل سکونت‌تان هستید. کار در سفر نیز همین کار را می کند، یعنی این امکان را در اختیار شما می گذارد تا شغل هایی که در حالت عادی به آن ها دسترسی ندارید را امتحان کنید. 

*برای نوشتن مزایای کار در سفر از تجربیات خانم مریم رها، نویسنده وبسایت سبک‌تر استفاده کردیم.

انواع شغل ها در سفر

اگر بخواهیم انواع شغل هایی که در سفر می توان به سراغ شان رفت را به طور سیستماتیک بررسی کنیم، باید بدانید که در مجموع با دو نوع حرفه رو به رو هستیم:

1- مشاغل عمومی

2- مشاغل حرفه ای 

در ادامه با نمونه هایی از هر یک، نحوه درخواست، اطلاعات مربوط و ... آشنا می شویم. البته پیش از آن که به سراغ این شغل ها برویم خوب است بدانید که نمونه ها و فرصت های شغلی بسیاری در دنیا وجود دارند که می توانید در حین سفر با آن ها خرج خود را درآورید؛ اما ما در این جا از شغل هایی نام بردیم که طرفداران زیادی دارند و گردشگران بسیاری با استفاده از آن ها امرار معاش کرده اند.

انواع شغل ها در سفر

انواع شغل ها در سفر

مشاغل عمومی در سفر

کارهای بسیاری در نقاط مختلف هستند که به راحتی گیر می آیند و برای پیدا کردن شان لازم نیست چندان جست و جو کنید. این کارها تخصصی لازم ندارند و هر کسی می تواند با مهارت های عمومی خود، به دست شان بیاورد. البته در کنار این مزایای قابل توجه، باید بدانید که مشاغل عمومی درآمد چندانی را نصیب شما نمی کنند؛ اما به شما کمک می کنند تا بتوانید خرج روزانه خود را درآورید و برای رسیدن به مقصد بعدی قدری پول ذخیره کنید. از جمله مشاغل عمومی و پرطرفدار دنیا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- کار در هاستل ها

احتمالا با هاستل ها آشنایی دارید؛ اقامتگاه هایی شبیه خوابگاه ها که در ازای هزینه ای مناسب، تخت و کمد و دیگر امکانات رفاهی را در اختیار مسافران قرار می دهند. ارایه خدمات در هاستل ها از جمله کارهایی است که بک پکرهای بسیاری رویش حساب می کند. خوب است بدانید در دنیا هاستل های زیادی هستند که در ازای کارهایی که برای‌شان انجام می دهید، جای خواب رایگان به شما خواهند داد. البته این کارها موقتی و کوتاه مدت هستند. اگر می خواهید برای مدت زمان بیشتری در هاستل کار کنید، می توانید برای دریافت حقوق نیز برنامه ریزی کنید. 

طیف حقوق: ساعتی 7 دلار (368,270 تومان) تا 10 دلار (526,100 تومان)

برای پیدا کردن کار در هاستل ها می توانید از وبسایت های پیشنهادی زیر استفاده کنید.

وبسایت ها:

کار در هاستل ها

2- پیشخدمت رستوران ها و کافه ها

رستوران ها و کافه ها را بدون محدودیت جغرافیایی در تمام دنیا پیدا می کنید. قسمت خوب ماجرا آن است که برای کار در این مکان ها احتیاج به مهارت خاصی ندارید و به راحتی می توانید استخدام شوید. البته بدیهی است که باید حداقل به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید و اگر مقصدتان کشوری غیر انگلیسی زبان است، توصیه می کنیم حداقل جملات اولیه و کاربردی را در زبان مقصد یاد بگیرید. 

طیف حقوق: ماهانه 1,000 دلار (52,610,000 تومان) تا 4,000 دلار (210,440,000 تومان)

پیشخدمت رستوران ها و کافه ها

3- دستفروشی

برای دستفروشی، می توانید به سراغ چیزهای مختلفی بروید؛ اما گزینه ای که بیش از سایرین مورد توجه قرار می گیرد، زیورآلات دست ساز هستند. حتما با دستبندهای نخی و بافتنی و یا گوشواره های سنگی آشنایی دارید. اگر تا به حال این کار را انجام نداده اید، باید بدانید کارگاه های آموزشی بسیاری هستند که به شما کمک می کنند تا استعداد خود را در این زمینه شکوفا کنید. البته توجه داشته باشید برای آن که بتوانید از این راه در سفر پول دربیاورید، ترجیحا به سراغ مواد اولیه‌ای بروید که حمل شان چندان زحمتی برای شما نداشته باشد، راحت گیر بیایند و گرانقیمت نباشند. چرا که نبود هر یک از این موارد، می تواند برای شما دردسرساز شود.

البته ساخت و فروش زیورآلات دست ساز تنها یک گزینه از چیزهایی است که برای دستفروشی می توانید روی آن حساب کنید. هر چیز دیگری مانند محصولات پارچه ای، چرمی، قطعات هنری و حتا خوراکی ها نیز می تواند به کار شما بیاید. به طور مثال غذایی بپزید و یا دسر ساده ای درست کنید و آن را کنار خیابان بفروشید. در نهایت برای فروش کارها و محصولات خود به سراغ محل های پر رفت و آمد و توریستی بروید.

طیف حقوق: روزانه 20 دلار (1,052,200 تومان) تا 200 دلار (10,522,000 تومان)

دستفروشی

Jaromír Chalabala

4- کار در مزارع و باغ ها

کشورهای زیادی هستند که برای برداشت محصولات زراعی و باغی خود نیاز به نیروی کار دارند. بنابراین با توجه به فصل برداشت، در طی سال می توانید چنین شغلی را در کشورهای مختلف پیدا کنید. این کشورها از برزیل، آلبانی، اتریش تا زیمباوه و ویتنام متفاوت هستند.

به این روش می توانید به دیگر کشورها سفر کرده و در کنار دیگر نیروهای داوطلب و خارجی کار کنید. همچنین این موقعیت کاری، فرصتی مناسب برای پیدا کردن دوست های جدید و گشت و گذار در مقصدی جذاب است.

طیف حقوق: ماهانه 400 دلار (21,044,000 تومان) تا 1,000 دلار (52,610,000 تومان)

وبسایت: با استفاده از این وبسایت می توانید انواع کارهای داوطلبانه را پیدا کنید. 

کار در مزارع ارگانیک

5- پرستار کودک و کار در خانه | Au Pair

اگر در نگهداری از کودکان، حرفه ای هستید و یا در این زمینه مدارک مرتبطی دارید، باید بدانید که می توانید از آن در هنگام سفرتان استفاده کنید. در غیر این صورت باز هم می توانید روی این شغل حساب باز کنید. خانواده های بسیاری هستند که در ازای مراقبت از کودکان‌شان، به شما حقوق هفتگی و جای خواب می دهند. البته اغلب اوقات این کار تنها در مراقبت از کودک خلاصه نمی شود و شما همچنین در انجام برخی از کارهای خانه مسئولید. معنای لغوی این شغل «برابر یا مساوی» است و به این معناست که شما با پذیرفتن این شغل بخشی از خانواده میزبان شده و همه در انجام کارها شریک و برابرند. 

همچنین با داشتن این شغل می توانید زمانی را هم در کشور مقصد به گشت و گذار و خوشگذرانی سپری کنید. هم فال و هم تماشا!

طیف حقوق: ماهانه بین 400 دلار (21,044,000 تومان) تا 1,000 دلار (52,610,000 تومان)

وبسایت: با استفاده از این وبسایت موقعیت های شغلی پرستار کودک در دنیا را ببینید.

اپلیکیشن: برنامه موبایلی و وبسایتی به نام ورلد پکر (Worldpackers) وجود دارد که این امکان را برای شما مهیا می کنید. یعنی می توانید اقامتگاهی در سفر پیدا کنید و در قبالش خدماتی را ارایه دهید.

پرستار کودک

6- نگهداری از خانه و حیوانات خانگی

در این شغل، صاحبان خانه، تمام خانه خود را به شما می سپارند و خود به سفر یا کارهای روزمره مشغول می شوند و شما وظیفه نگهداری و مراقبت از خانه را به عهده خواهید داشت. در حالت دیگر نیز شما به رایگان در خانه صاحب حیوان خانگی اقامت کرده و در مقابل از حیوانات خانگی او مراقبت می کنید.

وبسایت های بسیاری هستند که می توانید برای این دست مشاغل در آن ها درخواست بدهید. برخی از آن ها عبارت اند از:

وبسایت ها: 

نگهداری از خانه

نگهداری از خانه

7- کار در کمپینگ ها

همان طور که از روی عنوان می توان حدس زد، کاری خدماتی پیش روی شماست. شما به این ترتیب می توانید در کمپینگ های مختلف مشغول شوید و هزینه های روزانه و ماهانه‌تان را تامین کنید. به هنگام کار در کمپینگ ها، هر نوع کاری از شما خواسته می شود و این می تواند از شستن لباس ها و اتو کردن ملافه ها تا چمن زدن متفاوت باشد. 

نکاتی درباره کار در کمپینگ ها:

  • پیش از پذیرفتن هر کاری سعی کنید کارفرمای خود را بشناسید.
  • درباره کارهایی که انتظار دارند انجام شود سوال بپرسید و چند و چون آن ها را کاملا مشخص کنید.
  • ساعت کاری دقیق درخواستی را مشخص کنید.
  • درباره مبلغ نهایی حقوق اطمینان پیدا کنید.
  • درخواست کنید قراردادی امضا کنید تا بعدتر نتوانند مفادی از آن را تغییر دهند.
  • پیشنهاد می کنیم تنها کارهای پاره وقت را بپذیرید و گول کار بیشتر و پول بیشتر را نخورید. گرچه با کار تمام‌وقت پول بیشتری گیر شما می آید؛ اما تجربه نشان می دهد اغلب مجبور می شوید بیش از ساعت کاری، تلاش کنید و از تجربه اقامت شما تنها خستگی باقی می ماند. 

وبسایت: با استفاده از این وبسایت به دنبال کار در کمپ ها باشید.  

کار در کمپینگ

8- کارهای داوطلبانه

کارهای داوطلبانه از دیگر مواردی است که می توان رویش حساب کرد. البته همان طور که عنوان این بخش نشان می دهد قرار نیست به شما حقوقی پرداخت شود؛ اما می توانید در ازای کارهایی که انجام می دهید اقامتگاه و خوراک روزانه رایگان دریافت کنید. به این ترتیب مقدار زیادی در هزینه های شما صرفه جویی می شود. همچنین در بسیاری از اوقات برای دریافت ویزا به شما کمک می کنند. کارهای داوطلبانه طیف بسیار وسیعی دارند و اغلب به قصد کمک به مردم مناطق محروم دنیاست.  

 وبسایت ها:

کارهای داوطلبانه

9- کار در تعطیلات

یکی از جذاب ترین راه های یافتن کار در کشورهای خارجی، استفاده از ویزای کار در تعطیلات آن هاست. بسیاری از کشورهای پیشرفته و اروپایی در کنار انواع ویزاهای خود، چیزی به نام ویزای کار در تعیطلات دارند. به این ترتیب با فرا رسیدن تعطیلات سال نو و مرخصی رفتن بخش اعظم نیروی کار، چرخ مملکت از کار نمی افتد! بلکه با ورود مهاجران و کار موقت آن ها، خدمات رسانی عمومی همچنان ادامه خواهد داشت. 

از جمله کشورهایی که ویزای کار در تعطیلات ارایه می دهند می توان به نیوزیلند، کانادا، استرالیا، سنگاپور، فرانسه، ایرلند و ... اشاره کرد. 

 طیف حقوق: بسته به نوع شغل و کشور مقصد، بسیار متفاوت است.

کار در تعطیلات

10- کار بر روی کشتی و قایق های تفریحی

سفر دور دنیا در حالی که در یک کشتی تفریحی و یا کشتی کروز کار می کنید، می تواند تجربه منحصر به فردی باشد. به این ترتیب نه تنها خرج خورد و خوراک خود را در می آورید که به نقاط خاصی از دنیا نیز سفر می کنید. از مزایای این دست شغل ها آن است که غذا، جای خواب و بیمه نیز به شما داده می شود. 

خوب است بدانید برای کار در کشتی موقعیت های شغلی مختلفی وجود دارد که از آن جمله می توان به آشپز، مهماندار، مدیر تور، مسوول تشریفات، مهندس کشتی و ... اشاره کرد. 

طیف حقوق: ماهانه 1,000 دلار (52,610,000 تومان) تا 5,000 دلار (263,050,000 تومان)

با مراجعه به وبسایت های زیر می توانید برای کارهای مشابه درخواست دهید و یا اطلاعیه های مختلف را ببینید. 

وبسایت ها:

کار بر روی کشتی

11- راننده تاکسی / شوفر

این روزها دیگر رانندگی بلد بودن یک توانایی و مهارت خاص محسوب نمی شود؛ اما دانستنش می تواند بسیار کاربردی باشد. توصیه می کنیم پیش از سفر سری به کانون جهانگردی و اتوموبیل‌رانی بزنید و گواهینامه ای بین المللی بگیرید. حالا با این گواهینامه دیگر فرقی نمی کند مقصدتان کدام کشور است؛ هر جایی امکان رانندگی دارید و البته می توانید از آن کسب درآمد داشته باشید. خوب است بدانید موسسه های بسیاری در سراسر دنیا هستند که ماشینی را در اختیار راننده ها می گذراند و به این ترتیب شما تنها کافیست از رانندگی و قوانینش سر در بیاورید!

طیف حقوق: ساعتی حدود 10 دلار (526,100 تومان)

راننده تاکسی

مشاغل حرفه ای

همان طور که احتمالا حدس می زنید مشاغل حرفه ای شامل کارهایی می شوند که به مهارت های به خصوصی احتیاج دارند. این کارها طبیعتا از پس هر کسی برنمی آیند و این باعث می شود تا موقعیت منحصر به فردی برای فرد شمرده شوند. البته همین موضوع باعث می شود تا کسب درآمد و یا پیدا کردن شرایط درآمدزا، سخت تر و زمان بَر تر باشند. در این جا با محبوب ترین شغل های حرفه ای و پرکاربرد در سفر آشنا می شویم:

1- عکاسی در سفر

باید توجه داشته باشید که عکاسی در سفر اصلا آسان نیست و اگر می خواهید از این راه کسب درآمد کنید و زندگی بگذرانید، به سال های سال تجربه و کار نیازمندید. به این سادگی نیست که دوربینی حرفه ای تهیه کنید و چند عکس خوب بگیرید. خیر! همان طور که احتمالا می دانید امروزه دیگر کمتر کسی است که دوربین های حرفه ای ندیده باشد و یا به آن ها دسترسی نداشته باشد. بنابراین تنها چیزی که باعث کسب اعتبار شما می شود و راه درآمدزایی را برای‌تان باز می کند، تجربه و عکس های شاخص و حرفه ای شماست. عکس هایی که نه تنها با کیفیت اند که خلاقانه و منحصر به فرد هم هستند. در کنار این دو ویژگی، ویژگی سوم اهمیت بسیاری دارد. شما باید زمان زیادی را در آژانس های عکس، انتشارات و البته فضای مجازی صرف کنید تا شناخته شوید؛ چرا که رقبای زیادی در سطح دنیا دارید. تجربه کاری با کیفیت و دو تا سه ساله، می تواند به شناخته شدن شما کمک کند. پس از آن به راحتی مشتری های خود را پیدا خواهید کرد. 

از دیگر راهکارهای درآمدزایی با عکاسی می توان به تورهای عکاسی و دوره های آموزشی آنلاین اشاره کرد که البته برای این دو لازم است عکاسی را در سطح حرفه ای بدانید.

 طیف حقوق: ماهانه 1,000 دلار (52,610,000 تومان) تا بیش از 10,000 دلار (526,100,000 تومان)

عکاسی در سفر

2- گرداندن بلاگ

یکی از جذاب ترین کارهایی که در هنگام سفر می توان به آن فکر کرد، وبلاگ نویسی است. اگر چه وبلاگ نویسی در ظاهر بسیار ساده است؛ اما اگر بخواهید با استفاده از آن هزینه های زندگی‌تان را درآورید، لازم است زمان بسیاری بگذارید و سخت تلاش کنید. در شغل وبلاگ نویسی، مهم ترین نکته، مخاطبان پیگیر و رابطه مستمر با آن هاست. این روزها بلاگرهای زیادی را در فضای مجازی، به خصوص اینستاگرام می توان یافت که در حیطه های مختلف مشغول به کارند. وبلاگ شما الزاما نباید درباره سفر باشد و کافیست در آن به علایق خود بپردازید. از جمله موضوعات در دسترس می توان به آشپزی، هنر، عکاسی، فشن و سبک زندگی اشاره کرد. در انتها نیز باید اشاره کرد که اغلب بلاگرها با دریافت تبلیغات مختلف کسب درآمد دارند. 

طیف حقوق: ماهانه 500 دلار (26,305,000 تومان) تا بیش از 20,000 دلار (1,052,200,000 تومان)

وبلاگ نویسی

3- طراح سایت و طراح گرافیک

یکی از محبوب ترین شغل هایی که می توان از راه دور آن را انجام داد، همین طراحی سایت و انجام کارهای گرافیکی است. برای این کار کافیست لپ‌تاپ تان را همراه داشته باشید، برای استفاده از نرم افزارهای مربوطه تخصص داشته باشید و به اندازه کافی خلاقیت از خودتان بروز دهید. قدم بعدی آن است که در سایت های معروف و جهانی خودتان را در معرض سفارش قرار دهید و بتوانید سفارش های موردنظرتان را به دست آورید. 

طیف حقوق: ماهانه 1,000 دلار (52,610,000 تومان) تا 6,000 دلار (315,660,000 تومان)

وبسایت: برای پیدا کردن کارهایی در این زمینه می توانید از این وبسایت کمک بگیرید. 

طراحی سایت

4- تدریس زبان انگلیسی

اگر بر روی زبان انگلیسی تسلط بسیاری دارید و یا از دانش آموختگان این رشته هستید، باید بدانید فرصت های شغلی جذابی در نقاط مختلف دنیا پیش روی شماست. در واقع اغلب کشورهای دنیا، زبان رسمی و بومی مخصوصی داشته و انگلیسی برای آن ها زبان دوم محسوب می شود. به همین دلیل شهرها و کشورهای بسیاری هستند که برای آموزش زبان انگلیسی می توانید روی آن ها حساب کنید. البته از آن جا که در این مورد رقیبان انگلیسی زبان زیادی خواهید داشت، در صورتی که مدارک بین المللی و معتبری دارید، از همراه داشتن‌شان غفلت نکنید. 

بهترین کشورها برای کسب درآمد از راه تدریس انگلیسی عبارت اند از:

  • کره جنوبی
  • ژاپن
  • کشورهای جنوب غربی آسیا
  • تایلند
  • چین
  • پراگ
  • اسپانیا
  • تایوان

طیف حقوق: ماهانه 2,000 دلار (105,220,000 تومان) تا 3,000 دلار (157,830,000 تومان) به همراه محل اقامت

مدرس زبان انگلیسی

5- راهنمای تور

یکی دیگر از کارهایی که می توانید رویش حساب باز کنید، راهنمای تور است. برای این حرفه تنها کافیست اطلاعات مربوط به جاذبه موردنظر را به خاطر بسپارید و بتوانید درباره بخش های مختلفش توضیح دهید. همچنین می توانید تنها بر روی یک یا چندین جاذبه کار کنید. 

اگر به دنبال استخدام به عنوان راهنمای تور هستید، به سراغ شرکت های بین المللی یا بومی گردشگری بروید. اگر هم فکر می کنید می توانید خودتان از پس خودتان برآیید، تنها کافیست مکان مورد علاقه خود را پیدا کنید. شما می توانید راهنمای خوبی برای طبیعت گردی، مسیرهای کوهنوردی و یا شهرگردی باشید. به طور مثال بهترین رستوران ها و کافه های شهر را پیدا کنید و در ازای راهنمایی گردشگران، از آن ها پول بگیرید.

نکته: فراموش نکنید کارت راهنمای گردشگری یا تور لیدری خود را همراه ببرید. 

طیف حقوق: ماهانه 1,000 دلار (52,610,000 تومان) تا 10,000 دلار (526,100,000 تومان)

راهنمای تور

6- مترجم آزاد

در صورتی که به زبان دومی به غیر از انگلیسی تسلط دارید، مترجم آزاد شغل مناسبی برای شما خواهد بود. طبیعی است که بهترین مکان برای یافتن چنین شغلی، کشورهای انگلیسی زبان هستند. آشنایی با زبان هایی چون روسی، عربی، اسپانیایی، فرانسه، ایتالیایی و ... برای این کار مناسب هستند. همچنین می توانید از زبان مادری خود برای کسب درآمد استفاده کنید. برای این کار به سراغ شرکت های گردشگری بروید و در ازای خدمات ترجمه تان، حقوق دریافت کنید.

اگر ترجیح می دهید برای خودتان کار کنید، خدمات ترجمه آنلاین از جمله راهکارهای قابل استفاده است. 

 طیف حقوق: بین 0.1 دلار (5,261 تومان) تا 0.4 دلار (21,044 تومان) برای هر کلمه

مترجم آزاد

7- اجراهای خیابانی

حتما در گشت و گذارتان در سطح شهر با نوازنده های مختلف مواجه شده اید که گوشه ای از پیاده رو را با هنر و آوازشان تصاحب کرده اند. جالب است بدانید که گردشگران و جهانگردان زیادی هستند که از همین راه پول در می آورند و برای سفر از آن استفاده می کنند. البته نوزاندگی و خوانندگی تنها یکی از این هنرهاست. همچنین اجراهای نمایشی، حرکات موزون، انواع شیرین کاری ها، کشیدن کاریکاتور، نقاشی در کنار خیابان، نقش حنا بر روی دست و ... از دیگر هنرهایی است که می توانید با استفاده از آن ها درآمدزایی کنید. 

البته توجه داشته باشید اجرهای خیابانی در برخی از شهرهای دنیا ممنوع اند، پس لازم است پیش از برنامه ریزی کاری، ابتدا در این باره تحقیق کنید.

طیف حقوق: ساعتی بین 10 دلار (526,100 تومان) تا 100 دلار (5,261,000 تومان)

اجراهای خیابانی

اجراهای خیابانی

اجراهای خیابانی

8- برنامه نویسی 

در صورتی که در برنامه نویسی و کد نویسی مهارت دارید، به راحتی می توانید به کار در سفر فکر کنید. البته پیش از انتخاب مقصد و آغاز رسمی سفر، لازم است ابتدا کارهایی انجام دهید. پیدا کردن مشتری و ایجاد زمینه اولیه برای دریافت پیشنهاد از آن جمله است. برای این کار می توانید به سراغ وبسایت های تخصصی و یا وبسایت های جستجوی شغل بروید و حرفه مورد نظر خود را پیدا کنید. 

طیف حقوق: ماهانه بین 3,000 دلار (157,830,000 تومان) تا 10,000 دلار (526,100,000 تومان)

برنامه نویسی

9- نویسنده سفر

نوشتن، یکی از رویایی ترین کارهایی است که در هنگام سفر می توان انجام داد. البته این موقعیت شغلی آن قدرها هم که آسان به نظر می رسد، به دست نمی آید. پیش از همه لازم است از جمله آدم های دست به قلم باشید و بتوانید به زیبایی بنویسید. پس از آن نیاز است تا در فضای مجازی و مطبوعاتی فعال باشید تا کارهای شما دیده شود. ارتباط با ادیتورها نیز از جمله چیزهایی است که به شما برای یافتن کار کمک می کند. اگر سابقه وبلاگ نویسی هم داشته باشید که چه بهتر! در نهایت هنگامی که به عنوان نویسنده سفر مشغول به کار می شوید، می توانید برای مجلات، روزنامه ها، وبسایت های معروف و کتاب های راهنمای گردشگری فعالیت کنید. 

 طیف حقوق: ساعتی حدود 0.1 دلار (5,261 تومان) تا 1 دلار (52,610 تومان)

نویسنده سفر

10- آشپز حرفه ای

اگر در طبخ غذاهای مختلف مهارت دارید می توانید به راحتی ایده کار در سفر را در ذهن‌تان بپرورانید. آشپزی، حرفه ایست ک در هر نقطه از دنیا می توانید به آن مشغول شوید؛ چرا که آدم های زیادی عاشق غذا هستند! رستورن ها، هتل ها، کافه ها و کشتی ها و ... از جمله جاهایی هستند که می توانند شما را به عنوان یکی از پرسنل خود بپذیرند. 

طیف حقوق: ساعتی حدود 9 دلار (473,490 تومان) تا 20 دلار (1,052,200 تومان)

آشپز حرفه ای

11- مربی بدن سازی

اگر بر روی رشته های ورزشی مانند بدن سازی، پیلاتس، زومبا، یوگا و یا انواع رقص ها تسلط دارید، باید بدانید که می توانید به راحتی از آن ها کسب درآمد داشته باشید. مزیت این شغل آن است که احتیاج چندانی به ارتباط کلامی ندارید و در مقابل باید بر روی زبان بدن ‌تان مهارت بسیاری داشته باشید. برای پیدا کردن این شغل می توانید خودتان دست به کار شوید و آگهی بدهید و یا از هاستل ها و اقامتگاه ها برای قراردادهای کوتاه مدت استفاده کنید. همچنین سالن های ورزشی بومی نیز جای مناسبی برای شما خواهند بود. 

 طیف حقوق: ساعتی حدود 30 دلار (1,578,300 تومان) تا 100 دلار (5,261,000 تومان)

مربی بدن سازی

12- مربی ورزشی

در ورزش به خصوصی مهارت دارید؟ از کودکی کلاس شنا می رفتید و مدرک غریق نجات‌تان را گرفته اید؟ حرفه ای تیراندازی می کنید؟ مدتی برای گذران زندگی در باشگاه محل به بچه ها فوتبال یاد می دادید؟ 

 همه این ها می تواند دلیلی باشد که در حین سفر بتوانید از این طریق پول دربیاورید. خصوصا اگر در ورزش های خاصی حرفه ای هستید، این شانس شما را بالا می برد. کوهنوردی، صخره نوردی، موج سواری، اسکی، تنیس، ماهی‌گیری، پاتیناژ، قایق سواری و ... از آن جمله هستند.

 طیف حقوق: ماهانه بین 1,000 دلار (52,610,000 تومان) تا 4,000 دلار (210,440,000 تومان)

مربی ورزشی

مربی ورزشی

13- ماساژور

شاید جالب باشد بدانید که در دنیای امروزه، ماساژ طرفداران بسیاری دارد. این فعالیت لذت بخش که باعث کاهش استرس و دردهای عضلانی می شود در مکان های زیادی پیشنهاد می شود؛ از هتل ها و اقامتگاه ها بگیرید تا فرودگاه ها و استخرها و پارک های آبی. اگر در این زمینه تخصص قابل توجهی دارید، به راحتی می توانید از آن درآمد داشته باشید. آدم های زیادی به زودی از شما استقبال می کنند.

به عنوان ماساژور هم می توانید در یک شرکت استخدام شده و هم امکان آن را دارید تا خود دست به کار شوید و درآمد خودتان را داشته باشید. اگر راه دوم مدنظر شماست، با کارکنان هتل ها صحبت کنید و بگویید در ازای تعداد مشخصی مشتری درصدی به آن ها می دهید و یا اعلامیه هایی در کنار رستوران ها و کافه های پر رفت و آمد و مکان های توریستی نصب کنید. به زودی مشتری های بسیاری خواهید داشت. 

 طیف حقوق: روزی بین 50 دلار (2,630,500 تومان) تا 200 دلار (10,522,000 تومان)

ماساژور

14- فیلمبرداری در سفر

فیلمبرداری نیز شبیه عکاسی، یکی از شغل های رویایی در سفر است. البته همان قدر که ممکن است این شغل ساده به نظر برسد، باید بدانید برای کسب درآمد از این راه، مسیر سختی در پیش دارید. برای نشان دادن ویدیوهای خود به دیگران می توانید از بسترهای جهانی و معروف به اشتراک گذاری ویدیو استفاده کنید. 

 طیف حقوق: ماهانه 1,000 دلار (52,610,000 تومان) تا بیش از 20,000 دلار (1,052,200,000 تومان)

فیلمبرداری در سفر

15- مهماندار هواپیما

مهمانداران هواپیما از جمله کسانی هستند که سفر زیاد می روند و در نگاه اول شغل بسیار جذابی دارند. سفرهای پی در پی، اقامتگاه ارزان، بلیت های تخفیف دار، تخفیف هتل، گردش در مقصدهای مختلف و ... همگی به تنهایی برای انتخاب این شغل کافی به نظر می رسند. البته باید توجه داشته باشید که مهمانداری اصلا کار ساده ای نیست و مجبور خواهید شد ساعت های طولانی و خسته کننده ای را پشت سر بگذارید. علاوه بر این اغلب در مقاصد خود تنها خواهید بود و خبری از خانواده و دوستان نیست. با این همه، این فرصت جالب جهانگردی را نمی توان نادیده گرفت.

طیف حقوق: ساعتی حدود 1,000 دلار (52,610,000 تومان) تا 4,000 دلار (210,440,000 تومان)

مهماندار هواپیما

16- کار در سفارت خانه ها یا سازمان های بین المللی | IGO

 یکی از موقعیت های شغلی جذاب، کار در سفارتخانه ها و سازمان های بین المللی مانند یونسکو است. البته با مشغول شدن در این اداره ها، دیگر سفری کوتاه مدت در انتظار شما نیست و در واقع، بیشتر سفر شما شکل مهاجرتی کوتاه مدت پیدا می کند. همچنین این موقعیت های شغلی، مخصوص افرادی است که مدارک دانشگاهی دارند و البته زبان انگلیسی و یا زبان کشور مقصد را به خوبی صحبت می کنند.

طیف حقوق: ماهانه حدود 500 دلار (26,305,000 تومان) تا 10,000 دلار (526,100,000 تومان)

کار در سفارت خانه ها

کار در سفر در ایران

شاید حالا پس از همه این توضیحات به دنبال نمونه های خارجی هستید و یا فاز «یأس» گرفتید که ما را چه به این ها. باید بدانید که درست در همین ایران خودمان، آدم های زیادی هستند که به همین سبک سفر می کنند، استان های پهناور کشورمان را زیر پا می گذارند و یا بلندپروازانه دور تا دور دنیا را می گردند. بی شوخی!

منتها کار در حین سفر در ایران بر خلاف دیگر کشورها، با محدودیت هایی همراه است. به طور مثال تا به حال وبسایت و یا اپلیکیشنی در این زمینه تعریف نشده و پیدا کردن کارهای موقت قدری دشوار است. با این حال هیچ چیزی غیرممکن نیست و نباید امیدتان را از دست بدهید. از روزنامه های محلی تا آگهی های خیابانی برای پیدا کردن کار به کمک شما می آیند. 

اگر هنوز هم باورتان نشده و فکر می کنید میان خواب و رویا می گردید، پیشنهاد خوبی برای شما داریم. به سراغ آدم های باتجربه در این زمینه بروید و پای نوشته ها و عکس های‌شان بنشینید. تجربه ثابت کرده به این شکل، نه تنها کار در سفر را بهتر لمس می کنید که برای شروع سفر به این روش، الهام هم می گیرید. در این جا به صورت گزینشی، 10 نفر از معروف ترین ها، کار درست ترین ها و خلاق ترین های گردشگران ایرانی را نام می بریم که با کارهای مختلف در سفر، هزینه راه و ... را تامین کرده اند. با قدری جست جو، می توانید صفحه های عمومی این افراد را در فضای مجازی پیدا کنید و ببینید از چه روش هایی برای کسب درآمد استفاده کرده اند. این 10 گردشگر ایرانی عبارت اند از:

  • هدی رستمی
  • سحر طوسی
  • علیرضا ظفری
  • عارف زیودار
  • سینا سیاوشان
  • ملیکا بکائی
  • ارشاد نیکخواه
  • محمد نادری (مملیکا)

سینا سیاوشان

سحر طوسی

عارف زیودار

پیشنهادهای خاص

همان طور که گفتیم کارهای بسیاری هستند که به شما این اجازه را می دهند تا سفر کنید. در این جا لیستی از کارهایی را آوردیم که کمتر به ذهن کسی می رسند اما در عین حال این قابلیت را دارند تا بتوانید با آن کسب درآمد داشته باشید. 

  • انجام حرکات نمایشی و مهیج: یکی از پردآرمدترین کارها در حین سفر است. برای این کار کافیست در ورزش های هیجانی مانند هایلاین، اسکی، اسنوبورد و ... مهارت داشته باشید و بتوانید حرکات نمایشی اجرا کنید. به این ترتیب می توانید با پیدا کردن اسپانسر و یا اجرای آن ها در فیلم های تبلیغاتی، کسب درآمد داشته باشید. 
  • پرستار
  • مهتر اسب
  • گاوچران
  • مکانیک سیار 
  • دعاخوان
  • آرایشگر
  • مشاور
  • دستیار مجازی
  • مدیر برنامه
  • شکارچی آزاد
  • بستنی فروشی 

در نهایت توجه داشته باشید که اگر بخواهیم موقعیت های احتمالی کار را بنویسیم، با لیست بی انتهایی از کارهای مختلف مواجه خواهیم شد. برای آن که بهترین کار را بیابید، می توانید ابتدا مقصد خود را پیدا کنید، درباره مردم، اقتصاد، فرهنگ، سبک زندگی و کارهای رایج تحقیق کنید. به زودی با شمایل کلی آن منطقه و راه های کسب درآمدش آشنا می شوید و خواهید دید چه بسیار کارهایی که حتا به ذهن‌تان هم خطور نمی کردند، در منطقه ای دیگر «شغل» محسوب شود. به طور مثال در سواحل هاوایی و قاره آمریکا، شغلی به نام «دکتر عینک آفتابی» وجود دارد! در این شغل شما در ساحل راه می روید و با دریافت حقوق، عینک گردشگران را به روی صورتشان می زنید و یا آن را تمیز می کنید. چرا که دست هایشان چرب است و خودشان نمی توانند به عینک دست بزنند!

پس خودتان را به این موارد محدود نکنید و امیدتان را برای پیدا کردن شغل موردنظر از دست ندهید. 

کارهای جذاب پیشنهادی

دیگر راه های کسب درآمد در سفر

از دیگر روش ها برای کسب درآمد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- آزادکار | Freelancer

فریلنسرها یا آزادکارها افراد متخصصی هستند که برای شرکت و یا سازمان به خصوصی کار نمی کنند و همکاری آن ها با افراد مختلف، به صورت پروژه ای انجام می شود. امروزه مشاغل زیادی هستند که به صورت آزادکاری و بدون استخدام دایمی انجام می شوند و اگر نگاهی به لیست های منتشر شده در این صفحه بیندازید خواهید دید بسیاری از آن ها به همین شکل انجام می شوند. از آن جمله می توان به عکاسی، نویسندگی، مترجمی، بازاریابی، طراحی سایت، طراحی های گرافیکی، برنامه نویسی، حسابداری، مشاوره و ... اشاره کرد. 

وبسایت: برای دیدن موقعیت های شغلی آزادکاری اینجا را ببینید. 

کار در سفر

2- شغل های فصلی

 یکی از راهکارهای رایج برای تامین هزینه های سفر، شغل های فصلی است. گردشگران و جهانگردان بسیاری هستند که بخشی از سال را به سختی کار می کنند و با صرفه جویی پولی را کنار می گذارند و سپس زمانی را به سفر و گشت و گذار دور دنیا اختصاص می دهند. از جمله صاحبان این مشاغل می توان به معلم ها، کارگرهای ساختمان، ماهیگیران صنعتی، کارگران نیروگاه ها، برق‌کارها و ... اشاره کرد. 

شغل های فصلی در سفر

3- اجاره خانه در سرزمین مادری

اگر شما صاحب خانه ای هستید، می توانید در نبودتان خانه خود را اجاره بدهید و از اجاره آن در سفر استفاده کنید. برای این کار لازم است به دنبال آدم معتمدی باشید، چرا که قرار است کل خانه را با تمام وسایل به او بسپارید. پیش از هر کس از میان دوستان و آشنایان، به دنبال شخصی باشید و اگر گزینه مناسب نبود، به سراغ دوست دوستان‌تان بروید. 

در صورتی که ساکن کشوری به غیر از ایران هستید، راه مطمئن تری پیش روی شماست. می توانید به سراغ وبسایت معتبر ایر‌بی‌ان‌بی (AirBnB) بروید و خانه خود را به این طریق اجاره دهید. مزیت این راه آن است که بابت ایمنی خانه و ... خیال تان راحت است. 

طیف درآمد در خارج از ایران: ماهانه حدود 1,000 دلار (52,610,000 تومان) تا بالای 7,000 دلار (368,270,000 تومان)

اجاره خانه

وبسایت های پرکاربرد 

در کنار آن که اغلب مشاغل پرطرفدار، وبسایت های معروف و مختص به خود را دارند، وبسایتی هایی نیز هستند که برای پیدا کردن انواع مشاغل می توانید به آن ها مراجعه کنید. در این وبسایت ها پیشنهاد مشاغلی از پرستاری تا برنامه نویسی را خواهید دید. برخی از این وبسایت ها عبارت اند از:

  • بخش کار در سفر وبسایت لینکدین: LinkedIn
  • گومتری: Gumtree
  • گلوبال ورک اند تراول: The Global Work & Travelانواعی از کارهای داوطلبانه در زمینه محیط زیست
  • مانستر: Monster
  • گو ابرود: GoAbroadمناسب برای یافتن موقعیت تدریس در کشورهای مختلف
  • ترنزیشن ابرود: Transitions Abroad
  • و ...

وبسایت های پرکاربرد

سخن آخر

با هم روش های کار در سفر را بررسی کردیم و دیدیم چه راه های متنوعی پیش روی ما قرار دارد. بسیاری از آن ها حتا به ذهن‌مان هم نرسیده بود و فکرش را نمی کردیم به این ترتیب بتوان خرج سفر را درآورد.

نظر شما درباره این راهکارها چه بود؟ از وجود چنین موقعیت هایی خبر داشتید؟

حالا پس از خواندن این مقاله دوست دارید از کدام روش برای درآمدزایی در سفر استفاده کنید؟

تا به حال شده از این روش ها برای تامین هزینه های سفر استفاده کرده باشید؟

دیدگاه ها و تجربه های ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید و بگویید این بار به سراغ کدام دسته از مقالات آموزشی برویم. 

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

15 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

عالی بود مرسی راهنمایی کنید چطور در این مسیر پا بگذاریم و یک همسفر همراه و همدل پیدا کنیم 🙏

انتشار:24 اسفند 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

خیلی عالی

انتشار:15 خرداد 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سلام ممنون از مطالب مفیدتون .. یه سوالی داشتم ، چجوری میشه زمانی که تو سفر هستی مربی ورزش باشی؟ چون تو راه هستی نمیتونی به عنوان مربی باشگاه استخدام شی

انتشار:17 دی 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.