karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

07 فروردین 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در چند دهه ی اخیر نام امارات به عنوان کشوری سرمایه دار و سرزمینی که به سرعت رو به پیشرفت است در دنیا طنین انداز شده، از دلایل پیشرفت آن ها که بگذریم، آثار مدرنیزه شدنشان را در جای جای این دیار می توان مشاهده کرد؛ آسمان خراش های سر به فلک کشیده، مراکز گردشگری لوکس، هتل ها و... که در دنیا بی نظیر هستند، به همین دلیل سالانه تعداد زیادی توریست به این کشور رهسپار می شوند.

امارات زادگاه بزرگترین شهربازی، بلندترین برج، لوکس ترین هتل و... است و همه روزه شاهد ظهور ایده هایی نو و خاص از مردمان این کشور هستیم. اینبار خبر دار شدیم که امارات در حال برنامه ریزی برای ساخت شهری مدرن و لوکس در سیاره ی مریخ است. قصد داریم در این مطلب جزئیات این خبر را بررسی کرده و ببینیم این ایده تا چه اندازه اجرایی شده و آیا اصلا صحت دارد یا خیر.

از آنجایی که امارات تا به حال به ایده های این چنینی زیادی جامه ی عمل پوشانده است بعید نیست که این خبر حقیقت داشته باشد و طی چند سال آینده شهری در سیاره ی مریخ ساخته شود.

جالب است بدانید که انسان، مدت هاست رویای زندگی در مریخ را در سر می پروراند تا به حال اقداماتی هم برای تحقق این رویا انجام داده از جمله:

برنامه ریزی برای ساخت خانه در مریخ | برای آشنایی با این طرح، مطلب خانه های یخی در مریخ |‌ تحقق رویای زندگی در کره دیگر را بخوانید.

همچنین بد نیست تا مطالب زیر را هم بخوانید و بیشتر با تلاش های انسان برای سفر و زندگی در مریخ آشنا شوید:

بشر و سفر به سیاره ی مریخ | از گذشته تا به امروز

زندگی در سیاره ونوس از خیال تا واقعیت

خبرگزاری های معتبر زیادی از جمله دیلی میل، واشنگتن پست، ساینس الرت و غیره به این موضوع پرداخته اند که کارناوال با توجه به همه ی آن ها این مطلب را تهیه نموده است.

 

شهر امارات در مریخ

نگاهی به سیاره مریخ

سیاره ی مریخ یا بهرام چهارمین سیاره ی منظومه ی شمسی است که با سرعتی کمتر از زمین به گرد خورشید می چرخد. تا به حال سخنان زیادی درباره ی امکان زندگی بر روی مریخ بیان شده است و بسیاری از دانشمندان مریخ را شبیه ترین سیاره به زمین می دانند و اعتقاد دارند تنها سیاره ای است که شاید روزی امکان زندگی بر روی آن برای انسان ها وجود داشته باشد.

نوری که از خورشیده به مریخ می رسد تقریبا معادل نیمی از نوری است که به زمین بر می خورد و تقریبا در مریخ همیشه شرایط شبیه به زمستان کره ی زمین می باشد و هوا سرد است. تا به حال دانشمندان و فضانوردان زیادی تلاش کرده اند که در این سیاره گلخانه هایی بسازند و در آن گیاهان را برای تامین خوراک پرورش دهند.

جالب است بدانید که طول سال ها در سیاره ی مریخ تقریبا دو برابر زمین است و هر سال از ۶۷۸ روز تشکیل می شود، روزهایی که 24 ساعت و 37 دقیقه هستند. اگر از بالا به کره ی زمین نگاه کنید بیشترین رنگی که خواهید دید رنگ آبی است اما در مریخ همه چیز سرخ و نارنجی به نظر می رسد. همچنین مریخ دو ماه دارد که نام هایشان فوبوس و دِیموس است.

درست از زمانی که ایده ی زندگی بر روی مریخ مطرح شد این موضوع برای همه ی مردمان دنیا به چالشی بزرگ و جالب مبدل شد و افراد زیادی رویای زندگی در سیاره ای دیگر را در سر می پروراندند.

سازمان ناسا (سازمان ملی هوانوردی و فضایی مریکا) و شرکت اسپیس اکس SpaceX (شرکت فناوری‌های اکتشاف فضایی آمریکا) سال های زیادی است که در حال مطالعه بر روی مریخ هستند و آن را برای زندگی بشر برانداز می کنند. آن ها این فرضیه را برای اولین بار مطرح کردند و این کار را امری امکان پذیر می دانند.

اما ظاهرا این دو سازمان بزرگ تنها افرادی نیستند که به فکر زندگی در مریخ هستند، در ادامه به برنامه های امارات متحده ی عربی برای ساخت شهری در این سیاره خواهیم پرداخت.

مریخ
مریخ
مریخ

برنامه های امارات برای ورود به مریخ

در سال های گذشته درآمد های حاصل از نفت، گاز و توریست، امارات را به یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا تبدیل کرده است. برخی ساخت بناها و شهرهای رویایی و شاخص توسط امارات را حاصل جاه طلبی آن ها می دانند و برخی دیگر پیشرفتشان را حاصل توانایی و خردشان.

هم اکنون حاکمان امارات اعلام کرده اند که قصد دارند شهری به وسعت شیکاگو (بزرگترین شهر ایالت ایلینوی آمریکا) در سیاره ی مریخ بسازد. آن ها با آغاز سال 2017 میلادی این برنامه ی خود را افشا کردند و گویا قرار است در 100 سال آینده یعنی تا سال 2117 میلادی این شهر را کامل کنند و از همین امسال هم فضانوردانشان را به مریخ می فرستند.

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم (حاکم دبی) و معاون رئيس جمهور از امارات متحده عربی، در حاشیه اجلاس دولت جهانی در دبی، درباره ی پروژه ی ساخت شهری مدرن در مریخ گفت:

در جاه طلبی انسان هیچ محدودیتی وجود ندارد و پیشرفت های بشر در سال های اخیر هم نشان گر همین موضوع است و انسان با به کارگیری توانایی هایش می تواند به رویا و آرزوهایش برسد.

 قدم اول برای شروع این پروژه فرستادن جوانان فرهیخته و تحصیل کرده در زمینه ی هوافضا به کره ی مریخ است. به همین منظور تیمی برای تسریع حمل و نقل به این سیاره تشکیل شده و همچنین دانشمندان در حال بررسی چگونگی تامین انرژی، مواد غذایی و حمل و نقل در آن سیاره هستند.

لازم به ذکر است که رؤسای 138 کشور در این اجلاس حضور داشتند و مطرح شدن این طرح کاملا جدی و مایه ی افتخار حکمان امارات بود. امارات آژانس فضایی خود را در سال 2014 میلادی تاسیس کرد که با موسسات فضایی فرانسه و بریتانیا نیز همکاری می کند.

در ادامه نگاهی داریم به برنامه های اعلام شده توسط دولت امارات برای ساخت شهری در مریخ.

مریخ

برنامه های امارات برای ساخت شهری در مریخ

اماراتی ها نام پروژه ی شهرسازی در مریخ را پروژه ی شهر شادی گذاشته اند. همانطور که اشاره کردیم انجام این پروژه 100 سال طول می کشد و جزء طولانی ترین برنامه های جهان به حساب می آید بنابراین باید برای همه چیز با دقت زیادی برنامه ریزی شود.

الان امارات در حال آماده کردن کاوشگران بدون سرنشین است تا با استفاده از آن ها به خوبی شرایط محیط را بررسی کند. قرار است این کار تا سال 2021 میلادی ادامه داشته باشد و به خوبی شرایط و روش های حمل و نقل به این سیاره بررسی گردد. منتقدان بر این عقیده هستند که زمانبندی که برای ساخت این شهر رویایی در مریخ شده بسیار غیر واقعی است و ساخت شهری وسیع تنها در 100 سال کار بسیار سخت و پر هزینه خواهد بود و بهتر است امارات کمی واقع بینانه تر به ساخت این شهر نگاه کند.

مسئولین امارات عقیده دارند که برنامه های آن ها تا سال 2021 به صورتی کاملا دقیق برنامه ریزی شده و به مرور خبرهای جدیدی نیز در این باره منتشر خواهند کرد. اما باز هم منتقدان می گویند امارات باید کمی مراقب باشد زیرا در حال حاضر قیمت گاز و نفت رو به کاهش است و باید از خرج های زیاد و نابجا خودداری شود. اما باید در نظر داشت که اگر این طرح اجرایی شود و امارات بتواند شهری در مریخ بسازد می تواند از وابستگی به درآمد نفت و گاز رهایی یابد و بر صنعت توریست تکیه نماید که امری بسیار مثبت است و می تواند آینده ی درخشانی را برای این کشور رقم زند.

شهر امارات در مریخ
شهر امارات در مریخ

شبیه ساز شهر شادی در مریخ را در ویدئو تماشا کنید

 

حقایقی درباره پروژه مریخ

با این که نکات مثبت زیادی درباره ی ساخت شهری بزرگ بر روی مریخ وجود دارد اما حقایقی نیز در این میان به چشم می خورند که نباید آن ها را نادیده گرفت، حقایقی مثل:

- ناسا اعلام کرده که در بهترین حالت احتمال موفقیت این پروژه 70 درصد است.

- بسیاری از نهاد های فعال در زمینه ی هوا فضا احتمال موفقیت این طرح را تنها 50 درصد می دانند.

- ساخت این شهر از سخت ترین فعالیت های انجام شده در زمینه ی فضایی است حتی برای آژانس های هوایی که کهن و با تجربه هستند.

- پیشرفت های امارات در چند دهه ی اخیر سبب شده تا آن را به عنوان عصر طلائی آنها بدانند و وجود شهر دبی ثابت کننده ی همین امر است.

- حاکم ابوظبی و دبی از قدرتمند ترین افراد خاورمیانه هستند و به دلیل داشتن سرمایه ی زیاد بهترین گزینه برای حمایت و انجام این طرح می باشند.

- مریخ آب و هوای سردی دارد و از نظر مناظر طبیعی موقعیت زیبایی ندارد به همین دلیل احتمال این که افراد زیادی حاضر به زندگی در آن نباشند، هست.

*با این که ساخت شهری در مریخ با انتقادات زیادی رو به رو شد اما نکات مثبت زیادی هم دارد که در اینجا به اختصار به آن ها اشاره می کنیم:

- همیشه زندگی روی سیاره ای دیگر برای انسان ها یک آرزو بوده و وجود این شهر می تواند بر این رویا جامه ی عمل بپوشاند.

- امارات از کشور هایی است که در زمینه ی هوافضا سرمایه گذاری زیادی نموده و احتمال ساخت این شهر توسط حاکمان این شهر بسیار زیاد است و آن ها از بهترین گزینه ها برای ساخت چنین شهری هستند. تکراریه

- حتی اگر این شهر ساخته نشود انسان ها اطلاعات دقیق تر و کاملتری درباره ی رفت و آمد و چگونگی زندگی در مریخ به دست می آورند.

- این پروژه موقعیت خوبی برای همکاری دانشمندان هوافضا در سراسر دنیا با یکدیگر می باشد.

شهر امارات در مریخ

سخن آخر

از نظر شما ساخت شهری در مریخ امکان پذیر است؟

آیا کشور امارات گذینه ی مناسبی برای انجام این کار است؟

اگر امکان گردش و زندگی در مریخ فراهم شود آیا علاقمند به سفر به مریخ هستید؟

منتظر نظرات و دیدگاه های شما خوبان هستیم

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

7 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

امارات متحده عربی توانایی این را را ندارد انا آمریکا اگر بخواهد حنما می تواند

انتشار:11 تیر 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اگر امارات بتواند این پروژه را در مریخ راه اندازی کند بسیار عالی است من مهندس و از دانشگاه های اول کشور ایران فارغ التحصیل شده ام و دوست دارم در این پروژه جزء تیم اماراتی باشم و با آنها همکاری نمایم. اگر من را در این پروژه سهیم ندانید و دعوت به همکاری نکنید هیچ کدام از شما دیگر مسلمان نیستید شما که این همه ادعای مسلمانی و دین اسلام را دارید. منظور کشورهای اسلامی است.

انتشار:03 اردیبهشت 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

بلی امکان داره ولی امارات نه آزمایشگاهها هسته ای ساخت سلاخ نیروگاه کارخانه کلا این کارا اونم ازطریق فقط ایران

انتشار:13 اردیبهشت 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.