karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

17 خرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به هر گوشه از کره خاکی که نگاه کنیم، ردی از جادوی خلقت به چشم می خورد. درختان، آسمان و روزهای آفتابی و یا بارانی، کوه ها، دریاها و ... حتا ساده ترین اتفاق ها مانند گذر شب و روز، حضور خالقی هنرمند را به ما یادآور می شوند. با وجود این دقت و ظرافت در خلق زمین و زمان، گاه همه این پدیده های شگفت در نظرمان عادی می آیند؛ پس زمان آن می رسد تا کمی دورتر را تماشا کنیم و به مناطق منحصر به فردتری از دنیا چشم بدوزیم. حیات وحش و گیاهان خارق العاده تری را از نظر بگذرانیم تا دوباره یاد خدای مهربان و هنرمند را در دل مان تازه کنیم.

می خواهیم به جزیره ای بسیار خاص و دست نخورده قدم بگذاریم و زیبایی های خلقت را در آن به تماشا بنشینیم. مکانی که هر چقدر زمان در آن صرف کنیم باز هم از شگفتی هایش به وجد می آییم و شکوهش ما را مسحور می کند. سقطرا یا سوکوترا (Socotra Islands)، مجمع الجزایری ست در میان اقیانوس هند که پوشش گیاهی بسیار عجیب و جالبی دارد. این جزایر از تعلقات کشور یمن به شمار می آیند؛ اما به این خاطر که در یک محیط منزوی قرار گرفته اند و از هر سو به آب ها ختم می شود، توانسته اند زیست بوم خاص خود را برای سال های بسیار حفظ کنند. جزایر سقطرا از مجموع جزیره سقطرا و سه جزیره کوچک دیگر تشکیل می شود که در دهانه خلیج عدن و میان دو قاره آسیا و آفریقا جا خوش کرده اند؛ جزیره سقطرا، بزرگتر از سه جزیره دیگر این منطقه است.
یک سوم گیاهان و جانوران این جزایر در هیچ جایی از کره زمین دیده نمی شوند و به همین ناحیه منحصر هستند؛ در میان این جانداران خاص می توان به این موارد اشاره کرد: پرنده سبد نشین سقطرایی، سار سقطرایی یا سوکوترایی، شهد خواران سقطرایی، سینه سرخ بال طلایی، کرکس مصری، چکاوک سقطرایی و گنجشک سقطرایی. در ادامه به کمک تصاویر با تعدادی از این جانداران آشنا می شویم.
یکی از شناخته شده ترین گیاهان این منطقه درخت خون سیاوشان یا خون اژدها نام دارد که شاخه هایش در هم می پیچند و شکل چتر مانندی به خود می گیرند؛ گویی این درخت ریشه در هوا دارد. شهد سرخ رنگی که از این درخت تراوش می شود، این نام جالب را برایش به ارمغان آورده است. خوبست بدانید که این درختان از میراث جهانی یونسکو هستند و ارزش بسیاری دارند.

با کارناوال همراه باشید تا سفری خاطره انگیز به جزیره سقطرا داشته باشیم و زیبایی های این منطقه را یک به یک تماشا کنیم.

جزایر سقطرا کشور یمن

1- خط مشترک دریای عرب و جزیره سقطرا

پاراگلایدرسواری در کنار سواحل، منظره ای عجیب و تازه نیست و همین طور طبیعی ست که دوست داران این تفریح هیجانی، چنین منظره دیدنی را در سواحل سقطرا از دست ندهند تا لذت سفرشان در آسمان را دو چندان کنند.

دریای عرب جزایر سقطرا کشور یمن

2- شکوفه رز صحرایی

این گونه از گیاهان گلدار در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می کند و جالب آن که در هر ناحیه شکل و شمایل متفاوتی دارد.

رز صحرایی جزایر سقطرا کشور یمن

3- منظره همیشه چشم نواز غروب

سقطرا سواحل زیبا و دیدنی بسیاری را در خود جای داده است؛ با این وجود نمی توان از تماشای منظره کوهستانی این منطقه نیز به آسانی گذشت.

کوهستان های جزایر سقطرا کشور یمن

4- درخت خون سیاوشان، میراث جهانی یونسکو

در تصویر یک نوع درخت بسیار منحصر به فرد با نام درخت خون سیاوشان را می بینید که بومی جزایر سقطراست. در زبان انگلیسی به این نوع درخت، خون اژدها (Dragon Blood Tree) می گویند که ترجمه فارسی آن برای ما ایرانی ها بسیار شیرین تر است. دلیل نامگذاری این درخت، نوعی شهد سرخ رنگ است که از آن تراوش می شود. البته نام علمی درخت خون سیاوشان، درسینا سنباری (Dracaena cinnabari) است و در میان عامه با اسم های جالب دیگری نیز از آن یاد می کنند.

درخت خون سیاوشان جزایر سقطرا کشور یمن

5- سار سوکوترا

سار سوکوترا جزایر سقطرا کشور یمن

6- تالاب دتواه زیر نور مهتاب

یکی از زیباترین مناطق جزیره سقطرا، تالاب دِتواه (Detwah Lagoon) نام دارد؛ این تالاب زیبا در شهر قلنسیه (Qalansiyah) قرار گرفته است و با پرندگان دریایی و خرچنگ هایی که هر سو پراکنده اند چشم ها را به خود خیره می کند.

ساحل تالاب دتواه شهر قلنسیه جزیار سقطرا کشور یمن

7- آفتاب پرست و کار همیشگی اش، پنهان شدن!

آفتاب پرس جزیار سقطرا کشور یمن

8- تل ماسه های سفید و زیبا، اتفاقی معمول اما عجیب!

با وجود این که مجمع الجزایر سقطرا در منطقه ای به شدت گرم و خشک قرار دارند، تنها یک منطقه بسیار کوچک از جزیره سقطرا با تل های ماسه ای پوشیده شده است.

تپه های ماسه ای جزایر سقطرا کشور یمن

9- درخت بطری شکل

درختی بطری شکل (Bottle Tree) از بلندی تپه های صخره ای آویزان شده و این منظره زیبا را پدید آورده است. شکل خاص تنه این درختان را دلیل نامگذاری شان می دانند.

درخت بطری شکل جزایر سقطرا کشور یمن

10- دلفین های بازیگوش

جزایر سقطرا کشور یمن

11- خون اژدها به سراسر سقطرا پاشیده است.

فلات دیکسام (Diksam Plateau) را می توان یکی از بهترین مکان ها برای تماشای درختان قطور خون اژدها دانست؛ این فلات در کنار دره های باریک و سنگ های آهکی قرار گرفته است.

فلات دیکسام جزایر سقطرا کشور یمن

12- نگاهی دقیق تر به درخت خون سیاوشان

درخت خون سیاوشان جزایر سقطرا کشور یمن

13- غار داگاب در نواحی جنوبی جزیره

غار داگاب جنوب سقطرا کشور یمن

14- طرح باد بر تل های شنی سقطرا

تل ماسه ای جزایر سقطرا کشور یمن

15- بلندترین نقطه در سقطرا

در تصویر، یک درخت بطری شکل را با شکوفه های زیبایش می بینید که از بلندترین نقطه منطقه، یعنی کوه های حجیر (Hajhir Mountains)، سر بر آورده است.

کوه های حجیر سقطرا کشور یمن

16- شکوه سواحل پاک سقطرا

تصویری بسیار چشم نواز از ساحل و تالاب دتواه در نزدیکی بندر قلنسیه؛ بد نیست بدانید که قلنسیه دومین شهر بزرگ جزیره سقطرا به حساب می آید.

ساحل و تالاب دتواه جزایر سقطرا کشور یمن

17- منظره دریای سقطرا به رنگ آبی درخشان

جزایر سقطرا کشور یمن

18- شبی با هنرنمایی خون اژدها

این تصویر بسیار زیبا، به کمک نوردهی طولانی مدت، عکسبرداری شده است و باز هم سوژه جذاب و دیدنی درخت خون اژدها را به نمایش می گذارد.

ورود به صفحه اختصاصی آموزش اصول اولیه عکاسی با نوردهی طولانی

درخت خون اژدها سقطرا کشور یمن

19- استخر آب شیرین

استخر آب شیرین سقطرا کشور یمن

20- کرکس مصری

در تصویر یکی دیگر از پرندگان کمیاب و خاص را می بینید که در جزایر سقطرا سکنا گزیده است. کرکس مصری یا کرکس کوچک (Egyptian vulture) یک گونه در معرض انقراض از تیره عقابیان است؛ این پرنده در امتداد جنوب غربی اروپا و شمال آفریقا تا هند یافت می شود. جالب آن که این گونه خاص در کشورمان، ایران نیز به چشم خورده است.

کرکس مصری سقطرا کشور یمن

سخن آخر

به جزیره منحصر به فرد سقطرا سفر کردیم و کمی بیشتر با این زیست بوم زیبا و خاص آشنا شدیم. نگاهی به گیاهان و حیات وحش این جزیره داشتیم که سالیان دراز در میان اقیانوس هند پنهان شده بودند و کسی حتا از وجود این جانداران خبر نداشت. درختان بطری شکل، درخت افسانه ای خون اژدها، کرکس مصری، سار سوکوترا و ... همه و همه را از نظر گذراندیم و زیبایی جزیره سقطرا را بارها به خود یادآور شدیم.

نظر شما درباره این منطقه چیست؟

آیا پیش از این، با سقطرا آشنایی داشتید؟

نظرتان درباره درختان خون سیاوشان یا همان خون اژدها چه بود؟

دیدگاه خود را با کارناوال شریک شوید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

نخل های آبی قشیو هم یادتان رفت

انتشار:23 مرداد 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.