karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

24 آبان 1395

به روز رسانی

02 شهریور 1401

هنگامی که تصمیم به سفر می گیریم اولین کار انتخاب مقصد است که در مطلب راهنمای انتخاب مقصد مناسب سفر به طور مفصل به آن پرداختیم. برخی از مقاصد مورد نظر شما در داخل کشور و برخی دیگر خارج از مرزهای آن قرار دارند. اگر تصمیم به خروج از کشور را گرفتید یک مسافر بین المللی به شمار می آیید و لازم است مدارکی متناسب با این سفر را با خود همراه کنید تا دچار مشکل نشوید.

یکی از این مدارک که ضروری ترین مدرک شناسایی به شمار می رود گذرنامه یا پاسپورت است که باید حتما در میان وسایل سفرتان به خارج از کشور وجود داشته باشد. گذرنامه مدرکی ضروری در میان عموم افراد جامعه نیست و ممکن است بسیاری از افراد به آن احتیاج پیدا نکنند. بنابراین هر کس می تواند بنا بر نیاز خود نسبت به دریافت آن اقدام کند. دریافت پاسپورت در هر کشوری قانون خاص خود را دارد و کشور ما نیز برای کسانی که قصد خروج از ایران را دارند با قوانین خاص گذرنامه صادر می کند.

دریافت گذرنامه مراحل بسیار ساده ای را دارد که وقت زیادی از شما نمی گیرد. در این مطلب قصد داریم مراحل و ملزومات دریافت این مدرک بین المللی را به شما ارائه دهیم.

...با کارناوال همراه باشید

مراحل و مدارک لازم جهت دریافت گذرنامه

گذرنامه چیست؟

گذرنامه یا پاسپورت یک سند هویتی بین المللی برای شناسایی رسمی فرد است که از سوی دولت ها برای ساکنان یک کشور صادر می گردد. با این مدرک دولت مربوطه از دیگر دولت ها اجازه می خواهد تا به شهروندان دارنده گذرنامه اجازه گذر و یا ورود به خاک آن کشور ها را بدهند.

این مدرک بر اساس قانون مصوب سال ۱۳۵۱ در ایران به این صورت تعریف می گردد:

گذرنامه سندی است که از طرف ماموران صلاحیت دارِ دولتِ مذکور در این قانون، برای مسافرت اتباع ایران به خارج و یا اقامت در خارج و یا مسافرت از خارج به ایران داده می شود.

هر کشوری شکل و رنگ خاصی را برای گذرنامه های خود در نظر می گیرد و سازمانی را مسئول نظارت برآن می کند. در ایران گذرنامه ها به رنگ قهوه ای می باشند و بر روی جلد آنها نشان رسمی ایران، عبارت جمهوری اسلامی ایران و کلمه گذرنامه به زبان فارسی و عبارت Islamic Republic of Iran و کلمه Passport به زبان انگلیسی نوشته شده است. اداره كل گذرنامه که سازمانی وابسته به نیروی انتظامی می باشد مسئولیت نظارت بر گذرنامه ایرانی را بر عهده دارد.

مراحل و مدارک لازم جهت دریافت گذرنامه

دریافت گذرنامه ایرانی

برای دریافت گذرنامه لازم است اقداماتی را انجام دهید. هر گذرنامه متعلق به یک نفر است و امروزه بحث گذرنامه های چند نفره کاملا منسوخ شده است. برای جلوگیری از اتلاف وقت و افزایش سرعت در روند دریافت گذرنامه اطلاعاتی را که لازم است بدانید در اختیار شما قرار می دهیم:

1- تهیه مدارک مورد نیاز

قبل از هرگونه اقدامی برای دریافت گذرنامه لازم است مدارکی را آماده کنید. برخی از این مدارک میان آقایان و بانوان مشترک است اما در برخی موارد تفاوت هایی وجود دارد.

* مدارک مشترک میان آقایان و بانوان

1- اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی و یا تأئیدیه ثبت احوال

2- یک قطعه عکس 6x4 جدید و رنگی با زمینه سفید و تمام رخ که دارای ویژگی های زیر باشد:

_ این عکس باید حداکثر در 6 ماه گذشته تهیه شده باشد

_ کلاه، عینک، کروات، زیورآلات، آرایش مو و محاسن در عکس آقایان وجود نداشته باشد.

_ پیشانی و گوش ها کاملا مشخص باشد.

_ رنگ لباس و زمینه عکس یکسان نباشد.

_ در عکس خانم ها برای دختران بالای 6 سال باید حجاب کامل با استفاده از روسری و یا مقنعه ساده و تیره رعایت شود و تنها گردی صورت مشخص باشد. استفاده از آرایش و زیورآلات در عکس ممنوع می باشد.

3- اجازه محضری برای افراد زیر 18 سال از سوی پدر و یا قیم قانونی

4- ارائه ی شناسنامه عکس دار توسط افراد بالای 15 سال

5- گواهی اشتغال به تحصیل یا دفترچه بیمه عکس دار برای افراد زیر 15 سال

6- حضور ولی و قیم قانونی برای افراد زیر 6 سال و ارائه ی عکس کودک توسط ولی

7- ارائه نامه از حفاظ یگان مربوطه برای بازنشستگان نظامی که 5 سال تمام از بازنشستگی آنها نگذشته است.

8- اصل و کپی کارت کانون بازنشستگان برای بازنشستگان نظامی که 5 سال از بازنشستگی آنها می‌گذرد. این افراد نیازی به ارایه گواهی از سازمان متبوع ندارند.

9- ثبت نامه ی موافقت حفاظ یگان مربوطه در دبیرخانه اداره گذرنامه و ارائه ی آن به هنگام مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی برای نظامیان شاغل.

10- ارایه مدرک نحوه ورود برای متولدین خارج از کشور

* مدارک مربوط به بانوان

1- اجازه محضری همسر برای بانوان متاهل. البته بانوان مقیم خارج احتیاجی به این مدرک ندارند.

2- اصل گواهی فوت یا اصل شناسنامه ی باطل شده همسر برای بانوانی که همسر آنها فوت نموده است.

3- اصل طلاق نامه برای بانوان مطلقه

* مدارک مربوط به آقایان

1- اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت صرفا هوشمند. کسانی که اقدام به تعویض کارت پایان خدمت یا معافیت قدیمی خود با کارت هوشمند نموده‌اند، می‌توانند بعد از گذشت 24 تا 72 ساعت از درخواست تعویض، برگه ثبت درخواست تعویض کارت را به افسران گذرنامه مستقر در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی ارائه کنند و درخواست صدور گذرنامه نمایند. در ضمن آقایان بالای 50 سال نیز احتیاجی به ارایه کارت پایان خدمت ندارند.

2- موافقت‌نامه سازمان وظیفه عمومی برای مشمولین.

3- دریافت نامه از محل تحصیل و تحویل آن به سازمان وظیفه عمومی برای آقایان دانشجو و یا دانش آموز.

مراحل و مدارک لازم جهت دریافت گذرنامه

2- مراجعه به پلیس+10

برای دریافت گذرنامه در ایران باید به یکی از دفاتر پلیس+ 10 مراجعه نمود که از طریق مراجعه به درگاه خدمات الکترونیک انتظامی می توانید فهرست آنها را در شهر های مختلف ایران بیابید. توجه داشته باشید که شخص متقاضی باید حتما در محل حضور یابد و در غیر این صورت انجام مراحل صدور گذرنامه امکان پذیر نمی باشد. پس از مراجعه به یکی از دفاتر پلیس +10 از کارکنان بخواهید تا فرم گذرنامه و شناسه  را در اختیار شما قرار دهند. در دفتر پلیس +10 هزینه های زیر را می پردازید که پرداخت تمامی آنها با دستگاه کارتخوان (POS) مستقر در دفاتر امکان پذیر است:

  1. هزینه 200,000 تومان اداره گذرنامه
  2. هزینه 10,000 تومان به حساب شهرداری بابت عوارض شهرداری
  3. هزینه 110,000 تومان  پست-دفتر
  4. هزینه 64,000 تومان فرم-عکس-احراز هویت
  5. هزینه 2,700 تومان شناسه گذرنامه

در مجموع 5 فیش جمعا 386,700 تومان

پس از تهیه مدارک، تکمیل فرم و پرداخت هزینه ها، پس از حداکثر دو هفته می توانید گذرنامه را درب منزل خود دریافت کنید.

تعویض و تمدید گذرنامه 

گذرنامه های صادره توسط دولت جمهوری اسلامی ایران دارای 5 سال اعتبار هستند. البته توجه داشته باشید برای خروج از کشور به گذرنامه ای با اعتبار حداقل 6 ماه احتیاج دارید. جهت تعویض گذرنامه باید کلیه ی مراحل را طی کنید و در هنگام مراجعه به دفاتر پلیس +10 باید گذرنامه ی خود را به همراه داشته باشید.

افرادی که گذرنامه معتبر آنها مخدوش است یا آن را گم کرده اند باید به اداره گذرنامه ی شهر و استان خود مراجعه کنند. در این اداره بررسی ممنوعیت خروج افراد نیز صورت می گیرد.

در صورتی که گذرنامه ی مفقود یا مخدوش شده فاقد اعتبار است نیازی به اعلام فقدان نیست و فرد متقاضی می تواند مستقیما به دفاتر پلیس+10  مراجعه نماید.

مراحل و مدارک لازم جهت دریافت گذرنامه

سخن آخر

آیا تا به حال نسبت به دریافت یا تعویض گذرنامه اقدام نموده اید؟

برای انجام این کار با چه مشکلاتی مواجه شدید؟

تجربیات خود را با ما در میان بگذارید...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

16 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سلام من قبلا گذرنامه درست کردم ولی تازه متوجه شدم که کارت بازنشستگی باید نشان میدادم بهشون در این مورد میشه بیشتر توضیح بدین برای چی باید بهشون نشون بدم ممنون

انتشار:30 مرداد 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

با سلام. دوستان پلیس +10 شهرستان محل ما محل صدور شناسنامه را اشتباهی زده الان زیر بار نمیرود میگوید دوباره از اول برو پاسپورت بگیر. البته هنوز گذرنامه نیومده . سوالم این است صدور گذرنامه در تهران بر عهده کدام نهاده؟ میشود مستقیم باهاشون تماس گرفت و شماره ای دارید در اختیار من بگذارید. ممنون

انتشار:04 مهر 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

باعرض سلام خدمت شما من اتباع هستم دارای اقامت برای دریافت گواهی نامه به اداره رهنمایی ورانندگی مراجه نمودم گفتن باید نامه از اداره گذرنامه بیاوری رفتم اداره گذرنامه یک فرم خانه پری نمودم و گفتن اینرا ببر برای انگشت نگاری بعداز انجام انگشت نگاری گفتن به آدرس تون میفرستیم و حالا من نمدانم این جواب بانامه را دوباره باید به اداره گذرنامه ببرم یا به رهنمایی رانندگی؟ متشکر

انتشار:11 شهریور 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.