karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

29 فروردین 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

 

شاید تا به حال تجربه خروج از کشور به عنوان مسافر را داشته باشید. در این صورت حتما نسبت به تهیه ارز اقدام کرده و با راه های آن آشنا هستید. اما تهیه ارز تنها به اهداف گردشگری محدود نمی شود و بسیاری از افراد به دلایل مختلف می توانند نسبت به تهیه ارز اقدام کنند. گروهی از این افراد دانشجویانی هستند که برای ادامه تحصیل یکی از کشورهای خارجی را انتخاب کرده اند. این دسته از افراد به دلایل مختلف و با برتری هایی که دارند، بورسیه می شوند و از امکان تحصیل رایگان استفاده می کنند و یا باید شخصا نسبت به تامین و پرداخت هزینه های تحصیل اقدام کنند. از آنجا که با نوسانات ارزی ممکن است آسیب هایی جدی به این قشر وارد شود و با معضلاتی دست و پنجه نرم کنند، دولت ایران برای آنها روشی جداگانه به منظور تهیه ارز در نظر گرفته است. 

ارز دانشجویی عنوانی است که دانشجویان خارج از کشور به خوبی با آن آشنایی دارند. این ارز تا حدی دانشجویان را از نوسانات نرخ ارز مصون می دارد و باعث می شود تا با خیال آسوده تر به تحصیل خود ادامه دهند. قوانین مربوط به این نوع ارز مدام در حال تغییر هستند و در هر زمانی تحولاتی در آنها رخ می دهد. کارناوال می خواهد در این مطلب به شما بگوید که طبق آخرین تحولات، چگونه و به چه مقدار می توانید از این ارز تهیه کنید. 

با ما باشید و با ارز دانشجویی و روش های دریافت آن آشنا شوید...

کارناوال در مجموعه مقالاتی سعی دارد تا شما را با قوانین و شرایط بِه روز دریافت انواع ارز آشنا کند. در همین راستا قبلا و در مطالبی قوانین و شرایط دریافت ارز مسافرتی را برای شما توضیح داده است که با کلیک بر روی لینک زیر می توانید این مقاله ها را بخوانید:

ورود به صفحه اختصاصی راهنمای دریافت انواع ارز

ارز دانشجویی

از یکسان سازی نرخ ارز تا حذف ارز دانشجویی

فروردین ۱۳۹۷ با اخبار شوکه کننده ای برای بازار ارز همراه بود. قیمت ارز در هر روز ،هر ساعت و حتا دقیقه با تغییراتی چشمگیر مواجه شد تا جایی که نرخ آن در بازار آزاد سر به فلک کشید. در همین گیر و دار بود که بانک مرکزی برای کنترل این نا به سامانی تصمیمی جدی گرفت و اطلاعیه ای را در رابطه با یکسان سازی نرخ ارز در ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ منتشر کرد که بر اساس آن قرار بر این شد که ارز با بهای ۴۲۰۰۰ ریال برای هر دلار آمریکا ارایه شود و صرافی ها نیز حق فروش ارز را نداشته باشند. 

دانشجویان نیز برای دریافت ارز دانشجویی ملزم به ثبت نام در سامانه نشا شدند و قرار شد تا مقدار مشخصی ارز پس از تایید وزارت علوم به دانشجویان پرداخت شود. مبلغ قابل تامین ارز دانشجویی قابل پرداخت/حواله حداکثر سالانه 15000 دلار یا معادل آن به سایر ارزها بابت شهریه دانشگاه و حداکثر ماهیانه 1000 دلار یا معادل آن به سایر ارزها برای دانشجو و حداکثر ماهیانه 500 دلار برای هر عضو خانواده وی تعیین شد. 

این روال تا چندین ماه ادامه داشت تا اینکه کم کم زمزمه های حذف ارز دانشجویی به گوش رسید. پس از مدتی این کار صورت گرفت، پرداخت ارز دانشجویی از دستور کار وزارت علوم و بانک ها  خارج شد و صرافی ها آن را به دست گرفتند. قیمت ارز هم بر اساس قیمت روز بازار تعیین می شد. مدتی گذشت تا اینکه پرداخت ارز دانشجویی دوباره از سر گرفته شد و این بار با نرخی جدید.

در ادامه به شما جدیدترین وضعیت و شرایط پرداخت این ارز را خواهیم گفت.

ارز

نکات مهم در بخشنامه پرداخت ارز دانشجویی

نکاتی که در بخشنامه پرداخت ارز دانشجویی آمده و باید به آنها توجه کنید عبارتند از:

ارز دانشجویی صرفا در بازه زمانی ۱/۷/۹۷ تا ۲۹/۱۲/۹۷ -از مهر تا اسفند ۱۳۹۷- تعلق می گیرد.

 طبق بخشنامه شماره ۲۳۳۴۵۲/۹۷ مورخ ۸/۷/۹۷ بانک مرکزی ج.ا.ا، مبنای نرخ ارز درخصوص حواله های ارزی، نرخ ارز حواله مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ارز (ETS) و در مورد اسکناس، نرخ ارز اسکناس مندرج در سامانه مذکور خواهد بود.

 باتوجه به تغییر سامانه ارزی از سامانه مشارکت دانشجویی (نشا) به سامانه جامع دانشجویی سجاد، کلیه دانشجویان متقاضی در مرحله اول در سامانه جدید (سامانه سجاد) ثبت نام نمایند و در مرحله بعدی درخواست ارز دانشجویی کنند.

 طبق بخشنامه بانک مرکزی، ارز دانشجویی به مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد تعلق می گیرد و برای مقطع کارشناسی فقط دانشجویانی که شروع به تحصیل آنها قبل از ۳۱/۲/۹۷ می باشد می توانند درخواست کنند.

سازمان امور دانشجویان فقط موظف به تأیید وضعیت تحصیلی دانشجویان بوده، مراحل و ضوابط پرداخت ارز (نوع، میزان و نرخ) براساس دستورالعمل های بانک مرکزی ج.ا.ا بر عهده بانک های عامل (تجارت و سامان) است.

بانک مرکزی

نحوه دریافت ارز دانشجویی 

دانشجویان متقاضی دریافت ارز دانشجویی باید مراحل زیر را پشت سر بگذارند:

1-  ثبت نام: اولین قدم برای دریافت ارز دانشجویی ثبت نام در سامانه اختصاصی دریافت ارز دانشجویی (سامانه سجاد) و تشکیل پرونده است. 

شرایط مورد نیاز برای ثبت نام در سامانه

١‑ داشتن مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد از یکی از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات وفناوری. فهرست دانشگاه های مورد تایید را از اینجا ببینید.

تذکر : معافیت تحصیلی برای هر مقطع تحصیلی فقط یک بار صادر می شود و متقاضیان برای نوبت بعدی دریافت ارز دانشجویی می بایست در مقطع بالاتری از آخرین مدرک تحصیلی خود اقدام کنند.

٢‑ کسب حد نصاب یکی از آزمون های زبان خارجی مورد قبول وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:

MSRT(MCHE)=40

TOLIMO=440

IELTS=5

TOEFL/PBT=440

TOEFL/IBT=45

٣‑ دارا بودن اصل پذیرش (قطعی و غیر مشروط) از دانشگاه های خارجی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.

تذکر: برای متقاضیان ادامه تحصیل در کشورآمریکا، ارایه فرم  I-20 الزامی است.

نکات مهم

پرداخت کلیه هزینه های ریالی و ارزی مربوط به درخواست بر عهده متقاضی است و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعهدی در این زمینه نخواهد داشت. 

مدت استفاده از تسهیلات برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد حداکثر ٣ سال و در مقطع دکتری حداکثر ۵ سال است.

کلیه متقاضیان ادامه تحصیل در خارج از کشور و دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور جهت استفاده از هرگونه خدمات دانشجویی و تسهیلات غیر ارزی ملزم به ثبت نام در سایت هستند. خدمات به جز دریافت ارز عبارتند از: معرفی به سازمان وظیفه عمومی ناجا جهت اخذ معافیت تحصیلی برای طول مدت دوره با رعایت مقررات نظام وظیفه، به تعویق انداختن تعهدات مربوط به استفاده از تحصیل رایگان تا پایان دوره، اطلاع رسانی و ارایه خدمات مشاوره ای در خصوص وضعیت تحصیلی در دانشگاه های کشورهای مختلف.

ارز دانشجویی

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام

 تصویر اصل پذیرش از کشور محل تحصیل.

نکته: برای کشور آمریکا فرم I-20 الزامی است.

تصویر نمره زبان

تصویر گواهی فارغ التحصیلی (نامه دانشگاه به سازمان وظیفه)

 تصویر شناسنامه و کارت ملی

معافیت تحصیلی برای کسانی که قبل از سن مشمولیت از کشور خارج شده و در حال حاضر مشغول به تحصیل اند.

اگر بعد از فرجه شش ماهه فارغ التحصیلی مراجعه می کنید باید تصویر دفترچه اعزام به خدمت را نیز ارایه دهید و کسانی که در حین خدمت هستند باید نامه هایی از یگان خدمتی خود اخذ و ضمیمه مدارک کنند. 

مدارک مورد نیاز ثبت نام ارز دانشجویی

تصویر دیپلم و پیش دانشگاهی

 ریزنمرات دانشگاه

 گواهی اشتغال به تحصیل که به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران رسیده باشد.

 تصویر تمام صفحات گذرنامه

تصویر برگ اقامت دانشجویی

 تصویر شناسنامه و کارت ملی

ارز دانشجویی

2- ورود به سایت: پس از تکمیل فرم های تشکیل پروفایل حداکثر طی 24 ساعت طول می کشد تا اطلاعات شما از سوی امور دانشجویان بررسی و تایید شود. پس از این مدت با نام کاربری و رمز عبورتان وارد سامانه شوید و از منوی خدمات، به نامه معرفی به بانک دسترسی پیدا کنید. سپس به تکمیل فرم مربوطه مشغول شوید تا اطلاعات شما جهت صدورِ نامه معرفی به بانک برای دریافت ارز دانشجویی تکمیل شود. 

معرفی نامه به بانک برای دریافت ارز دولتی دانشجویی چیست؟

در این نامه شما به عنوان دانشجوی مورد تایید وزارت علوم و یا بهداشت معرفی می شوید که برای بازه مشخصی از سنوات مجاز تحصیلی تان می توانید از بانک های مشخصی ارزهای دولتی بگیرید. وزارت علوم و بهداشت در این نامه، گواهی اشتغال به تحصیل شما را تایید و مدت زمان استفاده شما از ارز دولتی را تعیین می کند. اگر در گواهی اشتغال به تحصیل ترم کنونی شما، 3 ماه اشتغال به تحصیل تایید شود می توانید با در دست داشتن معرفی نامه به بانک و مراجعه به بانک در طول مدت این بازه 3 ماهه ارز دولتی بگیرید.

3- تایید درخواست: در خواست شما توسط کارشناسان و پس از ثبت درخواست و قبل از تاریخ انتخابی شما در زمان ثبت نام، مورد بررسی قرار می گیرد و نتیجه از طریق ایمیل و پیامک به اطلاع شما می رسد. در صورت تایید از همین بخش كد رهگیری را مشاهده و چاپ کنید و به بانک بروید. اگر درخواست شما تایید نشد می توانید پس از ویرایش و برطرف کردن خطای احتمالی، درخواست خود را دوباره به جریان بیندازید.

 4- پرداخت هزینه: قبل از مراجعه برای دریافت ارز باید مبلغ 34 هزار تومان به صورت اینترنتی و از طریق درگاه بانكی موجود در سامانه پرداخت شود.

تذکر: در صورتی كه پرداخت را از طریق شعبه و به صورت دستی انجام دهید به هیچ عنوان مورد قبول نیست و سازمان هیچ مسوولیتی را در قبال آن نمی پذیرد.

 5- مراجعه به بانک: با کد رهگیری و مراجعه به یکی از شعب منتخب بانک تجارت یا بانک سامان می توان نسبت به تهیه ارز دانشجویی اقدام کرد. یکی از اقوام نزدیک مانند پدر، مادر، برادر و خواهر متقاضی با در دست داشتن مدرک شناسایی معتبر و اصل گواهی اشتغال به تحصیل متقاضی نیز می تواند ارز را دریافت کند.

ارز دانشجویی

نکات مهم

حتما و حتما نسبت به چک کردن سامانه سجاد اقدام کنید تا از آخرین تحولات مطمئن شوید. بهترین راه ارتباط با این سامانه ایمیل support@saorg.ir است.

سامانه سجاد صرفا وضعیت دانشجو را تایید می کند و روند و ضوابط پرداخت ارز (نوع، میزان و نرخ) بر اساس بخشنامه های بانک مرکزی تعیین می شود.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشکلات احتمالی و اطلاع از نزدیک ترین شعبه منتخب ارزی با شماره های 81041-021 (بانک تجارت) و -021 6422 (بانک سامان) تماس حاصل فرمایید. 

ارز دانشجویی

سخن آخر

در این مطلب شرایط و ضوابط دریافت ارز دانشجویی را مرور کردیم تا متقاضیان این ارز با آگاهی بیشتری نسبت به دریافت آن اقدام کنند. اگر شما تجربه تهیه این ارز را داشته اید از مشکلات خود برای مان بگویید و تجربه خود را با دوستان کارناوالی به اشتراک بگذارید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

40 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

رضا خلیلی

سلام،،الان در حال حاضر من باید برم صرافی؟؟برم بانک؟؟برم کجا آخه،،هر ساعت یه حرفی میزنن؟؟؟ارز دولتی از همه نمونه اش قطع شده؟؟؟

انتشار:13 اردیبهشت 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

فرخنده

با سلام 
فرزند من در دانشگاه دویسبورگ در شهر اسن آلمان در رشته مکانیک کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل شده است چگونه میتوانم برای دریافت ارز دانشجویی اقدام نمایم ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید.
باتشکر

کارناوال

با سلام خدمت شما دوست عزیز

بر اساس گزارشات کاربران کارناوال، پرداخت ارز دانشجویی متوقف شده است. با این حال شما می توانید این موضوع را از وزارت علوم پیگیری کنید.

سپاس از توجه تان

27 اسفند 1397

انتشار:27 اسفند 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

مریم

با سلام
یه سوالی داشتم از خدمتتون. میخواستم بدونم اگر دانشجویی در مقطع دکتری بعد از دریافت  (ارز دانشجویی) خانوادش وادارش کنند که ترک تحصیل کنه یا انتقالی بگیره از نظر قانونی در چه شرایطی قرار میگیره؟ اگر موفق به انتقال به یکی از دانشگاههای آزاد در ایران شد از نظر قانونی در چه وضعیتی قرار میگیره؟ 
سپاسگزارم

کارناوال

با سلام خدمت شما دوست عزیز

این مطلب صرفا راهنمایی برای تهیه ارز دانشجویی است. در مورد مساله مطرح شده بهتر است با وزارت علوم به شماره 82231000-021 تماس بگیرید و وضعیت را جویا شوید. 

سپاس از توجه تان

12 آذر 1397

انتشار:01 آذر 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.