karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

25 شهریور 1398

به روز رسانی

14 مرداد 1402

راهنمای پیاده روی اربعین، مطلبی است که در ادامه خواهید خواند. در این مطلب ضمن اشاره به تمام هزینه های سفر اربعین، به شما توضیح می دهیم چطور می توان ثبت نام پیاده روی اربعین را تکمیل کرد. در ادامه اطلاعات کاملی از مسیر دسترسی به عراق و مسیر پیاده روی اربعین می خوانید که برای سفر آمادگی پیدا کنید. پس از آن با مجموعه ای از توصیه های سفر، نسبت به امکانات و حس و حال پیاده روی اربعین آشنایی پیدا می کنید.

 

توصیه های ایمنی برای پیاده روی اربعین

  1. از انتخاب و استفاده از مسیرهای نشناخته و غیر معمول جدا خودداری کنید.
  2. برای پیاده روی از همان مسیر همیشگی نجف تا کربلا استفاده کنید.
  3. به هیچ وجه در طول مسیر با عراقی ها بحث سیاسی و مذهبی نکنید. 
  4. حتا اگر فردی عراقی تلاش داشت سر صحبت را با اختلافات مذهبی و سیاسی با شما باز کند، شما به این صحبت ادامه ندهید و بگویید همه ما زائران و عاشقان امام حسین هستیم و هدفی جز این ندارید. 
  5. تصور نکنید چون عراقی ها عرب هستند از فارسی چیزی نمی دانند و می توانید هر حرفی بزنید. بسیاری حتا اگر عربی حرف بزنند، فارسی هم متوجه می شوند؛ بنابراین مراقب حرف زدنتان باشید. 

پیاده روی اربعین

هزینه ویزای عراق در سال 1402

سفر به عراق در زمان اربعین به دنبال توافق دو کشور، بدون ویزا امکان‌پذیر است.

ثبت نام در سامانه سماح

برای شرکت در پیاده روی اربعین باید به سامانه سماح مراجعه و با ورود اطلاعاتِ خود، ثبت نام کنید. توجه کنید که اگر در این سامانه ثبت نام نکنید، نمی توانید از کشور خارج شوید. 

 ثبت‌نام اربعین ۱۴۰۲ در سامانه سماح از ۳ مرداد آغاز شده و تا ۳ روز قبل از اربعین ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت. 

هزینه ثبت نام: برای ثبت نام در سماح باید هزینه ای برابر با 35000 تومان برای بیمه حوادث و خدمات درمانی بپردازید.

عوارض خروج از کشور: برای سفرهای زیارتی زمینی این مبلغ در حدود 15000 تومان است که مطابق مصوبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نظر گرفته می‌شود. 

نکته مهم: زائران اربعین پس از اتمام نام‌نویسی در سامانه سماح، حتما کارت شناسایی ارائه شده را چاپ و در تمام طول سفر اربعین همراه خود داشته باشند.

ویزا: طبق توافق مقامات ایرانی و عراقی، افرادی که در پیاده روی اربعین شرکت می‌کنند از دریافت ویزا معافند؛ این یعنی برای دریافت ویزای اربعین عراق ۱۴۰۲ نیازی به پرداخت هزینه نیست و تنها با داشتن پاسپورت می‌توانید در این سفر معنوی شرکت کنید. 

مراحل ثبت نام در سامانه سماح

  • پس از ورود به سامانه، اطلاعات فردی متقاضی نمایش داده می‌شود. در ادامه، باید نوع مرز خروجی اعم از زمینی، هوایی و دریایی، نام مرز خروجی، نحوه عزیمت تا مرز خروجی، تاریخ خروج، تاریخ بازگشت و غیره را مشخص کنید.  
  • اگر به‌صورت گروهی ثبت‌نام می‌کنید، می‌توانید در این مرحله ذیل نام خود به‌عنوان سرگروه، نام همراهان سفر خود را نیز اضافه کنید. 
  • با توجه به ممنوعیت فروش سیمکارت به افراد زیر ۱۸ سال، این افراد می‌توانند به‌عنوان یکی از اعضای گروه در سامانه سماح ثبت‌نام کنند و نمی‌توانند به‌صورت انفرادی در پیاده روی اربعین شرکت کنند. 
  • پس از ثبت اطلاعات، وارد صفحه حق پرداخت بیمه می‌شوید. پس از پرداخت حق بیمه، ثبت‌نام تکمیل می‌شود.
  • پس از پایان ثبت‌نام در سامانه سماح، حتما کارت شناسایی ارائه شده را چاپ کرده و در تمام طول سفر اربعین به همراه داشته باشید. همچنین بارکد (QR Code) تولید شده را نیز چاپ کرده و به وسایل همراه خود بچسبانید چرا که در صورت مفقود شدن وسایل، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. 

گذرنامه زیارتی

در صورتی که متقاضی گذرنامه نداشته باشد، لازم است نسبت به دریافت گذرنامه ویژه اربعین 1402 اقدام نماید. هزینه صدور این گذرنامه 50000 تومان است. علاوه بر این افراد برای دریافت ارز اربعین می‌توانند به سامانه سماح مراجعه کنند.

  • این گذرنامه صرفا برای مسافرت زیارتی به کشور عراق قابل استفاده است.
  • افرادی که گذرنامه معتبر داشته باشند امکان دریافت گذرنامه زیارتی ندارند.این گذرنامه فقط برای یک نفر (فردی که با کدملی خود وارد سامانه شده است) صادر می‌شود و افراد در همه سنین می‌توانند پس از ثبت نام در سامانه با نام کاربری خود وارد شوند و درخواست گذر زیارتی ثبت نمایند.
  • اعتبار این گذرنامه‌، مانند دیگر گذرنامه‌ها ۵ سال بوده و صرفاً برای سفر به عتبات عالیات در ماه‌های محرم و صفر است.
  • این گذرنامه بین ۳ تا ۵ روز کاری به دست متقاضیان خواهد رسید.
  • اتباع خارجی مقیم ایران باید با مراجعه به دفاتر کفالت در سراسر کشور، درخواست خود را برای صدور مدرک مسافرتیِ زیارت عتبات عالیات ثبت کنند.ذکر این نکته ضروری است که مرز چذابه برای تردد اتباع بیگانه مقیم ایران در نظر گرفته شده است.

هزینه های پاسپورت

  1. هزینه 5,000 تومان بابت شناسه و چاپ فرم
  2. هزینه 20,000 تومان به حساب شهرداری بابت عوارض شهرداری
  3. هزینه 200,000 تومان چاپ گذرنامه
  4. هزینه 18,000 تومان بابت عکس بیومتریک
  5. هزینه 42,000 تومان بابت احراز هویت
  6. هزینه 135,000 تومان تعرفه ارائه خدمت در دفتر با احتساب هزینه پستی و پیامک

انصراف از سفر اربعین

انصراف از تشرف صرفاً تا دو روز قبل از تاریخ اعزام امکان‌پذیر است و وجه انصراف صرفاً با دریافت شماره شبا به حساب فرد منصرف واریز می‌گردد.

راهنمای سفر اربعین

راه های دسترسی به نجف و کربلا

برای آن که در پیاده روی چند روزه اربعین شرکت کنید، ابتدا باید به شهر نجف بروید. برای رسیدن به شهر نجف، دو راه در پیش دارید: 

  • هوایی: شما از شهرهایی چون تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، اهواز، شیراز، ساری، کرمان، یزد و آبادان می توانید به صورت مستقیم به نجف پرواز کنید.
  • زمینی: برای سفر زمینی به نجف، می توانید از پایانه های مرزی مهران، شلمچه، چذابه و خسروی عبور کنید. مسافران پیاده عمدتا از مرزهای مهران و چذابه عبور می کنند. پس از عبور از مرز با استفاده از ماشین های گذری که زیاد هستند، خود را به شهر نجف برسانید.

تاریخ شروع پیاده‌روی اربعین کی است ؟

 تاریخ شروع پیاده‌روی اربعین ۱۴۰۲ مصادف با چهارشنبه 15 شهریور 1402 مصادف با 6 سپتامبر 2023 میلادی و 20 صفر سال 1445 قمری است.

زائران می‌توانند روز شانزدهم ماه صفر حدودا 4 الی 5 روز قبل از اربعین را به عنوان تاریخ شروع پیاده روی کربلا 1402 در نظر داشته باشند. البته قاعده و قانون مشخصی برای پیاده‌روی اربعین وجود ندارد و همه چیز به برنامه ریزی زائران بستگی دارد. زائرانی که از مرز ایران و عراق به سمت کربلا می‌روند باید از مرزهای مهران، خسروی، چذابه و شلمچه وارد خاک عراق شوند و بعد از آن پیاده به سمت نجف و بعد تا کربلا بروند. 

از ایران تا کربلا چقدر راه است ؟

مسیر پیاده‌روی ایران تا کربلا مسافتی حدود 300 کیلومتر است که پیاده حدودا 55 ساعت زمان می‌برد، در ایام اربعین به دلیل ازدحام و توقف در مسیر این زمان بیشتر می‌شود. توجه داشته باشید که پیاده‌روی اصلی اربعین مسیر نجف تا کربلا است که حدود 80 کیلومتر بوده و در حالت عادی حدودا 20 ساعت طول می‌کشد تا زائران این مسافت را طی نمایند.

مرزهای مشترک ایران و عراق کدامند ؟

ایران و عراق 4 پایانه مرزی مشترک دارند که محل قرارگیری و دسترسی هر یک به شهر نجف متفاوت است. 

  • مرز مهران: مهم ترین و شلوغ ترین مرز است که در جنوب استان ایلام قرار دارد. از این مرز تا نجف حدود 4 تا 6 ساعت راه در پیش دارید.
  • مرز شلمچه: در استان خوزستان قرار دارد و از این مرز تا شهر نجف 5 تا 8 ساعت راه پیش روی شماست.
  • مرز چذابه: این مرز نیز در استان خوزستان قرار گرفته و با شهر نجف فاصله ای 4 تا 7 ساعته دارد. 
  • مرز خسروی: این مرز در استان کرمانشاه است و با نجف فاصله ای 5 تا 7 ساعته دارد. 

زائران گروهی اربعین چگونه ثبت نام کنند ؟

زائرانی که قصد عزیمت به صورت گروهی دارند باید حتماً به صورت گروهی ثبت‌نام کنند. در این صورت باید یک نفر به عنوان سرگروه معرفی شود. ثبت‌نام گروهی در اطلاع‌رسانی هم‌گروهی‌ها و امور گمشدگان بسیار مؤثر خواهد بود.

از کدام پایانه مرزی برای خروج از کشور استفاده کنیم ؟

از سال 96، برای عبور زائران از مرزها یک تقسیم بندی بر اساس استانِ محلِ سکونت انجام شده است. گرچه اعلام شده بود که زائران فقط بر اساس این دسته بندی می توانند از کشور خارج شوند، اما محدودیت ها برای عبور، چندان جدی به نظر نمی رسید. به هر حال آگاهی از این دسته بندی خوب است که در ادامه می بینید.

نام پایانه مرزی

مهران

شلمچه

چذابه

خسروی

استان ها

تهران، البرز، قزوین، قم، مرکزى، گیلان، مازندران، گلستان، لرستان، ایلام و همدان

تهران، خراسان رضوى، اصفهان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیارى، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان

تهران، خراسان رضوى، اصفهان، خوزستان، خراسان جنوبى، فارس، کرمان، یزد، سمنان و خراسان شمالى

آذربایجان شرقى، آذربایجان غربى، اردبیل، زنجان، کردستان و کرمانشاه

ساعت کاری مرزها برای پیاده روی اربعین چقدر است؟

چندین سال است که به مناسبت پیاده روی اربعین، ساعت کاری پایانه های مرزی افزایش پیدا می کند و به صورت 24 ساعته فعال هستند. 

بهترین ساعت عبور از مرز چه زمانی است؟

برای عبور زمینی از مرز، اغلب با شلوغی و حجم بالای زائران رو به رو خواهید شد، بنابراین توصیه می شود طوری حرکت کنید که صبح زود یا اول شب به مرز برسید. در این حالت تعداد مسافرها کمتر هستند.

مسیر پیاده روی اربعین چند کیلومتر است؟

مسیر پیاده روی اربعین از نجف تا کربلا حدود ۸۰ کیلومتر است. این مسیر با ستون‌هایی علامت‌گذاری شده است که عمود نامیده می‌شوند و زائر را تا کربلا راهنمایی می‌کنند. عمودها از شماره ۱ تا ۱۴۵۲ شماره‌گذاری شده و فاصله هر عمود تقریبا ۵۰ متر است. 

پیاده روی اربعین چند روز طول می کشد؟

همانطور که پیش‌تر گفته شد، فاصله نجف تا کربلا حدود ۸۰ کیلومتر است که با ۱۴۵۲ ستون یا همان عمود فاصله‌گذاری شده و هر عمود با عمود دیگر حدود ۵۰ متر فاصله دارد. اگر روزانه بین ۷ الی ۸ ساعت پیاده روی کنید، می‌توانید ۲ الی ۳ روزه خود را به کربلا برسانید. 

نکات سفر اربعین

Mehdi Ghasemi

مرزهای زمینی برای سفر اربعین کدامند ؟

در اربعین ۱۴۰۲، در کنار مرزهای هوایی و دریایی، ۶ مرز زمینی برای عبور و مرور زائران پیش‌بینی شده است که این مرزها در ۵ استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان قرار دارند.

مرز تمرچین

  • استان آذربایجان غربی،  شهرستان پیرانشهر
  • فاصله مرز تمرچین تا ارومیه: ۱۳۳ کیلومتر
  • فاصله مرز تمرچین تا تهران: ۷۴۷ کیلومتر
  • فاصله مرز تمرچین تا کربلا: ۶۴۵ کیلومتر
  • فاصله مرز تمرچین تا نجف: ۷۱۰ کیلومتر
  • تردد از مرز تمرچین در اربعین ۱۴۰۲ شبانه‌روزی است.
  • پس از گذر از مرز تمرچین باید از شهرهای حاج عمران، چومان، سوران، اربيل، سامرا، بغداد و كربلا عبور کنید تا به شهر نجف برسید.

مرز باشماق

  • استان کردستان، شهرستان مریوان، روستای باشماق
  • فاصله مرز باشماق تا تهران: ۶۱۷ کیلومتر
  • فاصله مرز باشماق تا شهر مریوان: ۱۸ کیلومتر
  • فاصله مرز باشماق تا سنندج: ۱۳۰ کیلومتر
  • فاصله مرز باشماق تا کربلا: ۴۶۳ کیلومتر
  • فاصله مرز باشماق تا نجف: ۵۴۸ کیلومتر
  • در اربعین ۱۴۰۲، تردد از مرز باشماق از ساعت ۰۴:۳۰ بامداد تا ساعت ۱۷:۰۰ امکان‌پذیر است.
  • پس از گذر از مرز باشماق باید از شهرهای پنجوین، سلیمانیه، چمچمال، کرکوک، طوزخورماتو، منطقه حسینیه، بغداد و کربلا عبور کنید تا به شهر نجف برسید.

مرز خسروی

  • استان کرمانشاه، شهرستان قصرشیرین
  • فاصله مرز خسروی تا شهر کرمانشاه: ۱۹۶ کیلومتر
  • فاصله مرز خسروی تا تهران: ۶۹۳ کیلومتر
  • فاصله مرز خسروی تا کربلا: ۳۰۰ کیلومتر
  • فاصله مرز خسروی تا نجف: ۳۸۰ کیلومتر
  • زائران می‌توانند علاوه بر خودروهای شخصی و اتوبوس، از طریق خط آهن مشهد به کرمانشاه و فرودگاه بین المللی کرمانشاه، خود را به شهر کرمانشاه برسانند و سپس با اتوبوس، ظرف ۲ ساعت به مرز خسروی برسند.
  • در اربعین ۱۴۰۲، تردد از مرز خسروی به‌صورت شبانه‌روزی است.
  • پس از گذر از مرز خسروی باید از شهرهای خانقین، مقدادیه، بعقوبه، بغداد، کاظمین و کربلا عبور کنید تا به شهر نجف برسید.

مرز مهران

استان ایلام، شهرستان مهران

  • فاصله مرز مهران تا تهران: ۷۶۶ کیلومتر
  • فاصله مرز مهران تا شهر ایلام: ۸۷ کیلومتر
  • فاصله مرز مهران تا کربلا: ۲۷۹ کیلومتر
  • فاصله مرز مهران تا نجف: ۳۰۳ کیلومتر
  • در اربعین ۱۴۰۲، تردد از مرز مهران به‌صورت شبانه‌روزی است.
  • پس از گذر از مرز مهران باید از شهرهای بدره، کوت، نعمانیه، شوملی و دیوانیه عبور کنید تا به شهر نجف برسید.

مرز شلمچه

  • استان خوزستان، شهرستان خرمشهر
  • فاصله مرز شلمچه تا تهران: ۹۲۰ کیلومتر
  • فاصله مرز شلمچه تا خرمشهر: ۱۷ کیلومتر
  • فاصله مرز شلمچه تا کربلا: ۵۴۹ کیلومتر
  • فاصله مرز شلمچه تا نجف: ۴۶۰ کیلومتر
  • در اربعین ۱۴۰۲، تردد از مرز شلمچه به‌صورت شبانه‌روزی است.
  • پس از گذر از مرز شلمچه باید از منطقه شلمچه و تنومه در عراق عبور کرده و وارد شهر بصره شده و پس از گذر از شهر سماوه به شهر نجف برسید.

مرز چذابه

  • استان خوزستان، شهرستان دشت آزادگان، شهر بستان
  • فاصله مرز چذابه تا تهران: ۷۶۶ کیلومتر
  • فاصله مرز چذابه تا شهر ایلام: ۸۷ کیلومتر
  • فاصله مرز چذابه تا کربلا: ۲۷۹ کیلومتر
  • فاصله مرز چذابه تا نجف: ۳۰۳ کیلومتر
  • پس از گذر از مرز چذابه باید از شهرهای العماره، فجر، دیوانیه، شافعیه، و شامیه عبور کنید تا به شهر نجف برسید.

پیاده روی اربعین

سفر هوایی به کربلا

اگر قصد سفر هوایی به عراق را دارید باید بدانید شهر کربلا فرودگاهی ندارد و برای سفر به عراق و شرکت در مراسم پیاده روی اربعین ۱۴۰۲، باید بلیط پرواز به نجف یا بغداد را انتخاب کنید و سپس از این شهرها به‌صورت زمینی خود را به کربلا برسانید. به‌گفته وزیر راه‌وشهرسازی، در پیاده روی اربعین ۱۴۰۲، ۲ هزار پرواز برنامه‌ریزی شده است تا زائران را به این مراسم برساند. 

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم، به‌نقل از سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، فروش بلیط پروازهای اربعین ۱۴۰۲ نیز از ۲۶ مرداد آغاز خواهد شد و متقاضیان برای دریافت بلیط پروازهای اربعین تنها باید از طریق سایت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و قسمت فروش اینترنتی اقدام به خرید کنند. زائران اربعین از طریق این سایت به مرجع خرید هدایت شده و می‌توانند با قیمت‌های مصوب اعلام‌شده بلیط را خریداری کنند. پروازهای اربعین نیز از ۲۷ مرداد آغاز خواهد شد.

سفر دریایی به کربلا

به‌گزارش خبرگزاری فارس، امسال زائران اربعین ۱۴۰۲ می‌توانند از مسیر دریایی عازم عراق شده و با کشتی از بندر خرمشهر به بندر بصره بروند. به‌گفته امید کوثری، مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین، پیش‌بینی شده در ایام اربعین ۱۴۰۲، روزانه حدود ۴ هزار زائر از بندر خرمشهر به بندر بصره سفر کنند و زائران می‌توانند به جای حضور در مرز شلوغ شلمچه، از مسیر دریایی و با کشتی‌ عازم عراق شوند.

مسیر خرمشهرـ بصره از طریق دریایی، ۱۶ مایل دریایی و حدود یک ساعت است. همچنین قرار است وسایل حمل‌ونقل عمومی در بصره مستقر شده و زائران را تا شهرهای زیارتی عراق منتقل کند. هنوز هزینه سفر دریایی به عراق از طریق بندر خرمشهر اعلام نشده است. 

سفر ریلی به کربلا

امسال علاوه بر خطوط ریلی که زائران را در مسیرهای مشهد- کرمانشاه، تهران- کرمانشاه، مشهد- اهواز- خرمشهر، تهران- اهواز- خرمشهر، اهواز- خرمشهر و خرمشهر- شلمچه جابه‌جا خواهند کرد، قرار است قطار ترکیبی تهران کربلا نیز راه‌اندازی شود.  به‌گزارش ایسنا، به‌گفته مدیرعامل شرکت راه‌آهن، قطار ترکیبی تهران کربلا با ظرفیت ۲ زوج سیر در هفته، در هفته‌های آتی راه‌اندازی خواهد شد اما هنوز تاریخ دقیق حرکت این قطار اعلام نشده است. 

قطار ترکیبی از تهران به کربلا از سال ۱۴۰۱  راه‌ندازی شده؛ به این ترتیب که مسافران با قطار تا شلمچه می‌روند و از آنجا یک مسیر ۳۰ کیلومتری را با اتوبوس تا بصره رفته و از بصره هم با قطار به کربلا می‌روند. به‌گفته این مقام مسئول، تلاش‌هایی برای راه‌اندازی قطار مستقیم شملچه - بصره نیز در حال انجام است اما ساخت آن حداقل ۱۸ ماه زمان می‌برد.

پیاده روی اربعین

مشخصات و توصیه های لازم در مسیر نجف تا کربلا

بیشتر عراقی ها پیاده روی به مقصد کربلا را از شهر خود شروع می کنند که بسته به مسافت، ممکن است بین 4 تا 12 روز در راه باشند. اما اغلب برای آن که اتحاد را حفظ کنند؛ در نهایت از مسیر نجف تا کربلا عبور می کنند و خود را به مزار مطهر امام حسین (ع) می رسانند. مسیری که اغلب ایرانی ها استفاده می کنند هم همین مسیر نجف تا کربلاست. 

پیاده روی اربعین را از چه تاریخی شروع می کنند؟

بیشتر زائران پیاده روی را از روز شانزدهم صفر شروع می کنند و یک روز پیش از اربعین خود را به کربلا می رسانند. اما باز هم بسته به برنامه و دلایل شخصی خود امکان این را دارید که چند روز زودتر پیاده روی را آغاز کنید و یا در روز هفدهم صفر از نجف راه بیفتید. مزیت انتخاب روز شانزدهم، همراهی با جمعیت کثیر، لمس اتحادی بی بدیل و شوری همگانی است. البته اگر ترجیح می دهید از شلوغی و ازدحام دور باشید، یک هفته قبل از اربعین بهترین زمان برای شماست.

نکته: طبق اعلام ستاد مرکزی اربعین، مراسم پیاده روی اربعین ۱۴۰۲، از ۲۷ مرداد آغاز شده و تا ۲۰ شهریور ادامه دارد. اربعین امسال در تقویم ایران ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ اما در تقویم کشور عراق مصادف با ۱۶ شهریور است. 

شروع مسیر پیاده روی کجاست؟

برای آن که خود را به شروع مسیر پیاده روی برسانید، از درِ باب الساعه حرم امام علی (ع) خارج شوید و مستقیم در کناره خیابان امام زین العابدین و یا خیابان امام جعفر صادق (ع) حرکت کنید. خود را به بزرگراه کربلا برسانید و در کنار دیگر مشتقان و زائران حسینی به راه خود ادامه دهید. پیدا کردن ادامه مسیر پیاده روی کار چندان سختی نیست و کافیست تا به دنبال نشانه ها و خیل جمعیت بروید.

برای پیدا کردن مسیر چه کنیم؟

از نزدیکی حرم که پیاده روی را شروع کنید، از ابتدا تا آخر مسیر ستون هایی می بینید که شماره گذاری شده اند و به آن ها «عمود» می گویند. از ابتدای نجف تا انتهای شهر 182 عمود وجود دارد و از آن پس شماره عمودها دوباره صفر شده و عمودهای بین نجف تا کربلا آغاز می شوند. فاصله عمودها 50 متر است و شماره آخرین عمود در ورودی کربلا ۱۴۵۲ است.

کاربرد عمودها برای چیست؟

عمودها برای محاسبه مسیر طی شده و آدرس دادن کاربرد زیادی دارند. به طور مثال برای پیدا کردن یک موکب خاص و یا برای قرار گذاشتن از عمودها استفاده می کنند. توصیه می شود برای قرار گذاشتن از عددهای رند عمودها استفاده نکنید، چرا که اغلب افراد همین کار را می کنند و در نتیجه در این عمودها با شلوغی مضاعفی رو به رو خواهید شد.

توجه داشته باشید که در فواصل عمود 1100 تا عمود 1390 به علت باریک شدن راه عبوری، تعداد موکب ها کم تر می شوند. بنابراین طوری برنامه ریزی کنید که این فاصله را در شب طی نکنید و برای یافتن محل خواب دچار مشکل نشوید. 

پیاده روی بین شهر نجف تا کربلا چقدر زمان می برد؟

طول مسیر دو شهر نجف تا کربلا 85 کیلومتر است که معمولا در سه روز طی می شود.

  • یعنی روزی در حدود 26.5 کیلومتر مسیر در پیش دارید و حدود 7 تا 8 ساعت پیاده روی خواهید داشت. 
  • برای پیاده روی سه روزه، روز اول تا حدود عمود 480 تا 500 و روز دوم نیز تا حدود عمود 1000 پیاده روی کنید. 

بهترین ساعت برای شروع پیاده روی اربعین چه زمانی است؟

چیزی که در چند سال گذشته مرسوم بود، شروع پیاده روی از ساعت 4 و 5 صبح و پایان آن قبل از غروب آفتاب بود. اما با توجه به آن که رویدادها در سال قمری تاریخ یکسانی ندارند و متغیر هستند، در حال حاضر سال به سال واقعه اربعین به تابستان نزدیک می شود و در نتیجه تغییرات آب و هوایی نیز مشهود است. همان طور که می دانید فاصله میان نجف و کربلا، فضایی کویری دارد و در نتیجه از سال گذشته برای آن که زائران از گرمای زیاد در طول روز فرار کنند، زمان پیاده روی را تغییر داده اند. به این صورت که پیاده روی را از غروب آفتاب آغاز می کنند و نماز صبح برای استراحت و خواب توقف می کنند. البته اگر بخواهید از این روش استفاده کنید، توجه داشته باشید که شب ها هوا خنک تر است و لباس های لازم را همراه خود داشته باشید.

من بسیار آهسته پیاده روی می کنم. آیا می توانم در این رویداد شرکت کنم؟

اگر سرعت پیاده روی شما کند است و یا کودکانی همراه خود دارید، نگران نباشید؛ چرا که با پیاده روی آهسته هم می توانید در چهار یا پنج روز مسیر را طی کنید. انتخاب این که روزی چقدر پیاده روی کنید و یا در کل، چند روز در راه باشید کاملا به آمادگی جسمانی و توانایی شما بر می گردد. از طرفی توجه داشته باشید، علاوه بر سرعت پیاده روی شما، میزان استراحت و توقف های میان راه هم در طول این سفر تاثیر دارد. بنابراین نگرانی نداشته باشید و با توجه به سرعت خود، برنامه ریزی کنید.

آیا می شود با خانواده و کودکان هم به پیاده روی رفت؟

جواب این سوال مثبت است! لطفا فکر نکنید که پیاده روی اربعین مختص آقایان است. اگر یک بار هم به این پیاده روی رفته باشید، خواهید دید که جمعیت خانم های عرب کمتر از آقایان که نیستند هیچ، بیشتر هم هستند. بسیاری از زائران -ایرانی و عراقی هم ندارد- برای شرکت در پیاده روی اربعین، خانوادگی برنامه ریزی می کنند و به همراه کودکان بزرگ و کوچک راهی می شوند. توصیه می شود برای راحتی بچه های کوچک خود، بردن کالسکه را فراموش نکنید.

اگر نتوانستیم به پیاده روی ادامه دهیم، چه کنیم؟

اگر به هر دلیلی مانند مشکلات جسمی و یا خستگی بچه های کوچکتر نتوانستید به پیاده روی ادامه دهید، نگران نباشید. شما در هر جای مسیر می توانید سوار ماشین های گذری شوید و با پرداخت هزینه، خود را به کربلا برسانید. 

نکات سفر اربعین

غذا و اقامت در طول مسیر 

از مزیت های بارز سفر پیاده روی اربعین، هزینه کاملا رایگان آن است! یعنی نه تنها در قبال هیچ امکاناتی از شما پولی دریافت نمی شود، بلکه تماما مورد مهربانی و مهمان نوازی عراقی ها قرار خواهید گرفت. در طول مسیر بارها افرادی را خواهید دید که با اصرار از شما می خواهند غذا یا محل اقامت آن ها را بپذیرید. 

موکب ها: محل اقامت رایگان

در تمام مسیر 85 کیلومتری دو شهر نجف تا کربلا، خانه ها، اقامتگاه ها و حسینیه هایی به چشم می خورد که برای استراحت زائران ساخته شده و به نام «موکِب» شناخته می شود. موکب ها انواع مختلفی دارند. ممکن است تنها یک چادر عشایری باشد و یا حسینیه ای وسیع با گنجایش بیش از هزار نفر. ممکن است یک خانه چندین طبقه باشد و یا خانه ای کوچک با شمایلی روستایی. جالب است بدانید که تمام این ساختمان ها برای پذیرایی از زائران اربعین ساخته شده اند و در طول سال استفاده دیگری ندارند. گرچه اغلب موکب ها، عراقی هستند اما صاحبان موکب ها از مکان ها و حتی کشورهای مختلف هستند. شما در طول مسیر موکب هایی ایرانی، لبنانی، پاکستانی، ترکی و ... را هم خواهید دید. 

خوب است همین جا این نکته را بگویم که در اغلب موکب ها پتوهای تمیز و گلبافتی را می بینید که شاید اصلا انتظارش را نداشته باشید! و البته اگر چندین پتو احتیاج داشته باشید، موکب داران با مهربانی در اختیار تان خواهند گذاشت. 

راهنمای سفر اربعین

Mehdi Ghasemi

راهنمای سفر اربعین

Ali Hovaisi

راهنمای سفر اربعین

Ali Hovaisi

تمام وعده ها در راه 

همان طور که گفته شد تمام وعده ها به رایگان و با رویی باز در اختیار شما گذاشته می شود. ایستگاه های غذا به قدری زیاد و متنوع هستند که از ساندویچ فلافل تا پلو ماهی را میانشان می توان دید. در طول پیاده روی مرتب عراقی ها را می بینید که از شما خواهش می کنند مهمانشان شوید و شما نمی دانید از کدام غذا انتخاب کنید. منتها به ساعات غذا توجه داشته باشید، گرچه در تمام ساعات روز در همه موکب ها پذیرایی خواهید شد، اما وعده های اصلی صبحانه، ناهار و شام تنها در همان ساعات خودشان، یافت می شوند. به طور مثال صبحانه را بعد از نماز صبح تا ساعات اولیه روز مانند 7 تا 8 و ناهار را از 12 تا ساعات 1 و 2 می توانید صرف کنید. اما ساعات سرو شام بازه وسیع تری دارد و از غروب آفتاب تا ساعت 10 شب نیز می توانید در موکب ها شاهد توزیع غذا باشید. به این ترتیب در ساعت هر یک از وعده ها کافیست به یکی از موکب ها مراجعه کنید و غذای خود را بگیرید. جالب آن که اگر در موکبی در حال استراحت باشید، خادمان و مسئولان موکب، غذا را برای شما می‌آورند. 

نوشیدنی ها: از اول تا انتهای مسیر، ایستگاه های چای و قهوه عربی را به وفور خواهید دید که اغلب در استکان های کمر باریک و نعلبکی سرو می شوند. البته در سال های اخیر استفاده از لیوان یک بار مصرف باب شده است. اگر دغدغه بهداشت و محیط زیستی دارید، توصیه می کنیم لیوان خودتان را همراه داشته باشید.

برای نوشیدن آب هم نگران نباشید، در اغلب مسیر می توانید بطری های آب معدنی را به رایگان تهیه کنید.

میان وعده ها: البته خوراکی ها و خوشمزه های راه، تنها محدود به وعده های اصلی نمی شود و شما در تمام روز می توانید از پذیرایی موکب داران عراقی و ایرانی بهره ببرید. سینی های بزرگ خرما که با ارده و کنجد تزئین شده اند، به وفور به چشم می خورند که برای پیاده روی نیز بسیار مقوی و مفید هستند. همچنین بارها با افراد متفاوتی برمی خورید که انواع میوه ها را در میان زائران حسینی توزیع می کنند. 

نکات سفر اربعین

Ali Hovaisi

سفر اربعین

راهنمای سفر اربعین

Mohammad Ahangar

پیاده روی اربعین

Zeynab Shirazi | Karnaval

وسایل لازم برای سفر و پیاده روی در اربعین

انتخاب وسایلِ درست برای این پیاده روی چند روزه بسیار اهمیت دارد، به گونه ای که اگر هر کدام از این موارد نباشند، سختی زیادی را برای شما رقم می زند. به طور کلی برای انتخاب تمامی وسایل باید این را در نظر بگیرید که قرار است سه روز و در طی ساعاتی پیاپی، پیاده روی کنید، پس در نظر گرفتن نکاتی که در ادامه می آید، بسیار اهمیت دارند. این وسایل عبارت اند از: 

  1. کفش مناسب | دمپایی
  2. لباس مناسب 
  3. کوله پشتی و وسایل لازم
  4. وسایل شخصی و وسایل بهداشتی

1- کفش مناسب یا دمپایی

کفش راحت و مناسب یکی از ضروری ترین بخش سفر پیاده روی است، چرا که نبود کفش مناسب موجب آزردگی و تاول پا می شود. 

اشتباه نکنید! لازم نیست کفشی گران قیمت به پا داشته باشید، تنها باید کفش شما کاملا راحت باشد، طوری که در پیاده روی، پای شما کوچک ترین فشار یا ناراحتی را تحمل نکند. نکته ای که می گویم بسیار ضروری است و نباید هیچ فشار کوچکی را نادیده بگیرید. به طور مثال کفشی که برای استفاده روزانه شماست و هر روز چند دقیقه با آن پیاده روی می کنید؛ الزاما گزینه خوبی نیست. چرا که شما هیچ وقت تجربه چندین ساعت پیاده روی پیاپی با همین کفش را نداشته اید و بنابراین میزان راحتی کفش برای شما مشخص نیست.

بهترین نکته برای انتخاب کفش مناسب این است که باید به خودتان یادآوری کنید: قرار است حداقل 3 روز مداوم، روزی نزدیک 7 تا 8 ساعت پیاده روی کنید. بنابراین لازم است راحت ترین کفش را انتخاب کنید. 

شاید بخواهید همین کفش همیشگی را بردارید و تصور کنید این ناراحتی کوچک به راحتی قابل اغماض است، اما توصیه دوستانه من را بپذیرید و از این کار دست بکشید. چرا که هر نوع ناراحتی روی پای شما در ساعات مداوم پیاده روی و سه روز پشت سر هم، به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست. در نهایت یک پای زخمی و تاول زده روی دستتان می ماند و ممکن است از ادامه سفر محروم شوید. 

چطور کفش مناسب انتخاب کنیم؟

کفش های مورد نظر خود را بپوشید و 5 دقیقه با آن ها پیاده روی کنید. در طی این مدت تمام توجه خود را کاملا بر روی انگشتان، سینه و پشت پای خود معطوف کنید. اگر در این مدت هیچ گونه فشار و ناراحتی حس نکردید، کفش شما برای پیاده روی مناسب است.

اگر کفش من راحت نبود چه کنم؟

اگر کفش راحتی ندارید، غصه نخورید! می توانید خیلی راحت انواع صندلی طبی و دمپایی پلاستیکی را جایزیگن کنید. چرا که پای شما به هنگام پیاده روی طولانی مدت، تحت فشار نیست. ضمن این که در گرمای هوا، پای شما بیشتر هوا می خورد. 

در مجموع سعی کنید صندل یا کفشی را انتخاب کنید که نو نباشد و امتحان خودش را پس داده باشد، چرا که سه روز پیاده روی مداوم، بیش از چیزی که به نظر می آید طولانی است و نبود کفش یا صندل خوب، می تواند کل سفرتان را تحت تاثیر قرار دهد. 

2- لباس مناسب

عراق اقلیمی بیابانی دارد، بنابراین اربعین امسال با آب و هوای گرمی مواجه خواهید شد. با این همه خوب است پیش از سفر، به پیش بینی آب و هوای کربلا نگاهی بیندازید و با توجه به آن برنامه ریزی دقیق تری داشته باشید. برداشتن این لباس ها توصیه می شود:

  • لباس زیر
  • شلوار راحت
  • تیشرت طبیعت گردی یا لباس نازک: مزیت تیشرت طبیعت گردی آن است که پس از عرق، بو نمی گیرد، سفیدک نمی زند و در صورت شستن، سریع خشک می شود.
  • پارچه (به جای حوله): از آن جا که حوله جای زیادی می گیرد و بر وزن کوله پشتی شما اضافه می کند، توصیه می شود به جای حوله از پارچه ای بزرگ و سبک استفاده کنید.

3- کوله پشتی و وسایل لازم

در سفری که چند روز پیاده روی دارد، حمل چمدان اصلا آسان نیست. بی برو برگرد بهترین گزینه برای حمل وسایل سفر، کوله پشتی است. انتخاب کوله پشتی مناسب هم به اندازه کفش مناسب اهمیت دارد، پس نکات زیر را از قلم نیندازید:

  1. پیش از همه، کوله پشتی انتخابی شما باید به خوبی بر روی دوش قرار بگیرد، به گونه ای که خودش روی کتف فشار وارد نکند و باعث خستگی شانه های شما نشود. 
  2. برای اطمینان از راحتی کوله، وسایل خود را داخلش بگذارید و کمی با آن قدم بزنید. اینجا هم کوچک ترین فشار را نادیده نگیرید و در صورت آزردگی به فکر کوله ای بهتر باشید. 
  3. من بار اولم، روزهای آخر پیاده روی دلم می خواست کوله ام را یک جا گم و گور کنم و دست خالی به پیاده روی ادامه بدهم! 😅 شاید عجیب باشد اما باید بگویم در طی این سه روز پیاده روی مداوم، حتی وزن کوچک ترین وسیله خود را حس می کنید. بنابراین در انتخاب کوله و وسایل درون آن دقت زیادی داشته باشید.

4- وسایل شخصی و بهداشتی

  • سیم کارت موقت عراقی: پس از عبور از مرز می توانید سیمکارت های عراقی را بخرید.
  • دینار عراقی
  • ماسک: به دلیل بروز مکرر گرد و غبار، داشتن ماسک بسیار کاربردیست. 
  • عینک آفتابی
  • کرم ضدآفتاب
  • کلاه آفتابگیر
  • اسپری ضد عرق
  • لوازم بهداشتی مثل پد روزانه، دستمال مرطوب، دستمال الکلی، دستمال آنتی باکتریال
  • مایع دستشویی: بهتر است مایع دستشویی را در ظرفی کوچک با خود ببرید. بسیاری از مکان ها فاقد صابون و مایع دستشویی هستند.
  • شامپو: شامپو را هم در ظرف کوچکی بریزید تا در کوله پشتی جای زیادی نگیرد.
  • شارژر موبایل
  • پاوربانک
  • سه راهی و سیم سیار: این دو شما را از پریزهایِ شلوغ ِ برق نجات می دهند! ضمن این که با داشتن سیم سیار، می توانید موبایل‌ در حال شارژ را کنار خودتان نگه دارید.
  • پماد زینک اکساید و یا پودر بچه: برای جلوگیری از عرق سوز شدن و یا درمان آسیب های پوستی
  • دستمال کشی، تعدادی قرص سرماخوردگی

نکات سفر اربعین

هزینه ها در سفر به عراق

در مجموع و همان طور که متوجه شدید، بیشتر سفرتان در مسیر بین دو شهر کربلا و نجف می گذرد. بنابراین در این سفر هزینه چندانی ندارید و اغلب هزینه های شما به مسیر رفت به نجف و برگشت از کربلا به سمت مرز محدود می شود. بنابراین اگر می خواهید زمینی سفر کنید و یا به هر دلیل دیگری همراه خود پول ببرید، داشتن دینار و حتی دلار به صرفه تر از داشتن اسکناس های وطنی است. به دلیل آن که در سال های اخیر ارزش پول ما به نسبت دینار پایین تر آمده است. همچنین برخی از عراقی ها در این باره رفتار خوبی ندارند و اگر بخواهند هزینه ها را به تومان دریافت کنند، بیش از میزان واقعی خواهند گرفت.

بنابراین به صرفه است که برای سفر به عراق در همین جا دینار عراقی بخرید و یا با خود دلار ببرید و در صرافی های عراق، دلار را به دینار تبدیل کنید.

تعرفه های رومینگ در عراق

 حتما می دانید که در صورتی که بخواهید خارج از مرزهای ایران تماس تفلنی داشته باشید، نرخ هزینه های مکالمه، دریافت تماس و ارسال پیامک متفاوت از داخل ایران هستند. می‌توانید هزینه رومینگ ایرانسل و هزینه رومینگ همراه اول را در کشور عراق برای اطلاع دقیق‌تر از قیمت‌ها بررسی کنید.

 

دریافت دینار عراقی از خودپرداز در عراق

خوشبختانه از سال پیش تمهیداتی در نظر گرفته شده تا زائران حسینی بتوانند از خودپرداز بانک های ایرانی و با هر نوع کارت بانک متصل به سیستم شتاب، دینار عراقی دریافت کنند. 

آدرس خودپردازهایی که می توانید از آن ها دینار بگیرید عبارت اند از:

  • خودپرداز شماره ۱: شارع العباس عمود ۱۴۱۵
  • خودپرداز شماره۲: شارع العباس متنزه الحسین الکبیر
  • خودپرداز شماره ۳: میدان الطف موکب امام رضا علیه السلام
  • خودپرداز شماره ۴: باب البغداد شارع علقمی هتل الشرق الاوسط
  • خودپرداز شماره ۵: باب البغداد شارع میثم تمار بالاتر از پارکینگ هتل ابراج الاشراق
  • خودپرداز شماره ۶: باب البغداد جنب درمانگاه هلال احمر
  • خودپرداز شماره ۷: قبله الحسین کنسول گری ایران
  • خودپرداز شماره ۸: باب الخان شارع علقمی هتل شمس الکربلا الدولی
  • خودپرداز شماره ۹: پارک حی الحسین علیه السلام
  • خودپرداز شماره ۱۰: شارع قبله العباس هتل آفاق کربلا
  • خودپرداز شماره ۱۱: شارع علقمی هتل فجرالبدیع

نکات سفر اربعین

امنیت در مسیر نجف تا کربلا

گرچه سال هاست در کشور عراق شاهد ناآرامی ها و درگیری های بسیار بوده ایم و درست است که فاصله دو شهر نجف تا کربلا فضایی بیابانی و خالی از سکنه بوده، اما جالب است بدانید تا به حال در مسیر پیاده روی اربعین، موردی از انفجار، درگیری و هر نوع ناامنی نبوده است. چرا که نیروهای امنیتی ایرانی و عراقی، هر دو امنیت کامل این مسیر را تضمین می کنند. به جرات می توان گفت مسیر نجف تا کربلا یکی از امن ترین مسیرهای موجود در عراق است.

امنیت در پیاده روی اربعین

Mehdi Ghasemi

بهداشت در سفر اربعین

حمام و دستشویی: در طول راه، اغلب موکب ها دستشویی و حمام دارند و با خیال راحت می توانید از این امکانات استفاده کنید. 

لباس شویی: اغلب موکب های بزرگ در کنار سایر امکانات، لباس شویی هم دارند. به راحتی می توانید لباس های خود را بشویید و در فاصله خواب شب، لباس های‌تان خشک می شوند. 

تاول پا: در پیاده روی سه روزه، تاول پا یکی از اتفاقات شایع است که به علت نبود کفش و یا پاپوش مناسب اتفاق می افتد. در صورتی که پای شما تاول زد، پس از اقدامات لازم آن را با باند بپوشانید و باقی مسیر از دمپایی استفاده کنید. اگر آزردگی پای شما شدید شد، حتما به بخش های درمانی موجود در مسیر مراجعه کنید. 

وجود ایستگاه های امدادی: خوب است بدانید در تمام مسیر میان دو شهر نجف تا کربلا، بخش های درمانی و ایستگاه های امدادی به چشم می خورند. همچنین ایستگاه های هلال احمر را می توانید در این مسیر ببینید. به این ترتیب در صورت بروز هر گونه ناراحتی و بروز مشکلات جسمی، حتما به این بخش ها مراجعه کنید. همان طور که می توانید حدس بزنید، تمام خدمات رایگان هستند. 

لیوان فراموش نشود: در اغلب موکب های عراقی برای شست و شوی لیوان ها و استکان ها، یک ظرف پر آب وجود دارد که آب آن دیر به دیر تعویض می شود! یعنی در این مورد بهداشت چندانی را نخواهید دید. به همین دلیل توصیه می شود در طول سفر داشتن لیوان شخصی را فراموش نکنید. البته در چند سال اخیر تعداد موکب های ایرانی در طول مسیر بیشتر شده و اغلب موکب های عراقی، در کنار لیوان های همیشگی، لیوان یک بار مصرف هم دارند.

ظروف غذا: در رابطه با ظروف غذا، در اغلب موکب ها از ظروف یک بار مصرف استفاده می شود. اما برای جلوگیری از استفاده بی رویه از ظروف پلاستیکی، داشتن ظرف شخصی، پیشنهاد خوبی است. ترجیحا ظروف پلاستیکی و سفری همراه داشته باشید. 

افرادی که سفر اربعین 1402 برای آنها ممنوع است 

  • بیماران دیابتی با زخم و یا عفونت اندام
  • بیماران دیابتی که مشکل کلیوی دارند
  • بیماران مبتلا به رتینوپاتی پیشرفته
  • بیماران دارای عوارض و علایم قلبی و عروقی
  • بیمارانی که کنترل نامطلوب قند دارند یا قند ناشتای ۲۵۰ و بالاتر دارند
  • بیماران مبتلا به سرطان که در حال درمان‌اند
  • بیماران مبتلا به سرطان که وضعیت جسمانی نامطلوب دارند
  • بیماران مبتلا به آسم و COPD شدید و یا کنترل نشده
  • افرادی که بنا به نظر پزشک دارای بیماری واگیر می باشند (بالاخص بیماریهای تنفسی، گوارشی و پوستی)
  • افرادی که تست کرونا آنها مثبت است تا ۵ روز اول تست مثبت در صورت عدم وجود علایم حاد
  • افرادی که دارای بیماری حاد تب دار می باشند تا حداقل ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از قطع تب بدون استفاده از داروهای تب بر، بالاخص بیماریهای تنفسی و گوارشی و پوستی با انجام معاینه مجدد

این افراد هم بهتر است حتی‌الامکان سفر نکنند

  • زنان باردار
  • سالمندان بالای ۶۰ سال
  • افراد دارای بیماری های زمینه‌ای
  • افراد دارای فشارخون بالای کنترل نشده
  • افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده
  • افراد چاق با ضریب توده بدنی بیش از ۴۰ 
  • افراد دارای ضعف یا نقص سیستم ایمنی
  • افرادی که بطور مزمن از ترکیبات حاوی سالیسیلات استفاده می‌کنند

پیاده روی اربعین

مشمولان غایب در پیاده روی اربعین

بنابر اعلام سازمان وظیفه عمومی فراجا در ۳ مرداد ۱۴۰۲، مجوز خروج از کشور برای شرکت در مراسم راهپیمایی اربعین ۱۴۰۲ فقط برای مشمولان غیرغایب صادر می‌شود و مشمولانی که تعیین تکلیف خدمتی نشده‌اند، مشمول غایب تلقی می‌شوند و امکان دریافت مجوز خروج از کشور را ندارند.

مشمولان غایب تنها در صورت تعیین تکلیف وضعیت خدمتی و دریافت کارت پایان خدمت و یا معافیت، امکان خروج از کشور را خواهند داشت.

به‌گفته رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا، کلیه مشمولان غیرغایب، دانش‌آموز، دانشجو و طلاب حوزه‌های علمیه با معافیت تحصیلی، از اول مرداد ۱۴۰۲ تا ۲۵ شهریور ۱۴۰۲، می‌توانند بدون نیاز به سپردن وثیقه و به‌صورت اینترنتی از طریق سامانه sakha.epolice.ir مجوز خروج از کشور را دریافت کنند.

همچنین، دارندگان برگ آماده به خدمت بدون غیبت تا ۱۰ روز مانده به تاریخ اعزام، دارندگان معافیت موقت بدون غیبت کفالت و پزشکی و دانشجویانی که در مهلت معرفی در حال تحصیل هستند، نیز می‌توانند برای شرکت در مراسم پیاده روی اربعین ۱۴۰۲، از مجوز خروج از کشور زیارتی به مقصد کشور عراق استفاده کنند.

سفر به کربلا با خودروی شخصی در اربعین ۱۴۰۲

اگر به‌دنبال قوانین کاپوتاژ ماشین  برای اربعین ۱۴۰۲ هستید، باید بدانید ورود خودروهای شخصی به عراق در ایام اربعین ۱۴۰۲ ممنوع است و نمی‌توانید خودروی خود را به عراق کاپوتاژ کنید. 

ارز اربعین ۱۴۰۲ چقدر است؟

ارز اربعین ۱۴۰۲ تنها به افرادی تعلق می‌گیرد که در سامانه سماح ثبت‌نام کرده باشند، بنابراین برای ثبت نام ارز اربعین ۱۴۰۲ باید به سامانه سماح مراجعه کنید. بر اساس اعلام بانک مرکزی، امسال به هر یک از زائران اربعین ۲۰۰ هزار دینار عراق ارز پیاده روی اربعین اختصاص پیدا خواهد کرد که معادل ریالی آن حدود ۶۲ تا ۶۵ میلیون ریال است. فروش ارز اربعین ۱۴۰۲ به زائرین بالای ۵ سال، از ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ آغاز شده و تا ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت. ارز اختصاص یافته فقط به شکل دینار عراق خواهد بود و دیگر دلار و یورو اختصاص نمی‌یابد.

اصل کارت ملی و گذرنامه (یا برگه تردد اربعین) تنها مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز اربعین ۱۴۰۲ است و سرپرستان خانوار با در دست داشتن مدارک هویتی خود و اعضای خنواده، می‌توانند نسبت به خرید ارز اربعین ۱۴۰۲ اعضای خانوار خود، اقدام کنند.

همچنین، یکی از مراکز توزیع ارز اربعین بانک ملی خواهد بود و بانک‌های صادرات، تجارت، سپه و پست‌بانک نیز در کنار بانک ملی ارز اربعین را به شکل دینارعراق به زائران ارائه خواهند داد.

سیمکارت اربعین

برای برقراری تماس و استفاده از اینترنت در پیاده روی اربعین ۱۴۰۲، زائران می‌توانند از سیمکارت های زیر استفاده کنند.

  • سیم‌کارت عراقی  
  • سیم کارت ایرانی و استفاده از سرویس رومینگ

به‌گزارش خبرگزاری فارس، دولت عراق اعلام کرده، قرار است سیمکارت با اینترنت و تماس بین‌المللی رایگان در اختیار زائران اربعین ۱۴۰۲ قرار دهد؛ این سیمکارت به‌مدت یک هفته معتبر است و زائران به‌مدت یک هفته می‌توانند در کنار استفاده از اینترنت، تماس بین‌المللی رایگان هم داشته باشند. سه اپراتور زین (Zain)، آسیاسل (Asiacell) و کورک (Korek) در ایام اربعین سیم‌کارت عراقی عرضه می‌کنند. هر کدام از این سیمکارت‌ها میزان شارژ اولیه و بسته‌های اینترنتی مختلفی دارند و قیمت آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. 

* استفاده از سرویس رومینگ اپراتورهای ایرانی چندان به‌صرفه نیست.

آدرس سرکنسولگری‌ های ایران در نجف و کربلا

  • سرکنسولگری ایران در کربلا

آدرس: کربلای معلی، خیابان حی‌الاسکان

شماره تلفن: ۰۰۹۶۴۳۲۲۲۲۹۰۵

  • سرکنسولگری ایران در نجف

آدرس : نجف، منطقه ولایه، جنب صحن حضرت فاطمه الزهرا (ع)، هتل بین‌المللی کوثر

شماره تلگرام و واتساپ : ۰۰۹۶۴۷۸۲۶۵۹۳۰۶۰

شماره تلفن : ۰۰۹۶۴۷۸۲۶۵۹۳۰۶۰

آدرس سرکنسولگری‌های ایران در نجف و کربلا

نکات فرهنگی 

هنگام سفر به کشوری دیگر، وارد منطقه ای با فرهنگ متفاوت می شویم و بنابراین لازم است ضمن احترام گذاشتن، طوری رفتار کنیم که باعث پدیده رنجش در گردشگری و آزردگی خاطر مردمان بومی منطقه نشویم. به این ترتیب نه تنها می توانیم دوستان جدیدی در قومیت های دیگر پیدا کنیم، بلکه تصویر زیباتری از مردمان کشور خودمان ارائه می دهیم. 

  • در این سفر کاملا مهمان عراقی ها محسوب می شوید، بنابراین فراموش نکنید حفظ شان مهمان واجب است.
  • هنگامی که در موکبی منتظر هستید تا غذایی دریافت کنید، از دست زدن به غذاهای در حال پخت و یا دخالت در نحوه سرو غذا، خودداری کنید.
  • هدایای کوچکی مانند پیکسل، کتاب های جیبی، سربند و یا شکلات به همراه خود داشته باشید و برای تشکر به موکب داران و یا کودکان آنها هدیه بدهید.
  • هرگز نخواهید در ازای کمک‌ خادمان عراقی، به آن ها پول بپردازید. این کار بسیار زشت و توهین آمیز است. 
  • در نهایت خودتان را جای میزبان بگذارید، به راحتی متوجه می شوید چه نوع رفتاری برای عراقی ها ناخوشایند است.

نکات سفر اربعین

Aref Karimi

کارناوال از تجربه های شخصی‌اش می گوید:

1- از آن جا که هر ساله جمعیت زیادی در پیاده روی اربعین شرکت می کنند و احتمال گم کردن دوستان و آشنایان خود را دارید، بهتر است نقاطی را برای قرار گذاشتن و پیدا کردن یک دیگر مشخص کنید. می توانید از شماره ستون ها (عمودها) استفاده کنید. همچنین خیلی روی موبایل و زنگ زدن به یک دیگر حساب نکنید، چرا که احتمال آنتن ندادن و عدم توانایی برقراری ارتباط به دلایل مختلف زیاد است.

2- از آن جا که در حال حاضر هوا به نسبت سال های پیش گرم تر شده است، اگر از مسیر معروف نجف-کربلا حرکت می کنید؛ توصیه می کنیم پیاده روی خود را برای شب هنگام بگذارید و روزها استراحت کنید تا از گرما در امان بمانید. 

3- یکی از خدمات رایجی که در طول مسیر می توانید ببینید، مشت و مال پاها و ماساژ بدن زائران است. پس از یک پیاده روی طولانی، یک ماساژ دلچسب نه تنها خستگی را از بدن شما می زداید که با قدری استراحت نیز انرژی مضاعفی برای طی باقی مسیر پیدا می کنید. البته باید بدانید اغلب ایستگاه ها، مخصوص مشت و مال بدن آقایان می شود و ایستگاه های انگشت شماری را برای خانم ها می توان یافت.

4- شماره های ضروری زیر را در گوشی ذخیره کنید. 

  • اورژانس: 104
  • افراد گمشده: 07801300561
  • احکام شرعی: 07814651353
  • اداره مرکزی: 07801004758

5- هدف از راهپیمایی اربعین، شرکت کردن در گردهمایی چند میلیونی و تجربه شوری حسینی است. اگر در هر نقطه از مسیر احساس کردید نمی توانید ادامه دهید، خودتان را اذیت نکنید و با گرفتن ون و یا دیگر ماشین ها به کربلا بروید. البته باید بدانید که از 10 کیلومتری کربلا، مسیر ماشین رو کاملا بسته است.

6- خوب است بدانید  هر 3 کیلومتر مرکز گزارش گمشدگان واقع شده است.

7- اگر دوست داشتید غذای جدیدی را امتحان کنید، برای آن که از اسراف جلوگیری کنید، بار اول یک غذا بگیرید و چند نفری آن را امتحان کنید تا اگر دوست نداشتید تنها یک غذا دور ریخته شود. 

8- اگر با وجود تمام تدابیر، همراهان تان را گم کردید و نتوانستید با یک دیگر ارتباط برقرار کنید، قرار نهایی خود را حرم حضرت عباس بگذارید. 

9- علاوه بر تمام امکانات رایگان و رفتار خوشایندی که در طول مسیر نجف تا کربلا خواهید دید، خدمات رایگان دیگری نیز وجود دارد. به طور مثال ایستگاه هایی را خواهید دید که افرادی به تعمیر کیف و کفش زائران مشغول می شوند و یا در مکان هایی امکان برقراری ارتباط تلفنی را در اختیار شما می گذارند. 

10- اگر در کربلا جایی برای ماندن ندارید و یا از پیش جایی را هماهنگ نکرده اید، پس از ورود به شهر و زیارتی مختصر، از کربلا خارج شوید و یا در دروازه های شهر سلام بدهید و به سوی مقصد بعدی حرکت کنید. در ایام اربعین جمعیت زائران به قدری زیاد است که به سختی می توان جایی را برای اقامت چند شب پیدا کنید، خصوصا اگر چندین نفر باشید. 

11- بسیاری از عراقی ها در بعدازظهر اربعین به سوی خانه و کاشانه خود باز می گردند، در نتیجه برای جلوگیری از برخورد با آن حجم بالای جمعیت، از بازگشت در آن ساعات خودداری کنید. 

12- اغلب موکب ها پس از اربعین جمع آوری می شوند، پس اگر قصد دارید تعداد روزهای بیش تری در عراق بمانید، باید برای باقی روزهای خود به فکر محل اسکان باشید. همچنین از داشتن ارز کافی غفلت نکنید. 

13- اگر می خواهید به صورت هوایی برگردید و پرواز شما قبل از اربعین، روز اربعین و یا فردای پس از آن است، به سبب شلوغی و قوانین فرودگاه عراق باید حداقل 8 ساعت پیش از پرواز از شهر خارج شوید. همچنین خوب است بدانید که در همین سه روز خیابان های بیرون کربلا بسته هستند و برای رسیدن به فرودگاه، لازم است نزدیک 10 تا 20 کیلومتر را پیاده روی کنید. 

14- ثبت نام در سامانه سماح و پاسپورت معتبر مسافران و زائران الزامی است. در صورت نبود این مدارک مهم، با این گونه افراد برخورد جدی می شود و حبس هایی 1 تا 3 ساله در انتظار افراد خاطی است. همان طور که می دانید چند سال قبل موارد زیادی به چشم می خورد که افراد بدون ویزا یا پاسپورت از مرز رد می شدند، اما به تازگی روند متفاوتی در پیش گرفته اند و توصیه می کنیم ریسک نکنید و قوانین را جدی بگیرید.

پیاده روی اربعین

دغدغه زبان نداشته باشید

یکی از متداول ترین سوال های اخیر کاربران کارناوالی در کامنت ها، مسئله زبان و چگونگی برقرار کردن ارتباط در کشوری خارجی است. به همین دلیل مقاله ای کامل درباره انواع و اقسام راه های برقراری ارتباط را برای شما تهیه کردیم و نشان دادیم چگونه می توان زبان کشوری را بلد نبود، به آن کشور سفر کرد و از سفر خود هم لذت برد.

در صورتی که به زبان دیگری جز فارسی تسلط ندارید، خواندن مقاله راه های برقراری ارتباط در کشورهای خارجی را توصیه می کنیم. 

سخن آخر

شما تا به حال سفر به کربلا و پیاده روی میان دو شهر نجف تا کربلا را تجربه کرده اید؟

تجربه های شما از این سفر خاطره انگیز چگونه بوده است؟

خاطرات، تجربه ها و عکس های ارزشمند خود را با ما و دیگر دوستان کارناوالی در میان بگذارید. 

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

312 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

فقط مرزخسروی بقیش چرته خصوصا روستای دورافتاده مهران که یک آبادی نه یک ویرانه اس

کاملا درست میگید مرزخسروی دروازه جاودانه وباستانی کربلاست که متاسفانه جمهوری اسلامی تلاش میکنه روستای مهران را بیشترازحد واندازه خودش دربرابرمرزاستان ما قراربده ولی به لطف خدانمی تواند، وبعدها هم مثل زمان حکومت صدام ملعون انشاله مرزخسروی ما به جایگاه محوری خودش بازخواهد گشت اینم بگم این کار دولت هم باعث شده ما مردم کرمانشاه ازمردم ایلام نفرت داشته باشیم واصلا دوست نداریم اونها روداخل شهرخودمان ببینیم وهیچ وقت هم دوست ندریم پا به شهرایلام بگذاریم یا علی مدد

29 بهمن 1402

انتشار:22 آبان 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

عالی بود ممنون 🌹🙏

انتشار:14 شهریور 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اینم بگم و وقت همه رو نگیرم.از بعضی خانما هم خواهش دارم ک انگشت شمار هستن آرایش کرده میان پیاده روی.زیارتتون قبول باشه ولی آرایش کرده نیاین

تو اگرانسان باشی وفقط به عشق حسین بری توجهی به ارایش وسایر مسایل زنان نداری وگرنه اصلا زیارت کربلا نری بهتره

29 بهمن 1402

آرایش درست نیست در مسیر کربلا اعتماد به نفس و اعتماد به امام حسین علیه السلام

23 شهریور 1402

انتشار:11 شهریور 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.