کارناوال - راهنمای سفر

موزه وانک اصفهان

اصفهان، محله جلفا

4.4

از 5 امتیاز

میانگین نظرات 3 کاربر

گالری تصاویر

مدت پیشنهادی بازدید

1 تا 2 ساعت

ساعت دسترسی

امروز دوشنبه 08:30 صبح تا 17:30

شماره تماس

هزینه اتباع ایرانی

10000 تومان

همه چیز درباره موزه وانک اصفهان

چرا بازدید کنیم؟

نقد و بررسی کارناوال

کجاست؟

نقشه و مسیر

آقام چی گفتن؟

نظرات کاربران

سوالی دارید؟

پرسش و پاسخ

نقد و بررسی کارناوال

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

09 اسفند 1397

به روز رسانی

26 خرداد 1399

معرفی /

موزه وانک اصفهان | گنجینه ای در کلیسای وانک

دعوت کارناوال را برای آشنایی با موزه ای جذاب پذیرا باشید و با ما به موزه وانک اصفهان بیایید. ساختمانی در محوطه کلیسای وانک که میزبان آثار ارزشمندی است. در اینجا می توانید نخستین دستگاه چاپ در ایران را ببینید و با ابزار چاپ در گذشته آشنا شوید. شاید هم با ذره بین مشغول خواندن نوشته روی تار مو در کلیسای وانک شوید و از این اثر شگفت انگیز حیرت کنید. موزه کلیسای وانک جایی است که می توانید دقایقی را در آن غرق در تفکر شوید. با ما همراه باشید.

چرا موزه وانک؟


  • این موزه در محوطه کلیسای وانک قرار دارد که یکی از مشهورترین کلیساهای ایران و بزرگترین کلیسای اصفهان است.
  • نخستین دستگاه چاپ در ایران را در این موزه خواهید دید.
  • در موزه کلیسای وانک می توانید آثار تاریخی جالب توجهی را ببینید.
  • در این موزه آثار مربوط به مردم شناسی ارمنیان را می بینید و با فرهنگ آنها آشنا می شوید.
  • نسخ خطی ارزشمند در این موزه به نمایش درآمده اند.
  • یکی از آثار ارزشمند این موزه تار موی دختری است که بسیاری را به این مکان می کشاند تا آن را از نزدیک ببینند.
Photo by : Unknown

آشنایی با کلیسای وانک | لمس معنویت در تاریخ

محال است به محله جلفای اصفهان قدم بگذارید و مسحور آن نشوید. گویی زمان به عقب باز گشته و حال و هوایی متفاوت بر فضا حاکم می شود. کلیسای جامع وانک یا آمنا پرکیچ، کلیسایی تاریخی است که به زمان شاه عباس دوم تعلق دارد. این کلیسا به عنوان مهم ترین کلیسای جلفای نو، مرکزی برای تربیت کشیش ها و خلیفه ها بوده و نقش یک حوزه علمیه مسیحی را داشته است. راهبان بسیاری در اینجا رشد کرده و پرورش یافته و به عالی ترین مقام های مذهبی رسیده اند. امروزه کليسای وانک مرکز خليفه گری و کانون ارتباط ارمنيان اصفهان و جنوب ایران با جهان است و نزد ارمنیان جایگاه ویژه و اهمیت بسیاری دارد. ویژگی های منحصر به فرد این کلیسا سبب شده تا نامش از تاریخ 15 دی 1310 با شماره 85 در فهرست آثار ملی ایران نیز قرار گیرد. 

این تنها گوشه ای از جلوه های پر اهمیت و ارزشمند وانک به شمار می رود و بهانه ای دست تان می دهد که  قدم به دنیای سرشار از آرامش آن بگذارید و محو تماشا شوید. در ادامه ما به موزه این کلیسا می رویم و برای تان از آثارش سخن می گوییم.

Photo by : Unknown

آشنایی با موزه کلیسای وانک

موزه کلیسای وانک مکانی با بیش از 100 سال قدمت است که آثار جالب توجهی را می توان در آن یافت. نشانه این موزه دو مجسمه ای است که از سال 1917 در ورودی این مکان خودنمایی می کنند و تمثیلی از مخترع حروف الفباى ارمنی و موسس چاپخانه کلیساى وانک هستند. در این موزه می توانید کتب و نسخ خطى، اشیاى مردم شناسى ارامنه، اشیاى مذهبى، تابلوهاى رنگ روغن و ... را ببینید. طبقه ­بندی اشیای موزه به گونه ای است که هر غرفه به صورت مجموعه­ ای مجزا و در در عین حال، هماهنگ با غرفه­ های دیگر در آمده و از آنجا که اشیای موزه تا حدودی با مذهب، مراسم مذهبی و آداب و رسوم ارمنیان مرتبط است، تماشاگر با مشاهده آنها تحت تاثیر فضای روحانی کلیسا قرار می­ گیرد. 

موزه کلیساى وانک یکى از پیشگامان موزه و موزه دارى در ایران به شمار می رود و به دلیل داشتن اشیای و فضاى منحصر به فرد خود همواره مورد توجه گردشگران داخلى و خارجى بوده است. طى دهه هاى گذشته بازدید کنندگان زیادی از موزه کلیساى وانک به عنوان یکى از معتبرترین و مشهورترین نهادهاى فرهنگى شهر اصفهان دیدن کرده و از بودن در چنین فضای متفاوتی لذت برده اند.

نکته جالب توجه در مورد این موزه، دفتر یادبود آن است که براى اولین بار در سال 1921، توسط سفیر جمهورى ارمنستان آقاى هُوسپ ایشخان آرقوتیان به امضا رسید. تا به امروز بازدید کنندگان، افراد سرشناس و معروف دفاتر یادبود متعددى را امضا کرده و این رسم همچنان ادامه دارد. از میان امضاکنندگان سرشناس این دفتر می توان به افراد زیر اشاره کرد:

شاهزاده سودان در 1933 میلادی ، شاهزاده ژاپنی میساکا در 1933 میلادی، نخست وزیر آلمان در 1957میلادی، ملکه دانمارک و دخترش (1963میلادی، رییس جمهور هندوستان در 1963میلادی، ولیعهد دانمارک در 1963میلادی، پادشاه بلژیک و ملکه در 1964 میلادی. شاهزاده اسپانیا در 1966 میلادی، دبیر کل سابق سازمان ملل متحد کوفی عنان در 1999 میلادی و ...

Hossein Zohrevand | Tasnim 

بخش های مختلف موزه وانک

آثار موجود در موزه وانک به مجموعه های متعددی تقسیم می شوند که عبارتند از:

1- مجموعه کتاب­ ها و نسخه­ های خطی

مجموعه نسخه­ های خطی، آثار بسیار نفیسی، شامل حدود 40 جلد کتاب خطی را در خود جای داده است که تعدادی از آنها تورات، انجیل مقدس و کتاب­ های مذهبی هستند. این مجموعه با ارزش دارای دو غرفه زیر است:

1- غرفه­ نسخه­ های متعلق به جلفای اصفهان

2- غرفه ­نسخه­ های مربوط به کتاب­ های نوشته شده در کلیساهای ارمنستان غربی (شرق ترکیه کنونی) که امروزه از اکثر آنها اثری بر جای نمانده است.

اکثر کتاب های این مجموعه موضوعات مذهبی دارند و از کتاب مقدس انجیل اقتباس شده­ اند. برخی از آنها اصول و مبانی دینی و اخلاقی را در بر می گیرند و برخی دیگر با داشتن نقاشی­ ها، تذهیب­ های کامل و مینیاتورهای متعدد با زنده­ ترین رنگ­ ها هنر نقاشان ارمنی را به نمایش می­ گذارند.

از قدیمی­ ترین و جالب­ ترین نسخه­ های خطی این مجموعه می توان به انجیلی متعلق به قرن دهم میلادی اشاره کرد که بر روی پوست نوشته شده و از قرآنی ترجمه شده به زبان ارمنی نام برد که به قرن هجدهم میلادی تعلق دارد.

بسیاری از منابع به نگهداری کوچکترین انجیل دنیا در این مجموعه اشاره دارند اما بر اساس تحقیقات تیم تحریریه کارناوال، این اثر، کوچکترین کتاب دعای دنیای مسحیت است که در معرض بازدید عموم قرار دارد.

Photo by : Arash

2- مجموعه تابلوهای گچ­بری و نقاشی

تابلوهای گچ­بری به جا مانده از کاخ ­های صفوی از اشیای گرانبهای این مجموعه هستند که حتی در بیشتر موزه­ های ایران هم کمتر اثری از آنها دیده می شود.

در این مجموعه آثار هنری ارزنده ای در قالب تابلوهایی از نقاشان اروپایی و ارمنی نیز وجود دارد که بر روی کرباس، پوست، چرم، فلز و شیشه کشیده شده­ اند و اکثرا موضوعاتی مذهبی مانند تولد مسیح، رویدادهای زندگی او و حواریون، تمثال مریم مقدس و... را دارند. سیاه قلمی از چهره حضرت ابراهیم از آثار منحصر به فرد این موزه به شمار می رود که منسوب به رامبراند، نقاش هلندی قرن 17 است. در کنار این تابلوها تصاویری نیز از رجال ایرانی و چهره­ های معروف ارمنی با لباس­ های مخصوص ارمنیان جلفا به نمایش درآمده اند.

بخشی از این مجموعه به نمایش آثار نقاش ارمنی، آبراهام گورگِنیان (1907-1967میلادی) اختصاص دارد. آثار وی کپی هایی از نقوش سنگ قبرهای موجود در قبرستان­ ها و محوطه­ های کلیساهای جلفا و مربوط به سال­ های 1600-1950میلادی را در بر می گیرد. تابلوهای این نقاش در نگاه اول همچون یک اثر گرافیکی ساده به نظر می­ رسند، اما با کمی دقت می­ توان متوجه ارزش هنری و معنوی آنها شد. نقوش این سنگ قبرها تنوع مشاغل، آداب و رسوم، لباس­ ها، طبقات اجتماعی ارمنیان جلفا و... و نیز معیارهای زیباشناختی زمان خود را نشان می دهند و بسیار جالب توجه هستند.

Photo by : Hossein Zohrevand | Tasnim

3- مجموعه آثار فلزی

آنچه که در بخش آثار فلزی این موزه به نمایش درآمده، شامل زیورآلات طلا و نقره، کمربند، قلاب شنل، سینی، انواع جعبه صلیب، عودسوز، ظرف روغن مقدس و... است. اسن اشیا با استفاده از شیوه ­های مختلفی همچون ریخته­ گری، مشبک کاری، ملیله کاری و قلمزنی ساخته شده و با سنگ­ های رنگارنگ قیمتی و نیمه قیمتی زینت یافته اند. عمده آثار این مجموعه را اشیای مورد استفاده در مراسم مذهبی کلیسا در بر می گیرد.

Zahra Mirzaei | Karnaval 
Hossein Zohrevand | Tasnim 

 5- مجموعه منسوجات - دست بافته ها و رودوزی های سنتی

مجموعه منسوجات موزه وانک به سه گروه تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:

1- لباس ­های مذهبی روحانیان ارمنی

2- قطعات پارچه­ ای مورد استفاده در مراسم کلیسا

3- نمونه­ هایی از پوشاک سنتی ارمنیان جلفا

این اشیاء از افتخارات هنرهای تزیینی خاص در میان ارمنیان هستند و نمونه آنها در هیچ یک از موزه­ های ایران یافت نمی­ شود. یکی از زیباترین آثار این مجموعه لباس ­های روحانیان هستند که با انواع پارچه­ های زری و ترمه و دوخت­ های سنتی، چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کنند و متاسفانه اکثر آنها منسوخ شده­ اند. 

لباس­ های محلی ارمنیان جلفا نیز در این مجموعه به نمایش درآمده اند که از زیباترین و بارزترین مشخصه ­های فرهنگی و اجتماعی این مردم به شمار می روند و تحولات تاریخی و فرهنگی­ را به نمایش می گذارند. در این بخش، غرفه­ هایی نیز به نمایش انواع لباس عروس، زن و تاجر جلفایی، انواع کلاه، وسایل آرایش و سوزن دوزی زنان، نمونه­ هایی از وسایل سفره عقد ارمنیان و... اختصاص یافته اند تا آداب و رسوم ارمنیان را به بازدیدکنندگان معرفی کنند. وجود تعدادی فرش و گلیم با نقوش اصیل ارمنی در کنار این اشیا جلوه آنها را دو چندان کرده است.

Photo by : Zahra Mirzaei | Karnaval
Photo by : Zahra Mirzaei | Karnaval

6- مجموعه ظروف چینی و سفالی

مجموعه ای از ظروف چینی و سفال در غرفه بزرگی در موزه­ کلیسای وانک به نمایش در آمده که از نظر نقوش و موضوعات تزیینی به سه دسته تقسیم می شوند:

1- ظروفی که نقش­ های تزیینی آنها از موضوعات تزیینی چینی الهام گرفته است.

2- ظروفی که موضوعات تزیینی آنها ترکیبی از هنر ایرانی و چینی است.

3- ظروفی که نقش­ های تزیینی آنها صرفا موضوعات و سبک­ های اروپایی را در بر می گیرد.

در این مجموعه ظروفی با جملات یا حروف اختصاری ارمنی دیده می شوند که شخصیت­ های معروف یا تجار ارمنی به کارخانه­ ها و هنرمندان سفارش می دادند  و بر روی آنها اسم، تاریخ، شغل و... سفارش­ دهنده درج می شد.

Photo by : Zahra Mirzaei | Karnaval

7- مجموعه آثار چوبی

در بخش آثار چوبی موزه وانک، انواع ساعت، مبلمان، شمعدان، جعبه، صلیب، تابلوهای منبت کاری و... به نمایش درآمده که برجسته­ ترین آنها، سازها هستند و به همین دلیل توجه اکثر افرادی را که با موسیقی آشنایی دارند به این بخش جلب می شود. از جمله سازهای شاخص این موزه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تار ساخت یحیی خان (هُوهاننِس آبکاریان)، تارساز معروف جلفا،

تار ساخت مِلکُن خان جلفایی 

ساز چوگور از خانواده سازهای زهی متعلق به مانوک مانوکیان

Photo by : Zahra Mirzaei | Karnaval
Photo by : Zahra Mirzaei | Karnaval

8- مجموعه فرمان ها

در کلیسای وانک حدود 170 برگ فرمان وجود دارد که 22 برگ آن در موزه به نمایش گذاشته شده است. این فرمان­ ها متعلق به سده­ های هفدهم تا نوزدهم میلادی هستند و موضوع اکثر آنها درباره مهاجرت ارمنیان، دادن امتیازات تجاری و مذهبی به ارمنیان جلفا و چگونگی گرفتن مالیات از اهالی و تجار جلفایی است.

قدیمی ­ترین فرمان این مجموعه متعلق به سال 1564 میلادی و شاه طهماسب صفوی است که حکایت از ارتباط فرهنگی و تجاری نزدیک ارمنیان با شاهان صفوی قبل از مهاجرت به جلفا دارد.

Photo by : Zahra Mirzaei | Karnaval
Photo by : Zahra Mirzaei | Karnaval

9- مجموعه صنعت چاپ

صنعت چاپ نام غرفه ای در موزه وانک است که به تاریخچه صنعت چاپ در جلفا می پردازد. جالب است بدانید که نخستین کتاب­ ها به همت و کوشش جلفایی ها در ایران به چاپ رسید و اولین چاپخانه­ ایران را پیشوای مذهبی کلیسای وانک، خاچاطور وارتاپد گِساراتسی و شاگردان وی در کلیسای وانک دایر کردند. آنان ساخت و طراحی ماشین، کاغذ و مرکب چاپ حروف را در 1638 میلادی یا 1017 شمسی انجام دادند و توانستند نخستین کتاب خود را با مضمون و شرح حال پدران روحانی به نام ساقموس (زبور داوود) در 572 صفحه به چاپ برسانند.

امروزه تنها نسخه­ اصلی باقیمانده از این کتاب در آکسفورد انگلستان نگهداری می شود و نمونه موجود در کلیسای وانک یک کپی از آن است. کتاب­ های دیگری هم در زمان خلیفه گساراتسی در این چاپخانه به چاپ رسیدند که عبارتند از:

وارک هارانس، درباره سرگذشت پدران روحانی در 705 صفحه در1641 میلادی

خورهرتادِدر، کتابچه عشای ربانی در 48 صفحه در 1641 میلادی

ژاماگیرک، کتاب مراسمات کلیسایی در 695 صفحه

از دیگر آثار موجود در این قسمت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تنها آثار به جای مانده از اولین چاپخانه از جمله تعدادی حروف

کتاب­ هایی که اولین بار در نقاط مختلف دنیا به زبان ارمنی چاپ شده­ اند

نمونه­ هایی از هنر کتابت در آن دوران مانند انواع جلد سوخت، معرق، ضربی و روغنی مرصع و مذهب متعلق به سده­ های هفدهم تا هجدهم میلادی.

Kazem Ghane 
Kazem Ghane 

10- مجموعه یپرم خان

در این غرفه وسایل شخصی، عکس­ ها و مکاتبات شخصی یپرم خان ارمنی، دیده می شود که در 1974 میلادی به موزه اهدا شده ­اند. وی از سرداران انقلاب مشروطیت بود و نقشی مهم در پیروزی این انقلاب داشت.

11- نژادکشی ارمنیان در 24 آوریل 1915 میلادی

این غرفه یکی از بخش های قابل توجه موزه وانک به شمار می رود که در سال 2001 میلادی با کوشش و همکاری شورای خلیفه­ گری اصفهان و موسسه ترجمه و تحقیق هور در تهران تاسیس شده است و اسنادی از واقعه نژادکشی ارمنیان در 24 آوریل 1915 میلادی در آن به چشم می خورد که عبارتند از:

اسناد و کپی تلگراف­ های مقامات دولتی و کتاب­ های منتشر شده درباره­ نژادکشی ارمنیان به زبان­ های مختلف

نمونه ­هایی از مکاتبات سلاطین عثمانی

نقشه پراکندگی کشتار ارمنیان در شهرهای ارمنستان غربی

تصاویر ویدیویی نژادکشی وحشیانه­ ترک­ های عثمانی و تظاهرات گسترده مردمی روز 24 آوریل در شهرهای ارمنی­ نشین ایران

Photo by : Zahra Mirzaei | Karnaval

12- مجموعه جمهوری ارمنستان در 1918-1920 میلادی

ارمنستان، پیش از آنکه به عنوان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق در آید، در بین سال ­های 1918 ـ 1920 میلادی به استقلال رسید. آنچه که از آن روزها باقی مانده نمونه­ هایی از مدارک رسمی دولتی مورد استفاده در این تاریخ است که در وانک به نمایش گذاشته شده و گذرنامه­ ها، تمبرها، اسکناس ­ها، سکه­ ها و اوراق مربوط به کمک مالی ارمنیان جلفا به دولت تازه تاسیس ارمنستان در آن تاریخ را در بر می گیرند.

این غرفه در سال 1975 میلادی افتتاح شد و یکی از مهم­ ترین آثار به نمایش درآمده در آن، وسایل شخصی ایشخان هوسپ آرقوتیان، سفیر ارمنستان در ایران، است که شامل وسایلی همچون عکس، عصا، انگشتر، اوراق شخصی و... می­ شود.

جالب توجه ترین اثر موزه وانک نیز در این بخش نگهداری می شود. این اثر، تار مویی است که به دختری هجده ساله تعلق دارد و واهرام هاکوپیان در سال 1974 میلادی جمله­ ای از عهد عتیق، کتاب مقدس یهودیان، را به زبان ارمنی و با قلمی از جنس الماس بر روی آن نوشته است. این اثر در سال 1975 میلادی به موزه اهدا شده و بازدیدکنندگان می­ توانند با استفاده از میکروسکوپی که در محل نگهداری آن وجود دارد، جمله نوشته شده را ببینند.  

Zahra Mirzaei | Karnaval 
Morteza Aminorroayani | IRNA 
Arash 

تاریخچه موزه کلیسای وانک

کلیساهای بنا شده در اصفهان صرفا نقش یک ساختمان خاص برای انجام فرایض مذهبی را نداشتند، بلکه مجموعه ای از بناهای مختلف را نیز شامل می شدند که با کاربردهای علمی و فرهنگی ایجاد و حتی کتاب های دستی بسیاری در آنها نوشته شده اند. شاید به همین دلیل بود که در حدود صد سال پیش یعنى سال هاى 1905-1906 میلادی، شخصی به نام طادئوس هُونانیان فرزند هاروتیون هُونانیان، نویسنده کتاب تاریخ جلفاى اصفهان تلاش خود را به کار گرفت تا اتاق هایى در ضلع شمالى حیاط کلیسای وانک براى نگهدارى کتب، نسخ خطى، اشیاى تاریخى ساخته شود. این سرآغازی برای ایجاد موزه وانک، البته نه به شکل امروزی آن بود و این اتاق ها تا سال 1930 به طور همزمان به عنوان موزه و کتابخانه مورد استفاده قرار می گرفتند.

در سال هاى 1930-1933 میلادی بود که دولت وقت از سارگیس خاچاطوریان، نقاش و هنرمند معروف ارمنى، که ساکن اروپا بود، دعوت به عمل آورد تا به منظور مرمت و کپى بردارى از نقاشى هاى بناهاى دوران صفوى، به ایران بیاید. وى در مدت سکونت خود در ایران نقش بسیار مهمى را در معرفى فرهنگ ارامنه جلفا ایفا کرد که از جمله این فعالیت ها می توان به برگزارى کلاس هاى نقاشى، پیشنهاد و همکارى در تاسیس موزه کلیسای وانک، اشاره کرد.

موافقت با پیشنهاد تاسیس موزه

پس از مطرح شدن پیشنهاد تاسیس موزه وانک توسط خاچاطوریان، شوراى خلیفه گرى با در نظر گرفتن این که تمام امور مذهبى، اجتماعى، فرهنگى و به طور کلى تمامی نهادهاى مخصوص ارامنه زیر نظر و به سرپرستى خلیفه گرى اداره می شود، با آن موافقت کرد. برای ایجاد این موزه، اتاق هایی که قبلا محل نگهدارى کتب، نسخ خطى و آثار تاریخى بود مرمت و تعمیر شد و ویترین ها و مانکن هایی براى ارایه اشیا و آثار ساخته شدند.

ساخت بنای جدید برای موزه

40 سال پس از گذشت این اتفاق، رشد و توسعه روزافزون صنعت گردشگری در کشور و به ویژه در شهر اصفهان و اهمیت و لزوم حفظ میراث هنرى و فرهنگ بومى ارامنه جلفا، باعث شد تا شوراى خلیفه گرى اصفهان در صدد تاسیس موزه اى مطابق با اصول و مبانى روز بر آمد. به دنبال آن جلساتى بین شوراهاى خلیفه گرى اصفهان و تهران در سال 1968 میلادی انجام گرفت و تصمیم بر آن شد که با در نظر گرفتن موقعیت جلفا، موزه جدید در شمال محراب کلیساى وانک بنا شود. بودجه اى معادل 600 هزار تومان براى این بنا تخصیص یافت و طراحى و تهیه نقشه به آقاى مهندس آفتاندالیان سپرده شد. این نقشه در سال 1969 میلادی توسط شورای خلیفه گرى و اداره کل فرهنگ و هنر تایید شد و  اجراى آن را به آقاى مهندس کشیشیان محول کردند.

طبق نقشه ارایه شده، ساختمان موزه دو طبقه داشت که مساحت طبقه اول آن 600، طبقه دوم 525 و زیرزمین آن 250 متر مربع بود و ساخت آن در ماه مى 1971 میلادی به پایان رسید.

به پیشنهاد پیشواى روحانى ارامنه خلیفه گارِگین سارکیسیان، از پروفسور آرباک مخیتاریان باستان شناس و شرق شناس ارمنی، و مسئول بخش اسلامى موزه سلطنتی بروکسل، براى طبقه بندى و موزه آرایى اشیا دعوت شد و وى از تاریخ 25 مارس 1971 به مدت یک ماه در جلفا به این کار مشغول بود.

پروفسور مخیتاریان بعد از اتمام کار در موزه کلیساى وانک، درمصاحبه اى که با خبرنگار روزنامه ارمنى زبان آلیک در تاریخ جون 1971 انجام داد، این موزه را این گونه توصیف کرد:

... موزه کلیساى وانک در دو طبقه، داراى دو سالن نمایش با چند ویترین ثابت و سیار مى باشد. اشیاى به نمایش درآمده در موزه، متعلق به قرنهاى 16-19 م. هستند. این اشیا را مى توان به چهار گروه تقسیم کرد: 1) کتب و نسخ خطى که متون آنها بیشتر جنبه مذهبى داشته و اغلب این نسخه ها با نقاشیهاى بسیار زیبا آراسته شده اند. 2) اشیاى مردم شناسى ارامنه، مثل کاشیهاى نفیس، پوشاک محلى اهالى جلفا، نمونه هاى سوزن دوزى و قالیچه ها را مى توان نام برد. 3) اشیاى مذهبى که بازدید کنندگان با دیدن این اشیا با آداب و رسوم مذهبى ارامنه و صنایع دستى آنها بیشتر آشنا مى شوند. 4) تابلوهاى رنگ روغن، که خود مجموعه ارزنده اى از آثار هنرى نقاشان اروپایى و ارمنی مى باشد. در بین این اشیا حدود 30 برگ فرمان متعلق به قرون 17-19 م. را مى توان دید، که درباره مهاجرت ارامنه، امتیازات تجارى و مذهبى ارامنه، گرفتن مالیات و غیره مى باشد...

آغاز به کار موزه جدید

بستن موزه قدیمی و انتقال اشیا در 23 سپتامبر همان سال آغاز شد و  همزمان با آن، خلیفه گارگین سارگیسیان با انتشار اعلامیه ای خطاب به کلیساها و اهالى جلفا از آنها خواست که در صورت تمایل، اشیاى قدیمی و با ارزشى که در منازل و کلیساها دارند را به کلیسای وانک اهدا کنند.

سرانجام در تاریخ 24 اکتبر 1971، ساعت 7 بعد از ظهر موزه با حضور استاندار، پیشوایان مذهبى، نماینده هاى شوراهاى خلیفه گرى اصفهان و تهران، نماینده مجلس اصفهان و جنوب ایران، روزنامه نگاران و نماینده هایی از شهرهاى ارمنی نشین افتتاح شد و در آن را به روی علاقه مندان گشودند.

اضافه شدن تندیس ها و آثار دیگر

در سال 1977 دو تندیس ساخته شده در ایتالیا، اثر هنرمند ارمنی زاوِن آیوازیان، توسط دو فرد نیکوکار به موزه اهدا و در قسمت ورودى آن نصب شد که نمایانگر دو فرد مهم بودند: مسروپ ماشتوتس، مخترع حروف الفباى ارمنی و خاچاطور گِساراتسی، موسس چاپخانه کلیساى وانک در قرن 17 میلادی.

در سال هاى پس از تاسیس موزه نیز آثار فرهنگى زیادى از طرف شوراى خلیفه گرى خریدارى و یا توسط اشخاص به موزه اهدا شد. در نتیجه، غرفه هاى جدیدى از قبیل غرفه یپرم خان، نژادکشى ارامنه در 24 آوریل 1915، چاپخانه جلفاى اصفهان و سکه ها برای نمایش آثاری ویژه اضافه شدند.

تغییر نام موزه

در تاریخ 22 اکتبر 2012 یا اول آبان 1391 شورای خلیفه گری تصمیم گرفت به پاس تقدیر از خدمات شایسته خلیفه خاچاطور گِساراتسی، بنیان گذار صنعت چاپ در ایران و خاورمیانه در سال 1638 میلادی، و تاثیر چشمگیر ایشان در جهت رشد و بقای فرهنگ ارامنه و ایران زمین، موزه وانک را به نام ایشان، نامگذاری کنند. پس از تایید این تصمیم توسط خلیفه اسقف بابکن چاریان، در مراسم ویژه ای که به مناسبت روز نامگذاری کلیسای هُوسپ آرِماتاتسی وانک با حضور مسوولین خلیفه گری و ارامنه اصفهان برگزار شد، موزه وانک را موزه خاچاطور گِساراتسی نامیدند.

Photo by : Roham Hosseini

مسیر دسترسی 

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی، خیابان نظرشرقی، کوچه کلیسای وانک

برای رسیدن به کلیسای وانک می توانید از وسایل نقلیه عمومی نیز استفاده کنید:

اتوبوس: سوار بر اتوبوس های خطوط میدان شهدا - بیمارستان غرضی و سه راه ملک شهر - ترمینال زاینده رود شوید و با پیاده شدن در خیابان حکیم نظامی و کمی پیاده روی به کلیسا برسید.

اطلاعات بازدید

زمان بازدید: همه روزه از ساعت 8:30 تا 18:30 نیمه اول سال و 8:30 تا 17:30 نیمه دوم سال

هزینه بازدید: 10000 تومان برای اتباع ایرانی و 50000 تومان برای اتباع خارجی

روزهای تعطیل: از آنجا که روزهای تعطیل کلیسای وانک بر اساس تقویم میلادی و با توجه به آیین و آداب و رسوم ارمنیان عزیز، تعیین می شود، این روزها در طول سال های مختلف متفاوت هستند و برای آگاهی از آنها بهتر است به وبسایت این مجموعه مراجعه کنید.

Photo by : Unknown

دیدنی های اطراف

سی و سه پل در فاصله 2.7 کیلومتری

پل خواجو در فاصله 4.4 کیلومتری

باغ پرندگان در فاصله 7 کیلومتری

آکواریوم اصفهان در فاصله 6.5 کیلومتری

 

توصیه های کارناوالی

در سفر به اصفهان از بازدید از سایر جاذبه های این شهر غافل نشوید و ساعات خوشی را در آن برای خود خلق کنید.

محله جلفا دارای کافه های بسیار معروفی است که طعم بی نظیر قهوه های شان زبان زد خاص و عام است پس تجربه آن را فراموش نکنید.

Photo by : Unknown

سخن آخر

حضور ادیان مختلف در کشورمان بهانه ای شده تادر هر گوشه از ایران عزیزمان شاهد شکل گیری عبادتگاه هایی به سبک های گوناگون باشیم. وانک نمونه ای از این مکان هاست که با زیبایی هایش می تواند شما را مسحور خودش کند. در سفر به هر شهری بازدید از این اماکن را در برنامه خود بگنجانید تا با فضاهای متفاوت مذهبی آشنا شوید.

تا به حال سفر به اصفهان را تجربه کرده اید؟

آیا در سفرتان به وانک هم سر زده اید؟

چه کلیساهای دیگری را در ایران می شناسید؟

نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

منتظر شما عزیزان هستیم...

نتیجه نقد و بررسی کارناوال

4.5

بررسی شده توسط کارناوال

ارزش تاریخی(عالی) 5
تنوع آثار(عالی) 5
ارزش هزینه به لذت(عالی) 4.5
دسترسی به وسایل حمل‌و‌نقل عمومی(خوب) 3.5

نقاط قوت

  • قرارگیری در کنار یکی از مشهورترین کلیساهای ایران
  • وجود آثاری ارزشمند و مهم از تاریخ
  • فرصت آشنایی با فرهنگ ارمنیان

نقاط ضعف

  • تبلیغات و اطلاع رسانی ضعیف

نقد و بررسی کاربران

میانگین امتیاز کاربران

از مجموع 3 رای

4.4

آیا بازدید از موزه وانک اصفهان را به دیگران پیشنهاد می‌کنید؟
ارزش هزینه به لذت(عالی) 5
تنوع آثار(عالی) 4.7
طراحی مسیر بازدید(خوب) 4
امکانات ویژه بازدید از موزه(خوب) 4

موزه وانک اصفهان را دیده‌اید؟

تجربه و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

سوالی دارید؟

از کارشناسان و کاربران کارناوال بپرسید

جدیدترین نقد
ramin radmehr

4.3

موزه دیدنی و جالبی بود بخصوص بخش کتاب ها و نسخه های خطی برام خیلی جالب بود .

تجربه سفر ramin radmehr به موزه وانک اصفهان

انتشار: 14 بهمن 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟
shabnam rezaei

4.5

بعد بازدید از کلیسا حتما سری به موزه کلیسا هم بزنید . مطمئن باشید پشیمان نمیشید .

تجربه سفر shabnam rezaei به موزه وانک اصفهان

انتشار: 14 بهمن 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟
rahim hamedani

4.5

خیلی دیدنی و قشنگ بود .

تجربه سفر rahim hamedani به موزه وانک اصفهان

انتشار: 14 بهمن 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

پرسش و پاسخ

پرسش جدید

اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست