تالار اپرای سیدنی
استرالیا، سیدنی، نقطه (بندر) بنلانگ
گالری تصاویر
مدت پیشنهادی بازدید
3 تا 6 ساعت
ساعت دسترسی
هزینه ورودی
رایگان
همه چیز درباره تالار اپرای سیدنی
چرا بازدید کنیم؟
نقد و بررسی کارناوال
کجاست؟
نقشه و مسیر
آقام چی گفتن؟
نظرات کاربران
سوالی دارید؟
پرسش و پاسخ
نقد و بررسی کارناوال
پریوش سارانی
نویسنده ارشد کارناوال
انتشار
29 مرداد 1401
به روز رسانی
01 آبان 1401
تالار اپرای سیدنی | خانه اپرای سیدنی
تالار اپرای سیدنی یا خانه اپرای سیدنی از جاذبههای مهم و دیدنی استرالیا است که در آن به اجرای هنرهای نمایشی میپردازند. طراحی معماری خانه اپرای سیدنی از ویژگیهای شاخص این مکان به شمار میرود که در شکلگیری آن یورن اونزن تاثیر چشمگیری داشته است. در ادامه از این جاذبه پربازدید سیدنی بیشتر برایتان خواهیم گفت.
چرا تالار اپرای سیدنی ؟
- مهمترین جاذبه استرالیا و شهر سیدنی به شمار میرود.
- معماری منحصربهفردی دارد که از شاهکارهای معماری قرن بیستم محسوب میشود.
- از مشهورترین اماکن دنیا برای اجرای هنرهای نمایشی محبوب و بینالمللی است.
- ویژگیهای برتر این مجموعه موجب شده تا سازندگان آن جوایز متعددی را دریافت کنند.
- نورپردازی نمای خارجی این تالار بسیار دیدنی و درخور توجه است و از ویژگیهای خاص آن به شمار میرود.
- آبوهوای خوب، منظره عالی، امکانات فوقالعاده، پذیرایی لوکس و دسترسی آسان از دیگر ویژگیهای این مجموعه است.
آشنایی با تالار اپرای سیدنی | Sydney Opera House
تالار اپرای سیدنی که با نام اپرا هاوس سیدنی نیز شناخته میشود، مرکزی هنری است که در ایالت نیو ساوت ولز (New South Wales)، پر جمعیتترین ایالت استرالیا قرار دارد. تالار اپرای سیدنی در این ایالت ساخته شد تا جایی برای برگزاری نمایشهای بزرگ و بینالمللی و البته فعالیتهای فرهنگی باشد؛ وسعت تالار اپرای سیدنی سرتاسر محله نقطه بنلانگ (Bennelong Point)، یکی از بندرگاههای اصلی سیدنی، را دربرگرفته است.
در یکم ماه مارس سال 1959 ساخت این بنای بینظیر آغاز شد؛ پس از تلاشهای بسیار در بیستم اکتبر سال 1973 کار ساخت آن به پایان رسید و به دست الیزابت دوم، ملکه بریتانیا، افتتاح شد. اپرا هاوس سیدنی ساختمانی جذاب و دیدنی است که امروزه بهعنوان یکی از مشهورترین ساختمانهای قرن بیستم شناخته میشود. اینجا محل مناسبی برای علاقهمندان به تئاتر و هنرهای نمایشی است؛ اگر هم اهل این نوع از تفریحات نباشید فضای دیدنی و خاص، کافه و رستورانهای متعدد و برنامههای سرگرمکننده دیگری که در این مکان برگزار میشود قطعا برایتان جذاب خواهد بود. علاوه بر معماری، نورپردازی جذاب و چند بعدی این مجموعه یکی دیگر از نقاط قوت آن محسوب میشود که هنگام اجرای برنامههای خاص فضایی بسیار تماشایی را خلق میکند.
در یک سال بهطور معمول بیش از 1500 نمایش در تالار اپرای سیدنی برگزار میشود؛ بهطور میانگین 1.2 میلیون نفر در این نمایشها مشارکت دارند و حدود 8 میلیون نفر نیز به تماشای آنها میپردازند. جایزه افتخاری آی اِی آی اِی (RAIA Merit Award) در سال 1974، جایزه نورپردازی شایسته از انجمن مهندسی روشناییهای استرالیا در سال 1974، جایزه بهترین طراحی شهری در سال 1980، جایزه یادبودی به یورن اوتزان در سال 1992 تنها تعدادی از جوایز اپرا هاوس سیدنی است.
خانه اپرای سیدنی در فهرستهای مهم بینالمللی و کشوری
- ثبت در یونسکو: 28 ماه ژوئن سال 2007
- میراث ملی استرالیا: سال 2005
- میراث ایالت نیو ساوت ولز: سال 2003
- میراث سیدنی: سال 2000
- اعتماد ملی استرالیا: سال 1983
- املاک ملی استرالیا: سال 1980
قسمت های مختلف تالار اپرای سیدنی
در تالار اپرای سیدنی انواع برنامههای هنری برگزار میشود که هر یک از آنها طرفداران خاص خودشان را دارند اما در این میان کنسرت خوانندگان مشهور بینالمللی، ارکسترهای معروف و تئاترهای گوناگون طرفداران بیشتری دارند. هر یک از این برنامهها در قسمت خاصی از تالار اپرا برپا میشود و هر سالن نیز ویژگیهای خاص خودش را دارد. سری میزنیم به سالنها و قسمتهای مختلف تالار اپرای سیدنی که معماری فوقالعادهای دارند؛ خوب است بدانید که در 363 روز سال این تالار اپرا فعال است و در یک هفته گاهی بیش از 40 نمایش در آن برگزار میشود.
سالن کنسرت | The Concert Hall
در حال حاضر یکی از مهمترین سالنهای تالار اپرای سیدنی سالن کنسرت است که در سال 1973 افتتاح شد و مورد بهرهبرداری قرار گرفت؛ در طی سالهای مختلف بازسازیهایی روی این قسمت انجام دادند و آن را باشکوهتر و جذابتر کردند. در حال حاضر اینجا سالنی با طراحی آکوستیک فوقالعاده است که یک صحنه بزرگ و یک بخش پشت صحنه مجهز دارد.
این سالن قلب تالار اپرای سیدنی است و از آن برای برنامههای گوناگونی چون کنسرت، اجرای سیرک، رقصهای مختلف و مواردی اینچنینی استفاده میکنند. سقف آکوستیک این سالن صدا به بهترین صورت ممکن در فضا پخش میکند و پرده آن با قابلیت باز و بسته شدن بهصورت اتوماتیک سرعت عمل بازیگران روی صحنه را به میزان زیادی افزایش میدهد.
سیستم پخش صدای فراگیر سه بعدی این سالن نیز موجب میشود در هنگام سخنرانی صدا با وضوح بیشتری پخش شود. سیستم تهویه بسیار قوی، 26 جایگاه و مسیر مخصوص صندلی چرخدار و معلولان، صندلیهای بسیار راحت، چندین سرویس بهداشتی از امکانات دیگر این سالن است.
سالن تئاتر جوان ساترلند | Joan Sutherland Theatre
سالن جوان ساترلند دومین سالن بزرگ در تالار اپرای سیدنی است که بهنام ساترلند خواننده مشهور استرالیایی که در زمینه اپرای سوپرانو فعالیت بود نامگذاری شده است. این سالن با گنجایش 1500 نفر، میتواند 70 نوازنده و بازیگر را در صحنه خود جای دهد. انتقادی که درباره این سالن بیان میشود، اتاق کوچک پشت صحنه آن است که بازیگران را با دشواریهایی روبهرو میکند. در سال 1980 تغییراتی بر روی صحنه این سالن انجام دادند که از آن پس تا حدودی کار نوازندگان آسانتر شد.
سالن تئاتر درام | Drama Theatre
صندلیهای این سالن به نسبت تالارهای دیگر بهصورت تنگاتنگ در کنار هم قرار گرفتهاند و گنجایش 544 تماشاگر را دارد. از این سالن بیشتر برای برگزاری جشنها و رقصهای گوناگون استفاده میکنند. همچنین حدودا دو بار در سال در آن کنفرانسهایی در رابطه با حقوق بانوان برگزار میشود که هنرمندان به نامی همچون مل گیبسون، هوگو ویوینگ، سیلوی گیلم، جفری راش، جان کلیز و ایان مککلن در آنها شرکت میکنند.
استودیو | The Studio
یکی از بهترین و کاربردیترین قسمتهای تالار اپرای سیدنی بخش استودیو است. این اتاق به گونهای طراحی شده که میتوان از آن برای اجرای برنامههای گوناگون از آن استفاده کرد. اینجا محلی مناسب برای برپایی کنسرتهای کوچک یا جشنهای صمیمانه است. این سالن 300 صندلی نزدیک بههم دارد و حدود 600 نفر هم میتوانند در آن بایستند. در هیچیک از سالنها صندلیها تا این اندازه به صحنه نزدیک نیستند بنابراین اگر صندلیهای ردیف اول را انتخاب کنید، در فاصله بسیار نزدیکی از صحنه قرار خواهید گرفت. از دیگر ویژگیهای جالب این سالن امکان جابهجایی صندلیها است، هنرمندان میتوانند پیش از شروع برنامه، صندلیها را به صورتهای مختلف در سالن بچینند.
خانه بازی | Playhouse
خانه بازی یا پلیهوس نیز یکی دیگر از قسمتهای تالار اپرای سیدنی است که بیشتر جوانان برای تمرین رقص و تماشای رقصهای گوناگون به آن میروند؛ این سالن ابتدا برای ارکستر طراحی شده بود اما بعدها با تغییر کاربری به سالن رقص تبدیل شد. امروزه فعالیتهایی دیگری مانند سخنرانی، تئاترهای کوچک، تماشای فیلم و کنفرانس نیز در این مکان برگزار میشود. خانه بازی به نسبت دیگر سالنهایی که تا اینجا آنها را بررسی کردیم کوچکتر است و گنجایش 398 نفره دارد.
نمایش ساحلی | Forecourt
قسمتی از محوطه خارجی و روباز تالار اپرای سیدنی مختص نمایش ساحلی است و میتوان گفت یکی از بهترین مکانهای دنیا برای تماشای کنسرت و تئاتر محسوب میشود. یک سقف کاذب سفید رنگ در این محوطه وجود دارد که علاقهمندان میتوانند در زیر آن به تماشای برنامهها بپردازند؛ این مکان حدود 6000 نفر ظرفیت دارد و مسئولان برنامهها میتوانند پیش از اجرا، محوطه خارجی تالار اپرای سیدنی را به هر روش و شکلی که دوست دارند تغییر دکوراسیون بدهند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
اتاق اوتزان | The Utzon Room
اتاق اوتزان به نام یورن اوتزان، معمار تالاری اپرای سیدنی، نامگذاری شده است و حدود 200 نفر ظرفیت دارد. از ویژگیهای خاص این اتاق میتوان به سقف بتنی آن اشاره کرد که در هیچ جای دیگر تالار اپرای سیدنی به چشم نمیخورد و دیوار شرقی این اتاق هم بهصورت کامل از بالا تا پایین با شیشه پوشیده شده و بیشتر برای کنفرانس و سخنرانیهای دوستانه مناسب است و فضایی صمیمانه دارد؛ میتوانید صندلیهای این اتاق را به اشکال مختلف جابهجا کنید.
دیدنی ها و تفریحات تالار اپرای سیدنی
تالار اپرای سیدنی بهگونهای ساخته شده که برای همه سنین مناسب است و همه میتوانند در آن خاطراتی خوش را برای خود رقم بزنند. ما در این قسمت به معرفی دیدنیها و تفریحاتی خواهیم پرداخت که وبسایت این مجموعه پیشنهاد کرده است.
تفریحات مخصوص تازه واردان
- همانطور که قبلتر هم اشاره کردیم تالار اپرای سیدنی در یکی از بندرهای شهر قرار دارد به همین خاطر اغلب افرادی که برای اولین بار از این بنا دیدن میکنند چند دقیقهای را صرف لذت بردن از مناظر اطراف و گرفتن چند عکس سلفی به یادماندنی میکنند. اینجا میتوانید با یکی از مشهورترین و مدرنترین بناهای دنیا عکس بگیرید و از تماشای عبور کشتیها لذت ببرید.
- اگر بیش از 2 ساعت برای تفریح در اطراف این بنا زمان دارید بهتر است سری به آلاچیقها و رستورانهایی بزنید که در اطراف تالار اپرا قرار دارند و با انواع خوراکیهای خوشمزه از شما پذیرایی میکنند.
- اگر قصد دارید که یک روز کامل را به بازدید از تالار اپرای سیدنی اختصاص بدهید باز هم تفریحات جذابی برایتان وجود خواهد داشت. فراموش نکنید که این تالار جایی است که چهره شهر را تغییر داد و استرالیا را در نظر جهانیان مشهورتر کرد بنابراین میتوانید زمانی را به آشنا شدن با تاریخ، معماری، زندگینامه معماران و دستاندرکاران ساخت این بنا اختصاص بدهید.
- از دیگر نکاتی که همیشه باعث تعجب گردشگران در اطراف سالن اپرای سیدنی میشود وجود شیرهایی دریایی است. اگر خوششانس باشید شاید در زمان بازدیدتان شیرهای دریایی را هم ببینید که با خیالی آسوده از آب بیرون میآیند و چند دقیقهای را در محوطه خارجی تالار استراحت میکنند.
سرگرمی مخصوص کودکان
اگر فرزند کوچکی دارید و تصور میکنید تالار اپرای سیدنی مکان مناسب برای او نیست، سخت در اشتباه هستید. برنامههای گوناگونی در این مرکز وجود دارند که برای کودکان درنظرگرفته شده است. این برنامهها اغلب طوری برنامهریزی شدهاند که با زمان تعطیلات مدارس و آموزشگاهها هماهنگ باشند.
- نمایش دادگاه (Tribunal): مناسب برای نوجوانان بالای 12 سال که در استودیو برگزار میشود.
- موجودات وحشی (Wilde Creatures): مناسب برای کودکان بالای 5 سال که در سالن مخصوص کودکان اجرای آن صورت میگیرد.
- شکار جانور شگفتانگیز (The Hunting of the Snark): مناسب برای کودکان بالای 6 سال که در سالن مخصوص کودکان و خانواده برگزار میشود.
- فریبنده بزرگ (The Great Illusionist): مناسب برای کودکان بالای 8 سال که در سالن مخصوص کودکان برگزار میشود.
- تور ماجراجویی پر سرعت (Go on a Junior Adventure): برای خرید این تور به ازای هر کودک باید مبلغی پرداخت کنید و یک راهنما نیز مسئولیت کودکان را بر عهده خواهد داشت.
اگر به تفریحات بالا تمایلی ندارید میتوانید به همراه کودکان به یکی از رستورانهای تالار اپرا بروید و با خانواده لحظات خوشی را سپری کنید. توجه داشته باشید که برنامه سرگرمیهای کودکان مجموعه تالار اپرای سیدنی تغییر میکند به همین خاطر برای کسب اطلاعات بهروزتر میتوانید به این لینک سر بزنید.
امکانات تالار اپرای سیدنی
- سالن استراحت
- چندین فروشگاه
- اتاق مخصوص اشیای گم شده
- پنج سالن تئاتر
- پنج سالن تمرین نمایش
- دو سالن اصلی
- امکانات برای افراد ناشنوا
- سرویس بهداشتی
- آسانسور و پلهبرقی
- کافه و رستورانهای متنوع
- ویلچر و رمپ برای معلولان
- حیوانات همراه، کمک دست معلولان
- پارکینگ
- و...
مسیر و هزینه
آدرس: استرالیا، سیدنی، نقطه (بندر) بلانگ
Address: Bennelong Point, Sydney NSW 2000, Australia
دسترسی: نقطه بلانگ یکی از بندرهای سیدنی است که در بین بندر کوچک سیدنی کُو (Sydney Cove) و فارم کو (Farm Cove) قرار دارد. بلانگ نزدیک ناحیه تجاری مرکزی (Central business district) سیدنی است و دسترسی به آن کار دشواری نیست.
با اتوبوس: اگر اهل پیادهروی هستید، اتوبوس را برای رسیدن به تالار اپرای سیدنی از اتوبوس استفاده کنید. نزدیکترین ایستگاه اتوبوس به این مرکز در فاصله 950 متری آن قرار دارد.
با مترو: در حدود یک کیلومتری تالار اپرای سیدنی ایستگاه متروی Martin Place Station قرار دارد. برای رسیدن به این ایستگاه باید وارد خط T4 شوید.
با تاکسی: قیمت بنزین در سیدنی گران است به همین خاطر تاکسیسواری مقرونبهصرفه نیست اما با این حال اگر مشکلی از لحاظ بودجه ندارید میتوانید از هر گوشهای از سیدنی خود را با تاکسی به سالن اپرا برسانید.
دیدنی های اطراف
- پل هاربر سیدنی | 1.4 کیلومتر
- باغ گیاهشناسی سیدنی | 9.3 کیلومتر
- قایقسواری | در چند قدمی
هزینه و ساعات بازدید
هزینه ورودی: جالب است که بدانید ورود به تالار اپرای سیدنی رایگان است اما اگر بخواهید که به سالنها وارد شوید و از نمایش یا کنسرتی لذت ببرید باید بلیت ورودی آن را پرداخت کنید که هر یک هزینههای مخصوص به خود را دارند.
ساعتهای کاری: تالار اپرای سیدنی یکی از فعالترین سالن های اپرا در سراسر جهان است و 363 روز در سال میتوانید از آن دیدن کنید. تنها روزهایی که این تالار تعطیل میشود کریسمس و روز عید پاک است.
تاریخچه ساخت تالار اپرای سیدنی
طراحی و برنامهریزی برای ساخت تالار اپرای سیدنی در سال 1940 آغاز شد. در این زمان یوشین گوسنز (Eugene Goossens) مدیر هنرستان عالی موسیقی ایالت نیو ساوت ولز سخنرانی مهمی درباره لزوم برگزاری هنرهای نمایشی در این ایالت ارائه داد. در آن زمان تالار اصلی شهر، سیدنی تون هال (Sydney Town Hall) تنها مکان برای برپایی نمایشهای گوناگون بود که گنجایش کمی داشت و پاسخگوی خیل عظیم جمعیتِ هنردوست نبود. یوشین تلاشهای بسیاری در راستای ساخت مکانی جدید بهعنوان تالار اپرا کرد و همان تلاشهای وی بود که سبب شد در سال 1954 نخست وزیر ساوت ولز نیز با ساخت تالار اپرا موافقت کند در آن زمان جوزف کاهیل (Joseph Cahill) نخست وزیر بود؛ وی دستور داد تا یک تالار اپرای خاص و منحصربهفرد برای سیدنی طراحی کنند.
یوشین اصرار داست که تالار باید در نقطه بنلانگ باشد زیرا این محل از همه نظر مناسب است اما جوزف بر این عقیده بود که تالار باید نزدیک ایستگاه متروی وینیارد (Wynyard) باشد تا همه بهراحتی به آن برسند. این اختلافنظرها ادامه داشت تا سرانجام بنلانگ را برای ساخت تالار انتخاب کردند.
در 13 سپتامبر 1955 جوزف یک رقابت بینالمللی ترتیب داد و از معماران بینالمللی خواست تا طرحهای خود را برای ساخت این بنا ارسال کنند. حدود 233 طرح در این رقابت شرکت داده شدند که متعلق به معماران مختلف از 32 کشور جهان بودند. شرکتکنندهها باید طرحی ارائه میکردند که سالنی بزرگ با گنجایش 3000 نفر و سالنی کوچکتر با گنجایش 1200 نفر داشته باشد و کاربری آنها نیز با یکدیگر متفاوت باشند. از جمله کاربریهای مورد نظرشان هم سالن اپرا، سالن مناسب برای ارکستر و گروههای کُر، جلسات بزرگ، سخنرانی، رقصهای مختلف و بهخصوص اجرای باله بود.
شرکتکنندهها تا سال 1957 نیز برای ارسال طرحهایشان فرصت داشتند. پس از بررسی همه طرحها یورن اوتزان (Jørn Utzon) از دانمارک برنده این رقابت شد و با ساخت طرح وی موافقت کردند. البته برخی میگویند که یک معمار فنلاندی-آمریکایی او را در این طرح یاری کرد که صحت این موضوع مشخص نیست. یورن با برنده شدن در این مسابقه 5000 پوند استرالیا برنده شد، مبلغی که در آن زمان خیلی زیاد بود. یورن در سال 1957 به سیدنی رفت تا همه چیز را از نزدیک بررسی کند و در سال 1963 توانست طرحش را طوری تغییر بدهد تا مطابق با مکان امروزیش باشد.
معماری تالار اپرای سیدنی
این روزها اغلب تالار اپرای سیدنی را با نورپردازیهای شگفتانگیزش میشناسند اما اگر از نزدیک به دیدار این ساختمان مشهور بروید، متوجه خواهید شد که معماری آن چقدر باشکوه و خیرهکننده است.
ساخت تالار اپرای سیدنی در سه مرحله مختلف انجام شد:
- مرحله یک (1959–1963): شامل ساخت ساختمان و جایگاه مخصوص
- مرحله دوم (1963–1967): ساخت نما
- مرحله سوم (1967–1973): طراحی داخلی و دکوراسیون
مرحله یک (1959–1963)
در این مرحله تمرکز بر روی سخت اسکلت اصلی و پدیوم (Podium) یا لژ اصلی بود. این مرحله در تاریخ 2 مارس 1959 آغاز شد و ساختوساز را شرکتی استرالیایی به نام سیویل اند سیویک (Civil and Civic) بر عهده داشت. شرکت آروپ (Arup)، موسسهای فعال در زمینه خدمات مهندسی که تحت نظارت بریتانیا و برخی از هم پیمانان و شرکایش است، بر روند کار سیویل اند سیویک نظارت داشتند.
دولت استرالیا اصرار داشت که پروژه تالار اپرا به سرعت آغاز شده و به اتمام برسد تا عموم مردم از فعالیت دولت راضی باشند و از سوی دیگر پروژه با کمبود بودجه مواجه نشود. جالب اینکه در آن زمان یورن اوتزان (Jørn Utzon) معمار بنا، هنوز طرحش را کامل نکرده بود و با مشکلاتی در ساخت بنا مواجه بود. اصلیترین مشکل معمار در این مرحله شروع زودهنگام پروژه بود که وی را مجبور کرد تا بارها طرحش را تغییر دهد.
در سال 1961 با گذشت 47 هفته از آغاز پروژه به علت پیش آمدن مشکلات غیر منتظرهای چون آبوهوای نامطبوع، هدایت حوضههای آبریز، آغاز ساخت پیش از تکمیل طرح و تغییر مکرر طرح اصلی، پیشرفت زیادی نداشت. سرانجام این مرحله در فوریه سال 1963 با اتمام ساختمان اصلی و لژ سلطنتی به پایان رسید.
مرحله دوم (1963–1967)
سقف تالار اپرای سیدنی یکی از مهمترین قسمتهای آن است که نقش بسزایی در زیبایی و نمای ساختمان دارد؛ با وجود حمایت شرکتهای ساختمانی بزرگ و قدرتمند از این پروژه تا مدتی نتوانستند راه حل مناسبی برای ساخت سقفی با ویژگیهای مورد نظر طراح پیدا کنند. مشکل گرانی بیش از حد قالبهای بتنی و استفاده از قالبهای خاص برای هر قسمت از سقف افزایش هزینهها را دربر داشت.
بین سالهای 1957 تا 1963 تیم سازنده این بنا حدود 12 باز نمای تالار اپرا را طراحی کرده و دوباره تغییر دادند تا به شکلی برسند که از نظر اقتصادی قابل توجیه باشد حتی سقف را دایرهوار و با بیضیهای کوچک و بزرگ ساختند. همه چیز در مرحله اولیه در کامپیوتر بهصورت چند بعدی طراحی و ساخته و سپس به مرحله عمل میرسید. در آن زمان این ساختمان تنها پروژهای بود که در طراحی آن بهطور کامل از کامپیوتر استفاده شد تا میزان قدرت همه اجزا با دقت تمام اندازهگیری شود.
اووه آروپ (Ove Arup) یک کارآفرین و مهندس بریتانیایی- دانمارکی بود که در ساخت تالار اپرای سیدنی نظارت داشت. شواهد نشان میدهد که آروپ ویژگیهای مختلف هندسی سقف از جمله بیضی و دایره را بررسی کرد. در اواسط سال 1961 تیم طراح هر لایه از سقف یا به اصلاح پوستههای سقف را به قطعات مختلف دایرهای شکل برش دادند و در نهایت همه را در یک قالب مشترک گذاشتند. با اینکار سازندهها در هر جایی که میخواستند انحنا ایجاد میکردند. این طرح را یورن اوتزان طراح اصلی پروژه مطرح کرده بود اما باز هم با وی مخالف کردند.
پس از توافق نهایی، کار ساخت پوستههای سقف به گروه هورنیبروک (Hornibrook Group) واگذار شد. هورنیبروک 2400 قطعه بتنی و 4000 قاب ساخت؛ برای کاهش هزینهها، افزایش سرعت ساخت و انجام تزئینات خاص بر روی قطعات تمامی آنها را در یک کارخانه نزدیک به پروژه ساختند. برای ساخت این سقف پیچیده از قالبهایی مخروطی شکل که با شیار و میلههایی بتنی پشتیبانی میشدند، استفاده کردند. به دلیل وزش بادهای شدید در برخی فصول معماران شکافهایی نیز برای عبور باد ساختند.
مرحله سوم (1967–1973)
در این مرحله آمادهسازی فضاهای داخلی مجموعه انجام گرفت؛ در سال 1965 دولت نیو ساوت ولز تغییر کرد و رابرت آسکین (Robert Askin) روی کار آمد. دولت جدید طرح یورن را غیرقابل اجرا و هزینه بر میدانست که در نتیجه آن یورن استعفا داد. این عملکرد دولت نه تنها هزینه را کاهش نداد بلکه واگذاری آن به افراد دیگر موجب بروز مشکلاتی شد.
بعد از استعفای یورن، لوتر کرمر (Lothar Cremer) که یک فیزیکدان بود به کمیسیون اجرایی تالار اپرای سیدنی رفت و انتقادهایی را درباره طرح یورن ارائه داد. تالار اپرا بر اساس صوتشناسی یا آکوستیک طراحی شده بود و لوتر معتقد بود که براساس طرح یورن در سالن اصلی تنها 2000 صندلی یا در نهایت 3000 صندلی جا میشود که برای یک طرح آکوستیک بسیار کم و فاجعه بار است همچنین او از شکل، ارتفاع و عرض صحنه، امکانات مهیا شده برای هنرمندان، محل اتاقهای تعویض لباس، عرض درها و بالابرها و محل قرارگیری پروژکتورها نیز ایراد گرفت. در نهایت مسئولیت اتمام پروژه و امور داخلی بنا به پیتر هال (Peter Hall) که یک طراح داخلی بود، واگذار شد. همانگونه که به مرور اشاره کردیم این بنا در سال 1973 با هزینه 102 میلیون دلار تکمیل شد و مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
تغییرات قابل توجه در طرح یورن اوتزان
بهطور کلی میتوان گفت که ساخت تالار اپرای سیدنی به دو مرحله اصلی پیش و پس از استعفای یورن تقسیم میشود. پس از استعفای وی تیمی با رهبری دیوس هیوز (Davis Hughes) و چند تن از دیگر معماران دولتی تشکیل شد تا وضعیت را سروسامان ببخشند و پروژه را تمام کنند. رهبری همه کارها بین سه نفر از اعضای اصلی گروه تقسیم شد اما مدیریت همه آنها به دست پیتر هال بود.
زمانی که تکمیل پروژه اپرای سیدنی را به پیتر هال (1931-1995) پیشنهاد دادند او با یورن تماس تلفنی برقرار کرد و از او مشورت خواست. یورن به او گفت که اگر پروژه را قبول نکند دولت مجبور میشود که دوباره از خودش دعوت به عمل بیاورد. در این میان نظر معماران دیگر این بود که اگر هال سالن اپرا را با موفقیت تکمیل کند باز هم پروژه بهنام او نخواهد بود به همین خاطر وی را از این کار منع کردند. در نهایت هال به شرط عدم استخدام مجدد یورن و اختیار تام تا پایان کار، پروژه را پذیرفت؛ وی یکی از افرادی بود که هنگام استعفا یورن دست به اعتراض زد و خواستار بازگشت وی شد. از جمله این تغییرات میتوان به موارد زیر اشاره داشت:
- سالن اصلی که بهصورت چند منظوره طراحی شده بود به یک سالن اصلی برای کنسرت تبدیل شد و نامش را کنسرت حال (Concert Hall) گذاشتند.
- سالنی که برای تعویض لباس و رقص باله تعبیه شده بود هم به مکانی برای رقص باله و تئاتر تبدیل شد و نامش را اپرا تیتر (Opera Theatre) نهادند که بعدها به نام سالن تئاتر جوان ساترلند (Joan Sutherland) تغییر نام یافت.
- افزودن سالنهای تئاتر، سینما و کتابخانه با اعمال تغییراتی.
- ساخت روکشهایی روی سقف و کفپوشهایی روی کف بنا.
- ساخت دیوارهای شیشهای به جای تختههای سه لایه که در طرح اولیه بود.
- تغییر کامل سالن اصلی.
- و موارد دیگر.
معرفی یورن اوتزان و ماجرای استعفایش
با وجود این که افراد متعددی در ساخت تالار اپرای سیدنی دخیل بودند اما غیرقابل انکار است که یورن اوتزان مهمترین نقش را در ساخت این بنای فوقالعاده داشت. پدر یورن نیز معماری ماهر بود به همین خاطر او از کودکی با این حرفه آشنایی داشت؛ پیش از اینکه در مسابقه طراحی تالار اپرای سیدنی شرکت کند در 18 مسابقه معماری دیگر نیز طرحهایش را ارسال کرده بود اما هیچکس تا آن زمان به طرحهای او اهمیتی نمیداد.
میتوان گفت این سالن تنها کار اوست که همیشه بابت آن مورد تحسین قرار میگیرد. پس از پذیرش طرح وی مسئولان گفتند: نقشه او به ظاهر ساده به نظر میرسید. ما بارها و بارها برگشتیم و دوباره طرحش را بررسی کردیم و در نهایت متقاعد شدیم که این طرح میتواند به یکی از بزرگترین ساختمانهای دنیا تبدیل شود.
در مراحل اولیه همه چیز خوب پیش میرفت اما با کمبود بودجه مواجه بودند ؛ دولت هم در همان مرحله نخست با بدقولی تنها نیمی از بودجه مورد نیاز تیم معماران را پرداخت کرد، در نتیجه از سرعت کار کم شد. دولت جدید هم با تحقیر یورن و دادن القابی چون رویاپرداز، متقلب، بیهنر، ناآشنا با هنرزیبایی شناختی و دروغگو طرحهای او را نادیده گرفت و وی را مجبور به استعفا کرد.
یورن معتقد بود که بازدیدکنندهها در ابتدای ورود باید اطلاعاتی درباره چگونگی طراحی و ساخت بنا به دست بیاورند و بدانند که بنا چه قسمتهایی دارد؛ بسیاری از افرادی که با یورن همکار بودند و یا وی را از نزدیک میشناختند، معتقد بودند که اگر این پروژه را تا اتمام کار خود یورن انجام میداد، بیشک به مدرنترین بنای معاصر جهان تبدیل میشد.
به علت نپرداختن حقوق معوقه و عدم همکاریهای لازم با یورن، وی در تاریخ 28 فوریه 1966 استعفا داد. بعد از استعفای او مجلسی برپا شد و مسئولان درباره مقصران این موضوع به بحث پرداختند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که اصرار داشتن یورن برای به کمال رسیدن، باعث شد که طراحی او مدام تغییر کند و پروژه با شکست مواجه شود.
با همه این تفاسیر نمیتوان انکار کرد که معماری یورن راه را برای معماریهای مدرن بعدی باز کرد؛ تالار اپرا از نخستین بناهایی بود که طراحی آن بهطور کامل با کامپیوتر انجام شد. در آن زمان سیستم تهویهای که برای این بنا طراحی شده بود در سراسر استرالیا بینظیر بود؛ اپرای سیدنی سیستمی دارد که میتواند از آب بندر بهصورت بهینه استفاده کند و پمپهای گرمکننده آب سرد نیز دارد. متاسفانه در جشن افتتاحیه یورن دعوت نشد و از او نامی هم نبردند.
برای آشنایی بیشتر با زندگینامه پرفرازونشیب یورن و فعالیتهایش میتوانید به این لینک سر بزنید.
بازسازی تالار اپرای سیدنی
در اواخر دهه 1990 مسئولان تالار اپرای سیدنی با یورن به رایزنی پرداختند و خواستار تغییرات و بازسازی در آن شدند. سرانجام وی در سال 1999 بهعنوان مسئول این تغییرات منصوب شد.
در سال 2004 یکی از قسمتهای این سالن بهطور کلی بازسازی شد و به افتخار یورن اوتزان نام این سالن را "اتاق اوتزان (The Utzon Room)" گذاشتند. یورن در سال 2007 یک طرح کامل برای بازسازی این بنا ارائه داد اما متاسفانه در تاریخ 29 نوامبر 2008 درگذشت و نتوانست آن را اجرایی کند. افراد دیگری کار طرح یورن را پیادهسازی کردند و در نهایت در تاریخ 25 مارس 2009 کار بازسازی تالار اپرا سیدنی به اتمام رسید.
بد نیست بدانید که پسر یورن نیز کار پدرش را ادامه داد و در مرمت این بنا دخیل بود. از مهمترین تغییرات انجام شده طی این بازسازی میتوان به افزایش تعداد سرویسهای بهداشتی مجهز، پلهبرقی و آسانسور برای جابهجایی آسانتر معلولان و ایجاد ایستگاههای صندلی چرخدار اشاره کرد. معماران این بنا برای اینکه بتوانند به بهترین شکل ممکن نیاز معلولان برآورده کنند از خانم سوئیس سواژ (Louise Sauvage)، که مسابقات پاراالمپیک مقام قهرمانی را به دست آورده بود، دعوت کردند تا به آنها کمک کند. او در زمینه بهبود وضعیت معلولان در این تالار کمکهای شایانی کرد.
نورپردازی تالار اپرای سیدنی
نورپردازی تالار اپرای سیدنی شهرتی جهانی دارد و از آن با عنوان بادو گیلی (Badu Gili)، به معنای نور و آب، یاد میکنند. هر روز حدود ساعت 19:00 به وقت محلی نورپردازیهای این تالار آغاز میشود. تماشای ساختمان تالار تجربهای منحصر به فرد و رایگان است که هر شب میتوانید از آن لذت ببرید.
نکتهای که نورپردازی این بنا را از دیگر سازههای دنیا مجزا میکند، القای حس چند بُعدی به بیننده است. جالب اینکه در زمان مناسبتهای خاص این قابلیت وجود دارد که نورپردازیها تغییر میکند و اشکالی مرتبط با آن مناسبت را نمایش میدهد؛ نورپردازیها حدود 7 دقیقه طول میکشد اما در زمان مناسبتهای خاص، مدت زمان آن بیشتر میشود.
اگر علاقهمندید تا نمایش نور و رنگ را در تالار اپرا ببینید، هنگام غروب خورشید خود به یکی از رستورانهای این مجموعه برسانید و در کمال آرامش منتظر آغاز بادو گیلی باشید.
چند نکته
- نخستین کنسرت پیانو انفرادی در 10 آوریل 1973 در سالن اپرا برگزار شد که رومالو کوستانتینو (Romola Costantino) آن را اجرا کرد.
- اولین کنسرت اجرا شده در این سالن جنگ و صلح بود که اجرای آن بر عهده سرگئی پروکفیف (Sergei Prokofiev) آهنگساز و پیانیست معروف روس بود؛ او بعد از این اجرا مسئول ارکسترهای اپرا در تالار اپرای سیدنی شد.
- نخستین اجرایی که در هنگام عصر در این بنا انجام شد نیز اجرای لری سیتسکی (Larry Sitsky) بود.
- اولین کنسرت عمومی در تاریخ 29 سپتامبر 1973 برگزار شد.
- در 29 مارس سال 2016 یک پرده نمایش توسط خانواده اوتزان به تالار اپرای سیدنی هدیه داده شد که ابعداش 2.18 متر در 3.55 متر است. این پرده حدود 50 سال قدمت داشت و در حال حاضر نیز در سالن اپرای سیدنی به چشم میخورد.
- برای باخبر شدن از برنامههای گوناگونی که در تالار اپرای سیدنی برگزار میشوند و رزروشان اینجا کلیک کنید.
- میتوانید از آژانسهای مسافرتی در سراسر سیدنی تور گردش در سالن اپرا را خریداری کرده و به همراه راهنما از این بنا دیدن کنید که در آنصورت باید هزینه تور را پرداخت کنید. این هزینهها متفاوتاند و بستگی به جایی دارند که از آن تور میخرید.
- در صورت تمایل به خرید تور از مرکز تالار اپرای سیدنی به این آدرس بروید و با تورهای مختلف و هزینههای آنها آشنا شوید.
- برای عضویت در انجمن تالار اپرای سیدنی به این لینک سر بزنید.
- برای بازدید از تالار اپرای سیدنی افرادی که سن آنها کمتر از 15 سال است باید حتما یک همراه بزرگسال داشته باشند.
سخن آخر
امروز با هم سفری رویایی به شهر خوش آبوهوای سیدنی داشتیم و از مهمترین دیدنی آن یعنی تالار اپرای سیدنی دیدن کردیم، تالاری که در سطح جهانی مشهور است؛ با سالنهای گوناگون و ماجرای ساختش آشنا شدیم و تماشاگر رقص نور بر روی بام زیبایش بودیم.
نظر شما در رابطه با تالار زیبای اپرای سیدنی چه بود؟ آیا تاکنون این تالار باشکوه را از نزدیک دیدهاید؟ تجربهها و نظرهای خود را با ما در میان بگذارید.
نتیجه نقد و بررسی کارناوال
5
بررسی شده توسط پریوش سارانی
ارزش معماری | (عالی) 5 |
تبلیغات و اطلاعرسانی | (عالی) 5 |
کیفیت سالن سینما و تئاتر | (عالی) 5 |
سهولت در دسترسی | (عالی) 5 |
کیفیت و تنوع کافه و رستوران | (عالی) 5 |
شرایط نگهداری و مرمت | (عالی) 5 |
نقاط قوت
- مهمترین جاذبه استرالیا و شهر سیدنی
- معماری منحصربهفرد
- از مشهورترین اماکن دنیا برای اجرای هنرهای نمایشی
- رستورانها و کافههای متنوع
- آبوهوا و منظره عالی
- نورپردازی نمای خارجی این تالار بسیار دیدنی و درخور توجه
- دسترسی آسان
- امکانات مناسب
نقاط ضعف
- قیمت بالای نمایشها
نقد و بررسی کاربران
تالار اپرای سیدنی را دیدهاید؟
تجربه و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید
پرسش و پاسخ
پرسش جدید