کارناوال - راهنمای سفر

کاخ مرمر تهران

تهران، خیابان ولیعصر، بین خیابان امام خمینی و جمهوری، موزه هنر ایران

گالری تصاویر

مدت پیشنهادی بازدید

1 تا 2 ساعت

ساعت دسترسی

امروز چهارشنبه صبح 09:00 تا 12:00

شماره تماس

هزینه اتباع ایرانی

20000 تومان

همه چیز درباره کاخ مرمر تهران

چرا بازدید کنیم؟

نقد و بررسی کارناوال

کجاست؟

نقشه و مسیر

آقام چی گفتن؟

نظرات کاربران

سوالی دارید؟

پرسش و پاسخ

نقد و بررسی کارناوال

پریوش سارانی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

06 آبان 1400

به روز رسانی

08 آبان 1400

معرفی /

کاخ مرمر تهران | موزه هنر ایران

کاخ مرمر که امروزه آن را با نام موزه هنر ایران نیز می‌شناسند یکی از کاخ‌های معروفی است که حوادث و رخدادهای تاریخی گوناگونی را به خود دیده است. با توجه به تاریخچه کاخ مرمر ساخت آن در زمان رضا شاه انجام شده و معماری کاخ مرمر نیز حاصل تلاش لئون تادوسیان بوده است. برای آشنایی بیشتر با کاخ مرمر تهران و شرایط بازدید از آن تا انتهای این مطلب همراهمان باشید.

Photo by : Unknown

چرا کاخ مرمر تهران؟


  • از کاخ‌های کهن ایران که معماری شاخصی دارد و خود به تنهایی بخشی از هنر ایران زمین را بازگو می‌کند.
  • موزه هنر ایران این کاخ تنها موزه با این عنوان در کشور است که با توجه به تنوع و کثرت آثار برای علاقه‌مندان و هنردوستان ارزشمند و مفید خواهد بود.
  • این کاخ روایت‌گر چندین رویداد تاریخی است.
  • می‌توانید آثار هنری ایران را از هزاره پنجم پیش از میلاد تا دوره معاصر در این موزه ببینید.
  • این موزه منعکس‌کننده هنر ایرانی و اسلامی از گذشته تاکنون با تمرکز بر آثار هنری یگانه و منتخب موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد در شاخه‌های متنوع هنری است.

کاخ مرمر تهران | موزه هنر ایران

قرار گرفتن هنر ایران و ایرانی در جایگاه والا در هنر جهان نشان از نقش مهم و ارزنده آن دارد؛ امروزه می‌توانیم بسیاری از این آثار ارزشمند هنرمندان کشورمان را در موزه‌ها و گالری‌های دنیا ببینیم. کاخ مرمر تهران یکی از بناهای ارزشمند ایران در زمینه معماری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، سازه‌ای زیبا که حالا قرار گرفتن آثار تاریخی در آن و تبدیل شدن به موزه هنر ایران ارزش بازدیدش را دو چندان کرده است. ساختمان این سازه به دست معماران و استادکاران برجسته ایرانی با نقوش گیاهی و جانوری و سنگ‌های سبز مرمرین با نقوش گل‌وبوته و در مساحتی بالغ بر ۲۸۷۰ متر مربع بنا شده است. ساخت این عمارت سال 1304 آغاز شد و حدود یک دهه ادامه یافت. سنگ‌تراشی‌های زیبا در نمای بیرونی عمارت هنر هخامنشی را یادآوری می‌کند و در معماری عمارت نیز سبک‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است؛ همچنین هنرهایی مانند کاشی‌کاری، سنگ‌تراشی، آینه‌کاری و خاتم‌کاری نیز در این عمارت به چشم می‌خورند. موزه این کاخ در دو طبقه قرار دارد و گزیده‌ای از تاریخ هنر ایران را نشان می‌دهد؛ کاخ مرمر شاهد رویدادهای تاریخی گوناگونی بوده که مهم‌ترین آن ترور محمدرضا پهلوی در فروردین سال ۱۳۴۴ است. یکی از روایت‌هایی که درباره این کاخ گفته می‌شود تحویل سر بریده میرزا کوچک‌خان جنگلی، رهبر قیام جنگل به شاه وقت ایران است. این کاخ در سال 1355 به موزه تبدیل شد و تا سال 1357 با عنوان موزه پهلوی قابل بازدید بود. درب کاخ مرمر پس از 41 سال در بهمن 1398 به روی عموم بازگشایی شد.

ثبت ملی: کاخ مرمر تهران در 30 خرداد 1357 با شماره 1606 به ثبت ملی رسید.

راهنمای طبقات کاخ مرمر تهران

به هر کدام از تالارهای موزه که قدم می‌گذارید جلوه هنر، رنگ و نور ایرانی برایتان آشکار می‌شود. تالارهایی کوچک که گچ‌کاری‌ها سقف و دیوارهای آن دیدنی‌اند و هر کدام بیانگر هنر خاصی از ایران زمین‌اند.

طبقه اول: سالن انتظار، بخش اداری، تالار هنر کهن، تالار باستان 1، تالار باستان 2، تالار هنر ایرانی-اسلامی، نمازخانه، تالار کنفرانس و مسیر بازدید

طبقه دوم: تالار نقش، تالار رنگ، تالار آینه، تالار ترنج، تالار خاتم،  تالار کتابت، تالار صناعت، تالار نور، تالار نگارین

در ادامه به هر کدام از این تالارها خواهیم پرداخت.

مسیر گردش در موزه از سمت راست طبقه همکف با تالارهای گذر تاریخ آغاز می‌شود،که چهار تالار در همکف و نه تالار در طبقه بالا را در بر می‌گیرد. طبقه همکف سه تالار نخست به معرفی آثار ایرانیِ پیش از تاریخ تا سده‌های اولیه اسلامی همانند سفالینه‌های منقوش، ابزار زندگی و ظروف پرداخته است. 

تالار هنر کهن: آثار باستانی در تالار اول از گذر تاریخ شامل سفال منقوش هزاره پنجم پیش از میلاد، سفال نخودی منقوش مخروطی هزاره چهارم پیش از میلاد (کشف‌شده در تل باکون فارس)، سفال نخودی منقوش هزاره سوم پیش از میلاد (کشف‌شده در غرب ایران)، پیکره الهه مادر ایلامی هزاره دوم پیش از میلاد (کشف‌ شده در خوزستان)، ظرف سفالی سه پیاله‌ای چرخ‌ساز و دست‌ساز هزاره اول پیش از میلاد (کشف‌شده در شمال غربی ایران) و الهه‌های مفرغی هزاره اول پیش از میلاد (احتمالاً متعلق به لرستان) است. آثار این تالار از منظر باستان‌شناسی دارای اهمیت ویژه‌ای هستند و به عنوان قدیمی‌ترین آثار یافت شده از فرهنگ و تمدن ایرانی، نشانی از اندیشه هنرمندان عصر خود است.

تالار باستان 1:  تبلور هنر دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی در تالار باستان 1 مشهود است. آثار شاخصی چون ریتون هخامنشی با قدمت 2500 ساله، ظرف سفالی به شکل پا از دوره اشکانی، گردنبندهای زیبا از جنس سنگ، عقیق و شیشه، تندیس شیشه‌ای پادشاه ساسانی در این تالار قرار دارد.  اشیای این بخش درخشش و شکوفایی هنر ایران پیش از اسلام را در زمینه‌های مختلف نمایان می‌سازد.

تالار باستان 2: تالار باستان 2 مکمل دو تالار قبلی در روند نمایشِ تاریخی- هنری ایران است. در این بخش آثاری از اواخر دوره ساسانی تا دو سده اول دوره اسلامی قرار دارد. با ورود اسلام شیوه‌های برخورد هنرمندان در خلق آثار هنری و به خصوص استفاده از نقوش تغییر یافت و تزیینات شکل جدیدی گرفت. نمود این تغییرات را در سفالینه‌هایی از مناطق گرگان، نیشابور و شوش می‌توان دید. سفالگری از جمله هنرهایی بود که در این دوره رشد قابل توجهی یافت.

تالار هنر ایرانی-اسلامی: در این تالار گلچینی از زیباترین آثار هنری موجود است. اشیایی که با مهارت فراوان هنرمندان سده‌های اولیه اسلامی به ویژه سده سوم هجری و پس از آن تا دوره قاجار، در قالبِ سازه‌های معماری مانند درِ منبت‌کاری شده، سفالینه‌های منقوش، کاشی‌های زرین‌فام، جنگ افزار و شمشیر جوهردار، سکه طلا، قطعه خوشنویسی و نقاشی خلق شده است. در این تالار تنوع آثار و مهارت هنرمندان ایرانی قابل مشاهده است.

از این بخش وارد راهرویی می‌شویم که به معرفی سازندگان بنا پرداخته است. عکس سازندگان بعلاوه شرح مختصر از کاری که هر یک در ساخت بنا انجام داده‌اند در این قسمت بر روی دیوارها طراحی شده است.

پس از عبور از سرسرای دوم و گذر از پله‌ها به تالارهای طبقه بالا می‌رسیم که از سمت راست آغاز می‌شوند.

تالار نقش: نخستین بخش در طبقه بالا که نمایش‌گر آثاری زیبا و جالب توجه از دوره قاجار، با تکیه بر مجالس رزم، ضیافت و یا نقوش مربوط به تزیینات معماری است که از روی بنا بر بوم پیاده شده‌اند. دیوارنگاره‌هایی با شمایل مرد فرنگی، نگاره‌ای با موضوع مجلس ملاقات شاه‌طهماسب و همایون شاه و یا تابلو نقاشی زیبای دیگری از استاد محمد مدبر و دیوارنگار‌ه‌های بی‌نظیری از سده 13 هجری با موضوع جنگ‌های ایرانیان در این تالار قرار دارند. 

تالار رنگ:  یکی از باشکوه‌ترین بخش‌های این مجموعه تالار رنگ است که در زمان گذشته به تالار سفره‌خانه شهرت داشته و در آن علاوه بر تزیینات معماری چشم‌نواز مانند گچ‌بری‌های سقف و یا تزیینات بخاری دیواری، تابلوهای دیواری در قطع بزرگ و متناسب با آن فضا، ترکیبِ با شکوه و بی‌نظیری را ایجاد کرده است.

گچبری‌های این تالار را استادان برجسته‌ای همچون حسن رضایی (معروف به حسن ناخوش) انجام داده و نگارگری‌های استاد طاهرزاده بهزاد و شاگردانش با موضوعات و داستان‌هایی از ادبیات ایرانی مانند شیخ صنعان و دختر ترسا، بهرام گور در حال شکار، با تذهیب زینت‌بخش دیوارهای این تالار است. 

تالار آیینه: یکی از بهترین تالارهای آیینه در ایران، در این بنا قرار دارد. تالار آیینه عمارت مرمر، به‌تنهایی یکی از شاخصه‌های بنا به شمار می‌رود. این تالار در سال 1317 به طول 14 متر، عرض 10 متر، ارتفاع 7 متر ساخته شده و سقف و دیوارهای آن پوشیده از آیینه‌ کاری است. چوب پرده‌ها روکشی از ورق نقره دارند که با گل میخ‌های برجسته به دیوار نصب شده‌اند. در سال 1346 کف تالار  پارکت داشته که در تعمیرات تبدیل به سنگ مرمر دو رنگ شده است. ترکیب خاتم و آیینه در ازاره تالار تا ارتفاع 90 سانتی‌متری قرار دارد ودر خاتم‌های ازاره حدود یک تن نقره استفاده شده است. رضا آذر فشان، استاد مختاری، استاد جعفرخان کاشانی، استاد حسین عبد‌الباقی کاشانی، استاد شیخ حسین کیانفر، استاد کریم منیجه (منیژه)، استاد حسین چپ و  استاد الباقی از هنرمندانی بودند که در ساخت این تالار نقش داشتند. ناگفته نماند قالی عمواغلویی که در تالار آیینه از نفیس‌ترین و بزرگ‌ترین قالی‌هایی است که به طور اختصاصی برای این تالار بافته شده است. 

تالار ترنج: نمایش قالیچه‌های ابریشمی و بافته‌هایی از دوره صفوی و قاجار مانند تِرمه، پَته، سِرمه و غیره موضوع نمایش این تالار است. یکی از بهترین نمونه بافته‌ها در این تالار قالیچه‌ای از دوره صفوی است که با طرح محرابی و گلدانی بزرگ و پر از گل در پایین و گلدانی کوچک در بالای طرح بر زمینه‌ای یکرنگ قرار دارد و حاشیه‌های ظریفی در پیرامون متن دیده می‌شود. 

تالار خاتم: تالار خیره‌کننده و فوق‌العاده خاتم با زیبایی، دقت و ظرافت به‌کاررفته در آن، نفس هر بیننده‌ای را بند می‌آورد. از آثار باشکوه خاتم در دوره معاصر، تالار تمام خاتم عمارت مرمر است که ساخت آن بین سال‌های 1314 تا 1316  به سرپرستی محمد حسین صنیع خاتم (امین‌الصنایع) و 72 خاتم‌کار دیگر انجام شده است. این تالار در ضلع شرقی کاخ طبقه اول و با طول 8 متر، عرض 6 متر است. 

تالار مشق (خط و کتابت): این تالار معرف هنر خط و کتابت در میان هنرهای ایرانی است. ایرانیان از دیرباز تاکنون با نگارش و آداب زیبانویسی پیوندی دیرینه داشته‌اند. از سده‌های میانه اسلامی، خوشنویسی نه فقط به جهت نگارش متون رسمی و یا تزیین بنا، بلکه به عنوان هنری مستقل، در کتاب‌آرایی مورد استفاده بوده است. نسخ خطی، ابزارهای مورد نیاز برای خوشنویسان همچون قلمدان‌ها و ابزارهای نگارش در این بخش قرار دارند.

تالار صناعت: نمونه‌هایی مانند کاشی برجسته، کاشی هفت رنگ از میرزا آقا امامی، درهای چوبی، تخته‌های منقوش زیر سقف، طاقچه‌های منقوش دوره قاجار و سایر اجزای معماری مورد استفاده در محیط زندگی، با تزیینات، نقوش و یا شیوه‌های ساخت و پرداخت منحصر‌به‌فرد در این بخش قرار داه شده است.

تالار نور: این تالار که در گذشته به تالار نیمه آینه معروف بوده، به دست استاد حسن رضایی و استاد محمد گرایش نژاد، استاد حسین رضایی و غلامعلی مسگر انجام شده است.کار گچ‌بری قلاب‌های سقف با ریسه‌های گل را علی جواهری به اتمام رسانده و استاد غلامرضا پهلوان قزوینی به همراه گروهش کار سرسرای زیر سالن آینه را انجام داده‌اند. پرده مبارک خانه خدا به همراه متعلقات آن، ابزارهای روشنایی (چراغ‌واره، پیه‌سوز) در تالار نور قرار گرفته است.

تالار نگارین: آخرین تالار در طبقه بالا به آثار هنرمندان نگارگر اختصاص دارد. این تالار نماینده هنر ایران، به ویژه نگارگری یکصد سال اخیر است. آثاری از نقاشی‌های اواخر قاجار از هنرمندانی چون میرزا آقا امامی، حسین خطایی، حسین طاهرزاده بهزاد، حاج حسین مصورالملکی و محمود فرشچیان در این تالار به نمایش درآمده است. در میان آثار این تالار نمونه‌های فاخری از هنر سوخت معرق، سوخت برجسته، سوخت مطبّق، معرق برجسته، معرق زری، معرق ملوّن و معرق هزار رنگ به چشم می‌خورد.

تاریخچه کاخ مرمر تهران

کاخ مرمر در باغ بزرگی که بخشی از املاک میرزا عبدالحسین‌خان فرمانفرما بود و به دوران قاجار تعلق داشت ساخته شد. این کاخ به دستور رضا شاه و با معماری لئون تادوسیان در سال ۱۳۱۶ افتتاح گردید و ابتدا به عنوان دفتر کار و محل اقامت زمستانی او مورد استفاده قرار گرفت. گفته می‌شود که رضا شاه کاخ مرمر را برای نشان دادن قدرت و سلطنت خود به جهانیان ساخته است. 

تا قبل از آنکه قانون خزانه ملی تدوین شود، جواهرات کاخ گلستان در زیرزمین کاخ مرمر نگهداری می‌شد. با به سلطنت رسیدن محمدرضا پهلوی در سال 1320 این کاخ به عنوان دفتر رسمی شاه و محل برگزاری دیدارها، ملاقات‌ها و شرفیابی‌ها وی مورد استفاده قرار می‌گرفت. کاخ مرمر محل زندگی محمدرضا پهلوی و همسر اولش فوزیه نیز بوده است؛ همچنین مراسم عقد پهلوی دوم و فرح نیز در این کاخ برگزار شد.

در سال 1327 تیری از حیاط مجموعه کاخ مرمر به پهلوی دوم شلیک شد، این تیر از کلاه شاه گذشت و بر آینه بزرگ داخل ورودی کاخ اصابت کرد و کمی هم به گچ‌بری‌های نفیس سقف کاخ آسیب زد. این بخش از کاخ در هیچ برهه‌ای از زمان مرمت نشد و جای آن تیر و آینه ترک‌خورده عمارت هنوز هم حفظ شده است. پس از این ترور نافرجام پهلوی تصمیم به ترک کاخ گرفت و به کاخ صاحبقرانیه رفت؛ از همان زمان نیز تصمیم بر آن شد تا ساختمان این کاخ را به موزه تبدیل کنند. 

در سال ۱۳۵۵ با هدف آشنایی بیشتر مردم با زندگی رضاشاه و پهلوی دوم، کاخ مرمر به موزه تغییر کاربری داد و تا سال ۱۳۵۷ با عنوان «موزه پهلوی» فعالیت ‌کرد. با وقوع انقلاب اسلامی کاخ مرمر تا مدت‌ها تعطیل بود و به حالت متروک در آمد و پس از مدتی به عنوان مقر کمیته انقلاب اسلامی استفاده شد؛ در میانه دهه 1370 با ادغام کمیته در نیروی انتظامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام در دوره ریاست آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی به این کاخ نقل مکان کرد. پس از این انتقال، نام «ساختمان قدس» را برای این کاخ برگزیدند. 

سال 1397 کاخ مرمر به بنیاد مستضعفین تحویل داده شد؛ در 29 بهمن 98 کاخ به موزه تبدیل شد و پس از  41 سال در ۶ بهمن ۱۳۹۸ مورد بازدید رسانه‌ها و عموم قرار گرفت. این کاخ که امروز به نام «موزه هنر ایران» بازگشایی شده، در چهارراه خیابان امام خمینی و خیابان ولیعصر قرار دارد.

دورنمای کاخ
نمای بیرونی کاخ اواخر دهه 40
دروازه ورودی کاخ
نمای پشتی دروازه کاخ
تصویر کاخ مرمر بر روی اسکناس متعلق به دوره پهلوی دوم

معماری کاخ مرمر تهران

از در ورودی به سمت کاخ که می‌رویم نخستین چیزی که جلب توجه می‌کند درختان برافراشته و فضای سبز محوطه و حوضی پرآب در مقابل عمارت است. بنا و گنبد کاخ، چارچوب‌های قهوه‌ای‌رنگ، دروپنجره‌های دورتادور ساختمان و طرح‌های یکسان منبت‌کاری‌شده روی درهای ورودی نیز بسیار دیدنی‌اند. نام این کاخ برگرفته از مرمرهای سبز رنگ به‌کاررفته در نمای بیرونی آن بوده است. لئون تادوسیان معمار بنا، از سبک معماری تلفیقی شرق و غرب برای طراحی و ساخت آن بهره گرفت و یک نقشه‌کش به نام بوریس به همراه استاد حاج اکبر کاچار معمار در این مسیر وی را همراهی کردند.

تمام هنر ایران را می‌توانید یکجا در این کاخ ببینید؛ از هنر آینه‌کاری، خاتم‌کاری، گچ‌کاری گرفته تا نقاشی‌های برجسته از پل ورسک و تخت‌جمشید که نوازش‌گر چشمانتان خواهد بود. علاوه بر این‌ها نرده‌های از جنس سنگ مرمر در سرسرای کاخ و زیر گنبد اصلی که نقش‌هایی از دوره هخامنشی را به تن دارند، طرح‌هایی از شاهان قاجار و دیگر هنرمندان دوره‌های تاریخی مختلف کشور در سرسرای اصلی، نقش‌ونگارهای روی دیوارها در تالارهای مختلف نیز در نوع خود بی‌نظیرند. این کاخ یک‌بار در سال 1387 مورد بازسازی قرار گرفت.

تالار ورودی یا سرسرا

تالار ورودی یا سرسرا، نشان‌دهنده مجموعه‌ای کم‌نظیر از تزیینات داخلی بنا است. دیوار‌ها تا ارتفاع یک متر از سنگ مرمر زرد متمایل به نارنجی ساخته شده و سقف دارای گچ‌بری و رنگ‌آمیزی با ته رنگ سبز است. پلکان مرمری با سنگ‌تراشی و نقش‌بندی برجسته، برگرفته از هنر هخامنشی و ساسانی و آراسته به نقوش گل‌وبوته با شاخ‌وبرگ گیاهان است.

در بالای سرسرا، اتاق گنبدی شکلی قرار دارد که طرح آن الهام گرفته از گنبد مسجد شیخ لطف‌الله و اثر هنرمندانی مانند استاد حسین لرزاده، حسین کاشی‌تراش، اسماعیل خاک‌نگار‌مقدم و ابراهیم کاظم پور  است. تزیینات مقرنس گچی و کاشی‌کاری هفت‌رنگ ِ‌حاج محمود اَرش‌نگار و طرح‌های استاد حسین بهزاد نیز جلوه‌بخش این بخش از عمارت‌اند. در گلوگاه گنبد مشبک‌های منقوش و خیره‌کننده‌ای نور را به فضای داخلی بنا پیوند می‌دهد. دیوارهای شمالی و جنوبی سرسرا مزیّن به تابلوهایی از هنرمند آلمانی آلبرت هونمان است که یکی  ایستگاه راه آهن پل ورسک و بندر نفت‌خیز خارک و دیگری تابلویی از عمارت تخت‌جمشید و کاخ آپادانا است.

علاوه بر این‌ها بر دیواره غربی و شرقی، دو نگاره‌روایی همراه با تذهیب اثر حسین طاهرزاده بهزاد در ارتفاع شش متری به چشم می‌خورد. در کنج سرسرا مقرنس‌های گچی به شکل آویز‌های قندیل مانند با نقوش گیاهی، زیبایی خاصی را به نمایش می‌گذارند. منبت‌کاری درهای ورودی هر تالار با تاثیرپذیری از هنر ساسانی شامل نقوش روایی، شکارگاه، گیاهان و حیوانات اسطوره‌ای اثر استاد سیّدعلی و استاد نوروز است.

سرسرای دوم

با ورود به سرسرای دوم و فضای رابط میان پلکان عمارت تا زیرِ گنبد در طبقه بالا، شکوه و ظرافت خیره‌کننده‌ای در تزیینات بنا جلوه‌گر می‌شود. دو ویترین در دو طرف پلکان منتهی به سرسرای طبقه بالا قرار دارد، که آثار زیبایی از استاد حسین علاقمندان در قالب فلزکاری و قلم‌زنی به نمایش گذاشته شده و نمایان‌گر اوج ظرافت هنر ایران در دوره معاصر است. علاوه بر این دو تابلوی نقاشی، متعلق به مکتب آبرنگ اصفهان، از شبستان مسجد امام و گنبد مسجد شیخ لطف الله نیز در این بخش به چشم می‌خورد.

با بالا رفتن از پلکان، در نگاه نخست، تزیینات طبقه بالا، در آینه پاگرد (کار استاد غلامرضا پهلوانی قزوینی)، بسیار دیدنی است. تلفیق زیبای مقرنس‌های گچی با گنبد در این بخش جلوه‌گری می‌کنند. گنبدی که طراحی و تزیینات ﻛﺎشی ﭘﻮﺳﺘﻪ‌ درونی آن، به شیوه هفت‌رنگ، متناسب با زیر گنبد و ﭼﻬﺎر قسمت اجرا شده است.

  • ﻗﺴﻤﺖ اول یا پوسته درونی که با نقوش اسلیمی و ختایی از درون و نقوش شمسه و ترنج از بیرون آراسته شده است.
  • قسمت دوم، زیرگنبد، ترکیب آجر و کاشی که نگاره‌های آن ترنج کنگری و ترنج درهم است‌.
  • قسمت سوم دو ﻛﺘﻴﺒﻪ ﻛﻤﺮﺑﻨﺪی، با ارتفاع کم و با نقش گیاهی به صورت حاشیه تکراری است.
  • قسمت چهارم، ساقه گنبد که دارای 16 روزنه و خشت‌های کاشی با نقوش اسلیمی و ختایی به رنگ‌های درخشان در زمینه سفید است. 

مسیر و هزینه

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، بین خیابان امام خمینی و جمهوری، موزه هنر ایران

دسترسی: این موزه در مرکز شهر تهران قرار دارد و دسترسی به سرویس حمل‌ونقل عمومی برای شما آسان خواهد بود. با توجه به قرارگیری مجموعه در مرکز شهر و مسئله ترافیک مراجعه با خودرو شخصی چندان توصیه نمی‌شود. می‌توانید با مترو، اتوبوس، بی‌آر‌تی و تاکسی خود را به مجموعه برسانید. با خط مترو شماره 2 (فرهنگسرا/صادقیه) می‌توانید در ایستگاه دانشگاه امام علی (ع)  پیاده شده و از آنجا با حدود 10 دقیقه پیاده‌روی به کاخ برسید.

هزینه بازدید: اتباع ایرانی 20,000 تومان، اتباع خارجی 250,000 تومان

ساعات و روزهای بازدید: همه روزه با رزرو قبلی در سایت از ساعت 09:00 الی 12:00 و 13:00 الی 16:00. مجموعه جمعه‌ها و تعطیلات رسمی (ایام شهادت) تعطیل است. 

نکات ضروری بازدید:

  • پیش از بازدید حضوری از این موزه، حتما باید با مراجعه به سایت موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان رزرو خود را انجام دهید.
  • راهنمایان و گروه گردانان گرامی برای بازدیدهای گروهی بیش از هشت نفر لطفا از ساعت ۹ الی ۱۶ با شماره ۰۹۳۳۹۷۶۰۶۸۹ تماس گرفته و رزرو بازدید گروه خود را هماهنگ کنید.
  • برای بازدید حتما با پوشش مناسب در محل حاضر شوید.
  • عکسبرداری در موزه ممنوع است و پیش از بازدید باید تمامی لوازم خود را تحویل صندوق امانات دهید.
  • بدون ارائه کارت ملی اجازه ورود نخواهید داشت.
  • امکان توقف و نشستن در حیاط مجموعه وجود ندارد.
  • امکان بازدید از مجموعه برای عزیزان دارای معلولیت جسمانی هم مهیا است.

دیدنی های اطراف

موزه مقدم | 1.5 کیلومتر

پارک شهر | 2.3 کیلومتر 

موزه عبرت ایران | 2.6 کیلومتر

باغ موزه نگارستان | 3.3 کیلومتر

 

خانه موزه مقدم
Mustafa Tehrani 
پارک شهر
Shayan Mehrabi 
موزه عبرت
Shayan Mehrabi 
باغ موزه نگارستان

برخی از رخدادهایی که در کاخ مرمر به وقوع پیوسته

۲۲ مهر ۱۳۲۸: دکتر محمد مصدق و ۱۹ نفر از افراد سیاسی و روزنامه‌نگاران در اعتراض به دخالت‌های دولت محمد ساعد مراغه‌‌ای و عبدالحسین هژیر، در کاخ مرمر دست به تحصن زدند.

۹ اسفند ۱۳۳۱: مصدق برای خداحافظی با محمدرضا شاه به کاخ مرمر دعوت می‌شود. طرفداران شاه به هدایت بهبهانی، شعبان جعفری و تعدادی از افسران اخراجی ارتش و اراذل و اوباش در جلوی کاخ حاضر شده و پس از اینکه مصدق به جای در اصلی از در دیگری خارج می‌شود به هدایت شاهپور حمیدرضا به خانه او حمله می‌کنند. 

۲۹ آذر ۱۳۳۸: برگزاری جشن عروسی محمدرضاشاه پهلوی و فرح دیبا در کاخ مرمر.

۲۱ فروردین ۱۳۴۴: سرباز وظیفه رضا شمس‌آبادی در کاخ مرمر محمدرضا شاه پهلوی را هدف تیراندازی قرار داد؛ پس از آن روز ۲۱ فروردین به عنوان روز نیایش نام گرفت.

سخن آخر 

موزه هنر ایران در کاخ مرمر نمایش‌گر گزیده‌ای از آثار شاخص ایرانی در رشته‌های مختلف و ادوار متفاوت است. در اینجا هویت و غنای هنر و تمدن این مرزو‌بوم بر همگان آشکار می‌شود و هدف آن شناسایی و معرفی بهتر هنر و هنرمندان ایرانی و مرور تاریخ است.

نتیجه نقد و بررسی کارناوال

4.6

بررسی شده توسط پریوش سارانی

ارزش تاریخی(عالی) 4.5
ارزش معماری(عالی) 4.5
تنوع آثار(عالی) 4.5
سهولت در دسترسی(عالی) 5
کیفیت عملکرد راهنما(عالی) 4.5

نقاط قوت

  • از کاخ‌های کهن ایران با معماری شاخص
  • بازگو کننده بخشی از هنر ایران زمین
  • منعکس‌کننده هنر ایرانی و اسلامی از گذشته تاکنون
  • روایت‌گر چندین رویداد تاریخی
  • دسترسی آسان

نقاط ضعف

  • تبلیغات و اطلاع‌رسانی ضعیف
  • محدودیت بازدید

نقد و بررسی کاربران

کاخ مرمر تهران را دیده‌اید؟

تجربه و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

جدیدترین نقد
نقد و بررسی موجود نیست

پرسش و پاسخ

پرسش جدید

بدرالسادات قاری سید فاطمه
پرسش:

استاد عیسی بهادری برای کدام قسمت از کاخ طراح تزیینی انجام داده آند ؟

پریوش سارانی
در پاسخ به بدرالسادات قاری سید فاطمه :

با سلام 

استاد عیسی بهادری در سالهای ۱۳۰۹ تا ۱۳۱۴ ه.ش در طراحی کاخ مرمر با الهام از گنبد شیخ‌لطف‌الله شرکت کرد. سرانجام به علت اختلاف نظر با طاهرزاده بهزاد در سال ۱۳۱۵ ه.ش عازم اصفهان شد.

انتشار: 15 اردیبهشت 1401

انتشار: 14 اردیبهشت 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟
اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و تمام خدمات گردشگری، همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 7.30 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست