کارناوال - راهنمای سفر

پل هنر پاریس

پاریس، مقابل میدان اصلی کاخ لوور

گالری تصاویر

مدت پیشنهادی بازدید

1 ساعت

ساعت دسترسی

امروز شنبه 24 ساعته

هزینه ورودی

رایگان

همه چیز درباره پل هنر پاریس

چرا بازدید کنیم؟

نقد و بررسی کارناوال

کجاست؟

نقشه و مسیر

آقام چی گفتن؟

نظرات کاربران

سوالی دارید؟

پرسش و پاسخ

نقد و بررسی کارناوال

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

22 مرداد 1399

به روز رسانی

22 مرداد 1399

معرفی /

پل هنر پاریس

در مطلب پیش رو می‌خواهیم به معرفی پل هنر پاریس بپردازیم که با عنوان پل عشق پاریس هم شناخته می‌شود. این پل زیبا، از جاذبه‌های شاخص فرانسه به شمار می‌رود و هرساله گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند. در این مطلب به تاریخچه پل هنر پاریس می‌پردازیم و ماجرای آویزان کردن قفل های عشق و چگونگی رایج شدن این سنت به روی پل هنر را برای‌تان روایت می‌کنیم. با ما همراه باشید. 

چرا پل هنر پاریس ؟


  • از رمانتیک‌ترین نقاط شهر پاریس به شمار می‌رود. 
  • روی رود سن ساخته شده است و چشم‌اندازی تماشایی دارد. 
  • در کنار چندی از مهمترین بناهای تاریخی پاریس واقع شده است. 
  • مکان مناسبی برای شب‌گردی، کافه‌گردی و رستوران‌گردی است.
  • نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو به چشم می‌خورد. 
Photo by : Stéphane Briand

آشنایی با پل هنر پاریس | Pont des Arts

پاریس دیدنی‌های بسیاری را در خود جای داده است و به خاطر وجود رود سن، پل‌های تاریخی و ارزشمندی هم در این شهر به چشم می‌خورند. پل هنر یکی از این سازه‌های تاریخی و ارزشمند است که میان دو پل کاروسل (Pont du Carrousel) و پل نوف (Pont Neuf) قرار دارد و ساختمان‌های بنیاد فرانسه و آکادمی‌های مهم و معتبر آن، همچون آکادمی موسیقی فرانسه، علم و دانش و ... را به میدان مرکزی کاخ لوور پیوند می‌دهد. این پل در سال 1975 ساخته شده و جایگزینی‌ست برای پلی که پیش از آن، در این منطقه از رود سن قرار داشت. پل هنر، از استیل ساخته شده است و طول آن به 155 متر و عرضش به 11 متر می‌رسد. 

تا چندی پیش مرسوم بود که زوج‌ها، قفلی را برای جاودان کردن عشق‌شان به روی این پل می‌بستند و این موضوع موجب شهرت جهانی این پل شده بود؛ اگرچه این روزها برای حفاظت از این سازه، نرده‌های دو طرف پل، با دیواره‌های شیشه‌ای تعویض شده‌اند و دیگر امکان بستن قفل آویزهای عشق در اینجا وجود ندارد. 

پل هنر که از ابتدا برای عبور افراد پیاده ساخته شده است مکان مناسبی برای به معرض نمایش گذاشتن آثار هنری به شمار می‌رود و همه روزه هنرمندان زیادی به برگزاری موسیقی خیابانی، نمایش نقاشی‌های خود و ... در اینجا می‌پردازند و این مساله از دلایلی‌ست که این پل را کاملا درخور نامش می‌کند. از طرفی می‌توان این موضوع که پل هنر میان دو مرکز هنری مهم در پاریس، یعنی آکادمی موسیقی فرانسه و موزه لوور، قرار دارد را نیز به عنوان دلیل نامگذاری آن در نظر گرفت. همچنین خوبست بدانید که این پل در تابستان‌ها پاتوق مناسبی برای پیک‌نیک هم شمرده می‌شود. 

جالب است بدانید که پل هنر لوکیشن فیلمبرداری فیلم‌ها و سریال‌های مطرحی همچون پل هنر به کارگردانی اوژن گرین (Eugène Green‎)، و حالا من رو می‌بینی (Now You See Me) به کارگردانی لویی لتریر (Louis Leterrier) بوده است. 

ثبت جهانی

در سال 1991، حاشیه رود پاریس از برج ایفل تا جزیره سن لویی (Ile Saint Louis) در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و در نتیجه، در حال حاضر پل هنر قسمتی از میراث جهانی یونسکو به شمار می‌رود. 

تاریخچه پل هنر پاریس

اگر بخواهیم تاریخچه ساخت پل هنر را برای‌تان روایت کنیم، باید به این نکته اشاره کرد که این پل، جایگزین یک پل دیگر شده است که پیشتر و در زمان ناپلئون بناپارت، به روی این بخش از رود سن بنا شده بود. پل قبلی، از جنس فلز بود و 19 سال بعد از ساخته شدن اولین پل فلزی در انگلستان طراحی شد؛ ناپلئون بناپارت درخواست کرده بود تا یک پل فلزی، برای پیاه‌روها روی رود سن ساخته شود که همچون باغی معلق باشد و با درختان و گل‌های زیبا مزین شده باشد. به این ترتیب بین سال‌های 1802 تا 1804 میلادی، پلی از جنس چدن با 9 طاق برای عابران پیاده تعبیه شد. این سازه که اولین پل فلزی پاریس به شمار می‌رفت به دست مهندسانی با نام‌های لویی-الکساندر دو سزار (Louis-Alexandre de Cessart) و ژاک دیون (Jacques Dillon) ساخته شد. جالب آنکه عبور از این پل چدنی در آن زمان 1 سو هزینه داشت.

در تاریخ 17 مارچ 1975 بود که برای اولین بار، وزارت فرهنگ فرانسه، این پل را در فهرست یادمان‌های تاریخی ثبت کرد. 

در سال 1976، بازرسی که مسئول بررسی پل‌ها و جاده‌ها بود، گزارش‌هایی مبنی بر وجود چند نقص و کمبود در ساخت پل را ارائه داد. اصلی‌ترین آسیب‌هایی که در پل مشاهده می‌شد، مربوط به بمباران‌های صورت گرفته در حین جنگ‌های جهانی اول و دوم بود. همینطور چند مورد تصادف کشتی‌ها و قایق‌ها با این پل هم باعث شد پل صدماتی ببیند. پس از این گزارش‌ها، در سال 1977، گشت‌وگذار به روی این پل را ممنوع کردند؛ اما این مساله از سازه محافظت نکرد و سرانجام، در سال 1979، به دلیل تصادف باربری، 60 متر از این پل ریزش کرد و عملا این پل چدنی کاربری خود را به کلی از دست داد.

سازه فعلی بین سال‌های 1981 و 1984 بر اساس نقشه‌های لویی آرتچ (Louis Arretche) ساخته شد. وی تصمیم بر آن گرفته بود که تعداد طاق‌ها را از 9 به 7 تا کاهش دهد. این پل تازه بازسازی شده در تاریخ 27 ژوئن 1984، توسط ژاک شیراک، شهردار آن زمان پاریس افتتاح شد. مانند اکثر پل‌های آن زمان، پل هنر دارای عوارضی بود و هرکس برای گذر از آن باید یک سِنت پرداخت می‌کرد. بد نیست اشاره کنیم در روز افتتاح این پل، 65000 پاریسی پول خود را برای عبور از پل جدید پرداختند.

پل هنر با نمایی از آکادمی فرانسه، سال 1887
Photo by : Unknown

قفل‌ های عشق پل هنر پاریس

از سال 2008، ماجرای جالبی برای پل هنر پاریس اتفاق افتاد و سنتی تازه میان گردشگران باب شد؛ آن هم این بود که گردشگران قفلی را به بدنه این پل می‌بستند و کلید آن را درون رودخانه سن می‌انداختند. این حرکت نمادین و عاشقانه به جاودانگی عشق میان دو نفر اشاره داشت. معمولا زوجی که این کار را انجام می‌دادند نام خود را روی قفل می‌نوشتند تا برای همیشه به یادگار بماند. 

البته باید به این موضوع اشاره کنیم که این ماجرا، از فرهنگ فرانسوی نشات نمی‌گیرند و برخی اصالت آن را به کشور مجارستان و عده‌ای به شهر کلن در آلمان نسبت می‌دهند؛ اما این سنت جالب و عاشقانه از سال 2008، در پاریس و پل هنر رایج شد. جالب آنکه این حرکت، به سرعت میان گردشگران محبوب شد و مورد توجه قرار گرفت؛ به طوری که زوج‌های عاشق در حین سفرشان به پاریس، حتما از پل هنر بازدید می‌کردند و به روی نرده‌های آن، قفلی به یادگار آویزان می‌کردند.

سال 2012، به حدی تعداد قفل‌ها زیاد شده بود که دیگر جای خالی برای وصل کردن قفل جدیدی باقی نمانده بود و توریست‌ها، قفل‌شان را به روی قفلی دیگر آویز می‌کردند. در فوریه 2014، نشریه لو موند (Le Monde) تخمین زد که تا تابستان همان سال، بالغ بر 700 هزار قفل به روی نرده‌ها و بدنه پل هنر نصب شود و این مساله، نگرانی‌های بزرگی را درباره سلامت پل به وجود آورد؛ چرا که تعداد قفل‌ها بسیار زیاده شده بود و در نتیجه، وزن‌شان به زودی برای پل هنر غیر قابل تحمل می‌شد. در ماه می، شهردار تازه پاریس شخصی را مسئول کرد تا راه حلی برای این مشکل پیدا کند. در جون همان سال، بخشی از دیوار پل زیر بار قفل‌ها ریزش کرد و در آگوست 2014، دفتر شهرداری پاریس کمپین‌هایی با شعار عشق بدون قفل به راه انداخت، هشتگ‌هایی مانند عشق بدون قفل آویز (#lovewithoutlocks) را در رسانه‌های اجتماعی باب و گردشگران را ترغیب کرد تا به جای وصل کردن قفل آویزها، به سلفی گرفتن روی پل هنر بپردازند. حتا در وب سایت شهرداری، این جمله به چشم می‌خورد:

  • پل‌های ما دیگر تحمل حرکات نمادین از عشق شما را ندارند. 

در ادامه حدود 50 درصد از پل هنر هم با با تخته‌های سه لایی محکم‌کاری شد و شهرداری بخش‌هایی از دیواره‌های پل را با بدنه‌های شیشه‌ای جایگزین کرد تا امکان وصل کردن قفل‌‌آویزها به روی آن وجود نداشته باشد. از دیگر راهکارها هم این بود که هنرمندان خیابانی همچون ژاک (Jace)، ال سید (El Seed)، بروسک (Brusk) و پانتونیو (Pantonio) دیواره‌های جدید را رنگ‌آمیزی و طراحی می‌کردند تا این پل همچنان نمایی زیبا داشته باشد. 

معماری پل هنر پاریس

همانطور که گفتیم پل هنر، جایگزین یک پل چدنی در همین نقطه از رود سن شده است و به همین دلیل، به نمونه اولیه آن شباهت قابل توجهی دارد؛ به جز آنکه در ساخت این پل، از استیل استفاده کرده‌اند که به مراتب از چدن قدرتمندتر و سبک‌تر است و طراحی مدرن در معماری این سازه را یادآوری می‌کند. از طرفی عرشه پل با چوب ساخته شده که از شباهت‌های این سازه، به نمونه قبلی است و ادای احترامی‌ست به پلی که پیش از این فرو ریخت.

مساله قوس‌های زیر پل هم از شباهت‌ها و در عین حال، تفاوت‌های این بنا، با نمونه قبلی‌اش به حساب می‌آید؛ پل هنر یک پل قوسی‌ست که آن را مانند نمونه قبلی‌اش می‌کند؛ اما تعداد این طاق‌ها، 7 تاست و تعداد طاق‌های پل قبلی، 9 تا بوده است. این را نیز می‌توان به حساب معماری جدید گذاشت، چرا که در گذشته نمی‌توانستند قوس‌های زیر پل را با قطر زیاد بسازند و امروزه، با پیشرفت علم معماری این موضوع میسر شده است؛ در نتیجه، می‌توان از تعداد قوس‌های کمتری استفاده کرد. 

بد نیست بدانید یکی از دلایل کم کردن تعداد قوس‌های پل هنر، متمایز کردن آن از پل دو نوف است که در همسایگی‌اش قرار دارد. پل دو نوف در واژه به معنای پل جدید یا پل شماره 9 است؛ همین مساله نامگذاری موجب شد تا معمار پل هنر تصمیم بگیرد تعداد قوس‌های آن را از 9 عدد به 7 تا کاهش دهد تا اینگونه، دیگر وجه اشتراکی بین پل جدید (پل شماره 9) و پل هنر وجود نداشته باشد. 

Photo by : Unknown

بهترین زمان بازدید از پل هنر پاریس

پل هنر در هر فصل و هر ساعتی از روز زیبایی‌های خودش را دارد؛ اما این پل زیبا و رمانتیک، در زمان‌های طلوع و غروب بسیار تماشایی‌تر می‌شود. در این ساعات می‌توانید چشم‌انداز برج ایفل را از دور ببینید که در آسمان رنگارنگ و تماشایی می‌درخشد و از هوای خنک و دلپذیر لذت ببرید، شاید هم نسیمی از طرف رودخانه صورت‌تان را نوازش کند و فضای دلپذیرتری را برای‌تان رقم بزند. 

البته اگر مایلید در زمان بازدیدتان با هرج و مرج و شلوغی پل مواجه نشوید، پیشنهاد می‌کنیم زمان طلوع آفتاب را برای قدم زدن روی پل انتخاب کنید تا بهتر بتوانید از چشم‌انداز آن لذت ببرید. 

مسیر و دسترسی

شهر پاریس خدمات حمل و نقل قابل توجهی دارد و به همین خاطر، رفت و آمد و رسیدن به جاذبه‌ها در این شهر موجب نگرانی نخواهد شد؛ از گزینه‌های حمل و نقل برای رسیدن به پل هنر، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

اتوبوس: برای رسیدن به پل هنر، اتوبوس گزینه بسیار مناسبی به حساب می‌آید. ایستگاه‌های اتوبوس متعددی در اطراف این پل وجود دارند، از جمله ایستگاه اتوبوس پل هنر (Pont des Arts) و ایستگاه اتوبوس پل هنر-اسکله کونتی (Pont des Arts - Quai de Conti) که شامل خطوط اتوبوس بسیاری می‌شوند. 

مترو: یکی از ارزان‌ترین گزینه‌ها برای رسیدن به پل هنر، متروی پاریس است.  خطوط زیادی در نزدیکی این پل ایستگاه دارند، از جمله خط 1 که از ایستگاه لوور ریولی (Louvre –  Rivoli) می‌گذرد. از این خط مترو تا پل هنر تنها 450 متر پیاده روی وجود دارد. از دیگر ایستگاه‌های مترو نزدیک به این پل، می‌توان به مترو سن ژرمن دِ پره (Saint-Germain-des-Prés) و مترو کاخ سلطنتی موزه لوور (Palais Royal Musée du Louvre) اشاره کرد. 

تاکسی: با وجود آنکه این روش نیز برای رسیدن به پل هنر وجود دارد، اما از آنجایی که به عنوان گران‌ترین گزینه حمل و نقل در پاریس شناخته می‌شود استفاده از آن را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. 

آدرس: فرانسه، مرکز شهر پاریس 

Photo by : Unknown

دیدنی های اطراف

موزه لوور | Louvre Museum : فاصله 210 متر پیاده

کاخ لوکزامبورگ | Luxembourg Palace: فاصله 1.3 کیلومتر

میدان کنکورد | Place de la Concorde: فاصله 1.5 کیلومتر 

موزه اورسی | Musée d'Orsay: فاصله 1.2 کیلومتر 

موزه لوور پاریس
میدان کنکورد پاریس
موزه اورسی پاریس
کاخ لوکزامبورگ

ویدیویی از پل هنر پاریس

سخن آخر 

به معرفی پل هنر پرداختیم و شما را با این جاذبه مهم پاریس آشنا کردیم. ماجرای قفل‌های عشق را برای‌تان روایت کردیم و توضیح دادیم که چرا این روزها دیگر نمی توان این قفل آویزها را به روی پل مشاهده کرد. آیا تا به حال به پاریس سفر کرده‌اید؟

نظرتان درباره این مطلب چه بود؟

آیا تا به حال بازدیدی از این پل داشته اید و قفلی به آن آویزان کرده اید؟

منتظر دیدگاه شما هستیم. 

نتیجه نقد و بررسی کارناوال

4.6

بررسی شده توسط نسیم امینی

ارزش تاریخی(خوب) 4
ارزش معماری(خوب) 4
حال و هوای خوش(عالی) 5
شرایط نگهداری و مرمت(عالی) 5
دسترسی به وسایل حمل‌و‌نقل عمومی(عالی) 5

نقاط قوت

  • از رمانتیک‌ترین نقاط شهر پاریس
  • چشم‌اندازی زیبا به رود سن
  • قرارگیری در کنار چندی از مهمترین بناهای تاریخی پاریس
  • مکان مناسبی برای شب‌گردی، کافه‌گردی و رستوران‌گردی
  • قرارگیری در فهرست میراق جهانی یونسکو

نقاط ضعف

  • شلوغی زیاد در برخی ساعات روز
  • حذف قفل آویزهای عشق از دیواره های پل

نقد و بررسی کاربران

پل هنر پاریس را دیده‌اید؟

تجربه و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

جدیدترین نقد
نقد و بررسی موجود نیست

پرسش و پاسخ

پرسش جدید

اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست