رضا قره غریبی
انتشار
24 مرداد 1395
به روز رسانی
15 شهریور 1398
در ادامه ی بررسی انواع هتل ها قصد داریم، استاندارد های هتل های یک الی پنج ستاره را بررسی کرده و آن ها را به شما معرفی کنیم.
این استاندارد ها از طرف سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اعلام شده است .
با کارناوال در بررسی هتل های دو ستاره همراه شوید.
برای ارزیابی هتل ها و تعیین درجه آن ها موارد بسیاری از جمله، خدمات، تجهیزات، فضا های موجود، نیروی انسانی و . . .را مورد بررسی قرار می دهند.
در فرآیند ارزیابی و امتیازدهی برای هر یک از موارد امتیازی بین 0 الی 10 داده می شود.
طبق قوانین درجه بندی سازمان میراث فرهنگی، در هتل های دو ستاره حداقل کسب امتیاز 3 برای هریک از موارد الزامی است و حداقل میانگین مجموع امتیازات نباید از 4 کمتر باشد.
در ادامه با مواردی که در چهارچوب قانون سازمان میراث فرهنگی برای هتل ها آمده و ارزیابی ها از روی این قوانین صورت می گیرد آشنا خواهید شد.
* ممکن است هتل کوچک و یا متوسط باشد. مثالا با 20 اتاق خواب و فضای عمومی محدود، اما با اتاق خواب های بهتر و راحت تر از هتل یک ستاره.
* این هتل ها اغلب توسط خانواده ها اداره می شود.
* دکور و وسایل ، به نسبت هتل های یک ستاره ، کمتر کیفیت لوازم خانگی را دارند .
* در این سطح باید رفتار حرفه ای تر نسبت به هتل های یک ستاره در برخوردها وجود داشته باشد.
* خدمات می تواند با تعداد محدودی از کارکنان انجام شود.
* صاحب هتل یا کارکنان از صبح زود تا دیر وقت شب آماده ی پذیرش مهمان هستند.
* در حداقل زمان باید مهمان ها به اتاق هایشان هدایت شوند و یا پاسخ مناسب به مهمان ها داده شود.
* خدمات رزواسیون به صورت ساده انجام می پذیرد.
* جزییات هزینه های مسافر به صورت چاپی یا به صورت نوشته خوانا به مسافر تحویل داده می شود.
* در صورت لزوم کمک به مسافر در جابه جایی وسایل انجام می شود.
* باید صندوق امانات در قسمت پذیرش وجود داشته باشد.
* امکان گرفتن پیغام وجود دارد و به صورت غیر رسمی انجام می شود.
* محوطه غذا در این هتل ها می تواند شامل: رستوران، نهارخوری، بوفه و اغذیه فروشی شود.
* در صورت وجود امکانات مناسب، ارائه خدمات غذا و نوشابه در اتاق قابل قبول است.
* کارکنان رستوران آشنایی معقولی از غذاها و نوشیدنی ها دارند.
* باید صبحانه سبکی در رستوران یا محل غذاخوری وجود داشته باشد و در صورت هزینه ی اضافی بابت صبحانه باید شرح قیمت ها دقیقا به مشتری داده شود.
* صبحانه در ساعتی منطقی باید برای مسافران ارائه شود.
* خدمات ناهار اختیاری و در صورت وجود ، رعایت حداقل استاندارد ها الزمی است.
* خدمات شام می تواند مجموعه از غذا های سرد و گرم باشد که به صورت منو باید به مشتری داده شود.
* نوشیدنی های سرد و گرم باید در فضای هتل از حداقل ساعت ۱۰ صبح الی ۱۰ شب برای مسافر قابل دسترس باشد.
* ارائه ی غذا در اتاق بستگی به خود هتل دارد و معمولا تنها برای بیمارانی که مجبورند در اتاق بمانند این خدمات ارائه می شود.
* باید وسایل تمیز کردن کفش از جمله واکس در هتل وجود داشته باشد
* هتل می تواند لباس شویی داشته و یا نداشته باشد.
* برای اتاق خواب ها وسایل ساده و هماهنگ قابل قبول است.
* هتل می تواند بر روی دیوارهای اتاق از تابلوهای نقاشی استفاده کند.
* اتاق ها باید هرروز نظافت شده و تلاش شود استاندارد بالایی از بهداشت رعایت شود!
* در کلیه اتاق ها باید جهت قبله، سجاده، مهر، تسبیح و یک قرآن، وجود داشته باشد.
* ابعاد اتاق باید طوری باشد که استفاده عملی از تمام وسایل به راحتی انجام بپذیرد.
* اندازه ی تشک ها باید در حد استاندارد های یک نفره و دو نفره باشد.
* ملحفه ها و وسایل خواب باید به تعداد و تمیز باشند.
* چیدمان وسایل خواب باید دارای هماهنگی و نظم باشد.
* باید درجه حرارت مناسب و کنترل آن توسط مهمان وجود داشته باشد. وسایل سرمایشی و گرمایشی بسته به شرایط هتل، کولر آبی، پنکه سقفی و . . را شامل می شود.
* اتاق باید از نور کافی برخوردار باشد.
* باید حداقل یک پنجره برای ورود نور وجود داشته باشد.
* اگر در کف پوش ها از قالیچه استفاده می شود باید هماهنگ با دیگر وسایل اتاق باشد.
* در اتاق های هتل 2 ستاره علاوه بر صندلی، میز تحریر و میز آرایش هم باید وجود داشته باشد.
* وجود یخچال ، تلفن ، لوازم تحریر و سشوار در اتاق هتل های دو ستاره الزامی نیست.
* وجود سوئیت خصوصی در هتل های دو ستاره الزامی نیست
* همه دوش ها و دیگر وسایل سرویس بهداشی باید از کیفیت بالا و هماهنگی برخوردار باشد.
* همه حمام های عمومی و یا خصوصی هتل های دو ستاره باید وسایل کامل نظافتی همچون صابون، شامپو، قلاب برای آویزان کردن لباس و . . . را داشته باشد.
* تمامی اتاق ها باید دارای سرویش بهداشتی و دوش باشند.
* باید نشانه هایی برتر از تکنیک بهتر آشپزی در غذاها نسبت به هتل یک ستاره دیده شود.
* داشتن شیر و کره و نان داغ در صبحانه ی هر درجه الزامی است.
* همه ی وعده ها غذاها باید با دقت تهیه شوند.
* فضاهای عمومی نسبت به هتل های یک ستاره کیفیت بهتری دارد و تلاش می شود فضای خوشایندی برای مهمان فراهم شود و تزیینات خوبی وجود داشته باشد.
* باید فضای وسیع تری برای پذیرش نسبت به هتل یک ستاره فراهم گردد.
* این هتل ها خدماتی همچون فضاهای ورزشی، سالن های همایش را ندارند.
* نمازخانه باید در تمامی درجات هتل وجود داشته باشد.
* در فضای رستوران های هتل های دو ستاره باید صندلی کودک وجود داشته باشد.
* فضای مناسبی باید برای ایجاد لابی و نشستن ایجاد گردد.
* این هتل ها راهرو ها و پله های ساده و بدون آلایشی دارند.
* اگر ساختمان این هتل ها بیش از ۲ طبقه به جر همکف داشته باشد باید آسانسور داشته باشند مگر زمانی که از نظر معماری و فضا مشکلاتی وجود داشته باشد.
* تسهیلات توالت باید در فضای عمومی وجود داشته باشد.
* می تواند پارکینگی با فضای مناسب و متناسب با هتل وجود داشته باشد.
با #مفاهیم و دانش گردشگری در کارناوال آشنا شوید.
آیا این مطلب مفید بود؟
0 دیدگاه
اپلیکیشن کارناوال
با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.
Android
IOS
هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!
کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.