مجسمه ی زنی که صاحب چشم مصنوعی کشف شده در شهر سوخته بود ، با استفاده از مطالعات انسان شناسی و آناتومی بدن انسان و همچنین به کار بردن هنر ساخته شد.

در گزارشی که ایسنا در این باره به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تهیه کرده است ، آمده که مریم رمضانی  انسان‌شناس و عضو گروه باستانی‌شناسی شهر سوخته از ساخته شدن مجسمه زنی که صاحبِ چشم مصنوعی کشف شده در شهر سوخته بوده است ، با استفاده از مطالعات انسان شناسی و به کار بستن هنر در کارگاه آموزشی 2 روزه  «استخوان و عاج از اکتشاف تا مرمت» خبر داده است ؛ این کارگاه آموزشی به همت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی در محل پژوهشگاه برگزار شده بود.

رمضانی با اشاره به روند بازسازی جمجمه مکشوفه شهر سوخته ،  این مجسمه زن را موفقیتی بزرگ در زمینه ی باستان شناسی باستانی اعلام کرده و گفت :

شهر سوخته بزرگترین استقرار در شرق فلات ایران است که آثار و شواهد آن از بالا بودن سطح دانش اهالی این دیار حکایت دارد.

رمضانی گفت گروه باستان شناسی شهر سوخته را سید منصور سید سجادی مدیریت می کند ، همچنین گروهی از متخصصین رشته های مختلف و مرتبط با علم باستان‌شناسی در این گروه هستند که روی نحوه زندگی اهالی این شهر مطالعه می کنند . او تصریح کرد :

جمع شدن این تعداد متخصص در رشته‌های گوناگون به منظور بازسازی جامعه شهر سوخته انجام گرفته است.

او بیشترین داده‌های با ارزش یافت‌شده از این شهر متعلق به ۵ هزار سال پیش را مربوط به گورستان آن دانست و گفت:

یکی از این نمونه‌ها، قبر معروف به ۶۷۰۵ است که در سال ۱۳۸۵ کشف و به دنبال آن چشم مصنوعی و قاب آن نیز پیدا شد.

«رمضانی» حفاری‌های استخوانی صورت گرفته در شهر سوخته را در سطح خوبی اعلام کرد و افزود:

در تمامی این موارد مطالعات و تحقیقات انسان شناسی بصورت کاملا علمی صورت می‌گیرد.

او در مورد نحوه ی ساخت این مجسمه و راهکارهای استفاده شده گفت :

شیوه‌های دو بُعدی دستی، سه‌بُعدی دستی و سه‌بُعدی یارانه‌ای برای بازسازی چهره در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای ساخت این نمونه از روش سه‌بُعدی دستی استفاده شد.

مریم رمضانی اظهار داشت که عکس ها و اسکن های زیادی از اسکلت کشف شده موجود بود که از آن ها برای تهیه ی پرینت سه بعدی استفاده کرده اند و در این باره گفت :

تعیین ضخامت میزان بافت نرم بر روی اسکلت مرحله مهمی بود که طبق سن، جنس، نژاد، نوع تغذیه و... صورت گرفت و بر اساس آن، جدولی تهیه شد که مشخصات یک زن 30 ساله با اندام معمولی را نشان می‌داد.

او گفت:

تمامی این شاخص ها توسط بافت نرمی روی جمجمه پیاده شد و سایر اقدامات از جمله رنگ پوست، مو، شکل بینی و ... که با بهره‌گیری از علم انسان شناسی تعیین شده بود بر روی جمجمه پیاده شد.

رمضانی ادامه داد :

به عنوان مثال، فک بالای این زن کمی جلو آمده و بینی او استخوانی بود که در مجسمه‌ی درست شده تمامی این موارد به وضوح قابل مشاهده است.

او گفت تغذیه و معیشت بر روی چهره تاثیر می گذارد و ادامه داد:

با توجه به شرایط زندگی در گذشته چهره‌های باستانی بزرگتر از سن واقعی به نظر می‌رسند که این مورد نیز در مورد چهره زن شهر سوخته کاملا لحاظ شده است.

با توجه به صحبت های رمضانی ، حتی رنگ و جنس پارچه لباس مجسمه زن شهر سوخته نیز از روی نمونه های شناسیایی شده در این شهر تهیه شده است، حتی آرایش صورت و موها هم از  پیکرک کشف شده در شهر سوخته الهام گرفته شده است.

او ادامه داد: 

گردنبند مجسمه نیز نمونه شبیه‌سازی و کشف‌شده خودش است و گره موهایش نیز طبق نمونه‌های یافته شده در شهر سوخته طراحی شده است.

این باستان شناس از ساخته شدن دو چشم مصنوعی برای این مجسمه خبر داد :

گروه باستان‌شناسی با انجام مطالعات دقیق دریافت که رنگ این چشم مصنوعی در گذشته سفید بوده و به مرور زمان تیره شده است. از این رو دو چشم برای این زن ساخته شد که شکل اولیه و پس از کشف را نشان می‌دهد.

او در حالی ادامه داد که به ساخته شدن صورت مجسمه زن کاملا هماهنگ و مطابق با آناتومی بدن انسان اشاره می کرد:

درست است که این کار با تلفیق علم هنر و باستان‌شناسی صورت گرفته، اما تمامی ویژگی‌های این مجسمه بر اساس مطالعات انسان‌شناسی در اختیار هنرمندان مجسمه‌ساز قرار گرفته است.

ساخت مجسمه‌ زنِ «شهر سوخته» براساس یافته‌های انسان‌شناسی

#اخبار روزگردشگری را در کارناوال دنبال کنید .

دیدگاه ها
account_circle
email
فونت -
فونت +
عرض -
عرض +
فاصله متن -
فاصله متن +
تیره
خاکستری
روشن
بستن

ساخت مجسمه‌ زنِ شهر سوخته |

مجسمه ی زنی که صاحب چشم مصنوعی کشف شده در شهر سوخته بود ، با استفاده از مطالعات انسان شناسی و آناتومی بدن انسان و همچنین به کار بردن هنر ساخته شد.

در گزارشی که ایسنا در این باره به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تهیه کرده است ، آمده که مریم رمضانی  انسان‌شناس و عضو گروه باستانی‌شناسی شهر سوخته از ساخته شدن مجسمه زنی که صاحبِ چشم مصنوعی کشف شده در شهر سوخته بوده است ، با استفاده از مطالعات انسان شناسی و به کار بستن هنر در کارگاه آموزشی 2 روزه  «استخوان و عاج از اکتشاف تا مرمت» خبر داده است ؛ این کارگاه آموزشی به همت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی در محل پژوهشگاه برگزار شده بود.

رمضانی با اشاره به روند بازسازی جمجمه مکشوفه شهر سوخته ،  این مجسمه زن را موفقیتی بزرگ در زمینه ی باستان شناسی باستانی اعلام کرده و گفت :

شهر سوخته بزرگترین استقرار در شرق فلات ایران است که آثار و شواهد آن از بالا بودن سطح دانش اهالی این دیار حکایت دارد.

رمضانی گفت گروه باستان شناسی شهر سوخته را سید منصور سید سجادی مدیریت می کند ، همچنین گروهی از متخصصین رشته های مختلف و مرتبط با علم باستان‌شناسی در این گروه هستند که روی نحوه زندگی اهالی این شهر مطالعه می کنند . او تصریح کرد :

جمع شدن این تعداد متخصص در رشته‌های گوناگون به منظور بازسازی جامعه شهر سوخته انجام گرفته است.

او بیشترین داده‌های با ارزش یافت‌شده از این شهر متعلق به ۵ هزار سال پیش را مربوط به گورستان آن دانست و گفت:

یکی از این نمونه‌ها، قبر معروف به ۶۷۰۵ است که در سال ۱۳۸۵ کشف و به دنبال آن چشم مصنوعی و قاب آن نیز پیدا شد.

«رمضانی» حفاری‌های استخوانی صورت گرفته در شهر سوخته را در سطح خوبی اعلام کرد و افزود:

در تمامی این موارد مطالعات و تحقیقات انسان شناسی بصورت کاملا علمی صورت می‌گیرد.

او در مورد نحوه ی ساخت این مجسمه و راهکارهای استفاده شده گفت :

شیوه‌های دو بُعدی دستی، سه‌بُعدی دستی و سه‌بُعدی یارانه‌ای برای بازسازی چهره در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای ساخت این نمونه از روش سه‌بُعدی دستی استفاده شد.

مریم رمضانی اظهار داشت که عکس ها و اسکن های زیادی از اسکلت کشف شده موجود بود که از آن ها برای تهیه ی پرینت سه بعدی استفاده کرده اند و در این باره گفت :

تعیین ضخامت میزان بافت نرم بر روی اسکلت مرحله مهمی بود که طبق سن، جنس، نژاد، نوع تغذیه و... صورت گرفت و بر اساس آن، جدولی تهیه شد که مشخصات یک زن 30 ساله با اندام معمولی را نشان می‌داد.

او گفت:

تمامی این شاخص ها توسط بافت نرمی روی جمجمه پیاده شد و سایر اقدامات از جمله رنگ پوست، مو، شکل بینی و ... که با بهره‌گیری از علم انسان شناسی تعیین شده بود بر روی جمجمه پیاده شد.

رمضانی ادامه داد :

به عنوان مثال، فک بالای این زن کمی جلو آمده و بینی او استخوانی بود که در مجسمه‌ی درست شده تمامی این موارد به وضوح قابل مشاهده است.

او گفت تغذیه و معیشت بر روی چهره تاثیر می گذارد و ادامه داد:

با توجه به شرایط زندگی در گذشته چهره‌های باستانی بزرگتر از سن واقعی به نظر می‌رسند که این مورد نیز در مورد چهره زن شهر سوخته کاملا لحاظ شده است.

با توجه به صحبت های رمضانی ، حتی رنگ و جنس پارچه لباس مجسمه زن شهر سوخته نیز از روی نمونه های شناسیایی شده در این شهر تهیه شده است، حتی آرایش صورت و موها هم از  پیکرک کشف شده در شهر سوخته الهام گرفته شده است.

او ادامه داد: 

گردنبند مجسمه نیز نمونه شبیه‌سازی و کشف‌شده خودش است و گره موهایش نیز طبق نمونه‌های یافته شده در شهر سوخته طراحی شده است.

این باستان شناس از ساخته شدن دو چشم مصنوعی برای این مجسمه خبر داد :

گروه باستان‌شناسی با انجام مطالعات دقیق دریافت که رنگ این چشم مصنوعی در گذشته سفید بوده و به مرور زمان تیره شده است. از این رو دو چشم برای این زن ساخته شد که شکل اولیه و پس از کشف را نشان می‌دهد.

او در حالی ادامه داد که به ساخته شدن صورت مجسمه زن کاملا هماهنگ و مطابق با آناتومی بدن انسان اشاره می کرد:

درست است که این کار با تلفیق علم هنر و باستان‌شناسی صورت گرفته، اما تمامی ویژگی‌های این مجسمه بر اساس مطالعات انسان‌شناسی در اختیار هنرمندان مجسمه‌ساز قرار گرفته است.

ساخت مجسمه‌ زنِ «شهر سوخته» براساس یافته‌های انسان‌شناسی

#اخبار روزگردشگری را در کارناوال دنبال کنید .

مهسا محرابی