راهکارهایی برای خواب بهتر در طبیعت

راهکارهایی برای خواب بهتر در طبیعت

مقالات آموزشی

شده تا حالا تصمیم گرفته باشین یه شب ماجراجویانه رو بیرون از خونه و تو دل طبیعت بگذرونین و دست آخر خسته از پیاده روی و کوهنوردی، چادر بزنید و همگام با خاموشی خورشید، چشاتون و ببندین و بخواین بخوابین؟ شده تا حالا بر خلاف تموم خستگی تون خوابتون نبره و تنها به چادر خیره بشید و از این پهلو به اون پهلو غلت بزنین؟ جیمز منتا کوهنورد و بلاگری است که تجربیات چند ده ساله خودش در این زمینه رو با ما به اشتراک می‌ذاره. می‌خوایم تجربیات شخصی جیمز رو از زبون خودش در ارتباط با داشتن خوابی خوب در فضای باز بشنویم.

قطعا شگفت زده می‌شید اگه بدونید چقدر سر در نیاوردن از نکات ریز و مسائل جزئی میتونه کل کمپینگ تون رو خراب کنه و قانع شید به محض تموم شدن کمپینگ، همه خاطراتش رو شیفت دیلیت بگیرید و همه چی و فراموش کنید! 

من به سختی در طی مسافراتم یاد گرفتم باید به نکات ریزی که براتون توضیح خواهم داد، توجه کنم. انتخاب با شماست! شما می تونید به راحتی خوندن چند خط این نکات رو یاد بگیرید و برای داشتن خوابی خوب تو فضای باز و در حین کمپینگ، راه طولانی ای رو که من رفتم طی نکنید. و یا حتی می‌تونید برای اطمینان از ناکارآمدی روش‌ها و تجربیات من، این متن رو تا آخرش بخونید.

همراه با کارناوال این بار خوابی خوب رو در آغوش مادر طبیعت تجربه کنید.

کمپ در طبیعت

۱- کوله بار 

لوازم مورد نیازتون سه چیزه: کیسه خواب، جای خواب، لوازم دیگه خواب !!

۱) کیسه خواب

کیسه خواب مناسب یکی از ضروری ترین وسایل برای داشتن خوابی خوب تو فضای بازه. کیسه خوابی رو انتخاب کنید که مناسب شما و محیط اطرافتونه:

کیسه خواب مربعی: شکل مربعی دارن، بسیار جادارن که برای حرکت پاها فضای کافی دارین. البته وزن و حجم این کیسه خواب‌ها بیش‌تره.

کیسه خواب مومیایی: پایین مخروطی شکل دارن و مانع جریان یافتن هوا درون کیسه خواب می‌شن و کاملا به بدن می‌چسبند، در نتیجه گرم‌ترند.  وزن کمتری دارند و برای کوهنوردان خیلی مناسبند.

غلاف خواب ( Sleeping pods ): عرض این‌ها نصف طولن است و اگر در خواب زیاد جابه جا می‌شید، برای شما به قدر کافی عریض و جادار هستند.

مطمئن شید کیسه خوابی که تهیه می‌کنید برای آب و هوای منطقه و کاربرد شما مناسب باشه.

کمپ در طبیعت

۲) تشک‌‌های خواب

به جز کیسه خواب گزینه‌های دیگه‌ ای هم برای استفاده موجوده.

تشک فومی با هواگیری خودکار: تشک‌های متراکم فومی هستند که پوششی نایلونی و ضدآب دارند و به صورت خودکار باد می‌شوند. هنگامی که هوا وارد تشک میشه فضاهای خالیش پر می‌شن و تشک فومی صاف میشه. تشک‌های نازک تر بسیار سبک اند و به هنگام بستن کوله بسیار کاربردی اند. از طرفی تشک‌های ضخیم تر راحتی بیش‌تری دارند. هر دو گزینه مناسبی اند و بسته به شرایط تون، خواب خوبی رو برای شما رقم می‌زنند. 

تشک بادی: این تشک‌ها با باد پر می‌شن و بسیار سبک اند و برای زیرسازی مناسبند. از طرفی به صورت خودکار باد نمیشن و دردسر دارن و اون قدرها هم عایق فوق العاده ای نیستن. 

تشک فومی: این تشک‌ها برای خوابیدن رو زمین‌های سرد، برفی و یخ زده خیلی به درد بخورن. همین طور رو زمین‌های سخت و خشن هم کارآیی زیادی دارن، چرا که از بقیه تشک‌ها نمی‌تونین در این مواقع استفاده کنین. سبک اند، دوام بالا و قیمت مناسبی دارن و برای عایق گزینه خیلی خوبی اند. اما بسیار جاگیرند و برای زیرسازی عالی نیستن.

تشک هوا: گزینه لوکسی واسه خوابیدن تو فضای بازن، چرا که خیلی راحتن و شبیه تشک‌های خونگی اند. با این حال خیلی جاگیرن و اگه دما خیلی پایین بیاد، عایق ضعیفی اند.

۳) دیگر وسایل خواب

بالشت: گرچه بالشت بین وسایل خواب کوچیکه اما راحتی زیادی رو براتون در پی داره.

چشم‌بند

گوش‌گیر: برای مسدود کردن صداهایی که اغلب شهرنشینان به آن عادت ندارند، پیشنهاد خوبیست. 

منبع روشنایی: می‌تونه یه چراغ قوه، یه فانوس و … باشه.

کمپ در طبیعت

۲- با خوابیدن در فضای باز انطباق پیدا کنید.

چندین چیزه که برامون مهمن:

مکان چادر: لازمه جایی و برای چادر زدن انتخاب کنین که صاف، بادوام و بدون مانع باشه. به صخره‌ها و سنگ، انواع ریشه‌ها و درختان کاج برای محل چادر زدن یه نه بزرگ بگید. 

آمادگی روانی برای محیط جدید: سعی کنین با آغوش باز تموم تجربیات و اتفاقات جدید رو بپذیرین. خبری از تخت خونگی، حموم دم دست و همه راحتیای خونه نیست. با غرق شدن تو روح و نشاط طبیعت، نا راحتی‌ها رو فراموش کنین. 

آمادگی جسمی: بعد از غروب آفتاب دما به صورت تدریجی پایین میاد. لازمه که چندین لایه لباس بپوشین و لباسای عایق رو فراموش نکنین و منبع نورتون رو دم دست نگه دارین. 

منحصر بفرد بودن هر لحظه رو درک کنید: تو این عصر جدید و مملو از امکانات، زندگی افسار شده به راحتی دیگه اتفاق جدید و هیجان انگیزی نیست. گذروندن ساعاتی در طبیعت و فضای باز زمون مناسبی برای درک اتفاقات و تجارب جدیده. پس آروم باشید، به تماشای ستاره‌ها بپردازید و با صدای حیات وحش و طبیعت به خواب برید. 

کمپ در طبیعت

۳- آمادگی قبل خواب

چیزهایی هست که قبل از سفر رفتن باید به یاد داشته باشین:

تموم لوازم آرایشی و مواد غذایی رو بیرون از چادر نگه دارید: با بقایای غذاتون شلخته طور برخورد نکنین و هر آشفال و مواد فاسد شدنی در اطراف تون رو جمع کنین. هیچ چیز معطری رو تو چادر نگه ندارین و بعد از مسواک زدن خمیر دندون رو در نزدیکی چادر تف نکنین. اگه تو منطقه‌ای که قصد کمپ زدن دارین، خرس وجود داره با لباسایی که بوی غذا میدن نخوابین.

روال همیشگی تون رو ادامه بدین: این کار باعث میشه احساس کنین تو خونه اید. مثلا اگه عادت دارین شب‌ها درست قبل خواب مسواک بزنین، تو کمپ هم همین کارو بکنین. 

لباس‌های خشک بپوشین و بیش از حد هم لباس نپوشین: اصلا و ابدا با لباس‌های خیس و نمناک از عرق نخوابین. قبل از این که تو کیسه خوابتون برین، مطمئن شید لباساتون خشک و گرم اند. جالبه که بدونین پوشیدن لباسای حجیم داخل کیسه خواب، از تأثیر گرماییش کم می‌کنه. 

چیزی بخورید و کمی آب بنوشید: هضم غذا در طی شب، بدن شما رو از درون گرم می‌کنه. یادتون باشه این بدن شماست که گرما تولید می‌کنه نه کیسه خواب. از طرفی نوشیدن آب به گردش بیش‌تر خون تو بدن تون کمک می‌کنه و اگر در ارتفاعات کمپ زدیه باشین از سردرد شما جلوگیری می‌کنه. 

از کلاه یا پوشش سر استفاده کنین: اگه پوشش مناسبی رو برای سر و صورتتون نداشته باشید، گرمای بدنتون از طریق سر و صورت خارج میشه. 

کمپ در طبیعت

۴- در طول شب

به صداهای شبانه گوش نکنین: اگه از شنیدن صداهای طبیعت در طی شب لذت نمی‌برین، بهشون توجه زیادی نکنین و اگهاین صداها واقعا شما رو می‌ترسونن، در کنار رودخونه چادر بزنین. سر وصدای آب کمک خوبیه برای نشنیدن سایر صداهاس. 

برای دستشویی‌های مسافرتی در طی شب آماده باشید: لازمه که یه جفت کفش جلوی چادرتون بذارید و منبع نورتون رو هم دم دست بذارید.

کمپ در طبیعت

۵- برای دماهای شدید آماده باشید.

از لباس زیرهای بلند استفاده کنین و جوراب بپوشید.

کلاه بپوشید.

یک یا دو تشک فومی داشته باشین.

کوله تون رو از چند تا لباس خشک پر کنین.

یه بطری آب گرم کنارتون بذارید.

قبل خواب کمی نوشیدنی گرم و غیرالکلی بنوشید (نوشیدن الکل باعث پایین اومدن دمای بدنتون در حین خواب میشه)

قبل خواب کمی نرمش کنین.

کمپ در طبیعت

سخن آخر

استفاده از این نکات در حین کمینگ و چادر زدن به شما کمک میکنه خواب بهتری رو در طبیعت تجربه کنین.

شما تا به حال تجربه مشابهی داشتید که فکر می‌کنید میشه به این نکات اضافه کرد؟

خوندن این نکات چیز جدید رو به شما یاد داد؟

خاطرات و تجربه‌های خودتون را با ما به اشتراک بذارید و در آخر اگه موضوعی مد نظرتونه تا در موردش بیشتر بدونین، با کارناوال در میون بذارید. 

راهکارهایی برای خواب بهتر در طبیعت
4.76 8

 دیدگاه ها

  • امیر حسین

    ۰

    ۰

    با تشکر از مطالب بسسسیااااار مفید سایتتون
    همشونو دارم میخونم! واقعن مرسی
    در مورد قرار دادن غذا های بودار بیرون از چادر موقع خواب به نظرم باعث جذب حیوانات مثل خرس و … میشه و بهتره که درون چادر قرار داده بشند که بو از درون چادر سخت تر به بیرون پراکنده بیشه
    با تشکر

    • زينب شيرازی

      ۰

      ۰

      سلام دوست عزیز کارناوالی
      ممنون از توجه و انرژی مثبت تون
      چیزی که اینجا در مورد غذاها اشاره شد، بیش تر در ارتباط با «بقایای غذاها» بود و منظور نویسنده، جمع کردن و دور کردن مواد باقی مانده غذایی از محل کمپ بوده، نه این که صرفا بیرون از چادر گذاشته بشن. حتی توصیه میشه که بقایا و آشغال ها رو زیر خاک دفن کنیم تا هم به تجزیه این مواد کمک کنیم و هم خطر نزدیک شدن خرس و دیگر حیوانات وحشی رو کم تر کنیم.
      روزگارتون به نیکی

  • فرزان

    ۱

    ۰

    عالی بود فقط اینم از تجربیاتم بگم همیشه یه چاقو یا کارد خوب زیر بالشتون بزارین زیور آلات و دوربن و کیف پول رو گوشه چادر نزارین

    • زينب شيرازی

      ۰

      ۰

      سلام دوست عزیز
      سپاس از به اشتراک گذاشتن تجربیات ارزشمند خود با دیگر دوستان کارناوالی

پاسخ دهید

موارد مشخص شده با * الزامی هستند.

This is search results
در حال بارگذاری ...