در پیش رو یکی از قطعات نفیس و جالب توجه گنجینه آمودریا را می بینید که شمایلی مشابه عصا دارد و کاملا از طلا ساخته شده و در قسمت انتهایی نیز از سنگ لاجورد پدید آمده است. همان طور که در عکس می بینید سر دو شیر غران به صورت متقارن در انتهای آن به چشم می خورد که با جزئیات قابل توجهی خلق شده اند.

عصا زرین هخامنشی

اغلب ظروف هخامنشی موجود در مجموعه موزه، مزین به تصویری از رو به روی یک شیر هستند. این پلاک طلایی نیز همانند دیگر ظروف این دوره، در قسمت بالا خود آراسته به دو شیر غران و بالدار است. در بالای سر این دو شیر، گوش های گاو و شاخ هایی مجعد به چشم می‌خورد و گردن شیرها با پر پوشانده شده است.

پلاک طلایی شیر شاخ دار

سرپوش زینتی، بازوها و لباس های فاخر این تندیس ایستاده همه نشان از آن دارند که تندیس هایی مشابه این، شمایلی از محافظ شخصی پادشاه، وزیران و یا امیران می باشد. این تندیس احتمالا به منظور تزئین سرسرای ورودی دادگاه حکومتی و برای یکی از پادشاهان سلجوقی، خراجگزاران محلی و یا یکی از جانشینان وی ساخته شده است.

تندیس ایستاده با سرپوش پردار

فرش کاشان ابریشم پیش رو یکی از معدود فرش های مجلل است که به سبب تراکم و تعداد بسیار بالای گره ها و جنس آن که کاملا از ابریشم است، بسیار موردتوجه می باشد. اگر بر روی این فرش ابریشم دست بکشید، لطافتش چون پارچه ای مخلمین جلب توجه می کند. امروزه این فرش در موره متروپولیتن نیویورک نگهداری می شود.

فرش ابریشم کاشان

یکی از معروف ترین مجسمه های دنیا که به عنوان یکی از شاهکار ها و عجایب هفتگانه جهان باستان شناخته می شود، تندیس زئوس است. مجسمه اصلی زئوس در سال ۴۳۵ پیش از میلاد توسط هنرمند ماهری به نام فیدیاس (Phidias) ساخته شد و در معبدی به همین نام در شهر المپیا قرار گرفت. امروزه مجسمه مشابهی از آن وجود دارد.

zeus-statue7-0

گرچه این پارچ، تنها پارچ شناخته شده با سری به شکل موش است، اما استفاده از اشکال حیوانات برای ساخت ظروف فلزی و سفالی در اشکال متنوع بسیار در این دوره رواج داشت. بر روی بدنه این پارچ نقوشی از پرندگانی مشابه طاووس به چشم می خورد که بر روی پس زمینه ای زرد رنگ و لعابی کشیده شده است.

پارچ موش شکل

کاسه بیضی شکل پیش رو تنها از یک صفحه چکش کاری شده نقره ای ساخته شده و نمونه ای از ظروف پرکاربرد و مشهور در نیمه دوم امپراتوری ساسانی می باشد. پس زمینه بخش خارجی کاسه، ابتدا حکاکی و سپس طلاکاری شده است که باعث شده نقوش برجسته روی کاسه نقره ای باقی بمانند.

ظرف سیمین ساسانی

شیشه گری هنری باستانی در ایران کهن است که نخستین نمونه های آن در گورستان باستانی چغازنبیل به دست آمده است. همانند تمام ظروف شیشه ای دوره قاجار، این گلاب پاش آبی رنگ و شیشه ای نیز به صورت تک رنگ و با تزئینات منحصر بفرد بسیاری ساخته شده است. امروزه این گلاب پاش در موزه متروپولیتن نگهداری می شود.

blue-qajar-sprinkler0

در اواسط دوره اسلامی در ایران، نشان دادن زندگی روزمره مردمان کشور توسط هنرمندان امری عادی و معمول بود. در آن میان به تصویر کشیدن موسیقی دانان و نوازندگان آلات موسیقی بیش از سایرین صورت می گرفت که در اینجا نمونه ای را می بینید و مجسمه گچی دف زن نشسته از آن دست است.

مجسمه گچی دف زن نشسته

بشقاب های نقره ساسانی نمادی از قدرت و اعتبار امپراتوری ساسانی بوده و به عنوان هدایایی سلطنتی، برای افراد والا مقام ارسال می شدند. این ظرف سیمین ساسانی با تزئینات طلایی بر روی آن متعلق به دوره ساسانی است که نمایش گر صحنه ای غیر معمول بوده و احتمالا این تصاویر از نمونه های اولیه رومی-یونانی و ایرانی برگرفته شده است.

sassanian-plate-youths-winged-horses0

از دوره قاجاریه ، قطب نمایی زیبا حاصل دست هنرمندان و صنعتگران این دوره در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن (انگلستان) نگهداری می‌شود که از برنج ساخته شده و روی آن به شکل هنرمندانه و زیبایی طلاکوبی و قلم زنی شده است. عقربه های قطب نما روی یک سطح برنجی که روی آن را سطحی شیشه ای پوشانده، قرار دارد.

قطب‌نمای زرین ایرانی

نقوش به تصویر کشیده بر روی این بشقاب سیمین روایت گر صحنه هایی از جنگ معروف بهرام گور یا بهرام پنجم، پادشاه ساسانی است. در شاهنامه روایت تیراندازی ماهرانه بهرام گور آمده و نقل شده که چگونه بهرام گور با خنیاگر محبوب خود، آزاده به شکار رفت و در طی شکار، غزال نر را به غزال ماده و غزال ماده را به نر بدل کرد.

sassanian-silver-plate0

از کمال الملک هنرمند شهیر قاجاریه، تابلوهایی با موضوعات مختلف برجای مانده است.  پرتره های افراد معروف و سرشناس آن دوره یکی از موضوعات نقاشی وی بود.  یکی از این پرتره ها، تصویر ناصرالدین شاه  می باشد که کمال الملک آن در سال ۱۲۹۸ هجری قمری، با رنگ و روغن برروی کرباس عمودی کشید.

ناصرالدین شاه قاجار

احتمالا این آویز کوچک به قصد استفاده به دور گردن و به عنوان حرز یا طلسم مورد استفاده بوده است. چنین آویزهای حلقه داری در مناطقی چون ایران، میان رودان، شام و مصر یافت شده است که نشان از آن دارد چنین اشیائی به صورت گسترده مورد استفاده بوده اند. هیتی ها احتمالا آن را به عنوان شمایلی از خدایان خود به دور گردن می انداخته اند.

seated-goddess-with-a-child0

در میان ۱۷۰ شی ارزشمند گنجینه ی آمودریا، بازوبندی با نقش اساطیری بز و پرنده ی هما، وجود داشت که امروز در موزه بریتانیا نگهداری می شود. برروی این بازوبند سنگ هایی گرانبهایی بوده که ریخته و در حال حاضر بدون سنگ در معرض تماشای بازدید کنندگان قرار گرفته است.

بازوبند طلایی بز و پرنده هما

تزیین بناها و کاخ ها با گچبری یکی از هنرهای رایج و معمول در دوره ساسانی بوده که بسیاری از این آثار امروز در موزه های مختلف جهان نگهداری می شود. در میان گچبری های ساسانی ، یکی از تکه ها گچبری موجود در موزه برلین، الگویی شد برای طراحی آرام دانشگاه تهران، توسط دکتر محسن مقدم.

%d8%b3%d8%a7%d8%b3%d8%a7%d9%86%db%8c0

در طی فرمانروایی شاپور دوم ساسانی استفاده از طرح پادشاه شکارچی بر روی بشقاب های سیمین به اتفاق رایجی بدل شد. این طرح به جهت به تصویر کشیدن سلحشوری های پادشاهان مورد استفاده قرار می گرفت. کاربرد این بشقاب های سیمین به هنگام هدیه و ارسال به دیگر درباریان خراجگزار و همسایه کاربرد داشتند.

plate-king-yazdgard0

سالیان پیش در منطقه میان رودان (بین النهرین) باور بر این بود که خدایان همانند دیگر موجودات، شمایلی ظاهری و فیزیکی داشته و زندگانی روزمره ای دارند. به نظر می رسد این مجسمه نیز به خدای آبو اشاره داشته باشد، چرا که حالتی از فردی در حال عبادتی دائمی را به نمایش می گذارد.. این مجسمه گچی در شهر انشونا عراق کشف شده است.

standing-male-worshiper0

“تالار آیینه”معروفترین تابلوی “کمال الملک” می باشد که تصویر از یکی از اتاق های کاخ گلستان با  سه ارسی بزرگ که از سمت جنوب مشرف به باغ گلستان است. در این تابلو ناصرالدین شاه قاجار بر صندلی تکیه داده و به یکی از ارسی ها خیره شده، کمال الملک  هفت سال از هنر خویش را برای خلق این شاهکار صرف کرد.

%d8%aa%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%b10

گرز فولادین با سر گاو در واقع سلاحی بازسازی شده از روی یکی از اساطیر شاهنامه، به نام بهرام گور است. بهرام گور یکی از پادشاهان ساسانی بوده که از او داستان ها و روایات بسیاری بر سر زبان هاست. گویند یکی از سلاح های معروف بهرام گور، گرزی فولادین با سری به شکل گاو نر بوده که در داستان ها نمادی از قدرت و نیکی بوده است.

mace1
صفحه 1 از 712345...انتها »
This is search results
در حال بارگذاری ...