ارکان صنعت گردشگری

ارکان صنعت گردشگری

دانشنامه گردشگری

در گردشگری مانند هر صنعت دیگری عواملی مهم وجود دارد که توجه به آنها برای ادامه ی حیات این صنعت در آمدزا بسیار ضروری به نظر می رسد . توجه به این عوامل مهم  توسعه ی صنعت گردشگری را به دنبال دارد . میزان موفقیت در توسعه ی گردشگری نیز تابعی از کیفیت و نحوه دخالت عوامل مؤثر گوناگون است که در حقیقت همان ارکان گردشگری محسوب می شوند .

امروز در کارناوال به بررسی ارکان گردشگری می پردازیم.

ارکان صنعت گردشگری

ارکان صنعت گردشگری 

 ارکان صنعت گردشگری که نقش به سزایی در موفقیت این صنعت دارند عبارتند از جاذبه های گردشگری و  تسهیلات و خدمات گردشگری که در ادامه به اختصار به هر کدام از آنها اشاره می شود.

جاذبه های گردشگری

هر پدیده یا عامل انگیزشی که جذابیتی در مقصد ایجاد کند و منجر به مسافرت فرد یا افرادی از نقاط مختلف به مقصد گردشگری شود جاذبه نامیده می شود .

جاذبه ها در گردشگری به دو دسته ی جاذبه های طبیعی و جاذبه های فرهنگی یا انسان ساخت تقسیم می شوند که هر کدام از این انواع طیف متنوع و گوناگونی از پدیده ها را به خود اختصاص می دهند.  جاذبه های طبیعی جاذبه هایی را شامل می شوند که انسان دخالتی در ایجاد آنها ندارد اما جاذبه های فرهنگی با تفکرات انسانی و در نتیجه ی تلاش او به وجود آمده اند .

وجود جاذبه ها مهم ترین دلایل مسافرت مردم به یک مقصد خاص است . جاذبه های گردشگری به عنوان عامل جذب و با توجه به ویژگی های خاصی که دارند، می توانند گردشگران را از نقاط مختلف وسرزمین های دور به سمت خود بکشانند .

هر چقدر جاذبه گردشگری متنوع تر،منحصر بفردتر و جذاب تر باشد ازقدرت کشش بالاتری برخوردار خواهد بود و در نتیجه حوزه ی نفوذ وسیع تری خواهند داشت . اهمیت جاذبه ها به حدی است که وجود امکانات اقامتی و پذیرائی، فروشگاههای سوغاتی، و صنایع دستی نیز به وجود آنها بستگی دارد. ممکن است در یک محل فقط یک جاذبه یا مجموعه ای از جاذبه ها وجود داشته باشد اما در هر صورت شناخت رابطه ی بین انواع جاذبه های مختلف یکی از مهم ترین مراحل توسعه ی گردشگری است .

جاذبه های گردشگری با توجه به تنوع، منحصربفرد بودن، درجه ی اعتبار و سندیت، ارتباط و مجاورت با سایر جاذبه ها، در دسترس بودن، زنده بودن و موقعیت استقرار ، دارای اهمیت و میزان کشش پذیری متفاوتی هستند که می تواند انگیزه ی سفر ر ا در گردشگران مختلف تقویت کند . بطور کلی منابع گردشگری از نظر پراکنش مکانی -فضایی، ویژگی های خاص، قدمت و سابقه ی تاریخی، وجود عناصر با ارزش و منحصربفرد، جذابیت های دیداری،جنبه های قداست و مذهبی، طبیعی یا فرهنگی بودن پاسخگوی بخش های خاصی از بازار گردشگری است . بنابراین ویژگی ها و جذابیت ها برنامه ریزان را در انتخاب بازارهای هدف، پاسخگویی به تقاضای موجود و برنامه ریزی برای توسعه ی گردشگری در آینده یاری خواهد کرد.

ارکان صنعت گردشگری

 تسهیلات و خدمات گردشگری

تسهیلات و خدمات گردشگری به مجموعه تأسیسات و تجهیزات مربوط به حمل و نقل ، اقامت، پذیرائی، تفریح و خدمات جنبی مربوط به گردشگری گفته می شود. در همین راستا از انواع تاسیسات دسته بندی زیر ارائه می شود:

تاسیسات اقامتی عبارتند از : هتل ها و مهمانخانه ها، اردوگاه های گردشگری، پانسیون ها و متل ها .

تاسیسات پذیرایی عبارتند از : دکه های اغذیه فروشی، کافه ها و قهوه خانه ها و نظایر اینها .

 تأسیسات تفریحی عبارتند از :پارکها، استخرهای شنا، پیستهای ورزشی، کلوپها و نظایر آنها .

در کنار این تأسیسات یک سلسله فعالیتهای خدماتی وجود دارند که به صورت غیر مستقیم در در صنعت گردشگری به ارائه ی خدمات می پردازند. این خدمات پمپ های بنزین، تعمیرگاه های اتومبیل، فرودگاه، راه آهن، ترمینال های مسافربری ، بانک ها ، آژانس های مسافرتی، مرکز مراقبت های ایمنی و بسیاری دیگر از خدمات جنبی مورد نیاز را در بر می گیزد .

تسهیلات و خدمات گردشگری یکی از بنیادی ترین اشکال عرضه در صنعت گردشگری هستند که بیشترین حجم درآمدزایی را برای جوامع میزبان به همراه دارند. برای ارائه ی خدمات و تسهیلات گردشگری وجود زیرساخت ها بسیار ضروری است و در واقع زیرساخت ها بخش عمده ای از این رکن را تشکیل می دهند .

دسترسی ها( زمینی، هوایی، دریایی )، آب آشامیدنی و تاسیسات فاضلاب، خدمات بهداشتی و فوریت های پزشکی، تامین انواع انرژی و ارتباطات (سیستم مخابرات ، پست، اینترنت) در حوزه زیرساخت ها قرار می گیرند و در توسعه ی گردشگری نقش ویژه ای دارند.

 آنچه در توسعه ی زیرساخت ها و فعالیت های گردشگری بسیار مهم است ، استفاده ی جامعه ی میزبان از تسهیلات است . چرا که بسیاری از این زیرساخت ها با هدف توسعه ی گردشگری ایجاد می شوند، اما مردم ساکن در جامعه ی میزبان نیز از این امکانات استفاده می نمایند و می توان گفت که توسعه ی گردشگری منجر به توسعه ی فرابخشی، بویژه در مناطق روستایی شده و میزان رضایت مردم بومی از زندگی را افزایش می دهد . یکی از مهم ترین منافع توسعه ی مناسب و اصولی زیرساخت های گردشگری، استفاده از آنها در حفاظت از محیط زیست و پیشگیری از آلودگیها می باشد.

بنابراین وجود جاذبه های گردشگری در یک منطقه شرط لازم برای فعالیتهای مربوط به آن می باشد، اما کافی نیست. شرط کافی آن وجود تأسیسات و خدمات رفاهی و همچنین وجود سیستم حمل و نقل و شبکه راه های استاندارد است که بتواند نیازهای مسافران را در حد مطلوب برآورده سازد.

دانشنامه گردشگری

با #مفاهیم و دانش گردشگری در کارناوال آشنا شوید.

ارکان صنعت گردشگری
4.18 7

 دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی برای این نوشته منتشر نشده است.

    پاسخ دهید

    موارد مشخص شده با * الزامی هستند.

    This is search results
    در حال بارگذاری ...